PDA

Näytä tavallinen näkymä : Reitti Satakunta-Pirkanmaa, Tampere-Pori maastopyörällä



artzi
24.08.2017, 01.46
Kesäloman toinen pidempi operaatio, kun muutenkin Satakunnassa lorvailin. Ihan mahtavaa oli ajella ja tunkkailla tämä vanha Reitti-reitti taas julkisuuteen.

https://mtbfin.eu/reitti-satakunta-pirkanmaa/

artzi
19.11.2017, 17.23
Kesäloman toinen pidempi operaatio, kun muutenkin Satakunnassa lorvailin. Ihan mahtavaa oli ajella ja tunkkailla tämä vanha Reitti-reitti taas julkisuuteen.

https://mtbfin.eu/reitti-satakunta-pirkanmaa/

Satakunnan Kansan Porilaine-liitteessä oli juuri juttu tämän reitistön korjauksista. Pyynnöstä laittoivat artikkelin kaikkien nähtäväksi nettisivuilleen, ja lisäsin tarinaani linkin sinne.

velib
07.11.2019, 20.29
Onko artzilla tai muilla tuoretta tietoa tästä reitistä? Onko Hämeenkankaalta kesän tuulenkaadot korjattu? Tai olisiko jollain Tällä hetkellä hyvin ajettavaa (polkuvoittoista) gps-jälkeä välille Tampere-Kankaanpää? Lisäksi kiinnostaa väli Kankaanpää-Pori. Onkohan Satakunta-reitille tehty mitään parannuksia? Tai onko mahdollista/järkevää ajaa tuo matka elämysrautatien vartta? Tarkoitus olisi lähteä ajamaan tuo reitti kahdessa osassa vielä tässä marraskuussa, joten suopätkien kunto (polut, pitkokset) kiinnostaa. Toki jos sattuu olemaan pakkasta, menee soidenkin ylitys helpommin.

artzi
07.11.2019, 23.26
Epäilen että Kankaanpääästä Poriin päin ne pahimmat on edelleen sellaisia. Noormarkun reittiä on paranneltu, esim. se uusi silta Hanhijoen yli on nyt hieno.

Elämysrautatielle pääsee heti varuskunnasta, tre-pori suuntan rautatien yli ja alas radalle. Ei se täydellistä ole, mutta mutuna aika hienoa baana sellainenkin joskus. Menin toiseen suuntaan.

1. Varuskunnan joutui kiertämääm Valkiajärven ympäri, varuskunnan läpi kun ei saa ajaa "paitsi jos portti on auki"... näin sanoi iso johtaja siellä kesällä. Aiheutin joillekin nuorille miehille päänvaivaa kun kävin siinä puomilla kyselemässä, soittivat isolle pomolle jolle jouduin sitten puheelimessä selittelemään miksi siitä pitäsi päästä... :) Lupa siis tuli, jos portti auki sinne aidan viereen Kankanpään puolella. Ei ollut auki, eli kiersin järven.

2. Ennen varuskuntaa 5-tien risteyksen laavun jälkeen (?) virallista reittiä suon yli (laavukin siellä on piston päässä) ja sieltä heti kun pääsee oikealle ja radan varteen. Ajoin tämän siis kesällä, märällä kelillä varmaan paikoitellen eri märkää...

velib
08.11.2019, 10.24
Kiitos tiedoista. Tämän hetken suunnitelma on ajaa ensimmäisenä päivänä Tampereelta yöksi Kankaanpäähän, jolloin ei tulisi kierrettyä tuolta varuskunnan kautta ollenkaan vaan Jämin lentokentältä suoraan Kankaanpäähän. Täytyy vielä tuota Kankaanpää-Pori -reittiä pohtia. Jos on märkää, saattaa tuo radanvarsi olla parempi reitti kuin saviset tiet.

artzi
10.11.2019, 09.56
Porin päätä hoitaa muuten https://www.facebook.com/PorinLuontopaja/ . Siinä hieno esimerkki miten tämmösen homman voisi tehdä muuallakin...

velib
15.11.2019, 20.42
Onko tuo Pirkan Ura Tampereelta Niinisaloon minkälaista pohjaa ja maastoa? Lähinnä että kannattaako sinne tähän aikaan vuodesta lähteä täysjoustolla vai (täysjäykällä) läskillä? Tarkoitus on ajella retkivauhtia ja suunnittelin aluksi lähteväni läskillä, mutta onhan täysjousto toisaalta mukavampi varsinkin pitkällä matkalla, jos kiviä ja juuria löytyy enemmän.

