Näytä tavallinen näkymä : Asiaa vanteista? Ja renkaista? Vai kumpaisistakin?
maanteiden aloittelija
16.08.2017, 19.55
Hei vaan lajia paremmin tuntevat ja kokeneemmat kanssapyöräilijät. :)
Hankin n 20 vuoden tauon jälkeen ensimmäisen pyöräni, todella halvalla ja halvan sellaisen, vuoden 2015 keväällä, ja sitten viime vuonna hiukan paremman, kun huomasin että kaupungissa fillari olikin aika mainio keksintö ja tänä vuonna sitten n kuukaisi sitten heräteostoksena, kun oli 30 pinnaa alea, tämän https://www.xxl.fi/white-rr-pro-17-maantiepyora/p/1132123_1_style ja siihen sitten ajattelin hiukan paremmat renkaat laittaa melkein ensitöikseni että olisi edes joten kuten "katu-uskottava" maanteiden, ei-todellakaan-maestro vaan, aloittelija ja 28-milliset Contin GP 4000 II XXL:stä ostin, kun myyjän mukaan piti vanteille mahtua ja istua ja ensihuoltoon vein ne sitten siis mukanani ja pyysin laittamaan alle ja kun pyörän pois hain, niin kertoi huoltomies ystävällisesti että mahtuivat muutaman barin paineella pyörimään, mutta kun koetti laittaa renkaaseen yhtään enemmän ilmaa, niin rengaspa ei mahtunutkaan pyörimään ja otti nimenomaan kiinni renkaan yläpuolella olevaan rungonosaan, nimeä en tiedä kautta muista, eli siis sivusuunnassa ko. rengas olisi toiminut, mutta ylöspäin ei. :eek:
Onneksi niiden renkaiden kaupan pystyi perumaan eli siinä ei käynyt kuinkaan, mutta siitä sitten aloin miettimään, että mitähän keskivertoa parempia renkaita tuolle vanteelle yleensä mahtuu, vanteen kyljessä kun on merkintä ERD578 ja ETRTO 622x15 eli ilmeisesti sen sisäleveys (?) on tuo 15 milliä, ehkä, ja sitten toinen kysymys, jotenkin kun alkoi aloittelijaa innostamaan, ilman mitään järkevää syytä tahi tarvetta, tubeless-optio ja siihenhän nuo vanteet eivät edes toimi, eli mistähän sen tietäisi mitkä järkihintaiset tuollaiseen alle tonnin pyörään, eli siis ehkä maksimissaan 400 - 500 euroa maksavat, nyt kun alennuksiakin on aika kivasti tarjolla, vanteet tuohon arvaisi sitten mahdollisesti hankkia juuri sitä tarkoitusta varten, siis jos tätä ajatusta en päästäni pois saa? :D
Ja onko tilanne sellainen, näin maallikkojärjellä (?) ajateltuna, että jos pitää tietty massa saada mahtumaan tiettyyn tilaan, niin mitä leveämpi on alaosa, niin sitä vähemmän on ylöspäin tarvetta mennä, eli tässä tapauksessa, jos siis vanteen sisäleveys on pieni, kuten tässä minun nykyisessäni siis on eli 15 milliä, niin silloin enemmän renkaasta nousee ylöspäin ja näin ollen ei mahtunut pyörimään ja jos taas se tila olisi isompi esim 17 / 19 tms milliä, niin ylöspäin rengas veisi tilaa vähemmän ja mahdollisesti mahtuisi pyörimään, vai olenko tässä muutamana päivänä kehitellyt kyseisen teorian tyystin tuulesta ja aivan päin honkia? :seko:
Omaan silmään iski tässä tänään asioita sairaslomalla tutkiessani nämä http://www.cyclecenter.fi/tuote/shimano-ultegra-6800-road-wheelset/, eilen oli siis nivustyräleikkaus ja siksi tätä asiaa teiltä, hyvät veljet ja sisaret, tänään kyselenkin kun tässä nyt on sattuneesta syystä ainakin pari viikkoa aikaa asiaa työstää, mutta mahtavatkohan nämä istua sitten itse tuohon pyörään ja runkoon yms ja millähän renkailla nämä sinne istuisivat? :seko:
Tubeless-renkaiksi, jos siihen kelkkaan nyt päätän lähteä, olen ajatellut näitä https://www.xxl.fi/schwalbe-tire-pro-one-25-622-polkupyoran-rengas/p/1118488_1_style, ja koska arvelen että teille näiden asioiden olevan itsestään selvyyksiä, päinvastoin kuin tämmöiselle amatöörille joka asiasta ja sen sisällään pitämistä salaisuuksista ja numeroista ei todellakaan mitään tiedä saati ymmärrä, joten kiitänkin teitä kaikki jo etukäteen ensinnäkin siitä että jaksoitte tämän pitkän kysymysten kirjon läpikäydä, mutta ajattelin antaa teille mahd paljon taustatietoa että te ette joudu niitä numeroita tms etsimään jos ystävällisesti päätätte minulle vastata, ja sitten kiitän myös suuresti jo ennakkoon myös niistä ideoista, ajatuksista ja neuvoista joita kykenette minulle tässä asiassa antamaan.
