Näytä tavallinen näkymä : Shimanon maantiejarrut
Onko ultegran 6800 ja dura-ace 9100 jarrujen välillä eroa rakenteen vääntöjäykkyydessä?
En oikein enää keksi muuta syytä tuon etujarrun huutamiselle kovissa jarruissa, kuin palan hyppimisen jarrupinnassa.
Tänään vääntelin tuota 6800 jarrua ja se antaa selvästi periksi vaijerin puoleisesta längestä, siis siitä, millä puolella on se jousihässäkkä ja nivellys.
Alkuperäinen syy hyppimiseen on tietystikkin näissä harvaan pinnatuissa ultra-kevyissä kuitukiekoissa, jotka eivät näemmä pysy täysin suorassa pinnojen väliltä. Heittokellolla näkee painuman pinnojen välissä. Jarruvaijerin puoleinen pala on myöskin kulunut selvästi aalloille, kun taas toinen pala on tasaisesti kulunut.
Tiedän kyllä kokemuksesta, että ultegran jarrut toimivat loistavasti jäykillä alukiekoilla, mutta tuossa omassa pyörässä ne eivät nyt jostain syystä tunnu toimivan. Myös vinkkejä säätämiseen saa antaa.
JohannesP
24.09.2017, 12.22
Alkuperäinen syy hyppimiseen on tietystikkin näissä harvaan pinnatuissa ultra-kevyissä kuitukiekoissa, jotka eivät näemmä pysy täysin suorassa pinnojen väliltä. Heittokellolla näkee painuman pinnojen välissä.
Siis vanne on mutkalla jokaisen pinnan välillä? Enpä ole ennen tälläisestä kuullut jos nyt edes ymmärsin oikein. Jos ~1000g 20mm kuitutuubeja voi sanoa ultra-kevyiksi niin en ole itse huomannut edes niissä mitään vastaavaa, tosin pinnoja on normaali 20/24. Jarrut toimivat ilman vinkumista mitä nyt kehät joustaa kun ei ole enempää profiilia tukemassa.
Varmaan jotkut muut kiekot kyseessä kuin ne sun ffwdeet koska ultrakeveys ja pinnojen määrän vähyys ei täsmää.
Jos puhut kuitenkin noista ffwd kiekoista niin itselläni toimii ihan hyvin. Joskus saattanut vinkasta hieman jos jarrupala huonossa asennossa minkä saa korjattua muutamassa sekunnissa. Jarrutuntuma nyt on perus kuitukiekkotasoa, kun ei ole minkäänlaisia karhennuksia jarrupinnassa. Originaaleja jarrupaloja en ole vielä käyttänyt, mutta toisilla pehmeillä paloilla kuluma tasaista.
Vaikea uskoa et 350g Ultegran jarru antaisi noin paljon periksi jarruttaessa. Jopa omat 155g Ciamillon alumiiniset jarrut ei anna missään suunnassa periksi vaikka puristaisi voimakkaasti kahvaa. KCNC vastaavissa kevennysjarruissa tosin anto vähän jokapaikka periksi...
Jos et ole vielä testannut toisia jarrupaloja niin niistä nyt kannattaisi ihan ekana aloittaa ja löytää pala mikä toimii parhaiten. Vanhemmissa FFWD kiekoissa mukana tulleet swissstopin palat (keltaiset) olivat kovaa materiaalia jolloinka vinkuminen oli hyvin yleistä jos pala ei ollut täydellisesti ottanut vanteeseen kiinni. Pehmeitä jarrupaloja olen itse suosinut.
Juu, ei ne tosiaan pinnojen välistä kyllä heitä, kun tässä nyt noita kellottelen. Mitähän oikein horisin... Taisin mittailla jostain toisista vanteista tuota joskus.
Alle 0.1mm on muutenkin tuo sivuttaisheitto.
Mutta tosiaan, tämä jarruvaijerin puoleinen pala kuluu urien kohdista aalloille ja on muutenkin kulunut enemmän kuin toinen. Kun kädellä koettaa, niin se jarruvaijerin puoleinen länki antaa vääntämällä selvästi periksi. Kyllähän siihen jarrutuksessa kohdistuu aika kova voima.
Paloina ne orginaalit zwisstopin black princet. Miten nuo kuuluisi säätää, että huutaminen loppuisi? Takalaita näyttää nyt ottavan aavistuksen ennen etulaitaa kiinni. Minulla nämä kiekot ovat huutaneet kovissa jarruissa alusta asti. Pintojen karhentaminen ja rasvanpoisto auttoi kyllä vähän.
