PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mahdollisimman monipuolinen maastopyörä

Gunnar
23.08.2017, 19.04
Nykyinen 29" jäykkäperäinen XC -pyöräni (Vm. -16 Cube Ltd SL) on muuten suhteellisen asiallinen peli, mutta kärsii vetopidon puutteesta teknisissä nousuissa sekä ajaminenn etenkin lenkkien loppupuolella on varsin epämukavaa.
Kun kuski alkaa väsyä, niin tulee istuttua satulassa enemmän ja sen vuoksi selkä rupeaa kipeytymään.

Näiden seikkojen johdosta on päivä päivältä enemmän alkanut vahvistua ajatus kaluston uusimisesta.

Etsin pyörää mikä olisi nopea ja ketterä perinteisessä XC -ajossa, mutta mikä olisi parhaimmillaan erittäin haastavilla kinttupoluilla, juurakkoisessa umpimetsässä ja varsin nopeilla sekä kivikkoisilla metsäteillä.

Haluaisin, että pyörällä voisi käydä myös satunnaisesti laskemassa laskettelukeskuksen alamäkiradoilla sekä sillä uskaltaisi ainakin kevyesti myös hieman hyppiä.

Vaihtoehtoja mitä olen punninnut on Fatbike etujousituksella tai ilman, 27.5+ jäykkäperä tai täpäri, sekä 29" 120-140mm joustava täpäri.

Budjetti olisi noin 2500-3500 euroa.
En kisaa pyörällä lainkaan, mutta arvostan kunnollista osasarjaa kohtuuden rajoissa. Haluaisin, että pyörän komponentit olisi Shimanoa ja vähintään SLX -tasoa.
Iskunvaimentimet saisi olla merkkiä Fox.
Kauko-ohjattava satulatolppa olisi myös hyvä olla.

Kuskin kriittiset mitat on:
Pituus: 179 cm
Inseam: 84 cm
Paino: 75 kg

Cubessa stemmi on niin alhaalla kuin voi ja haluaisin tiputtaa sitä vielä hieman lisää. Muutenkin sen runko tuntuu hieman korkealta, vaikka 19 -tuumaisena sen pitäisi kyllä olla ihan oikean kokoinen. Seuraavassa pyörässä ei hieman matalampi geometria olisi ainakaan pahitteeksi.

Millaista pyörää Foorumilaiset minulle suosittelisivat?

Fatbikessa saisi vetopitoa ja varmuutta poluille, mutta ketteryys ja nopeus todennäköisesti kärsisivät.

27,5+ mallin pyörällä en ole koskaan ajanut.

29" täpäriä vaivaisi varmaan sama vetopidon puute kuin nykyistä pyörää mutta muilta osin ajomukavuus varmasti paranisi.

Olen kaikille ehdotuksille avoin! :)

hcf
23.08.2017, 19.49
Jos mulla ois nuo rahat taskussa niin laittasin Silverback Synergy FAT (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/61322/jhjcm/Silverback-Synergy-Fat-2018-taysjoustofatbike-hiilikuitu-M). Mutta en ehkä ole kuitenkaan niin hurja polkupommittaja. Eikä tuo varmaan DH hommiin sovellu. Plussakoon täpäri se varmaan sulle on oikea mutta enpä ossaa suositella mittää. Canyonilla (https://www.canyon.com/fi/specials/end-of-season-sale/) on ainaki pyörien siivous käynnissä joten sieltä saattas löytyä hyvää halvalla.

noniinno
23.08.2017, 20.33
Nyt on ajossa 27,5+ jäykkäperä, 29er peräjäykkänä ja toinen joustoilla. Minulle paras on 29er joustolla, kakkosena 29er takajäykkä ja plussa kolmantena. Tuo plussa muhku rengas ei vaan ole niin tunnokas kuin 29er. 29+ ja läskipyöräkin meni jo myyntiin. Ajoalustana periaatteessa kaikki mitä metsästä löytyy, mutta parhaiten viihdyn nopeahkoilla flow-poluilla ja xco kisamaastoissa, jotka ovat paikoin aika teknisiäkin. TDT:ssä nautin Pertun rymyryhmässä ja sellaiset maastot ovatkin mielestäni parhaita. Täysjouston 29erin kanssa et jää pulaan alamäessä ja sillä on hyvä pitää vauhtia tasaisella ja ylämäessäkin, joten suosittelen sellaista. Arvaan, että toisenlaistakin mielipidettä esiintyy.

