Näytä tavallinen näkymä : Mikä säätölogiikka, kun taistelee alaselkäkipujen kanssa?
Fillariavailla
21.09.2017, 11.13
Tervehdys,
Alla on melko tuore maantiepyörähankinta, jossa haen vielä itselleni täydellisiä säätöjä. Lenkkien aikana alaselkä kuitenkin kipeytyy melko lailla, kivut alkavat n. 1h kohdalla ja 1,5h kohdalla haluaa alaselän puolesta lopettaa ajamisen, vaikka jaloissa olisi vielä paljon annettavaa.
Oma logiikka sanoo, että syy alaselän kivuille on todennäköisesti sekoitus yhtä tai kaikkia seuraavia tekijöitä:
- etten ole ajanut vielä tarpeeksi maantiepyörällä? (takana vasta 200 km, jakaantuen viiteen lenkkiin puolessatoista viikossa). Sitä ennen tosin ajanut 1000 km fitnesspyörällä tänä kesänä
- satula -> tanko välinen drop 105mm, johon en ole vielä tottunut fitness-pyörältä siirtyessäni? Fitness-pyörässä oli suora tanko ja droppia vähemmän
- satulan kärki -> tanko etäisyys on 5 cm pidempi kuin käsivarreni mitta kyynärpäästä sormenpäihin. Saatan kurottaa liikaa?
- alaselän lihakset saattavat olla liian heikot?
- saatan kertakaikkiaan olla liian jäykkä, vaikka alle 40-v urheileva mies olenkin?
Treenaan nyt alaselkää ja vatsaa aktiivisesti, ja venyttelen saadakseni ainakin ne kohdat ruksattua pois epäiltyjen listalta. Harkitsen hieman lyhyemmän stemmin hankkimista, jotta saisin ajoasennon lyhennettyä hieman. Haluan kuitenkin foorumilta kysäistä, että onko oikein ajatella että lyhyempi ajoasento auttaisi alaselän ongelmiin? Olen etsinyt vastausta netistä useamman päivän, mutta törmännyt ristiriitaisuuksiin: jotkut sanovat että ajoasentoa pidentämällä saa alaselän kuntoon, jotkut sanovat että sen lyhentäminen auttaa alaselkään.
Voin antaa hyvin paljon lisätietoja pyörästäni, sen mitoista sekä omista mitoistani jos on tarpeen, mutta nyt alkuun minua auttaisi kovasti jos joku joka on myös taistellut alaselän kanssa voisi kertoa miten itse lähestyi ongelmaa aikoinaan sekä pitääkö tuo ajoasennon lyhentämislogiikka paikkansa jos aikoo neutralisoida alaselkäkivun.
Laitas pituutesi, ja jalan sisämitta (maavara). Pistä linkkinä vaikka pyöräsi merkki malli ja koko sekä kokotaulukko.
Fillariavailla
21.09.2017, 11.52
Kiitos Esa.
Omat mitat:
Height 182
Inseam 87
Trunk 64
Forearm 35
Arm 67
Thigh 63
Lower leg 54
Sternal notch 149
Pyöränä alla Merida Scultura, M/L (54) runkokoossa:
Top tube 560
Seat tube 540
Head tube 170
Reach 390
Stack 571
Satula tällä hetkellä 77 cm korkeudessa, satulan setback 6 cm, ja satulan kärki-tankomitta 53,5 cm.
Yli 10cm on paljon droppia alkuun. Käännä stemmi toisinpäin, jos mahdollista. 5-7 on ok lähtötilanne. Samoin stemmi pari senttiä lyhemmäksi, mitä laskurit näyttää.
Kiitos Esa.
Omat mitat:
Height 182
Inseam 87
Trunk 64
Forearm 35
Arm 67
Thigh 63
Lower leg 54
Sternal notch 149
Pyöränä alla Merida Scultura, M/L (54) runkokoossa:
Top tube 560
Seat tube 540
Head tube 170
Reach 390
Stack 571
Satula tällä hetkellä 77 cm korkeudessa, satulan setback 6 cm, ja satulan kärki-tankomitta 53,5 cm.
Ei nuo mitat sinänsä pitkiltä vaikuta. Omassa pyörässä näyttää nyt olevan satula-tanko mitta 55cm 178/84 mitoilla. Mutta tosiaan, pari senttiä alle competive cyclistin laskurin on minusta ihan ok alkuun.
