Näytä tavallinen näkymä : Cyclo/Gravel grinderi ilman toe overlappia
Koskinen vaan
23.09.2017, 18.37
Terve
Kaipaan apua pyörän valintaan.
Olen jo tehnyt päätöksen ostaa maastopyörän kaveriksi cyclon tai vastaavan.
Haluaisin hydrauliset levyt tai laadukkaat mekaaniset, 105 / GX tasoiset vaihteet ja reilun rengastilan.
Teräsrunko kelpaa, samaten alumiini kuitukeulalla ja rahaa sais mennä mieluusti alle kaksi tonnia.
Muuten mielekkäitä vaihtoehtoja on löytynyt mutta aristelen kovasti tuota kengän osumista eturenkaaseen tiukoissa käännöksissä.
Löytyykö cycloa missä ei ole toe overlap ilmiötä isollakaan kengällä?
Käyttö pyörälle olisi työmatkaa yhteensä 40 km päivässä hyvää kelviä ja kaupungissa pujottelua, talvella osa heikosti aurattua.
Kiitän avusta ja näkemyksistä asiaan liittyen.
Lähtisin ehkä ihan ensimmäisenä miettimään, että missä tilanteissa se toe overlap koituu oikeasti haitaksi tai muuten hankaloittaa menoa? Mulla iltsellä on ollut nyt 2 vuotta alla Konan Private Jake jossa 40mm renkaiden ja lokarin kanssa toe overlappia on kyllä jonkun verran - en ole kuitenkaan soratie/kaupunki/maantie/talvi ajoissani keksinyt mitään tilanne, jossa tuosta olisi mitään haittaa. Todella harvoin sitä tulee kuitenkaan käännettyä niin jyrkästi, että lokari ottaisi varpaaseen kiinni ja jos tuleekin, niin silloin ulkomutkan puoleinen kampi on kyllä alasennossa, jolloin varvas on kyllä kaukana renkaasta.
Mutta jos toe overlapittoman haluaa, niin silloin pitää vaan katsoa sellainen malli jossa on pitkä reach, loiva keulakulja ja reilusit rakea keulassa. Toki myös klossin asento sekä kengän ja rungon koko vaikuttaa tuohon paljon. Jos klosseja on tottunut pitämään ison kengän kanssa kovin takana, niin toe overlapittoman rungon löytäminen voi olla kyllä vaikeata.
Nopeasti katsottuna esim tämä Whyte voisi tarjota ihan hyvät lähtökohdat.
http://grit.cx/reviews/2017/02/review-2017-whyte-gisburn
Whyte minullakin tuli mieleeni. Ei kuitenkaan speksien ulkopuolelle menevä Gisburn, vaan alle kaksi tonnia maksava Friston:
https://www.sportax.fi/product/1485/whyte-friston-2017-cyclocross
Kysymys toe overlapin merkityksestä on pohtimisen arvoinen. Itse en pidä sitä isona asiana tietä pitkin ajettaessa. Niin jyrkissä kurveissa, jolloin etupyörän kääntymisen takia voisi osua varpaisiin, ei juurikaan tule poljettua. Pari kertaa on tapahtumia asian takia tullut, mutta silloin kyse on ollut liikennevaloissa odottelusta, jossa etupyörä käänyneenä olen laittanut jalan polkimelle ja liikkeelle lähdettäessä ei etupyörän suoristaminen olekaan onnistunut. Ilman toe overlappia olevaa pyörää kyllä itsekin kaipaan, mutta en tuollaisten asioiden takia, vaan pyörän/kuskin ominaisuuksiin verrattuna vaativassa maastossa ajamisen takia. Siellä etupyörän suunnat menee hiukan erilaisella tavalla kuin tiellä.