CamoN
23.08.2017, 21.15
Kaikki varmaan suosittelee omia pyöriään, joten tehdäänpä niin. Mielestäni Pole Evolink 110 täyttää kaikki asetetut vaatimukset. Menee alamäkeen vakaasti ja vetopitoa on käsittämättömän paljon. Tasaisella eteneminen on rentoa mutta vastaa tarvittaessa kaasuun aika reippaasti.

Ei mahdu budjettiin valmiina pyöränä, mutta vanhasta pyörästä saa siirrettyä osasarjan lähes muutoksitta, putkiosat osittain, keulan jos kaulaputki riittää ja kiekot jos akselit saa konvertoitua.

Marsusram
23.08.2017, 21.27
Vetopidon puute voi johtua monesta syystä. Yleisin on että noustaan putkelle runttaamaan, jolloin voimantuotto ei ole tasaista ja painopiste siirtyilee vetävällä pyörällä.
Jäykkäperällä polun lukeminen on tärkeää, mikä tekee siitä myös monelle kiinnostavampaa kuin jyrääminen läskillä tai täpärillä.
Täpärillä on luonnollisempaa ajaa penkistä kadenssilla, joten yleensä pidot paranevat. Täpärin hyödyntäminen vaatii siis myös ajotekniikan muutoksen.

Rengastus on toinen seikka, sekä käytettävät ilmanpaineet. Tarpeeksi alhaisilla paineilla moni kumi alkaa pitää kummasti. Tubeless antaa laskea painetta enemmän kuin sisuriviritykset. Plussakumit sallivat vielä alemmat paineet kuin normaalit.

Joka pyörä on monipuolinen, etupuoli, takapuoli, yläpuoli, alapuoli, vetopuoli ja ei-vetopuoli puoli, hyvät puolet ja huonot puolet, ..
Yksi voi olla toiselle maailman paras pyörä, mutta ei silti voi suositella toiselle varauksetta.
Eli parempi kun analysoi mitkä monista ominaisuuksista haluaa, niiden painoarvot ja käy sitten etsimässä parasta yhteensopivuutta.
Noistakin toivotuista ominaisuuksista jotkut vetävät ristiin eri tyyppiseen pyörään, joten kompromisseja joutuu tekemään.

Keskiäkäinen lohjalainen
23.08.2017, 21.31
Joku plussakoon täpäri voisi olla aika optimi.

Läski ei muuten välttämättä ole niin kömpelö kuin miltä näyttää.

Gunnar
23.08.2017, 21.32
Kaikki varmaan suosittelee omia pyöriään, joten tehdäänpä niin. Mielestäni Pole Evolink 110 täyttää kaikki asetetut vaatimukset. Menee alamäkeen vakaasti ja vetopitoa on käsittämättömän paljon. Tasaisella eteneminen on rentoa mutta vastaa tarvittaessa kaasuun aika reippaasti.

Ei mahdu budjettiin valmiina pyöränä, mutta vanhasta pyörästä saa siirrettyä osasarjan lähes muutoksitta, putkiosat osittain, keulan jos kaulaputki riittää ja kiekot jos akselit saa konvertoitua.

Tuo on hyvinkin mielenkiintoinen idea!

Cubessa on tällähetkellä putipuhdas XT-M8000 -osasarja jarruineen. Kiekot on Dt Swiss M1900 Spline QR -adaptereilla. Muutenkin pyörää on tuunattu paremmilla putkiosilla yms.
Fox 32 Float Fit4 -keulakin olisi muuten kelvollinen, mutta kiekko kiinnittyy vanhanaikaisesti pikalinkulla. Se on yksi syy koko pyörän vaihdolle.

Eli jos löytyisi jokin sopuhintainen runkosetti niin pääsisi ainakin 29" -täpäriin käsiksi ilman että täytyy kaivaa hillopurkkia aivan niin syvältä. :D

Todennäköisesti Cube lähtee joko täyshuollettuna myyntiin, tai vaihtoehtoisesti se jää hoitamaan kauppakassin ja työmatkapyörän virkaa... :rolleyes:

Gunnar
23.08.2017, 21.55
Täpärillä on luonnollisempaa ajaa penkistä kadenssilla, joten yleensä pidot paranevat. Täpärin hyödyntäminen vaatii siis myös ajotekniikan muutoksen.

