Näytä tavallinen näkymä : Hybridistä Touring Bike
Lonely Rider
04.09.2017, 12.34
Kaipa tästäkin aiheesta on ollut foorumilla juttua, mutta onko kukaan yrittänyt rakentaa ns. budjettihybridistä matkailupyörää? Kiinnostaisi tehdä max. viikon pyrähdyksiä kotimaassa, joten mitään Surlyä ei viitsi eikä ole varoja käydä hankkimaan. Päivämatkoina leppoiset 50-60 km. Retkeilyvarusteita olisi tarkoitus (ehkä) roudata mukana. Budjettihybridi tarkoittaa siis hintaluokkaa 500-700 euroa. Kulkineen pitäisi toimia myös työmatkapyöränä 10 km suuntaansa lumettomana aikana.
Eli mielessä olisi modata pyörää siten, että tankomalliksi ehkä perhosta, ja laukkutelineet eteen ja taakse. Lyhyillä reissuilla toki pärjää vähemmilläkin kamoilla, mutta jos kipinä iskee pitempään matkaan niin optio on hyvä olla olemassa. Asfaltilta pitäisi päästä myös sorateille.
Jos jollain on kokemuksia kys. kaltaisesta projektista niin olisi hauska kuulla.
Onko tuo 700€ kokonaisudjetti vai hinta pelkälle pyörälle ilman telineitä/muokkauksia? Jos kokonaisbudjetti, niin varmaan kannattaa katsella käytettyjä. Joku käytetty Kona Dew tai jos vannejarrut kelpaa, niin esim. Tunturi H300 tai vastaava Rossano ois ihan mainio aihio.
Jotain ton tapaista, on toki yli budjetin :( https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-travel-black-n-green-557394/wg_id-24
Hyvä käytetty ja siihen mieleiset muutokset... Esim. juuri joku Kona Dew sarjan pyörä esim. Fillaritorilta.
pikkukara
04.09.2017, 20.21
Mukavahan se on rakennella, mutta jos noin paljon on budjetissa niin ostaisin tarkoituksenmukaisen pelin. Tän ostin ite, kohta saanee halvalla 2017:
https://www.rutlandcycling.com/329219/products/2016-genesis-croix-de-fer-10-steel-adventure-road-bike.aspx
Tässä keskustelussa on aika kattavaa pohdintaa:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54945-Suositelkaa-retkipy%F6r%E4%E4&highlight=retkipy%C3%B6r%C3%A4
Mulla on kokemusta just aloittajan pohtimasta projekstista. Seitsemisen vuotta sitten hankin silloin n 700 hintaisen Crescentin ns. fitness-pyörän. Viitenä kesänä olen tehnyt sillä +2000 kilsan toureja + muutamia lyhyempiä + päivittäistä normaaliajoa työmatkat yms ympäri vuoden. Joten siinä yksi pyörä on kyllä on ollut pitkään todella hevissä käytössä.
Suoran tangon vaihdoin perhoseen, reissut ovat olleet omavaraisia ja kohtuubudejtin varusteilla, elikkä kamaa päällä yleensä jotain 15-20 kg etu- ja takalaukuissa. Haarukassa ei tossa pyörässä ollut etutelineelle kiinnitysreikiä joten se piti laittaa putkiklemmarikiinnityksellä. Toimi kyllä joskin suosittelen katsomaan jos mahdollista sellainen jossa reiät olisi. Ja luonnollisesti ei mitään joustokeulaa.
Renkaat on yksi mihin musta kannattaa kiinnittää huomiota, monissa on valmiina halvat raskaat kumit joten ne hittoon ja tilalle sellaiset joissa mahdollisimman optimaalinen rullaavuus/pistonkestävyys-kombinaatio. Ja satula on tietysti tärkeä, mulle Brooks on ollut ainoa oikea. Eli kannattaa budejetissa heti huomioida että itse pyörän hinnan päälle tulee ainakin muutama huntti kaikkeen muuhun kamaan.
Nythän sitten kyllä omalla kohdallani useiden kymmenien tuhansien kilsojen jälkeen cressu jäi eläkkeelle asiointipyöräksi ja tilalle tuli tänä vuonna juurikin pikkukaran linkkaama Genesis tämän vuoden mallina. Jos tuolle sopiva hinta löytyy niin minulta kyllä ehdoton 5/5 suositus :) Ja itseaiasiassa voin sanoa että vaikka menisi ylikin budjetin on kyllä hintanasa väärtti.
Mä olen ajanu helkaman Titanialla ja Kulkurilla. Molemmissa on tarakka, johon saa hyvin sivulaukut ja niiden päälle teltan, makuupussin ja patjan ja evästä. Titania maksoi 2 200 markkaa eli 366 € ja kulkurin sain kaverilta, kun hitsasin ite takahaarukan murtuneen putken. titanialla olen tehnyt Helvetinjärven retken, Helsingin matkan ja Mikkeliin asti Tampereelta. Kulkurilla olen käynyt Ruokolahdella menomatkan. titaniasta meni etulaakerin noppa Helsingin paluumatkalla, sillä sai lonksutettua kotia kuitenkin, mutta oli huono noppa, kuten oli heikko keskiölaakerikin, näissä kulutusosissa on eroja. Helkama kestää. Teräsrungoissa on etuja ja haittoja. titania puoltaa, eli ilman käsiä ei voi ajaa,Kulkuri on tasapainossa. Teräs on hitsattavissa. Teräs on suht raskas. Teräs ei hajoa nopeasti, vaan säröjä ja murtumia seuraamalla voi jonkin aikaa nilkuttaa. Mä olen tuunannut nousukahvoista Titaniaan etuotteen ja Kulkuriin alaotteen. Titaniassa on jalkajarru ja nexus 7 vaihtoisto, Kulkurissa 21 vaihdetta ja vannejarrut. Kumeja olen paikannut paljon, pistosuojaus vähentää puhkeamisia, mikäli vannenauha on ehjä. Kulkuri on hybridi, sillä pääsee jyrkempiä ylämäkiä ja alamäkiä polkemaan, maantiepolkimet ja 2 juomapullotelinettä. Toisen juomapullotelineen tein kenttäpullolle Prisman teräs juomapullotelineestä bilteman putkikannakkeilla ;) Molempia voin suositella matkailu ja retkeilykäyttöön. Kulkurin hintaa en tiedä, se on 2000 vuonna ostettu, titania 2001.
Lähetetty minun SM-T905 laitteesta Tapatalkilla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.