Fillariavailla
21.09.2017, 12.06
Kiitos Paaton. Käänsin itse asiassa stemmin jo päästääkseni tuohon 10,5 cm mittaan. Stemminä minulla 11 cm ja -5 asteinen, jonka käänsin +5 asteiseksi jotta sain samalla dropin pudotettua 12 cm -> 10,5 cm.
Harkitsen vielä stemmin vaihtamista, esim. saman mittainen 11 cm +17 asteinen stemmi lyhentäisi ajoasentoani 1 cm ja vähentäisi droppia 10,5 -> 8,5 cm. Mutta haluan olla varma siitä, että lähestyn asiaa oikealta kantilta ennen uuden stemmin hankkimista.
Se kai se idea on, ettei tankoon tarvitse kurotella selkä notkolla. Kun asento madaltuu ja selkä kannattelee kroppaa paremmin, niin tankoa voi laskea ja stemmiä pidentää.
minusta kanssa ihan asialliset mitat ei pitäisi paljoa heittää.
Itsellä parissa vuodessa on ohjaustanko laskenut 1.5cm ja nyt lepää ohjainlaakerin päällä ilman spacereita alla. Stemmi osoittaa vaakatasoon. Ruodon vahvistamista ja koko kehon liikkuvuutta ja venyvyyttä lisätty ja ylläpidetty. Asennon madallusten jälkeen menee hetki, että alkaa taas kulkea, kun tulee pieniä nivelkulmien muutoksia lonkan alueella ainakin itselläni.
Fillariavailla
21.09.2017, 12.34
Arvostan kommenttejanne. Tuntuu hyvältä kuulla ettei pyörän geometria pitäisi olla aivan päin persettä. Minäpäs etenen niin, että ensi sijassa nostan ajoasentoani hieman ja toiseksi lyhennän ajoasentoa ihan hitusen, esim 2 cm nosto ja 1 cm lyhennys, stemmiä vaihtamalla, niin jynssätään sitten taas maantietä ja tunnustellaan taas kroppaa vaihdon jälkeen. Olet Esa aivan oikeassa, voihan sitä ohjaustankoa sitten taas laskea, kun kroppa tottuu ajan myötä. Nyt tuntuu kieltämättä vähän siltä, että mitäs menin maantiepyörää hankkimaan jos en pärjää siinä asennossa missä tulisi ajaa, mutta koitanpa ravistaa tuon tunteen pois ja ajatella että kroppa tarvitsee vain sisäänajoa.
Aika identtinen tilanne sulla, lähes samat mitat (181 / 87) ja sama pyörä, mutta mulla koko S/M. Itse tuskailin kipeytyvän alaselän ja ojentajien kanssa vuoden päivät, setuppia itse muutellen lyhyestä pitkään jne, jonka jälkeen menin Larun Pyörän bikefittiin. Ajoasentoa muuteltiin edestakaisin ja lopulta palattiin aika lähelle sitä mitä itsekkin olin alkuun testailemalla löytänyt. Tuomio oli, että lannerangan alimmat nikamat todella jäykät ja lonkissa huono sisäkierto ja liikelaajuus. Toisinsanoen valmistusvika ja ainut asia mitä asialle voi tehdä on lyhyt ja korkea runko, jota tuo pyöräni onkin, mutta kilpapyöräilijää tästä kropasta ei saa tehtyä. Pyöritystekniikka oli hyvä samoin lihaskunto. Toinen klossi oli myös vähän väärässä kohdassa, joka korjattiin. Lisäparannusta pyöritystehokkuuteen saisi vielä lyhyemmillä kammilla, mutta selkäongelmia se ei ratkaise.
Alaselkä kipeytyy edelleen yli 2h lenkeillä, ei ihan yhtä herkästi, ojentien rasitus väheni. Joka tapauksessa suosittelen lämpimästi tuota bike fittausta, saa faktaa pöytään ja numeroita paperille. Muuten menee helposti tuulimyllyjä vastaan tappelemiseksi, jos syynä on jokin rakenteellinen vika.
Fillariavailla
21.09.2017, 13.32
Pakko myöntää Tinke, että vähän alkoi sydämessä vihloa kun luin että meillä on samat mitat, samalla haasteella, samalla pyörällä mutta eri kokoisena. Mukavaa lukea jonkun toisen näkökulmaa, joka istuu aikalailla samassa veneessä. Tai mukavaa ja mukavaa, eihän kivuista lukeminen ole mukavaa mutta ne yhtäläisyydet tarkoitan.
