PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mihin sähköpyörää tarvitaan?

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6

MRe
21.12.2019, 13.43
Sähköpyörä on tietysti helpompi, mutta vielä helpompi olisi sähköskootteri.
Sähköpyörällä kuitenkin saa edelleen liikuntaa. Sähköskootterilla ei.

Хуй
21.12.2019, 13.45
Eiköhän tämä riipu täysin ihmisestä - ja ehkä matkasta.

Toki se on ihmiskohtaista ja tarpeista riippuvaa, mutta yleisesti ihmisten valintoja leimaa laiskuus. Siihen autonkin suosio perustuu.

Linkatun yhden kilowattitunnin akulla varustetun skootterin hinta painuu ajan myötä massatuotannossa hyvin alas. Tekniikka on niin yksinkertaista. Niiden yleistymisen voi estää vain lainsäätäjä. Jos se tekee niiden käytöstä hankalaa, niin sitten ne eivät yleisty. Toivottavasti ei tee, koska tuo on ainakin joinakin vuodenaikoina todellinen mahdollisuus automatkojen ja päästöjen vähentämiseen. Juuri tuollaisiin ratkaisuihin akku sopii toisin kuin massiivisiin autoihin.

hphuhtin
21.12.2019, 13.46
Ihan varmasti erilaisia sähkövimpaimia puhtaasti siirtymiseen tulee lisää. Itse katselin alkusyksystä jotain tällaista (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/31067/hsgrb/Stigo-e-Scooter-sahkoskootteri-250W) kokoontaitettavaa sähköskootteria siirrymiseen metroasemalle ja siitä eteenpäin, ajatuksena että ilman hikeä työvaatteissa perille ja ruuhkametroon mukaan mahtuva laite, mutta ei mikään (samperin) potkulauta.

Jäi kauppaan, liian huteralta vaikuttava laite. Eiköhän joku tee varmaan paremman vielä. Tällaiseen nykytalveen ja plussakelin olosuhteisiin vielä muuten varmaan olisi ok laite, ei kuitenkaan lumipyryyn.

Tällä hetkellä sähköpyörä on mielestäni yleiskäyttöisempi ja miellyttävämpi. Ainoa miinus on se ruuhkametroon mahtuminen, mutta sitä varten olen nyt silmäillyt GoCycle GX sähkötaittopyörää. Vähän arvokas vaan.

Btw mitä pidempi matka, sitä todennäköisemmin tarvitsee sähköpyörän - se oma polkeminen kummasti pidentää sitä matkaa minkä laitteella pääsee.. :)

Хуй
21.12.2019, 13.50
Sähköpyörällä kuitenkin saa edelleen liikuntaa. Sähköskootterilla ei.

Minulla on käynyt sellainen onni, että veronmaksajat ovat tarjonneet käyttööni pitkän pätkän (kymmeniä kilometrejä) varsin esteetöntä kevyen liikenteen väylää, jolla matka sujuu. Mutta eipä siellä liikkujia näy. Talvella saattaa päästä ajamaan ties kuinka kauan kenenkään tulematta vastaan.

Tästä voisi olettaa, että ihmiset eivät tahdo liikuntaa ainakaan hyötypyöräilyn muodossa. Olosuhteista se ei jää ainakaan kiinni. Turha noita kelvejä on tyhjinä pitää. Toivottavasti niille saadaan edes noita sähkövekottimia.

Canno
21.12.2019, 13.53
Olennaisin pointti mun mielestä sähköpyörässä on että, jos se on hyvin toimiva ja sopivan mallinen/kokoinen.
1. Sillä ajaminen tuottaa paljon iloa ja suurta nautintoa käyttipä sitä työmatkalla tai harrastuksessa.
2. Lisäksi sähköpyörä tykkää kun sillä ajetaan ;-)

oppes
21.12.2019, 14.12
No 34 sivua tunteita ja mielipiteitä tämäkin muinainen avautumiseni on tuottanut :) Minulla(kin) oli kovin vahva mielipide sähköpyöräilystä - varsinkin mukamas kuntoiluna. Nyt kun tuon edut työmatkoilla, huonossa kelissä ja kompensoimaan rakenteellisesti raskaan (mutta mukavan pyörän) kanssa on kokenut, niin kaapista tulo on ollut ilo ;)

MRe
21.12.2019, 15.03
Minulla on käynyt sellainen onni, että veronmaksajat ovat tarjonneet käyttööni pitkän pätkän (kymmeniä kilometrejä) varsin esteetöntä kevyen liikenteen väylää, jolla matka sujuu. Mutta eipä siellä liikkujia näy. Talvella saattaa päästä ajamaan ties kuinka kauan kenenkään tulematta vastaan.

Tästä voisi olettaa, että ihmiset eivät tahdo liikuntaa ainakaan hyötypyöräilyn muodossa. Olosuhteista se ei jää ainakaan kiinni. Turha noita kelvejä on tyhjinä pitää. Toivottavasti niille saadaan edes noita sähkövekottimia.
Joo... itsellä hiukka sama tuntuma, että pyöräilymaata Suomesta, eikä pyöräilykaupunkia Helsingistä saada. Vaikka ilmeisesti Oulussa pyöräily onkin suositumpaa, niin hiukka "käärmettä pyssyyn"-fiilistä tässä on.

Uskon myös noihin sähköskoottereihin, kunhan niiden hinnat saadaan alas. Max. 25 km/h -vehkeinähän ne menevät lain kannalta samaan lokeroon kuin sähkö(avusteiset) pyörät.

Asiaa googlatessani törmäsin oheiseen mielenkiintoiseen bloggaukseen lainsäädännön historiasta: https://leva-eu.com/2018/02/19/l1e-a-category-powered-cycles-impedes-innovation-and-technological-development-of-electric-bicycles/

Firlefanz
21.12.2019, 16.14
T
Joskus täällä kyseltiin, että onko olemassa luomupyöräilijää joka käyttää sähkistä harjoittelun tukena. No nyt on ainakin yksi tullut kaapista. Uusimmassa Fillari-lehdessä oli juttu Jussi Hongasta, joka harjoittelee sähkiksellä, kun se muuttaa tasaisetkin alamäeksi. Mutta Jussihan ei varmaan ole oikea pyöräilijä, kun ajaa alamäkeä.

Tartun tähän sen verran että kukaan ei ruvennut sellaista kyselemään. Juttuhan meni näin että ensin sähköpyöräilyleirin edustaja kertoi nähneensä ulkomaalaisissa pyöräilylehdissä kuvia huipppyöräilijöistä lenkillä sähköpyörällä ja lukeneensa että huippupyöräilijät käyttivät sähköpyörää monipuolistaakseen harjoitteluaan. Siihen huomautin luomupyöräilyleirin edustajana tai sellaiseksi katsottuna että kun maastopyöräilyn alalajeja on niin monta ei ehkä ole syytä puhua yleisesti huippupyöräilijöistä.

Ei sen vuoksi etteivät esimerkiksi alamäkiajajat olisi oikeita pyöräilijöitä vaan siksi että lajin ja sen harjoittelun asettamat vaatimukset niin pyöräilijän ominaisuuksien kuin harjoiteltavien asioiden suhteet ovat niin omanlaisiaan.

PS Taisin minä huomauttaa myös että kun puhutaan urheilijoista jotka saavat pääosan tuloistaan sponsoreiltaan, niin on hyvä pitää mielessä miten se että sähköpyörävalmistaja on joko pyöräilijän tai hänen tallinsa sponori voi vaikuttaa siihen millaisissa kuvissa hän pyöräilylehdissäkin esiintyy. Mutta en huomauta nyt, koska en halua että joku lukee sen kommenttina Jussi Hongasta:rolleyes:

MRe
21.12.2019, 16.21
Tartun tähän sen verran että kukaan ei ruvennut sellaista kyselemään. Juttuhan meni näin että ensin sähköpyöräilyleirin edustaja kertoi nähneensä ulkomaalaisissa pyöräilylehdissä kuvia huipppyöräilijöistä lenkillä sähköpyörällä ja lukeneensa että huippupyöräilijät käyttivät sähköpyörää monipuolistaakseen harjoitteluaan. Siihen huomautin luomupyöräilyleirin edustajana tai sellaiseksi katsottuna että kun maastopyöräilyn alalajeja on niin monta ei ehkä ole syytä puhua yleisesti huippupyöräilijöistä.

Totta joo. Mutta veikkaan, että näitä aletaan näkemään enemmänkin kun maantiepyörissä alkaa sähköversiot yleistymään. Esimerkiksi palauttavaa pk-lenkkiä helpompi vetää sähköllä kuin luomulla, jos maasto ympärillä on haastavaa.

PS Taisin minä huomauttaa myös että kun puhutaan urheilijoista jotka saavat pääosan tuloistaan sponsoreiltaan, niin on hyvä pitää mielessä miten se että sähköpyörävalmistaja on joko pyöräilijän tai hänen tallinsa sponori voi vaikuttaa siihen millaisissa kuvissa hän pyöräilylehdissäkin esiintyy. Mutta en huomauta nyt, koska en halua että joku lukee sen kommenttina Jussi Hongasta:rolleyes:

Totta kai tallikuski tekee niin kuin maksaja määrää.

+€+
21.12.2019, 20.13
Kyllä se vain niin tulee menemään, että kun töihin menoon on tarjolla pihassa sähköskootteri ja sähköpyörä, niin skootteri voittaa. Mitä pitempi matka, sitä varmemmin.

Minulla on työmatkoihin vaihtoehtona tallissa auto, sähköhybridi käsikaasulla, sähköplussa, täysjousto luomumaasturi ja mummoGT. Eniten ajan sähköhybridillä mutta en koskaan käytä käsikaasua. Autolla en juuri koskaan lähde oli keli mitä tahansa. Sähköplussa on huonoille keleille oikea vaihtoehto.

Jos käyttäisin käsikaasua niin laitehan olisi silloin sähköskootteri. Olenko paha ihminen jos haluan polkea enkä mennä käsikaasulla? Sitäpaitsi sillä käsikaasulla 500Wh akku on finaalissa niin nopeasti että saat polkea ilman avustusta duunista takaisin.

Teet nyt yleistyksiä omien kuvitelmien perusteella että kaikki ovat laiskoja ja siksi kaasuvehkeet voittavat. Vai oliko tuo vain naamioitu piilovittuilu sähköpyörien vastustajalta? Taisi olla...

Хуй
21.12.2019, 22.36
Teet nyt yleistyksiä omien kuvitelmien perusteella

Perustan oletukseni havaintoihin. Olen pyöräillyt ympäri vuodet jo useamman vuosikymmenen. Olen pyöräillyt silloinkin, kun väylät ovat olleet auraamatta ja olen joutunut kantamaan pyörää. Tänä aikana olen huomannut, että keskiluokka ei pyöräile. Pyöräily on leimallisesti köyhien toimintaa. Jonkin verran joukossa on myös ideologeja ja välinenarkkeja, mutta suurin massa puuttuu. Se autoilee. Ei sitä saa kulkemaan (työ)matkoja pyörällä.

Sähköpyöräily helpottaa pyöräilyä ja luo sille uudenlaisia mahdollisuuksia, mutta ei se ole yhtä helppoa kuin skootterin kyytiin hyppääminen. Siksi skootterit tulevat voittamaan.

Nyt on siis kysymys siitä suuresta massasta eikä meistä, joille pyöräily on elämäntapa tai harrastus.

Kun olin lapsi ja nuori, pyöräiltävät matkat olivat pitkiä. Päivän aikana viipotettiin ties kuinka huikea määrä kilometrejä. Kaveri saattoi asua 20 kilometrin päässä. Sinne ja takaisin poljettiin, eikä apuna ollut välttämättä edes vaihteita.

Siitä on tultu kauas. Lasten ei oleteta enää selviytyvän itse harrastuksiin. Varakkaat perheet ostavat nuorilleen skoottereita ja mopoautoja.

Eivät varakkaiden perheiden lapset tälläkään hetkellä yleensä tahdo liikkumisvälineeksi sähköpyörää. He tahtovat skootterin tai mauton.

Kun 1-2,5 kilowattitunnin akuilla varustetut eli 50-100 kilometrin toimintamatkan tarjoavat skootterit rynnivät massamarkkinoille, niistä tulee lasten ja nuorten liikkumisen perusoletus, koska niihin on varaa lähes kaikilla työssäkäyvillä vanhemmilla. Ei se tarkoita, että sähköpyörät katoavat, mutta arjen liikkumisen uudistavaa sähköpyörävallankumousta tuskin tulee. Sähköpyörät jäävät harrastusvälineiksi.

Fat Boy
21.12.2019, 22.50
En minä sähköpyörältä muuta kaipaakkaan. Se on minulle harrastusväline, kuten muutkin pyöräni. Maastossa se on erittäin hauska laite, osin maastoliikennelain vuoksi. Ilman lain rajoitteita jokin muu voisi olla hauskempi.

Työmatkakulkineena sähköskootteri tms. Voi syrjäyttää osan sähköpyöristä. Tuskin kaikkia, koska osa ajaa sähköpyörällä juurikin kuntoilun vuoksi. Lyhyellä matkalla kevyt sähkökulkuneuvo on autoa kätevämpi ja siksi ne yleistyvät kun hinnat laskee. Mutta edelleen, maastossa pitää olla ne polkimet, eikä siellä potkulaudalla pitkälle pääse, joten uskon tulevaisuudessakin sähköavusteiselle pyörälle olevan paikkansa.

Iero
22.12.2019, 01.20
Sähköpyörää tarvitaan riittävän mukavaan ajoon, jotta huonokuntoiset voivat innostua liikunnasta ja nostaa omaa kuntoaan.
Minulle sähköpyörä on ollut pelastus ylikuntotilanteen hoitamiseksi. Aluksi pienillä pitkäaikaisilla (n. 2 tuntia/kerta) kuormituksilla olen saavuttanut hyvän yleiskunnon sähköpyörän avulla. Luomulla se ei olisi onnistunut, koska ylämäet olivat alussa ongelmallisia ja syke nousi liikaa ja voimat katosivat.
Nyt olen viimeisen 4 kk aikana ajanut sähköpyörällä n. 2200 km hallituilla sykkeillä. Luomulla sitä tuskin olisi tullut tehtyä.
Tämä koskee ikäluokkaa 65+. Suosittelen 7-kymppisille sähköavusteista tai sähköpyörää kuntoiluvälineeksi. Nivelkulumista tai -ongelmista ei tunnu olevan haittaa tässä kuntoilumuodossa, ja maisemat vaihtuvat mukavaan tahtiin. Kahden tunnin (reilun 40 km) lenkki on tosi sopiva suht mäkisessä maastossa - akkukin kestää sen vaivattomasti.

Ekasalmi
23.01.2020, 23.43
Olen samaa mieltä nykyään tuosta, että sähköpyörällä halutaan aikalailla aina helpottaa jotain mistä syystä se hankitaan. Joillekin se saattaa olla ainoa tapa päästä pyöräilemään. Ääripään poikkeuksena ehkä ammatti urheilijat joille se on enemmänkin työkalu, eikä oikotie. Lähtökohtaisesti se ei kuitenkaan ole väärin mielestäni, koska se on kuitenkin vielä liikuntaa. Jos se saa ihmisen joka ei pyöräilisi muuten pyöräilemään on se vaan plussaa.

Sähkö skootterien vertaaminen taas sähköpyöriin ei mun mielestä ole ihan niin yksinkertaista. En usko että sähköskootterit on tarkoitettu syrjäyttämään polkupyöriä, vaan ne on tarkoitettu syrjäyttämään polttomoottori kulkuneuvoja. Toki lieveilmiönä työmatkapyöräily saattaa marginalisoitua myös. Silläkään ei ole mitään merkitystä, jos työmatkapyöräily vähenee, kunhan liikunta saadaan jostain muualta. Ongelma on liikkumattomuus, ei työmatka. Harraste pyöräilyyn se ei tule vaikuttamaan millään tavalla.

Iero
24.01.2020, 01.59
Sähköpyörissä sähkömoottori avustaa mukavasti pahempien paikkojen yli pääsyssä. Tasaiset ja myötämäet mennään lihasvoimin, ja ylämäessä haetaan apua sähköstä, kun reisissä ei papu riitä.

Vastatuulessa sähköstä on paljon apua. Ei tarvitse kyyristellä pyörän selässä hankalassa asennossa, vaan istutaan mukavasti polkien sähkön kompensoidessa vastatuulen kitkaa.

Sähköpyörällä tulee lähdettyä lenkille sellaisissakin olosuhteissa, joissa tavallisella luomulla tuskin tulisi mieleen.

Sähköpyörän hankinnan jälkeen maantiepyörä ja maastopyörä ovat jääneet varastoon ruostumaan. Ehkä ensi kesänä kaunilla ja tyynellä päivällä teen pikku lenkin kippurasarvisella - jos viitsin.

Mika Nieminen
29.01.2020, 01.36
En ole lukenut ihan kaikkia viestejä, mutta eiköhän jokainen saa ajaa ihan millaisella pyörällä haluaa.

MRe
29.01.2020, 09.15
^Selkeästi havaitsee, että et ole lyhyestä täällä viettämästäsi ajasta johtuen vielä sisäistänyt sitä, että nimenomaan kukaan ei saa ajaa millaisella pyörällä haluaa. Vaan on ajettava Sillä Oikealla.

Hyvin lähelle haluttua askeesia pääsee tällä Samulin videolla esitellyillä vehkeillä. Noissa on päästy pyöräilyn kovaan ytimeen ja kaikki varusteet/lisäosat noiden esiteltyjen lisäksi ovat vain mukavuudenhaluisten kermaperseiden saamattomuutta ja kyvyttömyyttä. Tosin noissakin on kyllä satulat.

https://www.youtube.com/watch?v=jTsC8lw5erg

29.01.2020, 10.00
Mulla oli sähköpyörä (Scott e-genius) pari vuotta ja pidin siitä kovasti. Eritoten työmatkapyöräily talvella kun auraus on vähän niin ja näin ei matkan tekemiseen mennyt juuri sen pidempään kuin sulalla.
Maastossa täysjoustosähkö on loistava peli ja pääsee siirtymätkin kevyesti.
Itse vaan en osannut valita muuta avustusmuotoa kuin täysi koska pääsihän sillä kovaa ja matka taittuu mäistä huolimatta.
Mutta mutta sähköpyörä tuli valittua ehkä vähän liiankin helposti työmatkaan ja harrasteajossa etenkin teknisessä maastossa reilu 10kg ylimääräinen paino ei ollut pelkästään plussaa.
Pyörän möin vuosi sitten veljelle ja tilalle ostin kuitu cyclon, jolla talvea lukuun ottamatta kulkee ilokseen 10km työmatkan. toisena pyöränä on 12kg trail täpäri jolla taas ajaa ilokseen teknisemmässä maastossa...Ja melkein voin yleistää että kevyempi pyörä parempi pyörä.
Talvella taasen kuljen tarpeen mukaan autolla tai maastopyörällä ja jos menee autolla niin jää hyvin voimia vaikka hiihtämiseen :).

Sähköpyörää voin hyvin suositella kaikille asiasta kiinnostuneille ja etenkin jos haluaa ajaa työmatkaa ilman että hikeä puskee. Etenkin täällä Itäsuomessa on sen verran mäkistä että sähköpyörä auttaa ja nopeuttaa työmatkaa huomattavasti.
Tallissa pitäis olla vaan enemmän tilaa ja itsellä aikaa useammalle erilaiselle pyörälle.

Iero
29.01.2020, 12.20
^
https://www.youtube.com/watch?v=jTsC8lw5erg

Onkohan tuosta sähköversiota olemassa��

K.Kuronen
29.01.2020, 14.24
^Selkeästi havaitsee, että et ole lyhyestä täällä viettämästäsi ajasta johtuen vielä sisäistänyt sitä, että nimenomaan kukaan ei saa ajaa millaisella pyörällä haluaa. Vaan on ajettava Sillä Oikealla.

Hyvin lähelle haluttua askeesia pääsee tällä Samulin videolla esitellyillä vehkeillä. Noissa on päästy pyöräilyn kovaan ytimeen ja kaikki varusteet/lisäosat noiden esiteltyjen lisäksi ovat vain mukavuudenhaluisten kermaperseiden saamattomuutta ja kyvyttömyyttä. Tosin noissakin on kyllä satulat.

...

Ei ehkä kuitenkaan ole kysymys askeesista, vaan sankaruudesta, ihanteesta. Pyöräilyssä, sen eri alalajeissa, ovat omat sankarinsa ja ihanteensa. Nämä sankarit innoittavat ja heidän suorituksiaan ihaillaan samalla he määrittävät, mitä pidetään oikeana ja hyväksyttävänä.

Mitkä ovat sähköpyöräilyn ihanteet ja missä lymyävät sankarit -ajamassa rannikolta rannikolle? Onko sähköpyöräilyssä sankaruutta isompi akku, vääntävämpi moottori -ovatko ihanteet moottoriurheilun ihanteita.

simtee
29.01.2020, 14.57
Ei ehkä kuitenkaan ole kysymys askeesista, vaan sankaruudesta, ihanteesta. Pyöräilyssä, sen eri alalajeissa, ovat omat sankarinsa ja ihanteensa. Nämä sankarit innoittavat ja heidän suorituksiaan ihaillaan samalla he määrittävät, mitä pidetään oikeana ja hyväksyttävänä.

Mitkä ovat sähköpyöräilyn ihanteet ja missä lymyävät sankarit -ajamassa rannikolta rannikolle? Onko sähköpyöräilyssä sankaruutta isompi akku, vääntävämpi moottori -ovatko ihanteet moottoriurheilun ihanteita.

Tämä olikin oikeastaan hyvä pointti. Olen aina arvostanut kovia pyöräilysuorituksia, esim. ajamista Suomen päästä päähän. Taannoin oli jossain kaveri, joka muistaakseni somessa ilmoitti tekevänsä saman suorituksen sähköpyörällä. Tämä jälkimmäinen ei ainakaan minussa herättänyt minkäälaista mielenkiintoa tai arvostusta, vaikka hauska retki suorittajalle varmasti olikin tiedossa. Ehkä tämä on vain omaa ajatteluani, mutta ainakin tuossa suhteessa on luomulla ja sähköllä eroa. Itse tykkään ajella molemmilla, fiiliksestä ja olosuhteista riippuen.

+€+
29.01.2020, 16.12
Minä taas en arvosta yhtään jonkun random tyypin pyöräilysuorituksia mitenkään väheksymättä niitä. Ei vaan kiinnosta muiden suoritukset kuten ei kiinnosta golfin tuloksetkaan vaikka innokas harrastaja olenkin (en myöskään tiedä nimeltä yhtään alan ammattilaista jos ei lasketa Tiger Woodsia, jos se nyt pelaa edes enää). En osaisi nimetä yhtä ainutta pyöräilyammattilaista edes suomalaista sellaista eikä hävetä yhtään.

Eli aika subjektiivinen tuo käsite ja meitä on niin moneksi.

Mr_W
29.01.2020, 16.27
^^ Omasta mielestäni onhan tuollainenkin pitkä reissu jo ihan kunnioitettava melkein millä välineellä tahansa. Jaksaa lähteä liikkeelle. Jossakin uutisessa ympäri Suomea matkattiin pappa-tuntureilla (löytyi https://yle.fi/uutiset/3-10863495). Tosin kuntoilusuorituksena tietysti retkipyöräilyn sähköavusteisuus vähentänee rääkkifaktoria, kun ei puhuta mistään maastopyöräilystä, jossa sykkeet saanee pysymään tapissa helpommin. Mutta ihmiset näkevät näitä asioita omien suodattimiensa ja arvostuksiensa läpi. Sähköavusteisuus on vielä niin uusi juttu että hankala sanoa mitä pidetään ihanteellisena ja arvostettavana, tosin pidetäänkö vaikka sähköpotkulautojen tai sähköautojenkaan tapauksessa näitä kategorioita relevantteina? Pyöräily samaistuu joillakin urheiluksi ja kuntoiluksi, toisilla liikkumismuodoksi. Ehkä jäljelle jää silti "kovan fyysisen suorituksen" arvostus riippumatta menopelistä, mutta kuten vaikka formuloissa niin on välillä vaikea sanoa auton eli tekniikan ja kuskin taidon/kunnon suhteista.

