Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörään sopiva hiekkatierengas?
Itselläni on myös cyclocross pyörä, mutta haluaisin jatkaa syksyn hiekkatieajoja maantiepyörälläni. Siksi kysynkin, että onko kenelläkään suositella 28 mm hyvälaatuista ja pistosuojauksella varustettua rengasta, joka mahtuu maantiepyörään. Kuviotakin saisi olla reilusti. Gatorskinit on mutta ne ovat hieman liian "liukkaat" hiekalla. Gravelkingit on cyclossa, mutta ne eivät korkeutensa puolesta sovi maantiepyörään. Ja avorenkaastahan on kyse.
Onko kenelläkään kokemuksia Panaracerin Paselasta ja sen korkeudesta? Näyttää ainakin kuvassa matalalta ja kuviotakin mukavasti http://www.wiggle.co.uk/panaracer-pasela-protite-folding-tyre/
Jos tuo on matala korkeudeltaan, niin 32 millinenkin saattaisi sopia.
Kiitos vastauksista etukäteen.
Hiekkatielle kannattaa jättää aika reilusti tilaa korkeussuunnassa, tai ainakin itse niin tekisin. Varsinkin jos runko on kuitua.
Yhtään karkeampi kuvio tuppaa keräämään pieniä kiviä itseensä, joka ei tee kuituhaarukalle kovinkaan hyvää.
En tiedä mikä maantiepyörä sinulla on, mutta schwalben 30mm g-one speed (https://www.schwalbe.com/en/offroad-reader/schwalbe-g-one-speed.html) olisi juurikin sopiva rengas, mutta ei korkeutensa puolesta aivan mahdu focus cayon etuhaarukkaan. Tai mahtuu, mutta tilaa ei jää riittävästi korkeussuunnassa. Taakse kyllä menisi. Olisi kyllä hienoa, jos tuota rengasta tehtäisiin hivenen matalampana, vaikkapa 28mm koossa.
^ Tuo olisi mainio rengas, mutta jos tuo korko on sitä luokkaa, että harukan väliin jää vain pari milliä, niin huonompi homma. Huomasin, että on Gravel King SK:n lisäksi myös hienokuvioista Gravel kingiä, sitä olisi 28 millisenä. Onko tietoa, että onko matalampi profiili kuin tuossa SK:ssa.?
Itse ajaelen hiekkateitä ihan samoilla tuubeilla (Veloflex Arenberg/ Conti Sprinter, GP4000, Competition/ Vittoria Pave) kuin maantietäkin. Ei ehkä optimaalista, mutta pärjää. Jopa mukavaakin on ollut ajaa. Jos tiellä on irtosoraa, renkaiden kyljet ovat tietenkin olleet kovilla. Tänään menee arkikiekkojen Conti Sprinter takana vaihtoon kylkeen tulleen pullistuman vuoksi.
Kun tappajaselpelikausi käynnistyy, laitan avorenkaat allle ja koska mihinkään ei ole enää kiire, niin Schwalben Marathon plussat ovat toimineet hiekalla, maantiellä tai kelvillä. Hirvittävät ankkurit eli keskariorientoituneelle eivät ole optimaaliset. Marathon Greenguard on ilmeisesti rullaavampi, mutta lähes yhtä kestävä.
En olisi ihan varma siitä, tarvitaanko hiekkatielläkään kuviointia. Tuo liukkaus ei mun kokemuksen mukaan synny renkaan ja hiekan välillä olevasta liikkeestä vaan hiekkatien eri kerrosten välisestä liikkeestä. Varmaan vähän voi vaikuttaa myös tien ominaisuudet. Enpä autollakaan laita erikseen hiekkatierenkaita ja kuvioinnilla ei nähdäkseni tässäkään ole mitään merkitystä. Maastossa ajelu on sitten eri asia.
Jos laitat autoonkin rata sliksit, niin eron kyllä huomaa. Esimerkiksi tuon g-one speedin pieni kuvio auttaa kyllä kovalla pinnalla paljon, ei tietenkään irto soralla.