Rengastus on toinen seikka, sekä käytettävät ilmanpaineet. Tarpeeksi alhaisilla paineilla moni kumi alkaa pitää kummasti. Tubeless antaa laskea painetta enemmän kuin sisuriviritykset. Plussakumit sallivat vielä alemmat paineet kuin normaalit.

En ole kovin kovassa kunnossa, mutta tykkään ajaa suhteellisen pitkiä 40-60 kilometrin lenkkejä.
Silloin tuo kadenssilla satulasta ajaminen varmasti sopisi minulle paremmin, koska lenkin loppupuolella rupeaa yleensä voimat hieman hiipumaan.

Renkaina nykyisessä pyörässä on Schwalben Rocket Ron evo snake skinit litkutettuna. Rengaspaineina pidän alustasta riippuen edessä 1.6-2 ja takana 1.8-2.2 bar.

velib
23.08.2017, 23.37
Jos myös rockshox kelpaa (tai voi venyttää budjettia kalliimpaan, jossa Foxin osat) niin YT:n Jeffsy osuu kuvaukseen aika hyvin https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1246/sCategory/508

Itselläni on alumiiniversio, jolla ajelee mielellään sekä kivikot että neulaspolut. Hiilikuituversio on kevyempänä varmasti vielä parempi XC-tyyppisessä ajossa.

tirsintarsi
24.08.2017, 07.25
*Muoks Olihan siellä vastauksiakin, kun silmällä kahtoo... Joten ei kommenttia.

SvaR
24.08.2017, 08.08
Suosittelisin kyllä mieluummin pykälää pienempää kuin nykyinen.
Vaatimukset semmoset että mieluummin kaksi pyörää...

Jami2003
24.08.2017, 08.12
Parin viikon kokemuksella 27,5+ voin suositella täpäriä ko rengastuksella. Itse en ole kokenut että rengas olisi tunnoton tai jotenkin ei ketterä 29er nähden (varsinkin kun paineita on paljohkosti) mutta siitä huolimatta jo 27,5+ pito ja kantokyky on yllättävästi parempi kuin 29er:ssä.

Gunnar
24.08.2017, 15.07
Suosittelisin kyllä mieluummin pykälää pienempää kuin nykyinen.
Vaatimukset semmoset että mieluummin kaksi pyörää...

Olen samaa mieltä tuosta runkokoosta, koska 19" rungolla varustettu Cube tuntuu minusta sekä hieman liian pitkältä, että vähän turhan korkealta.
Tämän takia seuaava pyörää olisi hyvä päästä koeajamaan ennen ostopäätöksen tekoa.

Yksi pyörä riittää minulle varmasti.
Tarvitsen vain laadukkaan all mountain / trail -pyörän mikä ei kuitenkaan olisi yliampuva kiikkulauta, jotta myös kevyemmät XC-ajot onnistuisivat mallikkaasti.
Komponenttien olisi kuitenkin hyvä olla sen verran tukevaa tekoa, että myös pienimuotoinen enduro ja alamäkirymistely olisi mahdollista.

Alla muutama esimerkki pyöristä joita olen nyt vakavasti harkinnut:

Canyon Neuron AL 8.9
https://www.canyon.com/fi/mtb/neuron/neuron-al-8-9.html

Canyon Spectral AL 7.0
https://www.canyon.com/fi/mtb/spectral/2017/spectral-al-7-0.html

Trek Fuel EX 8 27.5 Plus
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/fuel-ex/fuel-ex-8-27-5-plus/p/1164600-2017/

Canyon Neuron AL 8.9 tarjoaisi hyvän hinta-laatusuhteen ja olisi varmasti nopea ja ketterä helpoilla poluilla sekä perinteisessä XC -ajossa. Komponentit olisi muuten riittävällä tasolla, mutta jarrut siirtäisin nykyisestä Cubestani tuohon. Joustomatkaa 120 + 120 mm. En tiedä onko se riittävästi.

Canyon Spectral AL 7.0 olisi 27.5" -täpäri, jossa olisi kauttaaltaan mieluisat komponentit ja joustoa olisi mukavat 140 + 140 mm.