Pekka L
15.11.2019, 22.55
Jos puhutaan Pirkan hiihdon reitistä, on se ehkä 90% eriasteisia teitä. Peltopätkät ym. pitää sitten mahdollisesti kiertää jos on kynnetty jne.

velib
18.11.2019, 22.51
Tuli ajeltua Tampere-Kankaanpää Pirkan uraa mukaillen viikonloppuna. Retkeilyn tai seikkailun kannalta ihan mukava reissu, mutta maastopyöräilyelämyksiä ainakaan omaan makuun tuo ei hirveästi tarjonnut. Lamminpäästä Pinsiöön toki löytyy tutut ja timanttiset polut, mutta sen jälkeen oli hieman vaihtelevaa. Pinsiö-Kyröskoski väli oli aika raskas, kun reitti kiersi osittain pelloilla ja metsäosuudet olivat pehmeitä ja/tai märkiä. Tuolla välillä ei polkuja juuri ollut, vaan tietä, peltoa sekä leveää ja pehmeää uraa metsässä. Hieman ennen Kyröskoskea kuljettiin vajaa 10 km harjumaastossa. Kyröskosken jälkeen reitti jatkuikin Hämeenkangasta pitkin oikeastaan perille asti. Muutaman pätkän Pirkan urasta olimme vaihtaneet suunnitellessa löydettyihin polkuihin, mutta suurin osa oli melko leveää baanaa. Alustan tasaisuuteen nähden matka oli yllättävän raskas, suurin osa matkasta mentiin sen verran pehmeällä alustalla ettei pyörä oikein rullannut mihinkään.

Tiivistettynä voisi sanoa, että maastopyöräilyn kannalta esimerkiksi Roineen kierto, Mäntyharju-Repovesi tai Poronpolku ovat mielenkiintoisempia reittejä, mutta tuollaisena päivän (tai kahden) seikkailuna Tampere-Kankaanpää väli Pirkan uraa mukaillen oli hyvä retki. Reilun 100 km matkasta kuitenkin melkein 80 % oli muuta kuin päällystettyä tietä, ja tieosuuksistakin yli puolet tuli siirtymistä Tampereella ja Kankaanpäässä.

artzi
07.12.2019, 15.02
Olisit vaan mennyt mun reittiä, ei ole peltoa... :) Kohta on koko reitti kunnossa kun korjausmiehet tulee Porista Kankaanpäähän päin kovaa vauhtia.

spacer
09.12.2019, 20.37
Saako täällä ottaa muitakin Pori-Tampere reittejä puheeksi? Kesällä tuli ajettua tämmönen reitti pikkuteitä pitkin, muutama pätkä oli soraa. Yhteensä 160km.

https://1.bp.blogspot.com/-qyDa3I8ZlsI/Xe6ELI5KTbI/AAAAAAAADu8/9_I8bkMQnXwHubzjdVTrxRxqGo3M6AUCACLcBGAsYHQ/s1600/pori%2Btampere%2Bgravel%2Bpyo%25CC%2588ra%25CC%258 8reitti.png (https://1.bp.blogspot.com/-qyDa3I8ZlsI/Xe6ELI5KTbI/AAAAAAAADu8/9_I8bkMQnXwHubzjdVTrxRxqGo3M6AUCACLcBGAsYHQ/s1600/pori%2Btampere%2Bgravel%2Bpyo%25CC%2588ra%25CC%258 8reitti.png)

Ratine
10.12.2019, 21.03
Hiukan ohi aiheen tämäkin, ei oo sinänsä maastopyöräilyä, mutta suunnittelin sellaista Kokemäenjoki-reittiä Nokia - Pori, missä joki ylitettäisiin aina kun se on mahdollista ja matkaa jatkettaisiin joen toista puolta aina seuraavaan ylityskohtaan, missä taas vaihdettaisiin puolta. Ja paluumatka - jos ei tule junalla takaisin - seuraavana päivänä vastakkaisia rantoja käyttäen. Tai toiseen suuntaan käyttäisi puolet ylityspaikoista ja paluumatkalla ne toiset, aina puolta vaihtaen.

Löysin Kokemäeltä kaksi paikkaa, mihin on piirretty openstreetmapiin väylä, mutta siltaa ei ole: Sotkankulma (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6801768&e=256576&title=Sotkankulma&desc=&zoom=8&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D) ja Vuorionsaari (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6802072&e=254864&title=Vuorionsaari&desc=&zoom=8&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)? Satelliittikuvan perusteella näyttää siltä että siellä olisi jonkinlainen vene- tai lossiramppi, mahtaako noissa olla toimiva lossi kesäaikaan?

artzi
10.12.2019, 23.46
^^ Hieno viiva.

