Näytä tavallinen näkymä : Amatööri voimansiirtoa uusimassa(?)
Mulla on n. vuoden vanha Trek Marlin 5 29". Ongelma on että polkeminen muuttunut raskaaksi, rahinaa ja pauketta kuuluu ja monenlaista maksunsa tuntuu ajellessa. Huonosti vaihtuu takaa 4- ja 6-vaihteelle. Olen putsannut ketjut ja kiekot sekä yrittänyt säätää vaihteita ilman merkittävää muutosta.
Tekisi mieli vaihtaa tilalle 1x10 tai 1x11 systeemi, jotenkin tuntuu että olisi paljon vaivattomampi. Onko siinä mitään järkeä? Olisiko heittää suoraan jotain valmista settiä? Hirveästi ei tekisi mieli maksaa, mutta ei ole mitään hajua nuiden hinnoista.
Mulla on n. vuoden vanha Trek Marlin 5 29". Ongelma on että polkeminen muuttunut raskaaksi, rahinaa ja pauketta kuuluu ja monenlaista maksunsa tuntuu ajellessa. Huonosti vaihtuu takaa 4- ja 6-vaihteelle. Olen putsannut ketjut ja kiekot sekä yrittänyt säätää vaihteita ilman merkittävää muutosta.
Tekisi mieli vaihtaa tilalle 1x10 tai 1x11 systeemi, jotenkin tuntuu että olisi paljon vaivattomampi. Onko siinä mitään järkeä? Olisiko heittää suoraan jotain valmista settiä? Hirveästi ei tekisi mieli maksaa, mutta ei ole mitään hajua nuiden hinnoista.
Putsaa vielä vaihtaja ja vaijeri, lisäksi öljyä perään, jos haluat halvemmalla päästä. Tosin vaihtajat ovat semmoset, että itse kaipailisin parempaa. Kyllä Tourney-vaihtajankin säätöihinsä saa, mutta oman kokemuksen perusteella se ei kauaa säädöissään pysy ja on muutenkin rimpula.
Kiitos kommentista. Minustakin nuo aika räppänöiltä tuntuu nuo vaihtajat. Millaisia suosittelisit? Entä miten se muuttaminen 1x10-11, onko siinä sinusta mitään mieltä?
Halvin ratkaisu lienee uuden Deore M6000 sarjan 10sp takapakka, vaihtaja ja liipaisin (Saksasta ehkä 120 euroa), mutta Tourneyn kampiin ei pystyne vaihtamaan pelkkää Narrow-wide eturatasta jos se on kasaan niitattu. Tämä tarkoittaa että kammet ja ehkä myös keskiö menee siinä tapauksessa uusiksi. Sitten vielä uudet ketjut ja vaijerit kuorineen niin taidetaan olla pitkästi 200 euron pahemmalla puolella. Ei kannata 500 euron pyörään IMO.
Kiitos vastauksesta. En ajatellutkaan että myös kammet ja keskiö pitäisi laittaa uusiksi. Olin ajatellut laittaa paremman etuhaarukan tähän samaan pyörään. Ei tahdo olla heittää kerralla 1000€ niin mielelläni päivittelisin vanhaa runkoa muutamilla satasilla kerrallaan. Että sinänsä olisin valmis vähän isomman summan laittamaan myös voimansiirrtoon. Mitä nuiden kalliimpien pyörien rungoissa on parempaa, jos tätä ei kannata päivitellä noin isolla rahalla? Olen täysin noviisi näiden pyöräjuttujen kanssa[emoji85] (ei hajuakaan mikä on narrow-wide etutayas tai mitä kasaan niitattu meinaa, onneksi on Google ja foorumit)
Narrow-wide eturatas tarkoittaa 1x voimansiirrossa käytettävää eturatasta missä paksummat ja ohuemmat hampaat vaihtelee ketjujen linkkien mukaisesti. Sen tarkoitus on pitää ketju paremmin rattaallaan. Esim: https://www.raceface.com/products/details/narrow-wide-single-ring
Kasaan niitatulla viittasin tapaan miten nykyisten kampien rattaat on kiinnitetty itse kampeen. Halvemman pään kammissa on usein pulttien sijaan käytetty niittaamista jolloin rattaita on mahdotonta irroittaa kammista vaihtoa varten.
Aivan. Taas oon vähän viisaampi, kiitos:)
Ja muista että jos koko vetosysteemin uusit niin Shimano ei välttämättä paras vaihtoehto... SRAM:lta edullinen vipu ja vaihtaja, perus kammet ja Blackspiren Snaggletoothin ratas eteen... Totaalisesti toimiva kombinaatio.
Jos ei hirveätä painonsäästöä hae, niin eikö se etuvaihtajan voisi säätää siten ettei liiku mihinkään? Jos on tyytyväinen eturattaiden välityksiin.
Kokeilin tänään töihin mennessä pitää etuvaihteen samana koko ajan. 1 oli liian pieni, 2 raksutteli ja paukkui jos takana oli isoin tai pienin ja 3 toimi kunnolla oikeastaan vain 3:n isoimman vaihteen kanssa. Eli nykyisellä takapakalla ei taida olla mieltä.
nure, jos hommaan tuon esittämäsi kaltaisen setin, enkö joudu vaihtamaan takapakkaa ja ketjuja? Ja mitä vipua ja vaihtajaa suosittelisit, katselin läpi vaihtoehtoja enkä kyllä tiennyt yhtään mikä voisi olla hyvä.
