PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mihin sähköpyörää tarvitaan?

Sivut : 1 2 [3] 4 5 6

ElBike
02.08.2018, 10.25
Tuo rajoitus metsässä on todellinen ongelma ja riippuu paljon fillarin tyypistä. Ihan esimerkkinä; laskeskeltiin männävuosina erästä alamäkireittiä ja omalla 150mm joustavalla täysjoustolla oli melkosta patikkoa ja kovassa vauhdissa tuntui että mennään kohta pöpelikköön. Lainasin kaverin DH fillaria ja samalla reitillä ei edes jaksanut polkemalla saada niin kovaa vauhtia, että ajo olisi tuntunut epävakaalta.
Vastaavasti lainasin kaverin halpis sähkömaastofillaria, jossa keulalla pomppukeppi ja kyllä se 25km/h metsässä alkoi jo tuntua kovalle vauhdille. Omassa täysjousto eMTB:ssä on 160mm joustoa molemmissa päissä ja samoja paikkoja voi ajaa yhdellä kädellä.
Joku irvileuka tietysti kysyy, eikö pitäisi ajaa vaikka täysjäykällä jolloin vauhtia ei tarvitsisi olla niin paljoa että ajo tuntuisi vauhdikkaalle. Mutta kun ei. Metsässä on niin paljon kivikkoja ja juurakkoja jotka muodostuisi täysjäykällä ikäväksi ajaa ja pyöräilystä lähtisi nautinto.

Tuo lastu on sikäli mielenkiintoinen juttu ettei se oikeastaan muuta moottoria. Se vain kertoo sille väärää nopeutta.

Pexi
02.08.2018, 10.27
Juuri näin, kunhan ensin löydät sen 25 km pitkän yhtäjaksoisen ylämäen;) Missä on lähin:seko:

Hetkellisessä kuormituksessa lämmöt ei ehdi nousta tappiin, mutta tunnissa ollaan jo sielläpäin. 0,5 tunnissa ei ole vielä lämmöt tapissa, mutta sekin merkkaisi jo 12,5 km pitkää yhtäjaksoista ylämäkeä. Sitäkään ei löydy joka kylästä. Mutta joka kylästä löytyy jantteri joka jaksaa kevyesti heiluttaa jalkoja 0,5 h ajan viritetyn sähköpyörän kyydissä. Teoriassa ei ole eroa, mutta käytännössä eroa on enemmän kuin yöllä ja päivällä.

Pakko tunnustaa, että en ymmärrä ajatusmallejasi lainkaan. Miksi sillä pyörällä pitäisi ajaa 25 km yhtäjaksoinen mäki saadakseen tunnin täyskuormituksen? Paljon lyhyempikin mäki riittää, kun se on jyrkkä. Miksi moottori ei kestäisi ajamista maksimitehoilla? Miksi oletat, että moottorit on alimitoitettu, että ne kestävät vain osatehoilla ajamisen? Ja edelleen, miksi ajattelet, että jalkojen "kevyt heiluttelu" puolen tunnin ajan riittää käräyttämään koneen, jos siitä on nopeusrajoitin siirretty yli 25 nopeudelle?
Ilmeisesti mallisi perustuu ensimmäisen sukupolven alkeellisiin sähköpyöriin, joissa ei ollut momentintunnistinta ja joissa tosiaan jalkojen heiluttelu riitti avustuksen päälläoloon ja ehkä jopa maksimitehon tuottoonkin?

Mutta koska kysyit selvän ja konkreettisen kysymyksen, niin saat toki vastauksen: itselleni lähin yli 25 km _yhtäjaksoinen_ mäki alkaa noin 8 km kotitaloltani. Se on tämä: https://www.climbbybike.com/climb.asp?Col=Gr%E9oli%E8res-les-Neiges&qryMountainID=6848 . 28.5 km ja keskijyrkkyys 4.4 %. Bikecalculatorin mukaan sen nouseminen 25 km/h keskivauhdilla vaatii 509 W tehoa (80 kg kuski ja 24 kg fillari). Saman mäen voisi nousta myös 38 km yhtämittaisena nousuna, kun sen aloittaisi edellisestä isosta risteyksestä alajuoksulta.

Noin 100 km matkan päästä löytyy Col de la Bonette, https://www.climbbybike.com/climb.asp?Col=Col-de-la-Bonette&qryMountainID=6061 , 6.4 % ja 25.8 km. Bonette on HC luokiteltu nousu, se taitaa jäädä ajamatta 250W nimellistehoisella moottorilla aika monelta tuolla 25 km/h vauhdilla, kun se vaatii em. spekseillä 658 W.

Ja sitten vastakysymys: mistä sä löydät sellaisen pyöräiltävän tasaisen tieosuuden, jolla voit ajaa tunnin ajan _yhtäjaksoisesti_ "ylinopeutta" kevyesti jalkoja heilutellen noilla samoilla tehoilla (509 W ja 658 W)? Miten vastaaviin teholukemiin edes päästään "kevyesti jalkoja heilutellen" sähköavusteisella polkupyörällä, jossa ainoastaan nopeusrajoitin on poistettu?

izmo
02.08.2018, 10.33
Sen verran testasin kahta maastopyörää ja toisessa rajoitin antoi vauhdin nousta yli 25 ja toinen malli rajoitettu 25 ja sen sai polkemalla menee suuremmin repimättä noin 27-28 mutta siittä vauhdin nosto vaati watteja paljon. Helpolla polulla 25 nopeus kyllä tulee äkkiä vastaan jos pyörässä on hyvin toimivat etu ja takajoustot

Juskola
02.08.2018, 10.38
Niinhän se tulee. Siksi täytyy ajaa sopivaa patikkoa. Se on hauskempaakin.

ealex
02.08.2018, 10.45
Itse olen pärjännyt reilun vuoden (lähes 4000km) metsässä ilman tarvetta poistaa 25km/h nopeusrajoitusta. Tulee, toki, 25km/h nopeus vastaan helposti metsässäkin, mutta en koe siinä vaiheessa mitään tarvetta sähköavustukselle, sen jälkeen voi ihan hyvin jatkaa ”luomuna”. Onneksi pyörä on todella hyvä ajaa kokonaankin luomuna. :rolleyes: Sähköavustusta tarvitsen metsässä nousuissa ja joskus kiihdytyksissä, mutta en silloin, kun nopeutta on 25km/h.

Tiellä taas tilanne on kokonaan toinen, 25km/h rajoitus on todella ärsyttävä, siksi olenkin ajanut kaikki tieajot (esim. työmatkat) luomupyörillä.

izmo
02.08.2018, 10.48
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/38071866_10212458363950421_3399149495873699840_n.j pg?_nc_cat=0&oh=8ce373f600d0bca6351f3b045920a7e3&oe=5C12A2DA

tossa eilinen Nokian kalliot lenkki ja kauramoottori pystyi 25 vauhtiin ja luulen että tän nopeuden nosto rajoitetulla pyörällä vaikea

Juskola
02.08.2018, 11.16
Kaikilla ei ole Izmon jalkoja. Sen perusteella, mitä olen kuullut, en pysyisi perässäsi edes enduroprätkällä...

Pexi
02.08.2018, 11.18
Itse olen pärjännyt reilun vuoden (lähes 4000km) metsässä ilman tarvetta poistaa 25km/h nopeusrajoitusta.

Edellisiä omia postauksiani selventäen: en millään lailla kannusta nopeusrajoittimen poistoon tai sen säätöön, päinvastoin, sillä siihen liittyy mielestäni isoja vastuuriskejä onnettomuustapauksissa. Mutta tämä on lakiin pohjautuva asia, ei tekninen. Romut kyllä kestäisivät yli 25 km/h avustuksenkin.

ElBike
02.08.2018, 11.45
On mielenkiintoista nähdä, miten sähköfillarointia jatkossa säädellään.
Tässä maassamme pyritään kaikki - ihan kaikki - asiat rajoittamaan ja säätelemään. Sääntö Suomi on totta. Osa säännöistä on toki perusteltuja. Itsekin olen halunnut mopot pois pyöräteiltä, koska niillä ajettiin/ajetaan aina täysillä ja jos olen liikkeellä lasten kanssa niin hiukan pelottaa kun mopolauma ei tajua hiljentää edes lasten kohdalla. Onkohan tulevaisuudessa nuorisolla sähköfillarit ja ne viritettynä tuntuu vieläkin pelottavammalta, koska ovat äänettömiä. Kun nämä ongelmat alkavat, alkaa samalla valtiovalta pohtia miten ilmiötä hillittäisiin. Fillarilla on kätevä pujahtaa poliisia pakoon metsäpolulle joten keksittäisiinkö sähköfillareihin rekisterikilpi? Miten sitten ne fillarit, jotka on naamioitu mahdollisimman tavallisen fillarin näköiseksi? No, tästä voidaan spekuloida että kilpi samantien kaikkiin polkupyöriin. Seuraavaksi varmaankin pohditaan että valtiontalous ei kestä tätä törsäystä ja säästöjen sijaan halutaan kerätä enemmän rahaa kansalaisilta ja mikäs sen hienompaa kuin fillarivero. Toivottavasti siinä vaiheessa itse olen jo seniili vanhus ja toivottavasti verot ei kohdistu myös sähkörollaattoreihin.

Tässä odotellessa taidan polkaista kerrostalojen takaisiin lähimetsiin vähän hurjastelemaan. Sähköfillari on kyllä mahtava laite sen jälkeen kun on yrittänyt pärisevällä enduropyörällä ajella edes joten kuten laillisia kärrypolkuja ja vahingossa joskus ehkä oikaissut jonkin syrjäisen polun kautta. Enduroreittiä ei jaksa pitkään hinkata ja jos lähtee lähiseudun kärrypolkuja ajelemaan, on todennäköisesti suuremman luokan kriminaali. Sähköavusteisella saa ajella niin vapaasti ja mielensäpahoittajat eivät ehdi edes varautua kun äänetön fillari on jo ohittanut tämän ja kadonnut seuraavan mutkan taakse.

izmo
02.08.2018, 11.49
Kaikilla ei ole Izmon jalkoja. Sen perusteella, mitä olen kuullut, en pysyisi perässäsi edes enduroprätkällä...

nyt päästiin sen kysymyksen äärelle.. ei kenenkään jalat kestä päivästä toiseen monien tuntien lenkkejä niin sähköpyörä vois olla se palauttava :eek:

tempokisu
02.08.2018, 12.04
nyt päästiin sen kysymyksen äärelle.. ei kenenkään jalat kestä päivästä toiseen monien tuntien lenkkejä niin sähköpyörä vois olla se palauttava :eek:

Kyllä kestää, mutta muuten ei vaan jaksa. Enää näin vanhana.

F. Kotlerburg
02.08.2018, 12.07
On mielenkiintoista nähdä, miten sähköfillarointia jatkossa säädellään.
Tässä maassamme pyritään kaikki - ihan kaikki - asiat rajoittamaan ja säätelemään. Sääntö Suomi on totta. Osa säännöistä on toki perusteltuja. Itsekin olen halunnut mopot pois pyöräteiltä, koska niillä ajettiin/ajetaan aina täysillä ja jos olen liikkeellä lasten kanssa niin hiukan pelottaa kun mopolauma ei tajua hiljentää edes lasten kohdalla. Onkohan tulevaisuudessa nuorisolla sähköfillarit ja ne viritettynä tuntuu vieläkin pelottavammalta, koska ovat äänettömiä. Kun nämä ongelmat alkavat, alkaa samalla valtiovalta pohtia miten ilmiötä hillittäisiin. Fillarilla on kätevä pujahtaa poliisia pakoon metsäpolulle joten keksittäisiinkö sähköfillareihin rekisterikilpi? Miten sitten ne fillarit, jotka on naamioitu mahdollisimman tavallisen fillarin näköiseksi? No, tästä voidaan spekuloida että kilpi samantien kaikkiin polkupyöriin. Seuraavaksi varmaankin pohditaan että valtiontalous ei kestä tätä törsäystä ja säästöjen sijaan halutaan kerätä enemmän rahaa kansalaisilta ja mikäs sen hienompaa kuin fillarivero. Toivottavasti siinä vaiheessa itse olen jo seniili vanhus ja toivottavasti verot ei kohdistu myös sähkörollaattoreihin.

Toivottavasti viranomaiset toimii. Olen jo kahdesti kevään aikana joutunut vetämään nurtsille työmatkalla kun vastaan on tultu pimeässä mutkassa väärä puolta laittomalla sähköpyörällä mutkaa leikaten. Kummassakin tapauksessa vauhtia oli arvioilta reilusti yli 30km/h. Niin vihaiseen tuli vastaan. Verkkokaupan myymiä kiinapyöriä todennäköisesti molemmat mitä ehdin nähdä.

Sun kaltaiset pujahtelijat ja kaahailijat tuo ennen pitkää rajoituksia maastopyöräilylle enemmänkin, että kiitosta vaan muiden harrastuksen pilaamisesta.

kyytimies
02.08.2018, 12.27
Kaikki itseäni nopeammat pilaavat kaikkien harrastuksen. Kuitti.

Lähetetty minun SM-G388F laitteesta Tapatalkilla

Juskola
02.08.2018, 13.01

Itse asiassa yksi maantietä ajava tuttuni sanoi, että monet kovat maastokuskit käyttävät spyörää nykyään palautteluun ja nopean ajon tekniinkan treenaamiseen.

Juskola
02.08.2018, 13.06
Sähköfillari on kyllä mahtava laite sen jälkeen kun on yrittänyt pärisevällä enduropyörällä ajella edes joten kuten laillisia kärrypolkuja ja vahingossa joskus ehkä oikaissut jonkin syrjäisen polun kautta. Enduroreittiä ei jaksa pitkään hinkata ja jos lähtee lähiseudun kärrypolkuja ajelemaan, on todennäköisesti suuremman luokan kriminaali. Sähköavusteisella saa ajella niin vapaasti ja mielensäpahoittajat eivät ehdi edes varautua kun äänetön fillari on jo ohittanut tämän ja kadonnut seuraavan mutkan taakse.

Mielensäpahoittajia kyllä löytyy, mutta tuo on minunkin motiivini sähköpyöräilyssä. Nopein mahdollinen vehje, jolla saa lain puitteissa ajaa lähimetsikössä, eikä tarvitse lähteä 100km päähän auton ja kärryn kanssa.

ElBike
02.08.2018, 13.09
Toivottavasti viranomaiset toimii. Olen jo kahdesti kevään aikana joutunut vetämään nurtsille työmatkalla kun vastaan on tultu pimeässä mutkassa väärä puolta laittomalla sähköpyörällä mutkaa leikaten. Kummassakin tapauksessa vauhtia oli arvioilta reilusti yli 30km/h. Niin vihaiseen tuli vastaan. Verkkokaupan myymiä kiinapyöriä todennäköisesti molemmat mitä ehdin nähdä.

Sun kaltaiset pujahtelijat ja kaahailijat tuo ennen pitkää rajoituksia maastopyöräilylle enemmänkin, että kiitosta vaan muiden harrastuksen pilaamisesta.

Fillareilla on "kaahattu" metsissä jo montakymmentä vuotta. Ihan pikkunappulana kaahattiin lähimetsässä, jonne tehtiin pieni rata. Myöhemmin kaahattiin kaikkia mahdollisia polkuja. Varsinkin kaikki vähänkin alamäkeen viettävät pätkät pudoteltiin tietenkin niin kovaa kuin uskallettiin. Mielestäni oli kuitenkin vaarallisempaa polkea hikinorot silmiä kirveltäen pitkin tasamaata niinkutsuttua xc-kurjistelua. Vauhti oli kova ja maitohappo sumensi järjenjuoksua.
Kertaakaan en ole ajanut kenenkään päälle ja aina hidastan jos edessä on jalankulkija tai vaikka koiranulkoiluttaja. Poluilla voi vetää niiiin kovaa kuin jaksaa, kunhan pitää järjen päässä ja on kohtelias myös muita kulkijoita kohtaan. Ei pimeään mutkaan voi vetää näkemättä mitä siellä on tai pystymättä pysäyttämään fillaria tarpeeksi nopeasti. Ja ulkoilijoille ja koirankusettajille pitää olla kohtelias, koska ne tamppaa ne meidän talviset polut ajokuntoon aina lumisateen jälkeen.
En näe mitään estettä etteikö metsässä voisi ajaa niin kovaa kuin uskaltaa - kunhan ei tee sitä jossain puistossa missä jalankulkijoita on niin paljon ettei omakaan ajaminen ole enää mielekästä kun joutuu varomaan muita.

Kaupungissa pimeissä mutkissa tulee vastaan yleensä ihan jopomies tai nainen, joka tuijottaa ajaessaan kännykkää. Onhan se totta että sähköfillarilla jopohenkilökin saa ajettua kännykkänsä kanssa paljon kovempaa ja voi syntyä tilanteita nopeammin, mutta sellaista se liikennöinti on ja ihan itsensä vuoksi täytyy pyöräteillä aina varautua siihen ettei toiset noudata sääntöjä. Pyöräteillä kun saa liikkua ihan ilman ajokorttia ja siellä on myös pikkupyöräilijöitä, jotka eivät aina hallitse ajopeliään ja innostuksissaan voivat ajautua väärään reunaan ajoväylää. Puhumattakaan flexinaisista jotka kusettaa sitä puudeliaan pyörätien yli. Eli jos pimeässä mutkassa meinaa tulla kolari, on sinun omakin tilannenopeutesi ollut liian kova. Sitäpaitsi, läheltäpiti-tilanteita ei lasketa koska ne on yleensä säikähdyksiä eikä oikeasti ole käynyt mitään. Yleensä ne kauhistuu eniten, jotka tosiaan tuijottaa kännykkäänsä, kuuntelee kuulokkeilla musiikkia tai haaveilee huomisesta ja haahuilee samalla pyörätiellä keskellä väylää. Kun sellaisen sitten ohittaa, säikähtää se ja luulee tulleensa juuri yliajetuksi ainakin melkein ja fillari ohitti vähintään 3cm päästä. Tästä voitaisiin jo lähteä vääntämään pyöräteiden suunnittelusta ja suunnittelukukkasista, kuinka typeriä pimeitä mutkia niihin on tehty, mutta sille asialle nyt ei mahdeta mitään, joten on sovitettava oma ajovauhti pyörätien rakenteen mukaiseksi.

Juskola
02.08.2018, 13.15

Nyt en enää ymmärrä mielesipahottamistasi. Mistä ElBiken yo kommentissa vedät johtopäätöksen, että hän on pujahtelija ja kaahailija. Jos viittaat sähköpyörän käyttöön, niin kommenttisi on vielä enemmän solmussa. Vaadit lain kunnioittamista, ja sitten sinulle tulee tippa linssiin, kun toiset ajavat täysin lainmukaisesti metsässä sähköpyörällä. Voisin jopa arvostella logiikkaasi, ja minä-minä asennettasi. Totean kuitenkin vain, että kannattaa miettiä, mitä kirjoittaa.

ElBike
02.08.2018, 13.40
Voin jotenkin kuvitella mistä tuo mielikuva kaahauksesta ja hurjastelusta tulee. Metsässä näkee mummoja, marjankerääjiä ja pappoja, jotka köpöttelee polkua hiljakseen ja katselee miten koivunlehti kasvaa. Keskittyneenä omaan itseensä (tahi luontoon) he säikähtävät kun yhtäkkiä muutaman metrin päässä takaa kuuluu vaihteen rusahdus ja ketjun räminää. He luulivat olevansa metsän herroja ja olevansa aivan yksin, mutta selän takana onkin joku/jotkut? Karhuko? Äkkiä ympäri ja nopea hyppäys lepikkoon. Sieltähän tulee pyöräilijöitä. Koska jalankulkijat ovat väistäneet, pyöräilijät luultavasti näkevät että voivat jatkaa samaa vauhtia ohitse täysin turvallisesti. Koska juuri jalankulkijan kohdalla ei hiljennetä lainkaan, luulee jalankulkija että jos hän ei olisi väistänyt, pyöräilijät olisivat takuulla ajaneet yli. Äkkiä kotiin ja kirjoittamaan seuraavan päivän lehteen, miten fillareilla kaahataan heidän omassa rauhan tyyssijassaan.

Montako kertaa itse pyörälläsi ajaessa olet ollut edes lähellä törmätä jalankulkijaan, joka kävelee omaa linjaa eikä hötkyile mihinkään päin? Jos fillaristi vetää pimeään mutkaan täysillä, voi siellä olla ihan hyvin vaikka karhu tai kaatunut puu poikittain. Kyllähän päässä pitää olla sen verran järkeä että varautuu myös sellaisiin seikkoihin ja samalla mahdollisiin muihin kulkijoihin. Sen sijaan suoralla baanalla ehtii ajoissa miettiä mistä kohtaa jalankulkija ohitetaan. Usein käy silti niin että jalankulkijat eivät huomaa pyöräilijää lainkaan ja heille pitää ystävällisesti huutaa "moikka", jolloin säpsähdetään että kuka huutaa.

Se holtittoman päällekaahaajan mielikuva tulee säikähtämisestä ja siitä seuraavasta reaktiosta - suuttumisesta. Maantien reunaa ajaessa tuntuu että ne autot, jotka kuulen ajoissa ja jotka ohittavat silti liian läheltä, on hyväksyttävissä, mutta jos joku ohittaa aivan yllättäen - vaikka riittävällä turvavälillä - niin säikähtämisen jälkeen tulee heti reaktio kaahaajasta, välinpitämättömästä kuskista ja ohituskin tuntui tapahtuvan 20cm päästä. Joskus säikähtäessä saattaa käsi ja keskisormi krampata yllättäen.

Pexi
02.08.2018, 13.59

Kyllä se niin on, että ElBiken, laittomien sähköpyörien, verkkokaupan ja Kiinan johdosta pyöräilyharrastus on lohduttomasti pilattu. Kamat myyntiin.

reku54
02.08.2018, 17.24
Nyt spessun Vado 4 mittarissa 3 175km. Keltähän se on pois, koska joka kilsa on ollut nautinnollinen. Ihme porukkaa noi nillittäjät.

Juskola
04.08.2018, 15.57
Sähköpyörän mentyä huoltoon vedin lenkin XC-pyörällä tänään. Ajotuntuma on varsin erilainen vs raskaampi ja tehokkaampi sähkäri. Joka paikkaan mentiin paljon hiljempaa, ja vauhdin hurma oli ajamisesta kaukana muualla kuin alamäissä. Hidas vauhti, pyörän keveys ja 100mm jousto edessä ja takana vs. sähkärin 180mm ja XC:n keulakulma johtivat aluksi yllättäviin tökkäämisiin paikoissa joista sähkäri lensi ylitse. 29-tuumaiset renkaatkaan eivät auttaneet. Ylämäissä pyörä suti syysrenkaista huolimatta tosi helposti (kesävanteet ja -renkaat pöllittiin). Matkanteko tyssäsi monessa ylämäessä paljon aikaisemmin, ja kaikki leikkisät keulimiset mäen yläpäässä korvaantuivat keskittymisellä hapen saantiin.

Toisaalta tuollainen hieman vajaan 10kg:n XC-täpäri on ihan hauska poljettava, ja hidas kannonkierto oli palkitsevampaa. Ajamiseen joutui keskittymään ihan toisella tavalla, koska virheistä seuraa helpommin tökkimistä ja stoppi. Myös ylämäkien hapotus ja hidasajon haasteet ovat näin harvakseltaan ihan nautittavaa. Ajaminen keskittyy enemmän voiman säännöstelyyn ja ajolinjaan kuin enduromaiseen ajotekniikkaan ja flowiin. Lenkki oli sen samaisen 1.5h mitä yleensä ajan, mutta matkaltaan toki paljon lyhyempänä ja tekniikaltaan helpompana. Ja voin jälleen todeta, että pyöräily on teknisessä maastossa penteleesti rankempaa kuin spyöräily. Toisaalta sähkärillä voi ajaa koko lenkin juuri niin haastavassa maastossa kuin mitä löytää, ja se nostaa rasitusta. Sähköpyörän rasitus kohdistuu suhteessa enemmän yläkroppaan, kun taas XC tuntuu tällä hetkellä vain jaloissa.

Molemmissa on hupinsa. Tällä hetkellä nautin sähkärin vauhdista enemmän, mutta katsotaan, kun uutuudenviehätys menee ohitse. Ehkä Epic:kin saa taas enemmän kilometrejä.

hphuhtin
04.08.2018, 17.26
Jos ei olisi rahasta kiinni niin olisi kyllä luomumaasturi hankinnassa, sen verran hupia ollut sähkön kanssa poluilla. Ne vaan maksaa ihan saman verran kuin sähköllä varustetut, ellei enemmän :)

hitlike
04.08.2018, 18.40
Itse olen sitä mieltä että sähköpyörä on huono korvike polkupyörälle, mutta mahtava korvike autolle.

vesku61
04.08.2018, 19.59
Sähköpyörää kukaan mihinkään tarvi , ilmankin pärjää. Mutta on se vaan niin hauska moottoripyörän jälkeen. Tänään otin ensi tuntumaa uuteen Maxx:in täpärisähköläskiin ja ajo on entistä hauskempaa ,ainakin minun mielestä .

hphuhtin
04.08.2018, 20.47
Itse olen sitä mieltä että sähköpyörä on huono korvike polkupyörälle, mutta mahtava korvike autolle.