^ Tuollaisen lenkin ajoin viime kesänä, muista paikoista ei taida enää päästä yli joen. Poistettyja losseja. Radan varrella ihan kulkuväylä kävelijöille. HUOM! Ei kiva olla tuossa radan varressa kun juna tulee...

https://i.ibb.co/rdgywfF/koke2.jpg (https://ibb.co/nPTkL86)
https://i.ibb.co/GV91bQH/koke.png (https://ibb.co/Wc0dYvV)

Antsa41
12.12.2019, 20.09
Hiukan ohi aiheen tämäkin, ei oo sinänsä maastopyöräilyä, mutta suunnittelin sellaista Kokemäenjoki-reittiä Nokia - Pori, missä joki ylitettäisiin aina kun se on mahdollista ja matkaa jatkettaisiin joen toista puolta aina seuraavaan ylityskohtaan, missä taas vaihdettaisiin puolta. Ja paluumatka - jos ei tule junalla takaisin - seuraavana päivänä vastakkaisia rantoja käyttäen. Tai toiseen suuntaan käyttäisi puolet ylityspaikoista ja paluumatkalla ne toiset, aina puolta vaihtaen.

Löysin Kokemäeltä kaksi paikkaa, mihin on piirretty openstreetmapiin väylä, mutta siltaa ei ole: Sotkankulma (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6801768&e=256576&title=Sotkankulma&desc=&zoom=8&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D) ja Vuorionsaari (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6802072&e=254864&title=Vuorionsaari&desc=&zoom=8&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D)? Satelliittikuvan perusteella näyttää siltä että siellä olisi jonkinlainen vene- tai lossiramppi, mahtaako noissa olla toimiva lossi kesäaikaan?
Juuri kyseisistä losseista en tiedä mitään, mutta ymmärtääkseni nykyisin Kokemäenjoen ylittäviä yleisiä losseja ei ole enää käytössä. Yksityisessä käytössä olevia losseja sen sijaan on ja hyvällä tuurilla voi varmaan olla mahdollista saada pummattua kyydin joen yli. En kuitenkaan laskisi omaa reittiäni sen varaan.

artzi
12.12.2019, 20.48
Olisit vaan mennyt mun reittiä, ei ole peltoa... :) Kohta on koko reitti kunnossa kun korjausmiehet tulee Porista Kankaanpäähän päin kovaa vauhtia.

Tänään kävin pikku tihkussa Karila-Löytänejärvi välillä, korjauspartio on menossa Kivijärvenkeidas-suolla... ja kannattaakin odotella niitä pitkoksia. Paha pätkä.

https://i.ibb.co/qymc2Kk/PC121782.jpg (https://ibb.co/p04MkcJ)

artzi
12.12.2019, 20.51
Yksityisessä käytössä olevia losseja sen sijaan on ja hyvällä tuurilla voi varmaan olla mahdollista saada pummattua kyydin joen yli. En kuitenkaan laskisi omaa reittiäni sen varaan.

Onks tiatoo... missä kohta voisi olla? Viime kesänä kurvailin rantoja löytämättä yhtään sen näköistä.

heccu
12.12.2019, 23.59
Onks tiatoo... missä kohta voisi olla? Viime kesänä kurvailin rantoja löytämättä yhtään sen näköistä.

https://www.satakunnankansa.fi/a/f90e589a-2d4b-41da-a44c-2729981e4e16

Hummasaaren, Kajalan, Kotiniemen, Mölkkärin ja Suomisen lossi – siinä Kokemäen viisi yhä tällä hetkellä käytössä olevaa lossia.

Sähkölinjasta päätellen Suomisen lossi on tuossa (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6802076.59998169&e=254875.80001220704&title=suomisen+lossi&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D). Lossi näkyy ilmakuvassa.
Tämä taitaakin olla Mölkkärin lossi eikä Suomisen.

Kajala jaHummasaari löytyy nimen perusteella. Suominen ja Kotiniemi eivät nopsasti löytyneet.

JackOja
13.12.2019, 08.51
Toimiikohan nuo yksityislossit itsepalveluperiaatteella vai pitääkö huhuilla joku isäntä kuskiksi?

