PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rosendahl Bike Day 23.8.2017



Esa S
21.08.2017, 11.40
3. Rosendahl Bike Day on keskiviikkona 23.8.2017, kun sääennustukset näyttää nyt lupaavilta.
Ideana on ajella Rosendahl GP reittiä vähän useampi kierros kuin yleensä. Aloitetaan klo 17:00 näkötornilta yhteislähtönä.

Tänä Suomen 100-vuotis juhlavuonna voisi teemana olla ajaa joku 100-luku täyteen, olkoon sitten vaikka 100 minuuttia, 100 km tai 100 kierrosta. Aika moni varmaan ajaa 100 km, mutta jos joku (hullu) ilmoittaa lähtevänsä ajamaan sataa kierrosta eli n. 340 km ja n. 6000 nousumetriä, niin ehkä lähden tätä myös koittamaan. Perinteisestihän hurjimmilla on ollut tavoitteena ajaa 200 km täyteen, eli n. 58 kierrosta. Joku voi tavoitella 3000 nousumetriä, johon riittää muutama kierros vähemmän, n. 180 km.
Toisaalta 4000 nousumetriä olisi vaan vähän yli 200 km, noin 230 km. Viime viikolla ajoin 3900 nousumetrin lenkin, huomasin vasta myöhemmin, että jäi näin pienestä kiinni vuoden eka nelitonninen, kun Mallorcallakin se jäi keväällä vajaaksi.
Näissä pidemmissä koitoksissa menee aikaa reilustikin yli puolen yön vauhdista ja munkkitaukojen lukumäärästä riippuen. Ilman valoja pärjännee nyt vain n. puolikymmeneen, mutta sitten myöhemmin tarvitaankin kunnon valot.
Jos löytyy seuraa pitkille koitoksille (ehkä se 4000 nm riittää, 6000 ehkä vähän liikaa) niin voisi ottaa pienen varaslähdön, mutta toki tulla mukaan yhteislähtöön.

Idea lähti vähän tästä:
http://www.sellarondabikeday.com jota ajetaan juhannuksen maissa Italiassa, ja myös syyskuussa. Huomasin tämän, kun olin ajelemassa tuolla suunnalla Dolimiittien maratonin aikaan. Se ajetaan osittain samalla reitillä, ja on niin suosittu tapahtuma, että on vaikea mahtua mukaan. Sellaronda Bike Day kerää vielä hiukan enemmän osallistujia, yli 20000, siellä kun ei ole osallistujarajaa. Ei myöskään osallistujamaksua eikä ole kilpailu, joten ei palkintojakaan.
Tänä kesänä käytiin sitten 6 hengen iskuryhmällä katsastamassa tämä Sellaronda Bikedaykin, ja kiva reissu oli, vaikka sää hiukan "vesitti" tapahtumaa, aamupäivän kun satoi, ja useimmat jättivät ajamatta ollenkaan. Me lähdettiin sateen jälkeen liikkeelle, ja päästiin kierros kiertämään hienossa kelissä, mutta vähäisemmän osanottajamäärän kanssa. Ehkä joskus uudestaan, isommallakin porukalla. Kokonaisuudessaan retkellä ajettiin 5 ajopäivää, pari jatkoi vielä muutaman tähän päälle.

Saman tapaista siis nyt jo kolmatta kertaa tarjolla Pyynikin upeissa vuorimaisemissa. Nyt kolmannellakaan kerralla en yritä järjestää liikenteen sulkemista tai muutakaan erityisjärjestelyjä. Tuolla Italiassa tällaisen tapahtuman vuoksi suljetaan reilu 50 km tietä autoliikenteeltä koko päiväksi. Suomessa on huomattavasti nihkeämpää parin kilometrin osaltakaan. Mutta kun kyseessä ei ole kilpailu, niin sen yhden risteyksen, jossa pitää varoa vasemmalta tulijoita, voi ja pitää ottaa rauhallisesti. Illalla ja varsinkin yöllä liikenne rauhoittuu huomattavasti.

Tarkkaan ottaen tämä on jo oikeastaan viides kerta, parina ensimmäisellä kertana tätä harjoiteltiin ajamalla 100km eli 29 kierrosta.

Tähän voisi taas kommentoida tyyliin, että olen tulossa, ja eiköhän sitä ainakin XXX km tai XX kierrosta eikun XXXX nousumetriä tule ajettua.

Viime vuoden tapahtumasta juttua täällä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55637-Rosendahl-Bike-Day-22-6-2016

Esa S
21.08.2017, 12.35
Ilmoittautukaa myös tuonne: https://www.facebook.com/events/493312894360785/?acontext=%7B%22ref%22%3A%224%22%2C%22action_histo ry%22%3A%22null%22%7D
jos on fb tunnukset.

Pohje
21.08.2017, 14.52
Ainiin tämäkin olis nyt.
Aikataulu kusee, mutta ilmoittaudun jo ensi vuoden tapahtumaan. :)

Varaan koko elokuun, jotta pääsen mukaan.
Toivottavasti tämä on vielä tulevanakin vuonna.

plr
21.08.2017, 15.49
Olen tulossa. Tavoittelen 100 munkin syöntiä, kilometreillä ei niin väliä. ;)

No ehkä sitä voisi keskittyä ajamaan noin 100 km. En ehdi yhteislähtöön, vaan tulen myöhemmin mukaan. Viime vuonna 50 kierrokseen (noin 170 km) meni noin 8 h ajoaikaa rauhallisella vauhdilla. Jos joku aikoo 100 kierrosta ajaa, niin saa varautua näkemään aamunkoiton ennen maalia.