Kieltämättä jo autolla lähtisi tuonne luontopoluille siitä voisi vähän enemmän kohota kulmakarvat ;)

e-tracker
04.08.2018, 21.35
On sillä vaan hieno luukuttaa, millään muulla vehkeellä ei tule samanlaista tunnetta että jaksaa painaa täysii loputtomiin ilman että ajautuu totaaliseen exhaustiooon. Siis ilman rajoitinta tietenkin.

marmar
04.08.2018, 23.04
On sillä vaan hieno luukuttaa, millään muulla vehkeellä ei tule samanlaista tunnetta että jaksaa painaa täysii loputtomiin ilman että ajautuu totaaliseen exhaustiooon. Siis ilman rajoitinta tietenkin.

Mistä sitä sähköä riittää loputtomiin? :rolleyes:

Fat Boy
05.08.2018, 08.25
Ei kai riitäkään, mutta tunne siitä riittää.

ElBike
06.08.2018, 10.03
^Itsellä ainakin on aina tunne että pitää säästellä. Muutaman kerran nimittäin tullut vastaan tilanne että innostuukin vähän kauemmas ja huomaa että akkukapasiteetti alkaa loppua. Nämä tapaukset lähes järestään menneet niin että aion ajaa vain lyhyen matkaa ja siksi en säästele tehoissa, mutta ajaudunkin jotain kivaa polkua tutkimaan ja huomaan kohta olevani aivan liian kaukana ja palkkeja akussa vain 2/5. Se vasta on kutkuttavaa ja vähän ikävääkin kun toiseksi viimeinen palkki akusta sammuu ja yrität rullailla alamäet moottori sammutettuna ja ylämäet eco-moodilla ja matkaa on vielä 5 kilometriä tai jopa tuntematon matka.
Halpenis nyt akut niin voisi ottaa reppuun vara-akun. Tai sekin auttaisi jos valmistajat saisi kehitettyä jonkun teholaturin jolla jo puolessa tunnissa täyttäisi akkua vaikka 20%. Lenkin voisi käydä kahvilan kautta ja ladata akkuun hieman lisää kapasiteettia. Tai syödä vähän paremmin ja saisi akkuun tunnissa jo lähes puolet kapasiteetista takaisin.

Fat Boy
06.08.2018, 10.24
Lienee kannattavaa pitää luomupoljin sähjköisen rinnalla, jotta saa pidemmät lenkit heitettyä perinteiseen malliin. Niillä muutenkaan ole niin kiire. Mites pitkälle (ajallisesti) noilla pääsee, kuin kunnon maastossa ajaa "täysiä"?

KutiRide
06.08.2018, 10.34
Omassa ajossa pisin "täysiä" vedetty kilpareitti on 20km/1h ja vartti päälle, jossa akkua kului 30-35%. Suurin osa tuosta "täysiä" ajamisestakin meni eco-modella, ylämäet pykälän tai kaksi korkeammalla. Rauhalisemmalla ajolla 60km sekalainen pätkä meni päivän mittaan noin 50%, varmasti sais tuollakin akun kulumaan jo loppuun kun kiskoisi tosissaan.

Roiala
06.08.2018, 15.43
https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/

Kohtuudella ainakin omaan käyttöön vaikuttaisi että arvioi suuruusluokat oikein akun kestolle.

callahan
06.08.2018, 19.37
Olen lueskellut näitä juttuja ja mielipiteitä täällä ja mielipiteet tuntuu rönsyilevän laidasta laitaan, selviöhän se. Sähköfillari on vähäsen kuin Fingerpori, siitä joko tykätään tai ei...

Itse olen sitä mieltä että mikä hyvänsä laite millä saa ihmiset liikkumaan on ok, kyllähän tuolla sähkökäyttöiselläkin omaa lihasvoimaa tarvitaan. Tuon toimintaperiaatteista en tiedä yhtään mutta johan tuon joutuu jostain varastosta kävellen viemään ajoväylän varteen, jo siinä tulee hiven liikuntaa jne.

Fat Boy
06.08.2018, 19.42
Jos yhtään viitsii selvittää, millä wattimäärillä pyörä liikkuu mitenkin, niin tietää, että hiki lentää avustetullakin.

Moska
06.08.2018, 19.54
Jos yhtään viitsii selvittää, millä wattimäärillä pyörä liikkuu mitenkin, niin tietää, että hiki lentää avustetullakin.Tuohan riippuu täysin käyttäjästä. Joku ei varmasti ylitä 250w omilla jaloilla juuri koskaan, jos koskaan ja sähköpyörällä ajaessa ei senkäänvertaa. Joku toinen taas käyttää isoja tehoja oli sähkö tai ei.
Eikait tuo poikkea jalankaan liikkuvista mitenkään.

Fat Boy
06.08.2018, 19.58
No, laiskottelu onnistuu myös normipyörällä, varmimmin, kun ei aja.

Väittäisin, että tällä foorumilla keskustelevat. sähkömaasturin ostaneet. käyttää moottorin tuoman lisätehon kutakuinkin täysimääräisesti keskinopeuden nostoon, eli lystin lisäämiseen.

Metsämuija
08.08.2018, 19.41
No, laiskottelu onnistuu myös normipyörällä, varmimmin, kun ei aja.

Väittäisin, että tällä foorumilla keskustelevat. sähkömaasturin ostaneet. käyttää moottorin tuoman lisätehon kutakuinkin täysimääräisesti keskinopeuden nostoon, eli lystin lisäämiseen.
Nopeuden nostoon, matkan kasvattamiseen tai parantamaan kykyä ajaa vaikeissa paikoissa.

Osin samat syyt kun joku vaihtaisi painavan perusfillarin vaikka maantiepyörään.

ElBike
09.08.2018, 15.08
Ja sitten; sähköfillaria voi käyttää ihan vaan kätevästi helpolla liikkumiseen. Ei tarvi olla kuntoilunäkökulmaa tai jotain liikunnallista hyötyä vaan kyllä itse lähden arkena matkaan ihan vaan siksi, että ei tarvi etsiä parkkipaikkoja, ei tarvi maksaa parkkipaikoista, pääsee suorinta reittiä luovimalla nopeasti perille ja voi pysäköidä suoraan esim. kaupan oven viereen. Ja tämän lisäksi ei tule kauheaa jälkihikeä kun astuu sisätiloihin. Tämä on mielestäni sähköfillaroinnin paras puoli ja se tunnutaan aina unohdettavan - vaan keskitytään enemmän siihen, kehittääkö se kuntoa vai ei.

marmar
09.08.2018, 17.25
Ja sitten; sähköfillaria voi käyttää ihan vaan kätevästi helpolla liikkumiseen. Ei tarvi olla kuntoilunäkökulmaa tai jotain liikunnallista hyötyä vaan kyllä itse lähden arkena matkaan ihan vaan siksi, että ei tarvi etsiä parkkipaikkoja, ei tarvi maksaa parkkipaikoista, pääsee suorinta reittiä luovimalla nopeasti perille ja voi pysäköidä suoraan esim. kaupan oven viereen. Ja tämän lisäksi ei tule kauheaa jälkihikeä kun astuu sisätiloihin. Tämä on mielestäni sähköfillaroinnin paras puoli ja se tunnutaan aina unohdettavan.

Johtuiskohan "unohdus" siitä, että tästä kaikki on niin yksimielisiä, että siitä ei synny keskustelua.;)

plr
09.08.2018, 17.55
Tänään toista kertaa sähköpyörällä kaupungilla asioilla. Matkalla 55 metriä korkea harju mennen tullen. Pysäköinti suoraan kohteessa oven eteen. Autolla olisi mennyt varmasti kauemman aikaa. Jee!

ElBike
10.08.2018, 09.25
Johtuiskohan "unohdus" siitä, että tästä kaikki on niin yksimielisiä, että siitä ei synny keskustelua.

En tiedä oliko tuo jotain sarkasmia mitä en tajunnut. Yleisesti sellaiset ihmiset jotka suhtautuu negatiivisesti sähköavusteisiin fillareihin, keskittyvät vain ja ainoastaan siihen kuntonäkökulmaan. Väännetään vaan kehittääkö kuntoa, kuinka luomu kehittää enemmän, jne... kun oikeasti sähköavusteista fillaria voisi verrata mopoon, jolla saa ajaa polkupyörän säännöillä ja pysäköidä joustavasti lähes minne vain. Samalla pitäisi verrata autoon, jonka monia haittoja sähköavusteinen fillari poistaa. Ei tietenkään aina, mutta useissa tapauksissa hyödyt on haittoja suuremmat. No seuraavaksi joku autoilija itkee ettei voi kuljettaa fillarilla lasta lätkätreeneihin, mutta ei ole ottanut huomioon lainkaan että on olemassa esim. tavarafillareita, johon voi heittää isonkin lätkäkassin. Toki loppupeleissä vaikuttaa etäisyydet ja kuljetettavien määrä. Jossain vaiheessa auto vain on nopeampi. Mutta aika paljon ihmiset vain keksii selityksiä.

Auto on kyllä helppo. Muistan kuinka itsekin omistin katumoottoripyörän ja ajoin sillä paljon. Mutta alkoi kyllästyttää kun matkalla jos halusi poiketa vaikka kirjastossa, sai istua ne kuumat varusteet päällä. Erilaisissa nähtävyyksissä oli aina ongelma riisuako varusteet ja miten jemmata ne pyörän päälle ettei niitä varasteta tai ettei ne kastu jos käy satamaan, vai lompsiako helteessä hiki valuen. Lopulta huomasin että moni arkiajokin on mukavampi ilmastoidussa autossa istuen. Siitä autosta on vaikea siirtyä takaisin vähänkään epämukavampaan suuntaan, mutta onneksi autoille on keksitty niin paljon vaikeuksia (ruuhkat, pysäköintipaikan löytäminen, pysäköintimaksut, jne...) että fillari alkaa houkuttaa monia paljon ja jos fillaroinnin ikävimmän asian, rasittavuuden, saa sähköllä eliminoitua niin houkuttaa se entistä enemmän.

marmar
13.08.2018, 04.45
En tiedä oliko tuo jotain sarkasmia mitä en tajunnut. Yleisesti sellaiset ihmiset jotka suhtautuu negatiivisesti sähköavusteisiin fillareihin, keskittyvät vain ja ainoastaan siihen kuntonäkökulmaan. Väännetään vaan kehittääkö kuntoa, kuinka luomu kehittää enemmän, jne... kun oikeasti sähköavusteista fillaria voisi verrata mopoon, jolla saa ajaa polkupyörän säännöillä ja pysäköidä joustavasti lähes minne vain.

Ei tuossa ollut sarkasmia, vaan suurin osa niistä, jotka pitää sähköä täysin turhana kuntoiluun ei kiellä sahköavustuksen hyötyjä arkiajossa. Loputkin on hiljaa, kun ymmärtää, että argumentit sähköavustesen puolesta vs. luomufillari auton/mopon korvaavassa liikkumisessa on niin vahvat.

Negatiiviselle puolelle kun jää miltei pelkästään hinta ja latauksen vaiva.

Nixuu
13.08.2018, 09.38
"Latauksen vaiva" ei kyllä mielestäni ole suuren suuri. Akku irti pyörästä ja kotona laturiin, samalla vaivalla kun laittaa esim kännykän latautumaan laittaa pyörän akun.

maustevoi
14.08.2018, 09.25
Millaisia nuo laturit nykyään noihin akkuihin on? Onko olemassa esim. USB-C latureita jo vai onko ne ns. vajaatehoisia kenties? Lähinnä sitä mietin, että onko sähkiksien akkujen lataamiseen tulossa jotain standardia vai onko joka valmistajalla omat vehkeet?

KutiRide
14.08.2018, 10.21
Esim USB-C liittimessä loppuu max voltit kesken, verrattuna vaikka Yamahan nykyisiin latureihin. USB-C Max 20V 5A, Yamaha laturi 42V 4A, enkä usko että akku-/moottorivalmistajilla on mielenkiintoa ryhtyä mihinkään liitinstandardeihin, kun voivat myydä omia latureitaan "yksinoikeudella".

Mr_W
14.08.2018, 11.48
Tässä varmaan vaihtoehtona olisi "pakottaa" valmistajia standardoimaan laturit jotenkin, EU:lla ainakin on jokin puhelinten laturistandardidirektiivi.

Sama juttu sähköautoilla ja niiden latauskaapeleilla kuin sähköpyörillä ja latureilla: jos lähtee pidemmälle sähköpyörällä niin pitää olla oma laturi mukana.

hphuhtin
14.08.2018, 14.07
HaiBike julkaisi 10A laturin, USB-C:stä tosiaan loppuu potku :)

ElBike
14.08.2018, 16.56
Juuri näin; Boschilta tuli pikalaturi ja ylläri sen hinta on ihan posketon https://www.bike-discount.de/en/buy/bosch-fast-charger-760170
Mieluummin säästän hetken lisää ja ostan toisen akun. Ei tuo kuitenkaan niiiiin nopea ole.

hphuhtin
14.08.2018, 17.28
Voisin ajatella näiden pikalatureiden saavan suosiota Saksan pyöräilyreiteillä olevien kahvilaravintoloiden houkuttimina. Siellä näkyy muutenkin latauspisteitä, yleensä vain pelkän pistorasian kera. Lukittava kaappi useammalle latauksessa olevalle akulle nähtävyyden luona :) Boschilla on aika iso markkinaosuus noin oman empiirisen seurantatutkimuksen perusteella.

Näin Bastei:ssa. Huoltotötsä, lukittavia pyöräkaappeja ja oikealla lukittavia akkujen latauskaappeja. Kaikki maksutta tietysti. Tekee mieli muuttaa Saksaan pelkän pyöräilyinfrastruktuurin takia :)

https://i.imgur.com/JGOH7s4.jpg

Jotta pysytään topiikissa, niin sanottakoon, että sähköpyöriä tarvitaan tuomaan lisää asiakkaita latauspisteitä tarjoaville kahviloille :)

Makro86
14.08.2018, 19.31
Noista Boschin latureista niin ite sain ainakin oman Ghost pyöräni mukana tuon nopeamman eli 4A laturin. Eikös Cube pyörien mukana tule se 2A malli??

KotooTöihin
14.08.2018, 20.08
Rc touhuissa isot pojat lataa 40A virralla. Mulla on mopo laturi, jolla lataa 20A virralla. Eiköhän joku viisas keksi niistä akuista sen adapterin, jolla se kytketään kunnolliseen laturiin. Mulla ei sähkömopoa ole, eikä näillä näkymin ole tulossakaan. (Budjettivaje) Mä en luottais nohin alkuperäisiin latureihin hetkeäkään.

speedypete
14.08.2018, 20.13
Noista Boschin latureista niin ite sain ainakin oman Ghost pyöräni mukana tuon nopeamman eli 4A laturin. Eikös Cube pyörien mukana tule se 2A malli??

Ei tule 2A Cuben mukana, ihan 4A laturi.

hphuhtin
14.08.2018, 20.36

Linkin päässä oli siis 6A Bosch laturi.

marmar
14.08.2018, 21.28
Rc touhuissa isot pojat lataa 40A virralla. Mulla on mopo laturi, jolla lataa 20A virralla. Eiköhän joku viisas keksi niistä akuista sen adapterin, jolla se kytketään kunnolliseen laturiin. Mulla ei sähkömopoa ole, eikä näillä näkymin ole tulossakaan. (Budjettivaje) Mä en luottais nohin alkuperäisiin latureihin hetkeäkään.

Mitä nopeammin akkua lataa, sitä nopeammin akku vanhenee. Sen takia tuollainen 4 ampeerin laturi on ihan hyvä, jos ei valttämättä tarvitse pikalatausta akujen elinikää lyhentämään.

RC touhujen akut on eri kemialla. Ne kestää isompia latausvirtoja, mutta on muuten lyhytikäisempiä.

Makro86
14.08.2018, 22.12
Ei tule 2A Cuben mukana, ihan 4A laturi.

Kyllä ainakin bike discountin cube Reaction Hybrid Pro 500 iridium mainitaan että vaan 2a chargeri. Varmaa joku typo?? :/

speedypete
15.08.2018, 08.35
Kyllä ainakin bike discountin cube Reaction Hybrid Pro 500 iridium mainitaan että vaan 2a chargeri. Varmaa joku typo?? :/

Itelle tuli ainakin 4A Stereon mukana.

ElBike
15.08.2018, 10.12
Sähköpyörää tarvitaan seikkailuun. Taas eilen töistä kotiin matkalla kurvasin hetken mielijohteesta erään kerrostaloalueen läpi. 30-vuotta ne talot on siinä olleet ja aina kulkenut ohi isompaa tietä jommalta kummalta puolelta. Oli mielenkiintoista nähdä minkälaisia puutarharatkaisuja ja grillikatoksia alueen sisällä oli. Siitä sitten pätkäytin erään teollisuusalueen reunaa, polkua jota ajettiin 90-luvulla todella paljon. Olipas maisemat muuttuneet.
Jatkoin matkaa eteenpäin, kun huomasin erään metsäalueen, joka jää kolmen tien puristukseen. Metsässä näkyi ikivanha tienpohja, jota seurailin sen läpi. Katselin lähtisikö metsään muita samanlaisia vanhoja polkuja ja huomasinkin käytetyn polun tapaisen, heikon uran menevän tienpientareelta metsään. Hämmästys oli suuri kun sadan metrin päästä alkoi löytyä roskia ja ihka aito asunto. Tai siis pressu viritetty ja sen alla makuupaikka. Surkeaa että joku joutuu asumaan tällä tavoin. Joko tämä metsien mies ei ollut alkoholiin taipuvainen lainkaan, tai sitten oli palauttanut kaikki tölkit ja pullot, mutta roskien seasta löytyi vain paljon punaleimaisia elintarvikepakkauksia. Jännä miten olen tuonkin paikan vierestä kulkenut vuosikausia ja nyt sitten seikkaillessa törmäsin tällaiseen.
Jatkoin matkaa ja näin puiden välistä auton. Auto oli parkkeerattu metsätielle, mutkan taakse niin ettei isommalta tieltä näkynyt mitään. Ajoin ohi ja nainen puuhasi jotain takakontilla. Varmaan kuskasi jotain jätettä luontoon. Pyörähdin lähipolkuja ristiin rastiin katsellen paikkoja ja kun palasin takaisinpäin, oli auton viereen parkkeerattu moottoripyörä ja mies seisoskeli naisen rinnalla. Mielikuvitukseni pohti lennokkaasti syrjäisen tapaamispaikan syytä - mutta kun välittömästi ei tapahtunut mitään - jatkoin matkaani :)
Samalla seudulla täräytin kerran melkein umpimetsästä soramontulle, joka on todellakin syrjässä. Viron kilvissä oleva volvo oli parkkeerattu montun reunalle ja varovasti vilkaisin sisään, peläten ruumiita. Tummennettujen takalasen läpi näkyikin kuitenkin miehen pää, joka katseli takaisin. Aina sitä pohtii, miksi joku menee nukkumaan niin syrjäiseen paikkaan. Viime syksynä taas törmäsin metsässä autoon, jossa istui vanhahko mies ja teinipoika. Mielessä pyörähti, miksi auto oli parkkeerattu isomman kärrypolun sivulenkille, jonka edessä oli maavalli siten ettei autoa todellakaan nähnyt, ellei jostain syystä lähtenyt kärrypolulta kiertämään maavallin takaa.

Sähköfillaria tarvitaan seikkailuun. Sillä on mukava ajella siksakkia joka paikassa kun luomufillarilla ei jaksaisi hinkata polkuja ristiin rastiin samalla tavalla - varsinkin jos poluilla on korkeuseroja. Itse olen tutustunut lähiseutuuni viimeisen puolentoista vuoden aikana lähes yhtä paljon kuin viimeiseen viiteentoista vuoteen. Kun fillarilla jonnekin ajaminen ei aiheuta ajatusta "tuo mäki pitää ajaa takaisinkin päin", niin sillä on vaivatonta pörräillä uusillakin reiteillä ja työmatkallakin voi ajaa hieman mutkien kautta.

hphuhtin
17.08.2018, 16.55
Jep, pienet seikkailut ajelin tutuilla kulmilla ja taas löytyi uusia polkuja. Sähköllä liikkeellä, koska oli toinen tarve: jalat niin tohjona luomulla ajelusta, että olisi muuten mennyt autoiluksi :)

Needleman
17.08.2018, 20.04
Oi että mutta ootan oman sähköpyörän saapumista. Aion alkaa hoitaan sillä pikku kauppareissut mihin tällä hetkellä tulee lähdettyä autolla. Odotan myös että tulee kuljettua töihin pidempään syksyä ja ajokilometrien talvella monin kertaistuvan. Niin pitkää on odottavan aika.

hitlike
19.08.2018, 16.01
Sähköpyörää tarvitaan seikkailuun. Taas eilen töistä kotiin matkalla kurvasin hetken mielijohteesta erään kerrostaloalueen läpi. 30-vuotta ne talot on siinä olleet ja aina kulkenut ohi isompaa tietä jommalta kummalta puolelta. Oli mielenkiintoista nähdä minkälaisia puutarharatkaisuja ja grillikatoksia alueen sisällä oli. Siitä sitten pätkäytin erään teollisuusalueen reunaa, polkua jota ajettiin 90-luvulla todella paljon. Olipas maisemat muuttuneet.
Jatkoin matkaa eteenpäin, kun huomasin erään metsäalueen, joka jää kolmen tien puristukseen. Metsässä näkyi ikivanha tienpohja, jota seurailin sen läpi. Katselin lähtisikö metsään muita samanlaisia vanhoja polkuja ja huomasinkin käytetyn polun tapaisen, heikon uran menevän tienpientareelta metsään. Hämmästys oli suuri kun sadan metrin päästä alkoi löytyä roskia ja ihka aito asunto. Tai siis pressu viritetty ja sen alla makuupaikka. Surkeaa että joku joutuu asumaan tällä tavoin. Joko tämä metsien mies ei ollut alkoholiin taipuvainen lainkaan, tai sitten oli palauttanut kaikki tölkit ja pullot, mutta roskien seasta löytyi vain paljon punaleimaisia elintarvikepakkauksia. Jännä miten olen tuonkin paikan vierestä kulkenut vuosikausia ja nyt sitten seikkaillessa törmäsin tällaiseen.
Jatkoin matkaa ja näin puiden välistä auton. Auto oli parkkeerattu metsätielle, mutkan taakse niin ettei isommalta tieltä näkynyt mitään. Ajoin ohi ja nainen puuhasi jotain takakontilla. Varmaan kuskasi jotain jätettä luontoon. Pyörähdin lähipolkuja ristiin rastiin katsellen paikkoja ja kun palasin takaisinpäin, oli auton viereen parkkeerattu moottoripyörä ja mies seisoskeli naisen rinnalla. Mielikuvitukseni pohti lennokkaasti syrjäisen tapaamispaikan syytä - mutta kun välittömästi ei tapahtunut mitään - jatkoin matkaani :)
Samalla seudulla täräytin kerran melkein umpimetsästä soramontulle, joka on todellakin syrjässä. Viron kilvissä oleva volvo oli parkkeerattu montun reunalle ja varovasti vilkaisin sisään, peläten ruumiita. Tummennettujen takalasen läpi näkyikin kuitenkin miehen pää, joka katseli takaisin. Aina sitä pohtii, miksi joku menee nukkumaan niin syrjäiseen paikkaan. Viime syksynä taas törmäsin metsässä autoon, jossa istui vanhahko mies ja teinipoika. Mielessä pyörähti, miksi auto oli parkkeerattu isomman kärrypolun sivulenkille, jonka edessä oli maavalli siten ettei autoa todellakaan nähnyt, ellei jostain syystä lähtenyt kärrypolulta kiertämään maavallin takaa.

Sähköfillaria tarvitaan seikkailuun. Sillä on mukava ajella siksakkia joka paikassa kun luomufillarilla ei jaksaisi hinkata polkuja ristiin rastiin samalla tavalla - varsinkin jos poluilla on korkeuseroja. Itse olen tutustunut lähiseutuuni viimeisen puolentoista vuoden aikana lähes yhtä paljon kuin viimeiseen viiteentoista vuoteen. Kun fillarilla jonnekin ajaminen ei aiheuta ajatusta "tuo mäki pitää ajaa takaisinkin päin", niin sillä on vaivatonta pörräillä uusillakin reiteillä ja työmatkallakin voi ajaa hieman mutkien kautta.

Näkisin asian juuri toisin päin. Luomupyörällä on "rajaton" fiilis kun muutamalla liikkuvalla osalla varustettu lihasvoimalla todella tehokkaasti liikkuva laite voi kuljettaa minne vaan. Ei tarvitse pitää silmällä bensaa tai virtaa, aina pääsee poiskin.

Roiala
19.08.2018, 18.06
Ei nuo nyt niin onnettomia ole jotteiko ilman sähköä pääse pois...

hitlike
19.08.2018, 21.36
Ei nuo nyt niin onnettomia ole jotteiko ilman sähköä pääse pois...