Ja se pitohan saadaan tubeleksilla ja kohtuu matalilla paineilla. Tuolla 30mm g-onella pystyy pitämään aika matalia paineita, ilman rullaavuuden huonontumista. Niitä mikronappuloita on tuolloin aika paljon maassa yhtä aikaa. Jos painetta on liikaa, niin ei se pitokaan paljoa sliksistä parane.
Panan Gravel Kingeistä on myös 26 mm versio, jos mietityttää. Itse olen keskuspuiston kovapohjaisilla ja sileillä hiekkateillä ajanut 28-millisillä Maxxis Re-Fuseilla, joissa on päällisin puolin aika saman oloinen kuvio kuin noissa sileämmissä Gravel Kingeissä. Kummempaa pitoa en ole kaivannut, kun tarkoitus ei ole hyökätä mutkiin limitillä.
Continental Grand Sport Race 28-milliset renkaat ovat olleet maantiepyörässä reilun vuoden. Kestävät ovat, on ajettu myös lanatuilla hiekkateillä irtokivien joukossa ilman rengasrikkoja. Rullaavuus ei välttämättä ole paras mahdollinen. Märässä mudassa sileä rengas ei pidä. Seuraavaksi jokin muu rengas alle.
Continental four season 28 mm olen ajanut sorateitä ja asfalttia sekaisin. Toimi ja kestää. Huonokuntoisella soratiellä ei optimi, mutta ne tiet vaatiikin sitten melkein maastorpyörän renkaan, jotta meno on mukavaa.
Munarello
23.08.2017, 18.24
Onko Spessun Roubaix Pro renkuloista käyttökokemuksia? Maantiepyörässä Contin GP4000S kakkonen (25mm) antautui kuntoajossa kiviselle soratielle joten laitettiin tien päällä tuommoinen Roubaix 25/28 tilalle. Sillä pääsin lopulta maaliin ilman enempiä rengasrikkoja joten tuumailin että laittaisiko eturenkaaksikin semmoisen. GP4000S 2 on varmasti maantiellä nopeampi, mutta omien ajeluiden trendi on menossa yhä enemmän sorateille joten jotain muuta olisi keksittävä. Tai ehkä ajelen vaan krossarilla sorasinkoilut jatkossa... :)
^Mulla on nyt reilu kolmisen tonnia ollut alla se Roubaix Pro 32mm 2BR versio. Olisiko tuosta matkasta 400km ajettu hiekka/sorapätkää. Ei ole paikkaushommia tarvinnut alkaa tekemään, vaikka sisureilla olenkin ajellut. Contin GP4000:t repesi kyljistä samoilla reiteillä alta aikayksikön.
^Mulla on nyt reilu kolmisen tonnia ollut alla se Roubaix Pro 32mm 2BR versio. Olisiko tuosta matkasta 400km ajettu hiekka/sorapätkää. Ei ole paikkaushommia tarvinnut alkaa tekemään, vaikka sisureilla olenkin ajellut. Contin GP4000:t repesi kyljistä samoilla reiteillä alta aikayksikön.
Tämä kyllä vaikuttaa mielenkiintoiselta renkaalta. Minkä kokoinen tuo on todellisuudessa, jos vertaa vaikkapa 28mm gp4000? Menenekö 6700 ultegran länkien alle?
Edit: Taitaa kyllä olla oikeastikkin niin muhku rengas, ettei tätä mihinkään maantiepyörään sovitella. Mutta tätähän näyttää olevan myös 25/28 koossa. Mitä ihmettä tuo mitoitus tarkoittaa?
Viime kesä meni Contin kanssa vähän väliä paikkaillessa tienvarressa ihan asfalttiteilläkin. Syksyllä sitten Spessun 23 mm mikähän pro black belt se nyt mahtoi ollakkaan. Ei ainuttakaan rengasremonttia sen jälkeen koko syksynä ja tänä kesänä. Taisi minusta tulla kerralla Spessun mies.