Iijoen yli olen joskus mennyt käsikäyttöisellä itsepalvelulossilla ja se oli jännää hommaa :)

Kanuuna
13.12.2019, 11.54
Luin innolla Artzin reissusta Tampesterista Poriin. Katsoin lopun .kml-tiedoston koko reissusta ja siinä taitaa olla pari rikkinäistä kohtaa. Tai sitten en osannut käyttää sitä oikein. Eli Reitti Satakunta-Pirkanmaa. Muuten oikein hyvännäköinen reissu, josta ei spesiaalitapahtumia puuttunut. Kiitos ja kumarrus.

artzi
13.12.2019, 12.31
Luin innolla Artzin reissusta Tampesterista Poriin. Katsoin lopun .kml-tiedoston koko reissusta ja siinä taitaa olla pari rikkinäistä kohtaa. Tai sitten en osannut käyttää sitä oikein. Eli Reitti Satakunta-Pirkanmaa. Muuten oikein hyvännäköinen reissu, josta ei spesiaalitapahtumia puuttunut. Kiitos ja kumarrus.

Joo... olen sen kasannut pätkistä, kun olen siistinyt pois harharetket ja ylimääräiset tunkkailut. Pitää varmaan hankkia jostain Voimaa ja ajaa "puhtaaks".... :cool:

Useista pätkistä kasattu reitti ei myöskään ehkä toimi kaikilla karttaohjelmilla, jos puuttuu pidempiä pätkiä niin se on varmaan syy.

artzi
13.12.2019, 12.44
https://www.satakunnankansa.fi/a/f90e589a-2d4b-41da-a44c-2729981e4e16

Hummasaaren, Kajalan, Kotiniemen, Mölkkärin ja Suomisen lossi – siinä Kokemäen viisi yhä tällä hetkellä käytössä olevaa lossia.

Sähkölinjasta päätellen Suomisen lossi on tuossa (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6802076.59998169&e=254875.80001220704&title=suomisen+lossi&desc=&zoom=11&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D %5D). Lossi näkyy ilmakuvassa.
Tämä taitaakin olla Mölkkärin lossi eikä Suomisen.

Kajala jaHummasaari löytyy nimen perusteella. Suominen ja Kotiniemi eivät nopsasti löytyneet.




En luottaisi kauheesti karttoihin, Google näyttää komiasti esim. Niskantie Ferry heti rautatien lähellä, sen kuvasin viime kesänä. Ei näy lipunmyyntikojua. :rolleyes:

https://i.ibb.co/30rvDjd/OMIMG-20190511-112756.jpg (https://ibb.co/cNgwGZ3)

heccu
13.12.2019, 19.45
^ Juu en mäkään karttoihin luottanut. Löysin ton lehtijutun joka on siis aika tuore, viime elokuulta, ja sitten nimen perusteella kartasta kattelin.

Jääteitä, ainakaan virallisia, ei taida sattuneesta syystä noilla seuduilla olla.

PS1 Ja googlemapsia käytän vain suurimmassa hädässä.:eek:

PS2 piirtelen reittejä Sports Trackrilla, se on helppoa puuhaa. Ei tarvitse ajaa koko reittiä että saa yhtenäisen viivan aikaan

PS3 Lossit on yksityisiä, jostain olin sellaista lukevinani.

TANUKI
21.06.2022, 21.26
Kaivetaas vanha ketju esiin. Hienot viitoitukset ja rakenteet ovat kyllä saaneet aikaan ainakin Kankaanpään raja-Lassila-Inhottu-Sakalammi -välille MUTTA se olennaisin eli polku puuttuu Kankaanpään raja-Inhottu -väliltä täysin, Inhottu-Hanhijoki polut ja rakenteet olivat priimaa, Hanhijoelta sitten Sakalammille polku taas sellaista yhden lenkkarinlevyistä, ura kuitenkin ja sitä pääsi pääsääntöisesti ajamaan. Tuolta ajelin hiekkatietä Pomarkkuun, josta vanhaa rataa kotiin. Potentiaalia tuolla on, mutta mistä saataisiin tuonne ne kävelijät heti lumien sulettua, että saataisiin se polku aikaiseksi? Sakalammilta en jatkanut polkua pitkin, kävin kuitenkin vilkaisemassa seuraavan polun alun. Vaikutti vähän leveämmältä, mutta en sitäkään priimaksi maastopyöräilypoluksi vielä laskisi. Pitänee mennä katsomaan tuo Noormarkku-Ahlainen vaikka mökkireissulla, rautatietä Noormarkkuun ja siitä polulle (tai ¨polulle¨)... Plussaa hienoista rakenteista ja siitä, että tuulenkaatoja oli tasan 0!