Tollaisella ohjeella ite noita laitelly,et etureuna ottaa ensiksi kiinni,samalla siinä tulee pieni "itsetehostus" efekti.
Esim. tuollai ;http://www.swissstop.ch/support/installation/rxplus/
Jarruina Ultegran 6600 .
Tollaisella ohjeella ite noita laitelly,et etureuna ottaa ensiksi kiinni,samalla siinä tulee pieni "itsetehostus" efekti.
Esim. tuollai ;http://www.swissstop.ch/support/installation/rxplus/
Jarruina Ultegran 6600 .
Ja etulaitahan tietenkin kuluu käytössä enemmän, eli noita pitäisi säätääkkin välillä.
JohannesP
24.09.2017, 21.45
Käyntikortilla tai muulla pahvilla saa säädettyä helposti jarrupalat tuollain hieman vinoon ja joka palan samalla tapaa. Laittaa sen pahvin jarrupalan ja vanteen väliin ja puristaa länget yhteen.
Testasin itse tuota tapaa joskus ja en tykännyt. Ainakin itselläni tuli jarruista todella laiskat ja kahvaa piti puristaa reippaasti et jotakin rupesi tapahtumaan vaikka ero oli lähemmäksi 0,5mm luokkaa. Vissiin lähinnä auttaa vinkumiseen, joten paatonin kannattaa sitäkin testata. Itse asennan suoraan 90 asteen kulmaan jarrupalat vanteeseen nähden ja kuluu ainakin palat tasaisesti.
Käyntikortilla tai muulla pahvilla saa säädettyä helposti jarrupalat tuollain hieman vinoon ja joka palan samalla tapaa. Laittaa sen pahvin jarrupalan ja vanteen väliin ja puristaa länget yhteen.
Testasin itse tuota tapaa joskus ja en tykännyt. Ainakin itselläni tuli jarruista todella laiskat ja kahvaa piti puristaa reippaasti et jotakin rupesi tapahtumaan vaikka ero oli lähemmäksi 0,5mm luokkaa. Vissiin lähinnä auttaa vinkumiseen, joten paatonin kannattaa sitäkin testata. Itse asennan suoraan 90 asteen kulmaan jarrupalat vanteeseen nähden ja kuluu ainakin palat tasaisesti.
Suoraan minäkin olen ne asentanut, noin se minusta ultegran ohjeissa neuvottiin.
Mutta meneekös se nyt niin, että rengas pyrkii vääntämään jarrulänkeä jarruttessa niin, että palan etureuna irtoaisi renkaasta?
Eli jos tuon etureunan laittaisi tosiaan hivenen lähemmäs vannetta, niin kovassa jarrussa se pala olisi taas suorassa.
Taidanpa kokeilla ensin kääntää pelkästään sitä rennompaa, eli vaijerin puoleista palaa hivenen.
Huutaminen loppui vaijerin puoleista palaa kääntämällä. Kun pala kuluu, niin tuo alkaa varmastikkin uudelleen. Taidanpa käydä vääntelemässä uusia dura-acen länkiä toneilla.
Btw, Ultegra R8000 ja DA 9100 jarrulänget on suorituskyvyltään samat, vain materiaaleissa ja näin ollen painoissa on eroa.
Btw, Ultegra R8000 ja DA 9100 jarrulänget on suorituskyvyltään samat, vain materiaaleissa ja näin ollen painoissa on eroa.
On vai? Entä onko rengastilassa eroa? Jostain sain sen käsityksen, että R8000:n mahtuisi isompi rengas, joka olisi kyllä plussaa. Mahtuukohan DA9100 länkiin 28mm gp4000? Tosin ei tuo minusta eteen edes ole niin tarpeellinen.
Oliko vielä niin, että DAn keskipultti on oikealla laakerilla, kun taas ultegran pultti on liukulaakeroitu?
Edit: Samaa 28mm rengastilaa luvataan molemmille. Vanhempien da:n ja ultegran jarrujen räjäytyskuvia kun katseli, niin ei noissa laakeroinneissa ole kamalan isoa eroa. Molemmissa on kunnollinen päittäislaakeri. Durassa on vaan pinnoitettu liukulaakeri. Ultegra taitaa olla teräsholkilla.
Tuo materiaaliero saattaa vaan vaikuttaa aika paljon jäykkyteenkin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.