Trek Fuel EX 8 27.5 Plus olisi varustettu mielenkiintoisella Sram 1 x 12 voimansiirrolla, boost navoilla ja 140 + 130 mm jousituksella. Jarrut siirtäisin nykyisestä Cubestani tuohon.
Muutenkin Trek on minulle erittäin mieluisa merkki ja tämä Fuel EX 8 on paljon kehuttu pyörä vaikka onkin mielestäni varsin kallis suhteessa komponentteihin.

elasto
25.08.2017, 23.18
Jos myös rockshox kelpaa (tai voi venyttää budjettia kalliimpaan, jossa Foxin osat) niin YT:n Jeffsy osuu kuvaukseen aika hyvin https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/1246/sCategory/508

Itselläni on alumiiniversio, jolla ajelee mielellään sekä kivikot että neulaspolut. Hiilikuituversio on kevyempänä varmasti vielä parempi XC-tyyppisessä ajossa.

Komppaan tätä. Itselläni hiilikuiturunkoinen versio hiilikuitukiekoilla ja sopii kyllä todella monenlaiseen menoon juuri kuten topicin aloittaja kuvaili.

EDIT: Minulla on siis tämä: https://www.yt-industries.com/en/detail/index/sArticle/886/sCategory/9920

123CDI
28.08.2017, 15.34
Spectralissa mielestäni huomion arvoista 30mm vanteen sisäleveys. Itsellä 5.0 EX ja vaikuttaa olevan hyvä joka paikan höylä. Alle vahdoin 2.8 leveet Rocket Ronit addix seoksella.

skiman
29.08.2017, 09.14
Eipä aloiteta taas uutta ketjuja :D
Vähän ketjuun liittyen, minulla olisi haussa mahdollsimman nopea maastopyörä hintaluokssa <2000€
Ajot lähinnä helpohkoa polkua (välillä ehkä vähän teknisempää) ja jonkin verran myös pyörätietä, kun pyörällä on tarkoitus aktiivisesti ajella työmatkaa. Työmatkalla on siis tarkoitus poiketa säännöllisesti metsän puolelle..
Nyt alla X-caliber joka sinällään ajaa asiansa ihan hyvin, mutta mielessä on että löytyisikö kohtuu rahalla nopeampaa pyörää tilalle. Myös hyvä kuntoinen käytetty olisi varteen otettava vaihtoehto. Nyt kysymys on, että mikä olisi se pyörä joka palvelisi tarkoituksiani parhaiten.

Teme X-2
29.08.2017, 10.41
skiman:lle sanoisin, että osta kunnon kiekot X-caliberiin, niin on nopeampi pyörä alla mitä tuolla 2000€ saa kaupasta. Säästyy puolet rahoista. ;D
Mutta jos toinen tonni polttelee taskussa, niin sitten keula vaihtoon.
Itsellä on X-caliberia edeltävä Trek malli, johon rakentelin kiekot Stans:n flow kehistä ja kulku parani, samalla tosin tuli tubeless kumit.
Jos rahaa ois ollu enemmän olisin laittanu kuitukehät.

skiman
29.08.2017, 10.57
Ihan hyvä vaihtoehto tämäkin.
@teme x-2 mitkä olisivat hyvät ja nopeat kiekot?

elasto
29.08.2017, 22.01
Eipä aloiteta taas uutta ketjuja :D
Vähän ketjuun liittyen, minulla olisi haussa mahdollsimman nopea maastopyörä hintaluokssa <2000€
Ajot lähinnä helpohkoa polkua (välillä ehkä vähän teknisempää) ja jonkin verran myös pyörätietä, kun pyörällä on tarkoitus aktiivisesti ajella työmatkaa. Työmatkalla on siis tarkoitus poiketa säännöllisesti metsän puolelle..
Nyt alla X-caliber joka sinällään ajaa asiansa ihan hyvin, mutta mielessä on että löytyisikö kohtuu rahalla nopeampaa pyörää tilalle. Myös hyvä kuntoinen käytetty olisi varteen otettava vaihtoehto. Nyt kysymys on, että mikä olisi se pyörä joka palvelisi tarkoituksiani parhaiten.

Tähän voisin suositella toista pyörääni Canyon Exceed CF SLX:ää, joka on minulla täsmälleen samanlaisessa käytössä kun tässä kerrottu. Pyörä on juuri niin nopea kuin sen kuljettaja. SLX-mallit menee kyllä yli budjetin mutta 2000 euroon olisi tällä hetkellä ihan kelvollisen näköinen SL-malli tarjouksessa, jos koko passaa: https://www.canyon.com/fi/mtb/exceed/exceed-cf-sl-6-9-pro-race.html