Onko jotain helppoa tapaa tunnistaa yhteensopivat vaihtajat ja rattaat? Perehdyn aiheeseen ihan mielelläni lueskelemalla, osaisiko joku neuvoa hyvän sivuston/artikkeleja joita lukea?
SRAM X5 tai X7 vaihtaja ja vivut, vaihtajan häkin pituus määrittää skaalan millä ratasvalikoimalla mennään, pitkä häkkinen aika varma valinta, medium taitaa hyväksyä maksimisaan 32 hampaisen takapakan. Takapakka ja ketjut valinnan mukaan, 9 alkuinen tyyppi siis ysille ja 10 alkuinen vastaavasti kympille.
Jees kiitos:) Alan katselen..
Tässä nyt lueskelun jälkeen alkaa vaikuttamaan siltä että tuo yhden eturattaan systeemi ei ehkä kannata (kokemukset & hinta). SRAM X 7 näyttää löytyvän ainoastaan 9-11 takarattaalle löytyviä vaihtajia? Voiko esim tällaiset laittaa tähän minun nykyiseen systeemiin:
- SRAM X7 Umwerfer 3-/9-fach, Down Swing Top Pull 31,8 & 34,9
- SRAM X7 Schaltwerk 9-fach, grey/long
EDIT: Ku etsii tuota SRAM X7 sarjaa, sivustot tarjoaa SRAM GX-settejä. Onko ne yhteensopivia?
Ite vaihdoin 3x9 —> 1x10 tälleesti. Deore 2x10 kammet keskiöineen ebaysta 66e, nw ratas ebaysta 15e, xt vaihtaja fillaritorilta muistaakseni ~20e ellei halvempi, zee liipasin, joku shimanon kymppipakka ja ketjut bike discountista noin 75e posteinee.
Ite vaihdoin 3x9 —> 1x10 tälleesti. Deore 2x10 kammet keskiöineen ebaysta 66e, nw ratas ebaysta 15e, xt vaihtaja fillaritorilta muistaakseni ~20e ellei halvempi, zee liipasin, joku shimanon kymppipakka ja ketjut bike discountista noin 75e posteinee.
No ei oo paha hinta ollenkaan! Oletko ollut tyytyväinen?
No ei oo paha hinta ollenkaan! Oletko ollut tyytyväinen?
Erittäin, ei enää ketjut ole tippuillu, eturattaat ei ota mastossa niin helposti kiinni ja 10 vaihdetta ollut täysin riittävä. En tiedä johtuuko nw rattaasta vai mistä mutta tuntuu kun olisi kevyempi polkea jyrkät ylämäet metässä. Pientä säätöä vielä vaatisi kun pari isointa vaihdetta vähän seilaa välillä, ei kyllä toistaiseksi ole hirveesti haitannu kun käyttäny niitä vaihteita vain rauhallisissa siirtymäajoissa. Oon itse asiassa ihan aloittelija näissä itsekin, lätkäsin vaan osat kiinni, enkä tiedä edes mitä säätää, vaihdevaijeria säädin sen verta etta käy kyllä nätisti kaikki vaihteet läpi :D
Täällä kans yks nöösi joka tarttis jeesiä.
Onko noi osasarjat miten hyvin standardisoituja? Eli voiko tilata esim osasarjan:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-1x11-speed-m7000-group-11-46-without-disc-brakes-671490
ja se sopii melko hyvällä todennäköisyydellä?
Fillari johon ton tässä tapauksessa tarttis sopia on -09 Santa Cruz Superlight. I-spec hässäköitä ei ilmeisesti kannata ostaa jos haluaa pitää omat vanhat jarrut.
ja mites toi SRAM GXP? onko se suunnilleen verrattavissa SLX:ään? Puolesta ja vastaan? Kutakuinkin ton tason härpäkkeet varmaan riittäisi tuohon vanhaan fillariin. 1x11 vs. 2x10 mietityttää kanssa kovasti mutta se on varmaan maku- ja maastoasia.
NarrowWidesta lukenut hyvää.. tarviiko se omanlaisensa ketjut? ja sitten myös jonkun speciaalin takapakan?
Sorry kysymystulvasta... niin paljon ihmeellisiä asioita..
J-P Ellilä
07.10.2017, 12.31
Onhan ne standardisoituja mutta kun niitä standardeja on "melko" monta. Kampien valintaan kyllä kannattaa panostaa, että tulee oikean mittaiset, runkoon sopivalla q-factorilla ja oikealle keskiölaakerille.
Ite tykkään 1x -systeemeissä yksinkertaisuudesta.
Narrow wide -ketjurattaalle kelpaa normaalit ketjut ja pakat. Normaalilla kytkimettömällä takavaihtajallakin ajelin pitkän aikaa. Narrow wide -ketjurattaita on pyöreitä ja ovaaleita, ite ajelen ovaalilla.
Kiitos kommentista. Santa Cruzin sivuilla oli paljon juttua kuinka pyrkivät pitäytymään samoissa standardeissa joten tilailin tuollaisen kai aika tavallisen setin. Kai sitä sitten oppii kun näkee mikä meni pieleen :)
ja mites toi SRAM GXP? onko se suunnilleen verrattavissa SLX:ään?
SLX on osasarja
Sram GXP ei ole osasarja vaan tietynmallinen keskiölaakeri.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.