Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Keskiön kierteet.



Hyde
24.09.2017, 17.46
Moi!
Vaihdoin pyörääni keskiön laakerit,FSA MegaExo BSA-68-24.https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=4546;menu=1000,4,23;mid%5B 77%5D=1;page=2.
Ja kuinka sattuikaan meni vasen laakeri väärälle kierteelle.Voi voi ,kannattaisi pitää silmälasit kun tekee jotain tarkempaa.
Olen ajanut pyörällä ,että kyllä se toimii mutta onhan se laakeri hieman vinossa.Ja ei ole niin herkkä kuin kuuluisi olla.
Varmaankin pyöräkorjaamoista löytyy kierretyökaluja joilla voi kokeilla korjata kierrettä?Onko jotain muuta keinoa?Niin pyörässä alumiini runko.

stumpe
24.09.2017, 17.59
Liikkeeseen vaan, keskiön rotsaus on työnimike. Huolto kertoo onko kierteet mennyt. Mutta älä polje sillä pyörällä ennen!

paaton
24.09.2017, 18.02
Keskiönkorjaamisesta en tiedä, mutta sen tiedän, että jos alumiiniosaan vääntää teräspultilla kierteet vinoon ja pohjaan asti, niin siellä on sitten ne väärät kierteet ja tapilla korjaamalla saat korkeintaan uudet väljät kierteet. Jospa tuohonkin on helicoilia tai korjaus holkkia olemassa.

nure
24.09.2017, 23.00
En tiedä löytyykö edes Helicoililta noin tiheitä kierteitä. Rotsaus tosiaan työvaihe joka pitää tehdä ainakin uuteen runkoon ennen laakerien asennusta...

paaton
24.09.2017, 23.31
Ei tosiaan kuulostaa hyvältä, jos kierre on väännetty pohjaan asti. Ei sinne saa enää millään ehjää jengaa. Lukkoliimalla saattaa saada vielä kiinni, mutta keskiö saisi kyllä sen jälkeen olla yhteen ruuvattavaa mallia.

Nopealla googlaamisella ainakin nelikantille löytyy tällainen patentti, viimeiseksi keinoksi ennen kaatopaikkaa.

https://www.sjscycles.co.uk/bottom-brackets/110-sunlite-threadless-68-mm-sealed-bearing-bottom-bracket-for-frames-with-damaged-threads/

JohannesP
24.09.2017, 23.40
Jos oikein muistan kuulleeni niin BSA keskiön kierteet saisi pelastettua jos tekee uudet kierteet ITA keskiölle. Voisikohan pitää paikkansa?

Köfte
25.09.2017, 00.21
^ Samaa horiskoin myös, eli ei ehkä aivan tuulihattu ajatuksena.
Takuuta toimivuudesta en myönnä.

Hyde
27.09.2017, 13.59
Täytyy perehtyä keskiöön myöhemmin kunhan muut kiireet helpottavat.Kierteiden selvitys kierrepakalla ja laakerilukite voisi olla yksi vaihtoehto.

paaton
27.09.2017, 15.17
Täytyy perehtyä keskiöön myöhemmin kunhan muut kiireet helpottavat.Kierteiden selvitys kierrepakalla ja laakerilukite voisi olla yksi vaihtoehto.

Tapilla. Ja se ei kyllä onnistu ilman ohjausta toiselta puolelta.

arctic biker
27.09.2017, 21.26
Ei tosiaan kuulostaa hyvältä, jos kierre on väännetty pohjaan asti. Ei sinne saa enää millään ehjää jengaa. Lukkoliimalla saattaa saada vielä kiinni, mutta keskiö saisi kyllä sen jälkeen olla yhteen ruuvattavaa mallia.

Nopealla googlaamisella ainakin nelikantille löytyy tällainen patentti, viimeiseksi keinoksi ennen kaatopaikkaa.

https://www.sjscycles.co.uk/bottom-brackets/110-sunlite-threadless-68-mm-sealed-bearing-bottom-bracket-for-frames-with-damaged-threads/
Tuo on ,imho ainoa järkevä keino. Jopa paikallisesta motoorisahakorjaamostani moinen löytyy.

Hyde
27.09.2017, 23.07
Käykö tuollainen https://www.sjscycles.co.uk/bottom-b...maged-threads/ (https://www.sjscycles.co.uk/bottom-brackets/110-sunlite-threadless-68-mm-sealed-bearing-bottom-bracket-for-frames-with-damaged-threads/) suoraan ,vai täytyykö "kierteitä"koneistaa?Miten mitoitetaan tuo uusi keskiö?Eikös tuollaisen mitta oteta akseli pituuden mukaan?
Uudet kammet tietty.
Minne tuo kannataisi Joensuussa viedä?

paaton
28.09.2017, 06.51
Tuolta löytyi kommenttia.

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B004E3QNXM/ref=cm_cr_srp_mb_bdcrb_top?ie=UTF8

Ilmeisesti tulee kierteiden sisään, eli koneistusta ei vaadita. Kaksi bb avainta riittää työkaluiksi.

Minusta liikkeeseen vienti on tosiaan vähän turhaa, jos tiedät kupin olevan pohjassa asti väärillä kierteillä, niin kierre on isolla varmuudella entinen alumiini rungosta. Katso kuitenkin silmällä vielä. Kyllä sen näkee, kummastako puolesta kierre on antanut periksi.

Edit: On kyllä helppoa kuin heinän teko.

https://youtu.be/jKDwRPxkM-0

Kaikkihan nuo näyttävät olevan 68mm BB:lle, joku fiksumpi voi kertoa oikean pituuden vanhan kampisetin mukaan, jos se ei siis ole nelikantti.

Hyde
28.09.2017, 16.36
Tuo korjauskeskiön laitto kyllä onnistuu,mutta jos kokeilen ensin kierteiden korjausta ja kierrelukitetta.

elmuwelmu
29.09.2017, 09.52
Mulla on keskiön kierteet kerran korkannut kun olin irroittamassa bsa kuppia ja avain pääsi luiskahtamaan. Sain vanhan ihan hyvin pois mutta uusi lähti menemään väärille kierteille. Vein pyörän liikkeeseen jossa keskiö rotsattiin ja sen jälkeen ei ongelmia ole ilmennyt ja oon myös pitänyt huolen, että avain on kunnolla kiinni irroitus/kiristys vaiheessa. Kannattaa siis kokeilla ensin sitä rotsausta, muistaakseni omalla kohdalla se oli parinkympin luokkaa, eli ei mikään kallis operaatio

jappari
02.10.2017, 23.04
Joo itellä :) meinas toiselta puolen myös kammen/keskiön alukierteet aleta kairautuun kun oli ensinnäki "SE" kampi ja myös BSA keskiö TODELLA jumittanu kiinni 11 vuoden paikallolon seurauksena, kun kammen ulosvetäjää ei meinannu millään saada ensinnäkään oikeille kierteille ja kun sai nii Piiiiiiiiiiiitkää hilukiekuraa lähti kuin sorvista, vääntäessä, kunnes asettu oikeille jengoille lopen, Mulla oli keskiön sisässä muutakin aikasempaa alu/metallihilua kun runkoa on tullut porailtua ja jyystettyä omilla virityksillä :seko:

no sai kammet/keskiön irti ja putsauksella selvis vielä vanhan keskiön kans ja pelaa nyt kuin uusi vielä ainakin!

ps ite :cool: aloitetaan ens viikolla rekrykurssi, elementtityöhön ja sitä kautta jonkinlainen osaaminen ja työ yritykseen, katotaan nyt miten hepun käy