Näytä tavallinen näkymä : Voimansiirron uusiminen maantiepyörään
Hei!
Tarkoitus olisi uusia maantiepyörän voimansiirto, vanha ajettu loppuun. Eturattaat sekä takapakka uusittava.
Tällä hetkellä kiinni Shimano soran sarja.
Eturattaa: Prowheel 50/36 110m BCD
Takapakka: Shimano CS-HG 50-S 12-25
Vaihtajat: Sora
Mitä suosittelisitte? Shimano 105 osat kiinnostavat, mutta koko uudesta voimansiirrosta saa maksaa sen 400e. Tarkoituksena olisi pienemmällä budjetilla selvitä ja selvittää riittäisikö eturattaan, takapakan sekä ketjujen vaihto. Muuten järkevämpää uusi pyörä hommata.
Lisäksi houkuttelisi vaihtaa eturatas 1x, joka olisi 50T tai 52T. Mitä siinä pitää ottaa huomioon? Nykyisellä ajannut lähes vain kokonaan isolla kiekolla, joten pikkukiekko jäänyt turhaksi.
Voiko shimanoa ja sram osia yhdistää? Millainen yhdistelmä järkevin? Toimisiko esim eturatas Sram ( Sram Powerglide 52T (110bcd)) ja takapakka Shimano (Shimano 105 CS-5800). Kyseiset osat ovat eräällä palstalla myynnissä. Mitä pitää ottaa tällöin ketjussa huomioon ja toimiiko soran takavaihtaja tälläisessä vai pitääkö sekin tällöin päivittää?
Monta vuotta maantiepyörällä ajellut, mutta osat ja isommat huollot uutta, siksi voi olla vähän ontuvia kysymyksiä. Huoltoon voisi pyörän viedä, mutta kova halu itse oppia pyörää huoltaan.
Saa myös tarjota, jos löytyy osasarjoja, jotka tähän konkeliin menis.
Mainitsit, että ovat palstalla myynnissä. Ovatko ne uusia? Vaikka talous olisi tiukassa, niin voimansiirtoa ei kannata käytettynä ostaa. En lähtisi yhdistelemään eri merkkisiä rattaita samaan kampeen samalla kertaa. Voi tietysti toimia, mutta ei kovin innostava kokemus maantiellä huomata ettei toimikaan, vaikka toisaalta ainoa mikä saattaisi tulla ettei vaihtaminen suju niin hyvin. 400 eurolla saa jo uudet Ultegra-tason osat.
MacKonte
27.08.2017, 21.04
Vaihdoin omaan maantiepyörään Ultegra 6500 eturattaat 53/39, ketjun ja takapakan. Kaikki yhteensä maksoi 150€ posteineen Chainreactioncyclesiltä. Vastaavasti vaihdoin cycloon 105 sarjaan voimansiirron (FSA 46/36, KMC ketju ja Shimanon 11 pakka) yhteensä 120€ posteineen eBayn eri pyöräliikeiltä.
Käytettyjä en ostaisi, ellei ole varmaa tietoa niiden kilometrimääristä. Voivat olla jo valmiiksi finaalissa. Mitä haittaa on jättää pienempi eturatas siltä varalta, että osut joskus vähän mäkisempään maastoon? Omat jalat eivät väännä 53-25 rattailla edes Salpausselän rinteitä ylös.
Todennäköisesti riittää, että vaihdat takapakan ja ketjut, kustannukset viidenkympin luokkaa tai vähän yli.
Eturattaat kestää huomattavasti pidempää. Jos pikkuratasta ei ole juurikaan käytetty, sitä ei ainakaan tarvi vaihtaa. Toisaalta mitä isompi ratas, sitä pitempää se kestää, eli iso ratas melko varmasti toimii edelleen.
Lähes käyttämätöntä pikkuratasta ei kannata poistaa, se ei paljon paina siinä, ja on kuitenkin joskus tarpeen. Ainakin pitäisi olla.
Minä vaihtasin takavaihtajan sekä rattaat uusiin ja etsisin käytettynä 105/ultegra vaihtajat. Noita löytyy välillä halvallakin, mikäli nykyinen on 10-vaihteinen.
Ei, Soran ysivaihteinen (oletan, että 9s, voi olla kasikin?) takavaihtaja ja kahvat eivät toimi 5800 takapakan kanssa. Voi olla, että takakiekkoosi ei saa edes kiinni 11s takapakkaa. Jos halvimmalla haluat päästä, niin vaihda siihen uusi samanlainen pakka, iso eturatas ja ketjut. Maksanee saksasta tilattuna n.65€ posteineen. Vaijerit voivat kaivata myös vaihtoa samalla.