Pääsee varmasti mutta voi kysyä luonnetta.

hphuhtin
19.08.2018, 22.32
Todelliseen seikkailuun tietysti pitää lähteä luomulla. Mutta sellainen paikallinen paikkojen tutkiminen akun rajoissa on hauskaa sekin. Luomulla saattaisi jäädä sama mäki kolmannen kerran kapuamatta kun pyörii lähes ympyrää jossain.

reku54
19.08.2018, 23.48
Ruskaretkellä muutaman viikon kuluttua ajateltiin vuokrata säkärit parin kaverin kanssa. Taidankin näyttää heille todellisen luonteeni ja ottaa luomupyörän ja polkea suoraan Panimoon öölille. Menköön pojat rinteitä pitkin säkäreillä, minä poika jään kylille. Siinä niille luonnetta näytän, kele...

Yeti
20.08.2018, 07.43
Sähköpyörää tarvitaan seikkailuun.
...

Olipa hassu väite, vaikka seikkailu toki tarkoittaa eri asia eri ihmisille. Tai sitten se käy seikkailuksi että joutuu raahaamaan turhaa moottoria ja akkua n tuntia, kun muutaman tunnin jälkeen virta loppuu.

MRe
20.08.2018, 10.10
En nyt jaksanut ihan koko ketjua lukea, ehkä pitäisi, mutta tämä on taas tällainen "koska minulla ei ole, niin ei muutkaan tarvitse"-ketju.

Itse olen polkenut luomuna tähän asti, mutta nyt on tullut ajatus, että voisihan se sähkövehje olla hauska. Tallista löytyy CC sekä täysjäykät MTB ja Fätti. Fätti tuli kasattua keväällä olen sen kanssa rymistellyt nyt metsiä Mustavuorella ja Sipoonkorvessa. Fätin ja minun rajat on nyt kuitenkin tulleet vastaan, kun tuossa viime viikonloppuna ajoin 36 km lenkin aikaan 3:45. Ei yksinkertaisesti uskalla eikä ole halua lähteä pidemmille vastaaville lenkeille, varsinkin kun tunkkausta mahtui jo tuohon lenkkiin ihan riittävästi.

Ensiksi ajattelin, että ostan täysjouston, vaikka aikanaan viimeisen sellaisen myydessä päätin, että FS no more. Toisaalta sitten sähköpyöräkin on kiinnostanut jo jonkin aikaa, joten aikeissa on nyt yhdistää molemmat ja saada sellainen yleismetsärymistelylaite.

Tämä on vähän tämä sähköpyörän perustelu samaa, kuin jos pitäisi perustella täysjousto. Miksi sitäkään kukaan hankkii? Eikö kunto ja kroppa kestä jäykällä ajoa?

Niin kauan kun omillani ostan, niin ei mun - tai kenenkään muunkaan - oikeastaan tarvitse perustella kenellekään millä ajaa. Vai tarvitseeko?

e-tracker
20.08.2018, 10.12
^Toistaiseksi ei tarvitse, mutta vaalit lähestyvät, nyt tarkkana.

Ripee
20.08.2018, 10.48
Miksi veneeseen tarvii hommata moottori kun airotkin on keksitty:)

panznokka
20.08.2018, 11.21
Minut sähköfillarin hauskuus sai lajin pariin ja jopa satunnaiseen työmatkapyöräilyyn. Hienoja ja hauskoja vehkeitä.
Vaimonkin ilme oli pricless kun kävi testaamassa eilen pyörää. Siinä on vaan sitä jotain hienoa!

MRe
20.08.2018, 11.29
Jep. Soutaessa sitä tuntee olevansa yhtä veneen ja luonnon kanssa. Vai airojen vieno natina hämärtyvässä kesäillassa kuikan huutaessa kaihoisasti. Eikä ole pelkoa polttoaineen loppumisesta tai ylimääräistä painoa, jos joutuukin soutamaan takaisin.

Ja hissi, tuo belsebuupin keksintö. -60 -luvulla Vuokatissakin tampattiin ylös rinteen kunnostuksen nimissä, kun hissi pantiin aina välillä pois. Ei palaa aika entinen. Eikä kunto...

marmar
20.08.2018, 11.59

Samasta syystä, kuin sähköjä fillarissa. Ei jaksa lihasvoimalla mennä haluamaansa vauhtia?

Tosin sähköperämoottorilla on toinenkin etu. Sähköperämoottori on muuten siitä hauska vehje, että sillä pääsee paljon hiljaisemmin, kuin soutamalla. Kun sillä menee reilusti alle veneen runkonopeuden, niin tyynellä ilmalla savolaismallisella lasikuituveneellä meno on todella äänetöntä.:cool:

Steni
20.08.2018, 14.45
Samasta syystä, kuin sähköjä fillarissa. Ei jaksa lihasvoimalla mennä haluamaansa vauhtia?

Ei ainakaan minun kohdalla pidä paikkaansa, tänään ajoin yli 70km lenkin lihasvoimalla 38+ keskarilla ja illemmalla
otan sähköpyörän alle, sillä keskarit 24-26 välissä, riittää mulle vallan mainiosti.

marmar
20.08.2018, 23.18
Ei ainakaan minun kohdalla pidä paikkaansa, tänään ajoin yli 70km lenkin lihasvoimalla 38+ keskarilla ja illemmalla
otan sähköpyörän alle, sillä keskarit 24-26 välissä, riittää mulle vallan mainiosti.

Ei tuo pikku pyrähdys mitään todista.
Pitää sääntö sunkin kohdalla paikkaansa. Et sinä muuten sähköjä käyttäisi :rolleyes:

ElBike
23.08.2018, 16.00
Yeti ja Hitlike ovat sikäli oikeassa että luomufillari on tietyllä tavalla vapauttava. Esimerkiksi itse olen haaveillut ajelevani muutaman retkeilyreitin sähkärillä, mutta yhdellä akulla ei pärjää ja matkalla ei ole pistorasioita, joista ladata. Tottakai se rajoittaa.
No, seikkailla voi isosti tai sitten pienessä piirissä. Kun on seikkaillut maailmalla tiettömien taipaleiden takana, on välillä kiva seikkailla ihan lähimaastoissa. Joillekin seikkailu on ajaa Karhunpolku, kun toiset lähtee Alaskaan viikkokausiksi tunteakseen reissun seikkailuksi. Kuten kirjoitin, oma asuinkaupunkini paljastaa jatkuvasti uusia yllätyksiä ja paikkoja, joissa ei vain ikinä ole tullut käytyä. Siksi koska autolla on päätöntä ajella edestakaisin ja joka paikkaan sillä ei pääsisikään. Siksi että jalkaisin ei jaksa lähteä niin pitkälle. Ja luomufillarilla ei viitsi ajella vain päättömästi siksakkia koska luomulla ajaessa haen joko kuntoilua (maantiellä) tai jotain mielenkiintoista maastoa jossa ajaminen ei ole tylsää polkua polkemista vaan haasteita.
Sähköavusteisella fillarilla taas tulee niin helposti pörrättyä joku polku umpikujaan, takaisin ja viereistä polkua - taas umpikujaan. Takaisin taas ja ehkä kohta löytyy joku polku, joka vie jonnekin. Jos ei, niin ajellaan sitten takaisin mäen päälle.

ElBike
23.08.2018, 16.07
No, kerroppa sitten miksi ajat sähköpyörällä?

KotooTöihin
23.08.2018, 16.12
Mulla olis hirvee hinku kokeilla sähkäriä. Ei vaan köyhän rahat riitä, ellei nykyisestä osa kerrallaan keräile jotain palapeliä :D. Tosin ajettaville poluille on matkaa n. 12km ja jotkut väittää ettei siellä sais muka pyöräillä. Parhaat juurakkohelvetit näillä seuduin. Hevoset ja talvella koiravaljakot on kyllä sallittuja.

hphuhtin
23.08.2018, 16.19
Piti tännekin laittaa, että sähköpyörää voi ”tarvita” sopivasykkeisen treenin tuottamiseen.

Luin Pyöräilijän käsikirjasta itselleni yllättävän suosituksen, että 80% ajosta pitäisi olla 65-80% alueella maksimisykkeestä. Enpä tiedä toteutuuko omilla luomulenkeillä. Ehkä, jos tauot huomioi.. sähköpyöräilyn ansiosta tämä sitten on toteutunut ehkä ihan vahingossa :)

ElBike
23.08.2018, 16.27
^Tuon vuoksi moni maastopyöräilijä ajaa treeniä maantiellä. Maastossa ajetaan sitten kovempia treenejä ja tietenkin hiotaan tekniikkaa. Yleistynyt myös treenaaminen sisätiloissa trainerilla.
Jos tavoitteena on kohottaa kuntoa, näkisin että hommaa trainerin niin voi pitää sykkeen tasan 68,5%:ssa. Jos on ongelma luomupyörällä että syke nousee liikaa niin kannattaa hommata sykemittari, katsoa sitä ja aina kun syke nousee liian ylös, lopettaa polkemisen tai vaikka hiljentää vauhtia :D

Itseäni kiukuttaa kun joillekin on iskostettu päähän että fillarilenkillä pitää ajaa jotain tasaista pk-vauhtia tai kunto ei nouse. Esim. 5h pk-lenkillä on ihan hyvä vetää välillä mäki seisaaltaan ja vauhdilla tai ottaa väliin vaikka 5km tempo. Treenin kokonaisvaikutus säilyy kuitenkin sen kestosta johtuen pk-alueella. Jotkut kuntoilijat varoo sykkeen nousua niin että ajaa aina tasan pk-alueella ja sitkuttaa mäet ykkösellä ylös. No, tapa treenata sekin, mutta fillari ei kyllä kulje koskaan sitten yhtään kovempaa kuin 32km/h. Kuntoilijankin pitää miettiä miksi kuntoa halutaan nostaa. Mikä on tavoite? Ajaa fillarilla kovempaa tai rennommin vai mikä?

KotooTöihin
23.08.2018, 16.43
Mun tavoite on ajaa pitkälle ja isommalla keskarilla. Helposti hoidettu vaihtamalla maasturi maantiekonkeliin. En suostu siihen. Maasturilla tähän asti kaikki ajot ja yleensä aika levottomat reitit on ollu. Cyclocross pyörä saattais kiinnostaa, mut ei se varmaan kestäis mun käytössä.

Needleman
23.08.2018, 17.42
Tänään maastolenkillä tuli aika moneen kertaan mieleen että sähköllä tämänkin mäen olisi polkenut ylös. Sama homma kunnon juurakoissa. Vieläkään ei ole kuulunut omasta sähköstä mitään. Ehkä ens viikolla

hphuhtin
23.08.2018, 17.44
Mikä on tavoite? Ajaa fillarilla kovempaa tai rennommin vai mikä?

Niin, tai onko pakko olla mitään tavoitteita. Tai ehkä on monia erilaisia. Mutta sähköpyörä voi auttaa, jos haluaa treenata jonkin sykealueen mukaan. En sano, että itse haluaisin, omat tavoitteet liittyy ensisijaisesti fiilikseen pyöräillessä ja selvästi myös kuvarasteihin :) Sen verran vanha ja huonokuntoinen olen, että en pärjää edes sähköllä hyväkuntoisille :)

Snowie
23.08.2018, 18.31
Tasamaalla ei olekaan varmaan kenellekään liian raskasta, mutta tiedätkö miltä ylämäet tuntuvat, kun pyörän päällä on n. 110kg? Jos et tiedä, tee testi!

Mielekkäämmältä kuin tasamaa. Joskus 110kg päälle heitetään vielä 10-20kg.

Steni
23.08.2018, 20.36
No, kerroppa sitten miksi ajat sähköpyörällä?

Mulla on 12 tunnin työvuorot ja aamu 7-19 ja yö 19-7 työajoilla
ja niinä päivinä pyrin ajamaan n.15-20km lenkin ennen duunin menoa ja duunin jälkeen.
Varsinkin yövuoron jälkeen klo 7 aamulla on sähkö tosiaan tarpeen että saa edes pikku lenkin
väsyneenä aikaiseksi. Muuten jäisi kyseisinä päivinä ulkoilut väliin.
Ja samalla vältän myös auton käyttämistä työmatkoihin.

Jami2003
23.08.2018, 21.38
Oishan tuollainen sähkötäpäri enduro siisti. Ajaisin sillä nuorisolle alamäki rataa laskettelu rinteeseen. Vaikka ennen kaikkea tykkään maastopyöräilystä (ja kaikesta pyöräilystä) kuntoilun takia niin alamäkipyöräilyssä ilman hissiä tulee munkin masokistin rajat vastaan.

MRe
24.08.2018, 09.32
Mikä on tavoite? Ajaa fillarilla kovempaa tai rennommin vai mikä?
Tuottaa mielihyvää? Joko suoraan tai välillisesti. Ja jos sähköpyörä toteuttaa tuon, niin eikö kaikki ole kohdallaan.

Ja kun viimeeksi katsoin, ei Suomessa (vielä) ole rajoitettu pyörien omistamista. Mulla on niitä tällä hetkellä neljä. Tai viisi, jos DHL:n kyydissä Italiasta Suomeen tuleva lasketaan jo mun fillariksi. Löytyy eri käyttöihin ja eri fiiliksiin omat pyörät. Sähköpyörä on niistä nyt vain yksi.

MRe
24.08.2018, 09.39
Yeti ja Hitlike ovat sikäli oikeassa että luomufillari on tietyllä tavalla vapauttava. Esimerkiksi itse olen haaveillut ajelevani muutaman retkeilyreitin sähkärillä, mutta yhdellä akulla ei pärjää ja matkalla ei ole pistorasioita, joista ladata. Tottakai se rajoittaa.
Samalla tavalla rajoittaa se luomufillarikin yksittäisen lenkin pituutta. Mutta totta on, että puuroa on helpompi tankata keskellä metsää kuin sähköä.

Sähköavusteisella fillarilla taas tulee niin helposti pörrättyä joku polku umpikujaan, takaisin ja viereistä polkua - taas umpikujaan. Takaisin taas ja ehkä kohta löytyy joku polku, joka vie jonnekin. Jos ei, niin ajellaan sitten takaisin mäen päälle.
Tämä voi olla totta. Tosin itse pörräilin tuossa lähimetsässä luomu-läskillä keskiviikkona puolitoista tuntia ja 10 km. Alue oli ehkä 1km x 500m kooltaan. 20 vuotta asunut Meltsissä ja vasta nyt löysin tuon metsän. Aivan huikea paikka Mellunmäen/Länsimäen ja Kehä III:n/Itäväylän rajaama mörkömetsä täynnä polkuja ja kallioita.

Mutta kyllä mulla on sähköpyörähankinnan taka-ajatuksena, että jaksaisi ajella Sipoonkorvessa pidempiä lenkkejä. Se juurakko siellä syö minulta mehut alta aikayksikön kun täysjäykällä fätillä puskee.

kyytimies
24.08.2018, 10.29
Mielestäni vapaa-ajan toimintojen tulee täyttää kolme kriteeriä, jotka ovat: onko se hauskaa, kivaa ja mukavaa? Jos on niin eiks sillon kannata tehdä just sitä?

MRe
24.08.2018, 10.48
Mielestäni vapaa-ajan toimintojen tulee täyttää kolme kriteeriä, jotka ovat: onko se hauskaa, kivaa ja mukavaa? Jos on niin eiks sillon kannata tehdä just sitä?
Yleensä niihin pitää myös mennä ulkopuolisen mielestä järjettömästi rahaa, mutta muuten allekirjoitan tuon listan.

marmar
24.08.2018, 11.07
Varsinkin yövuoron jälkeen klo 7 aamulla on sähkö tosiaan tarpeen että saa edes pikku lenkin
väsyneenä aikaiseksi. Muuten jäisi kyseisinä päivinä ulkoilut väliin.

Tulihan se sieltä, eli edelleenkin se yksi ainoa syy sähkön tarpeeseen (ei jaksa pitää haluamaansa vauhtia ilman sähköjä) piti paikkaansa ;).

Lisäselityksiä voi toki keksiä miljoonia ja jaksaminen voi olla myös puhtaasti henkistä laatua, mutta kaikki kulminoituu edelleen tuohon yhteen ainoaan syyhyn.

Lisäselityksiä on monia:
esim.

Tulee hiki ja ei halua mennä hikisenä töihin/kauppaan/vierailulle jne.
Ei vaan nappaa rehkiä, kun pääsee helpommallakin
Kunto ja/tai voimat ei riitä
jne.

Kaikki on minusta ihan yhtä hyviä selityksiä ja jos sähkö tekee onnelliseksi tai vähemmän onnettomaksi, ja rahat riittää sähköön sekä sen ylläpitoon, niin hankkii sitten sen sähkön :).

Steni
24.08.2018, 13.10
Aika erikoinen tulkinta, marmar. Jokainen ajatelkoon miten haluaa.
Mainitsin, että jää ulkoilut väliin joten "ei jaksa pitää haluamaansa vauhtia ilman sähköä"
on aika kaukaa haettu. Etkä noteerannut sitä mitenkään auton korvaavana tekijänä työmatkoilla.

Mr_W
24.08.2018, 14.53
Tulihan se sieltä, eli edelleenkin se yksi ainoa syy sähkön tarpeeseen (ei jaksa pitää haluamaansa vauhtia ilman sähköjä) piti paikkaansa ;).

Eikö tämä pidä paikkansa myös kaiken muunkin liikkumisen tapauksessa? Jos kaikki pääsisivät omavoimaisesti riittävän nopeasti kävelemällä/juoksemalla/teleporttaamalla/lentämällä, pyörät/mopot/autot/veneet/lentokoneet olisivat vähemmän tarpeen. "Kävelisit tai juoksisit nopeampaa, niin et tarvitsisi pyörää. Tai autoa. Tai lentokonetta." Teräsmies ei tarvitse sähköpyörää tai mitään muutakaan menopeliä, Clark Kentistä en tiedä.

MRe
24.08.2018, 15.02
Eikö tämä pidä paikkansa myös kaiken muunkin liikkumisen tapauksessa? Jos kaikki pääsisivät omavoimaisesti riittävän nopeasti kävelemällä/juoksemalla/teleporttaamalla/lentämällä, pyörät/mopot/autot/veneet/lentokoneet olisivat vähemmän tarpeen. "Kävelisit tai juoksisit nopeampaa, niin et tarvitsisi pyörää. Tai autoa. Tai lentokonetta." Teräsmies ei tarvitse sähköpyörää tai mitään muutakaan menopeliä, Clark Kentistä en tiedä.
Aika lailla. Jos kävellen pääsisi yhtä nopeasti Helsingistä Barcelonaan kuin lentokoneella, niin kuka lentäisi? Käsi ylös. Toki niitä herkullisia lentokoneaterioita, turvatarkastuksia, jonotuksia, matkatavaroiden odottamisia ja kirkuvia lapsia lentokoneessa tulisi ikävä, mutta ehkä siihen keksittäisiin sitten joku virtuaalijuttu, jossa niitä voisi kokea.

Mun mielestä aika kaukaa ja asenteellisesti haettu tuo argumentti "koska et jaksa polkea". Kuka jaksaa katsoa formulaa, kun kymppitonnin juoksukin on keksitty. Ja viidenkympin perinteinen.

ElBike
24.08.2018, 15.32
Sähköpyörää tarvitaan nautintoon. Joku nauttii siitä ettei kauppaan mennessä hiki valu selästä. Joku nauttii vastatuuleen töihin ajamisesta. Joku nauttii kun ylämäet ei vedä jalkoja hapoille. Joku nauttii siitä että pääsee metsässä kovempaa pitemmän aikaa ilman sähköavustusta. Joku nauttii siitä että fillarissa on avustus siinä vaiheessa jos kuntolenkillä simahtaakin totaalisesti. Joku nauttii kun voi polkea niin kevyesti ettei polviin koske, mutta pystyy silti ajamaan järkevää vauhtia.

marmar
24.08.2018, 15.56
Aika erikoinen tulkinta, marmar. Jokainen ajatelkoon miten haluaa.
Mainitsin, että jää ulkoilut väliin joten "ei jaksa pitää haluamaansa vauhtia ilman sähköä"
on aika kaukaa haettu. Etkä noteerannut sitä mitenkään auton korvaavana tekijänä työmatkoilla.

Sama juttu siinä, kun ei jaksa polkea, niin otetaan sähkö avuksi. Jos ei jaksa polkea sähkölläkään niin ottaa auton.

Mr_W
24.08.2018, 16.12
^ Eikö tuo tosiaan pitäisi alkaa "jos ei jaksa kävellä tai juosta, pyöräilee" Jne.? Tosin oikeassa elämässä pelkkä jaksaminen tuskin on useinkaan ainoa syy menotavan valintaan.

tempokisu
24.08.2018, 16.34
^ Eikö tuo tosiaan pitäisi alkaa "jos ei jaksa kävellä tai juosta, pyöräilee" Jne.? Tosin oikeassa elämässä pelkkä jaksaminen tuskin on useinkaan ainoa syy menotavan valintaan.

Ei ole ei. Mutta kun ei voi jalkavammojen takia kävellä, juoksemista puhumattakaan, mutta onneksi pyöräily sujuu tavallisilla kengillä.
Muotoilisin kyllä että ajaa sitten rauhallisemmin jos ( ja kun) ei jaksa enää kovin vauhdikkaasti ajella, ja ulkonahan voi myös ihan vaan oleskella. Ei kyllä jaksaisi jos pitäisi koko ajan sisätiloissa kököttää.

ElBike
24.08.2018, 16.55
^Koitetaan jättää tästä keskustelusta pois terveydelliset syyt. Se on selvä että jos on jalat amputoitu, liikkuu pyörätuolilla. Jos ei polvet kestä, voi ajaa sähköfillarilla.
Mutta miksi terve ihminen ajaisi sähköfillarilla - sitä tässä on yritetty selvittää jo 20 sivun verran :D

ElBike
24.08.2018, 17.04
Muotoilisin kyllä että ajaa sitten rauhallisemmin jos ( ja kun) ei jaksa enää kovin vauhdikkaasti ajella, ja ulkonahan voi myös ihan vaan oleskella. Ei kyllä jaksaisi jos pitäisi koko ajan sisätiloissa kököttää.

Katselin tuossa montulla lapsia, jotka rakensivat hyppyriä ja hyppivät fillarilla siitä. Yeti ja sielunkumppanit varmasti raivoaisivat ettei tuollainen ole pyöräilyä lainkaan. Minusta se on. Vaikkei räkä valu poskella ja hiki kirvellä silmiä, se kehittää motoriikkaa, antaa elämyksiä ja onnistumisen tunteita. Opettaa myös mitä käy jos hyppy ei onnistu. Se yhdistää samanhenkisiä kavereita ja kasvattaa yhteishenkeä. Ja tämä tapahtuu fillarin avustuksella. Ihan samalla tavalla sähköfillarillakin voi vain nautiskella tai vaikka hakea elämyksiä hyppimällä hyppyreistä ja kipuamalla ilman maitohappoja takaisin mäen päälle.
Molempia näistä pyöräilyn alalajeista yhdistää fillari. Vaikka sähköavusteisessa on moottori, niin ns. katulailliset vehkeet on kuitenkin enemmän polkupyöriä kuin mopoja. Sen uskon että 40kg painoisella Bultagon ajotuntuma ei enää kauhean lähellä fillaria ole, mutta nämä 23kg painoiset, vain polkemalla avustettavat, on ajotekniikaltaan aivan samanlaisia kuin luomufillaritkin. Jos jonkun mielestä sähköavustuksella ajaminen on huijausta, niin miten he suhtautuvat montulla hyppiviin, bikeparkkeihin, skeittipuistossa kikkaileviin tai vaikka trial-kuskeihin?

kyytimies
24.08.2018, 17.46
Olin hiihtokeskuspyöräilemässä Saalbachissa, luomu pitkäjoustolla, sluibailin +merkkisen vertikaalin hisseillä. Oli aivan kohtuuttoman kivaa, vaikkei sillä tahkopihkala-palkintoja saakaan (tai siitä johtuen)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180824/c9eb94d93729408ce176342a1754949e.jpg

Yeti
24.08.2018, 18.45
Sähköpyörää tarvitaan nautintoon...

Ei tarvita, ei ainakaan yleisesti. Minä en tarvitse sähköpyörää nautintoon, pystyn nautiskelemaan ihan hyvin lihasvoimapyörällä. Mikset vaan kirjoita "Minä tarvitsen sähköpyörää nautintoon"? Kirjoittaisit sentään jotain mitä pitäisi paikkansa.

Katselin tuossa montulla lapsia, jotka rakensivat hyppyriä ja hyppivät fillarilla siitä. Yeti ja sielunkumppanit varmasti raivoaisivat ettei tuollainen ole pyöräilyä lainkaan.
...

??? Miksi minä olisin sitä mieltä? Minusta on itse asiassa kohtalaisen epäkohteliasta rakentaa huonoja argumentteja väittämällä että minä ajattelisin jotain mitä ei lainkaan pidä paikkansa. Henkilökohtaisuuksiin meneminen keskusteluissa on täysin tarpeetonta.

e-tracker
24.08.2018, 19.07
Hyvän harrastuksen tuntomerkit ovat tunnetusti epämukavaa, kallista ja täysin hyödytöntä. Sähköpyöräily ei täytä määritelmää koska ei ole erityisen epämukavaa.