Jami2003
29.01.2020, 18.08
Eipä toi ultrapyöräily Suomen päästä päähän ole arvostettua muuta kuin alan harrastajien parissa. Esim harva kilpa maantiepyöräilijä ymmärtää yhtää mitä järkeä siinä on.

Itse kyllä tykkään seurata tapahtumia. Mutta en nyt oikein usko että suurelle joukolle on mitään merkitystä onko jotain kovia sankareita vai ei.

K.Kuronen
29.01.2020, 18.14
^Kysymys onkin juuri kunkin harrastuksen sisäisistä arvostuksista, ei siitä mitä kukin yleensä arvostaa.

Mikä on sähköpyöräilyssä sankaruutta, mitä sähköpyöräilijät itse pitävät ihanteena harrastuksessaan.

MRe
29.01.2020, 18.16
Eli samaistuuko se omalla konkelillaan hiekkatietä puskeva Indurainiin? Ja hakee siitä sisältöä ja tarkoitusta elämäänsä?

Ehkä sähköpyörällä ajavat vaan suhtautuvat pyöräilyyn pragmaattisemmin ilman sen kummempia tarpeita samaistua tai ihannoida. Jos käyn salilla, niin en kyllä Schwarzeneggeriä ajattele.

Monelle pyöräily voi olla vain harrastus ja/tai liikuntamuoto ilman sen kummempaa filosofiaa tai tarvetta samaistua johonkin viiteryhmään. Kymmenen vuotta kun valokuvasin, niin kyllähän mulla on sieltä paljonkin valokuvaajia, joita arvostan, mutta en koskaan yrittänytkään samaistua heihin. Lisäksi valokuvatessa tuli opittua se, että prosessi ei näy lopputuloksessa. Tai päin vastoin: prosessin vaikeus tai rasittavuus ei tee kuvasta sen parempaa. Jos kuva on paska ja ilman sisältöä, se on sitä yhä, vaikka kuinka seisoit viisi tuntia kaulaa myöten mutalammessa odottamassa, että se yksi tirppa tulee kohdalle. Mutta kun kuva ei toimi, se ei toimi, vaikka miten on iilimatoja reiden sisäpinta täynnä.

Samalla tavalla lenkki on hyvä tai huono riippumatta millä se on ajettu. Bianchilla tai Nopsalla. 100% lihasvoimin tai sähköllä avustettuna. Myöskään lihakset eivät asiasta mitään ymmärrä, vaan kehittyvät rasituksen funktiona (yksinkertaistettuna).

MRe
29.01.2020, 18.20
^Kysymys onkin juuri kunkin harrastuksen sisäisistä arvostuksista, ei siitä mitä kukin yleensä arvostaa.

Mikä on sähköpyöräilyssä sankaruutta, mitä sähköpyöräilijät itse pitävät ihanteena harrastuksessaan.
Mä en usko että kovinkaan moni harrastaa sähköpyöräilyä vaan pyöräilyä. Ja mikä tekee sähköpyöräilijän? Jos mulla on 1 sähköavusteinen ja 6 luomua, niin levittääkö tuo yksi pyörä sitä sähköä ympäriinsä niin paljon, että niillä muilla pyörillä ei ole mitään arvoa tai tekoa?

Mulle tämä sankaruus pyöräilyssä ei oikein aukea. Yhtä vähän kuin vaikka sankaruus tai ihanne kun ajan autolla töihin. Ei mulla ole silloin eikä vielä hetkenkään päästä mielessä Timo Mäkinen Ouninpohjan pikiksellä.

Fat Boy
29.01.2020, 21.35
Asiasta tietämätöntä suurta yleisöä kiinnostaa todistetusti enemmän se, kun joku ajaa minikaivurilla Hangosta kuusamoon, kuin polkeminen millä tahansa fillarilla minne tahtojaan.

Mutta se täytyy todeta, että nyt on liikaa lunta plussasähkärille ja se aiheutti siirtymän luomuläskiin.

K.Kuronen
30.01.2020, 11.32
Eli samaistuuko se omalla konkelillaan hiekkatietä puskeva Indurainiin? Ja hakee siitä sisältöä ja tarkoitusta elämäänsä?

Ehkä sähköpyörällä ajavat vaan suhtautuvat pyöräilyyn pragmaattisemmin ilman sen kummempia tarpeita samaistua tai ihannoida. Jos käyn salilla, niin en kyllä Schwarzeneggeriä ajattele.
...

Ei sankareihin samaistua tarvitse. Kyse on omien ihanteidensa tunnistamisesta.

En minäkään painoharjoittelua harrastaessani ajattele kehonrakennuksen huippuja, mutta tiedostan lihaksikkaan kehon ihanteen.

---------------

Kaikki sankaruus ei kuitenkaan ole hampaat irvessä punnertamista. Esimerkiksi Iohan Gueorguievin retket voivat innoittaa joitakin: https://youtu.be/Z0wAPztOO2U

MRe
30.01.2020, 11.47
^Joo-o, mutta mitä tekemistä sillä on sähköpyöräilyn kanssa? Kai sitä voi pyöräillä sähköavusteisella, vaikka seinällä olisikin keltainen paita nimmareilla?

K.Kuronen
30.01.2020, 12.01
^Joitakin viestejä aiemmin pohdin sähköpyöräilyn ihanteita. Kommentien perusteella ihanteita ei olisi.

MRe
30.01.2020, 12.26
^Nyt on pakko kysyä, että mitä sitten? Onko ihanteiden puuttuminen merkki jostain? Vai onko se vain sinun omaa minuuttasi mittaava arvo, jonka olet itsellesi asettanut?

Jos nyt oletetaan että jostain syystä ihanteet ovat jonkun taide-, urheilu- tai liikuntamuodon olemassaolon edellytys, niin on hyvä muistaa, että koko sähköpyöräilyn genre on aika nuorta. Toisaalta, kuten aiemmin kirjoitin, esimerkiksi minulla nyt ei kauheasti ole ihanteita muutenkaan. Valokuvauksen saralta voisi löytyä, mutta en kyllä heitä ihanteiksi kutsuisi. Mielenkiintoisiksi kuvaajiksi kylläkin.

Mikä edes on ihanteen tunnusmerkki? Sekö, että haluaa olla ihanteensa kaltainen? Ei kiitos. Sekö, että ihailee mitä hän tekee? No, pahin fanikausi mulla meni ohi -70 -luvulla.

JackOja
30.01.2020, 12.28
Eiks ihanteet ole eri asia kuin idolit? Näin mä ajattelisin.

Ei muuta, jatkakaa.

MRe
30.01.2020, 12.55
^Ooke.. totta. No, ihanteet on aika lailla kulttuuri- ja aikasidonnaisia. Kai se länsimainen ihanne on jostain sieltä Kreikasta peräisin. Olympialaiset ja vapaiden kansalaisten keskinäinen kilvoittelu.

Toisaalta joskus ihanteena on ollut BMI 30+ vartalo ja joskus (kuten vaikka -70 -luvulla) BMI 20- -vartalo. Mikä sitten on sähköpyöräilyn ihanne? Mikä on normipyöräilyn ihanne? DH? BMX? Ei kyllä oikein aukea.

K.Kuronen
30.01.2020, 13.01
^
Kysymys onkin juuri kunkin harrastuksen sisäisistä arvostuksista...

Ei kyse ole siitä, onko maastopyöräily maantiepyöräilyä pyöräilyllisempää, vaan siitä, mitä esimerkiksi maastopyöräilyn eri alalajien sisällä pidetään arvostettuna.

MRe
30.01.2020, 13.17
^No mitä siellä pidetään arvostettuna? Ja edelleen, miten se liittyy sähköpyöräilyyn?

K.Kuronen
30.01.2020, 13.29
^Eivät muiden harrastusten arvostukset liity sähköpyöräilyyn. Pohdinnan alla ovatkin sähköpyöräilyn arvostukset ja ihanteet.

MRe
30.01.2020, 13.52
^No mitäs pohdintaa tässä nyt on, kun ainakaan minä nyt en ymmärrä, että miten tämä ihanne/arvostus-asia liittyy koko hommaan. Muuta kuin että sun mielestä pitää olla. Anna nyt jotain esimerkkejä edes, että mikä ihanne tekee jostain liikuntamuodosta jotenkin paremman tai hyväksytymmän. Tai jotakin.

Vai onko tämä nyt vain hypoteettista pohdiskelua, että onko lajin sisäisiä ihanteita vai ei, mutta niillä ei sitten kuitenkaan ole yhtään mitään tekoa tai merkitystä?

Ja mun kysymys tuossa yllä: "Ja edelleen, miten se liittyy sähköpyöräilyyn?" on nyt enemmän siltä kantilta, että mitä se liittyy sähköpyöräilyyn onko nimenomaan sähköpyöräilyssä ihanteita vai ei. Eikä siitä, että miten BMX-ihanne liittyy sähköpyöräilyyn. Ei mitenkään. Mutta olisi kiva tietää, mitä ihanteita on vaikka BMX-pyöräilyssä tai DH-pyöräilyssä.

---
Noin yleisesti ottaen mun mielestä ei nyt varsinaisesti ole mitään "sähköpyöräilyä" vaan sähkö(avusteisella) pyörällä voi harrastaa aivan niitä kaikkia pyöräilyn alalajeja kuin normifillarillakin. No, ehkä harjoitusvastuksella ajaminen alkaa olemaan rajatapaus, että onko siinä suurta järkeä. Joten sikäli kun niitä ihanteita on, niin ne lienevät yhteneväisiä.

K.Kuronen
30.01.2020, 14.34
Omia ihanteitani voin avata: omavoimainen, itsenäinen pyöräily.

---------------
Voiko akun kapasiteetille tai moottorin väännölle olla edes muuta, ihanteista kumpuavaa, rajoitusta, kuin mitä lainsäädäntö ja kulloinenkin tekniikka myöten antavat?

MRe
30.01.2020, 14.42
^Eli siis ihanne on henkilökohtainen näkemys, ei mikään lajin tunnusmerkki. Siinä tapauksessa kunkin ihanne lienee yhdenvertainen muiden kanssa.

Jälkimmäistä en oikein ymmärrä. Samantyylistä pohdintaa voisi suorittaa vaikka läskipyörän renkaiden leveyden suhteen. Eli onko läskipyörän renkaanleveydelle muuta rajoitetta kuin mitä runko antaa perään? Tai mikä on maksimi jouston määrä.

Lainsäädäntöhän ei ota kantaa akun kapasiteettiin tai maksimivääntöön. Ainoastaan, jos puhutaan L1e-A -luokan ajoneuvoista, maksimiteholle ja maksiminopeudelle on määrätty rajat.

Mr_W
30.01.2020, 15.39
Jos sähköpyöräilyyn suhtautuu liikkumistapana niin ihannepuhe kuulostaa vähän oudolta, samoin kuin kävelyn, bussilla, junalla, moottoripyörällä tai autolla liikkumisen ihannepuhe.

Normikävely (liikkuminen) on eri laji kuin kilpakävely (liikunta).

Jos taas suhtautuu (sähkö)pyöräilyyn ensisijaisesti liikuntana tai urheiluna, niin sitten ehkä jonkinlainen kovemmin, hikisemmin, lujempaa -ihanne voi päteä. Tai voi sijoittua johonkin tälle välille.

30.01.2020, 16.03
Minä sanoisin että ensisijainen tunne sähköpyöräilyssä oli hauskuus. aina kun sillä ajoi tuli hymy huulille kun ylämäessä sähkön avustama painoi helposti tuplavauhtia. Mutta vastaavasti se hauskuus ei näyttänyt olevan päällimmäisenä luomupyöräilijöiden mielessä, joiden ohi ylämäessä mentiin.
Silti muutaman vuoden kuluttua homma oli edelleen hauskaa, mutta siitä tuntui puuttuvan jokin tai siinä oli jotain liikaa? Nykyään ajelen vain luomulla ja katson hymyssä suin sähköllä ajavia hymyilijöitä.

MRe
30.01.2020, 16.27
Jos taas suhtautuu (sähkö)pyöräilyyn ensisijaisesti liikuntana tai urheiluna, niin sitten ehkä jonkinlainen kovemmin, hikisemmin, lujempaa -ihanne voi päteä. Tai voi sijoittua johonkin tälle välille.
Niin, voisihan sitä ajatella, että ihanteena olisi sellainen "pisaralla pisimmälle"-ajatus. Mutta toisaalta se lyö hiukka tuota sähköpyöräilyä korville, jos ainoana tavoitteena on säästää sähköä mahdollisimman paljon. Sillä eniten säästää, kun jättää virtanapin off-asentoon.

simtee
30.01.2020, 16.33
Minä sanoisin että ensisijainen tunne sähköpyöräilyssä oli hauskuus. aina kun sillä ajoi tuli hymy huulille kun ylämäessä sähkön avustama painoi helposti tuplavauhtia. Mutta vastaavasti se hauskuus ei näyttänyt olevan päällimmäisenä luomupyöräilijöiden mielessä, joiden ohi ylämäessä mentiin.
Silti muutaman vuoden kuluttua homma oli edelleen hauskaa, mutta siitä tuntui puuttuvan jokin tai siinä oli jotain liikaa? Nykyään ajelen vain luomulla ja katson hymyssä suin sähköllä ajavia hymyilijöitä.

Hyvin kirjoitettu, itsellä vähän samoja fiiliksiä näin puolen vuoden sähköilyn jälkeen. Tosin en usko sähköstä luopuvani, se lienee jatkossakin hauskaa vaihtelua luomuiluun.

30.01.2020, 16.43
Niin kummmassakohan olisi parempi hyötysuhde ihmisessä vaiko sähkömoottorissa? Paljonko saman lenkin ajaminen sähköllä vähentää kalorien kulutusta ja paljonko menee sähköä akusta?

Mr_W
30.01.2020, 17.14
Henk.koht ihanteita pyöräilylle ja sähköpyöräilylle, ei kovin yleviä: nopea, kätevä ja hauska arkiliikkuminen, mahdollisimman hyvä kunto. Siinä sitten realismi palauttaa maan pinnalle, kun kaikkea ei voi maksimoida.

oppes
30.01.2020, 18.24
^Eivät muiden harrastusten arvostukset liity sähköpyöräilyyn. Pohdinnan alla ovatkin sähköpyöräilyn arvostukset ja ihanteet.

Miksi? Miksi sähköpyöräilyssä pitäisi olla jotain erinomaisia arvostuksia ja ihanteita. Kuitenkin itselleni tulee etsimättä mieleen hyötykäytössä / auton korvaajana ympäristöystävällisyys. Taas verrattuna luomuun, niin toki luomu on tuossa parempi, mutta taas verrattuna autoon tuokin on parempi. Takaisin peruskysymykseen: En ymmärrä sitä miksi pitäisi olla jotain arvostuksia ja ihanteita. Pyörien suosio selittää, että hommalla on kysyntää ja kukaan ei voine osoittaa että tuo olisi "haitallista".

oppes
30.01.2020, 18.26
[QUOTE=K.Kuronen;2946238]Omia ihanteitani voin avata: omavoimainen, itsenäinen pyöräily./QUOTE]

Niin minullakin. Siksi minulla on kaksi luomua "vääntämiseen" ja kaksi sähkäriä työmatkoihin paskalla kelillä + muuhun hyötykäyttöön.

Mr_W
30.01.2020, 18.56
Niin, ei kai ihanteita ole pakko olla pyöräilyyn liittyen tai muutenkaan. Käytäntö edellä. Keksin äsken omani kun tuli puheeksi. Ja voi olla vaikea sanoa mitä ne muilla tai eri ihmis/harrastajaryhmillä ovat.

Jami2003
30.01.2020, 20.06
Mulle pyöräilyn ihanteet on arkipäivän miniseikkailu tai retkeily paikoissa mihin ei ilman pyörää eksy. Toki kuntoilu on yksi puoli mutta henkinen lepo on vähintään toinen yhtä tärkeä.

Nytkin hermo on hullun kireällä kun ei ole flunssan ja yskän takia kohta kolmeen viikkoon ulkoiluttamaan kuuppaa.

izmo
30.01.2020, 20.42
Nyt lumen tullen huomasin että sähkäri on hyvä tamppaus kone polulle :eek:

Mika Nieminen
30.01.2020, 22.43
Miksi tästä pitää tehdä niin vaikeaa. Eikö pääasia ole, että pyöräily tuntuu omasta mielestä kivalta.

Fat Boy
30.01.2020, 23.49
Hassua muuten, että samalla vaatetuksella, samassa lämpötilassa, pitävällä kelillä, sähkäri on selkeästi kuumempi kuin luomuläski lumihangessa. Sähkäri saa myös hengästymään enemmän. Läskillä hangessa riittää, että istuu ja pyörittää pikkuvaihteella, sähkärillä joutuu tekemään töitä kropalla. Toki, jos ajaisin sähköllä hangessa, se olisi vielä kevyempää, kun heikon pidon vuoksi ei saa vauhtia. Ja kun sähkärin hauska osuus nopeus jäi pois, piti siirtyä läskiin.

K.Kuronen
31.01.2020, 11.11
Miksi? Miksi sähköpyöräilyssä pitäisi olla jotain erinomaisia arvostuksia ja ihanteita. Kuitenkin itselleni tulee etsimättä mieleen hyötykäytössä / auton korvaajana ympäristöystävällisyys. Taas verrattuna luomuun, niin toki luomu on tuossa parempi, mutta taas verrattuna autoon tuokin on parempi. Takaisin peruskysymykseen: En ymmärrä sitä miksi pitäisi olla jotain arvostuksia ja ihanteita. Pyörien suosio selittää, että hommalla on kysyntää ja kukaan ei voine osoittaa että tuo olisi "haitallista".

Arvostuksia ei tietenkään ole pakko olla, mutta niitä kuitenkin eri harrastuksissa on. Esimerkiksi pyöräilystä voisi ottaa Randonneur-pyöräilyn (wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Randonneuring)). Tätä harrastavat voivat kehittää varustustaan ja itseään sukeltaessaan syvemmälle harrastukseensa.

Omassa tavassani pyöräillä, että mukana on tarvitsemani, varusteiden ja itsenikin kehittäminen on osa harrastusta, ihanteen ollessa jossakin horisontissa, mutta kuitenkin tiedostettuna.

Ihanteellisuuteen kuuluu, että ei hinnalla millä hyvänsä, vaan arvoja kunnioittaen.

Tallaista ihanteellisuutta peräänkuulutin sähköpyöräilyn harrastajilta, pohtien miten moottorointi voisi harrastukseen vaikuttaa.

31.01.2020, 16.39
Eihän siinä mitään tämäkin harrastus voidaan jakaa kahteen tyylisuuntaan "old school" ja "new school".

Mr_W
31.01.2020, 16.45
"Kyllä silloin 2010-luvulla sähköpyöräily oli vielä todellista sähköpyöräilyä! Miehet oli miehiä ja sähköpyörät sähköpyöriä."

Nostalgian lähde pulppuaa valtoimenaan nyt 2020-luvulla.

MRe
31.01.2020, 17.04
Miksi tästä pitää tehdä niin vaikeaa. Eikö pääasia ole, että pyöräily tuntuu omasta mielestä kivalta.
Ylläolevahan pätee vain ns. normipyöräilyn osalta. Siellä saa ajaa maastopyörällä, täpärillä, HT:lla, gravelilla, maantiepyörällä, tt:llä, ... koska a) se on kivaa ja b) sattuu nyt vain pitämään siitä ja ehkä c) koska nyt sattuu sellaisen pyörän omistamaan. Läskillä saa ajaa a) yöllä ja b) yöllä. Mutta vain jos on uusikuu ja tiellä ei liiku muita.

Sähköpyörällä saa ajaa vain, jos on a) vammainen, b) vanha, c) ylipainoinen, d) kuntoutumassa jostain vammasta. Tai mikä tahansa kombinaatio edellämainituista. Ei muuten. Ja missään tapauksessa sähköpyörällä ajoa ei saa perustella sillä, että se tuntuu kivalta.

31.01.2020, 17.17
Tässa aletaan kirjoittamaan auki pyöräilyn kirjoittamattomia sääntöjä.

Iero
01.02.2020, 03.10
.... Ja missään tapauksessa sähköpyörällä ajoa ei saa perustella sillä, että se tuntuu kivalta.

Tuota juuri tuota ei saa ääneen sanoa tai muuten verottaja iskee huviverolla! Ja nyt ee naarata sano savolaisukko, kun anoppi veneestä putosi.

oppes
01.02.2020, 17.50
Tuota juuri tuota ei saa ääneen sanoa tai muuten verottaja iskee huviverolla! Ja nyt ee naarata sano savolaisukko, kun anoppi veneestä putosi.

Eikun kyllä luomupyöräily 2km 10% ylämäkeen "Stravaa vastaan" on aina parempaa ja aidompaa ja taatusti hauskempaa :D

ElBike
06.03.2020, 15.30
Tämä ketjuhan sopii näihin pohdintoihini kuin sähkökynä pistorasiaan.

Vastakkainasettelu ja anteeksipyyntely, joka tälläkin palstalla näkyy, johtuu toki että kyseessä on fillari-alan palsta. Fillarit on vuosikymmeniä olleet sähköttömiä ja itsekin ihannoin polkupyöräilyä nimenomaan sen vuoksi että se taitaa olla fysikaalisesti tehokkain tapa siirtää ihmistä eteenpäin tämän omin voimin. Sitä se on edelleen ja pidänkin tunteesta joka tulee kun maantiefillarilla kipuaa pitkää nousua ja jaloista alkaa poistua nousun alussa kertynyt maitohappo ja vauhtia pystyy jopa lisäämään. Se tunne että kuljetat itseäsi eteenpäin on hieno.
Mutta kun lähtee ajattelemaan sähköfillaria toisesta suunnsta, joka on moottoripyöräily, niin asiat näyttäytyvätkin hyvin erilaisina. Kun on tottunut että kahvasta kääntäessä takapyörä sutii ja jos meinaa jäädä jumiin, käännetään sopivasti hanaa ja taas mennään. Tottunut siihen että puun rungon yli mennään moottorilla ja kytkimellä sopivasti keula ylös nyppäisten ja tottunut siihen että pyörä kääntyy mutkassa kun annetaan sopivasti hanaa. Yhtälailla sekin on tuttua että matkustellaan Suoment tai jopa Euroopan halki moottoripyörän kyydissä - polkematta muuta kuin vaihdepoljinta.

Täällä aiemmin pohdiskeltiin että sähköskootterit tulevat valtaamaan tilan sähköfillareilta, mutta vaikka ne yleistyisivätkin paljon, on niillä edelleen monta huonoa puolta. Jos laite on kevyt, on siinä yleensä pienet pyörät ja siinä joutuu seisomaan. Jos siinä on isommat renkaat, on se painava ja se vaatii painavat akut jotta sillä pääsee halutun matkan. Toki yhteiskunta asettaa näille omat haasteensa ja itse olen innoissani että sähköavusteisella fillarilla saa ajaa ilman veroja, vakuutuksia ja katsastuksia - toistaiseksi. Jos sähkömopot tulevat ns. kevyt sähköajoneuvo-luokkaan, rajoitetaan niiden nopeus tietenkin 25km/h tai alle ja sellaisella ei ole mielekästä tehdä pitkää matkaa kun loivassakaan alamäessä ne ei kiihdy yli tuon. Sähköavusteinen fillari taas saa alamäessä mennä niin kovaa kuin viereisen tien nopeusrajoitus ja rajoittunutta akkua voi kompensoida kuskin reisilihaksin.