Onhan shimanolla 10s settiäkin uutena,
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/shimano-tiagra-4700-10-speed-groupset/rp-prod138440
Ei ole huono tuokaan.
Mainitsit, että ovat palstalla myynnissä. Ovatko ne uusia? Vaikka talous olisi tiukassa, niin voimansiirtoa ei kannata käytettynä ostaa. En lähtisi yhdistelemään eri merkkisiä rattaita samaan kampeen samalla kertaa. Voi tietysti toimia, mutta ei kovin innostava kokemus maantiellä huomata ettei toimikaan, vaikka toisaalta ainoa mikä saattaisi tulla ettei vaihtaminen suju niin hyvin. 400 eurolla saa jo uudet Ultegra-tason osat.
Joo siis uusia osia ovat. En käytettynä tosiaan alkaisia ostaan, ellei varmuutta että kunnossa. Ehkä unohdan yhdistämisen ja samalla merkillä etsin osat.
Vaihdoin omaan maantiepyörään Ultegra 6500 eturattaat 53/39, ketjun ja takapakan. Kaikki yhteensä maksoi 150€ posteineen Chainreactioncyclesiltä. Vastaavasti vaihdoin cycloon 105 sarjaan voimansiirron (FSA 46/36, KMC ketju ja Shimanon 11 pakka) yhteensä 120€ posteineen eBayn eri pyöräliikeiltä.
Käytettyjä en ostaisi, ellei ole varmaa tietoa niiden kilometrimääristä. Voivat olla jo valmiiksi finaalissa. Mitä haittaa on jättää pienempi eturatas siltä varalta, että osut joskus vähän mäkisempään maastoon? Omat jalat eivät väännä 53-25 rattailla edes Salpausselän rinteitä ylös.
Ok. Täytynee tutkia vähän enemmän noita nettikauppoja, jos noinki edullisesti saisi tarvittavat osat! Nykyinen ollut sen 50 edessä, eikä ole ollut ongelmaa mäkien kanssa, mutta onhan tossa pointinsa, että ehkä se pienemmänki rattaat säilyttää.
Todennäköisesti riittää, että vaihdat takapakan ja ketjut, kustannukset viidenkympin luokkaa tai vähän yli.
Eturattaat kestää huomattavasti pidempää. Jos pikkuratasta ei ole juurikaan käytetty, sitä ei ainakaan tarvi vaihtaa. Toisaalta mitä isompi ratas, sitä pitempää se kestää, eli iso ratas melko varmasti toimii edelleen.
Lähes käyttämätöntä pikkuratasta ei kannata poistaa, se ei paljon paina siinä, ja on kuitenkin joskus tarpeen. Ainakin pitäisi olla.
Iso eturatas ehkä pahimassa kunnossa. Näyttää sirkelin terältä, sen verran kulunnut loppuun. :D
Ei, Soran ysivaihteinen (oletan, että 9s, voi olla kasikin?) takavaihtaja ja kahvat eivät toimi 5800 takapakan kanssa. Voi olla, että takakiekkoosi ei saa edes kiinni 11s takapakkaa. Jos halvimmalla haluat päästä, niin vaihda siihen uusi samanlainen pakka, iso eturatas ja ketjut. Maksanee saksasta tilattuna n.65€ posteineen. Vaijerit voivat kaivata myös vaihtoa samalla.
9s takapakka kysessä. Voipi olla tosiaan järkevintä samanlainen setti siihen hommata, jos vain löytyy. Päivittää sit koko setti joskus kokonaan tai uusi pyörä alle.
9 pakan tilalle menee 10 pakkakin. 11 vaihteisen vapaarattaan runko on vähän pidempi ja niissä käytetään rikkaa käytettäessä 10, 9, 8 pakkoja.
Eli ainakin 10s osat sopii vaparin puolesta.
Kympit sopii, 11 tod.näk. ei... Kannattaa muuten muistaa myös se ettei tuo virvelitehdas ole ainoa osien valmistaja...
Kympit sopii, 11 tod.näk. ei... Kannattaa muuten muistaa myös se ettei tuo virvelitehdas ole ainoa osien valmistaja...
Mitäs muita suosittelisit? Tällöin olis koko osasarja setti hakusessa?
Täytyy noit kypin pakkoja tutkia. Kiitoksia vinkeistä.
Mitäs muita suosittelisit? Tällöin olis koko osasarja setti hakusessa?
Täytyy noit kypin pakkoja tutkia. Kiitoksia vinkeistä.
En tiedä mitä nure tarkoitti, mutta ainakin Campagnolo ja Sram löytyy Shimanon kilpailijaksi.