Irocci
24.08.2018, 19.09
Katselin tuossa montulla lapsia, jotka rakensivat hyppyriä ja hyppivät fillarilla siitä. Yeti ja sielunkumppanit varmasti raivoaisivat ettei tuollainen ole pyöräilyä lainkaan. Minusta se on. Vaikkei räkä valu poskella ja hiki kirvellä silmiä, se kehittää motoriikkaa, antaa elämyksiä ja onnistumisen tunteita. Opettaa myös mitä käy jos hyppy ei onnistu. Se yhdistää samanhenkisiä kavereita ja kasvattaa yhteishenkeä. Ja tämä tapahtuu fillarin avustuksella. Ihan samalla tavalla sähköfillarillakin voi vain nautiskella tai vaikka hakea elämyksiä hyppimällä hyppyreistä ja kipuamalla ilman maitohappoja takaisin mäen päälle.
Molempia näistä pyöräilyn alalajeista yhdistää fillari. Vaikka sähköavusteisessa on moottori, niin ns. katulailliset vehkeet on kuitenkin enemmän polkupyöriä kuin mopoja. Sen uskon että 40kg painoisella Bultagon ajotuntuma ei enää kauhean lähellä fillaria ole, mutta nämä 23kg painoiset, vain polkemalla avustettavat, on ajotekniikaltaan aivan samanlaisia kuin luomufillaritkin. Jos jonkun mielestä sähköavustuksella ajaminen on huijausta, niin miten he suhtautuvat montulla hyppiviin, bikeparkkeihin, skeittipuistossa kikkaileviin tai vaikka trial-kuskeihin?

Juurikin noin. Ihmetyttää miten aikuiset ukot jaksaa itkee muitten harrastus välineistä.

Eikö se ole kaikille täyspäisille selvää, että tätä uutta pyöräilyn alalajia eli sähköpyöräilyä vastustavat vastustaa myös noita bmx tai maantiepyöräilijöitäkin. Joidenkin päät on vaan ohjelmoitu niin huonosti, jotta se mikä ei itseä kiinnosta ei saa muitakaan kiinnostaa. Huomaahan sen jo siinä, kun oikein tullaan jonkun alalajin topicceihin "itkemään" huijauksista ja muista lapsellisista jutuista.

Kaiken lisäksi sähköpyöräily tuo isoja tuloja koko alalle. Ihan normi jarru/vaihteisto jne. osia näissä on ja voiman/painon takia ehkä kuluukin nopeammin. Sähköpyörän vastustajia varmaan harmittaa sekin, kun toiset ostaa varaosia tuplasti sen mitä itse luomulla.
Fakta on se jotta moni suomalainen pyöräalan yritys on pystyssä vain ja ainoastaan sähköpyörien takia.

Esim. itsellä menee 1000km ketju ja pakka 3000km vaihtoon. Sähköpyörän vastustajat tietysti mielensä pahoittaa, kun vien rahaa pyöräkauppoihin???

Yeti
24.08.2018, 19.17
...
Huomaahan sen jo siinä, kun oikein tullaan jonkun alalajin topicceihin "itkemään" huijauksista ja muista lapsellisista jutuista.

Olet varmasti huomannut että juuri tämä keskustelu on tehty provokatiivisesti juuri sitä tarkoitusta varten? En ole juuri muita sähköpyöräilytopikkeja lukenut, mutta eikö niissä saa olla rauhassa sähköpyöräkuplassa*? Vai onko porukka käynyt niissäkin häiritsemässä harmoniaa?

*Kupla = tietokupla, kaikukammio

MRe
24.08.2018, 20.25
^ Eikö tuo tosiaan pitäisi alkaa "jos ei jaksa kävellä tai juosta, pyöräilee" Jne.?
Tämä on oikeasti aika lailla se syy miksi enimmältään pyöräilen: en halua tai jaksa kävellä vastaavia matkoja tai aikoja. Mieluummin ajan fillarilla 20km kuin kävelen kaksi.

Mut ihme jankkausketju. Palaa taas elävästi mieleen miksi aina parin viikon visiitin jälkeen katoan tältä foorumilta muutamaksi vuodeksi. Joidenkin on vain pakko päteä ja jankata. No, kuka saa kiksit mistäkin. Mutta onhan trollien sielunelämää tutkittu ja yleensä sieltä sitten löytyy muitakin juttuja.

Metsämuija
26.08.2018, 11.36
Tässä ketjussa pistää hymyilemään perustelut ja vertailut. Logiikka kädenväännössä ontuu ja pahasti.

Ottakaamme esimerkiksi ehdotettu perustelu ”sähköpyörällä ajaminen on hauskaa”. Vasta-argumenttina on että ”luomulla ajaminen on vasta hauskaa” ja siitä vedetään sitten päätelmä että sähköllä ei voi olla hauskaa tahi sähköllä ajamisen hauskuutta ei voi laskea mukaan, koska luomulla sai jo ajamisesta hauskaa. Jos nyt heitän utopistisen väitteen, että kotitöiden tekeminen on hauskaa, vetääkö se pohjat pois lopullisesti pyörällä ajamisen hauskuudesta (luomulla tahi sähköllä). No ei, koska luomupyörilyn hauskuudella tai sähköpyöräilyn hauskuudella ei ole korrelaatiota toistensa välillä. Jos haluatte kieltää että sähköpyörällä ajaminen ei ole hauskaa, perustelkaa se jotenkin muuten.

Sähköpyöräilyn seikkailuarvon kieltämisessä oli jo aavistus argumentointia, kun todettiin että akku ei kestä. No voi ottaa toisen akun ja voilaa - metsään pääsee mönkimään vaikka 250km verran. Ei taida hirvittävän montaa reittiä olla Suomessa, jossa toi ei riitä. Ja mitä nyt olen katsellut kaiholla luomulla Suomea päästä päähän taivaltavia, niin ei kalustossa ole kyllä heilläkään varauduttu että sivistystä ei lainkaan tervehdittäisi reissussa (päin vastoin esim ruokaa ei ole juuri mitään reissussa mukana). Mutta lisää erämaa-reissusepustuksia toki luen luomuilijoiltakin jatkossa, antakaahan tulla!

usko juntunen
26.08.2018, 21.19
En missään tapauksessa kiellä sähköpyöräilyn hauskuutta. Se on kuin keinosiemennys. Yhteistä näillä on se, että maaliin päästään ilman turhaa polkemista ja silmiä kirvelevää hikistä ähellystä. Homman(molemmat) voi hoitaa jamespond-tyyliin vaikka puku päällä ja ravatti kaulassa.
Kummalla lie leveämpi hymy e-pyöräilijä vs ravattisonni?

nimimerkki 59v tosipyöräilijä

Juskola
26.08.2018, 21.33
Hyvän harrastuksen tuntomerkit ovat tunnetusti epämukavaa, kallista ja täysin hyödytöntä. Sähköpyöräily ei täytä määritelmää koska ei ole erityisen epämukavaa.
MInulla spyöräily oli aika epämukavaa. Vedin torstaina katolleni ihan hyvästä alamäkivauhdista suoraan kalliolle. Melkein sain kääntymään ukemiksi, mutten ihan. :D Olkapää sijoiltaan. Mutta eiköhän se siitä...

Yeti
26.08.2018, 21.56
Tässä ketjussa pistää hymyilemään perustelut ja vertailut. Logiikka kädenväännössä ontuu ja pahasti.

Ottakaamme esimerkiksi ehdotettu perustelu ”sähköpyörällä ajaminen on hauskaa”. Vasta-argumenttina on että ”luomulla ajaminen on vasta hauskaa” ja siitä vedetään sitten päätelmä että sähköllä ei voi olla hauskaa tahi sähköllä ajamisen hauskuutta ei voi laskea mukaan, koska luomulla sai jo ajamisesta hauskaa. Jos nyt heitän utopistisen väitteen, että kotitöiden tekeminen on hauskaa, vetääkö se pohjat pois lopullisesti pyörällä ajamisen hauskuudesta (luomulla tahi sähköllä). No ei, koska luomupyörilyn hauskuudella tai sähköpyöräilyn hauskuudella ei ole korrelaatiota toistensa välillä. Jos haluatte kieltää että sähköpyörällä ajaminen ei ole hauskaa, perustelkaa se jotenkin muuten.
...

Ei kai kukaan ole edes väittänyt ettei sähköpyöräily ole hauska? En itse epäile sitä yhtään, aivan varmasti on hauskaa, mutta itselleni luomupyöräily on myös erittäin hauskaa.

Yeti
26.08.2018, 22.19
...
Sähköpyöräilyn seikkailuarvon kieltämisessä oli jo aavistus argumentointia, kun todettiin että akku ei kestä. No voi ottaa toisen akun ja voilaa - metsään pääsee mönkimään vaikka 250km verran. Ei taida hirvittävän montaa reittiä olla Suomessa, jossa toi ei riitä. Ja mitä nyt olen katsellut kaiholla luomulla Suomea päästä päähän taivaltavia, niin ei kalustossa ole kyllä heilläkään varauduttu että sivistystä ei lainkaan tervehdittäisi reissussa (päin vastoin esim ruokaa ei ole juuri mitään reissussa mukana). Mutta lisää erämaa-reissusepustuksia toki luen luomuilijoiltakin jatkossa, antakaahan tulla!

Seikkailu tarkoittaa eri ihmisille niin eri asiaa että siitä on melko turhaa keskustella, mutta tässä on nyt minun mielipide asiasta: Itse vähän vastustan käsitteiden inflaatiota, joten en varsinaisesti näe että sähköpyörä kelpaisi ainakaan itselleni seikkailulle. Seikkailussa täytyy olla jotain vaikeata tai jollain tavalla riskejä, tai jotain muuta erikoista, muuten se ei ole seikkailu. Muutaman tunnin oman lähiseudun polkujen löytöretkeily ei ole tämän määritelmän mukaan seikkailu, vaikka se kivaa onkin. Tämä ei tieteenkään tarkoita etteikö voisi löytyä seikkailuja myös sähköpyörälle.

Roiala
27.08.2018, 07.24
Mikä estää sähköpyörällä ei ole vaikeaa, riskejä tai erikoista =seikkailua? Joo, pääsee pidemmälle, hankalampiin paikkoihin ja nopeammin joten haasteita varten voi olla vaikeampi löytää paikkoja mutta riskit ja erikoisuus ja vaikeuskin helposti kasvavat sähkärin myötä. No, näin ainakin minulla. Itsellä maastossa (esim saariselkä stages tai syöte mtb) päivässä jaksaa noin 60-70 km kohtuudella luomu läskillä että on vielä inhimillisen tuntuista puuhaa, sähkärillä vastaavasti reilusti toiselle sataa jaksaa ajaa ja pahemmassa maastossa, ei haittaa suot ja isommatkaan mäet niin paljoa vaan pääsee paikkoihin mihin luomulla ei jaksa = pääse... edelleen kyllä saa kaikki voimat käytettyä jne. Ja kivaa on kummallakin tavalla. Mutta kuten edelläkin jo todettua niin kqikkien ei tarvitse pitää kaikesta ja toisille varmasti tulee ihan eri ”kiksit” siitä että on selvinnyt valitsemastaan reitistä ilman teknologian apua. Suunnistaahan monet edelleen ilman gps:ää josta käytiin aikanaan ihan samanlainen keskustelu, sen käyttäjät olivat tosi erämiesten mielestä rupusakkia jne. Kukin tavallaan ja koittakaamme suvaita erillaisuutta?

Dude
27.08.2018, 08.27
Ei kai kukaan ole edes väittänyt ettei sähköpyöräily ole hauska? En itse epäile sitä yhtään, aivan varmasti on hauskaa, mutta itselleni luomupyöräily on myös erittäin hauskaa.

Mulla into pyöräilyyn on viime vuosina laskenut ja onkin pääosin tullut ajettua pyörää alamäkeen hissimäissä tai jossain ulkomailla shuttleavusteisesti. Pyörän päällä harrastumielessä vietetty aika oli vuosia (yli 10v) 150-250h haarukassa, viime vuosina todella laskevalla trendillä:

2014: 256h
2015: 202h
2016: 115h
2017 47h
2018 tähän mennessä 23h...

Metsissä ja maantiellä ajaminen on jäänyt siis käytännössä kokonaan. Nyt sähköpyörän hankittuani ainakin toistaiseksi metsässä ajo maittaa, saa samanlaista vauhdin hurmaa, kuin alamäkihommissa. Toki mulla vuotuiset treenimäärät on pysyneet >300h, mutta fillarointi on korvautunut muilla lajeilla... Sähkön avulla uskon fillaroinnnin taas kiinnostavan kotimaisemissakin.

Toivottavasti tunne kestää, niin ei ihan turhaan tullut sähkömaasturia ostettua :)

oem
27.08.2018, 08.40
Puhelimen ja muiden kälkkyjen lataamiseen ja valoille.

MRe
27.08.2018, 09.07
Haiskahtaa vahvasti kyllä siltä, että "luomupyöräilijät" kokevat että sähköpyörällä ajava jotenkin fuskaa. Ja mikä pahinta, jos mennään vaikka ylämäessä ohi. Sitä ei lasketa, koska se on ajettu sähköllä. Aika lailla perusluterilainen näkemys kyllä pyöräilyyn: jos hauskuus ei tule tuskan kautta, se ei ole ansaittua.

Voiko vesijetillä ajaminen olla hauskaa? Hauskempaa kuin soutaminen? Luomupyörällä ajaminen on hauskaa, mutta niin varmaan on sähköpyörälläkin ajaminen. Hauskuushan riippuu paljon välineen soveltuvuudesta tekemiseen. Maantiepyörällä on hauskaa ajaa Porvooseen maantietä pitkin, mutta Sipoonkorvessa hauskuus karisee aika nopeasti. Sama juttu täysjoustolla, mutta päin vastoin. Jos sähkövehje mahdollistaa hauskuuden säilymisen teknisessä maastossa, niin sehän lienee vain hyvä asia. Paitsi puritanistien mielestä, joille hauskuus ei tule ilman tuskaa.

Nimimerkille "59v tosipyöräilijä" toteaisin, että vasta 57v en-niin-tosi(kko)pyöräilijä päätti siirtyä sähköön ja fillarin pitäisi saapua keskiviikkona. Noita puurolla toimivia on varastossa kolme, eiliseen asti niitä oli neljä, mutta yhden sain myytyä. Itse otan sen pyörän mikä sillä hetkellä tuntuu mukavimmalta, kun lähden lenkille. Vuosia vedin luomulenkkejä Suunnon kanssa verenmaku suussa, kunnes puolipakolla opettelin ajamaan rauhallisesti ja nauttimaan ajamisesta ja elämästä. Mutta kuka mitäkin, en minä niitä taju-kankaalla -lenkkejä aio muilta kieltää. Itsekin tulen niitä vielä vetämään, kun siltä tuntuu. Mutta sitten kun ei tunnu, otan jonkun toisen laitteen.

jokkedokke
27.08.2018, 09.58

Porttiteoriaa myötäilläkseni sähköpyöräily voi toimia myös erittäin vaarallisena porttina luomupyöräilyyn. Vähän autotallin uumeniin unohtunut cx-fillari on saanut tänä kesänä talven sähkärillä sinkuttamisen seurauksena kyytiä ihan eri tahtiin kuin ennen, ja hauskaa on ollut molemmilla vehkeillä rälläys. Tilastojen mukaan toukokuusta lähtien on kilometrejä fillareihin tullut aika tavalla tasatahtia, puolet sähköllä, puolet ilman. Sähköllä osa työmatkoista ja maastolenkit, luomuna osa työmatkoista ja pitkät maantielenkit.

marmar
27.08.2018, 11.10
Haiskahtaa vahvasti kyllä siltä, että "luomupyöräilijät" kokevat että sähköpyörällä ajava jotenkin fuskaa. Ja mikä pahinta, jos mennään vaikka ylämäessä ohi. Sitä ei lasketa, koska se on ajettu sähköllä.

Ei sähköpöyrällä ajava mitään fuskaa, vaan ajaa eri ajoneuvolla. Jos joku ajaa sähköpyörällä ylämäessä ohi, niin ei se harmita lainkaan, kuten ei myöskään se, että joku ajaa autolla ohi.

Minusta haiskahtaa vahvasti siltä, että sähköpöyräilijät ei halua myöntää sitä, että sähköllä korvataan puuttuvaa voimaa:rolleyes:.

Yeti
27.08.2018, 11.16
Ei sähköpöyrällä ajava mitään fuskaa, vaan ajaa eri ajoneuvolla. Jos joku ajaa sähköpyörällä ylämäessä ohi, niin ei se harmita lainkaan, kuten ei myöskään se, että joku ajaa autolla ohi.
...

Juuri näin.

MRe
27.08.2018, 11.34
Minusta haiskahtaa vahvasti siltä, että sähköpöyräilijät ei halua myöntää sitä, että sähköllä korvataan puuttuvaa voimaa:rolleyes:.
Samalla ajatuksenjuoksulla moottoripyöräilijät korvaavat puuttuvaa voimaa. Ja autoilijat. Ja myös pyöräilijät, koska juoksu. Tai vaihdepyörällä ajavat, koska sinkula. Jarruja käyttävät, koska fiksi.

Kummallinen keskustelu ja kummallisia tulkintoja.

Fat Boy
27.08.2018, 11.52

Kuinka niin, olen monesti tuonut ilmi, että mulle sähkö toisi maastoon lisää vauhtia, kun paukut ei ilman riitä. Tai riittää, mutta hyvin lyhyille pätkille kerrallaan.

hphuhtin
27.08.2018, 12.05

Omituinen tulkinta, joka kuvastaa sellaista sähköpyöräilyä alaspäin katsovaa asennetta jota itse sähkö- ja luomupyöräilijänä pidän hölmönä. Onhan tässäkin langassa perusteltu kunnon riittämättömyydellä.

Kyllä musta sähköpyöräily on hyvästä, vaikka olisin luomulla liikkeellä. Mikäs sen kivempaa kuin polkea ohi luomulla jostain sähköllä ajelevasta :)

Mr_W
27.08.2018, 12.15
Ja pyörän painoa/keveyttä miettivät eivät varmaankaan myös halua myöntää sitä, että keveydellä vain korvataan puuttuvaa voimaa. Todelliset miehet hankkivat mahdollisimman painavan pyörän. Ja mahdollisimman paljon lisäpainoja. Ehkä jopa vielä omaa läskiä eli aitoa ylipainoa. Näin osoitetaan että voimaa ei puutu, kun massa pistetään liikkumaan.

marmar
27.08.2018, 12.38
Ja pyörän painoa/keveyttä miettivät eivät varmaankaan myös halua myöntää sitä, että keveydellä vain korvataan puuttuvaa voimaa. Todelliset miehet hankkivat mahdollisimman painavan pyörän. Ja mahdollisimman paljon lisäpainoja. Ehkä jopa vielä omaa läskiä eli aitoa ylipainoa. Näin osoitetaan että voimaa ei puutu, kun massa pistetään liikkumaan.

Näinhän se on. Teho-painosuhde merkkaa ylämäessä paljon. Tuskin kukaan huvikseen painoa kasvattaa. Painavamman valinnalle on yleensä 2 syytä: hinta ja kestävyys.

Jos budjetti ei riitä kevyeen, niin sitten pitää tyytyä painavampaan. Sitten taas raskaammassa retkeilykäytössä ei kevyimmän kisaohjuksen kestävyys riitä, vaikka rahaa olisi kuinka paljon tahansa.

Näinhän se on. Teho-painosuhde merkkaa ylämäessä paljon. Tuskin kukaan huvikseen painoa kasvattaa. Painavamman valinnalle on yleensä 2 syytä: hinta ja kestävyys.

Jos budjetti ei riitä kevyeen, niin sitten pitää tyytyä painavampaan. Sitten taas raskaammassa retkeilykäytössä ei kevyimmän kisaohjuksen kestävyys riitä, vaikka rahaa olisi kuinka paljon tahansa.

Toki pyörän keveys parantaa myös käsiteltävyyttä ja vaikuttaa ajettavuuteen, joten siinä mielessä rinnastus ei toimi täysin. Sähköjen lisääminen ei koskaan kevennä pyörää, joten sähkömankelin käsiteltävyys on aina vastaavaa luomupyörää heikompi paikoissa, joissa vaaditaan pyörältä keveyttä.

Ahuman70
27.08.2018, 14.17
Hupaisa ketju :D

Itse olen selvästi ylipainoinen, paino pääsi "karkaamaan" kun treenaminen katkesi kolmeksi vuodeksi loukkaantumisten vuoksi.
Takavuosien kunto ja vauhti on kaukana, mutta polulle tekisi silti mieli. Matalan kynnyksen ratkaisuna löysin sähköavustuksen. Pääsen taas samoille reiteille kuin aiemmin, ilman että täytyy jatkuvasti pysähtyä vetämään happea.
Luomulla matkat jäisivät väistämättä lyhyiksi ja haastavammat nousut menemättä.

Vielä mennään nousut kohtalaisen kovalla avustuksella (ja kyllä, vähän nolottaa ohittaa luomufillaristia), mutta kun kunto taas kasvaa niin avustusta pienemmälle.
Toivottavasti tämä ei ole keltään pois.

Dude
27.08.2018, 14.32
Yksi huomio näin uudelta sähköfillaroitsijalta. Maastossa hyväkuntoinen nauttii tykitellä tasaisia ja alamäkipätkiä, aika harva ylämäkiä. Sähköllä ylämäkiinkin pääsee sellaista vauhtia, että hymy on korvissa :)

Mr_W
27.08.2018, 15.12
Lisäksi voisihan ajatella että kaikkein voimallisimmat polkijat hankkivat sähköfillarin ihan vain akun ja moottorin lisäpainon takia, mutta eivät ovelasti käytäkään avustusta lainkaan. Näin he ystävällisesti suojelevat muiden peruspolkijoiden itsetuntoa ja egoa särkymästä, kun liikkuvatkin "stealthina" eri kategoriassa.

Kuka tietää ketkä sähköavusteilla ajavat todella käyttävät avustusta ja koska? Ehkä he ovat vieläpä virittäneet jarrupalat laahaamaan lisävastusta tuomaan.

Voikin siis olla että jotkut sähköpyörillä ajavat itse asiassa kaipasivat ja saivat lisäpainon tuomaa lisävastusta! Kuka tunnustautuu liikkujaksi, joka pyöräilee sähköavusteisella vain näön vuoksi ja suojellakseen kanssaliikkujien tunteita? Tässä yksi skenaario lisää, mihin sähköpyörää voidaan tarvita. Liikaa voimaa tavalliselle kuolevaiselle - piilota se sähköpyörällä!

Jami2003
27.08.2018, 16.11
Mä meinaan syksyllä selvittää laskettelukeskuksen enduro reiteillä tuleeko sähköpyörällä hiki ja nouseeko sykkeet. Jos noi toteutuu varmaan ostan sähkärin. Mutta kun menen ulkoilemaan niin haluan että se käy myös liikunnasta. Plussana saan ajella luomulla kunnon lenkkejä perheenjäsenten kanssa kun heille antaa sähkön alle.

Laskettelu ryhmissä skinnaus takamaastoihin koetaan hyvänä tapana päästä laskemaan koskemattomia rinteitä. Silti kukaan ei yritä väittää että jos käyttää hissiä laskettelussa se on huijaamista tai jotenkin pois treeneistä. Oikeastaan ymmärretään että mahdotonta treenata laskemista ilman sähköllä toimivaa hissiä.

Jos enduroa tai alamäkipyöräilyä meinaa treenata tosissaan tai vaikka vaan leikillään niin ainakin näillä leveys asteilla melkein tarvitsee sähköpyörän.

En mä talvella tonne mäen päällä yleensä skinnaa vaikka karvat suksiin löytyykin[emoji16]

Metsämuija
27.08.2018, 17.38
Seikkailu tarkoittaa eri ihmisille niin eri asiaa että siitä on melko turhaa keskustella, mutta tässä on nyt minun mielipide asiasta: Itse vähän vastustan käsitteiden inflaatiota, joten en varsinaisesti näe että sähköpyörä kelpaisi ainakaan itselleni seikkailulle. Seikkailussa täytyy olla jotain vaikeata tai jollain tavalla riskejä, tai jotain muuta erikoista, muuten se ei ole seikkailu. Muutaman tunnin oman lähiseudun polkujen löytöretkeily ei ole tämän määritelmän mukaan seikkailu, vaikka se kivaa onkin. Tämä ei tieteenkään tarkoita etteikö voisi löytyä seikkailuja myös sähköpyörälle.

Mihin sinä lähtisit seikkailemaan, johon ei voisi mennä sähköpyörällä? Käytössä sulla olisi 250kilsan range, halutessasi vaikka vajaa 400kilsaa (jos latoo seteleitä pöytään, kaikki on mahdollista). Pyörissä kun on avustuksen säätö, kun sen laittaa alaspäin niin lähestytään luomua ja range kasvaa...

Ekana mulle tulee mieleen todelliset extremeseikkailumatkat, jotka ovat todellakin useissa sadoissa kilometreissä. Joku kuukausi oli puhetta Alaskan superreissusta. Tosin tuon maximatkan on nyt mennyt tasan yksi suomalainen, joten ei tämäkään oikein oo perusteltu kommentti. Koko lapin kiertäminen maastossa ajaen toki olisi aika pro-juttu. Mutta vaeltavatkin immeiset yleensä pätkii maximatkat ja käy hakemassa lisätankkausta parin viikon välein ... mikse sitten sähköilijä?

ArtK
27.08.2018, 17.50
...