Olen aivan varma että bike fitting voisi olla itsellekin se paras vaihtoehto, eikä se nyt ihan mielettömiä maksaisi. Uuden stemmin saa reilulla kolmella kybällä, fitti olisi 120. Mutta tuntuu siltä, etten ole vielä tehnyt kaikkia niitä säätöjä mitä pystyisin tekemään, ja siksi ehkä fittingissä on vielä käymättä.
^ Mulla on myös alaselän kipujen kanssa ongelmia varsinkin pitemmän tauon jälkeen. Droppia on 12cm ja pituutta 177cm. Alaselkä taipuu kohtuullisen hyvin kun ylävartaloa taivuttaa eli saan rystyset lattiaan jalat suorana. Mun suhteelliset mitat on normaalit eli en ole lyhytjalkainen tai lyhytselkäinen.
Itse huomannut että satulan korkeudella ja varsinkin kallistuksella on merkitys. Satulan kallistus auttoi mulla tänä vuonna ratkaisevasti. Kallistusta mulla on tällä hetkellä ~5 astetta. Käytän satulan kallistuksen mittaukseen Googlen Saddle Adjust Android app. Kovakantinen kirja satulan päälle ja kännykkä kirjan päälle. App kertoo lukemat:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.saddl
Kansainvälinen pyöräilyliitto muutti 2015 satulan kallistukseen liittyviä rajoituksia eli maksimikallistus nykyään 9 astetta.
Kun satulan kärki laskeutuu kallistuksella alemmas niin saa myös lantion paremmin kallistettua eteenpäin niin ettei alaselän kohdalla tule niin isoa mutkaa. Vanha ohje ajoasentoon on "Napa kohti vaakaputkea". Toki selkä ei saa taipua kaarelle alaspäin. 4-5 asteen kallistus satulassa ei ainakaan mulla ole liikaa eli käsille ei tule painoa enkä luisu satulassa eteenpäin. Liiallisen satulan kallistuksen kyllä huomaa siitä että ei pysty istumaan satulassa enää luonnollisen rennosti vaan joutuu vähän jaloilla ja käsillä pidättelemään ettei luisu eteenpäin. Satulan asetuksien muuttamisen jälkeen kannattaa ajaa useampi lenkki ja katsoa vaikuttaako muutokset. Satulan muodolla on myös vähän merkitystä, mulla satulana Pro Falcon. Joissain satulamalleissa takaosassa on nousua enemmän jolloin astelukemat muuttuu jos mittaa koko satulan pituudelta.
Mielestäni kallistusta kannattaa ainakin kokeilla jos droppia on enemmän kuin 10cm.
PS. Mielestäni useimmat alaselän kivut johtuu liian lyhyestä ohjaamosta eli matalassa ajoasennossa pitäisi ylävartalo saada "pitkäksi" juuri lantiota eteenpäin kallistamalla. Tietenkään ajoasento ei saa olla sellainen että joutuu käsillä "kurottelemaan".
Fillariavailla
21.09.2017, 14.32
Toi Saddle Adjust app heitto oli erittäin hyvä, kyllä se varmasti vähän kolhuja saaneen vatupassin lyö työkaluna eli pitää kokeilla. Kyllä, satulan nokkaa minimaalisesti laskemalla lantio asettuu jo aika paljon eri lailla. Olen 1-2 mm uskaltanut laskea satulan nokkaa 180 asteesta, mutta en enempää. Erittäin, erittäin pienessä etukenossa nyt.
Velogin videoista saa ajoasentoon mukavia ohjeita.
https://www.google.fi/search?client=tablet-android-samsung&ei=-pnDWbajLaHI6AS7wIeIBQ&q=velogi+ajoasento&oq=velogi+ajoasento&gs_l=mobile-gws-serp.3..33i160k1.4738.9698.0.10325.12.12.0.0.0.0.3 36.1820.0j9j1j1.11.0....0...1.1j4.64.mobile-gws-serp..1.8.1404...0j35i39k1.136.94PB4PDOQpI
^ Mulla on myös alaselän kipujen kanssa ongelmia varsinkin pitemmän tauon jälkeen. Droppia on 12cm ja pituutta 177cm. Alaselkä taipuu kohtuullisen hyvin kun ylävartaloa taivuttaa eli saan rystyset lattiaan jalat suorana. Mun suhteelliset mitat on normaalit eli en ole lyhytjalkainen tai lyhytselkäinen.