Cyclo/Gravel grinderi ilman toe overlappia
Kuulun niihin ihan käytännössä isokenkäisiin, joilla ilmiötä ei voi välttää, no ehkä jollain kruisertyyppisellä, mutta sellaisestahan ei nyt kyse, kengän kärki aina omillani ulottunut eturenkaaseen tai lokariin, vaikka olis pitkäakselivälinen hybridi ajokkina. Ei tuosta ole ollut haittaa eikä pyörää pidä lähteä tuolla perusteella valitsemaan, moka tuosta seuraa varmasti, jokin oikea puutos jää huomioimatta.🤔😥😣
Ei milloinkaan ole tuottanut ongelmia, kengän koko kylläkin maksimissaan 46... Jos kyseistä vaivaa alkaa eliminoimaan niin kyllä pyörän ominaisuudet kärsii huomattavasti.
Riippuu varmaan siitä, millaisia ominaisuuksia arvostaa. Oletko ajanut Whyten Fristonilla tai Gisburnilla ja millainen se on ominaisuuksiltaan, kun geometria poikkeaa peruskrossareista aika tavalla?
^Kyllä käsittääkseni pyörä pitenee ja kulmat loivenee jos ko. ongelma yritetään poistaa täysin. Toisaaltaan en puhunut juuri tuosta merkistä vaan yleensä... Omassa All-Cityssä ainakin 45 kenkä ottaa kiinni jos niin haluaa ja taitaa mennä noissa Whyteissäkin aika limiitillä...
Kuvasta katsellen Whyte näyttää erikoiselta tuossa kohtaa, jopa satulaputkea taivutettu. Poljin kampeen, kenkä lukkoon ja testaamaan paikallaan seisten osuuko varpaat renkaaseen, kun tankoa kääntää, niin ja pyörä oikeankokoisena. Saattaa sopiakin kääntymään, ajossa liiemmin ei tule tilannetta.
Tuota geometriaa katsellessa, kuskin pitää olle melkein pelkkää selkää, pienimmässäkin 566 mm vaakapuki.
Pienimmän koon eli 50 vaakaputki on 557. Pituuteen vaikuttaa myös stemmi ja ohjaustanko. Mittoja ei ole, mutta kuvissa ne näyttää lyhyiltä. Jos sieltä saadaan yhteensä pari senttiä pois tavanomaisiin mittoihin verrattuna, tasoittaa se jo hiukan tilannetta. Kiinnostavaa joka tapauksessa olisi tuota päästä kokeilemaan.
Aika jännä tuo whyten gisburn. Vähän kuin joustoton maasturi droppitangolla.
Voisi olla ok laite talvella.
Blackborow
24.09.2017, 22.40
Tuota geometriaa katsellessa, kuskin pitää olle melkein pelkkää selkää, pienimmässäkin 566 mm vaakapuki.
No eikä tarvitse, kun ei tuota pidä verrata mihinkään perinteiseen geometriaan. Tuo on ihan eri periaatteella tehty. Esim. stemmit on luokkaa 70-90mm kun perinteisesti ne on 90-120mm vastaavissa kokoluokissa. Tuollainen pitkä ja loiva pyörä lyhyellä stemmillä filosofia toimii ainakin maastopuolella niin miksipä se ei toimisi crossarissa? Tai en minä tiedä kun en ole kokeillut.
Toe overlapista saa silloin tällöin aina lukea niin piti käydä omaa pyörää ihmettelemässä kun en ole asiaan kiinnittänyt huomiota. Oma ajotossu on 46 ja varaa näytti jäävän pari senttiä eturenkaaseen kampi etuasennossa. Tämä on kai enemmän pienten runkojen ongelma.
Pienten runkojen "ongelma" on, kun kyseessä tällainen tavanomainen runko. Tarkistin eilen aamupäivän lenkiltä tultuani omista S/M kokoisista tuota ja kolmessa kengän kärki jää senttikaupalla etupyörän eteen. Vuosia sitten jotain huomiota tuohon, mutta päässyt jo vähän unohtumaan, kun ei mitään käytännön haittaa ole ollut. Nyt ei ole mitään aietta vaihtaa pyöriä, kaikki ovat tavallisen hyviä eikä noiden tarvi olla erikoishyviä, tuota Whityä olis mukava kokeilla kuitenkin, ties vaikka pyörä on keksitty uudelleen!
Aika jännä tuo whyten gisburn. Vähän kuin joustoton maasturi droppitangolla.