Jyri
Munarello
23.08.2017, 23.39
^^ Se taitaa olla jotain Spessun omia korkeus/leveys -mittoja tai mitä lie. Se 25/28 on leveämpi kuin 25mm mutta matalampi kuin 28mm Conti GP4000S2.
^^ Se taitaa olla jotain Spessun omia korkeus/leveys -mittoja tai mitä lie. Se 25/28 on leveämpi kuin 25mm mutta matalampi kuin 28mm Conti GP4000S2.
Kuulostaa hyvälle.
Cayoon voisi mennä tuo 30/32 taakse ja eteen tuo kapeampi. Takajarrun joutuu vaihtamaan tilavampaan.
Munarello
24.08.2017, 00.48
Omaan maantiekonkeliin ei mahdu taakse 28mm GP4000S2, mutta tuo Spessun 25/28 Roubaix menee helposti. Korkeudesta oli juuri liian ahdasta eli jarruun otti kiinni. Jarrun vaihtamalla menisi varmaan tuossakin.
kuovipolku
24.08.2017, 08.31
Mutta tätähän näyttää olevan myös 25/28 koossa. Mitä ihmettä tuo mitoitus tarkoittaa?
Kuten Munarello jo totesi, kyseessä on Specializedin ikioma ja tietääkseni nimenomaan vain Roubaix'lle ja Armadilloille käytetty merkintätapa, jota seuraava teksti ja allaoleva kuva selventävät:
Specialized size the Roubaix Pro as 700 x 23/25, 23 referring to the tread width, 25 the casing depth. Essentially it looks and rides like a 25mm tyre with an oblong profile, making it possible to fit into a bike with tyre clearance of a 23mm while providing bump absorbing ability of a 25mm.
This isn’t a new idea from Specialized. It used to be the case that many racing-orientated bikes were a risk with any tyre over 23mm, so a tyre option with more volume yet still slim enough to sit happily in your chainstays was quite attractive.
http://3.bp.blogspot.com/-mZe9040uIkE/VHZnXPtb0RI/AAAAAAAADCM/cIAfCSHEou8/s1600/Parts-of-a-Tire.png
Mitenkä Schwalben Marathon Greenguard kävisi tuollaiseen ajoon? Pistosuojausta on riittämiin, kokojakin löytyy ja hintakin kohtuullinen.
LintuPete
24.08.2017, 11.13
Mulla on Panaracer Pasela PT:t 32mm leveänä vanhassa työmatkakonkelissa. Ajettu puolessatoista vuodessa muutama tonni toistaiseksi ilman puhkeamisia. Tykkään että on erittäin mukava rengas. Se on tosiaan melko ohut, voin mitata renkaan korkeuden.
Ainiin ja tuota Pasela PT:tä saa pk-seudulla kivijalasta halvemmalla kuin tuo wigglen hinta näyttää olevan.
Mulla on Panaracer Pasela PT:t 32mm leveänä vanhassa työmatkakonkelissa. Ajettu puolessatoista vuodessa muutama tonni toistaiseksi ilman puhkeamisia. Tykkään että on erittäin mukava rengas. Se on tosiaan melko ohut, voin mitata renkaan korkeuden.
Ainiin ja tuota Pasela PT:tä saa pk-seudulla kivijalasta halvemmalla kuin tuo wigglen hinta näyttää olevan.
Kiinnostaisi vinkit mistä löytyy taittuvakylkistä Pasela PT:tä pk-seudulla?
kuovipolku
24.08.2017, 13.32
http://classicbike.fi/lisatarvikkeet/renkaat/panaracer-pasela-pt-taittuva-rengas-32-35-38-622 (http://classicbike.fi/lisatarvikkeet/renkaat/panaracer-pasela-pt-taittuva-rengas-32-35-38-622)
https://www.velobia.fi/panaracer-pasela-pt-rengas
(https://www.velobia.fi/panaracer-pasela-pt-rengas)
TheMiklu
24.08.2017, 13.37
Ovat kyllä mukavat! 35mm ja joku tg versiot mulla.