Esa S
21.08.2017, 17.46
... Jos joku aikoo 100 kierrosta ajaa, niin saa varautua näkemään aamunkoiton ennen maalia.

Aamunkoitto on ihan mukavaa pyöräilyaikaa. FB tapahtumaan laitoin loppuajaksi klo 05, mutta ei se ole mikään takaraja.
Hiukan aikaisempi aloitus voi olla paikallaan jos 100 kierrosta tavoitellaan, mutta ehkä sitä joutuisi kuitenkin joko iltapäivä- tai aamuruuhkan aikaan ajelemaan.

ago
21.08.2017, 21.21
Jos ei vointi huonone, niin ehkä jotain lyhyttä rauhallista...

plr
21.08.2017, 21.42
Kävin ajamassa reitin läpi äsken. Muutama asfaltissa oleva pieni reikä löytyy tasaiselta osuudelta, mutta muutoin paikat ovat kunnossa. Viime vuoteen verrattuna reitin kunto on selvästi parempi, koska tietöitä ei nyt ole. Munkit olivat myös kunnossa. :)

JohannesP
21.08.2017, 21.54
Jos ei muuta niin vois tulla syömään munkkia.

LoivaMäki
23.08.2017, 12.10
Ajattelin yrittää 100 kilometriä, vähän vajaa 30 kierrosta. Aloitus kello 17. Toivottovasti on muitankin, että ei tarvi yksi ajella.

Esa S
23.08.2017, 12.36
Eiköhän 100 km ajelijoita löydy, pidemmälle matkalle ei taida nyt olla kiinnostusta?

MetaX
23.08.2017, 13.43
Voi harmi että osui nyt samalle viikolle kuin Jämi84. En oikein viitsi lähteä jalkoja tappaan tuonne ja pyörässäkin on jo krossikumit alla.

Esa S
23.08.2017, 13.54
Ei tuolla tarvitse jalkoja tappaa, voi ajaa vaikka rauhallisesti 100 minuuttia, kierroksia ja kilometrejä tulee se mikä tulee.
Ihan ajamattakaan ei kannata olla, jos on menossa viikonloppuna kisoihin.

plr
23.08.2017, 14.18
Ja krossirenkailla voi ajaa yhtä hyvin kuin maantieslikseillä. Eivät ne rikki mene asfaltilla.

Esa S
23.08.2017, 23.13
Tämmöisen satasen lenkin ajelin, pääasiassa peesailemalla:
https://www.strava.com/activities/1148608067
Porukkaa oli ihan mukavasti, alussa 14, mutta vähän myöhemmin selvästi enemmän, ainakin kolmisenkymmentä taisi olla.

plr
24.08.2017, 00.35
Ajoin sitten kuitenkin 30 kierrosta ja satasen täyteen, vaikka meni puoli kahteentoista myöhäisen lähdön vuoksi. Yksi muu oli vielä tuossa kohdassa mukana ja hänelle taisikin tulla lähes 150 km, kun lopetettiin. Muutama viimeisin kierros tuli ajettua aika tyhjällä tankilla, kun unohdin banaanit kotiin. Tuli taas todettua, että on aika kivaa ajaa pimeässä maantielenkkiä.

Kalle_L
24.08.2017, 00.49
Teeman mukaan 100 kilsaa tuli täyteen. https://www.strava.com/activities/1148515810/shareable_images/map_based?hl=en-US&v=1503517651



Sent from my iPad using Tapatalk

JuRi
24.08.2017, 11.16
Itselle napsahti 135 km. Kylmä alkoi tulemaan loppumatkasta - tosin ei niin kylmä kuin kotimatkall pohjoistuulessa nässyn rannassa.

ago
24.08.2017, 12.11
Tuulta ei juurikaan Pyynikillä huomannut, kotimatkalla kylläkin. 150km tais tulla+jalat ja pää tyhjäksi. Kiitokset vetomiehille.

Esa S
24.08.2017, 12.24
Stravan Flyby on aikas hauskannäköistä: http://labs.strava.com/flyby/viewer/#1148608067?c=udbvgfs8&z=G&t=1PdOgT&a=Q152RIvTdER-YXRE4vV0RKpVc0TiWnREo8J3RPF7c0SE3XdE-4tvRG0QcEQ

sil
25.08.2017, 09.57
Stravan Flyby on aikas hauskannäköistä

Esa S koko ajan vetomiehenä? : )

Aika kovia wattilukemia nopeuteen nähden pitänyt ajaa. Nousumetrejä onkin näköjään tullut jo sadalla kilometrillä enemmän kuin pitkällä Pirkan lenkillä.

Tähän olisi ollut hauska osallistua. Automatkaa vaan turhan pitkästi. Olisi ollut hyvä tilaisuus tutustua reittiinkin, jos tuonne vaikka ensi vuonna innostuisi lähtemään kisaan.

plr
25.08.2017, 17.03
Aika kovia wattilukemia nopeuteen nähden pitänyt ajaa.

Keskiteho oli minulla vähän yli kahdenkympin keskarilla noin 200 W kierroksella. Ylämäissä mennään kauheilla tehoilla, jos ei pudota kävelyvauhtiin. Pyynikin reitti on raskas ajettava.

Esa S
25.08.2017, 19.36
Watithan riippuu paljolti minkä kokoisesta ja erityisesti painoisesta kuskista on kyse. Reitti kun taitaa olla Suomen mäkisin, jos/kun jonkun mäen edestakaisin hinkkaamista ei lasketa. Sen verran tasamaatakin kyllä, että peesaaminenkin vaikuttaa.
Minun wattilukemat on Powercal sykepannan arpomia, mutta saattaa olla aika oikeaan osuvia, kun vertaa pariin muuhun oikeaan tehomittariin.