PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuinka riippuvainen olet mobiililaitteestasi?

Concorde
16.08.2017, 12.16
Nomofobia (https://tekniikanmaailma.fi/teknologia/nomofobia-iskee-yha-pahemmin-tutkijat-saivat-selville-miksi-kannykasta-eroon-joutuminen-ahdistaa-ihmista/), tuo nykyajan vitsaus leviää. Mikä on oma riippuvuusasteesi?

LJL
16.08.2017, 12.19
Erittäin riippuvainen. Siitä puhuu karua kieltään 9.995 viestiä fillarifoorumille ja niistäkin on yli 5.000 hävinnyt jossain välissä

H. Moilanen
16.08.2017, 12.29
Vähäinen. Suorastaan hyvin vähäinen.

hcfreak
16.08.2017, 12.37
Täs jokusenpäivän ollu vanha nokia käytössä ku liittymä ei ole saapunu uuteen puhelimeen. En oo jaksanu alkaa leikkaan simmia ettei mee vtuiks.
Lenkit on raskaita ilman musiikkia! Ei erity endorfiini. Ei kehtää lähtee pitemmälle metsäreissulle ku ei oo maastokarttoja.

E-Cruiser
16.08.2017, 12.44
Nolla. En ole hankkinut mobiililaitetta.
Lankapuhelimella en tulisi toimeen mitenkään, mutta ilman mobiilia nettiyhteyttä kyllä.
Vähän menee joskus suunnistaminen mielenkiintoiseksi oudoilla kylillä llman Google Mapsia, mutta se on pieni haitta kun on tottunut löytämään perille ilman netttiä.
Ajoin 90-luvulla vuosia taksia ilman nettiä, GT-kartalla mentiin.

Ohiampuja
16.08.2017, 13.04
Liiankin riippuvainen, pakko tunnustaa. Polttelisi hankkia muutamalla kympillä Doro ja tehdä viikon-parin ihmiskoe.

Mutta kun on ne mobiilikartat ja kätevä kamera ja...

tempokisu
16.08.2017, 13.25
Känny jää usein kotia tai repun pohjalle, tosin ei mun kännykkä ole "mobiililaite" se on puhelin.
Netistä olen kyllä aika riippuvainen, miten tässä muuten harrastaisi...paniikki iskee jos "yhteyttä ei ole" mutta riittää että se netti on kotona, ei sitä mukana tarvita.

OKS
16.08.2017, 16.22
En omista mobiililaitetta ja kännykkä on vain silloin tällöin soittamista ja muutamaa tekstiviestiä varten. Omasta puolestani pärjäisin myös lankapuhelimella. Netissä ei tarvitse roikkua kuin kotona ollessa ja kuvat otan kameralla.

tommi2
16.08.2017, 16.35
ei se känny niinkään, mut jos kysytään että kuinka riippuvainen on tietokoneesta... pari vuotta sitten olin viikon hotellissa, jossa vaan ei ollut nettiyhteyttä huoneissa, niin jouduin ruveta editoimaan jo lomavideoita paikan päällä ja piirtelemään sarjiksia koneella, että sain jotain räplättävää koneen kanssa.

myöskin twitter-tilini olen tuhonnut 4 kertaa ja aina teen sen uudestaan ja seuraan samoja tyyppejä. olen haaveillut lopettavani tänne postauksen. ei ole onnistunut.

Jopotuinen
16.08.2017, 17.36
Oman virka-työsuhde luurin kytkin lomalla ensimmäiseksi virrattomasi (jonka ensin väkipakolla laittoivat). On se mukana varalaitteena, mutta vasta hommissa virta päälle.