Tähän pitää kommentoida, että tuota rystyset lattiaan ei kyllä voi käyttää mittarina alaselän taipumisesta. Itselläkin menee kyllä rystyset lattiaan, mutta lantio kallistuu myös n. 10ast koska lanneranka eli alaselkä nimenomaan ei taivu.
Tähän pitää kommentoida, että tuota rystyset lattiaan mittaria ei kyllä voi käyttää hirveästi mihinkään. Itselläkin menee kyllä rystyset lattiaan, mutta lantio kallistuu myös n. 10ast koska lanneranka ei taivu.
Ja minulla jää 20cm lattiasta, eikä 12cm dropissa ja pitkässä asennossa ole mitään ongelmaa.
Satulan kallistus on noin 3ast softan mukaan. Satulana täysin litteä arione.
Alaselkään minulla ei ole koskaan sattunut maantiepyörällä, eli omat kommentteni voi siltä osin sivuuttaa ja uskoa ennemmin selkävaivaisia. Alaselkä on kipeytynyt ainoastaan maastopyörällä, kovilla renkailla kadulla ajaessa. Päättelin tuon johtuvan iskuista, jotka johtuvat alaselkään istuttaessa selkä suorana. Niin ja housuissa en voi pitää vyötä lainkaan. Selkä kipeytyy välittömästi tästä.
Edit: eli tuo pulmarkin veikkaus liian lyhyestä asennosta voi pitää paikkaansakkin :) silloinhan selkä jää alaselän osalta suoremmaksi ja iskut lyövät selkään. Haha :) selkeää. Vaihtelee stemmejä sikin sokin ja kokeilee mikä auttaa. Lopuksi palaa vakio setuppiin.
Isompi ilmatila renkaissa voisi myöskin helpottaa alkua.
Oheisessa artikkelissa 1. kuvassa näkyy hyvin miten lantion kallistus eteenpäin vaikuttaa alaselkään. Jos lantio liian pystyssä niin se aiheuttaa sen että ylävartalo kallistuu eteenpäin vasta vyötärön kohdalta jolloin alaselkä toimii ikäänkuin sarana eikä se siitä tykkää. Oikeanpuoleisessa kuvassa lantio on kallistunut eteenpäin ja selkä paljon pyöreämpi ilman sarana-ilmiötä. Vasemmassa kuvassa polvikulma pienempi, satula liian alhaalla joka yhtenä syynä siihen että lantio työntyy pystyyn kun polvi nousee liian ylös.
http://bikedynamics.co.uk/backpain.htm
Oheisessa artikkelissa 1. kuvassa näkyy hyvin miten lantion kallistus eteenpäin vaikuttaa alaselkään. Jos lantio liian pystyssä niin se aiheuttaa sen että ylävartalo kallistuu eteenpäin vasta vyötärön kohdalta jolloin alaselkä toimii ikäänkuin sarana eikä se siitä tykkää. Oikeanpuoleisessa kuvassa lantio on kallistunut eteenpäin ja selkä paljon pyöreämpi ilman sarana-ilmiötä. Vasemmassa kuvassa polvikulma pienempi, satula liian alhaalla joka yhtenä syynä siihen että lantio työntyy pystyyn kun polvi nousee liian ylös.
http://bikedynamics.co.uk/backpain.htm
Tämä kyllä kuulostaa viisaalta ja selittää sen, miksi minäkin taivun ongelmitta reippaaseen droppiin, vaikka en saakkaan sormia lähellekkään lattiaa. Pötköttelen varmaankin siinä pyörän päällä lantio suoraan eteenpäin... Satulan kärkeä on tosiaan pakko laskea, tai muuten lantio kääntyy väkisin pystyyn satulan kärjen painaessa aivan väärään kohtaan.
Mutta tuohon matalaan asentoon pitää varmaankin totutella selkälihaksia. Minulla se taisi olla luonnostaan oikea, koska ajoin liki 10v asfalttirataa prätkällä.
^^ Lattiaan taivutuksessa on monta muuttujaa, kehon eri osien keskinäiset mittasuhteet, takareisien, lonkan ja selän lihasten kireys, lonkan ja selän rakenneviat. Ei se mikään tarkka mittari ole, jotain suuntaa taipuisuudesta kuitenkin antaa. Paljon istumatyötä tekevien kannattais varsinkin lonkan lihaksia venytellä.