Eli kiitos vaivannäöstä ja kivaa päivää itse kullekin. :)
Contin gp4000 ll 25mm leveänä olisi mun suositus. Contin gp4000 sarjan renkaat ovat nimellismittaansa suuremmat ja joku toinen malli voi mahtuakin. Mutta nuo on hyviä renkaita.
Vanteen leventäminen ei pienennä kumen ulkokehää eli se ei auta, mutta monesti jarrut ovat rajoittava tekijä. Kannattaa siis tarkastaa.
Itse en ole viitsinyt tubelisoida maantiepyörän renkaita, vaikka se olisikin mahdollista, mutta cyclon renkaat kyllä olen. Keveät sisurit ovat piisannut itselleni.
Linkkaamasi vanteet sopivat käytännössä kaikkiin vannejarrullisiin nykymaantiepyöriin, ja vanhempiinkin kunhan leventää hiukan takahaarukkaa.
Itsellä paikattiin nivunen viime marraskuussa ja parani erinomaisesti. Alkuun kävelin pitkiä lenkkejä ja vasta reilun kolmen viikon päästä hyvin varovasti pyörällä. Moni on pilannut nivusen paikkauksen nimenomaan pyörän kanssa.
Paljon höpötystä... Yleensä kyllä pyörän runko määrittää millainen rengas mahtuu ja jos täytyy renkailla kikkailla niin GP:tä saa kaiketi 23millisenäkin. Ei kiekkojen tuohon ongelmaan pahemmin auta vaan pelkkä tieto ja järjen käyttö. Kannattaa ottaa selvää että kuinka leveä rengas mahtuu mihinkin runkoon pyörimään.
kuovipolku
17.08.2017, 05.57
Kuten nure tuossa jo tuttuun tapaansa valisti, on pidettävä erossa kaksi eri asiaa: (1) mitat jotka sopivat tietylle vanteelle ja (2) mitat jotka sopivat tiettyyn runkoon. XXL:n myyjä on vastannut aivan oikein asiaa (1) koskevaan kysymykseen ja saman firman huoltomies on joutunut toteamaan asiaa (2) koskevan tosiseikan.
Ja aivan kuten nure kertoi, normaalissa eli perinteisessä maantiepyörässä jonka suunnittelussa ei ole lähdetty nykymuodin ja/tai tietämyksen mukaisesti siitä että leveämpi vanne ja leveämpi rengas ovat useimmille käyttäjille useimpiin tarkoituksiin paremmat kuin perinteisen kapeat, merkittävin rengaskokoa rajoittava tekijä on runko ja yleensä nimenomaan korkeussuunnassa.
Jos ja kun vanteen leveys kasvaa, kasvaa samalla vanteen ja renkaan muodostaman "pallon" ympärysmitta, mikä käytännössä tarkoittaa sitä että renkaan korkeus kasvaa eikä suinkaan laske. Tämä voi sotia ns. maalaisjärkeä vastaan, mutta on melko selvää kun asian oikein hahmottaa. Alla hiukan sekavannäköinen kuva joka voi lisätä ymmärrystä:
http://www.slowtwitch.com/articles/images/3/86683-largest_Comparison_small.jpg
En tiedä enkä lähde arvaamaan syytä miksi vaihdatit renkaan huollossa etkä tehnyt sitä itse, mutta totean että yleensä renkaanvaihto kuuluu niihin hommiin jotka on syytä tehdä itse ja opetella tarvittaessa niin hyvin että ne sujuvat nopeasti ja vaivattomasti myös huonommissa olosuhteissa tai väsyneenä tien päällä.