Kuten tähänkin saakka on liikenteessä ja metsissäkin ollut kaikenlaisia ajoneuvoja, niin toki jatkossakin tulee olemaan. Normaali luomufillari tulee näkymään liikenteessä edelleen, ja jotkut ajavat jopa täysjäykillä vannejarrullisilla versioilla. Sähköavusteinen fillari toimii mainiosti ns. polkupyöränä, jota saa tarvittaessa buustattua moottorilla kun taas sähköskootteri hyytyy siihen mihin akku loppuu eikä sitä jaksa edes taluttaa mihinkään. Huomattavaa että itsellä väheni moottoripyöräily kun kyllästyin Suomen vaihteleviin keleihin. Vaikka voisi kuvitella että kaikki kulkisivat kohta autojen ja fillareiden sijaan sähköskoottereilla niin ei sellaisella matkanteko ole kivaa aivan kaikissa keleissä. Kohta haetaan skootterin päälle kattoa ja eteen tuulilasia ja kun halutaan kuljettaa mukana kaveria ollaankin kohta jo taas miettimässä autoa.

Maastoajossa sähköavusteinen fillari on loistava eikä ihan heti ole nähtävissä sille ns. haastajaa. Nimittäin sähkömooottoripyörää. Niiden vaatimat akut maksaa vielä aivan liikaa ja seuraavaksi törmätään myös lainsäädännöllisiin seikkoihin. Sähköavusteisella fillarilla saa keulan kohotettua kivien päälle ja ajaminen on lähes samanlaista kuin luomufillarillakin. Parasta vielä se että kuski voi itse auttaa sähkömoottoria haluamansa verran.

Hyvittavaa muuten että puritaanit, jotka kovaan ääneen julistaa "minä en sähkömoottoria kaipaa, jaksan polkea vielä itsekin" ostavat jatkuvasti kevyempää kiekkoa, paremmin rullaavaa rengasta ja ties mitä hiilikuitutolppaa jotta fillarinsa kulkisi kevyemmin.

Хуй
22.03.2020, 20.34
Ylläpito poistakoon, jos ei sovi ketjuun, mutta tuossa alkaisi olla sen mallinen vehje, jonka hankkisin itse, jos ei olisi rahasta pula ja se tulisi 25 km/h:n rajoituksella eli mahtuisi kelveille.

Näkisin noita myös mieluusti nopeampina autojen joukossa kaupungeissa autojen korvaajina.

Siitä vain sitten arvailemaan, tahtooko nuoriso tulevaisuudessa tuon tyylisiä vai poljettavia.

https://electrek.co/2020/03/20/cleveland-cyclewerks-us-built-65-mph-falcon-electric-motorcycle-unveiled/

Juhukka
22.03.2020, 22.25
kyllä selkeä raja pyörään ja mopoon on oltava. menee pelleilyksi jos ei näkemällä voi ottaa selvää kumpi kyseessä.
mopo olisi paska pyöränä ja päinvastoin.

sähköpyörä poistaa sen pienen kynnyksen lähteä ulos luontoon tai kaupassa käymään. mukavuutta mukavuutta mukavuutta
nousut lenkkipolun tappomäessä polkien hymyssä suin sykkeet koholla, mutta ei puuskuttaen. luomulla olisi irvistys ollut naamassa, sykkeet tapissa ja piimät reisissä loppumatkaa varten. muistijälki mäestä säilyisi samana

marmar
22.03.2020, 22.53
Hyvittavaa muuten että puritaanit, jotka kovaan ääneen julistaa "minä en sähkömoottoria kaipaa, jaksan polkea vielä itsekin" ostavat jatkuvasti kevyempää kiekkoa, paremmin rullaavaa rengasta ja ties mitä hiilikuitutolppaa jotta fillarinsa kulkisi kevyemmin.

Tänään en kaivannut sähköjä, vaikka oli nastarenkaat läskissä. Eikä tuossa ole yhtään osaa vaihdettu kevyempään. Vauhti oli rauhallinen jo pelkästään jousituksen puuttumisen takia. Ja mihinkä sitä kiire tuolla kauniissa säässä olisi. :cool:

Vauhdikkaampaan etenemiseen sitten sähköt ja jousitus avuksi, mutta tänään ei ollut se päivä.

oppes
23.03.2020, 22.33
Tänään en kaivannut sähköjä, vaikka oli nastarenkaat läskissä. Eikä tuossa ole yhtään osaa vaihdettu kevyempään. Vauhti oli rauhallinen jo pelkästään jousituksen puuttumisen takia. Ja mihinkä sitä kiire tuolla kauniissa säässä olisi. :cool:

Vauhdikkaampaan etenemiseen sitten sähköt ja jousitus avuksi, mutta tänään ei ollut se päivä.

Juuri noin. Kaikki (tai useimmat) tietää, jotta rauhallisemmin polkemalla / luomulla pääsee perille siinä kuin sähkärillä. Sähköllä tuo vaan tapahtuu tyypillisesti paljon nopeammin. Työ- ja muussa hyötykulkemisessa tuolla saattaa olla merkitystä. Ainakin itse arvostan sitä (muuten kuin nyt kotikonttoriaikana), että voin aamuisin nukkua puoli tuntia pidempään. Nyt / "talvella" töihin mennään täysillä polkien, mutta reippaasti kovempaa kuin luomulla tähän aikaan vuodesta. Keväällä/kesällä kun pääsee vaihtamaan kulkevampaan luomu-kalustoon, niin sitten mennään tuolla :D Tymatkat / reitit varmaan eroaa paljonkin? Itse tykkään noista sähköfillareistani (-läski + -29") kuin hullu puurosta. Melkein yhtä paljon kuin luomu-fittness hybridistä ja "hiilihydraatti"-maantie-pyörästä. Kaikille noista on aikansa ja paikkansa.

Petrisai
24.03.2020, 08.19
Lyhyen empiirisen tutkimuksen aikana olen tullut lopputulokseen, että sähköpyöriä tarvitaan totisten spändex miesten verenpaineen ylläpitämiseen. :cool:

Fat Boy
24.03.2020, 10.17
Lyhyen empiirisen tutkimuksen aikana olen tullut lopputulokseen, että sähköpyöriä tarvitaan totisten spändex miesten verenpaineen ylläpitämiseen. :cool:Vaikuttaa toimivan tehokkaasti.. [emoji23]

oppes
24.03.2020, 18.26
Lyhyen empiirisen tutkimuksen aikana olen tullut lopputulokseen, että sähköpyöriä tarvitaan totisten spändex miesten verenpaineen ylläpitämiseen. :cool:

+1 Mikään ei pidä paremmin luomu-naapurin verenpainetta yllä kuin painaminen ylämäessä heittämällä ohi :) Täytyy kyllä tunnustaa, että kun olen itse luomulla liikenteessä niin kaikesta asiaan liittyvästä tiedosta huolimatta ketuttaa ihan huolella.

K.Kuronen
24.03.2020, 23.21
...

Pyörän rakentaminen ja keventäminen voi olla oma harrastuksensa, jopa niinkin, että harrastaja ei juuri itse aja. Varmasti myös sähköpyöräilyn harrastajalla painopiste voi olla rakentamisessa, tai vaihtoehtoisesti ajamisessa.

----

Mietin miten pyörän keventäminen voisi vaikuttaa harrastukseen. Itsellä on ollut ajatuksissa ajaa kuluvana vuonna ainakin yksi 200 mailin sorarupeama, yksin ja poikkeamatta täydentämään. Aikaa ajattelin käyttäväni enintään 24 tuntia. Lähtiessä kuorma on isohko, mutta kevenee kilometrien karttuessa.

Tehdäkseni matkani helpommaksi laihdutan. Pyörää voisin keventää ja renkaiksi valita riittävän kevyesti rullaavat. Mikään näistä ei kuitenkaan vaikuta projektin toteutustapaan, eikä ideaan taustalla. Raskaammin etenevänä ajamiseen kuluisi vain enemmän aikaa ja kuorma lähtiessä olisi suurempi. Toki vastuksen kasvaessa tavoitekin jossakin vaiheessa jäisi saavuttamatta.

Maantiepyöräilyn harrastajalla voisi tavoitteena olla satasen ajaminen alle kolmen, tai kolmen ja puolen tunnin: harjoittelua, joutava läski pois ja kalusto kuntoon. Ja ajamaan.

Ajatus ja tavoite -> valmistautuminen -> toteutus.

+€+
25.03.2020, 00.38
Tulipahan mieleen että onkohan sähköpyöräilijät pyöräilymaailman kuvitteellisen Maslowin tarvehierakian huipulla. Perustelut:

1. Sähköpyörällä liikkuessani en revi pelihousujani (tai spandexeja) jos mopo ajaa ohi. En myöskään suutu jos spandexi ajaa luomulla ohi vaan näytän peukkua.

2. Luomupyörällä liikkuessani en wittuunnu jos kuka tahansa ajaa ohi mopolla, sähköpyörällä, mummoGT:llä tai vaikka hevosvankkureilla.

3. En koe alemmuudentunnetta tai yleensäkään tunnetta että jotkut pitävät minua laiskana kun ajan sähköpyörällä (yleensä huutelevat autonratista btw).

En edes viitsi tehdä listausta tälläkin forumilla esiintyvistä hahmoista miten he näkevät ym. asiat. Kaikki varmasti ymmärtää mitä tarkoitan.

Hirta
25.03.2020, 08.27
Ensimmäistä kertaa kokeiltiin maastosähköpyöriä (Trek Rail 9) kaverin kanssa viimeviikolla. Noh, olihan se hyvin erillaista verrattuna jo tottuneeseen luomurämppimiseen. Merkittävin ero oli "yllättäen" ylämäkien sujuvuus ja sitäkautta vauhdikkuuden säilyminen seuraavaan pysähtymiseen asti. Alamäissä pyörä tuntui yllättävän hyvältä ja ehkä vähän jyräävältä, vaikka aluksi luulin että 10kg lisäpaino toisi pelkästään kömpelyyden tunnetta teknisissä laskuissa.
Pystyihän tuolla myös tekemään luomulle miltein mahdottomia (ainakin näillä reisillä :D) tekoja. Reitti oli jäässä joten lähdettiin vaan metsän pöheikön kautta oikaisemaan sulemmalle alueelle!

Tuollaisen pyörän voisi kuvitella sopivan täydellisesti keski-ikäiselle ei niin hyvässä kunnossa olevalle aloittelevalle harrastajalle.

Isoin väärinkäsitys "sähköpyöräillessä ei tule niin hiki" osoittautui ei niin todeksi :D

J.Kottenberg
08.06.2020, 11.44
Eilen olin vähän pitemmällä lenkillä ja ajelin Trekin Stachella Hesan keskuspuistossa Keskuspuistontaival-nimisellä pätkällä, ihan siellä pohjoispäässä ja etelän suuntaan. Ajelin rauhallista vauhtia ja ensin kaksi kovan näköistä pyörämiestä ohitti minut. Cyklocrossarit tai vastaavat oli pojilla alla. Menosta näki että jaloissa on voimaa ja kampikierroksia oli hyvin ja kovaa he menivätkin. Muutaman sekunnin päästä minut ohitti sähköpyörä, joka puolestaan ohitti Cyklocrossarit yhtä heittämällä mitä nämä olivat minut ohittaneet. Siinähän on vähän matkaa ylämäkeä ja katselin kun sähkökonkelimies polki pätkittäin, eli polkaisi vähän ja ehkä sekunnin päästä taas polkaisi ja kiiti ylämäkeä hurjaa vauhtia. Siinä oli muitakin kulkijoita ja siitä vaan välistä kaveri pujotteli kovalla vauhdilla. Itse en olisi uskaltanut ajaa niin edes hiljempaa kun jalankulkijoiden liikkeistä ei aina tiedä.

Eli mihin sähköpyörää tarvitaan? Helppoon etenemiseen kovalla vauhdilla.

Mopo olisi parempi kun ihmiset kuulee että takaa tullaan kovaa. Sähköpyörä tulee äänettömästi ja yllättäen.

Iero
08.06.2020, 18.48
^Olisi varmaan paikallaan uudistaa ajortti tuolla meiningillä, jotta oppisi ennakoivaa ajotyyliä. Taisi olla pyörässä 250+ kone, kun noin livakkaa meni muutamalla polkaisulla. Todella vaarallista touhua. Onneksi poliisisedät kuuluvat olevan aktivoituneita tarkkailemaan myös epäilyttävän kovaa kulkevia sähköpyöriä.

Petrisai
09.06.2020, 08.13
Muutaman sekunnin päästä minut ohitti sähköpyörä, joka puolestaan ohitti Cyklocrossarit yhtä heittämällä mitä nämä olivat minut ohittaneet. Siinähän on vähän matkaa ylämäkeä ja katselin kun sähkökonkelimies polki pätkittäin, eli polkaisi vähän ja ehkä sekunnin päästä taas polkaisi ja kiiti ylämäkeä hurjaa vauhtia. Siinä oli muitakin kulkijoita ja siitä vaan välistä kaveri pujotteli kovalla vauhdilla. Itse en olisi uskaltanut ajaa niin edes hiljempaa kun jalankulkijoiden liikkeistä ei aina tiedä.

Onko se laitteen vika, jos tangosta pitää kiinni idiootti?

Tuolla logiikalla aika monta autoa pitäsi laittaa ajokieltoon :)

F. Kotlerburg
09.06.2020, 08.38
^^no tuohan oli mopo eikä sähköpyörä.

brilleaux
09.06.2020, 09.08
Itsellä oli Spessun Turbo Levo HT, olihan se ihan nasta laite uutuuden viehätyksineen. Mutta en kokenut sillä ajamista pyöräilyksi, oma lajinsa ja ei ehken mun juttu.
Ja metsässä tuolla ajaminen olis edellyttänyt enskakamojen käyttöä. Hauskoja hetkiä toki koin tuonkin kanssa.
Nykyään mennään siis luomulla ja ei enää metsässä. Ikä tuo rajoitteensa kun paikat alkaa rapistumaan. :D

76v isäukko hankki juuri sähköpyörän, eturauhassyöpä vähän heikenti vanhan ukon kuntoa. Häntä pyörä palvelee hienosti, pääsee ulkoilemaan kuten ennenkin.

e-tracker
09.06.2020, 09.22
^Enskakamat?? Olen vanha ukko ja painan sähkiksellä metässä kovempaa kuin luomuilijat eikä mitään kamoja, no kypärä sentään useimmiten.

brilleaux
09.06.2020, 09.27
^Enskakamat?? Olen vanha ukko ja painan sähkiksellä metässä kovempaa kuin luomuilijat eikä mitään kamoja, no kypärä sentään useimmiten.

Niin, kuka on huolissaan mistäkin. Itselle oma terveys on siellä kärkisijalla.

Tärpätti
09.06.2020, 12.48
Eilen olin vähän pitemmällä lenkillä ja ajelin Trekin Stachella Hesan keskuspuistossa Keskuspuistontaival-nimisellä pätkällä, ihan siellä pohjoispäässä ja etelän suuntaan. Ajelin rauhallista vauhtia ja ensin kaksi kovan näköistä pyörämiestä ohitti minut. Cyklocrossarit tai vastaavat oli pojilla alla. Menosta näki että jaloissa on voimaa ja kampikierroksia oli hyvin ja kovaa he menivätkin. Muutaman sekunnin päästä minut ohitti sähköpyörä, joka puolestaan ohitti Cyklocrossarit yhtä heittämällä mitä nämä olivat minut ohittaneet. Siinähän on vähän matkaa ylämäkeä ja katselin kun sähkökonkelimies polki pätkittäin, eli polkaisi vähän ja ehkä sekunnin päästä taas polkaisi ja kiiti ylämäkeä hurjaa vauhtia. Siinä oli muitakin kulkijoita ja siitä vaan välistä kaveri pujotteli kovalla vauhdilla. Itse en olisi uskaltanut ajaa niin edes hiljempaa kun jalankulkijoiden liikkeistä ei aina tiedä.

Mopo olisi parempi kun ihmiset kuulee että takaa tullaan kovaa. Sähköpyörä tulee äänettömästi ja yllättäen.

Katos perkele! Meikäläinen asialla. Nappikaasu pohjassa ja 50 lasissa.

Ai mihinkö sähköpyörää tarvitsen? Kulkemiseen ja kerhotoimintaan. Mikä ihmeen prosenttikerho se sellainen on jolla ei menopelejä olisi...

Toissa perjantaina kiritin siinä vieressä jätemäellä paria poliisin 250 watin tuhnua, jotka oli tulleet vahtimaan nuorison nesteytystottumuksia. Ei suostuneet lähtemään perään vaikka vittuilin ja huutelin ajelevani kännissä.

Ramzez
09.06.2020, 13.14
^^no tuohan oli mopo eikä sähköpyörä.

Tuoreena sähköpyörän omistajana olen huomannut, että liikenteessä vaikuttaa nykyään olevan toisinaan "polkupyöriä" jotka ominaisuuksiltaan vaikuttavat ennemmin mopoilta. Tai tällainen mielikuva on tullut nyt kun sähköpyörän selästä on kiinnittänyt huomiota niihin sähköpyöriin, jotka tulevat aika haipakkaa ohi, vaikka itse pyöräilen siinä 25 km/h rajalla tai vähän ylikin. Toki jotkut voivat polkea yli avustuksen ja ei siinä mitään, mutta sitten kun sitä vauhtia on selvästi enemmän kuin itsellä ja tosiaan se polkeminen näyttää hyvinkin vaivattomalta, niin herää epäilys, että taidetaan olla tehokkaammalla pelillä liikenteessä. Eikä siinäkään sinällään ole vikaa, mutta nuo ihmetystä herättäneet kulkupelit eivät omien havaintojeni mukaan sisällä rekisterikilpeä tai kilven paikka on, muttei kilpeä ja näiden lisäksi ajetaan kelvillä, jossa mopolla ajoa ei ole erikseen sallittu.

Toisin sanoen, noita mopoksi luokiteltavia speed pedelec pyöriä näkee yhä enemmän ja kaikki eivät ilmeisesti välitä rekisteröidä niitä tai noudattaa mopoja koskeviä säännöksiä. Liekkö osasyy myös pyöräkauppiaissa, sillä omien kokemuksieni mukaan osa myyjistäkin suhtautuvat noihin nopeiden pyörien sääntöihin hyvin välinpitämättömästi ja eivät välttämättä edes tuo asiakkaalle edes kunnolla tiedoksi sen poikkeavia sääntöjä tavanomaisempaan pyörään verrattuna.

Laars
09.06.2020, 13.50
Alkuperäinen aiheen kysymys on aika ajankohtainen itselleni, reippaan kesän verran ajoin eMTB:llä ja nyt keväällä päädyin sen myymään. Sitä ei käy kiistäminen, että sähkiksellä ajo on pirun hauskaa. Pitkään tuossa pohdin pitäisikö hankkia uusi pyörä tilalle, mutta ainakin toistaiseksi päädyin ratkaisuun, että ei. Loppuen lopuksi aika monen asian summa. Itse pyörä ei ollut enää ihan sitä mitä halusin, eniten ärsytti plussa-renkaat. Jotenkin ylikorostui kovissa vauhdeissa painavalla pyörällä niiden löllö ja epätarkka fiilis. Siihen kun lisäsi vähäisen joustomäärän, niin ajo oli loppuen lopuksi aika epämukavaa, kivistä ja kannoista pyörä lähti jakamaan, kuin olisi ollut jäykkis alla.

Jos vielä eMTB:n päädyn hankkimaan, niin se täytyy olla 29" ja joustoa minimissä 140-150mm. Sama havainto siis joustomatkan osalta kuin suurimmalla osalla. Enemmän on enemmän kun vauhtia pystyy kokoajan ylläpitämään.
Vaikka avustukset olin säätänyt maltilliselle tasolle, niin silti lenkin pituus piti olla reippaasti päälle 20km tai maasto hyvin haastavaa, jotta sain treenin muodossa ajokerrasta tarpeeksi irti. Tähän varmaan vaikuttaa kyllä sekin, että lähivuosina on tullut pyöräiltyä pirusti enemmän kuin aiemmin. Ajokoira-lookin kehityttyä sitä on alkanut jollain perverssillä tavalla nauttimaan mäkien ylöspäin kihnuttamisesta.
Loppuen lopuksi siis se, että sähköpyörällä saisi enemmän ajoa lyhyessä ajassa ei täysin toteutunut kohdallani.

Kun käytössä oli normaali MTB ja eMTB niin molemmilla riittävästi ajamiseen ei oikein riittänyt aikaa. Tuntui siis siltä, että toinen saa lähteä, yllä mainitut asiat summattuna valinta oli aika helppo. Eikä kyllä kaduta, hauskaa sillä normaalilla pyörälläkin on, vaikka vastaavaa keskaria ei pystykkään ylläpitämään.

Eikä kyllä haittaa vaikka porukka ajelee sähköillä ohi oikealta ja vasemmalta, mutta maaston kulumiseen toivoisin kiinnitettävän pikkasen huomiota. Tilanne on toki pk-seudulla nyt ylikorostunut lumettoman talven ja koronan johdosta.

Ja nyt siis puhun nimenomaan sähköavusteisista maastopyöristä. Esim. työmatkakäyttöön perus e-pyörä on varmasti omiaan.

eakin
09.06.2020, 16.52
Itsellä ollut viimeisen kuukauden aikana sykkeiden puolesta sähköllä maastossa noin 10-15bpm korkeammat keskisykkeet kuin cyclolla asfaltti/sora-ajossa 25km/h keskarilla. Jaksan cyclolla vetää vain sen noin tunnin lenkin ja sen jälkeen alkaa kyllästyttämään ja miettimään onko tässä mitään järkeä. Maantiella kyllästyminen tulee vielä nopeammin. Lyhyitä kovempivauhtisia lenkkejä ihan hauska silloin tällöin vedellä.

Sähköllä maastossa menee yli 2h huomaamatta kun aina on jokin polku jonka vielä haluaa mennä ajamaan, tuollaisella pikkupojan innolla tulee huomaamatta kuntoilua paljon enemmän sekä tulee paremmin treeniä koko kropalle.

Mutta nyt kun maastopyöräily on yleistynyt reippaasti, niin polut on tosiaan kovilla. Oma osuutensa varmasti sähköpyörillä kun samassa ajassa pystyy ajamaan enemmän, mutta en pelkästään niiden piikkiin laittaisi. Varsinkin tietyissä paikoissa on kaivautunut melkoisia juurakkoja ennen leppoisista poluista esiin.

J.Kottenberg
09.06.2020, 21.56
Onko se laitteen vika, jos tangosta pitää kiinni idiootti?

Tuolla logiikalla aika monta autoa pitäsi laittaa ajokieltoon :)

En tarkoita että mitään pitäisi kieltää. Kerroin vain mitä havaitsin. Ainakin itse näin tekstini logiikan ymmärrän.

Itse ajan pääasiassa metsässä eikä useimmiten ole pitkiä siirtymiä joten varsin harvoin näkee sähkiksiä, joten minun puolestani saavat paahtaa niin maan perusteellisesti. Näin todennäköisyys että joudun onnettomuuteen kovalla vauhdilla ajavan sähkövehkeen kanssa on varsin pieni.