Entäs sitten?

e-tracker
27.08.2018, 19.45
Aika usein kepeää mäennousua joku kommentoi että ai siinä onkin sähkö, totean että se on vain lisäpaino.

marmar
27.08.2018, 21.02
Mihin sinä lähtisit seikkailemaan, johon ei voisi mennä sähköpyörällä? Käytössä sulla olisi 250kilsan range, halutessasi vaikka vajaa 400kilsaa (jos latoo seteleitä pöytään, kaikki on mahdollista). Pyörissä kun on avustuksen säätö, kun sen laittaa alaspäin niin lähestytään luomua ja range kasvaa...

Mikälaisellä akustolla meinaat retkivarusteissa ajella 400 km maastossa. saattaa olla painonsa puolesta aika jännä käsiteltävä pitkospuilla.

Boschin laskuri antaa suurimmalla 500wh akulla pehmeässä maastossa 60 km eco moodissa ja 120 km tupla-akulla nopeudella 16 km/h.

Turbo moodilla pääsee puolet tuosta.

https://www.bosch-ebike.com/en/service/range-assistant/

Yeti
27.08.2018, 21.28
...

Kuten jo kirjoitin, on mielestäni aika turha keskustella siitä mitä on seikkailu tarkoittaa eri ihmisille, mutta kun nyt kun nyt kysytään: Seikkailun minimivaatimus minulle olisi kyllä jotain 4 päivää Lapissa sivilisaation ja teiden ulkopuolella, varmasti paksupyörällä, kaikki yöpymiskamppeet ja ruoat mukana. Sen lisäksi pitäisi olla jotain tuntematonta ja epävarmuutta miten jostain pääsee tms, ei se muuten ole seikkailu.

Kilometri ei ole järkevä mitta maastopyöräilyssä, ja jos en ole ymmärtänyt jotain täysin väärin 250 tai 400 km on maantietä hitaalla vauhdilla alamäessä, eikä sillä ole mitään tekemistä maadtopyöräilyn kanssa.

Tämä ei esimerkiksi ollut seikkailu, vaikka reitin ensimmäisestä osuudesta ei ollut tietoa: http://www.yetirides.com/2017/09/over-hills-and-far-away.html

Tämä taas oli seikkailu, vaikkei se pitkä ollut. Ehkä sähköpyörä parilla akulla olisi siihen kelvannut: http://www.yetirides.com/2018/03/riding-to-aland-on-ice.html

Eikö tämä on jo vähän OT?

Metsämuija
27.08.2018, 21.44
Mikälaisellä akustolla meinaat retkivarusteissa ajella 400 km maastossa. saattaa olla painonsa puolesta aika jännä käsiteltävä pitkospuilla.

Boschin laskuri antaa suurimmalla 500wh akulla pehmeässä maastossa 60 km eco moodissa ja 120 km tupla-akulla nopeudella 16 km/h.

Turbo moodilla pääsee puolet tuosta

No taitaa se luomukuskikin välttää vaikkapa suot ja vuoristot retkeillessä, jotta ei mene tunkkaamiseksi. Polulla pitäisi päästä eco-moodilla paljon enemmän kuin 60km (ei se polku puolita rangea). Ja tosiaan ottamalla vara-akun tai kaksi niin pääsee hyvin pitkälle. Ei nyt ehkä sitä 400 kilsaa sentään metsässä esim kolmen akun kombolla, mutta asfalttia imisi lähes sen verran. Oma range on helposti sen 110-120kilsaa parhaimmillaan. Turbomoodi retkeilyssä on tarpeeton (tai korkeintaan pahan hetken apu). Jos siltä tuntuu, niin pitkospuita voi taluttaa. Tekee niin luomullakin ajajat, jos retkivarustus on isompi.

Retkivarusteisiin siis kuuluu erotuksena luomuiluun parit akut. Ainakin omaan retkivarustukseen ne mahtuu näppärästi. Toki pyörä on painava tunkattava kun siinä on vaikka viikon kamat. Läskiin mahtuu hyvin kamaa (sivulaukut, niiden päälle kamaa, eteen pussi ja selkään pieni reppu).

Mä yhä kyllä kuulen mielenkiinnolla millaisia erämaareissuja luomuilijat tekee. En oo hirvittävästi lukenut yli 200km erämaa-ajeluista, mikä olisi vara-akuilla ihan mahdollista jossain Pöyrisjärvellä tai kaldoaivissa. Kyllä ne luomuilijatkin halajaa vaikka mönkijäurille eikä painele polutonta kanervikkoa mielellään. Etelässä taas sivistys kyllä tulee vastaa nopeasti vaikka poronpoluilla ja hossassa, joissa retkeily sähköllä on oikeasti helppoa rangen näkökulmasta. Ainoa ikävä juttu olisi sitkutella avustuksetta takaisin, jos sähköt menis kaput...

Metsämuija
27.08.2018, 22.01
Eikö tämä on jo vähän OT?

Lähinnä pitää ymmärtää, mikä on seikkailun määritelmä, jos väitetään että sähköllä ei voi seikkailla. Mä olen sitä mieltä että voi ainakin retkeillä erämaassa. Toki joutuu miettimään setuppia eri tavoin kuin luomuretkeilijä ja ihan ilmaista akkujen hankinta ei ole. Mäet menevät luomua mukavammin, mutta tunkkaaminen maastossa sähkön kanssa vaatii mukavasti habaa retkivarustuksessa.

Ruotsin tupajärjestelmä muuten tuo tähän vielä uutta ulottuvuutta, ehkäpä lataus voisi olla tuvilla mahdollista....

Muuten tuli kuvista Lapin-kaipuu taas. Hienoja reissuja sulla. Kyllä minä ja sähköpullero sinne jossain vaiheessa painumme, omille pikkuseikkailuille.

Yeti
27.08.2018, 22.18
Lähinnä pitää ymmärtää, mikä on seikkailun määritelmä, jos väitetään että sähköllä ei voi seikkailla. Mä olen sitä mieltä että voi ainakin retkeillä erämaassa. Toki joutuu miettimään setuppia eri tavoin kuin luomuretkeilijä ja ihan ilmaista akkujen hankinta ei ole. Mäet menevät luomua mukavammin, mutta tunkkaaminen maastossa sähkön kanssa vaatii mukavasti habaa retkivarustuksessa.

Ruotsin tupajärjestelmä muuten tuo tähän vielä uutta ulottuvuutta, ehkäpä lataus voisi olla tuvilla mahdollista....

Muuten tuli kuvista Lapin-kaipuu taas. Hienoja reissuja sulla. Kyllä minä ja sähköpullero sinne jossain vaiheessa painumme, omille pikkuseikkailuille.

No, sanoisin kyllä että sähkö asettaa rajoituksia eräretkeilyyn. Ei Ruotsin tunturituvillakaan ole ainakaan vielä mahdollista ladata akkuja, paitsi jos ne on lähellä sivilisaatiota.

Tässä muuten 400 km, josta 80 km tiellä, Pöyrisjärven seudulla. Ei mönkijäurat pääosin ole sileitä teitä, vaan melko raskaita ajaa.

https://youtu.be/sOt7r_-G0mQ

Metsämuija
28.08.2018, 06.43
Tässä muuten 400 km, josta 80 km tiellä, Pöyrisjärven seudulla. Ei mönkijäurat pääosin ole sileitä teitä, vaan melko raskaita ajaa.

Mönkijäura on mulle siis jonkintasoinen trail. Se on helppoa polkua verrattuna etelän tekniseen kivikkojuurakkohelvettiin. Toki varmasti riippuu missä ajetaan. Suot ja niiden välttäminen tuo omat reittihaasteet. Ja mönkijä vaatii kuitenkin suhteellisen loivan nousun, joten ei oo mitään ylösalasrinnettä jota vaeltaja menisi melkein nelinkontin ja pyörällä ei kannata mennä. Esimerkiksi käsittääkseni Karhunkierros kannattaa kesällä jättää pyöräilemättä (talvella kai menisi paremmin).

Yeti
28.08.2018, 08.02
Mönkijäura on mulle siis jonkintasoinen trail.
...

Juu, on. Sileät pätkät ajaa nopeasti, mutta huomattava osa on epätasainen ja melko kivikkoinen, ei toki mikään etelän juurakkohelvetti, mutta silti hidas alusta. Pöyriksellä on vaan loivia nousuja.

marmar
28.08.2018, 10.09

Sähköllä voi seikkailla eri tavalla, kuin ilman sähköä. Ja varmasti omalla tavllaan jännepääkkin. Esim hieman heikkokuntoisilla pitkospuilla tehdyn ojanylityksen yliajo kevään vetisenä kautena voisi olla aika jännää sähköpyörän kanssa. Pudotessa voi tulla muutakin ylimääräistä ohjelmaa, kuin kevätauringossa nuotion äärellä tapahtuva vaatteiden kuivaus.

Minusta luomupyörälläkin on tarpeeksi jännää ajella pitkoksilla, jossa pudotessa on tiedossa kastuminen. Jos tykkäilee seikkailla sähköllä, sitten seikkailee sähköllä. Ei kai siinä sen kummempaa. Itse kuljen retkillä sen verran hiljaa jo pelkästään sen takia että ehtii nähdä ympärille, että en ole kaivannut koskaan sähköjä avuksi. Rauhallisesti ajaen ilman sähköjäkin jaksaa sen mitä vuorokaudessa on tunteja.

JackOja
28.08.2018, 10.12
...Rauhallisesti ajaen...

Ei ole mahdollista. Luomupyöräily on tuskaa verenmaku suussa sykkeet tapissa. Ei ole vaihtoehtoa.

Jami2003
28.08.2018, 10.37
Seikkailua voi tehdä vain jalan tai suksilla. Muutoin olet polun vanki, vapaa on vain metsämiehen kulku ja umpihanki.

Fat Boy
28.08.2018, 14.27
Läskillä tulee kyllä lyllerrettyä poluttomillakin paikoilla. Yleensä ajatuksena hakea paikkaa uudelle polulle. Ja kantohangen aikaan sama laite on varsin lystikäs hankiseikkailuun. Pehmeään lumeen valkkaisin mieluiten moottoroidun kulkineet, sellaisen puuttuessa olen polun vanki.

ElBike
28.08.2018, 14.52
Kummallisesti tämä keskustelu meni väittelyksi mitä on OIKEA seikkailu. Eiköhän pikkuvauvalle ole seikkailu kontata eka kertaa olohuoneen puolelle. Lapselle seikkailu on käydä lähimetsässä. Kirjoitin aiemmin että sähköpyörää tarvitaan seikkailuun, joka mielestäni tarkoittaa ennenkokemattomien paikkojen tutkimista. Sanotaan "seikkailla siellä täällä". Tuossa vielä wikipedian tulkinta asiasta https://fi.wikipedia.org/wiki/Seikkailu :D
Miksei ihminen voisi seikkailla vaikka urbaanissa ympäristössä? Riskinähän on löytää jotain outoa tai jopa eksyä. Tarviiko seikkailussa edes olla riskiaspektia? Tai tarviiko sen kestää vuorokausia?

Sähköpyöräily aiheuttaa tällä keskustelufoorumilla aina vähän vastakkainasettelua, koska kyseessähän on fillarifoorumi. Sähköavustus muuttaa fillaroinnin luonnetta ehkä enemmän kuin täysjousitusten tulo maastopyöriin. Monet mieltävät sähköavusteiset fillarit enemmän moottoripyöriksi kuin polkupyöriksi. Mielikuvaa ei laimenna pyöräteillä käsikaasulla polkematta huimistelevat. Sähköavusteisia fillareitakin kun on niin moneen junaan ja niissä on eroja kuin trail täysjoustossa ja dh-fillarissa. Vaikka ne näyttää peruspiirteiltään samanlaisilta, toisella voi painaa kivikossa ihan eri vauhtia kuin periaatteessa samannäköisellä, mutta kuitenkin ajoltaan täysin erilaisella.
Samalla tavalla sähköavusteisissa on niitä 2000W omavirityksiä (tai tehdastuontantoja) joita ei paljon tarvitse polkea. Vastaavasti on ns. katulaillisia ja hyvin paljon normaalia luomufillaria muistuttavia. Momentintunnistin tuo polkemiseen lisää luonnollisuutta ja fillarilla ajaminen on tekniikaltaan aivan samanlaista kuin ilman moottoria olevallakin. Ainut että tuntuu kuin olisi supervoimat.
Vaikka sähköavusteisella voi polkea ns. pintakaasulla hikoilematta, voi sillä ajaa myös itseään rasittaen. Tällöin joko avustusta voi pienentää (halutessaan kuntoilla) tai ajaa kovempaa, jolloin erona luomupyörään on vain vauhti. Kovempi vauhti tuo enemmän "tilanteita" ja pyörällä joutuu oikeasti ajamaan eikä vain polkea polkua ja käännellä tankoa välillä polu mutkien mukaisesti.

Itsekin monta kymmentä vuotta luomufillaroineena, joudun välillä pohtimaan sähköavusteisen fillaroinnin mielekkyyttä. Esim. lapselle voisi hyvin hankkia tai rakentaa sähköfillarin, mutta en sitä ole tehnyt, koska toivon hänen ajavan mieluummin omin voimin ja saavan enemmän liikuntaa kavereiden kanssa kurvaillessaan. Ehkä mieli muuttuisi jos kavereillakin olisi samanlaiset.

Mutta vaikka ajan sähköavusteisella fillarilla, ajan välillä myös luomufillareilla niin maastossa kuin maantiellä. Välillä ajan jopa autolla. Tai moottoripyörällä. Noilla kaikilla voi seikkailla ja hankkia itsensä paikkoihin, joissa jännittää. Niillä voi kokea elämyksiä ja niiden välityksellä voi tutustua uusiin ihmisiin. Jokaisen em. ajoneuvon kuljettamisesta voi saada tyydytystä ja hyvän mielen. Aamulla kylmässä vesisateessa, kiittää sitä että on auto, jolla matka sujui mukavasti radiota kuunnellen. Mutta välillä voi vaihtelun vuoksi lähteä räntäsateeseen fillarilla ja kokea erilaisen fiiliksen.

Ei pitäisi lokeroida asioita niin vahvasti. Moni tälläkin palstalla kirjoitteleva kysyy; ajanko xc:tä jos pyörässäni on niin ja niin paljon joustoa vai ajanko kenties trailia, enduroa, vai mitä. Mitä sillä on väliä, ostaa niin paljon joustavan pyörän kuin mitä jaksaa polkea ja ajaa missä tahansa. Tai ostaa sähköavusteisen, niin voi valita vieläkin pitemmät joustot, ilman että ne syö polkemisesta kaiken puhdin. Ajomaastoja löytyy tämän jälkeen vieläkin pahemmista kivikoista ja juurakoista.

paternoster
28.08.2018, 15.11
Sähköpyöräilyseikkailun riskiaspekti lienee juuri se elektrisiteetin loppuminen jossakin hevonkuusessa. Siksi tutkimuspyöräilyssä™ ihan luotto ja tieto omasta jaksamisesta ja pystymisestä on se juttu. Lähimetsissä kierrellessä voisin sähköäkin kokeilla.

ElBike
28.08.2018, 15.59
En minäkään lähtisi kauas asumattomille seuduille yksin, sähköfillarilla ja selvittämättä miten sieltä selviää pois jos tulee tekninen vika. Mutta jos erämaassa retkeilee, niin eipä siinä niin kiire ole etteikö ehtisi ihan luomufillarillakin. Kyllä itse miellän sähköavusteisen fillarin enemmän tällaiseen lähialueSEIKKAILUUN.

Yeti
28.08.2018, 17.33
Kummallisesti tämä keskustelu meni väittelyksi mitä on OIKEA seikkailu.
...

Minun vikani, sori. Reagoin vaan trollimaiseen "Sähköpyörää tarvitaan seikkailuun". Suuret pyöräilyseikkailut on kyllä tehty ilman sähköpyörää.

Wikipedia englanniksi kertoo melko hyvin mitä seikkailu tarkoittaa minulle, ja siihen ei lähipyöräily, jossa suurin riski on että akku loppuu, oikein mahdu. Mutta kuten useita kertoja kirjoitinkin, se voi tarkoittaa eri ihmisille eri asiaa:

"An*adventure*is an exciting experience that is typically a bold, sometimes*risky, undertaking.[1]*Adventures may be activities with some potential for physical danger such as*traveling,*exploring,*skydiving,*mountain climbing,*scuba diving,*river rafting*or participating in*extreme sports."

Skickat från min Lenovo TB2-X30L via Tapatalk

MRe
28.08.2018, 18.11
Miksei ihminen voisi seikkailla vaikka urbaanissa ympäristössä?
Seikkailin kerran Manhattanilla -92, kun läksin messukeskuksesta oikaisemaan suoraan Broadwaylla olleeseen hotelliini. Pari korttelia käveltyäni havaitsin olevani ainoa valkoinen maisemassa...

Sorry OT, eikä mulla ollut fillariakaan silloin mukana.

MRe
28.08.2018, 18.17
En minäkään lähtisi kauas asumattomille seuduille yksin, sähköfillarilla ja selvittämättä miten sieltä selviää pois jos tulee tekninen vika.
Samalla tavalla se voi antautua se luomufillarikin. Tuskin kukaan kairaan raahaa täydellistä korjaamopakettia, jolla selviää vanteen halkeamisesta tai iskarin räjähtämisestä. Jos sähköfillari sammuu kairaan, eikä jaksa polkea sitä pois, niin paikka muistiin ja rinkka selkään. Sitten vaan selviytymään kotia kohti.

Ajaahan ne talvella lumikelkoillakin tiettömien teiden takana. Enemmän siinä on hajoavaa kuin sähköfillarissa.

Metsämuija
28.08.2018, 19.37
Muuten tuo ”antaisitko lapselle sähköfillarin” on mielenkiintoinen kysymys. Jälkikasvuni on karttanut mun pyörän kokeilua jo vuoden. Viime kesänä annoin ajaa kokoa pienemmällä lainasähköllä hetken. Voi sitä hymyn määrää kun jätkä kurvaili muutama päivä sitten korttelia ja ylämäkeä onnessaan. Kuulin pitkät perustelut, miksi mun pyörä on pop. Meillä kotona joudun perustelemaan luomupyörän hyvyyttä paljonkin :)

Ostaisin lapselle sähköpyörän jos fyffeä olisi enemmänkin. Hän ei saisi sitä kouluun (koska matka lyhyt, koulussa hajotetaan kaikki ja haluan varmistua että esiteini hikoilee edes joskus...). Lapsi kun ei kuitenkaan sähköllä lähtisi yksin minnekään kauas eli homma ei mene samalla tavalla kuin minulla sähkön kanssa leikkiessä. Mutta avaisi se ihan uudet mahdollisuudet yhteisiin arjen seikkailuihin. Nyt mä olen tullut vastaan lasta että hänellä on lainassa pyöräretkillä parempi (luomu)pyörä multa. Yhdenlaista varustelua keveyden ja helppouden suhteen.

marmar
28.08.2018, 20.05
Samalla tavalla se voi antautua se luomufillarikin. Tuskin kukaan kairaan raahaa täydellistä korjaamopakettia, jolla selviää vanteen halkeamisesta tai iskarin räjähtämisestä.

Arvaatko miksi läskipyörä täysjäkkänä on suosittu seikkailuissa?

arctic biker
28.08.2018, 20.07
En ole tätä säiettä lukenut ollenkaan mutta jos ois varaa niin hommaisin sähkömaastopyörän ilman muuta, ikää tulee ja mäkiä täällä piisaa. Toisaalta nää vähäiset maastoajot on vielä luomupyörällä kohtuudella mennyt joten mullei kummoista hoppua.

usko juntunen
28.08.2018, 22.01
Nimimerkille "59v tosipyöräilijä" toteaisin, että vasta 57v en-niin-tosi(kko)pyöräilijä päätti siirtyä sähköön ja fillarin pitäisi saapua keskiviikkona. Noita puurolla toimivia on varastossa kolme, eiliseen asti niitä oli neljä, mutta yhden sain myytyä. Itse otan sen pyörän mikä sillä hetkellä tuntuu mukavimmalta, kun lähden lenkille. Vuosia vedin luomulenkkejä Suunnon kanssa verenmaku suussa, kunnes puolipakolla opettelin ajamaan rauhallisesti ja nauttimaan ajamisesta ja elämästä. Mutta kuka mitäkin, en minä niitä taju-kankaalla -lenkkejä aio muilta kieltää. Itsekin tulen niitä vielä vetämään, kun siltä tuntuu. Mutta sitten kun ei tunnu, otan jonkun toisen laitteen.

59v Tosikko Tosipyöräilijä tositoimissa. Taju kankaalla.

https://lh3.googleusercontent.com/_bKK3_2ZHLmZRR60TPz7d2vMrn8HV4XoPm7c2BZsyy8c6z-ZG0cDxoDYVGNHgXbYtehKCqJWKOg1f1CPoWuLCbgiHc-LoZGryN4Gr9D9tiNGgDghKzThTduVPyBXNukqAvE6doBwGdaLS 6KCf7YYn_U26fni4KJRzlxCfRDMvxuwsMlo9_vk_SPdW2bZ0ij Hz-wskLzAQKHesd1TnV2_qplFLH9nsz3e3Yf3ccYv6JJC7squFqVo bBMMNOuh5SZxyKhAQaDioHcXJFfABhbiURMDO3hZ3XZj3xpqMZ P_gVwDciRebOAYAXr2TuimZqoi-9jzvFMFVB_9YN84Q9igV2EOTPPfJkrsvTRwylJQhLSdYGIj3Vp pLUZ1pC40MzBCq0mMW0PIKd6qa6QgHThjZO_ca3GAAGhM5EGrL SdGpPnNex4uiGvW13IGhAy2ikF5OJe47uGJ9hWQio9uH4_azxu 7NScytmOY0gCy3xwsQQnLZhvtSAXgs13XqnasNIyJg4uY6poE4 RAArwjxvMTciMrLaHhK2pEdxeGM4qTNQQRkozmPiuObozIa5-yxB5zqM9pRdSrSEHN_sfZP2jW43niY9o8epeXGuqMnUQHC=w93 6-h702-no
https://lh3.googleusercontent.com/socXXZn_dXsVzLaEii7C4wFCpziXRLN2OSsx6sW8bDSoDTwTT9 g8i0WYgFSGflMb9_8S-m9h8CEa1hOnPb7MmnRIgthriLY0rH1bqas1CmhSs6uiLhDQvDX svjJQufJE3hogZ35i5SbpvTYYj4iwDFL3pG8n1REiD7peoQI0O COJwtqkqYPQ8aQVCcojreh-RWMKMdGk0Iy0JHWmdbqUuBuJwHTq-_06n4o8rBB_wclRI3ZYrZ-aIiRJEElpKZqkRS1_ZaYsvshGNTGTKGz2Vdf8GxuetHE9Yr5ez CHZC371U1UPL0_ABmcRvOtnJUBsKi02CwZveUrNmsVaOJhS_bY ajMabshmEGP2uGPWQ7vPs6tZUA9LMvOsXoFJmUzRJt26QaEEdU HMCbkJjuh61Y25FNGyJP7mxA2wh3HB_PaLSTakay9PnTC7-y4MZAX8-J7fsg4Suy5EUILWg1RCb0TuAbJciuuzmZ9yBpTkCKdBSqxcUh_ f_Tuw3PZwBtlslPPrxXsn83sWxEulm28N_5-ft0kKkVIUFsFScW80_GmOZj0TbV9ZiKfzwPZKieKjXqrDTzU9F THY6A5GdyncN1LOQ0oI6K0m8N5do_njO=w640-h480-no

vuohi
28.08.2018, 22.47
Itse en olisi kovin huolissani sähköjen hajoamisesta mihinkään korpeen. Itsellä on melkein raskain mahdollinen sähkömaasturi ja ihan hyvin tuokin kulkee ilman sähköjä kun tiputtaa vaan sen 30% vauhtia ja tunkkaa pahimmat mäet. Lisäksi ei ainakaan nuo boschin kamat tunnu edes hajoavan, itse olen joutunut hyppäämään pois kyydistä varmaan 5-10 kertaa tuon pyörän kanssa ja ei ole mitään sähköihin liittyvää ikinä hajonnut. Tosin tuntuu, että vaihtajankorvakkeita, jarrulevyjä, vanteita tms. muuta kamaa hajoaa kyllä enemmän kuin kevyemmällä pyörällä.

MRe
29.08.2018, 10.26
Arvaatko miksi läskipyörä täysjäkkänä on suosittu seikkailuissa?
Ja niissä ei vanteet pauku? Tai voimansiirto?

Mulla on tällä hetkellä käyttöpyöristä molemmat täysjäykkiä (mtb ja fätti) juuri siitä syystä kun en jaksa säätää. Tosin sitä periaatetta nyt tulossa oleva täysjoustosähkäri lyö hieman korville...

MRe
29.08.2018, 10.38
En ole tätä säiettä lukenut ollenkaan mutta jos ois varaa niin hommaisin sähkömaastopyörän ilman muuta, ikää tulee ja mäkiä täällä piisaa. Toisaalta nää vähäiset maastoajot on vielä luomupyörällä kohtuudella mennyt joten mullei kummoista hoppua.
Joo, mulla vähän sama juttu. Samoin kun ikää tulee lisää, ei jaksa enää joka asiaa tehdä vaikeimman kautta. Jos sähköpyörästä saa iloa ja sellaiseen on varaa ilman että joutuu myymään lapset orjiksi sudaniin, niin mitäpä tuolla on väliä.

