Esa S
21.08.2017, 11.40
3. Rosendahl Bike Day on keskiviikkona 23.8.2017, kun sääennustukset näyttää nyt lupaavilta.
Ideana on ajella Rosendahl GP reittiä vähän useampi kierros kuin yleensä. Aloitetaan klo 17:00 näkötornilta yhteislähtönä.
Tänä Suomen 100-vuotis juhlavuonna voisi teemana olla ajaa joku 100-luku täyteen, olkoon sitten vaikka 100 minuuttia, 100 km tai 100 kierrosta. Aika moni varmaan ajaa 100 km, mutta jos joku (hullu) ilmoittaa lähtevänsä ajamaan sataa kierrosta eli n. 340 km ja n. 6000 nousumetriä, niin ehkä lähden tätä myös koittamaan. Perinteisestihän hurjimmilla on ollut tavoitteena ajaa 200 km täyteen, eli n. 58 kierrosta. Joku voi tavoitella 3000 nousumetriä, johon riittää muutama kierros vähemmän, n. 180 km.
Toisaalta 4000 nousumetriä olisi vaan vähän yli 200 km, noin 230 km. Viime viikolla ajoin 3900 nousumetrin lenkin, huomasin vasta myöhemmin, että jäi näin pienestä kiinni vuoden eka nelitonninen, kun Mallorcallakin se jäi keväällä vajaaksi.
Näissä pidemmissä koitoksissa menee aikaa reilustikin yli puolen yön vauhdista ja munkkitaukojen lukumäärästä riippuen. Ilman valoja pärjännee nyt vain n. puolikymmeneen, mutta sitten myöhemmin tarvitaankin kunnon valot.
Jos löytyy seuraa pitkille koitoksille (ehkä se 4000 nm riittää, 6000 ehkä vähän liikaa) niin voisi ottaa pienen varaslähdön, mutta toki tulla mukaan yhteislähtöön.
Idea lähti vähän tästä:
http://www.sellarondabikeday.com jota ajetaan juhannuksen maissa Italiassa, ja myös syyskuussa. Huomasin tämän, kun olin ajelemassa tuolla suunnalla Dolimiittien maratonin aikaan. Se ajetaan osittain samalla reitillä, ja on niin suosittu tapahtuma, että on vaikea mahtua mukaan. Sellaronda Bike Day kerää vielä hiukan enemmän osallistujia, yli 20000, siellä kun ei ole osallistujarajaa. Ei myöskään osallistujamaksua eikä ole kilpailu, joten ei palkintojakaan.
Tänä kesänä käytiin sitten 6 hengen iskuryhmällä katsastamassa tämä Sellaronda Bikedaykin, ja kiva reissu oli, vaikka sää hiukan "vesitti" tapahtumaa, aamupäivän kun satoi, ja useimmat jättivät ajamatta ollenkaan. Me lähdettiin sateen jälkeen liikkeelle, ja päästiin kierros kiertämään hienossa kelissä, mutta vähäisemmän osanottajamäärän kanssa. Ehkä joskus uudestaan, isommallakin porukalla. Kokonaisuudessaan retkellä ajettiin 5 ajopäivää, pari jatkoi vielä muutaman tähän päälle.
Saman tapaista siis nyt jo kolmatta kertaa tarjolla Pyynikin upeissa vuorimaisemissa. Nyt kolmannellakaan kerralla en yritä järjestää liikenteen sulkemista tai muutakaan erityisjärjestelyjä. Tuolla Italiassa tällaisen tapahtuman vuoksi suljetaan reilu 50 km tietä autoliikenteeltä koko päiväksi. Suomessa on huomattavasti nihkeämpää parin kilometrin osaltakaan. Mutta kun kyseessä ei ole kilpailu, niin sen yhden risteyksen, jossa pitää varoa vasemmalta tulijoita, voi ja pitää ottaa rauhallisesti. Illalla ja varsinkin yöllä liikenne rauhoittuu huomattavasti.
Tarkkaan ottaen tämä on jo oikeastaan viides kerta, parina ensimmäisellä kertana tätä harjoiteltiin ajamalla 100km eli 29 kierrosta.
Tähän voisi taas kommentoida tyyliin, että olen tulossa, ja eiköhän sitä ainakin XXX km tai XX kierrosta eikun XXXX nousumetriä tule ajettua.