Pexi
16.06.2020, 23.24
Sähköpyörää tarvitaan tähän: matalan tehon lenkin tekemiseen näissä maastoissa, näissä mäissä.

https://photos.smugmug.com/photos/i-BJbJqDf/0/1686ab3a/X2/i-BJbJqDf-X2.jpg

oppes
17.06.2020, 14.00
^Kuva puhuu puolestaan :D

flassi
17.06.2020, 14.39
lauantaina +50km lenkki helteessä, 16km ajelin lähtöpaikalle mistä sitten porukalla (ei sähköttömien kanssa metsään) metsässä se 2h ja erittäin mukavaa eco modella / avustus kokonaan pois päältä... eco modessakin säädetty avustuksia heikommalle, akkua oli vielä kotona 3/5 emaxissa.
Reitin jälkeen ajelin vielä takaisin max avustuksella kotiin (syke nousi vielä kotimatkalla kun poljin niin lujaa kun vain jaksoi, ei tarvinnut enää passailla)

2200kcal ja reilu 50km ja hauskaa oli, eilen toinen reissu missä myös ajelin 15min kaverin luokse ja siitä metsään, myös semmoinen 1200kcal reissu.

sähköpyörässä ei ole järkeä jos haluaa kuntoilla ja vetää maximi avustukset päällä mutta jos säätää asetuksia sopiviksi jne niin siitä saa paljon enemmän irti.

AlliumPorrum
18.06.2020, 17.15
Juuri tänne palstalle liittyneenä, tällä hetkeä ”luomuna” maastossa ajavalle mutta kovasti sähköistyksestä kiinnostuneena, hämmästyin kyllä kovasti kun tätä keskustelua läpi luin!? Onko fillariharrastajissa tosiaan näin paljon ennakkoluuloja ja tarvetta dissata muita ja muitten tapaa harrastaa?? Olisin kuvitellut että on pelkästään kaikkien yhteinen etu että tällekin harrastukselle saadaan erilaisia muotoja ja uusia harrastajia sitä mukaa kun tekniikka ja mahdollisuudet kehittyvät, niin kuin nyt kaikilla muillakin elämän alueilla koko ajan tapahtuu. Ei varmasti ole keneltäkään pois jo joku haluaa sähköstä apuja ja toinen taas ei, jokainen kun saa itse valita omat harrastuksensa ja tyylinsä.

Ajattelin nyt kuitenkin itse avata miksi olen pikku hiljaa vakuuttunut siitä että haluan siirtyä sähköiseen maastofillariin heti kun vaan budjetti sen sallii. Ensinnäkin; vaikka olen harrastanut erilaisia urheilumuotoja koko ikäni (46v) ihan laidasta laitaan, mulla ei koskaan ole ollut minkäänlaista intoa ns. rääkätä itseäni tappiin asti tai liikkua vain itse sen liikunnan takia. En itse voisi kuvitella tylsempää urheilua kuin esim. juoksu, murtomaahiihto tai vaikkapa maantiepyöräily, mutta toki ymmärrän että moni muu noistakin omat kiksinsä saa. Me kun ollaan kovin erilaisia, sekä fysiikaltamme että psyykeltämme. Mulle ainoa syy ja motivaattori liikkumiseen on se että sen pitää yksinkertaisesti olla niin mukavaa ja hauskaa että tekisin sitä joka tapauksessa, vaikka siitä ei olisi mitään hyötyä kunnon tai terveyden kannalta. Tykkään pelata squashia ja rantalentistä ihan vaan siksi että ne on oikeassa porukassa hiton hauskoja pelejä! Ja talvella taas parasta on vetää ratalumilaudalla kantin pidon rajamailla käsi rinnettä viistäen, kun vähän jo pelottaa. Sama pyöräilyssä; maantie tai pyörätie on mulle vain ikävä ja pakollinen siirtymä ennen kuin pääsee itse asiaan, eli esim. mahdollisimman vaikeaan maastoon jossa voi treenata ajotekniikkaa ja jota ei meinaa päästä kunnolla läpi (ja jess sitä fiilistä kun sitten pääsee!), tai kunnon alamäkeen jossa pikkaisen jo pelottaa että miten tässä käy. Voisi varmaan sanoa että mun pointti liikunnassa on enemmänkin adrenaliini kuin endorfiini?

Ja tästä päästäänkin aiheeseen eli maastopyöräilyyn. Asun keski-Suomessa, joten lähtipä meiltä ihan mihin suuntaan tahansa niin vastassa on 50-100m korkeuseroja, ja ihan vieressä laskettelurinne. Koska en ole (enkä ole ikinä ollut, enkä halunnut olla) mikään teräsreisi, niin muutaman kesän maastopyörätreenistä riippumatta tuppaa nuo pitkät ylämäet vetämään ihan puhki jo muutamalla nousulla. Metsässä tai laskettelurinteessä vedettävät alamäet on aina ihan tolkuttoman hauskaa, tasaiset vaikeat polut ja enduropätkät oikein mukavia, kun taas kilsan mittaiseen ylämäkeen 5km/h nylkyttäminen ikävää pakkopullaa jonka just ja just sietää kun tietää että kohta vastassa on taas alamäki ;=) Ja valitettavasti ylämäkien suhde kuntoon aiheuttaa myös sen että siitä hauskasta osiosta nauttiminen jää väkisinkin kovinkin lyhyeksi, kun ei vaan jaksa tuntia pidempään.

Eli mun pointti/toive/haave sähköistämisessä on nimenoman hauskuuden lisääminen ja ikävyyden vähentäminen, ja sitä kautta toivottavasti myös liikunnan määrän lisääminen ja järkevöittäminen. On näet taatusti kunnon kannalta parempi asia jos ajaa vauhdikasta maastoajoa 2 tuntia sellaisella 120-140 sykkeellä, kuin että vetää itsensä maksimisykkeillä piippuun alta tunnin ja lähtee kotisohvalle parantelemaan.

Nyt vaan pitää vielä valkata sopiva täysjoustosähkäri, mutta siitä juttua onkin jo toisaalla :=)

marmar
18.06.2020, 19.07
Eli mun pointti/toive/haave sähköistämisessä on nimenoman hauskuuden lisääminen ja ikävyyden vähentäminen,

Tiettyyn rajaan asti tuo toimii, mutta tuo itsensä haastaminen sähköfillarilla jää aika vähälle, se kun menee niin helposti aika pahastakin paikasta.

Siksi molempi parempi. Itse ajelen ajassa laskien suunnilleen 50/50 täysjousto sähköfillarilla ja täysjäykällä läskillä. Siinä mulle moneen ajoon passeli pyöräsetti.

Matkaa tulee sähkärillä selvästi enemmän.

Jos paljon maantiesiirtymää ja en lähde sähköllä, niin sitten jäykkäperällä.

MRe
19.06.2020, 10.47
Tiettyyn rajaan asti tuo toimii, mutta tuo itsensä haastaminen sähköfillarilla jää aika vähälle, se kun menee niin helposti aika pahastakin paikasta.
Mun kokemus taas on se, että hyvällä geolla varustettu täpäri menee paikoista mistä en pääse sähkärillä. Tässä siis vertailuparina Ibis Ripley LS v3 ja Merida eOne Twenty. Voihan se olla, että tuo Merida on luokaton laite, mutta en oikein siihenkään jaksa uskoa, kun se oli joku testivoittaja 2018. Sitten sellainen teknisesti helppo jyrkkä nousu on paikka, jossa sähkäri pesee luomun 6-0.

Petrisai
19.06.2020, 10.50
Hetkellisesti rupesin miettimään mihin tätä ketjua tarvitaan?

Mutta toisaalta kun tarinaa on riittänyt 37 sivuun, toiminee se hyvänä terapia nurkkauksena :)

Fat Boy
19.06.2020, 11.44
Kyllä mun mielestä sähkäri voi edetä paremmin myös vaikeammissa nousuissa, riippuen, mikä vaikeuden tekee. Vaikka juurakot tms. Menee sähkärillä paremmin vauhdilla yli. Mutta ei toki reilu 20kg rohjo ole kovin näppärä jos tarttee hyppäytellä.

Lehtinen Juha
19.06.2020, 12.39
Itse haen sähkärillä ajolinjoja paikkoihin mitä en ole luomulla päässyt... sen jälkeen on onnistunut luomullakin.
Omat ajopaikat voi tietysti olla muille helppoja, että vaikka pitkäsarvisella jopolla ajais istuviltaan, niin tiedä sitten niistä oikeesti vaativista paikoista, pääseekö luomulla paremmin vai ei.

Nyt kun on ollut välillä pakahduttavan kuumaa, niin aikas mukava päästellä sähköavusteisella pitkin vuoren rinteitä. Ollut ihan tarpeeseen...

kaldera
19.06.2020, 14.02
Vanhuksena. :cool:

mehukatti
19.06.2020, 14.37
Onko fillariharrastajissa tosiaan näin paljon ennakkoluuloja ja tarvetta dissata muita ja muitten tapaa harrastaa??

Kannattaa aina muistaa, että tällä foorumilla suurin osa pyöräilijöistä on trikoourheilijoita ja setämiehiä. Esim. Enduro/DH/BMX -porukka on poistunut täältä muualle jo kymmenen vuotta sitten.

MRe
19.06.2020, 15.28
Joo, no itse olen päättänyt vanhuksena siirtyä ajamaan maantielle trikoissa. Samoin voisi kokeilla jotain pallopeliä, missä lyödään liikkumattomaan palloon. Ne on vanhoille ja vaivaisille sopivia lajeja.

izmo
19.06.2020, 17.19
en ole vielä luopumassa täysjousi sähköstä ja onhan niitä kilometrejä kertynyt varmaan kohta tuhat tänä vuonna erinlaisissa maastoissa ja jopa maantiellä :eek:

kervelo
19.06.2020, 18.02
Kannattaa aina muistaa, että tällä foorumilla suurin osa pyöräilijöistä on trikoourheilijoita ja setämiehiä. Esim. Enduro/DH/BMX -porukka on poistunut täältä muualle jo kymmenen vuotta sitten.

Kannattaa muistaa sekin, että setämiehissä (henkilöissä?) on myös paljon sekakäyttäjiä. Samat tyypit ajavat maantiellä, graveloivat, cyclocrossaavat ja ajavat maastossakin hiki päässä ja sykkeet tapissa. Joidenkin mielestä se on parempaa kuin pelkkä pyörän kanssa hengailu. ;)

edit: tämä siis kommenttina kysymykseen ennakkoluuloista ja toisten lajien dissaamisesta...

veke
19.06.2020, 19.03
Meijän muksut kutsuu meitä vanhuksiksi, kait ollaan - ainakin kohta.
Viime vuonna otettiin hiukka väliajoin sähkärit cyclojen lisäksi.
Tänä vuonna luomu-hiilarit: vaimo impulssiostoksena Spessun hiilari-Divergen kuha kohalle sattui jo talvella ja itse se Basso. Noilla ajettu eniten nyt. Sitten sähkäreille omat käyttökohteensa, meillä.

Jami2003
20.06.2020, 07.24
Kannattaa aina muistaa, että tällä foorumilla suurin osa pyöräilijöistä on trikoourheilijoita ja setämiehiä. Esim. Enduro/DH/BMX -porukka on poistunut täältä muualle jo kymmenen vuotta sitten.Ne kymmenen vuotta sitten poistuneet Enduro/DH/BMX -porukkahan on setämiehiä tänä päivänä.

Kaikki tuntemani enduro aktiivit ovat vähintään lähellä 40v ja tulevat treeneihin perhefarmareilla.

Mitä tulee itse topicin aiheeseen niin enempi on parempi ja oikea määrä n+1. Sähköllä tai ilman.

ebike-harrastelija
20.06.2020, 08.53

Pitääkö luomufillarit sitten jotain ääntä? :) Polkupyörissä yleensä on sellainen kilistin, jota käyttämällä voi varoittaa tulostaan edessä olevia.

Se, että löytyy yksittäisiä tyyppejä joilla ei järki päätä juuri pakota, ei tarkoita kaikkien olevan samanlaisia latvalahoja. Pätee niin kevyeen liikenteeseen, autoihin ym. Turha yleistää.

Ja mihin tarvitaan? Se on täällä tuotu useampaan kertaan esille, pitäisi varmaan tehdä näille ihmettelijöille joku oma pysyvä viesti mihin ohjata lukemasn perusteluja. :D

ebike-harrastelija
20.06.2020, 09.00
-- nuo ihmetystä herättäneet kulkupelit eivät omien havaintojeni mukaan sisällä rekisterikilpeä tai kilven paikka on, muttei kilpeä ja näiden lisäksi ajetaan kelvillä, jossa mopolla ajoa ei ole erikseen sallittu.

Ihan hyvä tietää -juttuna, sähköavusteisille kulkupeleille on nykyään useita eri ajoneuvoluokkia, kiitos EU:n. Itselläni on L1e-A -luokan fillari, johon Suomessa tarvitsee liikennevakuutuksen muttei rekisterikilpeä. Paikka kilvelle toki löytyy, koska joissain muissa Euroopan maissa tälle pyörätyypille vaaditaan myös rekisteröinti. Eli tietämättömiä tuo saattaa toki hämätä.

Highlands
20.06.2020, 10.22
Sähköavusteisella tulee ajettua enemmän ja pidempään suhteessa omaan kuntoon mitä luomufillarilla. 25kmh tuntuu riittävän hyvin teknisessä maastossa.

Pidän hyvin todennäköisenä, että 5v päästä suurin osa maastopyöräilijöistä ajaa sähköavusteisilla pelillä. Oma pyörä on 625wh akulla ja 150/160mm joustoilla oleva 29".

MRe
20.06.2020, 11.56
Sähköpyörää tarvitaan mitä ilmeisimmin tämän ketjun pitämiseen hengissä ja myös joidenkin ihmisten terapiakanavana. Tosin kun ottaa huomioon miten mielenterveyspalveluita on ajettu alas, on hienoa, että meillä on tällainen maksuton kanava, jossa voi käydä purkamassa pahaa mieltään. Ehkä sitten muut, itselle ja muille vahingollisemmat toimenpiteet jäävät suorittamatta.

AlliumPorrum
20.06.2020, 17.16
Sähköavusteisella tulee ajettua enemmän ja pidempään suhteessa omaan kuntoon mitä luomufillarilla.

Tämä oli muuten erittäin hyvin sanottu, tuo "ajaminen" on mullakin koko homman pointti ja tarkoitus, ei niinkään "polkeminen". Mut pakkohan se on vaan polkea, että pääsee ajamaan... ;-) Kaikkein mieluiten ajaisin toki enduroprätkällä (ja olen ajanutkin), mutta kun niillä valitettavan vähissä paikat joissa voi ajaa aiheuttamatta turhaa häiriötä ympäristölle, ja samoja ympyröitä ei kovin pitkään jaksa tahkota.

Tärpätti
20.06.2020, 20.04
Tämä oli muuten erittäin hyvin sanottu, tuo "ajaminen" on mullakin koko homman pointti ja tarkoitus, ei niinkään "polkeminen". Mut pakkohan se on vaan polkea, että pääsee ajamaan... ;-) Kaikkein mieluiten ajaisin toki enduroprätkällä (ja olen ajanutkin), mutta kun niillä valitettavan vähissä paikat joissa voi ajaa aiheuttamatta turhaa häiriötä ympäristölle, ja samoja ympyröitä ei kovin pitkään jaksa tahkota.

Komppaan. Itselle kaikista hauskinta on ajella vehkeellä joka on parilla napin painalluksella joko 250W poljettava sähköpyörä tai 1,5 kW nappikaasulla varustettu mopo ja kaikkea siltä väliltä.

Petri Väisänen
20.06.2020, 20.08
Sähköpyörää tarvitaan mitä ilmeisimmin tämän ketjun pitämiseen hengissä ja myös joidenkin ihmisten terapiakanavana. Tosin kun ottaa huomioon miten mielenterveyspalveluita on ajettu alas, on hienoa, että meillä on tällainen maksuton kanava, jossa voi käydä purkamassa pahaa mieltään. Ehkä sitten muut, itselle ja muille vahingollisemmat toimenpiteet jäävät suorittamatta.Sohaistaan tosiaan taas vähän kun on ketju pinnalla eli kun sillä sähköpyörällä pääsee kuulemma ihan hiton paljon pidemmälle lenkille ja pahemmista paikoista kuin luomulla ikinä niin kukaan ei oo vissiin koskaan kuullu reenaamisesta [emoji848][emoji23]. Eikö niin eihän siihen tietenkään oo aikaa kun kaikki pitää saada nyt ja heti. Meleko spedejä mutta saahan sitä staminaa ja taitoa tosiaan viidellä tontulla alle [emoji1787]. Hyvät Jussit näin paskamyrskyä ootellessa...

Lähetetty minun Redmi Note 8 Pro laitteesta Tapatalkilla

AlliumPorrum
20.06.2020, 22.10
Meleko spedejä mutta saahan sitä staminaa ja taitoa tosiaan viidellä tontulla alle [emoji1787]. Hyvät Jussit näin paskamyrskyä ootellessa...

En minä ainakaan ole huomannut että sähköpyöräilijöillä olisi mitään tarvetta korostaa omaa "staminaa ja taitoaan". Näyttäisi tätäkin keskustelua lukemalla että asia menee pikemminkin päinvastoin; sähköfillaristeille moisilla kilpailuilla tai vertailuilla ei ole mitään merkitystä, tärkeintä on oma hauskan pitäminen ja sen lisääminen. Ja jos esim. maasto on niin haastavaa ja mäkistä että kunto ei riitä reenaamisesta huolimattakaan ajamaan yhtä pitkään kuin mitä olisi intoa, niin totta hitossa kannattaa hommata sähköfillari. Enemmän kivaa, vähemmän ikävää. Jos nyt sitten joku reisilihaksillaan ja staminallaan elvistelevä luomuspede siitä vetää pultit, niin sehän on onneksi vain hänen oma ongelmansa :=)

Yhtä asiaa ei muuten tässä keskustelussa ole kovinkaan paljoa taidettu nostaa esiin; asuinpaikkaa. En minäkään varmasti edes harkitsisi sähköfillaria jos asuisin jossain uudellamaalla tai pohjanmaalla jotka on käytännössä ihan tasaista aavaa ja korkeuserot on vain joitain kymmeniä metrejä. Ja 50m korkealle "vuorelle" tehdään laskettelukeskus ;=) Kun taas esim. itä- ja keski-Suomessa 50-100 metrin nousuja tulee vastaan koko ajan, puhumattakaan lapista jossa puhutaan useista sadoista nousumetreistä. Ja varsinkin jos ajamisen pointtina on lähinnä vauhdikkaat alamäet, niin kuin mulla, niin sähkön avulla pystyy tekemään enemmän sitä oikeaa hommaa.

ebike-harrastelija
20.06.2020, 22.46
Näyttäisi tätäkin keskustelua lukemalla että asia menee pikemminkin päinvastoin; sähköfillaristeille moisilla kilpailuilla tai vertailuilla ei ole mitään merkitystä, tärkeintä on oma hauskan pitäminen ja sen lisääminen. -- Enemmän kivaa, vähemmän ikävää.

Yhtä asiaa ei muuten tässä keskustelussa ole kovinkaan paljoa taidettu nostaa esiin; asuinpaikkaa.

Näin juuri. Enemmän maisemia samalla vaivalla = enemmän juurikin sitä kivaa. Kun nyt sattui tämmöinen Corona ja sähkiksen alkuperäinen hankintaidea kakkosauton korvikkeena työmatkoille vesittyi. No, nyt otetaan sitten fiilistelyn ja kuntoilun kannalta, kun on aika komeat kesäkelit onneksi.

Ja totta tuokin, että mäkisessä maastossa sähköavusteinen fillari on hyvä keksintö tavikselle.

Alla oma päivän kierroksen statistiikka, eipä juuri nousua ollut ;) https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200620/36805ee1c2f4c401ddc4927c077e3561.jpg

E. Gepsi tainnut kadottaa signaalin kun huippunopeus tuollaista, köh.. Ja kaloreita nyt varmaan mennyt puoliakaan tuosta :D

grebe
20.06.2020, 23.01
Sohaistaan tosiaan taas vähän kun on ketju pinnalla eli kun sillä sähköpyörällä pääsee kuulemma ihan hiton paljon pidemmälle lenkille ja pahemmista paikoista kuin luomulla ikinä niin kukaan ei oo vissiin koskaan kuullu reenaamisesta [emoji848][emoji23]. Eikö niin eihän siihen tietenkään oo aikaa kun kaikki pitää saada nyt ja heti. Meleko spedejä mutta saahan sitä staminaa ja taitoa tosiaan viidellä tontulla alle [emoji1787]. Hyvät Jussit näin paskamyrskyä ootellessa...

Itse olen reenannut ikäni, ja silti pääsen sähköllä pahemmista paikoista kun luomulla. Yleensä tähän pahaan paikkaan liittyy joku äkkijyrkkä töyssy, johon tarvitaan voimaa ja pitoa ja muutakin taitoa.

Tota pidemmälle juttua en allekirjoita. Yhden yli satkun oon ajanu sähköllä, loput luomulla.

Pyörät on ajamista varten, foorumit provoamista. Siinäkin harjoitus tekee mestarin.

+€+
21.06.2020, 00.36
En ole koskaan ymmärtänyt tuota "reenaamista". Ehkä junnut jotka haaveilevat jostain kilpa-urasta reenaavat tavoitteellisesti. Me setämiehet välttelemme polkuja joilla ajaminen on enemmän trialia kuin hauskanpitoa. Tai ainakin suurin osa, uskallan väittää...

Oli mikä tahansa pyörä alla, sähkö tai luomu, niin itse ainakin välttelen viimeiseen asti polkuja joissa on poikittaista korkeaa juurakkoa ja/tai isoja kiviä joiden päällä pitäisi pomppia ja tasapainotella. Miksi kiduttaa itseään "reenaamalla" jotain epämiellyttävää asiaa vain muiden mieliksi?

Senverran vielä sekoitan pakkaa että täytyy myöntää ettei sähkäri oikein sovi joihinkin maastoihin kovin hyvin. Yksi esimerkki on tuo kivienpäällä pomppiminen. Se 23kg pyörä ei ole kovin ketterä verrattuna 8kg luomuun jossa lukkopolkimilla voi hyppyyttää pyörää ihan miten vaan.

Siksi mulla onkin sekä luomuja että sähkövehkeitä kun niille on oma paikkansa kaikille. Täytyy vain päättää millä pyörällä lähtee vasta senjälkeen kun se ajopaikka on valittu. Menee vähän vaikeaksi toisinaan kun lähtee muiden setämiesten kanssa sähkärillä ajamaan ja muut vetää niillä superkevyillä luomuilla vaikeita kivikkoja ja itse joutuu kantamaan osanmatkaa pyörää. Mutta nopeasti oppinut, että yhteislenkeille en lähde luomulla jos siirtymä on pitkä ja sähköllä en lähde jos maasto on liian vaikea sille. Helpottaisi jos kaikki asuisivat samalla suunnalla mutta aina ei voi voittaa...

hakpas
21.06.2020, 01.33
Oli mikä tahansa pyörä alla, sähkö tai luomu, niin itse ainakin välttelen viimeiseen asti polkuja joissa on poikittaista korkeaa juurakkoa ja/tai isoja kiviä joiden päällä pitäisi pomppia ja tasapainotella. Miksi kiduttaa itseään "reenaamalla" jotain epämiellyttävää asiaa vain muiden mieliksi?

Jos helpolla haluaa päästä niin miksi vaivaitua ylös sohvalta? Varsinkaan muiden mieliksi?

ebike-harrastelija
21.06.2020, 01.37
Senverran vielä sekoitan pakkaa että täytyy myöntää ettei sähkäri oikein sovi joihinkin maastoihin kovin hyvin. Yksi esimerkki on tuo kivienpäällä pomppiminen. Se 23kg pyörä ei ole kovin ketterä verrattuna 8kg luomuun jossa lukkopolkimilla voi hyppyyttää pyörää ihan miten vaan.