Reissussa jakelen siviililuurin kautta nettiä Rouvalle läppäriin, samalla kun itse suollan Tapatalkilla kaikkea mahdollista typerää foorumiin, aikani kuluksi. :D

Smo
16.08.2017, 18.59
En ole kovinkaan riippuvainen kun läppärillä ja mokkulalla voi roikkua netissä. Sit jos ei oo läppäriä niin toinen juttu. Ja tietty pitää Sports-Trackeriin saada retket dokumentoitua ja jopa karttaa luettua.

nure
16.08.2017, 22.45
Semiriippuvainen...

Katila
17.08.2017, 14.00
Täysin riippuvainen. Pädiä enkä kannettavaa käytä jos ei ole jostain ihmeellisestä syytä pakko (akun riittävyys tai joku ominaisuus joka toimii vain täysillä verkkosivuilla). Kaikki hoituu puhelimella: kauppojen aukiolojen tarkistus, mukuloiden wilmat, kartat, sometukset, aamulehden lukemiset, sähköpostit, valokuvaus, musiikin kuuntelu, laskujen maksut.... aivan kaikki.

Sent from my iPhone using Tapatalk

H. Moilanen
18.08.2017, 09.44
Mielenkiintoinen tulkinta osalta kommentoijista, jossa riippuvuus ja runsas käyttö rinnastetaan samaksi asiaksi. Viinaakin voi juoda runsaasti ilman, että siitä on riippuvainen. Runsas käyttö kyllä altistaa riippuvuudelle, mutta ei ole synonyymi.

bici74
18.08.2017, 10.07
Vähemmän riippuvainen voisin kyllä olla.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Jani Mahonen
18.08.2017, 11.01
Olen kohtuullisen riippuvainen, mutta se on enemmänkin väline yhteydenpitoon kuin itse tarkoitus. Myöskin autossa odotteluun sopiva ajantappoväline, jolla voi tehdä jotain hyödyllistäkin sopivissa väleissä. Kääntäen ilmaistuna olisi todella vaikea toimia ilman älypuhelinta nykyään, kun mm. kuva- ja ääniviestit ja videot pitäisi hoitaa aina tietokoneella.

Älypuhelinhan on minulla vähentänyt tietokoneen käyttöä esimerkiksi kotona todella dramaattisesti, kuten myös vaimolla. Työhuoneessa ei tarvitse viettää aikaa kuin sen verran, mitä työt ja raskaammat toimenpiteet kuten vaikkapa videoiden editointi vaativat. Perheellinen arvostaa. Kotona keskustellaan myös säännöllisesti mobiililaitteiden käytön etiketistä, ja viilataan omaa käytöstä tarpeen mukaan.

Toinen mikä on vähentänyt taas puhelimen käyttöä, on kello ranteessa. Kalenterimuistutukset ja viestit tulevat ranteeseen, jolloin puhelimen välppääminen vähenee. Myös kellonaikaa on yllättävän näppärä katsoa kellosta, kun sen on taas oppinut. Nykyään jos kello ei jostain syystä ole ranteessa, niin on orpo olo.

Jopo81
18.08.2017, 20.25
En mielestäni kovinkaan riippuvainen. Silti huomaan useasti selaavani nettiä älypuhelimella. Sanoisin, että huomaamattomasti tämän käyttöön tottuu, eikä tajua, kuinka paljon tätä käyttääkään.

Lifelogger kyllä tässä sonyssä kertoo tarkalleen dataamiseen käytetyn ajan. Ei uskalla kattoa[emoji23]

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

miskama
18.08.2017, 21.40
Käytän kyllä runsaastikin, mutta ilmeisesti en ole riippuvainen. Vuoden takainen läskipyöräreissu Pöyrisjärven maisemissa meni aivan loistavasti, vaikka luuri oli kiinni lähes viikon. Enkä laittanut päälle välittömästi sivistyksen pariin palattuanikaan.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

Köfte
18.08.2017, 23.59
Jaa, pojalta "perintönä" saatu Nokia X2-03. Ei surffaa, ei sähköpostiakaan
enään... Paskoja kuvia (5Mpix), mutta sms ja puhelut toimivat.