Jos aiot jatkossakin vaihdattaa renkaat ja palata autokyydillä kotiin silloin kun tubelessrengas ei enää itsestään eli "litkun" avulla paikkaannu, ei asialla tietenkään ole merkitystä, mutta muuten on ehkä syytä todeta että renkaanvaihto on "Tubeless Easy" renkaillakin ja "Tubeless Ready" vanteilla aina jonkin verran hankalampaa, myös tavallista sisurirengasta käytettäessä. Ei suinkaan milläänlailla mahdotonta, mutta vaatii oikeita otteita, niksien oppimista ja harjoittelua.
PS Koska kiekko- (eli yleiskielellä "pyörä") valmistajilla ja rengasvalistajilla on yhteisesti hyväksytyistä standardeista huolimatta hieman eri käsitykset sallituista toleransseista, jotkut renkaat ovat huomattavasti tiukempia ja hankalampia asentaa joillekin vanteille kuin toiset ja vastaavasti on rengas- ja vannepareja jotka tekevät renkaanvaihdon paljon helpommaksi. Kysyisinkin nyt niiltä jotka tietävät ja joilla on asiasta kokemusta mikä rengas toimii vaivattomasti Ultegra TR -vanteiden kanssa? Ideaalitapauksessa tietenkin ilman rengasrautoja asentuva ja pelkällä jalkapumpulla vanteelle nouseva.
H. Moilanen
17.08.2017, 10.40
Ehdoton suositus tubelessille. Mahdollistaa matalamman rengaspaineen, joka tarkoittaa pehmeämpää kyytiä ilman huolta rengasrikosta. 23 milliselläkin kyyti on ollut riittävän pehmeää etten ole harkinnut leveämpää kumia. Elopainoakin 90 kilon kantturoissa.
maanteiden aloittelija
17.08.2017, 14.13
Kovasti paljon kiitoksia ajastanne ja vastauksistanne ja aloittelijan, niin tiellä kuin täälläkin, auttamisesta ja pakko sanoa että eipä todellakaan olisi tullut pieneen mieleenkään että renkaan korkeus KASVAA leveyden kasvaessa? Eipä ollut taas luulo tiedon väärtti. :seko::eek:
Mutta todellakin siis uutta jälleen kerran opittiin ja kiitos siitä, samoin kuin siitä että täytyneekin hiukan varoa sitä pyörän selkään hyppäämistä, siinä sairaalasta lähtökeskustelussa varta vasten kysyin että koska saa pyöräillä, niin vastaus oli "ensi viikolla" ja kun leikkaus oli siis toissapäivänä eli tiistaina, niin aika pian olisi tullut se pyöräilyn aloittamisen lupa suhteessa oikean elämän kokemuksiin, joten syvimmät kiitokset omasta ja nivuseni puolesta vaan siinäkin.
Ja asian laita taitaa sitten vain olla yksinkertaisesti niin, että on omakohtaisesti asia kokeiltava eli mistään ei löydy tietoa mikä rengas-vanne-yhdistelmä tuohon pyörään sopii (pyörimään), jollei jollain satu olemaan täsmälleen samanlaista komboa, mutta kokeilemallahan sekin sitten varmistuu kun tarpeeksi monta eri versiota kokeilee, niin joku osunee?!? :rolleyes::D
H. Moilanen
17.08.2017, 15.33
^25 millisellä renkaalla ei pitäisi tulla ongelmia millään rengas/vanne kombolla, pl. valtavirrasta poikkeavat vanneleveydet. Kuten huomasit, 28 millinen ei sovi enää jokaiseen pyörään.
Kovasti paljon kiitoksia ajastanne ja vastauksistanne ja aloittelijan, niin tiellä kuin täälläkin, auttamisesta ja pakko sanoa että eipä todellakaan olisi tullut pieneen mieleenkään että renkaan korkeus KASVAA leveyden kasvaessa? Eipä ollut taas luulo tiedon väärtti. :seko::eek:
Mutta todellakin siis uutta jälleen kerran opittiin ja kiitos siitä, samoin kuin siitä että täytyneekin hiukan varoa sitä pyörän selkään hyppäämistä, siinä sairaalasta lähtökeskustelussa varta vasten kysyin että koska saa pyöräillä, niin vastaus oli "ensi viikolla" ja kun leikkaus oli siis toissapäivänä eli tiistaina, niin aika pian olisi tullut se pyöräilyn aloittamisen lupa suhteessa oikean elämän kokemuksiin, joten syvimmät kiitokset omasta ja nivuseni puolesta vaan siinäkin.