Ei se työkaluista kiinni ole.. ;)

https://youtu.be/K5XpNONcsNw

MRe
21.06.2020, 09.30
Jos helpolla haluaa päästä niin miksi vaivaitua ylös sohvalta? Varsinkaan muiden mieliksi?
Kuka tässä muiden mieliksi tekee yhtään mitään? Mutta yo. viestissä tiivistyy se meihin iskostettu luterilainen maailmankatsomus, jossa leipäsi on ansaittava hiellä ja vaivalla. Jos se on hauskaa, se on Saatanasta ja näin ollen kiellettävä.

MRe
21.06.2020, 09.34
^^Joo, ja harva täällä voi sanoa pesevänsä Dannya kunnon tai taitojen osalta. Danny tietysti ajaa millä sponsori sanoo, mutta niinhän ne tekee juutuupissa muutkin. Samulikin nykyään.

fob
21.06.2020, 09.53
Siitä lähtien, kun opin ajamaan polkupyörällä, olen ajanut maastossa erilaisilla poluilla. Ensimmäisen varsinaisen maastopyörän ostin 30 vuotta sitten. Nyt olen tyytyväinen sähköpyörän omistaja ollut kolmisen viikkoa. Ajotuntien ja -matkan määrät ovat vain nousseet. Sähköavustuksella ajan entistä useammin ja enemmän. Eilisen lenkin jälkeen olisin tänään pitänyt ajotaukoa, jos olisin sen ajanut ilman avustusta. Hauskaa oli ja puoleksi tunniksi pysähdyin esittelemään uutta pyörää ystävälleni. Kiinnostusta tuntuu herättävän sähköpyörät. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200621/15746119d17a7ed98e831088b42f1a14.jpg

Highlands
21.06.2020, 13.01
En ole koskaan ymmärtänyt tuota "reenaamista". Ehkä junnut jotka haaveilevat jostain kilpa-urasta reenaavat tavoitteellisesti. Me setämiehet välttelemme polkuja joilla ajaminen on enemmän trialia kuin hauskanpitoa. Tai ainakin suurin osa, uskallan väittää...

Helposti saatetaan tehdä yksinkertaistuksia, että kaikki harrastajat olisivat samoilla lähtötasoilla ja tavoitteilla liikkeellä. Itselleni sähköavusteinen maastopyörä antaa sen mukavan liikunnallisen kulman siihen ajamiseen. Teknisesti vaikeiden paikkojen ajaminen ja niissä onnistuminen on selvästi yksi hauska ja kiinnostava elementti. Nyt on päässyt ajamaan paljon sellaisia paikkoja, jota enduromoottoripyörällä ei olisi koskaan voinut kuvitellakaan ajavansa.

Kivien päällä pomppimisessa on varmasti vähintään yhtä paljon kuin pyörän painolla merkitystä pyörän iskunvaimennuksella ja kuljettajan taidolla. Itselleni esimerkiksi olisi täysin mahdoton ajatus lähteä lukkopolkimilla pyörimään kivikoihin. Sähkön avulla tälläinen hidas kuski saa sopivasti muutaman metrin välein hyvän lisävauhdin kun uskaltaa pyöräyttää polkimia kivien välissä.

Tuntuu ajatuksena vieraalta, että toisen erilainen tapa harrastaa maastopyöräilyä tekisi toisen treenaamisen turhaksi.

+€+
21.06.2020, 13.34
^ Ehkä kirjoituksestani ei välittynyt se mitä hain takaa. Eli en ymmärrä sitä, että "reenaaminen" mahdollisimman hankalia paikkoja ajamalla on se pyöräilyn tarkoitus johon kaikkien pitää pyrkiä. Ainakin tällainen kuva piirtyy monen kommentista.

Monethan kokevat tuollaisen pompottelun ja kikkailun mielenkiintoisena itsensä haastamisena ja se heille suotakoon. Ei ole minulta pois mitenkään, paitsi että välillä nostavat metelin kun joku käy polulta siivoilemassa pahimmat esteet (eli heidän "haasteensa").

Ja vielä tuosta sähkärillä vaikeista paikoista menemisestä. Usein polut on ainakin täälläpäin tehty isojen kivenlohkareiden läpi ja monessa paikassa joku lankkuviritys reilun metrin kivenpäältä. Näin varttuneemmalla iällä tiedostaa sen, että kun vedät sinne kivenpäälle keula pystyssä ja takarengas lipeää niin sinusta tulee matkustaja ja putoat kylki tai pää edellä sen 3-4m alas. Sairaalareissusta tulee pitkä ja se pelko hiipii iän myötä väkisinkin esiin että onko tässä mitään järkeä. Luomulla nuo paikat eivät pelota juurikaan kun se painonhallinta nollavauhdeissa on huomattavasti helpompaa.

Joillain poluilla näkee niitäkin virityksiä että kaatuneen ison puun päälle on rakennettu ohut lautaviritys ja alastulokin mitä sattuu. Noita ei tietty viitsi lähteä purkamaan ja sahaamaan siihen puuhun aukkoa kun se voisi näitä "reenaajia" kismittää jotka ne ovat rakentaneet. Eli nostan sen 23kg täpärin sen rungon yli tai käännyn takaisin ja nöyrryn etsimään helpompia polkuja jotka sopivat paremmin pyörätyypille.

Sinänsä ihan hyvä että "reenaajat" yleensä rakentavat sen yhden lähimetsänsä polun tällaiseksi trial-radaksi ja jättävät rauhaan nopeammat polut joissa valta-osa taviksista ajaa ilman tavoitteita. Ja sama toisinpäin.

AlliumPorrum
21.06.2020, 13.36
Alla oma päivän kierroksen statistiikka, eipä juuri nousua ollut ;) https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200620/36805ee1c2f4c401ddc4927c077e3561.jpg

Juu no eipä kyllä! Itse kun käännyn omasta pihasta oikealle ja polkaisen 1.5km, tulee nousua semmoiset 120m. Siinä saa toimistorotta jo ihan mukavat lämpimät päälle näillä keleillä :=)

izmo
21.06.2020, 16.14
Muutaman kerran käynyt lentokentän spoorilla missä on tapana ajaa kone pyörällä... siellä on kiviä juuria koko reitti täynnä ettei ehdi edes pullosta hörpätä vettä mutta huomannut että se onkin sähköllä paljon helpompi rata ja tulee eroo 4 min noin 6 km radalla

Kiituri
22.06.2020, 12.30
Joillain poluilla näkee niitäkin virityksiä että kaatuneen ison puun päälle on rakennettu ohut lautaviritys ja alastulokin mitä sattuu. Noita ei tietty viitsi lähteä purkamaan ja sahaamaan siihen puuhun aukkoa kun se voisi näitä "reenaajia" kismittää jotka ne ovat rakentaneet. Eli nostan sen 23kg täpärin sen rungon yli tai käännyn takaisin ja nöyrryn etsimään helpompia polkuja jotka sopivat paremmin pyörätyypille.

Sinänsä ihan hyvä että "reenaajat" yleensä rakentavat sen yhden lähimetsänsä polun tällaiseksi trial-radaksi ja jättävät rauhaan nopeammat polut joissa valta-osa taviksista ajaa ilman tavoitteita. Ja sama toisinpäin.

Pahinta kuitenkin on kun jotkut täyttävät hyvän kivikkopolun kivine välit pikkukivillä. Siinä meni taas yksi hyvä polku hukkaan. Minusta polkujen pitäisi antaa olla kuten ovat luonnostaan (pois lukien sillat purojen yli ja pitkospuut). Ei jokainen polku tarvitse olla kaikkien ajettavissa. Jos meikäläinen +50 äijä ajelen niitä kivikkoja niin kyllä sen oppii nuorempikin. Pyörän valintakin kannattaa tehdä sen maaston mukaan missä yleensä ajaa.
Esteiden rakentamista poluille minäkään en hyvällä katso. Välillä ne esteet on kyllä muiden kuin fillaristin tekemiä. On vedetty polun poikki latvuksia ym., onneksi ei kuitenkaan naruja.

brilleaux
22.06.2020, 13.04

Kuka pyöräilee muiden mieliksi? :D
Itse setämiehenä sain suurta nautintoa juurikin juurakko-kivikkohelveteistä ja niissä treenamisesta. Setämieheily myöskin pakotti lopettamaan metsässä ajelun; olkapää ei kestä enää. Niimpä siis ajan maantiellä sukkahousuissa nyt.
Luomulla. Sähkökin oli, ja ymmärrän sen hauskuuden kyllä. Ei vaan ollut mun juttu, pidän haasteista joissa voin haastaa itseni. Ja kehittää itseäni. Sähkis teki asioista liian helppoja omaan makuun.

Pyörät on ajamista varten, foorumit provoamista. Siinäkin harjoitus tekee mestarin.

Amen.

Kollinjoki
22.06.2020, 13.27
Hetkellisesti rupesin miettimään mihin tätä ketjua tarvitaan?

Mutta toisaalta kun tarinaa on riittänyt 37 sivuun, toiminee se hyvänä terapia nurkkauksena :)

Eihän tätä ketjua oikasti tarvitakaan mihinkään, kuin korkeintaan siihen terapiaan.

Sähköpyörää ei tarvita sen enempää kuin tavallistakaan polkupyörää. Korkeintaan lapset ja ajokortittomat saattavat tarvita tarpeellisiin koulu- ja asiointimatkoihinsa polkupyörän, jos julkinen liikenne ei ole kattavaa ja matkat niin pitkiä, että kävellen ei ole enää järkevää kulkea. Maantie- ja maastolenkit huvin vuoksi ovat ihan tarpeetonta pyöräilyä, ajoipa ne sähköllä tai ilman. Veikkaan että melkoisen suuri osa sähköpyöräilijöistä nimenomaan tarvitsee pyörää, eli käyttää sitä tarpeelliseen liikkumiseen, toisin kuin esim. maasto- ja maantiepyöräilijät joiden, itseni mukaan lukien, ajamista kilometreistä suurin osa on sinänsä tarpeetonta pyöräilyä. Kivaa se silti on ja hyödyllistä kuntoilua, mutta ei missään muodossa tarpeellista.

brilleaux
22.06.2020, 14.01
Eihän tätä ketjua oikasti tarvitakaan mihinkään, kuin korkeintaan siihen terapiaan.

Sähköpyörää ei tarvita sen enempää kuin tavallistakaan polkupyörää. Korkeintaan lapset ja ajokortittomat saattavat tarvita tarpeellisiin koulu- ja asiointimatkoihinsa polkupyörän, jos julkinen liikenne ei ole kattavaa ja matkat niin pitkiä, että kävellen ei ole enää järkevää kulkea. Maantie- ja maastolenkit huvin vuoksi ovat ihan tarpeetonta pyöräilyä, ajoipa ne sähköllä tai ilman. Veikkaan että melkoisen suuri osa sähköpyöräilijöistä nimenomaan tarvitsee pyörää, eli käyttää sitä tarpeelliseen liikkumiseen, toisin kuin esim. maasto- ja maantiepyöräilijät joiden, itseni mukaan lukien, ajamista kilometreistä suurin osa on sinänsä tarpeetonta pyöräilyä. Kivaa se silti on ja hyödyllistä kuntoilua, mutta ei missään muodossa tarpeellista.

Eli nimenomaan on tarpeellista. :rolleyes:

Kollinjoki
22.06.2020, 14.12
Eli nimenomaan on tarpeellista. :rolleyes:

Hyödyllistä, mutta ei sillä tavalla tarpeellista, että kukaan tarvitsisi pyörää tai muutakaan välinettä. Voi kävellä tai vaikka juosta. ;)

Eli siis pointtini on se, että tietenkin pyörä voi motivoida ja kannustaa liikkumaan. Jollakin sähköavusteinen pyörä on se, joka motivoi ja kannustaa liikkumaan pyörällä. Lopulta minkä tahansa pyörän tarpeellisuus on pyöräilijän oma kokemus, eikä keskustelussa sähköpyörän tarpeellisuudesta ole järkeä, yhtään enempää kuin jos keskusteltaisiin polkupyörän tarpeellisuudesta yleensä.

Kiituri
23.06.2020, 08.07
Tarpeellisuudesta perspektiiviä antaa laskettelu. Siinä ei oikeastaan edes edetä mihinkään ja ylöskin mennään hissillä. Tapahtumapaikallekin mennään autolla ja aika pitkällekin. Onko sekin todella tarpeellista?
Murtomaahiihdostakin on tullut aika samanlaista kuin laskettelusta. Paikalle mennään autolla. Joku jääkiekko ym. sitten vasta onkin tarpeettomia harrasteita, niiden katsomisesta puhumattakaan.
Mitenkäs se jatkuva somen seuraaminen sitten? Mikäs hyöty siitä on ja mikä on tarve sille?

Sähköpyöräily alkaa näyttää hyvin tarpeelliselta kun vertailee :) (juu ja en omista sähköfillaria vielä kun odotan edelleen sitä Polen geometriallista 29+ sähikäistä tai sähköfättiä täysjoustolla )

marmar
23.06.2020, 09.15
Sähköpyöräily alkaa näyttää hyvin tarpeelliselta kun vertailee :) (juu ja en omista sähköfillaria vielä kun odotan edelleen sitä Polen geometriallista 29+ sähikäistä tai sähköfättiä täysjoustolla )

Onhan maailmalla noita täpäri sähköfättejä, jos hinta ei ole este hankinnalle.

Omalla kohdalla 2.6 tuumaa leveillä renkailla oleva Cuben 29+ toimii hyvin. Tuohon menisi luultavasti pykälää tai kahta leveämmätkin (Leveyden puolesta menee helposti, korkeus on kysymysmerkki), mutta tyydyin 2.6 kumeihin, kun vanteet on niin kapeat (35 mm).

Marsusram
23.06.2020, 10.58

Elämä on valintoja.
Liikkumisen vaihtoehdoista on enemmän tai vähemmän tarpeita tyydyttäviä vaihtoehtoja.
Autoa pidetään tässä(kin) yhteiskunnassa normi liikkumismuotona. Muita liikkumismuotoja arvellaan käytettävän "jos ei ole ajokorttia" tai muuten ei kykene autoa käyttämään.
Jos tarve on työmatka, päivittäinen liikuntatarve ja kaupassakäynti, niin voi miettiä miten hyvin eri välineet niihin sopivat.
Asiaa voi miettiä ajankäytön kannalta, jaksamisen kannalta, kustannusten kannalta, toimivuuden kannalta tai ihan fiilispohjalta.
Kaikilla välineillä on omat hyvät puolensa, eikä niissä ole yhtä voittajaa joka tilanteeseen.

Kollinjoki
23.06.2020, 13.48
^ Arvasin, että tuohon "jos ei ole ajokorttia" tartutaan, mutta en viitsinyt muotoilla sitä paremmin. Mutta joo. On erilaisia tarpeita, haluja ja tilanteita ja useimmiten täysin subjektiivista, mikä liikkumisväline kenellekin on sopivin tai mieluisin. Sama koskee kysymystä sähköavusteinen pyörä vai tavallinen.

Sähköavusteista pyörää kun tarvitaan ja käytetään täysin samoihin asioihin kuin muitakin polkupyöriä. Hupiin, kuntoiluun tai hyötyyn taikka pakolliseen kulkemiseen. Se on kunkin valinta, katsooko sähköavustuksen palvelevan pyöräilytarpeitaan. Ihan samalla tavalla, kuin joku "tarvitsee" 6000 e maantiepyörän samaan käyttöön kuin minä 1500 euron maantiepyörän. Voisin loputtomiin kysellä, mikä järki on ostaa sellaista, ellei kilpaile sadasosasekunneista, mutta ei se minulle kuulu eikä kenelläkään ole mitään velvollisuutta perustella, miksi on halunnut sellaisen. Varmastikin se on ollut ostajalle juuri se, minkä on halunnut. Tai että pitäisi perustella, miksi on halunnut sähköavusteisen, kuin tavallisenkin olisi voinut ostaa. Ne ovat omia valintoja. Jostain syystä kuitenkin sähköavusteiset pyörät ovat sellaisia, että niiden omistajat ovat turhaan puolustuskannalla perustelemassa, miksi ovat sellaisen hankkineet ja mitä hyvää niissä on, silloinkin kun yksilökokemuksia ei edes ole pyydetty. Ja jostain täysin käsittämättömästä syystä ne, joita eivät sähköavusteiset pyörät kiinnosta millään tavalla, kertovat kuin yleisenä totuutena, miksi ovat turhia kun he eivät itse sellaista halua - ikään kuin heillä olisi joku oikeus ja asema määritellä jonkin asian tarpeellisuutta tai hyödyllisyyttä muulta kuin omalta kannaltaan. Samalla tavalla ja logiikalla voidaan kyseenalaistaa minkään polkupyörän omistamisen tarve. Ei sellaista ole juuri kenelläkään pakko olla, eikä todellakaan sellaista pyörää, jos sillä ajellaan vain huvikseen. Saati että pyöriä vaihdellaan uusiin vähän väliä huvin tai vaihtelun vuoksi, tai että rakkainta keräilykappaletta seisotetaan autotallissa suurin osa vuodesta ja käydään sillä lenkillä vain pari kertaa aurinkoisella säällä. Ostetaan, omistetaan ja ajellaan ihan kukin sellaisia pyöriä kuin huvittaa. Haittaa siitä toisille ei ole, paitsi jos ajellaan varastetuilla pyörillä.

eakin
24.06.2020, 12.25
Tähän ketjuun ja yleensäkin pyöräilyn tarpeellisuuteen voi hyvin sotkea Maslown tarvehierarkian. Hieman kun asiaa pohtii niin henkilöstä riippuen tarve voi olla millä tahansa hierarkian tasolla. Jos pyöräily sähköllä tai ilman on ainoa liikunta/kuntoilumuoto sängyssä makaamisen lisäksi niin ollaan alimmalla tasolla fysiologisissa tarpeissa. Joillain sitten ollaan jo ylimmällä itsensä toteuttamisen tasolla. Jos Maslow on tuon tarpeeksi luokitellut, niin eikö silloin kaikki pyörät ole tarpeellisia jos niitä käytetään?

kyytimies
25.06.2020, 10.25
Oisko se niin että jotkut tarvitsee moneenkin juttuun ja toiset ei mihinkään, vähän niinkuin tig-hitsauslaite tai leivänpaahdin[emoji848]

Lähetetty minun SM-A405FN laitteesta Tapatalkilla

Kiituri
25.06.2020, 10.48
Elämä on valintoja.
Just tämä on se villakoiran ydin ja se että, valinnnat on henkilökohtaisia ja tehty henkilökohtaisista lähökohdista. Minun valinta ei tee jonkun toisen valintaa huonommaksi eikä vastoinpäin.
Kun sen sopivan sähköfätin löydän (vielä ei ole markkinoilla) niin en edes yritä perustella sitä järkisyillä vaan ihan puhtaasti fiiliksellä. Tykkään ajaa metsässä ja niitä hankalia polkuja. Sähköavustus antaisi lisää mahdollisuuksia könytä vielä pahempia (fillarikartassa punasella merkittyjä) pidempiä polkuja mielekkäästi. Turha sotkea asiaan mitään hyötynäkökantaa.

Kaikilla niilläkin jotka henkeen ja vereen messuavat sähköpyörien tarpeettomuudesta on varmasti asioita joihin satsaavat ja mikä ei ole ollenkaan tarpeellista.
Jos listaisi tarpeettomia asioita omassa elämässä niin
- aivan turhan kallis auto
- aivan turhan iso talo
- aivan liikaa rahaa harrastuksiin (off-road mopo, parikin täysjousto fillaria ja yksi läski, kamerat, hifi, kotiteatteri, elektroniikka, netflix, lehdet, jatkuva remontointi ja talon parantelu)
lista on loputon...

Meillä kaikilla löytyy näitä vaikka kuinka paljon.

Eniten sähköpyörälystä herneen nenään ottaa ne jotka kokevat että se on jotenkin heidän statuksestaan pois. Mummo painaa ylämäessä spandex jannusta ohi. Siksi pitää kaikin keinoin olla koko asiaa vastaan.
Ja koska itse on rääkännyt itsensä henkihieveriin kovan kunnon vuoksi niin muutkaan ei missään tapauksessa saa ajaa yhtä vauhdikkaasti jos eivät halua/kykene samaan rääkkiin.
Näin se vaan on. Taustalla selvää epätervettä itsekkyyttä.

izmo
25.06.2020, 11.37
Harvemmin provosoidun liikenteessä ja joskus harvoin lähden sähköpyörällä kilvan ajoon spandex kuskin ja maantiepyörän kanssa ja kyllähän yleensä käy että kymmenen nolla tilanne on kilometrin päässä eli oon edellä puoli kilometriä :eek:

Situm
25.06.2020, 11.58
Pahinta mitä mulle on sähköpyörän kohdatessa tapahtunut, kun ajoin läskillä sähköpyörän ohi alamäessä ja myötätuulessa. Ja kun heppu vielä seurasi perässä useita kilometreja. Yritä siinä sitten rapakuntoisena pitää kolmenkympin keskaria yllä, kun alamäki loppuu. Nii, ei oo reilua ei.

29er
25.06.2020, 12.28
Harvemmin provosoidun liikenteessä ja joskus harvoin lähden sähköpyörällä kilvan ajoon spandex kuskin ja maantiepyörän kanssa

Olen luullut että vain kusipäiset autokuskit (TM) haukkuu pyöräilijöitä spandexeiksi, mutta näköjään pyöräilijätkin ja vielä omalla foorumilla.

tempokisu
25.06.2020, 12.36
Pahinta mitä mulle on sähköpyörän kohdatessa tapahtunut, kun ajoin läskillä sähköpyörän ohi alamäessä ja myötätuulessa. Ja kun heppu vielä seurasi perässä useita kilometreja. Yritä siinä sitten rapakuntoisena pitää kolmenkympin keskaria yllä, kun alamäki loppuu. Nii, ei oo reilua ei.

Aika usein samaan aikaan kun aloitan työmatkan, samaan suuntaan ajaa eräs sähköpyöräukko. Ihan (mulle) alkumatkasta, mutta muutaman kerran olen sisuuntunu ja ajanu ohi - tietäen että poikkeen kaupassa niin ei tarvi kun sen kilometrin temmota.
Useesti mä kyllä totean että epäreilua; mä poljen tosi tiheesti ja tää sähkäri vaan vähän jalkojaan heiluttaa. Epäreilua on.
Mutta sähkärillä onkin sitten painonhallinnan kanssa ongelmia - mulla ei ole :p

AlliumPorrum
25.06.2020, 12.43
Mitä ihmeen väliä sillä on että mitä vauhtia joku muu ajaa ja millä?? :rolleyes:

Kiituri
25.06.2020, 13.06
Olen luullut että vain kusipäiset autokuskit (TM) haukkuu pyöräilijöitä spandexeiksi, mutta näköjään pyöräilijätkin ja vielä omalla foorumilla.

Nimitys on kuitenkin hyvin kuvaava ja myös autolla liikkuvana en todellakaan pidä siitä "me omistetaan tie eikä pykälät koske meitä" -asenteesta mutta eipä juuri liity tähän ketjuun.

Kiituri
25.06.2020, 13.08
Useesti mä kyllä totean että epäreilua; mä poljen tosi tiheesti ja tää sähkäri vaan vähän jalkojaan heiluttaa. Epäreilua on.
Mikä on epäreilua ja kenelle? Mistä kokemasi epäreiluus johtuu?

ikispessu
25.06.2020, 17.42
Nimitys on kuitenkin hyvin kuvaava ja myös autolla liikkuvana en todellakaan pidä siitä "me omistetaan tie eikä pykälät koske meitä" -asenteesta mutta eipä juuri liity tähän ketjuun.

mutta juuri tuo "me omistetaan tiet eikä pykälät koske meitä" asennehan autoilijoilla on. Kuvittelevat omistavansa tiet koska maksavat polttoaine- ja autoveroa jne. Jatkuvaa liikennesääntöjen osaamattomuutta ja kevyen liikenteen vaarantamista jne. Ei ymmärretä että pyöräilijällä on tietyissä tapauksissa ihan samanlainen oikeus olla ajoradalla kuin autoilijallakin.
Olkaapa hyvät, nyt voi taas foorumilta löytyvät automiehen sydämellä varustetut pyöräilijät suuttua.