Kiitos Esa.
Omat mitat:
Height 182
Inseam 87
Trunk 64
Forearm 35
Arm 67
Thigh 63
Lower leg 54
Sternal notch 149
Pyöränä alla Merida Scultura, M/L (54) runkokoossa:
Top tube 560
Seat tube 540
Head tube 170
Reach 390
Stack 571
Satula tällä hetkellä 77 cm korkeudessa, satulan setback 6 cm, ja satulan kärki-tankomitta 53,5 cm.
Mulla on kanssa M/L kokoinen scultura ja olen 178/82 eli selkä on liki saman mittainen kuin sulla. Nyt on 10cm stemmi ja aika agressiiviset sarvet, FSA K-Wing 90mm reachilla. Ehkä 80mm olisi parempi mutta ei ole tullut vielä sopivasti vastaan.
Kun ostin pyörän niin vakion 110mm stemmin tilalla oli jonkun viikon 90mm ja vakio sarvet. Aika nopeasti tuohon vaan tottui. Stemmi mulla on nykyään alhaalla, mutta mulla onkin penkki alempana kuin sinulla.
Nopeasti katsottuna pituus ja jalan sisämitta näyttävät sopivan pyörän mittoihin oikein hyvin, mutta käsivarren mitta näyttää keskimääräistä pari senttiä lyhyemmältä (vrt. Shimanon mitoituksen antamat keskiarvot 181 senttiselle).
Fillariavailla
22.09.2017, 10.11
Kiitos todella hyvistä pointeista foorumilaiset! Kiva kuulla myös muiden Sculturalla, ja melkein samalla mitalla ajavien ajatuksia siitä, ettei ainakaan pyörän mitat pitäisi paljoa heittää. Etenin asiassa nyt niin, että laskin satulan nokkaa -2,5 asteiseksi Saddle Adjust appilla. Satula oli ennestään minulla melkein täydellisessä vaakatasossa, +0,1 astetta appin mukaan. Pulmarkin linkit kallistuksen vaikutuksesta lantion ja alaselän kulmaan kuulosti hyvin loogisilta. Tilaukseen meni myös saman mittainen (11 cm) mutta eri kallistuksella varustettu stemmi (5 asteinen -> 25 asteinen). Tuon uuden stemmin kallistus kuulostaa dramaattiselta, mutta koska minulla on nyt stemmi mahdollisimman ylhäällä, jää minulle emäputken yläosaan säätövaraa renkaista 5-25mm alaspäin. Tuolla uudella stemmillä, jonka pitäisi ensi viikon alussa saapua, pystyn pidentämään reachia 13-20mm koskematta satulaan ja nostamaan stongaa 9-33mm.
Kiitos Huotah että löysit käsivarren keskivertolukuja. Jos minulla tosiaan on kädet pari senttiä keskimääräistä lyhyempiä, niin ohjaamoa voikin varmasti sitten huoletta lyhentää hieman. Ajattelin aloittaa minimimuutoksella, eli satula -2,5 astetta, ohjaamo 15mm lyhyemmäksi mittaan 52 cm ja stonga 14 mm ylös droppiin 9,1 cm. Sitten ajetaan taas ja tunnustellaan. Aina voi vaihtaa takaisin.
Tekemällä kaikki kolme muutokset kerralla, en välttämättä pysty erittelemään mikä muutos auttoi vaivaan jos auttoi. Mutta se ei nyt ole tärkeintä, tärkeintä saada vielä kilometrejä alle koko lokakuun. Pistän infoa tähän ketjuun kunhan olen saanut kilometrejä alle uusilla säädöillä.
kuovipolku
22.09.2017, 15.46
En suosittele muuttamaan nyt päätettyä linjaa, mutta haluan vain tunkea tähänkin paikkaan linkin http://www.mediafire.com/file/5xnxnyynzih/Biomechanicalcyclingv8english.zip jonka takaa löytyy vähän toisenlainen mutta mielenkiintoinen size-and-fit-kalkulaattori.
PS Pieneksi pettymyksekseni ei ole juurikaan tullut palautetta sitä mahdollisesti kokeilleilta tämän foorumin lukijoilta.