Ja asian laita taitaa sitten vain olla yksinkertaisesti niin, että on omakohtaisesti asia kokeiltava eli mistään ei löydy tietoa mikä rengas-vanne-yhdistelmä tuohon pyörään sopii (pyörimään), jollei jollain satu olemaan täsmälleen samanlaista komboa, mutta kokeilemallahan sekin sitten varmistuu kun tarpeeksi monta eri versiota kokeilee, niin joku osunee?!? :rolleyes::D
Tunnustan, että minuutin mietin itsekin miksi vanteen leveyden kasvu vaikuttaa noin. Mutta jos tuota ajattelee (hieman epämuotoisena) ympyrän kehänä, niin sehän kasvaa vanteen leveyden kasvaessa jolloin ympyrän alaosan pysyessä vakiopaikassa, ulkokehä siirtyy ulommas.
noniinno
17.08.2017, 16.58
No tietäjät, venyyko rengas myös pituussuunnassa, jos korkeus kasvaa vanteen leventyessä? Eihän korkeus voi muuttua mihinkään, jos kierrosta kohden renkaan kulutuspinnan keskiosa "kulkee" aina juuri pituutensa verran maata vasten Renkaan kulutus/vierintäpinnan pituus tuskin kasvaa milliäkään, oli vannekehä leveydeltään mitä tahansa. Väitän että muoto muuttuu, mutta korkeus ei riipu vanteen leveydestä.
Tuoda tuoda,kaikilla renkaillahan on profiilisuhde ;korkeus on x protsenttia leveydestä,Autojen renkaat selvästi merkitty esim. 195/65 R 15.Renkaan leveyden kasvaessa on profiilisuhdetta pienennettävä ettei kehämitta/halkaisija kasva liikaa,eikös niin.Tuon taulukon ;https://bikelah.com/image/data/bicycle%20-%20cycle%20computer/cateye-wireless-cc-rd310w-tire-sizechart.jpg mukaan myös fillarin renkaiden leveyden muuttuessa muuttuu myös kehämitta.
Eipä kyllä ole osunut silmiini filon renkaan profiilisuhdetta ilmoitettuna missään...
Ja ettei oltaisi kateellisa autoilijoille, eri valmistajat ilmoittavat mm.leveyden eri tavalla, jotkut kuvion pinnasta ja toiset juuresta ja sillä tulee jo paljon eroa leveyteen ja halkaisijaan
No tietäjät, venyyko rengas myös pituussuunnassa, jos korkeus kasvaa vanteen leventyessä? Eihän korkeus voi muuttua mihinkään, jos kierrosta kohden renkaan kulutuspinnan keskiosa "kulkee" aina juuri pituutensa verran maata vasten Renkaan kulutus/vierintäpinnan pituus tuskin kasvaa milliäkään, oli vannekehä leveydeltään mitä tahansa. Väitän että muoto muuttuu, mutta korkeus ei riipu vanteen leveydestä.
Lue viestini uudestaan, katso tuo Kuovipolun kuva aiemmin ja mieti mitä tapahtuu kun vanne kapenee, renkaan kehä muuttuu lyhyemmäksi, koska vanne kapenee.
No tietäjät, venyyko rengas myös pituussuunnassa, jos korkeus kasvaa vanteen leventyessä? Eihän korkeus voi muuttua mihinkään, jos kierrosta kohden renkaan kulutuspinnan keskiosa "kulkee" aina juuri pituutensa verran maata vasten Renkaan kulutus/vierintäpinnan pituus tuskin kasvaa milliäkään, oli vannekehä leveydeltään mitä tahansa. Väitän että muoto muuttuu, mutta korkeus ei riipu vanteen leveydestä.
Olen tästä asiasta samaa mieltä.;)
noniinno
17.08.2017, 17.58
Tuoda tuoda,kaikilla renkaillahan on profiilisuhde ;korkeus on x protsenttia leveydestä,Autojen renkaat selvästi merkitty esim. 195/65 R 15.Renkaan leveyden kasvaessa on profiilisuhdetta pienennettävä ettei kehämitta/halkaisija kasva liikaa,eikös niin.Tuon taulukon ;https://bikelah.com/image/data/bicycle%20-%20cycle%20computer/cateye-wireless-cc-rd310w-tire-sizechart.jpg mukaan myös fillarin renkaiden leveyden muuttuessa muuttuu myös kehämitta.
Eipä kyllä ole osunut silmiini filon renkaan profiilisuhdetta ilmoitettuna missään...