Fat Boy
25.06.2020, 18.04
En jaksa suuttua, kesä, melkein loma ja kaikkea. Lähinnä huvittaa sankarit jotka yleistää kaiken mokailun autoilijoille tai pyöräilijöille.. Samoin kuin mulkun asenteen..

En tosin tiedä, miten tämä liittyy erityisesti sähköavusteisiin, mutta kai sitä tappion kiukkua pitää jonnekin purkaa.

Tärpätti
25.06.2020, 18.34
Tämän foorumin käyttäjien paheksunnasta huolimatta, täytyy todeta että taajamassa pyöräily on ollut oman kokemukseni mukaan turvallisinta 40 kmh ajoradalla ajaen, jos unohdetaan erilliset kevyenliikenteenväylät.

Rajoittamattomalla sähköpyörällä tämä onnistuu parhaiten. Nyt 1000 km pk-seudun liikenteessä ajoradoilla suristelleena voin todeta että vaaratilanteita on sattunut vähiten ajellessani ajoradoilla autojen mukana. Eniten vaaratilanteita ja yksi kolari on sattunut tien laidoilla kulkevilla pyöräteillä ajaessani 10-25 kmh. Sivuteiltä näkyvyys pyöräteille on varsin onneton.

Ajoradalla nopealla sähköpyörällä ajaessa autoilija ei koe tarvetta ohitella ja sivuteiltä kolmion takaa tulevat näkevät sinut. Itse olen siksi siirtynyt lähes täysin ajoradoille.

izmo
25.06.2020, 21.08
Maantiepyörä kiukuttaa kyllä monia autoilijoita maantiellä mutta sähköpyörällä voi tosiaan hypätä ajoradalle esim nyt Härmälän tietyömaalla eikä oo autojen tukkona

(Härmälän kevytliikenne väylä on nyt vaarallinen)

ebike-harrastelija
26.06.2020, 17.11
Olen luullut että vain kusipäiset autokuskit (TM) haukkuu pyöräilijöitä spandexeiksi, mutta näköjään pyöräilijätkin ja vielä omalla foorumilla.Nyt tarkennus! Vain murto-osa pyöräilijöistä voidaan laskea kuuluvaksi tähän Spandex-haaraan. Eikä mielestäni kyllä mikään haukkumasana, vaan ihan vakiintunut käsite tästä tietystä polkupyöräilevästä ryhmästä - joka myös radiokanavilla on näemmä vakiintunut käyttöön.

https://m.youtube.com/watch?v=4mmLMoyDcys

Ja voihan spandex-mies pyöräillä välillä sähkölläkin. Ei kukaan voi synnittä koko elämäänsä elää!

enema
26.06.2020, 22.38
Sähköpyörää tarvitaan polttomoottorilaitteiden vaihtoehdoksi. Nyt kesällä menee 8km työmatka 16min suuntaansa sen kummemmin polkematta. Hieman hitaammin nastoilla talvikelissä. Trikoo-ohjuksiahan tuo voi harmittaa, mutta laite on helppo kulkuneuvo paikasta a - paikkaan b itselleni ja monelle muulle, ei harrastusväline. Tuleeko vastakkainasettelu sitten siitä, että ajellaan samoilla väylillä näennäisesti (molemmat saattavat polkea) samanlaisilla voimantuotoilla?

Iero
27.06.2020, 00.47
26 km työmatka sujuu vaivattomasti sähköpyörällä. En tule yltäpäältä hikiseksi, mutta mukavan virkistävä aamu- ja iltalenkki. Lähes koko matkan voin ajella pyörätiellä + n. 1 km soratietä.

Aiemmin oli työmatkaa 40 km, ja ajelin sitäkin kesäisin luomulla, mutta perusteellinen pesu ja saunominen + uima-altaassa jäähdyttely oli pakollinen manöveeri ennen töiden aloittamista.

izmo
27.06.2020, 10.05
Oon kyllä kulkenut työmatkan ihan kauravetosena kun ei siinä tuu hiki... mutta kun alkaa työaika niin voi tulla hiki eikä suihkuun kannata mennä :eek:

ebike-harrastelija
27.06.2020, 10.36
Sähköpyörää tarvitaan polttomoottorilaitteiden vaihtoehdoksi.

Olin jo unohtaa, niin onhan tämäkin tulossa vielä autoiluun iloksi lisää: https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/8646bdaf-904d-4dcd-ad58-90fb825d0c74

Noh, pitäähän Suomen hallitusten harjoittama vieraanvaraisuus jostain maksaa.

Kiituri
27.06.2020, 15.17
mutta juuri tuo "me omistetaan tiet eikä pykälät koske meitä" asennehan autoilijoilla on. Kuvittelevat omistavansa tiet koska maksavat polttoaine- ja autoveroa jne. Jatkuvaa liikennesääntöjen osaamattomuutta ja kevyen liikenteen vaarantamista jne. Ei ymmärretä että pyöräilijällä on tietyissä tapauksissa ihan samanlainen oikeus olla ajoradalla kuin autoilijallakin.
Olkaapa hyvät, nyt voi taas foorumilta löytyvät automiehen sydämellä varustetut pyöräilijät suuttua.

Tuosta oikeudesta ajaa ajoradalla ei olekaan kysymys vaan siitä että ajetaan kahta kolmea rinnan isossa porukassa välittämättä muista tiellä liikkuvista tai siitä mitä laki sanoo asiasta. Minä lähden siitä että kaikki (siis tosiaan kaikki) noudattaa sääntöjä. Tämän pitäisi mennä spandex-jampan kaaliinkin.

Metsässä me fillaristi väistetään polun sivuun käveliöitä tai jos kävelijä väistää niin kiitetään. Koskaan en ole spandexien nähnyt vetävän porukkaan nättiin jonoon autojen tullessa takaa vaan sama 2-3 rinnan jatkuu. Tämä on se asenne ongelma ei se että ajetaan tiellä. On kelveillä liikkuvien kanalta hyvä että nopeat spandexit ajaa tiellä mutta siellä pitää noudattaa yhteisiä sääntöjä.

Mutta tosiaan ei liity sähköpyöräilyyn.

ebike-harrastelija
27.06.2020, 16.10
Mutta tosiaan ei liity sähköpyöräilyyn.

... paitsi jos tulevaisuudessa kehittyy oma erillinen e-Spandex-miesten letkajenkka-alalajinsa.

izmo
28.06.2020, 12.48
Tulee ihan varmasti kun vanhat spandex jäärät siirtyy sivuun ja uusi sukupolvi tulee

Fat Boy
28.06.2020, 13.37
Tulee ihan varmasti kun vanhat spandex jäärät siirtyy sivuun ja uusi sukupolvi tuleeJa lopulta sähköspandexjäärät siirtyy sivuun ja ajetaan e-pyöräilyt ihan vaan verkossa, mukavasti pelituolissa istuen.

F. Kotlerburg
28.06.2020, 15.45
No sähköpyörämulkut luulee omistavansa metsät ja polut kun eivät tajua, että niillä viritetyillä ei siellä saa ajaa ilman lupaa.

AlliumPorrum
28.06.2020, 19.06
No sähköpyörämulkut luulee omistavansa metsät ja polut kun eivät tajua, että niillä viritetyillä ei siellä saa ajaa ilman lupaa.

Taitaa noita mainitsemiasi ruumiinosia olla joka lajissa ja kaikissa liikennevälineissä, olipa mukana sähköä tai ei. Ja löytyy niitä valitettavasti täältä internetin keskustelupalstoillakin yllättävän paljon, keskustelujen tasosta päätellen :rolleyes:

pedelec
28.06.2020, 20.11
Viritetyllä ei tietenkään saa ajaa juuri missään, mutta laillisessakin pelissä saa olla kaasukahva ja kilowatin verran tehoa ilman että se pitäisi rekisteröidä tai pyytää lupaa maanomistajalta. Vakuutus pitää L1e-A -luokassa olla, mutta muuten tuollaista moottorilla varustettua polkupyörää saa ajaa siellä missä luomufillarillakin. Vasta kun tehoa on yli kilowatti tai moottori toimii yli 25 km/h vauhdissa laite kuuluu L1e-B -luokkaan ja se on rekisteröitävä mopoksi.

F. Kotlerburg
28.06.2020, 20.15
^tiedetään.

oppes
29.06.2020, 17.19
sähköpyörämulkut... :D oikeesti...

ElBike
30.06.2020, 03.08
Tuosta oikeudesta ajaa ajoradalla ei olekaan kysymys vaan siitä että ajetaan kahta kolmea rinnan isossa porukassa välittämättä muista tiellä liikkuvista tai siitä mitä laki sanoo asiasta. Minä lähden siitä että kaikki (siis tosiaan kaikki) noudattaa sääntöjä. Tämän pitäisi mennä spandex-jampan kaaliinkin.

Aika usein lait ja säännöt on laadittu yleismuotoisiksi ja lain laatijat eivät ole miettineet kaikkia vaihtoehtoja. Jos maantiellä ajaa fillaristiporukka, on äärimmäisen tylsää ajaa peräkkäin jonossa puhumatta moneen tuntiin mitään. Ja sitäpaitsi vetovuoroa pitää välillä vaihtaa ja jos etummainen siirtyy keskemmälle silloin tällöin, on riski uuvahtaneen autoilijan häneen törmäämiseen suurempi kuin jos porukka ajaa ns. parijonossa jossa toinen jono ajaa kovempaa ja josta siirrytään hitaamman jonon keulille ja viimeinen taas nopeamman jonon viimeiseksi. Pyöräilijöitä näkee maanteillä niin harvoin että kenenkään matkanteko ei tällaisesta toiminnasta hidastu. Ainut mielipaha on siis se että joku rikkoo lakia. Ja sen takia autoilijat ovat valmiita jopa ajamaan pyöräiljöiden päälle tms.

Sama juttu sähköfillareiden virittämisen kanssa. 25km/h on suunniteltu yleismaalliseksi rajoitukseksi joka toimii surkeimpienkin huterien pyöränrimpuloiden kanssa. Mutta jos pyörä on maastofillari, jolla voi vetää kivisellä polulla alamäkeen yli 60km/h ja pyörä on täysin hallinnassa, ei hieman nopeampi vauhti kadullakaan ole riski. Eikä varsinkaan maastossa. Tottakai mulkku fillaristi voi ajaa toisten ohi liian läheltä ja liian kovaa ihan ilman sähkömoottoriakin mutta ei se sähkö tee ihmisestä mulkkua.

Tuossa aiemmissa keskusteluissa tulikin hyvin esille näkökohtia ja edelleen hyvin monella tuntuu olevan fillarointi=kuntoilu. Itsekin joskus aliarvostin esim. street-pyöräilyä eli skeittirampilla tms. kikkailua pienirenkaisilla pyörillä. Sittemmin on tullut sisäistettyä että se vaatii hyvin paljon taitoa ja kehittää ajajan koordinaatiota, uskallusta ja näyttää olevan kaiken lisäksi hauskaa. Huomasin että fillaroidakin voi - erityisesti maastossa - ihan vain ajamisen ilosta. Vauhdikkaasti vaikealla polulla tuo adrenaliinitujauksen ja tuntuu kivalta. En edes ajattele kehittääkö se kuntoa vai ei. Itselleni se on sivuseikka. Aikoinaan tuli stressattua kuntoilun kanssa ja kärsittyä loskakeleissä monen tunnin lenkkejä tai rullilla seinää tuijottaen samat tunnit. Tiedän etten pääse samaan kuntoon luultavasti enää koskaan ja koska en kilpaile ei minun tarvitse kunnon suhteen edes kehittyä. Voin sen sijaan ajaa sähköavusteisella maastopyörällä kaikkein nautittavimpia polkuja ja nauttia ajamisesta. Se on oikeastaan aika vapauttavaa kun ei tarvi miettiä kunnon kehittymistä tai pohtia kehittääkö sähköpyöräily kuntoa. Aivan sama. Maantiefillarillakin tulee ajeltua vain sen vuoksi että se on kivaa. Siinä kunnon kehittyminen on todennäköisempää, mutta en ota sitäkään enää kuntoilusta. Lähinnä katselen maisemia ja nautin tunteesta kun reidet kuljettaa kevyttä pyörää eteenpäin. Ja ainahan ajohommiin liittyy sosiaalisuus eli kavereita ja jopa tuntemattomia tulee tavattua samalla.

AlliumPorrum
30.06.2020, 09.38
^ Juu ei mulla ainakaan maastopyöräilyn pointti ole mikään "kuntoilu", niin kuin ei minkään muun harrastuksen. Sitä tehdään vain ajamisen ilosta ja hauskanpidon takia, ja koska alamäki on hauskempaa kuin ylämäki -> sähköpyörällä saa samassa ajassa paljon enemmän hupia JA lisäksi pystyy ajamaan pidempään kun nuo perhanan ylämäet ei ime mehuja heti ekan tunnin aikana :=)

flassi
30.06.2020, 16.58
jälleen yksi etu sähköpyörästä, towerini kanssa metsässä, hän onnistui rikkomaan takavaihtajan ja olimme kaukana kaukana korvessa, onneksi hiekkatietä pitkin pääsee pois mutta kävellen siinä olisi helposti toista tuntia taluteltu itikoiden syödessä pois.

ketjut irti ja vaihtaja irti... näppärästi sain hinattua hänet kotiin sieltä niin että hän piti olkapäästäni kiinni.

Olen nyt useamman reissun tehnyt niin että ajan 15km lähtöpaikalle, siellä normi fatbiken ja mtb omistajien kanssa lenkille metsään, ajelen 99% off modessa tai välillä mäessä eco moodilla (jonka olen säätänyt tosi heikoksi)
Ajatellut jo että voisi akun heittää kokonaan irti siellä lähtöpaikalla ja ajella ilman akkua metsäsetit, sitten akku kiinni ja tuhatta ja sataa kotiin.

Smo
30.06.2020, 17.22
jälleen yksi etu sähköpyörästä, towerini kanssa metsässä, hän onnistui rikkomaan takavaihtajan ja olimme kaukana kaukana korvessa, onneksi hiekkatietä pitkin pääsee pois mutta kävellen siinä olisi helposti toista tuntia taluteltu itikoiden syödessä pois.

ketjut irti ja vaihtaja irti... näppärästi sain hinattua hänet kotiin sieltä niin että hän piti olkapäästäni kiinni.
*

Jos olisi ollut napamoottori niin ei kun kaasukahvasta hanaa ja mopomoodilla ihmisten ilmoille.

Kiituri
30.06.2020, 17.24
... on äärimmäisen tylsää ajaa peräkkäin jonossa puhumatta moneen tuntiin mitään. Ja sitäpaitsi vetovuoroa pitää välillä vaihtaa ja jos etummainen siirtyy keskemmälle silloin tällöin, on riski uuvahtaneen autoilijan häneen törmäämiseen suurempi kuin jos porukka ajaa ns. parijonossa jossa toinen jono ajaa kovempaa ja josta siirrytään hitaamman jonon keulille ja viimeinen taas nopeamman jonon viimeiseksi. Pyöräilijöitä näkee maanteillä niin harvoin että kenenkään matkanteko ei tällaisesta toiminnasta hidastu. Ainut mielipaha on siis se että joku rikkoo lakia. Ja sen takia autoilijat ovat valmiita jopa ajamaan pyöräiljöiden päälle tms.

Tarkoitatko että lakia saa rikkoa ja toisten liikkumista haitata koska on tylsää. Samalla perusteella sitten varmaan bambersit keulii liikenteessä ja polttaa kumia. Autollakin saa koheltaa miten huvittaa koska on tylsää....
Paikan vaihdon ymmärtää mutta ei siihen mene kovin kauaa. Jos haluaa jutella niin fillarit tien sivuun tai handsfree setti kypärään. Jos on varaa tehomittauspolkimiin niin varmasti riittä rahat myös kevyeeseen headsettiin.

ElBike
30.06.2020, 20.43
Tarkoitatko että lakia saa rikkoa ja toisten liikkumista haitata koska on tylsää. Samalla perusteella sitten varmaan bambersit keulii liikenteessä ja polttaa kumia. Autollakin saa koheltaa miten huvittaa koska on tylsää....
Paikan vaihdon ymmärtää mutta ei siihen mene kovin kauaa. Jos haluaa jutella niin fillarit tien sivuun tai handsfree setti kypärään. Jos on varaa tehomittauspolkimiin niin varmasti riittä rahat myös kevyeeseen headsettiin.
Ihmettelen miten joillakin autoilijoilla menee niin tunteisiin jos joku toinen rikkoo lakia tahallaan tai vahingossa. Eikö voisi vain hidastaa, odottaa hetken ohituspaikkaa ja ohittaa sitten turvallisesti? Miksi asiasta pitää menettää hermonsa? Mahtaa olla melkosta rattiraivoa muissakin liikennetilanteissa?
Sitäpaitsi esim. moottoripyörää pitäisi kuljettaa mahdollisimman lähellä tien oikeaa reunaa mutta silti kaikki ajaa keskellä tietä. Miksikö? Koska laki on huono ja autokouluissa opetetaan että parempi ottaa kaista haltuun kuin ajaa reunassa, koska vaikka ajaisi suurinta sallittua, kokee liian moni autoilija tarvetta tunkea samalle kaistalle ja ohi. Poliisit ei tuosta lain rikkomisesta rangaitse koska tietävät lain olevan joiltain osin epäonnistunut. Sama koskee fillaristien sääntöä että polkupyörää pitäisi ajaa pientareella, joka on täynnä sepeliä. lasinsiruja ja reikiä asfaltissa ja usein vielä aivan liian kapea.
Liikenteen sujuvuus ei synny siitä että kaikki noudattaa sääntöjä pilkulleen vaan siitä että ollaan joustavia ja kohteliaita toisia liikenteen osapuolia kohtaan.

EDIT: Lisäys. Laki muuttuu hyvin hitaasti ja on usein jäljessä. Nyt tuli vihdoin lakiin muutos että käännyttäessä useampikaistaiselle tielle, saa valita kaistan mille kääntyy. Lain mukaan ennen ajaessa piti ryhmittyä kääntymissuunnassa lähimmälle kaistalle ja alkaa sitten vaihtaa kaistaa ja vilkuilemaan peileihin tuleeko joku jo sivulla. Turvallisempi on ollut rikkoa lakia ja ohjata suoraan sille kaistalle jolla aikoo pysyä pitempään. Nyt laissakin tultiin perässä ja korjattiin tämä epäkohta. Laissa on monia muitakin toimimattomia kohtia joiden noudattamista voi katsoa läpi sormien. Sitäpaitsi poliisi on se joka asiasta huomauttaa jos on huomauttamisen aihetta, ei autoilija tai kukaan siviili.

marmar
30.06.2020, 21.57
Katos perkele! Meikäläinen asialla. Nappikaasu pohjassa ja 50 lasissa.
...
Toissa perjantaina kiritin siinä vieressä jätemäellä paria poliisin 250 watin tuhnua, jotka oli tulleet vahtimaan nuorison nesteytystottumuksia. Ei suostuneet lähtemään perään vaikka vittuilin ja huutelin ajelevani kännissä.

Ei kai ne nyt fillarilla lähde viritetyn mopon perään:seko: Niitä varten on enskaprätkät nappularenkailla.

Poliisit piti pään kylmänä ja vittulivat sulle sillä, että eivät lähteneet perään vaikka kuinka toivoit.

F. Kotlerburg
01.07.2020, 09.51
Tuon sankarin, ja näyttää monella muullakin sähköilijällä olevan sama, asenne on tullut selväksi. Lakeja ei tartte noudattaa ja ne ei koske itseä. Ihan varmasti motoristisakkia. Niitäkäänhän ei lait koske vaan enduropyörällä voi vetää muiden metsät paskaksi, koska ei siitä kiinni jää ja se on kivaa. Talvella sitten moottorikelkalla taimikot vituiksi.

Börje Mellberg
01.07.2020, 11.46

Mittasitko tutkalla nopeuden että oli yli 25kmh metsässä? vai oliko kyseessä sittenkin kaurapyörämulkku?

Fat Boy
01.07.2020, 12.15
Tuon sankarin, ja näyttää monella muullakin sähköilijällä olevan sama, asenne on tullut selväksi. Lakeja ei tartte noudattaa ja ne ei koske itseä. Ihan varmasti motoristisakkia. Niitäkäänhän ei lait koske vaan enduropyörällä voi vetää muiden metsät paskaksi, koska ei siitä kiinni jää ja se on kivaa. Talvella sitten moottorikelkalla taimikot vituiksi.Tämä laeista piittaamattomuushan juontaa juurensa pyöräilyn saralla jo aikaan ennen sähköpyörän keksimistä..

ebike-harrastelija
01.07.2020, 12.35
Tämä laeista piittaamattomuushan juontaa juurensa pyöräilyn saralla jo aikaan ennen sähköpyörän keksimistä..Täähän on muotia nykyään, nostaa kohu jostain irrelevantista ja mitättömästä asiasta (kuten tässä sähköpyöräilijät) ja vetää kaikkien huomio siihen. Sen sijaan että keskityttäisiin oikeisiin ongelmiin (kuten Spandex-pyöräilijöiden harjoittama laajamittainen laittomuuksien viljely ja yleinen terrori liikenteessä).

puppy
01.07.2020, 13.17
^itselleni on ihan sama kuinka ajaa kukin jos ei häiritse jalalla tai pyörällä kulkijoita, autolijoista en välitä.

Kuten rasismissa on helppo aina tarttua johonkin näkyvään ja siitä sitten tehdä johtopäätöksiä.

Pardomet
01.07.2020, 19.04
Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa on juttu sähköpyöräilystä. Jutussa kolme moottoripyöräilyn Suomen mestaria kertoo sähköavusteisesta pyöräilystä, johon he ovat siirtyneet moottoripyöräilyn jälkeen. Sähköpyörällä ajaminen maastossa on heidän mielestään niin paljon hauskempaa ja monipuolisempaa kuin luomupyöräily, että luomuvehkeet on haudattu fossiilisina muistoina. Sykkeetkin nousevat maastoajelussa sähköpyörällä korkeammalle kuin vanhanaikaisella luomupyörällä. Eihän kukaan vähänkin itseään kunnioittava henkilö enää käytä luomua maastoajelussa. Kun on kerran kokeillut sähköavusteista maastopyörää, niin luomupyörästä tulee kaukainen muisto menneistä, ankeista ajoista. Ne, jotka tuomitsevat sähköavusteisen pyöräilyn, ovat yleensä vanhoja, kalkkeutuneen ajatusmaailman omaavia jääriä, jotka vastustavat periaatteen vuoksi kaikkea uutta.

simtee
01.07.2020, 19.08
Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa on juttu sähköpyöräilystä. Jutussa kolme moottoripyöräilyn Suomen mestaria kertoo sähköavusteisesta pyöräilystä, johon he ovat siirtyneet moottoripyöräilyn jälkeen. Sähköpyörällä ajaminen maastossa on heidän mielestään niin paljon hauskempaa ja monipuolisempaa kuin luomupyöräily, että luomuvehkeet on haudattu fossiilisina muistoina. Sykkeetkin nousevat maastoajelussa sähköpyörällä korkeammalle kuin vanhanaikaisella luomupyörällä. Eihän kukaan vähänkin itseään kunnioittava henkilö enää käytä luomua maastoajelussa. Kun on kerran kokeillut sähköavusteista maastopyörää, niin luomupyörästä tulee kaukainen muisto menneistä, ankeista ajoista. Ne, jotka tuomitsevat sähköavusteisen pyöräilyn, ovat yleensä vanhoja, kalkkeutuneen ajatusmaailman omaavia jääriä, jotka vastustavat periaatteen vuoksi kaikkea uutta.