^^ Beatnikin kalkulaattori on tuttu. Joskus tuota kokeilin mutta sen antamilla asetuksilla en koskaan enempää ajanut. Satulan paikka tuolla kalkulaattorilla tuli todella taakse. Muistaakseni jollain keskustelupalstalla kalkulaattorista oli juttua ja monet ihmettelivät satulan paikkaa. Kehittäjä itse muistaakseni kommentoi satulan paikkaa sanoen että perinteisesti keskieurooppalaiset ajajat pitävät satulaa takana koska ajetaan pitkiä ylämäkiä.
Itse kyllä siirrän satulaa vähän taaemmaksi ja samalla vähän alemmaksi jos tiedossa ajelua paikoissa joissa pitkiä mäkiä. Kun satula enemmän keskiön takana tuntuu kuin saisi työnnettyä paremmin voimaa polkimiin varsinkin kun poljin on ylhäällä.
PS. Tää oli se palsta jossa kalkulaattorista keskusteltiin: http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=51071
Lueskelin kommentit, muistin väärin eli ei niissä ollut kehittäjän perusteita satulan paikasta. Muutamat kommentoijista ihmetteli kyllä satulan nokan ja keskiön suurta etäisyyttä.
Fillariavailla
09.10.2017, 11.19
Lupasin kommentoida tänne, kun uusi stemmi (joka madalsi stongan ja satulan välistä droppia, ja lyhensi ajoasentoani) saapui, ja olin päässyt kunnolla testaamaan uusia asetuksia. Ilokseni voin kertoa, että lyhentämällä ajoasentoani n. 3 senttiä, madaltamalla satulan ja tangon välistä droppia n. 10,5 sentistä -> 7 senttiin, ja säätämällä satulan kallistumaan kevyesti eteenpäin (2,3 astetta) en enää kärsi alaselkäongelmista. Luulin itse että matkanopeuteni kärsisi hirveästi kun lähdin huonontamaan ajoasentoa aerodynaamisesta näkökulmasta, mutta empiiristen tutkimusten mukaan (kolme lenkkiä vedetty nyt uusilla asetuksilla), keskinopeus on pysynyt samana tai 0,1 km/h hitaampana. Vaihdossa olen saanut selän joka ei väsy eikä kipeydy. Lisäksi minusta tuntuu että saan jaloista enemmän poweria irti, kun kallistin satulaa snadisti eteenpäin. Olen melkein vakuuttunut siitä, että lantion "avaaminen" oli keskeisin syy siihen, että kivut hävisivät rokottamatta vauhtia liikaa. Kiva polkea kun ei tee kipeetä. Kiitos kaikille vinkeistä.
Juha Lehtinen
09.10.2017, 12.03
Itselläni on alin lannenikama siirtynyt 5mm sisäänpäin ja muutama välilevy madaltunut mikä aiheuttaa omat ongelmansa, pelkkä ajoasennon säätäminen ei omalla kohdallani korjaa asiaa totaalisesti. Jumppaliikkeitä joudun tekemään, lähinnä selkä ja vatsanseutua vahvistavia liikkeitä. Harjoitusvastuksella selkä ärtyy vähemmän kuin ulkolenkillä, liekö johtuvan tärinästä jota ulkona tulee.
Minun selkäongelmani eivät johtuneet millään muotoa satulan ja ohjaustangon välisestä suhteesta, vaan satulan ja keskiölaakerin välisestä suhteesta. Ajan nykyään yhden koon "liian isolla" pyörällä, jossa minulla on aika-ajosatulatolppa (http://www.profile-design.com/product/seatposts/fast-forward-alloy/) sekä aika-ajosatula (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ism-adamo-road-saddle/rp-prod106337). Joudun ajamaan yhden koon liian isolla pyörällä, koska muutoin ohjaustanko olisi aivan liian lähellä.
Ennen ajoin max tunnin lenkkejä, nyt viime kesän pisin lenkki oli 500 kilometriä (aikaa meni karvan alle 24h).
"- satulan kärki -> tanko etäisyys on 5 cm pidempi kuin käsivarreni mitta kyynärpäästä sormenpäihin. Saatan kurottaa liikaa?"
Tuo aloittajan mainitsema etäisyys ei tunnu ollenkaan pitkältä, vaan pikemminkin liian lyhyeltä pituuteen nähden. Tuo lyhyt asento saattaa alkaa pyöristämään alaselkää ja se on se vihoviimeinen asia. Selän pitäisi taitua luonnollisesti lantionivelestä, eikä alkaa pyöristymään alaselän kohdalta. Tuo alaselän pyöristyminen, jollei se ole luonnollista, on iät ajat raportoitu alaselkäongelmien aiheuttajaksi. Itselläni pituutta 176 cm ja satulankärki käsivarsimitalla minulla on väliä tasan 10 cm ohjaustankoon. Selkä ei ole yhtään notkolla, eikä saakkaan olla, sillä se on taas ongelman aiheuttaja.
