Näytä tavallinen näkymä : Maantiejarrut + 30mm rengas ?
Mahtuuko 30mm rengas normaaleihin (chorus/ultegra/force jne) maantiejarruihin?
Ja toimiiko samoilla kiekoilla kun normaalisti 25mm kumeilla?
Shimano 5700 105- jarruihin ei mahtunut 28mm Conti GP 4000S2. Force/Red- jarruihin se saattaisi just mahtua muttei sen isompi. Enempikin tulee renkaan korkeus vastaan kuin leveys. Mieluusti kiekko saisi olla leveämpää nykymallia 30mm kumeille (19C ja siitä leveämpi). Ite en ainakaan sitä kapeammalle laittaisi.
Itsellä forcet eteen menisi ,taakse ei.Omassa 28mm renkaat niin takana 1mm tilaa.Leveempi menisi.
Käsittääkseni 5800 ja r8000 sarjan jarrut ovat shimanolta tilavimmat. Ainakin 28mm gp4000 pitäisi mahtua, joka on siis oikeasti yli 30mm kumi.
Mahtumiseen vaikuttaa se mikä on jarrun kiinnityskohdan etäisyys vanteesta. Tämä ei suinkaan ole mikään vakio. Esimerkiksi jossakin vanhassa "harjoituskilpapyörässä" voi hyvinkin mahtua, mutta nykyaikaisessa kisakireässä tempotykissä ei todellakaan sovi, vaikka olisi kummassakin täysin sama jarru. Itse olen kokeillut 30 millistä muutaman tuhat kilometriä ajettua cyclo-cross kumia nykyaikaiseen pyörään jossa ultegran jarrut ja se olisi muuten mahtunut, mutta kun siinä oli vähän heittoa, niin se heittokohta otti kiinni. Jos rengas olisi ollut moittettomassa kunnossa, niin olisi sopinut hyvin pyörimään. Kannattaa ottaa myös huomioon, että renkaan ja rungon väliin pitää jäädä tilaa enemmän kuin pari-kolme milliä, sillä renkaan ja rungon välissä kulkeva kura syö aika äkkiä runkoon viirun. Normaalille maantievanteelle 30 millinen rengas sopii moitteetta.
Antti Salonen
17.09.2017, 15.41
Mahtumiseen vaikuttaa se mikä on jarrun kiinnityskohdan etäisyys vanteesta. Tämä ei suinkaan ole mikään vakio.
On se kohtuuden nimissä vakio, sillä jos jarrun kiinnityspulttia siirretään liikaa ylöspäin ja tehdään siten renkaalle enemmän tilaa, ei jarrupaloja saa välttämättä längissä enää riittävän alas. Maantiejarruissa on yleensä vajaa sentti pystysuuntaista säätövaraa jarrupalojen sijainnissa. Long reach -jarruissa länget ovat sitten pidemmät.
Mulla on fiksiksi muutettuna yksi selvästi vanhempi maantierunko, johon mahtuisi suuruusluokkaa 32-millinen rengas. Tuossa rungossa on juuri se ongelma, että tavallisista nykymallisista maantiejarruista meinaa loppua säätövara kesken.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.