Harkitsisin kyllä myös tuota kiekkopäivitystä jos ei ole tarvetta ostaa kokonaan uutta pyörää. Kevyillä kiekoilla ja hyvillä renkailla pyörästä kuin pyörästä saa kyllä sen verran nopean, että on lähinnä reidestä kiinni kuinka kovaa se kulkee. Paljonko olisit valmis kiekkoihin sijoittamaan ja mitkä on X-Caliberin speksit sen suhteen?

skiman
30.08.2017, 11.25
Tähän voisin suositella toista pyörääni Canyon Exceed CF SLX:ää, joka on minulla täsmälleen samanlaisessa käytössä kun tässä kerrottu. Pyörä on juuri niin nopea kuin sen kuljettaja. SLX-mallit menee kyllä yli budjetin mutta 2000 euroon olisi tällä hetkellä ihan kelvollisen näköinen SL-malli tarjouksessa, jos koko passaa: https://www.canyon.com/fi/mtb/exceed/exceed-cf-sl-6-9-pro-race.html

Harkitsisin kyllä myös tuota kiekkopäivitystä jos ei ole tarvetta ostaa kokonaan uutta pyörää. Kevyillä kiekoilla ja hyvillä renkailla pyörästä kuin pyörästä saa kyllä sen verran nopean, että on lähinnä reidestä kiinni kuinka kovaa se kulkee. Paljonko olisit valmis kiekkoihin sijoittamaan ja mitkä on X-Caliberin speksit sen suhteen?

Canyon, Radon tms. olis varmasti juurikin pyörä jonka laittaisin (käytettykkin) jos päädyn pyörän vaihtamaan.
Jos taas lähden uusimaan kiekkoja niin kai sen 300-500 joutuu laittamaan että edes jotain saa..

H. Moilanen
30.08.2017, 12.45
mitkä olisivat hyvät ja nopeat kiekot?

Edellä mainittu Stan's kehä ja siihen kaveriksi joku konvertoitavissa oleva napa, esim. Hope. Kiekkosetin hinta jää annettuun haitariin. Samalla ripustaa sisäkumin naulaan ja siirtyy sisäkumittomalle aikakaudelle, niin rullausvastus pienee edelleen.

Flow saattaa olla yleisajeluun ehkä hitusen överi kehä. Crest (tai Arch) voisi olla huomattavasti lähempänä totuutta.

skiman
31.08.2017, 13.54
Nyt kun kävi niin, että x-caliber meni kaupaksi, niin pitää löytää uusi pyörä.
Mitä mieltä täällä ollaan canyon exceed pyöristä. Nyt saisi kohtuu hinnalla.. Cube pyöriä olen myös katsellut.
Toki laadukas käyetty olisi ehkä se ykkös vaihtoehto kunhan sellainen vain tulee tarjolle..

noniinno
31.08.2017, 17.45
^ Käyttötarkoituksellakin saattaa olla jokin merkitys. Työmatkalle, trailille vai xc-kisaan?

skiman
01.09.2017, 08.44
^ Käyttötarkoituksellakin saattaa olla jokin merkitys. Työmatkalle, trailille vai xc-kisaan?

Kisojahan on varmasti vähiten ajoista, mutta jos sellaisissa haluaa käydä täytyy pyörän palvella myös sitä tarkoitusta. Tykkään ajaa pyörällä kovaa yleensäkin, myös työmatkalla kun se suuntautuu pyöräteiden ulkopuolelle. Eli pyörän tulisi tukea nopeaa ajamista.

hcf
01.09.2017, 09.20
Haluaisin, että pyörällä voisi käydä myös satunnaisesti laskemassa laskettelukeskuksen alamäkiradoilla sekä sillä uskaltaisi ainakin kevyesti myös hieman hyppiä.

Vaihtoehtoja mitä olen punninnut on Fatbike etujousituksella tai ilman, 27.5+ jäykkäperä tai täpäri, sekä 29" 120-140mm joustava täpäri.

Budjetti olisi noin 2500-3500 euroa.

XXL:ssä oli 27.5" plussa tarjouksessa. Joustoa nyt on liikaa mutta eihän se ookku hakea haastavampia polkuja ;)

https://www.xxl.fi/white-xc-fs-275-plus-interceptor-160-mm-taysjousitettu-maastopyora/p/1132129_1_style (https://www.xxl.fi/white-xc-fs-275-plus-interceptor-160-mm-taysjousitettu-maastopyora/p/1132129_1_style)

Jooseppi
01.09.2017, 23.34
Yksi pyörä riittää minulle varmasti.
Tarvitsen vain laadukkaan all mountain / trail -pyörän mikä ei kuitenkaan olisi yliampuva kiikkulauta, jotta myös kevyemmät XC-ajot onnistuisivat mallikkaasti.
Komponenttien olisi kuitenkin hyvä olla sen verran tukevaa tekoa, että myös pienimuotoinen enduro ja alamäkirymistely olisi mahdollista.