Voisi olla ok laite talvella.
Noinhan valmistajakin ajattelee:
"Long and stable frame geometry, specifically tuned for this wheel size, combined with shorter stem, wider bars and increased
steering trail, create a handling formula with huge gains in high speed stability on the roughest terrain.
...
In fact we’ve pushed the off road boundaries of drop bar bikes so far we’ve had to make our own components such as a
500mm wide bar and 15mm through-axle carbon fork to keep up. That’s because our MTB inspired, relaxed head angle,
stretched top tube geometry and even a dropper post as standard on the Gisburn will keep you in control way beyond what
most 700c bikes can cope with."
Samalla geometrialla löytyy valikoimasta myös Glencoe, jonka mainoksesta lainauksen alkuosa on. Värikin näyttää paljon tyylikkäämmältä kuin Fristonissa tai Gisburnissa.
https://www.whyte.bike/glencoe
^Alumiinihaarukka ja osat sitä sun tätä, ei tosiaan säväytä... Kylläkin geometrian vuoksi voisi testata.
^Alumiinihaarukka ja osat sitä sun tätä, ei tosiaan säväytä... Kylläkin geometrian vuoksi voisi testata.
Itse katselin taas, että tuossahan on ihan hyvä setti vanteiden, jarrujen ja kiekkojen osalta. En myöskään usko, että hiilikuitu vs. alumiimi keulalla on mitään eroa tuntumassa kun alla on tuollaiset 47mm renkaat sopivilla ajopaineilla.
Toivottavasti Fillari-lehti voi ottaa jonkun noista Whyten malleista syksyn krossaritestiin tai jos testi on jo menossa/osallistujat päätetty, ihan muuten vain kokeiluun.
Glencoe ei osillaan loista, mutta vaikuttaa kuitenkin olevan täysin ongelmaton kokoonpano ja geometriahan tuossa tosiaan on kiinnostavin juttu. Apexin tai muun tason osia on testattu jo ihan tarpeeksi, siinä ei mitään mullistavaa tule paljastumaan. Oliko muuten viime syksyn testissä, jossa testaajat eivät edes saaneet eroa Apexin ja Rivalin välille? Saattoi olla jonkin muunkin kuin Fillari-lehden krossaritesti, en muista ihan tarkkaan.
Haarukan materiaalia en jaksa tuijottaa, toteutuksen lopputulos on se mikä kiinnostaa. Tässä tapauksessa tosiaan rengaskoko voi antaa jotain anteeksi.
Mahtaisiko uusi Genesis Fugio mennä spekseihin? Hinnan puolesta voi tulla tiukkaa.
http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/adventure/adventure/fugio/fugio
https://www.evanscycles.com/en-fi/genesis-fugio-2018-adventure-road-bike-EV320140
Heitän tähän soppaan On-One Pickenflick Force 1(tai muulla), jos titaani kelpaa... Menisi nippa nappa budjettiin, jos muistaa vaan tilata punnissa, etteivät ota ryöstövaihtokurssia. Kritisoidaan lähinnä lokarikiinnikkeiden puutteesta, mutta minusta ongelma on ohitettavissa erilaisilla vaikkapa satulalaukuilla. Ainakin omien varpaiden etupuolella runsaasti välimatkaa renkaaseen.
Ja linkki: https://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPICKCX1/on-one-pickenflick-sram-force-1
Merida Silex:
https://www.merida-bikes.com/en_int/bikes/road-fitness-gravel/gravel/2018/silex-400-9361.html
Varsin kiinnostava malli, josta en ennen syksyn krossaritestiä ollut kuullutkaan. Samaan suuntaan kuin Whyten mallit eli maasturimainen geometria. Fillari-lehden testissä ei paljastunut mitään ajettavuuteen liittyvää ongelmaa.
Pakko kyllä myöntää, että varpaan hakkaaminen etulokasuojaan ottaa päähän näin talvella. Täytyisi viritellä jämerät lokasuojankiinikkeet, jotta lokarista ei tulisi tasapainoilun jälkeen räpätintä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.