Meinaatko, että renkaan halkaisija muuttuu, kun sen asentaa kapeammalle vanteelle? Profiilisuhde muuttuu? 195/55 onkin 195/60 leveämmällä vanteella? Kulutuspintamatto venyy ja renkaan kulkema matka kierrosta kohti muuttuu?Tuo auton renkaan profiilisuhde on ihan eri asia.
noniinno
17.08.2017, 18.04
Lue viestini uudestaan, katso tuo Kuovipolun kuva aiemmin ja mieti mitä tapahtuu kun vanne kapenee, renkaan kehä muuttuu lyhyemmäksi, koska vanne kapenee.
Juu mutta noista tuntuu unohtuvan, että rengas ei ole ilmapallo, vaan vanteen kanssa muodostuva putki, joka ei veny mihinkään. Vai pitääkö mittariin laittaa leveämmän vanteen vaihdon jälkeen uusi yhden pyörähdyksen vaatima matka, jonka perusteella matka ja nopeus mitataan?
No tietäjät, venyyko rengas myös pituussuunnassa, jos korkeus kasvaa vanteen leventyessä? Eihän korkeus voi muuttua mihinkään, jos kierrosta kohden renkaan kulutuspinnan keskiosa "kulkee" aina juuri pituutensa verran maata vasten Renkaan kulutus/vierintäpinnan pituus tuskin kasvaa milliäkään, oli vannekehä leveydeltään mitä tahansa. Väitän että muoto muuttuu, mutta korkeus ei riipu vanteen leveydestä.
Tuo varmaankin riippuu renkaan kudosten suunnasta. Auton renkaat on vöiden avulla muotoiltu niin että kulutuspinta pysyy muodossaan, kunhan painetta on riittävästi.
Onko pyörän kumet tuettu lähinnä reunoista kulutuspinnan yli, vai onko sidoksia myös pyörimis suunnassa?
noniinno
17.08.2017, 18.12
Tuo varmaankin riippuu renkaan kudosten suunnasta. Auton renkaat on vöiden avulla muotoiltu niin että kulutuspinta pysyy muodossaan, kunhan painetta on riittävästi.
Onko pyörän kumet tuettu lähinnä reunoista kulutuspinnan yli, vai onko sidoksia myös pyörimis suunnassa?
Jotta korkeus muuttuisi, olisi kulutuspinnan venyttävä/kutistuttava pyörimissuunnassa. Ihan sama miten kudokset menevät.
Jotta korkeus muuttuisi, olisi kulutuspinnan venyttävä/kutistuttava pyörimissuunnassa. Ihan sama miten kudokset menevät.
Ei jaksa vääntää. Tuijota tuota kuvaa ja mieti. Mieti mitä renkaalle ja sen ulkokehälle tapahtuu vaikka siinä teoreettisessa tapauksessa, että vanteen leveys olisi 0.
noniinno
17.08.2017, 22.25
Ei jaksa vääntää. Tuijota tuota kuvaa ja mieti. Mieti mitä renkaalle ja sen ulkokehälle tapahtuu vaikka siinä teoreettisessa tapauksessa, että vanteen leveys olisi 0.
No mutta kun tuossa kuvassa kuvataan vain renkaan/vanteen poikkileikkausta. Renkaassa on kuitenkin se pyörimissuuntainenkin ulottuvuus. Jos tarkastellaan pelkkää poikkileikkausta niin varmaan juuri noin kuten kuvassa. Mutta jotta renkaan akselin suunnasta mitattu korkeus ja sitä myöten halkaisija voisi kasvaa, olisi renkaan ja kulutuspinnan venyttävä vanteella. Ja sitähän ei ehjä rengas tee.
Turhaa tämä vääntäminen tosiaan on, mutta tämä häiritsee minua.
Ajatellaan esim. täytettyä jalkapalloa. Jos painat sitä vastakkaisilta sivuilta kasaan, ei sen vapaa ulkohalkaisija muutu mihinkään. Ei vaikka lopuksi sivut ottavat toisiinsa kiinni. Koska nahka ei juuri veny.
Mutta kukin voi ajatella asian juuri niin kuin haluaa.
kuovipolku
18.08.2017, 00.22
Mutta kukin voi ajatella asian juuri niin kuin haluaa.
"These are real sizes taken from plaster molds."
Meinaatko, että renkaan halkaisija muuttuu, kun sen asentaa kapeammalle vanteelle? Profiilisuhde muuttuu?