Alla muutama esimerkki pyöristä joita olen nyt vakavasti harkinnut:

Canyon Neuron AL 8.9
https://www.canyon.com/fi/mtb/neuron/neuron-al-8-9.html

Canyon Spectral AL 7.0
https://www.canyon.com/fi/mtb/spectral/2017/spectral-al-7-0.html

Trek Fuel EX 8 27.5 Plus
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t/maastopy%C3%B6r%C3%A4t-trail/fuel-ex/fuel-ex-8-27-5-plus/p/1164600-2017/

Canyon Neuron AL 8.9 tarjoaisi hyvän hinta-laatusuhteen ja olisi varmasti nopea ja ketterä helpoilla poluilla sekä perinteisessä XC -ajossa. Komponentit olisi muuten riittävällä tasolla, mutta jarrut siirtäisin nykyisestä Cubestani tuohon. Joustomatkaa 120 + 120 mm. En tiedä onko se riittävästi.

Canyon Spectral AL 7.0 olisi 27.5" -täpäri, jossa olisi kauttaaltaan mieluisat komponentit ja joustoa olisi mukavat 140 + 140 mm.

Trek Fuel EX 8 27.5 Plus olisi varustettu mielenkiintoisella Sram 1 x 12 voimansiirrolla, boost navoilla ja 140 + 130 mm jousituksella. Jarrut siirtäisin nykyisestä Cubestani tuohon.
Muutenkin Trek on minulle erittäin mieluisa merkki ja tämä Fuel EX 8 on paljon kehuttu pyörä vaikka onkin mielestäni varsin kallis suhteessa komponentteihin.

Itsekkin olen sitä mieltä että yhdellä hyvällä pyörällä pärjää kaikki ajot, niin lenkit, tahkot kuin hissipyöräilytkin. Silloin kun oikeasti opettelee ajamaan, niin kannattanee panostaa laaturunkoon jossa on varmasti toimiva crash replacement ohjelma. Tsekkaa vielä Banshee Bikesin Phantom (29er) ja Spitfire (650B), Santa Cruzin 5010 (650b) ja Orangen Four (650B) ja Stage 5 (29er). Nuo kaikki on tehty yleispyöriksi mutta soveltuu rouheampaankin ajoon. Kaikki kolme 650B mallia on ketteriä ja leikkisiä traili pyöriä joissa riittää kykyjä yllinkyllin hissitouhuinkin. Olen aivan varma että noilla hyppyjen yms opettelu on helppoa, hinta on kohtalaisen järkevä ja hyvät takuut. Näistä pyöristä on kyllä moneksi ja ulkomailla noihin runkoihin laitellaan jousi-iskareitakin.

Nuo 29:t on pikkaisen erilaisia keskenään, Phantomissa on 105mm joustoa takana ja Stagessa on 135mm. Phantomkin kuitenkin sopii myös hissipyöräilyyn sillä runko on jytky ja siinä on loivat kulmat. Stage 5 alkaa jo lähentyä pitkäjoustoista 29eriä, mutta ei tuosta joustosta haittaakaan ole.

Eiku vaan pyörä ostoon ja bike parkkiin. On todella siistiä ja koukuttavaa touhua. Ajotaitokin karttuu huimaa vauhtia. Itse olin muutama vuosi sitten samassa tilanteessa, mutta otin silloin varuilta joustoa enempi. Päätös on tavallaan kannattanut, samalla rungolla mennään edelleen mutta osat vaan on vaihtunut matkan varrella. Siinä mielessä kannattaa hetki miettiä myös SC Bronssonin ja Orange Fiven kaltaisia vähän pidempi joustoisia pyöriä.

skiman
05.09.2017, 20.10
Palatakseni vielä nopean jopa kisakykyisen pyörän hankintaan. Trek superflyta ei ilmeisesti enää kaudella 2018 ole?
Tilalle tulee procaliber, näin minulle kerrottiin.. tästä luonnollinen jatkokysymys, millainen pyörä tuo trekin provaliber on verrattuna esim superfly 7-9:iin