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
LintuPete
24.08.2017, 15.02
Kiinnostaisi vinkit mistä löytyy taittuvakylkistä Pasela PT:tä pk-seudulla?
Fillarifiilarilta Pohjois-Haagasta olen omani hakenut. Löytyy niin mustana kuin kermakylkisenä ja eri leveyksiä ja langalla tai taittuvana varastotilanteen mukaan suoraan hyllystä.
Taittuvakylkistä Pasela PT:tä löytyy 25c ja 28c levyisenä myö iBiken hyllystä.
iBikessa käydessäni hypistelin samalla myös 30mm WTB Exposure:a vanteelle asennettuna ja kylläpä oli hyvällä tavalla pehmeän tuntuinen rengas, ja lisäksi kumiseos oli erittäin pitävän tuntuinen. Nämä tubeleksena tai lateksin kanssa alle ja kyyti on varmasti mukavaa (ja nopeaa).
LintuPete
24.08.2017, 21.25
Alle 30mm näyttäs jäävän 32mm PaselaPT:n leveys ja korkeus, ajan itse 3-4 barin paineilla. Mikrokuviointi kului sileäksi varmaan parin-kolmen tonnin kohdilla, mutta en ole huomannut sillä vaikutusta renkaan käytökseen.
Verrokkina on toisessa pyörässä Vittoria Voyager Hyperit (35mm), mihin verrattuna tämä on minusta pehmeämpi ajaa. Rullaa täsmälleen yhtä hyvin.
https://photos-1.dropbox.com/t/2/AAAsbs4lMrBtYshp3IPnTArxn1p_Gh8YfuE9w4tAZ-yERQ/12/48535825/jpeg/32x32/1/_/1/2/20170824_201830.jpg/EOuAoCUYrvEBIAcoBw/-PWERrvKc15v3mBmb-qvZ3moSka4HP_8xHPEdlxofek?size=1280x960&size_mode=3
Tämä kyllä vaikuttaa mielenkiintoiselta renkaalta. Minkä kokoinen tuo on todellisuudessa, jos vertaa vaikkapa 28mm gp4000? Menenekö 6700 ultegran länkien alle?
Edit: Taitaa kyllä olla oikeastikkin niin muhku rengas, ettei tätä mihinkään maantiepyörään sovitella. Mutta tätähän näyttää olevan myös 25/28 koossa. Mitä ihmettä tuo mitoitus tarkoittaa?
Joo, oli 17c vanteella 33mm eli ei mene vannejarrujen alle. Mutta noi kapeammat on vissiin sama rengas ilman tubelessia.
Lähes joka maantiepyörään sopiva hyvä hiekkatierengastus on oman suositukseni mukaan Veloflex Vlaanderen 27mm tuubit 3x ristiin kasatuilla Ambrosio Nemesis -kiekoilla. Tuubiin sisälle NoTubesin litkut ja painetta 4/5 bar tai alle.
Todella mukava ja nopea setti, tuubeilla voi lyödä kevyesti vanteellekin ilman puhkeamista. Nemesikset on tuntumaltaan niin mukavat ja pomminkestävät että noilla voi ajaa ihan miten kovaa tahansa ihan minne vaan. Itse olen ajellut kaikki samat mitä crossarillakin. Runsasta irtosoraa tai upottavaa hiekkaa lukuun ottamatta ajelen sorat mieluummin noilla kiekoilla kuin cc-pyörän 33mm Challengeilla.
Näin! End of discussion.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^^ & ^
Niin joo tai sitten NoTubesin tilalle tuubiinCaffelatex litku ja Caffelatex Zot! taskuun ja joku muukin kiekko käy.
Mutta asiaan. Toi Vlaanderen on tavallisella hiekkatiellä ihan helkutin hyvä. Samoin skrupusella maalaistiellä, joka joltain kohdin muistuttaa kestopäällysteistä tietä, on soiva peli. Sekakäyttäjien kingi. Arenbergeillä menee lähes yhtä kivasti.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.