Siinä vaiheessa kun fätillä meni neljä tuntia Sipoonkorvessa 36 km taittamiseen, päätin että haluan sinne jonkun muun pyörän kuin täysjäykän fätin. Vaihtoehto olisi ollut täysjousto, joita katselinkin ja olin jo painamassa ostonappia parinkin kohdalla, kun tulin ajatelleeksi että "just another bike" mun neljän (kolmen) muun jatkoksi. Ja päätin ja päädyin sähkötäpäriin. Voihan se olla, ettei se kuitenkaan ole mun fillari. Tai, mikä pahempaa, se on niin mun fillari, ettei enää luomulla halua ajaa. Mutta elämä on riskejä täynnä.

MRe
29.08.2018, 20.05
Jaa-a, otsikon kysymykseen mun vastaus on, että hauskan pitoon. Ja sykemittarin mukaan rasitustaso oli tänään sama kuin yhtä pitkällä lenkillä samassa maastossa täysjäykällä fätillä maanantaina ajettu "baseline". Joten saman liikunnan tuossa tuntuu saavan hauskuuden lisäksi. Hauskaa oli fätilläkin, mutta nyt jäi tunkkaamiset vähemmälle. Toisaalta kaatuneiden runkojen yli ei ihan niin keveästi menty. Matkaa taittui 30% enemmän samassa ajassa ja siis samalla rasituksella.

hphuhtin
29.08.2018, 20.16
Jaa-a, otsikon kysymykseen mun vastaus on, että hauskan pitoon.

<troll>kylläpäs luomullakin voi pitää hauskaa, miten niin siihen sähköpyörää tarvitaan!</troll>

:) ;) :) ;)

MRe
30.08.2018, 08.26
<troll>kylläpäs luomullakin voi pitää hauskaa, miten niin siihen sähköpyörää tarvitaan!</troll>

:) ;) :) ;)
[Troll huomioitu]

Mutta tässä on se perspektiivivirhe, kuin monessa muussakin ketjun postauksessa: joku pyrkii määrittämään mikä on tai ei ole jollekin toiselle hauskaa. Jos itse koen hauskuutta sähköpyörällä ajaessani, niin en kai minä voi kohdaltani olla väärässä?

Jos sitten kysytään yleisemmin, että mihin sähköpyörää tarvitaan, niin sitä tarvitaan liikkumiseen. Vasta-argumenttina tulee sitten se, että eikä luomupyörää sitten voi? Kyllä voi. Mutta mihin tarvitaan mikroaaltouunia, jos ruuan voi laittaa nuotiolla?

Eli otsikon kysymykseen ei oikeasti löydy sellaista vastausta, joka tyydyttäisi kaikkia. Oman yhden lenkin kokemuksella voisin kuitenkin sanoa, että ei kannata sähköpyöristä kovin möreällä rintaäänellä lausua mitään, jollei itse ensin kokeile sitä tositoimissa.

---
Eilisen jäljiltä kroppa on kipeä uusista paikoista. Eli johonkin tuo nojatuolimatkailu nyt sitten kävi eri tavalla kuin täysjäykällä luomulla rymistely.

Yeti
30.08.2018, 10.26
[Troll huomioitu]

Mutta tässä on se perspektiivivirhe, kuin monessa muussakin ketjun postauksessa: joku pyrkii määrittämään mikä on tai ei ole jollekin toiselle hauskaa. Jos itse koen hauskuutta sähköpyörällä ajaessani, niin en kai minä voi kohdaltani olla väärässä?
...

Ei kai kukaan tässä ketjussa edes ole yrittänyt määrittää mikä jollekin toiselle on hauskaa tai ei? Ei ainakaan tuohon suuntaan.

Fat Boy
30.08.2018, 11.20
No, jos sanotaan, että luomullakin on hauskaa j kysytään, mihin sähköpyörää tarvitaan. Eikö siinä pyritä määrittelemään luomun hauskuus riittäväksi. Minulla luomun hauskuus, silloin kun tekee mieli ajaa kovempaa (joskus on hauskaa möyriä hitaasti kurassa), loppuu liian lyhyeen, kun kunto ei riitä pitämään riittävää vauhtia yllä riittävän pitkään.

Tämä asia on toki keskustelussa mainittu useita kertoja, mutta aina se nousee uudestaan esille.

vuohi
30.08.2018, 11.27
Luomulla ja sähköllä on ihan yhtä hauska ajaa, tai luomulla jopa hauskempaa, mutta luomulla menee enemmän aikaa lenkistä siirtymiin, ylämäkiin, tunkkaamiseen jne. Omassa ajossa sähköllä ehtii ajamaan noin tuplat kilometrejä samassa ajassa mäkistä maastoajoa, jolloin hauskuuden määrä lenkkiä kohden tuplaantuu.

Yeti
30.08.2018, 12.07
No, jos sanotaan, että luomullakin on hauskaa j kysytään, mihin sähköpyörää tarvitaan. Eikö siinä pyritä määrittelemään luomun hauskuus riittäväksi.
...

Ei se sitä tarkoita. Edelleen tuskin kukaan ole väittänyt ettei sähköpyöräily olisi hauskaa, vaikka yritetäänkin rakentaa kaikenmaailman olkiukkoja.

MRe
30.08.2018, 13.26
Ei se sitä tarkoita. Edelleen tuskin kukaan ole väittänyt ettei sähköpyöräily olisi hauskaa, vaikka yritetäänkin rakentaa kaikenmaailman olkiukkoja.
Niin kai. Mutta aika innolla täällä ammutaan alas nämä sähköpyöräilyn kehumiset. Sähköpyöräily on täältä luetun perustellaa hauskaa, mutta ei niin hauskaa kuin luomu. Samoin sähköpyörällä ei voi seikkailla, kun sillä ei voi olla viikkoa kairassa (olkiukko -> PAM). Tai ainakin seikkailua on yritetty määritellä jos vaikka minkä pohjalta. Kai se seikkailija määrittää sen seikkailun, eikä joku komitea.

JiiPee
30.08.2018, 13.46
Minä tykkään vedellä luomuna mutta kaikki sähköllä toimivat härpättimet kiinnostaa sit vanhempana ehkä.

Raikku
30.08.2018, 14.35
Millonkahan tulee lehteen sähkö-maantiepyörien vertailu.

MRe
30.08.2018, 15.09
Millonkahan tulee lehteen sähkö-maantiepyörien vertailu.
Eikös niitä nyt ole testattu TdF:llä harva se vuosi... puritanistit ovat sitten nollanneet tulokset suutuspäissään... :)

usko juntunen
30.08.2018, 21.16
Minä tykkään vedellä luomuna mutta kaikki sähköllä toimivat härpättimet kiinnostaa sit vanhempana ehkä.
Boldattu kohta toi mieleen viimetalvisen jutun naapurikunnan Matti ja Liisa-lehdestä.

Ko. lehdessä oli haastattelu papasta, joka hiihtää talvella pari tuhatta km. ja ajaa vuoden aikana pyörällä 7.500km. Tyhjänpolkemisen lisäksi papparainen hoitaa kaikki asiat pyörällä, mm. asiointi lähimmässä kaupungissa Iisalmessa 25km suuntaansa.
Varsinaisen haastattelun jälkeen siinä porukat jutteli niitä ja näitä aiheeseen liittyvää, kunnes tuli puheeksi sähköpyöräily.
Toimittaja (muistaakseni) kysäisi, jotta miten ois semmonen sähköfillari?
Pappa siihen tuumaili "voeshan tuota sitten vanahana kokkeella"
Papalla ikää 80v
Jos ellää ja tervennä on, niin tässä pittää irvistellä luomulla vielä vähintään parikymmentä vuotta

Liekkö ikärasismia vai ja/tai muuten vaan näyttänyt säälittävältä luomulla rimpuiluni parilla kesällisellä Saariselän reisulla, koska suurinpiirtein jokatoinen jututtamani kulkija kyseli-et oo laittanut(hankkinut, ostanut. suom.huom) sähköpyörää, kun täällä on noita mäkiäkin? Rupes jo pistämään vanahaan niin, että kolomannen kyselijän kohalla sanoin olevani likinäköinen, enkä siksi näe missä on mäki.

Hieman kummeksun tässä ketjussa esiintyvää "ylämäkifobiaa" (tämä ei tarkoitettu AB:lle, vaan yleisesti)
Johtuneeko ajokulttuurin eroista vai ajomaastoista tai molemmista, mutta ainakin meilläpäin porukat missä ajelen, vartavasten etsitään ylämäkiä.
On jopa kuokittu ihan kaupungin luvalla laskettelurinteeseen serpentiininousu. Siinä mäessä sattukin haaska tappaas- tai miten sen ottaa.
Paikallinen k-kauppias esitteli sähköläskiä. Ylämäki menikin ok. mutta kauppiaan olemattomalla maastoajokokemuksella alamäessä sähkörukki meni 2 krt katon kautta ympäri.
Sillä samaisella kerralla kokeilin sähkövehjestä. Suupieliä ei tarvinnu tikata, joten hyllyyn jäi.

Nyt vaan odotellaan lisää korkonimiä sigussa olevien lisäksi. Marapapattaja on jo listoilla:D

JiiPee
30.08.2018, 22.18
^ :) on se sutki ukko, suat ite piättee että kumpi teistä :D
Viimeksi kesällä ajelin sähkörukilla pitkin Hangon rantapulevardia...mukava peli mutta onneksi oli pyöräliikkeen omistuksessa.
Nyt kun tarkemmin mietin....minä meen kaupalle mielumin massikalla...sit ku oon vanha

///Jone
30.08.2018, 22.28
Itsellä on niin luomu täpäri kuin sähköinen. Sama ka. syke lenkillä molemmilla, mutta sähköllä huomattavasti nopeampi ka. nopeus. Lisäksi voi vetää kovemmalla temmolla ja pidempään, koska ei ota samoin happoja. Avustusta alentamalla syke nousee, apsilla saa halutessa säädettyä avustuksen siten että mukailee sykettä. Summarum, topik vaikuttaa jokseen huvittavalta.

e-tracker
31.08.2018, 09.39
Joo, sähkis tehostaa harjoittelua, tämähän on vanha totuus, siksi kovimmat hc-maastohemmot hankki semmoset ensimmäisinä.

MRe
31.08.2018, 09.51
Itsellä on niin luomu täpäri kuin sähköinen. Sama ka. syke lenkillä molemmilla, mutta sähköllä huomattavasti nopeampi ka. nopeus.
Sama kokemus. Se on itsestä kiinni haluaako sähköfillarilla nostaa sykettä vai ei. Oma kokemus on, että Shimanon Eco-asetus aika lailla nollaa fillarin painon ajaessa. Ei se toki muuta sitä tosiasiaa, että pyörä kuitenkin painaa sen 22kg. Painon havaitsee sitten viimeistään kun yrittää hyppäyttää ja alamäissä.

Summarum, topik vaikuttaa jokseen huvittavalta.
Joo. Aika lailla täällä perustellaan, että vaikka olen vanha, en tarvitse sähköfillaria. Tai että sähköfillaria tarvitaan kun ei jaksa. Kaikki jaksaa tai kukaan ei jaksa, kun riittävästi säädellään nopeutta ja matkaa.

Jos sähköpyörä innostaa ja mahdollistaa jollekin kauppamatkat ja lasten kuljettamisen harrastuksiin/hoitoon tai vaikkapa ihan virkistäytymisen luonnon helmassa, niin eikö se ole hyvä juttu jo ihan kansanterveydenkin puolesta, jos vaihtoehto on kulkea autolla/julkisilla tai jäädä kotiin.

Toinen luku on sitten joku täysjoustosähköfillari tai vastaava 4-6k€ laite. Sellaisen ostavat henkilöt, jotka harrastavat pyöräilyä ja harrastamisella tarkoitan, että on olemassa joku tavoite. En sitä, että se on vain ajankulu. Tavoitteellinen harrastaja varmasti pystyy täydentämään sähköfillarilla omaa treenaamistaan niin, että siitä on hyötyä niissä kohdin, missä luomufillari ei auta. Täälläkin on esimerkkinä nostettu se, että sähköllä on helpompi vetää peruskestävyysalueella ilman että pitää mennä lentokentälle polkemaan ympyrää. Tai vetää kunnon HIIT-treeni metsässä: nousut OFF-moodissa ja tasaiset Trail-moodissa. Silti voi pitää hyvää vauhtia ja saada keskikropalle liikuntaa vaikka jalat palautuvat.

Tai mitä vain. Jos halua riittää.

Highlander
31.08.2018, 10.07
Mä olen edelleen sitä mieltä, että sähköpyörä on vaarallinen laite sellaisen henkilön käsissä jolla ei ole perusajotekniikka kunnossa. Kun ei osata ajaa edes suoraan ja ajetaan mutkat pitkäksi vastaantulevien kaistalle jne. Tähän kun yhdistetään sähköpyörän myötä lisääntynyt nopeus.. Suurin osa näistä sähköpyöräilijöistä on kuitenkin sitä perussakkia jotka eivät kuitenkaan 30 km/h keskaria aja normipyörällä. Hommatkaa moottoripyörä jos vauhtia kaipaatte lisää - niin minäkin tein ;)

hphuhtin
31.08.2018, 10.12
Hommatkaa moottoripyörä jos vauhtia kaipaatte lisää - niin minäkin tein ;)

Heti kun sillä saa ajaa jokamiehenoikeudella ja pyöräteillä ;)

Highlander
31.08.2018, 10.15
Heti kun sillä saa ajaa jokamiehenoikeudella ja pyöräteillä ;)
Bomberit kuulemma ajaa kelvillä Poliisin valvovan silmän alla täällä meilläpäin. Mitään en asiasta itse tiedä.

MRe
31.08.2018, 12.44
Mä olen edelleen sitä mieltä, että sähköpyörä on vaarallinen laite sellaisen henkilön käsissä jolla ei ole perusajotekniikka kunnossa. Kun ei osata ajaa edes suoraan ja ajetaan mutkat pitkäksi vastaantulevien kaistalle jne. Tähän kun yhdistetään sähköpyörän myötä lisääntynyt nopeus.. Suurin osa näistä sähköpyöräilijöistä on kuitenkin sitä perussakkia jotka eivät kuitenkaan 30 km/h keskaria aja normipyörällä.
Tämä pitää kyllä paikkansa ja siihen kun lisätään se sähköpyörän suurempi massa ja sen tuoma hitaus, niin onhan se osaamattoman kädessä vaarallinen peli niin kuskille kuin muillekin.

Mutta mitä perusajotekniikan osaamista olen katsellut, niin eniten se tuntuu olevan pielessä keski-ikäisillä tai hieman vanhemmilla naisihmisillä. Heistä ei tiedä mihin suuntaan se fillari on kulloinkin menossa, vaikkei vauhtia olekaan. Tosin tuo ryhmä tuskin kuutta kiloa EURoissa on lyömässä polkupyörään kiinni. Tai selaa kuumana nettiä, että miten sen kinnerin saa kulkemaan 50 km/h.

Ja mitä keskariin tulee, niin itse en tahdo saada normilenkillä sitä nousemaan millään yli 25km/h. En edes aikanaan cyclolla. Sen mitä 100kg alamäessä auttaa, sen se ylämäessä sitten syö korkojen kanssa... ja ehkä se johtuu osittain myös ajamistani reiteistä.

Hommatkaa moottoripyörä jos vauhtia kaipaatte lisää - niin minäkin tein ;)
Miksi me niin tekisimme? Saako sillä liikuntaa enemmän? Ja jos peruste on ajotaito ja koordinointikyky, niin ehkä prätkä ei ole se oikea laite... Vaikka tosin ajokortin mukaan saisin laillisesti ajaa ihan minkälaista rekisterissä olevaa prätkää hyvänsä.

Highlander
31.08.2018, 13.12
Miksi me niin tekisimme? Saako sillä liikuntaa enemmän? Ja jos peruste on ajotaito ja koordinointikyky, niin ehkä prätkä ei ole se oikea laite... Vaikka tosin ajokortin mukaan saisin laillisesti ajaa ihan minkälaista rekisterissä olevaa prätkää hyvänsä.
Ei ehkä varsinaisesti liikuntaa, mutta jos ajetaan "oikeasti" ja pitempään, niin se vaatii melko hyvää kuntoa pohjalla sekä oikea ajoasento tiettyjä lihasryhmiä. Koordinointikykyä se lisää satavarmasti sekä liikenteen lukutaitoa kun tilanteet tulevat huomattavasti nopeammin eteen. Ajotaitoa se siis lisää varmasti. Sitten kun mutkat menevät sitä vauhtia, että polvi pitää olla lähellä maata niin ollaan jo aika pitkällä. Joka tapauksessa se on huomattavasti haastavampaa kuin pyöräily vaikka samalla työntöohjauksella kumpaakin ohjataan. Molemmista lajeista on hyötyä toisilleen.

Fat Boy
31.08.2018, 14.18
Ei ehkä varsinaisesti liikuntaa, mutta jos ajetaan "oikeasti" ja pitempään, niin se vaatii melko hyvää kuntoa pohjalla sekä oikea ajoasento tiettyjä lihasryhmiä. Koordinointikykyä se lisää satavarmasti sekä liikenteen lukutaitoa kun tilanteet tulevat huomattavasti nopeammin eteen. Ajotaitoa se siis lisää varmasti. Sitten kun mutkat menevät sitä vauhtia, että polvi pitää olla lähellä maata niin ollaan jo aika pitkällä. Joka tapauksessa se on huomattavasti haastavampaa kuin pyöräily vaikka samalla työntöohjauksella kumpaakin ohjataan. Molemmista lajeista on hyötyä toisilleen.

Miten minusta tuntuu, että ajotaidoton prätkän kanssa on vaarallisempi liikenteessä itselleen ja muille kuin ajotaidoton sähköpyöräilijä itselleen ja muille..

Ja kyllä, tallista löytyy 500cc crossi, jolla kyllä saa vaaratilanteita aikaan suhteellisen helposti, mutta kun sillä ei saa ajaa pitkin metsiä missä sattuu. Siksi haluaisin sähköpyörän.

MRe
31.08.2018, 14.20
Ei ehkä varsinaisesti liikuntaa, mutta jos ajetaan "oikeasti" ja pitempään, niin se vaatii melko hyvää kuntoa pohjalla sekä oikea ajoasento tiettyjä lihasryhmiä.
Joo. Ja onhan tosiaan muitakin prätkiä kuin GoldWing. Ei kai kukaan enduroa tai trialia varsinaisesti levoksi kutsu. Vaikka konevoimalla mennäänkin.

ElBike
31.08.2018, 16.18
Pari päivää sitten havaitsin jälleen mihin itse tarvitsen sähköavusteista fillaria. Pudottelin polkua, jossa kumpuja ja kaarteita. Perusvauhdilla kummut ja kaarteet oli ns. köröttelyä, mutta kun pisti avustuksen täysille ja polkaisi vielä apuja, kummuista tuli hyppyreitä ja ajosta tuli aivan eri nautinto. Jos polkuja ei ole rakennettu fillarointiin (bikepark, tms.) niin yleensä ne on isolta osin melko suoria. Luomufillarilla tällaiset polut nimitetään siirtymäksi. Sitten välillä löytyy joku helmi tykittelypätkä, joka kestää sen muutama sata metriä, jonka jälkeen taas mennään siirtymää seuraavalle "hauskalle/vaativalle" pätkälle. Olen havainnut että sähköfillarilla ei tarvi edes etsiä niitä erityisen hauskoja tykittelypätkiä (jotka mieluusti menee loivaan alamäkeen) vaan melkein joka paikassa missä ajaa, saa pidettyä vauhtia yllä ja ajaminen on Ajamista isolla A:lla. Fillarilla voi liikkua istumalla sen päällä ja koittamalla selvitä mutta sitä voi myös ajaa koko kropallaan, kallistella, hyppiä, keventää keulaa, elää pyörän päällä. Crossi ja enduroprätkämiehet tietää mitä on ajaminen aktiivisesti. Se ei ole sitä pyörä päällä kyhjöttämistä maantietä pitkin vaan sitä että joka sekunti pitää olla skarppina ja viedä pyörää mutkiin.
Sellaista ajamista en itse jaksa kovinkaan pitkään luomupyörällä. Muistan että joskus kunto oli huomattavasti parempi ja täysillä jaksoi ajaa pitempään, mutta yleensä aktiivisen vauhdinpidon katkaisi sittenkin niin kovat maitohapot että tarkkaavaisuus kärsi ja alkoi tulla ajovirheitä. Tai sitten ajaminen ei enää tuntunut kivalle.
Eihän tässä keskustelussa ole mitään järkeä, mutta kivahan tässä on pohtia miksi se sähköfillari tuntuu kuukaudesta toiseen vaan niin kivalle. Ja tietysti kiva huomata että sähköavustus antaa eri ihmisille eri asioita. En kiellä sitäkään etteikö oman kropan rääkkääminen antaisi hyvää fiilistä tai se tunne että kuski ja pyörä yhdessä tekevät ultimaattisen suorituksen.

Kun moni väittää sähköavustuksen tuovan liikaa helpotuksia niin itselle tuli mieleen takavuosien fillarinvaihtokokeilut; joskus mentiin täysjäykällä ja kavereilla oli etujousitettuja pyöriä. No, nehän painoi poluilla karkuun ettei mitään. Hommasin itsekin etujousituksen ja alkoi tasoerot tasottua. Kerran ihmeteltiin miten eräs kuski vetää vakiokellutuspolkuamme niin helkutin kovaa. Totuus selvisi kun kokeilimme kaverin täysjoustoa; sillä pääsi juurakot huomattavasti kovempaa ja kurveissa perä ei lähtenyt sladiin kuten peräjäykillä pyörillämme kävi. No, tästäkin myöhemmin - kun täysjoustot oli jo aika yleisiä - ajelimme lenkkejä ja eräs kuski (on taitava muutenkin) pystyi ajamaan monia vaikeita paikkoja paljon kovempaa kuin muut. Vaihdoimme pyöriä ja selvisi että sen hetken markkinoiden parhaat jousitusosat ja kevyt hiilikuiturunko tekivät pyörästä ihan äärettömän nopean. No, nyt voikin kysyä että eikö nuo tekniset avustukset, joilla helpotetaan pyörällä ajamista ole nekin tietyllä tavalla huijausta?
Eräässä vaiheessa kokeneet kuskit kyllästyivät ajelemaan lähiseudun polkuja täysjoustoillaan - koska se oli liian helppoa. Jotkut siirtyivät täysjäykkään, sinkulaan tai jopa fixiin. Niillä haettiin sitten vanhoista tutuista poluista uusia haasteita. Nyt haen samaa sähköavustuksella ja kovemmalla vauhdilla.

1aloittaja
31.08.2018, 16.25
Tää sille ’hikkalanderille ;)

Ei sähköavuste auta enää 30 km/h, ei! Sen avustus päättyy 25 km/h... ja kaikki tai liki kaikki maantiepyöräilijät ajaahuomattavasti nopeampaa...
Joten pysyhän asiassa noiden moottoripyörätyrkytyksiesi heittelemisessä

Highlander
31.08.2018, 18.10
Tää sille ’hikkalanderille ;)

Ei sähköavuste auta enää 30 km/h, ei! Sen avustus päättyy 25 km/h... ja kaikki tai liki kaikki maantiepyöräilijät ajaahuomattavasti nopeampaa...
Joten pysyhän asiassa noiden moottoripyörätyrkytyksiesi heittelemisessä
Ai anteeksi, niin sitähän ei ole tarkoitus polkea yhtään ylimääräistä. Ei siihen 30 km/h tarvita kuin yksi vaihde. Nyt oli puhe ihan vaan normipyöräilystä [emoji6]

Sent from my iPad using Tapatalk

e-tracker
31.08.2018, 18.55
Joo. Ja onhan tosiaan muitakin prätkiä kuin GoldWing. Ei kai kukaan enduroa tai trialia varsinaisesti levoksi kutsu. Vaikka konevoimalla mennäänkin.

Olenkin ihmetellyt palstan neitimäisyyttä kun sähkiksen tunkkauksesta tehdään jotain draamaa, jokainen enduroa harrastanut tietää mitä todellinen tunkkaus on kun se KTM(kevyt työntää metsässä:) painaa vähintäin 120-150kg.

Irocci
31.08.2018, 19.05
Highlander on varsinainen vitsiniekka tai muuten vaan ......, kun ajotaidottaman pitäisi prätkä hommata sähköpyörän sijaan. Hohhoi tuota ajatuksen tasoa.

MRe
31.08.2018, 19.27
Olenkin ihmetellyt palstan neitimäisyyttä kun sähkiksen tunkkauksesta tehdään jotain draamaa, jokainen enduroa harrastanut tietää mitä todellinen tunkkaus on kun se KTM(kevyt työntää metsässä:) painaa vähintäin 120-150kg.
Puhumattakaan jossain Päitsillä :D Ilmeet on ainakin sen näköiset, että pieni avustus ei tekisi haittaa....

Highlander
31.08.2018, 20.39
Highlander on varsinainen vitsiniekka tai muuten vaan ......, kun ajotaidottaman pitäisi prätkä hommata sähköpyörän sijaan. Hohhoi tuota ajatuksen tasoa.
Kyllä se varmaan on tuo ensimmäinen. Tosin olen julkisesti maininnut, että eroan pyöräilyseurastani ja poltan paitani mikäli seura alkaa järjestämään apustajille yhteislenkkejä😂

MRe
01.09.2018, 19.22
eroan pyöräilyseurastani ja poltan paitani mikäli seura alkaa järjestämään apustajille yhteislenkkejä
Onhan prätkäporukoillakin yhteislenkkejä...