SRAM Rival aika laadukas sarja, menee johonkin tuonne 105 ja Ultegran väliin... https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=5358;menu=1000,4,26;mid%5B 70%5D=1;pgc%5B8%5D=46 Itse suosisin 1x11 mutta sitten taitaa mennä myös kiekkosi vaihtoon ja saattaa uuden pyörän hankinta tulla jo edullisemmaksi.
Oliko tässä nyt tarkoitus päästä halvalla vai ei.... Osien vaihtaminen ja muu puuhastelu on toki mukavaa ajanvietettä, mutta miettisin hetken aikaa ennen kuin alkaa laittamaan viiden huntin osasarjaa fillariin kiinni, ellei runko ole tosiaan joku erikoinen/arvokas. Muuten tyytyisin vaihtamaan kuluneet osat.
Jos kokonaan uudet osat taas on mielessä, niin halvimmat 10s osat taitaa olla Shimpan Tiagra ja Sram Apex. Molemmat löytyy Ribbleltä n. 330€ hintaan. Uuden pyörän vastaavilla osilla saa alumiinisena 7-800€ ja kuituisena tonnista eteenpäin.
Uusisin myös aika peruskomponenteilla voimansiirtoon osia sitä mukaa kun kuluvat. Vaikea nähdä miksi kannattaisi tuohon kohtaan tuhlata ylimääräistä.
Periaate se että jos runko kelvollinen ja mieleinen niin joka kuluvia vaihtaessa päivitys parempaan... Monessa pyörässä sama runko, osasarjat vaihtelee Sorasta 105:seen...
Onhan parempaan päivityksessä se etu, että ne kestävät paremmin kulutusta kuin ne halvemmat sarjat. Ei tarvitse jatkuvasti vaihdella.
Mitäs muita suosittelisit? Tällöin olis koko osasarja setti hakusessa?
Täytyy noit kypin pakkoja tutkia. Kiitoksia vinkeistä.
Kun on päivitys ajankohtainen, kymppiin nostaminen on paikallaan. Sen voi tehdä vaikka vähitellenkin, nyt kahvat, pakka, ketjut ja kampiin uutta ratasta kuluneiden tilalle, simppayhteensopivaa tietenkin. Rungosta ei tainnut olla täällä mitään tietoa, no jos se on sopiva kooltaan ja muutenkin täyttää vaatimustason, niin päivitys on järkevää vähitellen tai kaikki kerralla. Uusi Tiagra on saanut paljon kehuja.
Kun on päivitys ajankohtainen, kymppiin nostaminen on paikallaan. Sen voi tehdä vaikka vähitellenkin, nyt kahvat, pakka, ketjut ja kampiin uutta ratasta kuluneiden tilalle, simppayhteensopivaa tietenkin. Rungosta ei tainnut olla täällä mitään tietoa, no jos se on sopiva kooltaan ja muutenkin täyttää vaatimustason, niin päivitys on järkevää vähitellen tai kaikki kerralla. Uusi Tiagra on saanut paljon kehuja.
Runko jäi laittamatta, Bianch via Nirone 7 (Alu-Hydro). Siihen ollut tyytyväinen.
Eiköhän järkevin alkaa tota pikkuhiljaa päivittelemään. Eka noi kuluneet osat uusiks ja sit muut parempaa vähitellen.
Runko jäi laittamatta, Bianch via Nirone 7 (Alu-Hydro). Siihen ollut tyytyväinen.
Eiköhän järkevin alkaa tota pikkuhiljaa päivittelemään. Eka noi kuluneet osat uusiks ja sit muut parempaa vähitellen.Ihte kyllä harkitsisin koko setin ostoa kerralla, voi olla hinnassa iso ero. Uutta tiagraa saa n. 330€+tankoteipit+mahdollisesti vaijerin kuoret. Paljonkohan maksaa irto osina? +pääsee 10 vaihteiseen kiinni
Ihte kyllä harkitsisin koko setin ostoa kerralla, voi olla hinnassa iso ero. Uutta tiagraa saa n. 330€+tankoteipit+mahdollisesti vaijerin kuoret. Paljonkohan maksaa irto osina? +pääsee 10 vaihteiseen kiinni
Uusi tiagra saanut näköjään enemmänki kehuja. Ehkä siihen täytynee vähän tutustua. Toi hinta on jo houkutteleva. Irto osina tulee kyllä huomattavasti kalliimaksi...
Runkosarja on hyvin päivityskelpoinen, samaan kasattiin paljon kalliimpia kokonaisuuksia. Samanlaisella ajan nyt seitsemättä kesää, pari tonnia kesässä, tämä tuli 105 kympin vaihteilla, hyvin palvelee edelleen. Onhan tuota vähän paranneltu kiekkoja myöten.