No nyt oli hauska kommentti. Jännä juttu, että moottoripyöräilijän mielestä moottoroitu polkupyörä on normaalia fillaria mukavampi peli ajella :D

F. Kotlerburg
01.07.2020, 20.25
Korkeat sykkeet ei ole harjoittelussa mikään itsearvo. Selvästi haitallisia vehkeitä siis kestävyysharjoittelun kannalta.

ascomm
01.07.2020, 20.39
Työmatkapyöräilyyn sitä vois tarvita mutta kun en millään viittis kolmatta fillaria enää hankkia kun ei noilla kahdella nykyiselläkään tule paljoa poljettua.

Petri Väisänen
01.07.2020, 21.04
Tänään ilmestyneessä Tekniikan Maailmassa on juttu sähköpyöräilystä. Jutussa kolme moottoripyöräilyn Suomen mestaria kertoo sähköavusteisesta pyöräilystä, johon he ovat siirtyneet moottoripyöräilyn jälkeen. Sähköpyörällä ajaminen maastossa on heidän mielestään niin paljon hauskempaa ja monipuolisempaa kuin luomupyöräily, että luomuvehkeet on haudattu fossiilisina muistoina. Sykkeetkin nousevat maastoajelussa sähköpyörällä korkeammalle kuin vanhanaikaisella luomupyörällä. Eihän kukaan vähänkin itseään kunnioittava henkilö enää käytä luomua maastoajelussa. Kun on kerran kokeillut sähköavusteista maastopyörää, niin luomupyörästä tulee kaukainen muisto menneistä, ankeista ajoista. Ne, jotka tuomitsevat sähköavusteisen pyöräilyn, ovat yleensä vanhoja, kalkkeutuneen ajatusmaailman omaavia jääriä, jotka vastustavat periaatteen vuoksi kaikkea uutta."Vuoden kommentti" - palkinnon voi jo jakaa [emoji23][emoji1787]. Tästä ei enää parane. Eiköhän tää ketju oo tällä taputeltu ja hallitus lupaa kaikilke sähköpyörät asap.

e-tracker
01.07.2020, 21.56
Vanhana kestävyysurheilijana, hieman kuraprätkäilijänä, ja nyttemmin e-täpäröijänä allekirjoitan teknarin jorinat, suuret linjat menee noin.

Fat Boy
01.07.2020, 21.57
Korkeat sykkeet ei ole harjoittelussa mikään itsearvo. Selvästi haitallisia vehkeitä siis kestävyysharjoittelun kannalta.Et kai tiennyt, mutta myös sähköpyörällä voi ajaa hitaammin, jolloin syke alenee. Sillä voi kuitenkin ajaa jopa niin, että Avustus säätyy sykerajojen mukaan. Eli, kestävyysharjoittelu onnistuu maastossa luomupyörää helpommin ja mielekkäämmin, kun saa pidettyä edes jonkinmoista vauhtia.

grebe
01.07.2020, 22.40
Kyllä kestävyysurheilu onnistuu millä tahansa pyörällä tai jopa ilmankin. Kivaa se ei välttämättä aina ole.

Jos itse pidän turbon päällä metässä, niin kyllä sykkeet pomppaa ja koko kroppa väsyy, ihan kuten motocrossissa ja enskassa. Pienemmällä avustuksella pysyy yleensä aisoissa.

Mutta on tossa Pardometin kommentissa paljon perää. Vaikka itse tykkään edelleen ajaa myös akustisella.

marmar
02.07.2020, 03.20
Vanhana kestävyysurheilijana, hieman kuraprätkäilijänä, ja nyttemmin e-täpäröijänä allekirjoitan teknarin jorinat, suuret linjat menee noin.

Eiköhän se kuraprätkätausta ole se taikasana, joka saa ihmisen noin ajattelemaan.

Itse en allekirjoita oikein mitään noista jorinoista, paitsi sen että sähköfillarilla ajo on hauskaa. Moottoriavulla ajo on kokonaan oma lajinsa, joka muistuttaa jonkin verran luomumaastopyöräilyä.
Sähköllä ajelen ajallisesti hieman enemmän, kuin luomulla, mutta vaikea kuvitella sähköfillarin vievän kaiken ajon lähivuosina. Iän karttuessa saattaa toki niin käydä, mutta vielä olen siinä kunossa että luomulla ajo on hauskaa.

ebike-harrastelija
02.07.2020, 06.35
Jutussa kolme moottoripyöräilyn Suomen mestaria kertoo sähköavusteisesta pyöräilystä, johon he ovat siirtyneet moottoripyöräilyn jälkeen. Sähköpyörällä ajaminen maastossa on heidän mielestään niin paljon hauskempaa ja monipuolisempaa kuin luomupyöräily, että luomuvehkeet on haudattu fossiilisina muistoina.

Itselle kävi vähän samoin. Uuden sähköpyörän hankkimisen jälkeen käyttämättä jäi ensin kakkosauto (menossa myyntiin), ja nyt myös moottoripyörä jolla yleensä olen aiempina vuosina tähän aikaan vuodesta ajelut jo useamman sataa kilometriä. Tänä vuonna makaa edelleen autotallissa odottaen keväthuollon tekemistä liikennekäytöstä poistettuna. Koska sähköpyöräily osoittautui sen verran mukavaksi ja käyttökelpoiseksi tavaksi liikkua hyöty- ym. matkoja.

enema
02.07.2020, 08.15
Uuden sähköpyörän hankkimisen jälkeen käyttämättä jäi ensin kakkosauto (menossa myyntiin), ja nyt myös moottoripyörä

Itsellä marraskuussa hankitun työmatkasähkiksen jälkeen puolittunut käyttöautosta ajetut kilometrit, luomupyörällä on tullut ajettua pyöreät nollat. Käveltyäkin on tullut nyt enemmän, mutta se lienee joku koronatilanteen sivujuonne.

ElBike
03.07.2020, 13.09
Eiköhän se kuraprätkätausta ole se taikasana, joka saa ihmisen noin ajattelemaan.

Itse en allekirjoita oikein mitään noista jorinoista, paitsi sen että sähköfillarilla ajo on hauskaa. Moottoriavulla ajo on kokonaan oma lajinsa, joka muistuttaa jonkin verran luomumaastopyöräilyä.
Sähköllä ajelen ajallisesti hieman enemmän, kuin luomulla, mutta vaikea kuvitella sähköfillarin vievän kaiken ajon lähivuosina. Iän karttuessa saattaa toki niin käydä, mutta vielä olen siinä kunossa että luomulla ajo on hauskaa.

No ei se ihan oma lajinsa ole. Kun sähköfillarissa on momentintunnistin tulee ajamisesta maastossa tekniikaltaan aivan samanlaista kuin luomufillarillakin. Sikäli siinä on eroja että pystyy ajamaan pitkiä matkoja kuin kovakuntoinen huippupyöräilijä pieniä pätkiä. Esimerkkinä eräs juurakkoinen jyrkkä pitkä mäki ylös. Erittäin pitkät ja luomufillarilla en ikinä päässyt niitä ylös kun puolessa välissä kunto alkoi antautua ja sitten ajovirheen seurauksena jalkakosketus ja jatkamaan ei pystynyt. Sähköfillarilla pystyi pitämään tasaista vauhtia jolloin pahimmat paikatkin pääsi kuittaamaan ja jatkamaan ylös asti. Mutta eräs kovakuntoinen kaverini ajaa mäen ylös koska treenaa oikeasti kilpailuihin ja on kevyt ajokoira, omaa hyvän tekniikan ja rautaiset reidet.
Mutta kun lähdetään pitämään samanlaisessa juurakossa vauhtia pitempiä aikoja, hyytyy ajokoirakin sähkön taakse. Tällä tarkoitan sitä että sähköavustuksella pystyy pitämään vauhtia yllä, joka tekee ainakin omista ajoista nautittavampia.
Toki maastossa voi ajaa körökörökirkkoon-vauhdilla mutta kun ajotekniikka kehittyy, valtaosa maastopyöräilijöistä alkaa nauttia vauhdista. Vauhti tuo ajoon jännitystä ja pyörää pitää ohjata aivan eri tavalla kuin hitaassa vauhdissa. Kummuista saa hyppyihin ilmaa, jne... Hyvin moni maastopyöräilijä tykkää laskea loivia alamäkipolkuja ja mäen alla hihkutaan kavereille kuinka mahtava alamäki olikaan ollut. Mutta kun meillä Suomessa ei ole kauheasti pitkiä alamäkiä, tuo sähköavustus alamäet myös tasaiselle polulle.

Itsellä on maastopyöräily ollut oikeastaan aina hauskanpitoa. Joskus on tullut lähdettyä vetämään vetoja laskettelurinteen hissilinjalle mutta pääosin kuntoilut on hoidettu maantiepyörällä, koska sillä on helpompi pitää haluttu syke/tehotaso halutun ajan. Maastossa on aina liikaa muuttujia tai ei löydy tarpeeksi pitkää ylämäkeä, jne... joten pääosin maastolenkeillä ollaan ajeltu kavereiden kanssa ja haettu aina uusia polkuja ja ajolinjoja ja joskus jääty yrittämään vaikeaa paikkaa yhä uudelleen, pyrkien ajamaan se ilman maakosketuksia. Ihmisillä on erilaisia haluja ja tarpeita ja jotkut tykkää ajaa luomufillarilla maastossa, toiset vauhdikkaammin sähköavustuksella.
Yleensä unohdetaan että rasitustasoon sähköavustus ei välttämättä tuo muutoksia, se vain avustaa ajamaan samat polut paljon kovempaa vauhtia - joka on monille kokeneille maastopyöräilijöille nautinnan lähde.

marmar
04.07.2020, 05.21
Yleensä unohdetaan että rasitustasoon sähköavustus ei välttämättä tuo muutoksia, se vain avustaa ajamaan samat polut paljon kovempaa vauhtia - joka on monille kokeneille maastopyöräilijöille nautinnan lähde.

Mutta rasitusprofiili on ihan rrilainen, kun nopeudet nousee konevoimalla, niin työtä lähtee merkittävästi pois jaloilta ja siirtyy muulle keholle.

Ski
04.07.2020, 08.35
No ei se ihan oma lajinsa ole. Kun sähköfillarissa on momentintunnistin tulee ajamisesta maastossa tekniikaltaan aivan samanlaista kuin luomufillarillakin. Sikäli siinä on eroja että pystyy ajamaan pitkiä matkoja kuin kovakuntoinen huippupyöräilijä pieniä pätkiä. Esimerkkinä eräs juurakkoinen jyrkkä pitkä mäki ylös. Erittäin pitkät ja luomufillarilla en ikinä päässyt niitä ylös kun puolessa välissä kunto alkoi antautua ja sitten ajovirheen seurauksena jalkakosketus ja jatkamaan ei pystynyt. Sähköfillarilla pystyi pitämään tasaista vauhtia jolloin pahimmat paikatkin pääsi kuittaamaan ja jatkamaan ylös asti. Mutta eräs kovakuntoinen kaverini ajaa mäen ylös koska treenaa oikeasti kilpailuihin ja on kevyt ajokoira, omaa hyvän tekniikan ja rautaiset reidet.
Mutta kun lähdetään pitämään samanlaisessa juurakossa vauhtia pitempiä aikoja, hyytyy ajokoirakin sähkön taakse. Tällä tarkoitan sitä että sähköavustuksella pystyy pitämään vauhtia yllä, joka tekee ainakin omista ajoista nautittavampia.
Toki maastossa voi ajaa körökörökirkkoon-vauhdilla mutta kun ajotekniikka kehittyy, valtaosa maastopyöräilijöistä alkaa nauttia vauhdista. Vauhti tuo ajoon jännitystä ja pyörää pitää ohjata aivan eri tavalla kuin hitaassa vauhdissa. Kummuista saa hyppyihin ilmaa, jne... Hyvin moni maastopyöräilijä tykkää laskea loivia alamäkipolkuja ja mäen alla hihkutaan kavereille kuinka mahtava alamäki olikaan ollut. Mutta kun meillä Suomessa ei ole kauheasti pitkiä alamäkiä, tuo sähköavustus alamäet myös tasaiselle polulle.

Itsellä on maastopyöräily ollut oikeastaan aina hauskanpitoa. Joskus on tullut lähdettyä vetämään vetoja laskettelurinteen hissilinjalle mutta pääosin kuntoilut on hoidettu maantiepyörällä, koska sillä on helpompi pitää haluttu syke/tehotaso halutun ajan. Maastossa on aina liikaa muuttujia tai ei löydy tarpeeksi pitkää ylämäkeä, jne... joten pääosin maastolenkeillä ollaan ajeltu kavereiden kanssa ja haettu aina uusia polkuja ja ajolinjoja ja joskus jääty yrittämään vaikeaa paikkaa yhä uudelleen, pyrkien ajamaan se ilman maakosketuksia. Ihmisillä on erilaisia haluja ja tarpeita ja jotkut tykkää ajaa luomufillarilla maastossa, toiset vauhdikkaammin sähköavustuksella.

Paljon hyvää tuo Sähköpyörät monelle mm. Maastopyöräilystä kiinnostuneille. Ja hyödyt on aika lailla listattu täällä jo. Joitain haittojakin. Yksi kuten ym. Tilannenopeuden nousu on yksi varteenotettava riskitekijä (jo rajoitetuilla 25km/h kapeilla merkityillä maastopoluilla. Reitit ei ole merkitty ajosuunniltaan kuten jotkut ”moottorienskaradat” tms. Maastossa kulkee edelleen ja jopa enemmänkin perheitä ja lapsia, joten reiteillä pitää olla varsin tarkkana jo luomulla Strava-pätkiä ajellessa ettei mutkan tai mäen takaa tule toinen vastaan. Ajelkaa silti varoen vaikka ois sähköpyörä, muistakaa että metsässä ajelee muitakin, ja että jarruttamisen ja väistäminen opetteleminen on ensimmäinen juttu mikä kannattaa opetella, oli sitten mikä tahansa pyörä.

Fat Boy
04.07.2020, 08.45
^tuo korostuu erityisesti kesällä, kun puissa on lehdet. Monia pätkiä joutuu ajamaan melko hitaasti, kun ei näe kymmentä metriä pidemmälle, joskus vähemmän. Mutta järeäpuustoinen mäntymetsä on edelleen ajettavissa kovaa. Rasituksen siirtyminen jaloilta muualle on luonnollisesti totta. Sitä tukee korkeat maksimisykkeet ja nopean lenkin korkeat keskisykkeet. Pelkillä jaloilla ajaessa kun ei vain saa käytettyä koko kropasta lihaksia niin paljoa ja ne jalat alkaa piiputtaa aika nopeasti. Mainitsin jo kauan sitten, että on metkaa, kun kevään ensimmäisten nopeiden lenkkien jälkeen jalkojen lisäksi hartiat ja selkä on kipeänä.

e-tracker
04.07.2020, 10.26
Joo, e-maastopyöräilyssä yhdistyy polkupyöräilyn ja konepyöräilyn parhaat puolet, tämä on harvinaista, yleensä komboviritelmissä yhdistyvät huonoimmat puolet.

simtee
04.07.2020, 11.12
^tuo korostuu erityisesti kesällä, kun puissa on lehdet. Monia pätkiä joutuu ajamaan melko hitaasti, kun ei näe kymmentä metriä pidemmälle, joskus vähemmän. Mutta järeäpuustoinen mäntymetsä on edelleen ajettavissa kovaa. Rasituksen siirtyminen jaloilta muualle on luonnollisesti totta. Sitä tukee korkeat maksimisykkeet ja nopean lenkin korkeat keskisykkeet. Pelkillä jaloilla ajaessa kun ei vain saa käytettyä koko kropasta lihaksia niin paljoa ja ne jalat alkaa piiputtaa aika nopeasti. Mainitsin jo kauan sitten, että on metkaa, kun kevään ensimmäisten nopeiden lenkkien jälkeen jalkojen lisäksi hartiat ja selkä on kipeänä.

Tästä olen edelleen eri mieltä, mutta toki nämä ovat henkilökohtaisia juttuja. Itse en sähköllä saa maastossa sykkeitä lähellekään samalle tasolle kuin luomulla, ellen sitten ota avustusta pois lähes kokonaan. Hyvin pienellä avustuksella sähkäri on taas kurja ajaa. Sähköllä on hauska ajaa metsässä vauhdikkaita PK-lenkkejä, mutta hapenottokykyä ja jalkojen tehoja sähköpyörällä ajelu tuntuu heikentävän. Ymmärrän myös, että em. asiat eivät kaikkia (suurinta osaa?) kiinnosta, joten hauskan pitoon ja jonkinlaisen kuntotason ylläpitoon hyviä vehkeitä.

viimeinenlenkki
04.07.2020, 11.52
. Eli, kestävyysharjoittelu onnistuu maastossa luomupyörää helpommin ja mielekkäämmin, kun saa pidettyä edes jonkinmoista vauhtia.ei se vauhti ratkaise kyseistä asiaa vaan jokaisen henkilökohtaiset sykerajat.ja kyllä luomulla pääsee myös riittävän alhaisilla sykkeillä tarvittaessa myös maastossa kunhan valitsee maaston oikein.sinällään nuo sykkeet voivat/ovat kovin erilaisia suuruudeltaan eri lajeissa, jo jännitys nostaa sykettä.sähköllä on hauska ajaa metsässä vauhdikkaita PK-lenkkejä, mutta hapenottokykyä ja jalkojen tehoja sähköpyörällä ajelu tuntuu heikentävän. Ymmärrän myös, että em. asiat eivät kaikkia (suurinta osaa?) kiinnosta, joten hauskan pitoon ja jonkinlaisen kuntotason ylläpitoon hyviä vehkeitä.tästä samaa mieltä.pyörällä ei saa enää sykkeitä nousemaan kuin n.165:teen hiihtämällä n.170.toki ikääkin kohta 60v. keskisykkeellä 150 voikin ajella pidemmän aikaa vaikka ei se vauhti enää mikään hirmuinen ole.

grebe
04.07.2020, 12.17
Jos ei sykkeet nouse tarpeeksi, niin ajatte liian hiljaa. Oli pyörässä moottoria tai ei ja oli avustusta käytössä tai ei. Erittäin yksinkertaista.

viimeinenlenkki
04.07.2020, 13.08
Jos ei sykkeet nouse tarpeeksi, niin ajatte liian hiljaa. Oli pyörässä moottoria tai ei ja oli avustusta käytössä tai ei. Erittäin yksinkertaista.Nimenomaan ja laskukaavalla 220-ikä saapi vieläpä aika kohdallaan olevan max.sykkeen mutta se miten lähellä max sykettä pystyy/jaksaa suoriutua niin onkin jo eri juttu.esim 220-60=160 ja siintä 90% =144 kyseisellä teholla pitäisi sitten mennäkkin useampi tunti.esim2. 220-30=190 ja siintä 90%=171s/min.

oppes
04.07.2020, 16.39
Ja ne maksimisykkeet. Kannattaa muistaa / varoa, että ei vetele ylikunnon puolelle. BTDT. "Siitä kiitos :( ". Nyt vedellään ajoittaisen flimmerin torjunnassa beta-salpaajilla ja lääkkeen aiheuttamina olennaisesti alemmilla sykkeillä. Toki ikä on tuossa varmaan ollut iso, ja toteutunut riski, mutta olen vastaavia tarinoita kyllä lukenut nuorempienkin kertomana.

viimeinenlenkki
04.07.2020, 17.43
oppes. juurikin näin.

eakin
04.07.2020, 18.18
Itse huomannut että maaston vaikeus vaikuttaa todella paljon sykkeisiin. Tahkon summer trail oli sen verran helppoa polkua ja tietä, että yllättäin sykkeet nousivat enemmän kuin huomattavasti teknisemmillä kotipoluilla. Tuolla Tahkolla pystyi ajamaan aikalailla täysiä ilman että omat taidot rajoittaisivat vauhtia pahemmin. Sain keskinopeudeksi noin 22km/h, kun kotipoluilla 15km/h vauhtiin riittää tekemistä. Ja mitä enemmän taidot kehittyvät ja vauhti kasvaa, niin myös sykkeet nousevat kotipoluillakin.

Asfalttisiirtymillä tulee myös korkeat sykkeet kun tulee poljettua paljon yli 25km/h mikä on tuollaisella yli 20kg painavalla täysjoustolla aika raskasta.

izmo
05.07.2020, 10.40
Hauska testirata on Birkala-Tampere lentokentällä 6.6 km kierros ja vaikka mikä tahansa turbo avustus on päällä niin ave on jotain 16 luokkaa ja kahden kiepin jälkeen akku kyykkää vaikka pääsee helppoa polkua vaikka 100 km

Otto30
05.07.2020, 12.14
Jouhevaan maastossa ajamiseen 🙂

Otto30
05.07.2020, 12.16
Rekisteröidyin äsken ja olen ihan pihalla, miten täälä aloitetaan viestiketju...

Otto30
05.07.2020, 12.17
Voisiko joku jeesata?

Kollinjoki
05.07.2020, 22.52
Rekisteröidyin äsken ja olen ihan pihalla, miten täälä aloitetaan viestiketju...

Menet sille alaosastolle minne haluat aloittaa uuden viestiketjun, esim. nyt vaikka tänne osioon Sähköavusteiset pyörät -> siellä vieritä sivun alalaitaan ja sieltä viestiketjujen alta vasemmasta reunasta "+ Aloita uusi aihe".

taimi
06.07.2020, 13.22
Olen lähes rakastunut näihin 2020-luvun sähkötäpäreihin. On tullut vedettyä pitkää lenkkiä vaihtelevassa maastossa melkeen päivittäin. Mahtavaa hommaa ja ennenkaikkea hauskaa. Hieno tapa yhdistää ihmisen luoma energia ja sähkövoima. Siitä syntyvä yhteistyö on sähköavusteisenpyörän juttu. Mielenkiinnolla seuraan lähivuosien kehitystä, kun saadaan pyörän painoa alaspäin ja polkemisominaisuuksia mahdollisimman lähelle luomupyörää. Huom: Nykypäivänä pitää muistaa erotella "sähkömopot" tästä aiheesta, ne on asia erikseen. Niissä polkimet on lähinnä koriste, jos niitä edes on.

ElBike
07.07.2020, 10.58
Jos sykkeet ei nouse, maasto on liian helppoa. Meilläpäin on yksi klassikkoreitti, joka on kivikkoa, juurakkoa, puron ylityksiä, ylämäkiä ja alamäkiä. Jos lenkkiä lähtee ajamaan niin tuo reitti (vakiintunut polkujen joukko) on käytännössä haastavimpia pitkiä reittejä lähialueella. Luomulla ja jopa sähköllä lenkille lähtiessä tulee mietittyä, jaksaako lähteä ko. reittiä ajamaan koska se vaatii kovaa keskittymistä teknisyyden vuoksi. Ja keliolosuhteet tuo oman haasteensa eli kuivalla ja syksyn sateilla aivan erilaista. Sähköavusteisilla ko. reitillä sellaista mukavaa letkeää etenemistä tauottaa se että sykkeet hakkaa tapissa ja on välillä pakko jopa pitää taukoja. Tai ainakin ajella lyhyet kärrypolunpätkät kevyesti pyöritellen.
Maasto tekee maastopyöräilyn rankkuuden ja joissain maastoissa ei pysty edes ajelemaan kevyesti cruisaillen. Ja maastoakaan ei voi arvottaa absoluuttisesti vaan mikä on toiselle helppoa, voi aloittelijalle olla todella haastavaa. Itse ajelen lähes joka paikasta paitsi selkeistä riskipaikoista joissa on vaara esim. tippua ja loukkaantua vakavasti. Ja toki aina välillä on polkuja joita ei olla vielä millään fillarilla ajettu ilman maakosketuksia, mutta noille pätkille ei käydä kiviä siirtelemään tai rakentamaan jotain vaan haetaan lisää taitoa ja yritetään uudelleen ja uudelleen. Uskon nimittäin että Danny McAskill ajaisi ne kohdat etupyörällä pomppien :D Itse en vain osaa.