Mene vaikka penkille istumaan ja laita kyynärpäät polvia vasten nojaamaan ja ole siinä rennosti. Pyydä kaveria ottamaan sivusta kuva ja katso miten selkäsi taipuu. Se kertoo aika hyvin, mikä on selkäsi luontainen taipuma. Välillä näkee pyöräilijöitä, joilla selkä lähtee kaartumaan siten, että lantio on vielä suht pystyssä ja lähtee kaartumaan vasta lantion nivelpisteen jälkeen. Jos se ei ole täydellisen luontainen asento, niin todennäköisesti kärsivät alaselkävaivoista. Usein tuossa asennossa ajavat pyrkivät pystylantiolla välttämään satulan kärjen aiheuttamaa painetta herkille mulkkualueille. Sitä ongelmaa pitäisi kuitenkin koittaa korjailla satulan säädöillä tai satulatyypin muutoksella.
:ään vaan maastossa mutta selkä, kipetyykö koko selkä Vai onko vain toiselta puolen kipeä.? Omat selkävaivat jäi kalevalaisen jäsenkorjaajan pöydälle, et edes itse huomaa jos on lantio vinossa/ jumissa. Nimim. Kokemusta omaava.
Usein mitataan vain stemmiin asti pituuksia, vaikka tankojen reach ja tangon/kahvojen asento yhdessä saattaa tuottaa useiden senttien erilaisen yhdistelmän. Olennaista on aina kohta josta pitää kiinni, eikä se mitä siinä välissä on!
Toki säädöt po kohillaan. Oma kokemus viittaa enempi keskivartalon max/kestojerkkuun. Testautellut suht kovan tason fillaristeja, niin vatsalihakset aikas huonot. Samoin selkä. Kokeilkaas ajaa voimalla ilman käsiä, niin ei siitä mitään tuu. Eli suht paljon kropan ja käsien apua tarvitaan. Itse huomaan selän kestojerkun loppuvan, kun 60rpm tuupataan yht äkkiä ja pitkään.
Usein mitataan vain stemmiin asti pituuksia, vaikka tankojen reach ja tangon/kahvojen asento yhdessä saattaa tuottaa useiden senttien erilaisen yhdistelmän. Olennaista on aina kohta josta pitää kiinni, eikä se mitä siinä välissä on!
Kahvoissakin on aika isoja eroja pituudessa. Helposti tulee tosiaan sentin ero tangon reachin ja erillaisten kahvojen kanssa.
Toki säädöt po kohillaan. Oma kokemus viittaa enempi keskivartalon max/kestojerkkuun. Testautellut suht kovan tason fillaristeja, niin vatsalihakset aikas huonot. Samoin selkä. Kokeilkaas ajaa voimalla ilman käsiä, niin ei siitä mitään tuu. Eli suht paljon kropan ja käsien apua tarvitaan. Itse huomaan selän kestojerkun loppuvan, kun 60rpm tuupataan yht äkkiä ja pitkään.
Huomasin itsekkin vatsalihasten kipeytyvän kovan solvallan lenkin jälkeen, eli ilmeisesti niitä tosiaan johonkin käytetään. Varmaan just niissä kammojyrkissä nousuissa yrittää kiskoa viimeisetkin tehot stongasta.
Väittäisin, että itellä keskikroppa aikas ok, mutta keväällä, kun ottaa Velolla ekat startit, niin ainas on vatsa pipi. toinen juttu on se, että kun keskikroppa löysä, niin jalkojen tehoja menee hukkaan. vähän niin kuin ajais ilman käsiä.
Juha Lehtinen
05.01.2018, 13.02
Tällä hetkellä selkäni on muuten ihan ok pyöräilyäkin ajatellen mutta toisinaan iskiashermo aiheuttaa oikeassa alaraajassa krampin kuten viime viikonloppuna. Syytä siirtyä enemmän rauhallisempiin harjoituksiin ja huolehtia paremmin tankkauksesta ja venyttelystä/jumpasta niin selän kanssa pärjää.
https://www.youtube.com/watch?v=N3vrYrJlsCA
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.