Ihan hyvä tällaista on päivittää niin ylös kuin haluaa.
Peter Forsberg
31.08.2017, 22.25
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=95364;menu=1000,4,26;mid=0 ;pgc=0;page=4;orderby=2 Sramin Force 22 groupset 939€. Hydrauliset levarit ja maantievälitykset. 939€ on suolainen hinta mutta elämä on.
... ja suolaa lisää kun päivittää kiekot levari napasiks ja runko uusiks levyjarruja varten... ei mielestäni kovin hyvä heitto tähän keskusteluun tuo edellinen...
... suolaa ja pippuria, on saatu uusi vitsiniekka tyyliin suomi24 palstalle...
Blackborow
01.09.2017, 07.03
Eiköhän tuo ole ihan sama vanha...
Hydrauliset levarit ja maantievälitykset. 939€ on suolainen hinta mutta elämä on.
Aina on joku köyhä vinkumassa. Tuohan on erinomaisen hyvä hinta. Toiminnallisuuden kannalta seuraava askel olisi sähköinen voimansiirto hydraulisilla levyjarruilla, jolloin hypätään kakkosella alkaviin hintalappuihin.
Mutta ei tämä nyt tainnut aloittajan ongelmaa ratkaista.
Mä kysyisin, että miksi on tarve siirtyä 10 pakkaan?? Minusta vetokaluston uusiminen on se mitää tehdään pyörään, koska ovat kulutusosia. Jos on tarve alkaa päivittämään tekniikkaa uudemmaksi, silloin kokonaisuuden kannalta uusi pyörä on kaikista järkevin valinta. Vanhan pyöräsi jälleenmyyntiarvo on satasia. Jos päivittää uudempaan osasarjaan, niitä rahoja ei saa takas myydessä. Maantiellä 9 lehtisellä pärjää aivan mainiosti.
Kun itse päivitän vetokaluston, vaihdan kaikki uuteen. Silloin kaikki toimii varmasti, eikä ole kompromissiosaa pyörässä. Pyörästä tulee, kuin uusi. Etuvaihdekin pelaa paremmin uusilla rattailla, kun on uusissa eturattaissa uudet rampit, mitkä auttaa vaihtamisessa.
Jos olisin sinä, myisin nykyisen pyöräni sellaisenaan, ja pistäisin pyörästä saadut rahat ja uuteen osasarjaan budjetoidut rahat uuteen:
Esim: 1099€ saa 11S Ultegralla varustettuun Canyonin https://www.canyon.com/fi/road/endurace/2016/endurace-al-7-0.html
- halvemmallakin löytyy, jos XL-> koot on sopivia
Peter Forsberg
01.09.2017, 10.06
Köyhä noilla osasarjojen hinnoilla tulisikin. Pointti oli se että ei kannata ostaa osasarjaa kun uuden pyörän saa melkein samaan tinkimällä. Edes Tiagraa en löytänyt alle 500€.
"Mä kysyisin, että miksi on tarve siirtyä 10 pakkaan?? Minusta vetokaluston uusiminen on se mitää tehdään pyörään, koska ovat kulutusosia. Jos on tarve alkaa päivittämään tekniikkaa uudemmaksi, silloin kokonaisuuden kannalta uusi pyörä on kaikista järkevin valinta. Vanhan pyöräsi jälleenmyyntiarvo on satasia. Jos päivittää uudempaan osasarjaan, niitä rahoja ei saa takas myydessä. Maantiellä 9 lehtisellä pärjää aivan mainiosti."/EsaJ
Hyvin tulee ysilläkin toimeen, sikäli kysymys on paikallaan, uusia kelpo kahvoja ei enää saa, mutta jos nykyiset kahvat toimii, niin sopivalla ratasvalinnalla pääsee ihan hyvään tulokseen, kun edullista päivitystä tavoittelee.
Pyörästä saa kuitenkin uutta vastaavan sopivasti päivittämällä eikä tarvitse hieroa uudelleen ajettavuutta.
Nironen haarukoihin sopii tarvittaessa 28 mm rengas, siinä yksi hyvä syy pitää nykyisestä huolta, näin pidän omastakin!
"Vanhaan" runkoon uudet osat, uuteen runkoon "vanhat" osat, ei ollenkaan huono idea, kaksi tuollaista löytyy omasta tallista. Näillä jo muutama vuosi takana, joten oli jo hieman unohduksissa. Hyvää elämää noilla molemmilla on ollut ja on...😊
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.