Tuoda,mainitsin siis renkaan korkeuden muuttuvan leveyden muutoksen myötä,vanteen leveyteen tai sen muutoksiin en puuttunut.Tuo auton renkaissa käytettävissä oleva merkinta oli vain esimerkki tuosta profiilisuhteesta.
Eipä nuo mittareiden ohjeiden laatijatkaan sitä vanteen leveyttä taida huomioida,kun eivät sitä mainitse.
noniinno
18.08.2017, 10.05
Tuoda,mainitsin siis renkaan korkeuden muuttuvan leveyden muutoksen myötä,vanteen leveyteen tai sen muutoksiin en puuttunut.Tuo auton renkaissa käytettävissä oleva merkinta oli vain esimerkki tuosta profiilisuhteesta.
Eipä nuo mittareiden ohjeiden laatijatkaan sitä vanteen leveyttä taida huomioida,kun eivät sitä mainitse.
Ok, saatoin lukea viestiäsi kuin "piru raamattua", pahoittelen :( Vanteen leveyttä ei huomioida, kun se ei autoissa, kuten renkaissa yleensäkään korkeuteen vaikuta, vain poikkileikkauksen muotoon ja tietysti ilmatilaan. Toki valmistaja saattaa suositella sopivaa vanteen leveyttä tietylle renkaan leveydelle parhaan toimivuuden takaamiseksi.
Ehkä tämä aihe on nyt osaltani käsitelty :)
Antakaa, määkin huudan vielä pari juttua!
Renkaan nimellisleveys vaikuttaa myös renkaan kehämittaan. Kuten todettua, polkupyörärengas on "putki" ja jos sen rakenteellista leveyttä kasvattaa, putki levenee myös kehästä ulospäin. Kuitenkaan kiekon kehän sisäleveys ei vaikuta renkaan rakenteelliseen kehämittaan.
Jos tuntee jotenkin tärkeäksi saada pyöristettyä se matkamittariin asetettu kehämitan viimeinen milli oikeaan suuntaan, kiekon kehän sisäleveyden muutoksen jälkeen kannattaa tehdä renkaan kehämittaus uudestaan. Leveämmällä kehällä kun voi lähtökohtaisesti käyttää matalampaa painetta, jolla saavutetaan hyötyä rullaavuudessa ym. Kun renkaan paine ja muoto muuttuvat, myös renkaan painuma kuorma päällä muuttuu. Eli renkaan "todellinen" ajonaikainen kehämitta muuttunee kehän sisäleveyttä muuttamalla.
Tästähän pääsee sopivasti miettimään että pitäiskö matkamittari kalibroida kuljettajaa vastaavalla painolla tai kuljettaja pyörän päällä?" Omasta mielestä ei.
Ja mitä tekee jatkuva ajaminen reilusti valmistajan suositusta alhaisemmilla paineilla renkaiden sivukudoksille.
H. Moilanen
18.08.2017, 11.00
^Riippuu millaiseen tarkkuuteen tyytyy. Ja mitä kudoksiin tulee, kudosvaurio on mahdollinen oikeastaan vasta sellaisilla paineilla, joilla ei voi ajaa. Muussa tapauksessa kulutuspinta loppuu ennen runkovauriota. Kova ja terävä isku voi rikkoa kudokset myös suosituspaineilla.
noniinno
18.08.2017, 17.04
No niin, silläkin uhalla että minut leimataan naurettavaksi pelleksi, palaan asiaan. Kävin venyttelemässä maantiekumea autotallissa, ja tosiaankin se antaa pituussuuntaan periksi kulutuspinnan kohdalta. Poikkileikkauksen suuntaan taas ei minkäänlaista joustavuutta, ainakaan aistein havaittavaa ollut. Ilmeisesti kudokset menevät renkaassa siten, että mahdollistavat pitkittäisen minimaalisen venymisen kulutuspinnastaan. Laskeskelin, että 25mm leveän renkaan korkeuden kasvaminen yhdellä millillä vaatisi kulutuspinnan venymistä noin viidellä-kuudella millillä, eli n. reilu kaksi milliä metrille. Tämä ei autotalliempiirisen mittausasetelmani tulosten perusteella ole lainakaan mahdotonta, toki rengaspaineen vaikutus huomioiden. Joten olettamukseni siitä, että kulutuspinta ei veny, on palturia. Näin ollen Kuovipolun esittämät kuvat voivat hyvinkin pitää paikkansa, tosin luulen että pientä karrikointia kuvissa on myynninedistämismielessä. Mutta lähden tästä sirottelemaan tuhkaa ylleni ja ruoskimaan itseäni, morojens.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.