---
Sen verran aiheeseen, että eilen ajoin Vuosaaren huipulle sähköllä yhtä sellaista polkua pitkin, jota fätillä olen päässyt suorituskykyni rajalla 28T x 46 -välityksillä. Nyt ajoin sen sähköllä toiseksi suurimmalla takarattaalla, eturatasta en muista (34?, joten valitys ehkä 34T x 37). Asetus oli Trail, jonka Shimpan asetuksista olen säätänyt kohtaan Medium. Niin kylmähän siinä tuli. Nyt voi sanoa, että tuossa ei kyllä (mulle) ollut mitään hauskaa. Täytyy testailla, että mikä on se paras asetus, jotta järki säilyy harrastuksessa.

Sen sijaan kun sitten jatkoin tuolta Vuosaaren satamaradan tunnelin päälle ja siellä oleville kivikkopoluille, niin jestas että oli kivaa. Puolitoista tuntia meni siellä eksyillessä ja välillä kirotessakin. Nyt voi sitten vanhan sanonnan "Nelivedolla saa auton jumiin paikkoihin, joihin ei normaalilla tulisi edes mentyä" --> "Sähköpyörällä pääsee tunkkaamaan maastoissa, joihin ei tavallisella tulisi tungettua". No, samahan se on miten sen sykkeen ja treenin saa aikaiseksi, vain lopputulos lasketaan.

ElBike
03.09.2018, 17.21
Kyllä se varmaan on tuo ensimmäinen. Tosin olen julkisesti maininnut, että eroan pyöräilyseurastani ja poltan paitani mikäli seura alkaa järjestämään apustajille yhteislenkkejä

Tää on tiukka paikka monelle pyöräilyseuralle. Miten suhtautua sähköfillareihin. Kun miettii esim. maantiellä suoritettavia yhteislenkkejä, niin porukan ollessa eritasoisia joutuu jotkut polkemaan ylämäet hissuttelemalla kun aloittelijat vetää täysillä. En nyt mitenkään kokisi pahana että joillain aloittelijoilla olisikin sähköavustus, jolla mäkeä pääsisi vauhdikkaammin. Tämä palvelisi koko porukkaa.
Entä jos koko porukalla olisi sähköavustukset? Silloinhan kovempaa kuntoilua haluavat, voisivat säätää avustusta pienemmälle tai kokonaan pois ja huonompikuntoiset voisivat laittaa avustusta juuri sen verran että eivät aivan tipahda porukasta. Tottakai joku voisi ajaa avustus täysillä ja cruisailla koko lenkin, mutta jospa hänellä onkin kevyt palauttava ohjelmassa ja hän on lähtenyt lenkille ihan vain höpöttelemään kavereiden kanssa ja rullailemaan kevyesti.

Mitä enemmän asiaa pohtii, sitä vakuuttuneemmaksi tulen että sähköavustuksia tulee yhä enemmän myös maantiefillareihin. Kovat kisakuskit vetää edelleen luomulla ja heille se suotakoon. Yksin ajaessa ei avustuksilla ole niin väliä, mutta porukassa se tasaisi tehokkaasti tasoeroja ja tekisi porukkalenkeistä mukavampia kaikille. Vaimollani oli maantiefillari, mutta käytännössä ajoimme yhdessä lenkkejä vain muutaman kerran. Ei siitä oikein mitään tullut kun tasoerot oli niin suuret. Itselleni lenkki oli ihan köröttelyä, kun olisi tehnyt mieli vähän kasvattaa kuntoakin. Sähköavustus olisi palvellut tuossa tapauksessa molempia.

Maastoajoon sähkö sopii todella hyvin ja maastoajo sähkärillä käy ihan oikeasta kuntoilusta. Sen huomaa että välillä on pakko pudottaa avustustasoa, koska voimakkain avustus kiihdyttää pyörän niin kovaan vauhtiin että oma kunto ei riitä jumppaamaan pyörän päällä tarpeeksi nopeasti. On pakko siis vähän rauhoittaa menoa tai seurauksena on poistuminen polulta näreikköön.

marmar
03.09.2018, 17.54
Tää on tiukka paikka monelle pyöräilyseuralle. Miten suhtautua sähköfillareihin. Kun miettii esim. maantiellä suoritettavia yhteislenkkejä, niin porukan ollessa eritasoisia joutuu jotkut polkemaan ylämäet hissuttelemalla kun aloittelijat vetää täysillä. En nyt mitenkään kokisi pahana että joillain aloittelijoilla olisikin sähköavustus, jolla mäkeä pääsisi vauhdikkaammin. Tämä palvelisi koko porukkaa.

Jos haluaa laillisella polkupyöräksi luokiteltavalla sähköpyörällä ajella, niin melkoiseksi köröttelyksi menee porukka-ajossa, jos nopeus tiputetaan 25 km/h maantiepyörällä.

Eiköhän kaikki ole nopeammin perillä, kun antaa joukon perältä aurinkokansipaikat heikkokuntoisimmille. Läskipyörälläkin pysyy vielä 27 km/h etenevän ryhmän peesissä tasaisella kevyesti. Ei Suomessa nyt kovin isoja mäkiä ole, että nopeudet tippuisi niin alas, että koko keskinopeus laskisi alle 25 km/h, jos ajetaan maantien laitaa.

Itse näkisin, että maantiepyörillä ajettavalle porukkalenkille sähköistä on aitoa hyötyä vasta siinä vaiheessa, kun sähköt viritetään laittomaan mopoluokkaan. Tai sitten tyyppihyväksytyllä fast pedelecillä mopokypärä päässä ajamaan.

Peesiapua tarjoamalla ja opettamalla peesissä ajon heikompikuntoiselle, pääsee jo hyvin pitkälle. Tämä on tullut todettua lasten kanssa. Jos sekään ei auta, niin naru väliin ja ei tipu peesistä perässätuleva... :)

MRe
03.09.2018, 20.55
Jos haluaa laillisella polkupyöräksi luokiteltavalla sähköpyörällä ajella, niin melkoiseksi köröttelyksi menee porukka-ajossa, jos nopeus tiputetaan 25 km/h maantiepyörällä.
Tämä. Mutta ehkä maastolenkeillä se sähkö tasaisi sitten eri kuntotasoja. Toki osaamispuoleen se ei tuo mitään, eli perustaidot pitää kuitenkin olla. Mutta loppupeleissä taitaa muiden kateellisuus estää nuokin isommassa mitassa. Siitähän ei tule mitään, että joku pääsee helpommalla. Melkoista ihmettelyä aiheutti mun sähkötäpärikin sunnuntaina Fiskarsissa.

vuohi
03.09.2018, 21.25
Ollaan nyt 3 kpl kahden hengen "porukkalenkkiä" heitetty vaimon kanssa ja sähkötäpäri tasaa kuntoerot aika tehokkaasti, mutta taitoeron vaikutus kasvaa tosi paljon teknisessä maastossa. Vähän taitavampi ja rohkeampi kaveri voi jyrätä pahoista kohdista +15km/h läpi kun toinen voi joutua hidastamaan ja taiteilemaan kävelyvauhtia trial-henkisesti kivikosta läpi tai tunkkaamaan. Myös kalusto alkaa vaikuttamaan varmaan vauhtiin kun normaalisti kevyemmät pyörät menivät kiivetessä vähän paremmin ja raskaammat mäessä. Sähköllä tuollainen 170mm joustava menee vähänkään teknisemmässä maastossa kaikkialla nopeampaa kuin vaikkapa 120mm joustava tai jäykkäperä.

Roiala
03.09.2018, 22.14
Kohtapa omalta kohdalta näkee kuin sähköpolkijan käy, neljän hengen porukalla reilut 160km maastoa (gps reittiä) ensi lauantaina. Kaksi on pitkänmatkan mtb kisoissa palkntopalli sijoituksia napsinutta kuskia ja yksi siitä heti niiden jälkeen tuloslistoilta, ja neljäs on painoindeksiltään sairaalloisen ylilihava sähköavusteinen ukko joka napsinut palkintopallisijoja hännästä katsottuna keskimatkollta (60-80km) luomufillarilla... maastot sellaisia minun omasta mielestä minulle ”seikkailu” maastoja mitä lapista löytyy eli korkeuseroja ja polkua sekä suota ym... ja suoritekkin vähintään haastava eli varmaan se 12h ylittyy reilusti. -> ilman avustusta ei mitään toivoa lähteä mukaan, avustettuna toivoa mutta mahdollisesti maitojunalla kotiin. :)

marmar
03.09.2018, 22.47
Tämä. Mutta ehkä maastolenkeillä se sähkö tasaisi sitten eri kuntotasoja. Toki osaamispuoleen se ei tuo mitään, eli perustaidot pitää kuitenkin olla. Mutta loppupeleissä taitaa muiden kateellisuus estää nuokin isommassa mitassa. Siitähän ei tule mitään, että joku pääsee helpommalla.

Ongelma tulee täsdäkin siinä, että sähköllä ajajat ei yleensä malta ajaa rauhallisesti ylämäkeen ja sähköttömän kuskit sitten helposti kostaa tasaisella ja alamäessä, eikä kummallakaan ole kivaa.

Silloin toimii jos aidosti kaikki malttaa mennä kiltisti hitaimman mukaan.

plr
04.09.2018, 09.03

Näen asian juuri päinvastoin. Sähköavusteinen painavampana kulkee alamäissä ilman avustusta kovempaa kuin kevyempi pyörä. Tasaisella painolla ei ole juuri vaikutusta nopeuteen. Jyrkemmissä ylämäissä avustus auttaa valtavasti. Oikeastaan ainoa hankalampi kohta on loivassa ylämäessä, jossa ajetaan yli 25 km/h ja jossa avustus kytkeytyy pois päältä. Tällöin pitää viedä korkeampaa painoa ylämäkeen. Keskaria saa avustuksella ylös varmasti, kun jalkoja ei tarvitse ajaa finaaliin ylämäissä.

Edelleenkin totean, että seuran maantielenkeille saa tulla sähköavusteisella pyörällä. Porukkalenkkimme eivät ole kilpailuja eikä kaluston tarvitse olla tasaväkistä.

MRe
04.09.2018, 10.03
Edelleenkin totean, että seuran maantielenkeille saa tulla sähköavusteisella pyörällä. Porukkalenkkimme eivät ole kilpailuja eikä kaluston tarvitse olla tasaväkistä.
Joko näitä saa näitä sähköavusteisia maantiepyöriä?

JackOja
04.09.2018, 10.08
Joko näitä saa näitä sähköavusteisia maantiepyöriä?

Tähän (https://www.ridemore.fi/orbea-gain-d20) kevyet kiekot ja kapeat kumit niin siinhän sellainen olis? Toihan olis vielä tuollainen melko huomaamaton (miksiköhän?) sähköpyörä.

MRe
04.09.2018, 10.19
Toihan olis vielä tuollainen melko huomaamaton (miksiköhän?) sähköpyörä.
TdF-certified? :)

ElBike
04.09.2018, 15.55

Yhtään en muista mitä vauhti porukkalenkeillä ylämäessä yleensä on, mutta tuollaisella "kaikenkuntoisten" lenkillä jos mäkeen painetaan 25km/h niin viimeiset tipahtaa. Tässä pitää nyt erottaa joku kilpapyöräilijöiden treenilenkki sellaisesta kaikille avoimesta yleisestä porukkalenkistä.

marmar
04.09.2018, 16.51
Yhtään en muista mitä vauhti porukkalenkeillä ylämäessä yleensä on, mutta tuollaisella "kaikenkuntoisten" lenkillä jos mäkeen painetaan 25km/h niin viimeiset tipahtaa. Tässä pitää nyt erottaa joku kilpapyöräilijöiden treenilenkki sellaisesta kaikille avoimesta yleisestä porukkalenkistä.

Jyrkemmässä mäessä tipahtaa joo, mutta entä sitten ne kaikki tasaiset osuudet ja loivat mäet. Niitä Suomessa on suurin osa. Itse en näe laillisella sähköavusteisella saavutettavan maatiepyörälenkillä oleellista apua porukassa pysymiseen, kun tarkastellaan tyypillistä suomalaista maisemaa. Helpompaa on kaikkien himmata ylämäessä heikoimman mukaan ja sitten päästellä muut osuudet sitä rentoa 27-28 km/h ja antaa heikoimmille vapautus vetovuoroista.

ElBike
04.09.2018, 17.37
Nimenomaan ylämäissä nämä aloittelijat tipahtaa kun tasaisella pysyy peesiavun ansiosta mukana. Nyt, kun maantiepyöräily on yleistynyt paljon, lenkeilläkin näkee aivan aloittelijoita. Toki tällaiset lenkit on kivoja sosiaalisia tapahtumia ja ne pitääkin ottaa siltä kannalta jos kovakuntoiset lähtevät samaan porukkaan. Mutta mikäs haitta siitä syntyisi jos joku aloittelija hommaisi sähköavustetun fillarin ja sen ansiosta pystyisi ajamaan porukkalenkeilläkin - eikä tarvitsisi tahkota yksin niin pitkään että kunto on saatu sille mallille että pysyy porukassa mukana? Ei ainakaan minulta ole pois.

e-tracker
04.09.2018, 19.36
Tolla rajoittamattomalla e-täpärillä on kyllä hauska ajaa lycramiehiä kiinni, vaihtaa parit kokkapuheet ja häipyä horisonttiin.

Roiala
04.09.2018, 20.32
Ja siinä mielessä on hyvä että sähköpyörässä on selvästi erottuva akku ja vinkuna että lycrapolkijalle ei tule paha mieli kun näkee heti että on eri kulkupeli ja ei tarvitse masentua kun joku ohittaa. :)

MRe
04.09.2018, 20.35
Tänään vedin kahden tunnin peruskuntolenkin metsässä. Oli helppoa maastoa ja aika paljon reittien etsimistä, joten pulssi, eikä Suunnon PTE:kään noussut kovin korkeaksi. Mutta luomulla tuon tekeminen olisi ollut vaikeampaa ja tuskin onnistunut metsäpoluilla. Toki riippuu poluista. Pyörin Viikin ja Myllypuron maisemissa.

Mutta molempi parempi. Jos haluaa rankempaa, niin jättää sähkön kotiin ja menee fätillä. Tai jäykällä maastovehkeellä vaikka keskuspuiston ympäri.

marmar
04.09.2018, 22.12
Nimenomaan ylämäissä nämä aloittelijat tipahtaa kun tasaisella pysyy peesiavun ansiosta mukana. Nyt, kun maantiepyöräily on yleistynyt paljon, lenkeilläkin näkee aivan aloittelijoita. Toki tällaiset lenkit on kivoja sosiaalisia tapahtumia ja ne pitääkin ottaa siltä kannalta jos kovakuntoiset lähtevät samaan porukkaan. Mutta mikäs haitta siitä syntyisi jos joku aloittelija hommaisi sähköavustetun fillarin ja sen ansiosta pystyisi ajamaan porukkalenkeilläkin - eikä tarvitsisi tahkota yksin niin pitkään että kunto on saatu sille mallille että pysyy porukassa mukana? Ei ainakaan minulta ole pois.

Se onkin toinen juttu, että pysyykö tasaisella enää sähköjen tuoman lisäpainon ja vastuksen takia peesissä, kun avustus on lakannut.

marmar
04.09.2018, 22.17
Tolla rajoittamattomalla e-täpärillä on kyllä hauska ajaa lycramiehiä kiinni, vaihtaa parit kokkapuheet ja häipyä horisonttiin.

Mulla oli kyllä lopun matkaa hauskaa, kun mut ohitti hupaisan näköinen sähkömopo. Fillari muistutti iltalehden mainossivua, kun surraavia sähköjä oli yritetty naamioida tarroilla piiloon, vaikka iso järkäleakku näkyi naamiontiyrityksestä huolimatta 100m päähän.

Tunnistaako joku itsensä?

Pexi
04.09.2018, 22.22
Edeltäviin kommentteihin liittyen: onko siinä maantiepyöräpukeutumisessa jotakin halveksuttavaa, ärsyttävää, kadehdittavaa vai mistä tuo lycramies-nimittely oikein kumpuaa tännekin?

Edit... noniin, selvästi syntyy hienoa yhteishenkeä pyöräilijöiden eri alalajien kesken. Terveisin: lycraan pukeutuva, täysjoustosähkömaastopyörällä nippanappa ajamaan pystyvä pappa.

Jami2003
05.09.2018, 07.07
Ns lycramiehet ja ns sähkömopo miehet ovat niin pyöräily janan toisista päistä että ei ihme jos vastakkain asettelua syntyy. Kun sitä syntyy jo nakki- ja läski renkaiden välillä.

Ite ottaisin mielelläni kaikki vekottimet talliin sähköllä ja ilman jos vaan olisi tilaa, rahaa ja varsinkin jos huollosta vastaisi joku muu.

jyrmy
05.09.2018, 09.03

Tää on kyllä niin totta, Jokainen suohon upottanu, tai puuterilumessa 130 kilosta enskaa pystyyn paininu tietää. Toinen enduroon liittyvä huomio itelle on ollu et e-polkupyörällä uskaltaa ajaa pahaanki kivikkoon "aika lujaa", kun ei samalla tavalla tarvi pelätä kaatuessaa jäävänsä 130 kilosen pyörän alle..

Alkuperäseen, tyhmään kysymykseen tää ei vastaa. Itelle tää on vaan se moottoripyöräilyn loputtua se kotipihasta alkava harrastus vaihtoehto. Suunnilleen samat polut käytössä, mut huomattavasti enemmän tulee varsinaisia ajotunteja. Paljon halvemmallakin kun ei noi semi kalliitkaa sähköpyörät moottoriurheiluu vrt mitää maksa. jne.

Polkupyörää en oo käyttäny oikeetaan kun viimeksi josku 90 luvun alussa juur ennen mopo ikää. Joten en lähde vertaileen. Tässä kuitenki harkinnu ihan luomu cyclocrossin testausta, ja mahdollisesti hankintaa e-pyörän rinnalle..

Highlander
05.09.2018, 09.24
Kato Isii! mä ajan ilman käsiä (mut unohdin mun apupyörät) :p
http://blogi.pikkufillari.fi/wp-content/uploads/2017/03/Apupyörät-Pikkufillari.fi_.jpg

1aloittaja
05.09.2018, 10.14
Ns lycramiehet ja ns sähkömopo miehet ovat niin pyöräily janan toisista päistä että ei ihme jos vastakkain asettelua syntyy. Kun sitä syntyy jo nakki- ja läski renkaiden välillä.

Ite ottaisin mielelläni kaikki vekottimet talliin sähköllä ja ilman jos vaan olisi tilaa, rahaa ja varsinkin jos huollosta vastaisi joku muu.

Joo, kyll noi, nyt lycraporukaksi nimetyt, on se pyöräilyn ryhmä, mikä muut saa eniten ärsyyntymään

Heitä kiroilevat, niin autoilijat, kun hidastavat menoa maanteillä sekä jalankulkijat, jotka pelkäävät niitä kelveillä

Ongelmia ei siis aiheuta sähköavusteiset muillekuin kippurasarvisilla ’hyökkäilevät’ lycra/lureksi/sukkahousu-änkyrät!

Joten katsokaa peilistä omaa kuvaanne ja lopettakoot muiden osoittelu ja syyllistäminen

kyytimies
05.09.2018, 10.38
Nyt on hyvää pohdintaa.

Highlander
05.09.2018, 10.49
Joo, kyll noi, nyt lycraporukaksi nimetyt, on se pyöräilyn ryhmä, mikä muut saa eniten ärsyyntymään

Heitä kiroilevat, niin autoilijat, kun hidastavat menoa maanteillä sekä jalankulkijat, jotka pelkäävät niitä kelveillä

Ongelmia ei siis aiheuta sähköavusteiset muillekuin kippurasarvisilla ’hyökkäilevät’ lycra/lureksi/sukkahousu-änkyrät!

Joten katsokaa peilistä omaa kuvaanne ja lopettakoot muiden osoittelu ja syyllistäminen
Olen täysin samaa mieltä. S******* spandex *omot!! Ei muuta kuin tuulipuku päälle ja suorat sarvet. Lainatussa viestiessä on muuten n*ss*t*u pilkkua ahkerasti:rolleyes:

F. Kotlerburg
05.09.2018, 11.46
Tolla rajoittamattomalla e-täpärillä on kyllä hauska ajaa lycramiehiä kiinni, vaihtaa parit kokkapuheet ja häipyä horisonttiin.Itse ajan näiden sähkömopomiesten vierelle aina moottoripyörällä. Nauran paskaisesti päin naamaa ja käännän tuppea. Sielläpä haistelkoot pakokaasuja.

make1
05.09.2018, 12.17
Itse ajan näiden sähkömopomiesten vierelle aina moottoripyörällä. Nauran paskaisesti päin naamaa ja käännän tuppea. Sielläpä haistelkoot pakokaasuja.

Joo, kyllä mullakin on moottoripyörä. Sähköpyörä on vaan paljon kätevämpi kaupunki ja lähiöympäristössä. Ei tartte pukea ajovarusteita päälle. Saa ajaa pyörätiellä. Saa pysäköidä lähes mihin vain. Voi ajaa talvellakin.
Tämä siis puhtaasti hyötyliikkumisen kantilta. Mulla on siirtynyt hyötyajot sähköpyöräilyyn jotka tein ennen moottoripyörällä. Eli kesäisin moottoripyörä korvasi ennen kakkosauton nykyisin sähköpyörä korvaa kakkosauton kesät ja talvet.
Eli yksi auto riittää kesät talvet. Moottoripyörä vielä jää:)

marmar
05.09.2018, 12.52
Joo, kyllä mullakin on moottoripyörä. Sähköpyörä on vaan paljon kätevämpi kaupunki ja lähiöympäristössä. Ei tartte pukea ajovarusteita päälle. Saa ajaa pyörätiellä. Saa pysäköidä lähes mihin vain.

Niin kun kyseessä on laillilinen 25 km/h nopeuteen rajoitettu. Rajoittamattomilla laillisia ajopaikkoja on vielä vähemmän, kuin rekisteröidyllä ja katsastetulla moottoripyörällä :rolleyes:

MRe
05.09.2018, 13.55
Ehkä sähkömopoille pitäisi avata oma ketju / osio... Mopohan se oli se originaali-pappatunturikin. Sitähän pystyi polkemaan sydämensä kyyllyydestä jos ja kun bensa loppui. Ja miksei muutenkin.

Mutta kyllä tuo 25 km/h raja "hieman" ärsyttää. Metsässä se ei (mulla) tule vastaan, muutamaa harvaa polkua lukuunottamatta. Siirtymillä sitten aika helpostikin. Tulee sitten laitettua sähköt kokonaan pois, mutta kyllä tuo Shimano (mun aikaisemmista puheista huolimatta) jonkin verran jarruttaa, vaikka onkin pois päältä. Ilmeisesti se kytkin/vapaaratas on siellä moottorin päässä eikä juuri ennen kampia.

Mutta en silti ole poistamassa rajoitinta. En ainakaan niin kauaa, kun se on toteutettu kökösti nopeusanturia kusettamalla, jolloin nopeus ja ajettu matka näkyvät väärin. Onhan se tietysti myydessä hyvä, kun vain puolet kilsoista on mittarissa...

Hensy
05.09.2018, 13.56
Vähän of topic mutta miksiköhän niin moni maantiepyöräilijä vetää sen pellepuvun päälle, kun lähtee pyöräilemään? Ymmärrän sen silloin, kun ollaan jossain kilpailuissa mutta miksi normaalissa lenkkeilyssä tai jopa työmatkalla? Itse ajelen aika paljon maantiepyörällä mutta en iki maailmassa kehtaisi vetää niitä ”kisavaatteita” esim. työmatkalle. Mulle sopii paremmin ihan normaalit urheilushortsit ja T-paita.

MRe
05.09.2018, 13.58
Ja mitä lycraan tulee, niin eipä ne koskaan ole minua ärsyttäneet. Itsekin ajan spandexeissa aina välillä, vaikka lyhyiden bibisien päälle yleensä vedänkin lököt shortsit. Mutta 3/4-osahousuissa tulee ajettua usein ihan sellaisenaan.

MRe
05.09.2018, 14.02
Vähän of topic mutta miksiköhän niin moni maantiepyöräilijä vetää sen pellepuvun päälle, kun lähtee pyöräilemään?
Miksi talvella hiihtäjät vetävät niissä hiihtopuvuissaan, kun anorakkikin on keksitty? Usein johonkin tarkoitukseen vartavasten suunnitellut vaatteet myös toimivat ko. lajissa parhaiten ja niissä on otettu lajinomaiset erityistarpeet huomioon. Oli mulla höntsy-lätkää pelatessakin nimi selässä, vaikkei kameroita näkynytkään...

Mun 100-kiloinen olemus ei kuitenkaan suosi makkarankuoreen pukeutumista, joten fillaroinnissa joudun tyytymään löysempiin (pyöräily)vaatteisiin. Lisäksi kesällä kun tuli kierrettyä Helsinkiä ja pysähdyttyä aika-ajoin terasseille tms. niin päällimmäisenä oli läysät shortsit ja kauluksellinen pikee-paita. Kenkinä mahdollisimman siviilin näköiset ajokengät. Shortsien alla bibsit...