Mielenkiinnolla seuraan lähivuosien kehitystä, kun saadaan pyörän painoa alaspäin ja polkemisominaisuuksia mahdollisimman lähelle luomupyörää.
Itselle 23-24kg pyörä on kevyt. Mutta valitsinkin pyörän koeajamalla ja löytyi malli jossa painopiste on mietitty ja alhaalla joten ajaessa pyörä on kevyt kallistella ja keuliikin herkästi vaikka painoa on noin paljon. Painon huomaa vain ns. tunkatessa mutta itsellä on työntö ja kantohommat jääneet niihin aikoihin kun ei osannut vielä hahmottaa että esim. juuri hakatulla hakkuuaukealla on ikävä kantaa pyörää. Mitä sillä keveydellä siis halutaan?
Entä miten eritavalla sähköpyörän pitäisi käyttäytyä kuin nyt jotta se olisi lähempänä luomupyörää? Käsittääkseni ajotuntemuksen saa luomumaiseksi kun laittaa avustukset minimiin jolloin moottori avustaa vain sen verran että pyörän paino saadaan eliminoitua. Mutta miksi sitten polkea sellaisella pyörällä reidet hapoilla kun voi valita rehellisen luomufillarin?

Fat Boy
07.07.2020, 12.43
^Kyllä mun mielestä reippaamallakin avustuksella pyörä voi olla luomumainen tuntumaltaan. Momentin vaan pitää seurata polkijan tuottamaa momenttia laajalla skaalalla. Omani sain hyviin säätöihin, mutta puhelimen hajottua ja sitä kautta apin päivityttyä uudemmaksi en ole vielä saanut aikaiseksi hieroa säätöjä yhtä hyviksi.

taimi
07.07.2020, 13.01
Oma pyörä painaa myös 24 kg. Ei se liikaa ole. 18-20 kg olisi kuitenkin houkuttelevampi. Ainakin kevyempi kantaa rappuja pitkin himaan. :D uskoisin, että vähän parantaisi hallittavuutta, jos haluaa hyppiä/temppuilla pyörän kanssa.
Sähköpyörä on raskas polkea ilman sähköjä, sitä voisi parantaa lähemmäs luomupyörää. Ei sillä, että joku haluaisi polkea sitä ilman sähköjä, mutta näen tavoteltavana asiana kuitenkin. Uskon, että näin tulee myös tapahtumaan.

ebike-harrastelija
07.07.2020, 22.55
Oikeasti, tässä tyhjentävä vastaus otsikon kysymykseen:
https://youtu.be/MLX8UBIYbrE

simtee
08.07.2020, 08.08

Linkititkö nyt varmasti oikean videon?

brilleaux
08.07.2020, 08.13

Mulla oli sähköavusteinen maastopyörä, nyt ajan luomulla. Minusta taas luomulla ajaminen on hauskempaa, jotenkin poikkeava yksilö? :D
Vanha toki olen, joskus jääräkin.

xubu
08.07.2020, 08.52

Väh ohi, mutta kyllä autot ohittavat läheltä.

grebe
08.07.2020, 09.02
https://youtu.be/MLX8UBIYbrEHauska video. Ootko varma, että muutkin oli kisassa mukana? Vai oliko kisa vain omassa mielikuvituksessa?

brilleaux
08.07.2020, 09.29
Niin jäikö tämä maantiepyöräilyn suurmestari tuon loistavan ohituksen jälkeen polun tukoksi seuraavissa alamäissä? :rolleyes:

grebe
08.07.2020, 09.36
Ei kun nyt vasta tajusin. Sähköpyörä tarvitaan sähköpyörällä ajamiseen.

eakin
09.07.2020, 21.57
Kävin kuukauden tauon jälkeen luomucrossarilla lenkin, noin 60% asfalttia ja 40% hiekkaa ja noin 1,5h. Ajelin fiiliksen mukaan ja keskivauhtia tuli noin 25km/h. Stravassa on tuo joku relative effort joka mittaa jotenkin treeniä ja se oli 32. Viimeiset 5 sähköpyörälenkkiä on ollu kaikki yli 50 ja kovin 120. Itselle näyttäisi ainakin luomugravelointia kovempaa treeniä tulevan sähkötäpärillä ja "huomaamatta" hauskanpidon ohessa. En tiedä tarvitsenko sitä tuohon, mutta hauskaa ainakin on ja kunto paranee. Pitäisi lainata jostain luomutäpäri niin näkisi mitä sillä tapahtuisi.

marmar
10.07.2020, 06.58

Voin kertoa sinulle suuren salaisuuden.
Jos kysessä oli jonkin sortin porukkalenkki, niin sille letkan nopeudelle on syynsä. Nokkamies määrittää vauhdin perässätulijoiden perusteella. Ei yksittäisen ohiajavan fillarin perusteella. Ohittajan vaikutus letkan etenemisnopeuteen on täysi nolla. Tärkeintä on, että kaikilla on mukavaa ja letka pysyy kasassa. Näin ainakin itse olen ajellut keulila tuhansia kilometrejä.

Olihan tuossa videolla yksi syykin mainittu. 25 km/h nopeus ylämäessä, mutta ei se ole tyhjentävä vastaus.

Kulkuri
10.07.2020, 07.53
Heittämällä ohi, sähköpyöräilijä nöyryyttää niitä! Ammattilaistasoa olevat maantiepyörät ja tiukat spandex-asut ei paljon auta, kun pitäisi mennä kovaa. Ja sähköpyöräilijän syke pysyy hyvin PK-alueella (oletan, että ajaja on teini-ikäinen ja max syke päälle 200).

ebike-harrastelija
10.07.2020, 08.39
Heittämällä ohi, sähköpyöräilijä nöyryyttää niitä! Ammattilaistasoa olevat maantiepyörät ja tiukat spandex-asut ei paljon auta, kun pitäisi mennä kovaa. Ja sähköpyöräilijän syke pysyy hyvin PK-alueella (oletan, että ajaja on teini-ikäinen ja max syke päälle 200).Tämä juuri. Nöyryytys, kilpailu, totaalinen voitto. Sähkö vie mennen tullen! Tuulipuku päällä.

Pipo
10.07.2020, 08.46
Ajelin sähkiksellä 28 kmh kelvillä mutta niin vain spandex tuli ja nöyryytti minua ohittamalla. Mielessäni ajattelin että laitappa sinäkin pyörääsi painava moottori ja akku ja tule sitten uudestaan yrittämään :)

brilleaux
10.07.2020, 08.49
Ajelin sähkiksellä 28 kmh kelvillä mutta niin vain spandex tuli ja nöyryytti minua ohittamalla. Mielessäni ajattelin että laitappa sinäkin pyörääsi painava moottori ja akku ja tule sitten uudestaan yrittämään :)

Eikös nopeus ole rajoitettu sähkiksessä 25km/h??:rolleyes:

viimeinenlenkki
10.07.2020, 09.10
Ajelin sähkiksellä 28 kmh kelvillä mutta niin vain spandex tuli ja nöyryytti minua ohittamalla. Mielessäni ajattelin että laitappa sinäkin pyörääsi painava moottori ja akku ja tule sitten uudestaan yrittämään.samaa mietin myös toisinpäin kun mäkeä ylös menin ja sähkis meni ohi

Moska
10.07.2020, 09.41
Eikös nopeus ole rajoitettu sähkiksessä 25km/h??:rolleyes:Eikun avustus vaan loppuu silloin. Nopeutta ei ole rajoitettu mitenkään.

Pipo
10.07.2020, 10.10
Kyllä se on minusta pikkuisen huijaamista jos ajaa yli 25kmh ilman että pyörässä on akku, moottori, karkeat renkaat ja paino 23 kiloa :)

brilleaux
10.07.2020, 13.57
Itsensä tappamiseen? 65km/h ja v-jarrut. Puhumattakaan ilmeisen laadukkaasta rungosta ja iskunvaimennuksesta. Kaikenlaista. :D

https://www.mikrobitti.fi/uutiset/mb/28040195-7a0c-4b22-966c-d06c889971ac?ref=ampparit:53d7

https://www.youtube.com/watch?v=bXS_21DOK1U&feature=emb_logo

Kollinjoki
10.07.2020, 14.19
Tämä juuri. Nöyryytys, kilpailu, totaalinen voitto. Sähkö vie mennen tullen! Tuulipuku päällä.

Tossa muuten Youtube tarjosi seuraavaksi videoksi saman veijarin toista videota otsikolla "Kilpapyöräilijä lähti hippasille sähköpyöräilijän kanssa" ja siinä nolosti "kilpapyöräiljä" (=joku maantiepyöräilyä harrastava tavallinen Pertti) sitten painelee sähköpyöräilijästä hyvin kevyen näköisesti ohi ilman minkäänlaista hampaat irvessä -sprinttiä. https://www.youtube.com/watch?v=axYPFL074VI

---

Mulla ollut kyllä tänä kesänä sähköpyörä lähes kokonaan ilman tarvetta ja käyttöä, ei muuten mutta maantiepyöräily on vaan ollut niin paljon hauskempaa kuin maastossa ryskäminen. Ehkä syksymmällä sitten sähköpyörän kanssa poluille kun ei enää mukavasti tarkene spändekseissä maantiellä. Ei ole menneet sähköpyöräilijät maantiellä ohi mutta jokunen tiukemmassa kunnossa oleva "kilpapyöräilijä" kyllä ja oikein reilulla nopeuserolla.

brilleaux
10.07.2020, 14.40
Ei SPEDE olekaan kuollu.

oppes
10.07.2020, 15.33
Ajelin sähköpyörällä tasaisella +35km/h ja luomu vetäisi heittämällä ohi. Ei tuntunut yhtään pahalta mutta tiedän, että kaveri ei tuota vauhtia hirveä pitkään jatkaisi - saati ylämäissä. Itse taas menin vielä rasvanpoltto-sykkeillä. Onneksi (ikä?) on tuonut/tullut sen verran itsevarmuutta, ettei tarvitse kisailla tai tuntea huonommuutta kun joku vetäisee ohi. Pyrin keskittymään omaan ajeluuni. Huvittaa kun näkee (tai luulee näkevänsä) jonkun väkisin pyrkivän/menevän ohi.

F. Kotlerburg
10.07.2020, 16.55

Eli provoiluun liikenteessä. No ei tullut yllätyksenä.

JackOja
10.07.2020, 18.05
Itsensä tappamiseen? 65km/h ja v-jarrut. ...

Olisi edes V, mutta noihan on cantileverit. Ei jatkoon.

m-52
10.07.2020, 22.18
Olipas lapsellinen juttu.

enema
11.07.2020, 19.08
Sähköpyörää tarvitaan myös pizzanhakureissuun paikasta jossa ei ole kotiintoimitusta. Ko. projekti hieman eskaloitui, kun repussa olisi täytteet valahtaneet ja vaaterissa kuljetustapaa ei ollut. Siispä ensin luonnollisesti Biltemaan, sieltä tarakka ja sen asennus..
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyorailyvarusteet/polkupyoran-tavaratelineet/tavarateline-2000043054
..ja sitten pizza völjyyn. Olisi jäänyt tuo hurja 25km lenkki luomupyörällä pizzan takia tekemättä.

https://i.ibb.co/xGcv0kf/IMG-20200701-184926.jpghttps://ibb.co/hHn5j6Z

ebike-harrastelija
11.07.2020, 20.01
^energiatase säilyy mukavasti, kun tarakallakin kulkee lisäkapasiteettia näppärästi [emoji2]

e. Ja sangen moni olisi ottanut tällekin reissulle auton alleen.

m-52
11.07.2020, 22.35
^energiatase säilyy mukavasti, kun tarakallakin kulkee lisäkapasiteettia näppärästi [emoji2]

e. Ja sangen moni olisi ottanut tällekin reissulle auton alleen.
Ja sangen moni pyörän ilman moottoria.

grebe
11.07.2020, 22.38
Eihän pizzassa ollut ananasta?

ebike-harrastelija
11.07.2020, 22.38
Ja sangen moni pyörän ilman moottoria.Ilman moottoria jää vain pahasti jalkoihin...

grebe
11.07.2020, 22.54
Pizza ei kyllä kestä lämpimänä oli sähköt tai ei. Arvostan silti seikkailua pizzan kanssa.

enema
11.07.2020, 23.48
Eihän pizzassa ollut ananasta?
Pizza ananaksella on piiras

m-52
12.07.2020, 07.19
Ilman moottoria jää vain pahasti jalkoihin...
No nyt ymmärrän, miksi ajat moottorin avustamana.

izmo
12.07.2020, 09.09
Jalkoihin jäämisestä.. joskus huomannut että sähköpyörällä helpompi lähestyä liikenneympyrää niin ei jää jalkoihin... eilen vanhalla kaksikymmentä vuotta maasturilla ajelin 44km Partolan marketteja ympäri ja oli pieniä ongelmia liittyä ympyrään vaikka matkan ave oli 30

fiber
12.07.2020, 09.47
Sähköpyörällä sun liittymisnopeus olisi 25 km/h... ;)

Fuuga
12.07.2020, 12.51
Jalkoihin jäämisestä.. joskus huomannut että sähköpyörällä helpompi lähestyä liikenneympyrää niin ei jää jalkoihin... eilen vanhalla kaksikymmentä vuotta maasturilla ajelin 44km Partolan marketteja ympäri ja oli pieniä ongelmia liittyä ympyrään vaikka matkan ave oli 30Sarjassamme tarpeettomia selityksiä.

izmo
12.07.2020, 15.05
Sähköpyörällä sun liittymisnopeus olisi 25 km/h... ;)

ei kai kun joskus mennyt sillä ilman sähköä 30 avella :eek:

Хуй
20.07.2020, 16.22
Näinköhän sähköpyörää tarvitaan mihinkään? Saattaa olla, että kevytmopoilu vie voiton. Kun noita uusia kamppeita katsoo, tulee tunne, että pyörää niissä on vähemmän ja vähemmän.

https://youtu.be/cbx_UPKagsY

Fuuga
20.07.2020, 16.26
Minä olen miettinyt, että kun sähköpyörän kannattajilla niin kovasti kunto nousee ja sykkeet 'on paremmat kuin luomulenkeillä' niin investoin kyllä heti ensimmäiseen sähköistettyyn kuntopyörään kun sellainen tulee markkinoille. Tähän mennessä en ole viitsinyt kun saman saa luomullakin, mutta jos siitä on _sellainen_ hyöty niin toki sähkökuntopyörä pitää hankkia. Tietysti joku trainerikin sopisi, mutta ne ovat varmaankin niin kalliita ettei köyhällä ole varaa.

Fuuga
20.07.2020, 16.27
Näinköhän sähköpyörää tarvitaan mihinkään? Saattaa olla, että kevytmopoilu vie voiton. Kun noita uusia kamppeita katsoo, tulee tunne, että pyörää niissä on vähemmän ja vähemmän.

Hyvästit motocrossille.

tempokisu
20.07.2020, 17.21
Minä olen miettinyt, että kun sähköpyörän kannattajilla niin kovasti kunto nousee ja sykkeet 'on paremmat kuin luomulenkeillä' niin investoin kyllä heti ensimmäiseen sähköistettyyn kuntopyörään kun sellainen tulee markkinoille. Tähän mennessä en ole viitsinyt kun saman saa luomullakin, mutta jos siitä on _sellainen_ hyöty niin toki sähkökuntopyörä pitää hankkia. Tietysti joku trainerikin sopisi, mutta ne ovat varmaankin niin kalliita ettei köyhällä ole varaa.

Älä turhaan ite maksa, kehu sitä sähköpyörää kaverille ja laita kaveri ostamaan se. Treenaatte sitten yhdessä; kaveri saa inspiraatiota kun pysyy ensinnäkin sun mukana lenkillä ja menee jopa kovempaa, ja sä saat hyvää treeniapua - erityisesti ylämäkireenit on tehokkaita. Molemmat voittaa, mutta vain sun kaveri maksaa :D

AlliumPorrum
20.07.2020, 18.29
Minä olen miettinyt, että kun sähköpyörän kannattajilla niin kovasti kunto nousee ja sykkeet 'on paremmat kuin luomulenkeillä' niin investoin kyllä heti ensimmäiseen sähköistettyyn kuntopyörään kun sellainen tulee markkinoille.

Totta kai sähköpyörällä saa nimenomaan paremmat sykkeet, kun vastusta voi säätää itselleen sopivaksi. Jos maasto on haastavaa ja halutaan silti mennä niin kovaa kuin pystyy ja uskaltaa, niin eikös se ole kuntoilun kannalta huomattavasti parempi juttu että pystyy ajamaan sähkärillä vaikkapa pari tuntia jollain 60-70% syketasolla, kuin että vetää itsensä luomufillarilla maksimisykkeillä piippuun puolessa tunnissa ja lähtee sohvalle? Ja toisaalta, sitten kun maasto on helppoa ja tasaista niin kytkee avustukset kokonaan pois, ja kas kummaa, sykkeet nousee tuolla painavalla rohjolla paljon paremmin. :) Win-win, eiks jeh?

Pipo
20.07.2020, 18.56
Sähköpyöräilijät tuntuvat olevan tyytyväisiä. Heidän ei ainakaan tarvitse tuntea hiljaista katkeruutta siitä millaisilla välineillä muut ajavat.

viimeinenlenkki
20.07.2020, 19.13
sähköpyöräily on sähköpyöräilyä ja pyöräily on pyöräilyä kaksi eri lajia.puolestani ajaa kuka millä ajaa,itse kuitenkin luomulla menen ,sitten kun ei kunto riitä enää luomulla liikkumaan niin sitten kenties sähköpyörä.

Jami2003
20.07.2020, 19.40
Ei nuo ole kaksi eri lajia vaan kymmeniä eri lajeja. Maantie, maasto, alamäki jne. Sähköillä ja ilman.

ebike-harrastelija
20.07.2020, 19.54
Ei nuo ole kaksi eri lajia vaan kymmeniä eri lajeja. Maantie, maasto, alamäki jne. Sähköillä ja ilman.Mistä ihmeen lajeista te puhutte? Vieraslajeistako taas? [emoji2]

Kun kurkkaatte tämän foorumin ulkopuolelle niin varsin hyvällä todennäköisyydellä suurimmalle osalle sähköavusteinen pyörä on vain hauska kulkuväline paikasta A paikkaan B. Ei kaikki hae mitään sykearvoja tai kunnon kohottamista.

Jpkainulainen
20.07.2020, 21.45
Jonkun verran tullut tässä kesällä ajeltua enduroluokan sähkötäysjoustolla ja ole ne vaan mahtavia vehkeitä. Pääsee tutuilla metsäpoluilla ihan ajamalla monia sellaisia kohtia jotka luomulla menee täysin trialin puolelle. Kiihtyy ja kulkee niin että tasamaapolullakin saa pidettyä kunnon vauhtia. Löytyy ihan uusia hyppyreitä aikaisemmin tylsältä siirtymäpoluilta.

Mitä noita on enskakisoissa nähnyt niin kovaa menevät sielläkin ja nauttivat myös niistä tasaisemmista kohdista rataa ihan eri tavalla. Ja tulostaulujen perusteella eivät ole hidaste alamäessäkään.

Ei se luomua korvaisi, mutta olisi kyllä kiva lisä. Ovat vaan niin tyyriitä ettei ole vielä raaskinut... Täytynee vain jatkaa satunnaista vuokraamista.

Iero
20.07.2020, 22.41
Älä turhaan ite maksa, kehu sitä sähköpyörää kaverille ja laita kaveri ostamaan se. Treenaatte sitten yhdessä; kaveri saa inspiraatiota kun pysyy ensinnäkin sun mukana lenkillä ja menee jopa kovempaa, ja sä saat hyvää treeniapua - erityisesti ylämäkireenit on tehokkaita. Molemmat voittaa, mutta vain sun kaveri maksaa :D

Kannatettava idea, mutta ei oikein toimi käytännössä. 🤔 Minä ostin sähköpyörän, kun en pysynyt enää vaimoni mukana vauhdissa vakavan ”ylikunnon” eli ylirasitustilan sairastamisen jälkeen. Vaimoni oli vannoutunut luomupyöräilijä, mutta nähtyään miten vaivattomasti minä ajan säpyllä jyrkimmätkin nousut, niin hänelle alkoi herätä halu saada sähköpyörä. Tietenkin minun piti se hänellekin ostaa, joten ostamalla yhden joudut kuitenkin maksamaan kahdesta.🙃 Mutta mukavia reissuja ollaan yhdessä tehty.😄Yksin lenkille mennessään vaimoni ottaa kuitenkin luomun varmuuden vuoksi, kun pelkää sähkötekniikan pettämistä.😀

pedelec
20.07.2020, 23.59

Laki asettaa edelleen rajat sähkövehkeiden tehoille ja nopeuksille. Tulevaisuudessa ehkä vielä nykyistä tiukemmin, jos hallintoalamaisten touhu uhkaa karata käsistä.

tempokisu
21.07.2020, 03.40
Kannatettava idea, mutta ei oikein toimi käytännössä. 樂 Minä ostin sähköpyörän, kun en pysynyt enää vaimoni mukana vauhdissa vakavan ”ylikunnon” eli ylirasitustilan sairastamisen jälkeen. Vaimoni oli vannoutunut luomupyöräilijä, mutta nähtyään miten vaivattomasti minä ajan säpyllä jyrkimmätkin nousut, niin hänelle alkoi herätä halu saada sähköpyörä. Tietenkin minun piti se hänellekin ostaa, joten ostamalla yhden joudut kuitenkin maksamaan kahdesta. Mutta mukavia reissuja ollaan yhdessä tehty.Yksin lenkille mennessään vaimoni ottaa kuitenkin luomun varmuuden vuoksi, kun pelkää sähkötekniikan pettämistä.

Luonteen heikkoutta ( anteeksi), ja siinä heikkenee se fyysinen kuntokin. Painonhallintakin on vaikeampaa, on muka ajanu lujaa satasen mutta eipä siinä kalorit palaneet. Oma on häpee.

viimeinenlenkki
21.07.2020, 06.32
Kaksi eri lajia sähköllä tai ilman,maasto,maantie ,ym.....

pedelec
21.07.2020, 08.14
Luonteen heikkoutta ( anteeksi), ja siinä heikkenee se fyysinen kuntokin. Painonhallintakin on vaikeampaa, on muka ajanu lujaa satasen mutta eipä siinä kalorit palaneet. Oma on häpee.

Sähköpyöräily vastaa rasittavuudeltaan kävelyä tasamaalla tai ylämäkeen avustuksen määrästä riippuen, ja enemmänkin, jos vauhtia haluaa kelata yli 25. Kyllä neljän tunnin kävelylenkillä kaloreja kuluu. Ei yhtä paljon kuin akustisena, mutta kuitenkin. Itse pidän avustuksen aina täysillä ja säädän rasittavuutta juuri vauhdin avulla. Siinä tulee tavallaan pelattua luonteen heikkous pois yhtälöstä, kun mieli haluaisi ihan luonnostaan aina vetää täysillä, mutta välillä on pakko himmata ja antaa avustuksen hoitaa osa hommasta, ettei syke nouse liikaa.