Viime vuoden tapahtumasta juttua täällä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55637-Rosendahl-Bike-Day-22-6-2016
Ideana on ajella Rosendahl GP reittiä vähän useampi kierros kuin yleensä. Aloitetaan klo 17:00 näkötornilta yhteislähtönä.
Tänä Suomen 100-vuotis juhlavuonna voisi teemana olla ajaa joku 100-luku täyteen, olkoon sitten vaikka 100 minuuttia, 100 km tai 100 kierrosta. Aika moni varmaan ajaa 100 km, mutta jos joku (hullu) ilmoittaa lähtevänsä ajamaan sataa kierrosta eli n. 340 km ja n. 6000 nousumetriä, niin ehkä lähden tätä myös koittamaan. Perinteisestihän hurjimmilla on ollut tavoitteena ajaa 200 km täyteen, eli n. 58 kierrosta. Joku voi tavoitella 3000 nousumetriä, johon riittää muutama kierros vähemmän, n. 180 km.
Toisaalta 4000 nousumetriä olisi vaan vähän yli 200 km, noin 230 km. Viime viikolla ajoin 3900 nousumetrin lenkin, huomasin vasta myöhemmin, että jäi näin pienestä kiinni vuoden eka nelitonninen, kun Mallorcallakin se jäi keväällä vajaaksi.
Näissä pidemmissä koitoksissa menee aikaa reilustikin yli puolen yön vauhdista ja munkkitaukojen lukumäärästä riippuen. Ilman valoja pärjännee nyt vain n. puolikymmeneen, mutta sitten myöhemmin tarvitaankin kunnon valot.
Jos löytyy seuraa pitkille koitoksille (ehkä se 4000 nm riittää, 6000 ehkä vähän liikaa) niin voisi ottaa pienen varaslähdön, mutta toki tulla mukaan yhteislähtöön.
Idea lähti vähän tästä:
http://www.sellarondabikeday.com jota ajetaan juhannuksen maissa Italiassa, ja myös syyskuussa. Huomasin tämän, kun olin ajelemassa tuolla suunnalla Dolimiittien maratonin aikaan. Se ajetaan osittain samalla reitillä, ja on niin suosittu tapahtuma, että on vaikea mahtua mukaan. Sellaronda Bike Day kerää vielä hiukan enemmän osallistujia, yli 20000, siellä kun ei ole osallistujarajaa. Ei myöskään osallistujamaksua eikä ole kilpailu, joten ei palkintojakaan.
Tänä kesänä käytiin sitten 6 hengen iskuryhmällä katsastamassa tämä Sellaronda Bikedaykin, ja kiva reissu oli, vaikka sää hiukan "vesitti" tapahtumaa, aamupäivän kun satoi, ja useimmat jättivät ajamatta ollenkaan. Me lähdettiin sateen jälkeen liikkeelle, ja päästiin kierros kiertämään hienossa kelissä, mutta vähäisemmän osanottajamäärän kanssa. Ehkä joskus uudestaan, isommallakin porukalla. Kokonaisuudessaan retkellä ajettiin 5 ajopäivää, pari jatkoi vielä muutaman tähän päälle.
Saman tapaista siis nyt jo kolmatta kertaa tarjolla Pyynikin upeissa vuorimaisemissa. Nyt kolmannellakaan kerralla en yritä järjestää liikenteen sulkemista tai muutakaan erityisjärjestelyjä. Tuolla Italiassa tällaisen tapahtuman vuoksi suljetaan reilu 50 km tietä autoliikenteeltä koko päiväksi. Suomessa on huomattavasti nihkeämpää parin kilometrin osaltakaan. Mutta kun kyseessä ei ole kilpailu, niin sen yhden risteyksen, jossa pitää varoa vasemmalta tulijoita, voi ja pitää ottaa rauhallisesti. Illalla ja varsinkin yöllä liikenne rauhoittuu huomattavasti.
Tarkkaan ottaen tämä on jo oikeastaan viides kerta, parina ensimmäisellä kertana tätä harjoiteltiin ajamalla 100km eli 29 kierrosta.
Tähän voisi taas kommentoida tyyliin, että olen tulossa, ja eiköhän sitä ainakin XXX km tai XX kierrosta eikun XXXX nousumetriä tule ajettua.
Viime vuoden tapahtumasta juttua täällä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55637-Rosendahl-Bike-Day-22-6-2016