JackOja
05.09.2018, 14.18
Vähän of topic mutta miksiköhän niin moni maantiepyöräilijä vetää sen pellepuvun päälle, kun lähtee pyöräilemään?

Ja miksiköhän bikeparkeissa ajetaan hassut pellepyjamat päällä? Tai no, ehkä pikemminkin deehoota ja riiraidia. Vai onko niillä nykyään istuvampaa ja yksivärisempää kamaa päällä? En oo aikoihin nähnyt ao. videoita.

EDIT: no vaikka tässä https://www.youtube.com/watch?v=yYJeItqxHok

MRe
05.09.2018, 14.42
En oo aikoihin nähnyt ao. videoita.

EDIT: no vaikka tässä https://www.youtube.com/watch?v=yYJeItqxHok
Toi nyt ei ehkä käy esimerkistä. Tai samaan syssyyn voisi kysyä, että miksi lentäminen on mennyt tällaiseksi ja linkata Red Bull Air Race-videon.

Mutta kuten sanottu: johonkin tarkoitukseen suunnitellut vaatteet ja muut varusteet yleensä sopivat suunniteltuun tarkoitukseensa parhaiten.

Highlander
05.09.2018, 14.47
Vähän of topic mutta miksiköhän niin moni maantiepyöräilijä vetää sen pellepuvun päälle, kun lähtee pyöräilemään? Ymmärrän sen silloin, kun ollaan jossain kilpailuissa mutta miksi normaalissa lenkkeilyssä tai jopa työmatkalla? Itse ajelen aika paljon maantiepyörällä mutta en iki maailmassa kehtaisi vetää niitä ”kisavaatteita” esim. työmatkalle. Mulle sopii paremmin ihan normaalit urheilushortsit ja T-paita.
Nyt jonkun pitäisi kirjoittaa selventävä kuvaus, että mistä sen oikean "maantiepyöräilijän" tunnistaa? Taitaa aika monella harrastajalla olla useampi erilainen pyörä ja vaatetus valitaan kelin ja lajin mukaisesti.

Moska
05.09.2018, 15.39
Vähän of topic mutta miksiköhän niin moni maantiepyöräilijä vetää sen pellepuvun päälle, kun lähtee pyöräilemään? Ymmärrän sen silloin, kun ollaan jossain kilpailuissa mutta miksi normaalissa lenkkeilyssä tai jopa työmatkalla? Itse ajelen aika paljon maantiepyörällä mutta en iki maailmassa kehtaisi vetää niitä ”kisavaatteita” esim. työmatkalle. Mulle sopii paremmin ihan normaalit urheilushortsit ja T-paita.Se pellepuku vaan sattuu toimimaan niin hyvin. Ei läpätä eikä räpätä, ja vaikka hikoilee niin ei ole samanlailla märkä kuin joku lököttävä vaate. Löytyy kamppeita jotka pitävät sopivasti tuulta ja vettä, mutta silti hengittävät. Eikä silti ole pakko näyttää mainostaululta jos ei halua.

Jami2003
05.09.2018, 15.51
Ite ajan maantiellä ja maastossa (tänä kesänä lähinnä maastossa) ja ihan samat "lycrat" mulla on aina ajaessa. Ja niin on kyllä lähes kaikilla mtb harrastajilla täällä päin. On vaan suuren kansan kuvitelmaa että lycrat ja pandexit on päällä pelkästään tiellä. Kyllä ne on metsässäkin mutta niitä ei nähdä. Ajaisin e pyörälläkin samat päällä. Sen takia että ne nyt vaan toimii kaikista parhaiten. Pellepuvulta näyttää lähinnä jos joku tulee tuulipuku päällä (varsinkin housut) ajamaan.

Miten tämä liittyy tähän ketjuun - ei mitenkään.

ealex
05.09.2018, 15.57
... mutta kyllä tuo Shimano (mun aikaisemmista puheista huolimatta) jonkin verran jarruttaa, vaikka onkin pois päältä. Ilmeisesti se kytkin/vapaaratas on siellä moottorin päässä eikä juuri ennen kampia.
Ei se jarruta yhtään, ota vaikka ketju pois ja testaa. Kammet pyörivät eteenpäin rattaan kanssa huomattavasti kevyemmin, kuin esim. taakse, eli väittäisin, että mukana ei pyöri mitään muuta, kuin kaksi laakeria.

Shimano oikeasti osaa nämä hommat, takanavatkin on suunniteltu niin, että polkiessa pyörii vain kaksi laakeria, eli vastustus on minimaalisin. Muodikkaissa konelaakerinavoissahan taas polkiessa pyörii kaikki 4 laakeria kuormitettuna… :rolleyes:

Pexi
05.09.2018, 16.17
Ite ajan maantiellä ja maastossa (tänä kesänä lähinnä maastossa) ja ihan samat "lycrat" mulla on aina ajaessa. Ja niin on kyllä lähes kaikilla mtb harrastajilla täällä päin. On vaan suuren kansan kuvitelmaa että lycrat ja pandexit on päällä pelkästään tiellä. Kyllä ne on metsässäkin mutta niitä ei nähdä. Ajaisin e pyörälläkin samat päällä. Sen takia että ne nyt vaan toimii kaikista parhaiten. Pellepuvulta näyttää lähinnä jos joku tulee tuulipuku päällä (varsinkin housut) ajamaan.

Sama. Nyt kuitenkin vaikuttaa, että tällainen käytös aiheuttaa voimakasta ärsyyntymistä kansallisen pukukoodin vaalijoissa. Siis heissä, joiden mielestä ainut hyväksyttävä pukeutuminen on mallia tuulipuku ja virttynyt bändipaita.

MRe
05.09.2018, 16.22
^^Tämä oli munkin kokemus alussa. Että ei jarruta. Nyttemmin on taas tuntunut, että jarruttaa... pitää kokeilla seuraavan kerran kun laittaa fillarin huoltotelineeseen kiinni että miltä tuntuu. Ilman ketjuja tuon tietysti sitten saa helpoiten tarkistettua. Hyvä jos ei jarruta.

Laakereista on vaikea sanoa monellako vastus on pienin. Pintapainekin vaikuttaa jotain. Mutta tuossa kohdin mennään jo aika hifistelyn puolelle.

Pexi
05.09.2018, 16.33
Vähän of topic mutta miksiköhän niin moni maantiepyöräilijä vetää sen pellepuvun päälle, kun lähtee pyöräilemään? Ymmärrän sen silloin, kun ollaan jossain kilpailuissa mutta miksi normaalissa lenkkeilyssä tai jopa työmatkalla?

Koska lajin etiketti ja ikiaikaiset pyhät tekstit niin käskevät. Tuulipuku- ja bändipaitakansalla on tietysti toisenlainen pukeutumisetiketti, mutta uskoisin kuitenkin, että kummankin suuntauksen ihmiset pystyvät liikkumaan yhteisillä väylillä ilman nimittelytarvetta.

Itse ajelen aika paljon maantiepyörällä mutta en iki maailmassa kehtaisi vetää niitä ”kisavaatteita” esim. työmatkalle.

Ootpa sie ujo. Vapauta itsesi ja löydä valaistuminen, tutustu etikettiin: http://www.velominati.com/the-rules/

jyrmy
05.09.2018, 17.14
Kai ne vaatteet saa olla lajin mukaan toimivia, mut joku raja (jonnekki todella synkälle puolelle) on siinä ylitetty kun säärikarvoja aletaan ajaan . . .?

Ps. mikää ei oo mukavampaa ku ajella maantiepyörien ohi, mieluummin oikelta - kelviä käyttäen.. ja sevverta pitäs jokasen itseään arvostavan sähköpyöräilijän kulkinettansa virittää että ihan pikku alamäkeenkään ei tuu nuo doping lajin valtiaat ohi

Pexi
05.09.2018, 17.26
Kai ne vaatteet saa olla lajin mukaan toimivia, mut joku raja (jonnekki todella synkälle puolelle) on siinä ylitetty kun säärikarvoja aletaan ajaan . . .?

Ps. mikää ei oo mukavampaa ku ajella maantiepyörien ohi, mieluummin oikelta - kelviä käyttäen.. ja sevverta pitäs jokasen itseään arvostavan sähköpyöräilijän kulkinettansa virittää että ihan pikku alamäkeenkään ei tuu nuo doping lajin valtiaat ohi

Karvoihin ei jaksa kommentoida, mutta avaatko vähän mikä siinä maantiepyöräilijän ohittamisessa on niin mukavaa, että se kaikkein parhaat elämäsi kiksit antaa? Toisinpäin pystyn tilanteen ymmärtämään, siis sen, että lihasvoimalla suhahtaa sähköavusteisen ohi ja tuntee itsensä supermaniksi, mutta muuten... ?

Hensy
05.09.2018, 17.37

Mun mielestä on vielä hauskempaa ajaa luomulla ylämäessä sähköpyörän ohi. Tuo 25km/h on niin älytön rajoitus sähköpyörillä. Olen itse ihan tavallinen 35v kuntopyöräilijä ilman mitään kestävyysurheilutaustaa ja ainakin itse koen, että alle 25km/h keskivauhtia on maantiepyörällä tai edes hybridillä jopa vaikea ajaa ja sillon sykkeetkin pyörivät jossain pk-alueen alarajoilla. Normaalissa 15km:n työmatka-ajossa 30-35km/h on aika tyypillinen keskivauhti.
Viritetyllä maastopyörällä tai ihan laillisella s-pedelecillä taas voisin ihan mielellään ajella, jotta pääsis töihin vähän nopeammin.

jyrmy
05.09.2018, 17.43
Mun mielestä on vielä hauskempaa ajaa luomulla ylämäessä sähköpyörän ohi. Tuo 25km/h on niin älytön rajoitus sähköpyörillä. Olen itse ihan tavallinen 35v kuntopyöräilijä ilman mitään kestävyysurheilutaustaa ja ainakin itse koen, että alle 25km/h keskivauhtia on maantuepyörällä tai edes hybridillä jopa vaikea ajaa ja sillon sykkeetkin pyörivät jossain pk-alueen alasajoilla. Normaalissa 15km:n työmatka-ajossa 30-35km/h on aika tyypillinen keskivauhti.
Viritetyllä maastopyörällä tai ihan laillisella s-pedelecillä taas voisin ihan mielellään ajella, jotta pääsis töihin vähän nopeammin.

Ei lisättävää. Ite ajelen metsässä, harvemmin 25kmh tuntuu rajottavan - mutta tiellä ajaessa, onhan se ny saatanasta koko säädös. kipin kapin e-bike tuning sivuille ja visa laulamaan :)

Vaikka provosointi olikin tarkoitukseni tähän älyttömään ketjuun..

Tää on varmaa vuoden päästä satoja sivuja pidempi aihe, eikä vieläkää kelpaa mikään vastaus kenellekkään :)

MRe
05.09.2018, 20.27
Ootpa sie ujo. Vapauta itsesi ja löydä valaistuminen, tutustu etikettiin: http://www.velominati.com/the-rules/

No baggy shorts and jerseys while riding the road bike. No lycra when riding the mountain bike (unless racing XC). Skin suits only for cyclocross.

Mä oon niin trendin huipulla. Mulla on löysät shortsit bibsien päällä metsässä... Cyclon onneksi myin.

marmar
05.09.2018, 22.09

Seuraavalla kerralla sähkömopolla ohittaessa voit miettiä mitä siellä ohitettavan päässä liikkuu.

Itsellä tulee mieleen köyhä kiirehtijä, jolla ei ole varaa aitoon s-pedelecciin tai sähkömopoon ja joutuu siksi epätoivoisena kituuttamaan jollain laittomalla virityksellä.

KutiRide
05.09.2018, 22.32
Seuraavalla kerralla sähkömopolla ohittaessa voit miettiä mitä siellä ohitettavan päässä liikkuu.

Itsellä tulee mieleen köyhä kiirehtijä, jolla ei ole varaa aitoon s-pedelecciin tai sähkömopoon ja joutuu siksi epätoivoisena kituuttamaan jollain laittomalla virityksellä.

Samalla kun ohitan kelviä pitkin, mietin kuinka lycrapelle ei välitä liikennesäännöistä senkään vertaa että ajaa autotiellä. Ainiin, painelin just ihan virittämättömällä täpärillä sen pellen ohi, mitälie mahtaa ajatella.

Smo
05.09.2018, 23.45
Kohtapa omalta kohdalta näkee kuin sähköpolkijan käy, neljän hengen porukalla reilut 160km maastoa (gps reittiä) ensi lauantaina. Kaksi on pitkänmatkan mtb kisoissa palkntopalli sijoituksia napsinutta kuskia ja yksi siitä heti niiden jälkeen tuloslistoilta, ja neljäs on painoindeksiltään sairaalloisen ylilihava sähköavusteinen ukko joka napsinut palkintopallisijoja hännästä katsottuna keskimatkollta (60-80km) luomufillarilla... maastot sellaisia minun omasta mielestä minulle ”seikkailu” maastoja mitä lapista löytyy eli korkeuseroja ja polkua sekä suota ym... ja suoritekkin vähintään haastava eli varmaan se 12h ylittyy reilusti. -> ilman avustusta ei mitään toivoa lähteä mukaan, avustettuna toivoa mutta mahdollisesti maitojunalla kotiin. :)

Kuullostaa vähän akun tyhjenemispotentiaalilta

jyrmy
06.09.2018, 08.16
Ei mikään.. kirjoitus oli ihan pelkkä provosointi. ihan niinkuin tän koko ketjun alotuskin taitaa olla.
Silti, tää on luultavasti päättymätön vääntö, jota on sillontällöin ihan hauskakin lukea.

Edit ja OT: vähä mut ei kaukaa asian ohi.

Tässä kun on harrastanu sanotaa ny +30 vuotta erilaisia lajeja. Joukkuelajeista moottoriurheiluun, ja paljon muuta.
On tää fillari puoli kyllä kaikista pahinta väkee arvosteleen/kiukutteleen/syrjiin/keksi tähän oma jatko. . ( yleistystä joo, on todella hyviä tyyppejä suurinosa )
Jostain syytä, ihan hemmetin ikävä ympäristö. Mut tää menee jo kauas tästä aiheesta joten antaa olla.. vaikka tän tarkotus ei oo nyt olla provosointia, vaan ihan aikuisen ukon huomio.

No, näin "alottelijana" ~3000km metsäpolkuja tänävuonna. Ekaa kertaa ilman polttomoottoria, onneks tää on yksilö laji - tuolla metsän keskellä ei juuri nää lieve ilmiöt polje vastaan :)

Highlander
06.09.2018, 08.31
Apuvälineiden avulla voidaan edistää kuntoutumista, tukea, ylläpitää sekä parantaa liikkumiskykyä ja toimintakykyä jokapäiväisissä toiminnoissa (lähde Invalidiliitto)

Mielestäni vakavaa asiaa koskevassa keskustelussa tulisi säilyttää asialinja eikä mennä henkilökohtaisuuksiin. Toivottavasti moderaattorit seuraavat tätä ketjua.

http://i.imgur.com/3KhT57g.jpg

ealex
06.09.2018, 08.48
Laakereista on vaikea sanoa monellako vastus on pienin. Pintapainekin vaikuttaa jotain. Mutta tuossa kohdin mennään jo aika hifistelyn puolelle.
Ei ole vaikea, kun pysytään kuulalaakerin toiminta-alueen sisällä, silloin pyörimisvastus ei juuri lisäänny kuormituksen kasvaessa, eri asia, kun mennään kuormitusrajojen yli, mikä ei liene polkupyörissä kovin helppoa. Eli kaksi laakeria puolella kuormalla jarruttavat lähes tuplasti enemmän, kuin yksi laakeri koko kuormalla. Ja esim. laakerisuojien sekä rasvauksen vaikutus tasan tuplaantuu kahdella laakerilla.

kuovipolku
06.09.2018, 09.39
Tässä kun on harrastanu sanotaa ny +30 vuotta erilaisia lajeja. Joukkuelajeista moottoriurheiluun, ja paljon muuta.
On tää fillari puoli kyllä kaikista pahinta väkee arvosteleen/kiukutteleen/syrjiin/keksi tähän oma jatko. . ( yleistystä joo, on todella hyviä tyyppejä suurinosa )
Jostain syytä, ihan hemmetin ikävä ympäristö. Mut tää menee jo kauas tästä aiheesta joten antaa olla.. vaikka tän tarkotus ei oo nyt olla provosointia, vaan ihan aikuisen ukon huomio.

Tähän on aivan pakko tulla sanomaan että omakohtainen kokemus on niin päinvastainen kuin vain voi olla. Määritellään se ympäristö miten tahansa, yhteisöksi tuolla ulkona teillä tai poluilla tai täällä fillarifoorumilla tai missä tahansa muualla.

Missään muualla en ole kohdannut yhtä vastaanottavaista, avuliasta, aloittelijoita ja heikkotasoisempiakin kohtaan toverillista ja yhtä vähän elitististä laji- ja harrastajayhteisöä. Huutomerkki.

Voisiko tässä olla jonkinlainen näköharha - eli jos fillaripuoli on ensimmäinen laji johon on tullut sisään nykyisenä someaikana eikä livenä? Ja jos ainoa kosketus siihen ympäristöön tapahtuu somen kautta? Ja jos ei tutustu muihin harrastajiin porukan, seuran tai kerhon kautta? Eli jos ei sen vuoksi pääse huomaamaan että kuva jonka on muodostanut lajin harrastajista ei vastaakaan todellisuutta vaan se on ikään kuin jäänyt sille tasolle jolla vierastaa itselleen vielä tuntematonta ympäristöä?

Toisin sanoen, jos nyt rupeasi harrastamaan maratonjuoksua tai maastohiihtoa ja seuraisi jotain lajifoorumia, voisi syntyä aivan samanlainen vaikutelma "ihan hemmetin ikävästä ympäristöstä". Ja jos sellaisen kuvan on itselleen muodostanut, voi tulla sanotaanko herkemmäksi kaikkea "hemmetin ikäväksi" syystä tai syyttä kokemaansa kohtaan.

Voihan olla myös että tulokulma muihin lajeihin on ollut toinen ja oma asennekin erilainen ja lajiin sujahtanut sen vuoksi helpommantuntuisesti sisälle?

F. Kotlerburg
06.09.2018, 10.03
Voihan olla myös että tulokulma muihin lajeihin on ollut toinen ja oma asennekin erilainen ja lajiin sujahtanut sen vuoksi helpommantuntuisesti sisälle?
No jos lähtee siitä, että on kiva kyykyttää muita moottorin voimalla ja muut on pellejä niin voiko odottaakaan muuta...

///Jone
06.09.2018, 10.06
Eiköhän se ole niin, että tänne someen on kiva tulla toteamaan suoraan omista ahdistuksista, haluista, intresseistä ja mielipiteistä johdettuja näkemyksiä aiheeseen kuin aiheeseen. Livenä sitten huomataan paremmin se toinen, osaten ottaa kenties etäisyyttä omiin näkemyksiin taikka ainakaan ei sanota niitä.

Roiala
06.09.2018, 10.16
Kuullostaa vähän akun tyhjenemispotentiaalilta

itsellä kolme akkua, lainassa kaksi ja kaksi vuokrattuna. Eli sähköä piisaa kohtuudella jos ei ala hulluttelemaan vaan malttaa pitää avustuksen pääosin eco/tour asennossa. (Bosch)

jyrmy
06.09.2018, 11.10
No jos lähtee siitä, että on kiva kyykyttää muita moottorin voimalla ja muut on pellejä niin voiko odottaakaan muuta...

jos nyt meikäläistä tarkoitat, niin juuri sinä nyt teit rivien välistä omantulkintasi! Ja vahvistit minun näkemystäni muidenkin silmissä.
Mainitsin toki yleistäväni, ja että suurin osa on todella hyviä tyyppejä. Yleensä ne ääripäät vaan kuuluu kovempaa, on se sitte politiikka, uskonto, tai urheilu. Noi edellä mainitut on monelle samassa nipussa muutenkin :)

Ei tää mullakaa ihan somen varassa ole tää harrastaminen, ettei sekään selitä ehkä tätä mun kokemusta. Porukkalenkkejä on tullu ajettua tässä Tampereen suunnalla maastossa - itseasiassa sieltä ei yhtää negatiivista kommenttia ainakaa ääneen oo sanottu, vaikka oonki sähköfillarilla jonon perässä pompotellu. Sekä työympäristössäki on paljon harrastajia, luomu sekä sähkö..

Tää meni sen verran ohi tai väärään paikkaan, että tähän en viitsi enempää kommentoida.

marmar
06.09.2018, 11.55
itsellä kolme akkua, lainassa kaksi ja kaksi vuokrattuna. Eli sähköä piisaa kohtuudella jos ei ala hulluttelemaan vaan malttaa pitää avustuksen pääosin eco/tour asennossa. (Bosch)

Eli 7 akun voimin olet menossa reissuun.

Eikös tuollainen akkusetti jo painakin jonkun verran, vai saatko osan akuista huoltoauton kyytiin?

Ei muuta kuin onnea matkaan, kerro sitten kuinka kävi.

Smo
06.09.2018, 12.26

No sit. Aattelin että vakioakulla ..

Roiala
06.09.2018, 13.53
Akkuja kylvetty reitin varrelle taukopaikkoihin ettei repussa ole kuin max 2 kerrallaan. Laitan rapsaa sähkis seikkailusa

Nixuu
06.09.2018, 14.21
Eli 7 akun voimin olet menossa reissuun.

Eikös tuollainen akkusetti jo painakin jonkun verran, vai saatko osan akuista huoltoauton kyytiin?

Ei muuta kuin onnea matkaan, kerro sitten kuinka kävi.

Oman sähköfillarin akku painaa noin 5kg (4.9kg) joten 7 noita olisi jo mukavat 35 kiloa lisäpainoa. Akun kapasiteetti tosin on noin 900Wh (52v 17Ah )

marmar
07.09.2018, 08.41
Akkuja kylvetty reitin varrelle taukopaikkoihin ettei repussa ole kuin max 2 kerrallaan. Laitan rapsaa sähkis seikkailusa

Kuulostaa järkevältä ja realistiselta sähkön riittämisen suhteen. Kannattaa matkojen suhteen koittaa optimoida akut ja sähköteho hyvin, että ei joudu jättämään puolitäyttä akkua taukopaikalle.

hphuhtin
07.09.2018, 08.55

Tätä rapsaa jään odottelemaan, tuohan on hauska ajatus viedä akkuja matkalle piiloon ;) Kunhan ei kukaan löydä niitä, käy kukkarolle.

JackOja
07.09.2018, 09.01
Tätä rapsaa jään odottelemaan, tuohan on hauska ajatus viedä akkuja matkalle piiloon ;) Kunhan ei kukaan löydä niitä, käy kukkarolle.

Mitähän ne taukopaikat ovat? Voihan ne olla sellaisiakin, joissa akut säilyy. Ei kai niitä kannattaisi mihinkään laavuille tms. jemmata? Ja kai tuo "kylvämisen" logistiikka vaatii sen, että niille pääsee autolla. Vai oliskos joku vienyt luomupyörällä akut jemmaan?

No ehkäpä asia selviää.

J.Kottenberg
07.09.2018, 09.08
Mitähän ne taukopaikat ovat? Voihan ne olla sellaisiakin, joissa akut säilyy. Ei kai niitä kannattaisi mihinkään laavuille tms. jemmata? Ja kai tuo "kylvämisen" logistiikka vaatii sen, että niille pääsee autolla. Vai oliskos joku vienyt luomupyörällä akut jemmaan?

No ehkäpä asia selviää.

Kyllähän jokaisen joka on saanut edes varusmieskoulutuksen, pitää osata tarvittavat kohdekätköt tehdä;-)

Asiallisesti ottaen, esimerkiksi kuluneena kesänä parin pitemmän lenkin varrelle kävin sopiviin paikkoihin piilottamassa vesipulloja. Tietty semmoisiin paikkoihin joihin pääsee autolla, ja voi helposti hakea tyhjät putelit pois. Tietysti akkuja vois myös jemmata. Helppo ne maastoon on kätkeä niin ettei sivullinen löydä.

Dille Vallaton
07.09.2018, 11.39
Ihminen tarvitsee loppujen lopuksi hyvin vähän. Lämpöä, ruokaa ja ilmaa hengittämiseen. Kumppanin ja jälkeläisiä jotta ei kuole sukupuuttoon. Haluja sen sijaan on paljonkin. Mihin ne sitten kohdistuvat ja miksi onkin jo vaikeampi juttu. Omat halut ja mieltymykset ovat tietenkin tärkeimpiä ja muilla ei niin väliä. Joku kairaa pilkkireikää luomuna ja joku käyttää siinäkin moottoria! Sähköpyöräilyyn näyttää haluja olevan ja myös kaluston myyntiin sekä valmistukseen. Hurjasti nimittäin pukkaa uutuuksia kuten Husqvarna ja Yamaha, jotka nekin tulevat peliin mukaan.
Pitkä aasinsilta!

Roiala
07.09.2018, 14.57

No ehkäpä asia selviää.

reitti käy parin kylän kautta niin saa tuttujen luo jemmaan vietyä autolla akut.