Näytä tavallinen näkymä : Keskiö naksuu?
Minulla on tämmöinen kampi: https://www.bike24.com/p290200.html
https://1554652485.rsc.cdn77.org/i/p/0/0/90200_00_d.jpg
Missä on tämmöinen tämä hässäkkä: https://www.bike24.com/p2125054.html
https://1554652485.rsc.cdn77.org/i/p/4/5/125054_00_d.jpg
Onko mitään järkeä vaihtaa siihen esim. tälläinen: https://www.bike24.com/p259191.html
https://1554652485.rsc.cdn77.org/i/p/1/9/59191_00_d.jpg
Vai joku ihan muu? Olen melko varma että se naksuminen johtuu juuri tuosta osasta, ei kai siellä mikään muu voi naksua? Polkimet ovat uudet.
H. Moilanen
14.08.2017, 15.31
Jos naksumisen lähde on varmuudella keskiö, juuri tuo linkkaamasi keskiölaakeri on syyllinen. Se ei silti ole 100% varmuudella vaihtokunnossa, vaan esimerkiksi löystynyt laakerikuppi voi myös naksua. Tällöin pelkkä kiristys riittää.
No melko varma olen, koska ostin juuri uudet polkimet eikä naksuminen siihen loppunut. Tuntuu että naksuminen pahentuu vain päivä päivältä. Toi oli jo kerran takuuhuollossa jolloin naksuminen loppui hetkeksi. Ennemmin ostan laadukkaamman (onko laadukkaampia?) osan kuin alan sitä jatkuvasti viemään huoltoon. Vai olisiko järkevämpää ostaa tuo kiristys työkalu ja itse kiristellä, vai sekä työkalu että laadukkaampi keskiölaakeri?
Naksumisen kuulee parhaiten kun ajelee loivaan alamäkeen kevyesti polkien, jos muuten hypin, pompin, kääntelen ja vääntelen (etten polje) en kuule sitä naksumista.
PS. tää on ihan hirvee foorumialusta :D, saan sata kertaa muokata joka kirjotuksen jälkeen :)
Shimanon kammet ja HT ll keskiö ei kovin hevin naksu, noiden kuppien kireydenkään ei tarvitse olla kova. Nuo kupit kun tarkistaa, kammen kiinnityksen ja tietenkin rattaiden pultit, niin jossain muualla naksuu jos jatkaa. Naksunta tuntuu useinkin kuuluvan keskiön tieoilta, vaikka aiheuttaja olisi missä kohtaa pyörää tahansa. Runko kuljettaa ja vahvistaa ääniä keskiön suuntaan.
Mulla oli kerran uudehkot polkimet ja napsumisen takia vaihdoin keskiön eikä napsu loppunut. Polkimien (105) rasvauksella vihdoin loppui. Tuolloin napsuminen tuli suuremmalla voimalla polkiessa ja toisella jalalla.
Kiitokset näistä kaikista vastauksista :). Tilaan nyt tuon keskiötyökalun aluksi ja tutkitaan mitä löytyy. Onkohan tämä oikea työkalu?
http://www.wiggle.co.uk/lezyne-external-bottom-bracket-socket-tool/?utm_source=order-placed-sg01-en&utm_medium=email&utm_campaign=orders&utm_content=product
Mä ostaisin tämän koska tässä tulee mukana myös kampien päittäisvälyksen säätöön sopiva työkalu mukana.
http://www.wiggle.co.uk/park-tool-hollowtech-ii-bb-and-crank-arm-tool-1/
Mä ostaisin tämän koska tässä tulee mukana myös kampien päittäisvälyksen säätöön sopiva työkalu mukana.
http://www.wiggle.co.uk/park-tool-hollowtech-ii-bb-and-crank-arm-tool-1/
Kiitos vinkistä, tilasin sitten: Park Tool BBT-9Keskiötyökalun =)
Lämpi Mämpi
14.08.2017, 16.55
Tsekkaa myös ettei joku vaijerinpää tms. rapsahtele kampiin.
Omassa pyörässä nelikantti hiljeni pura - putsaa - tuuttaa kierteet ja muut välit täyteen keraamista tahnaa - kasaa syklillä.
Tsekkaa myös ettei joku vaijerinpää tms. rapsahtele kampiin.
Omassa pyörässä nelikantti hiljeni pura - putsaa - tuuttaa kierteet ja muut välit täyteen keraamista tahnaa - kasaa syklillä.
Toi vaijerinpää on kanssa tullut tutuksi, tuli tuolla takavaihtajan (ultegra) seudulta, ihmettelin että mikä täällä rahisee koko ajan, niin selvis että vaijeri oli jätetty liian pitkäksi ja oli niiden pikkurattaiden (?) Väliin kääntynyt. Ääni ei ollut tuollainen naksuminen vaan lähinnä jatkuva rahiseva. Etuvaihtajan kohdan olen mielestäni katsonut, eikä siinä pitäis olla vaijeri niin että ottaa mihinkään.
Ja lue kaikki muutkin naksumis- ja kitinätopicit niin saattaa vika löytyä aivan muualtakin...
Minulla oli yksi kymmenestä rattaan kiinnityspulteista hivenen löysällä. Se ääni kävi hermoon ja - kuten kaikki - minäkin kävin joka paikan läpi. Ja IHAN viimeksi sitten tarkistin rattaiden kiinnityspultit. Siellä se oli!!!! :)
^Sama juttu joskus tullut vastaan. Kannattaa myös testata että kuuluuko naksuna putkelta ajaessa vai pelkästään satulasta.
Olisiko lisää ideoita antaa mitä tutkia tuohon naksumiseen? Purin koko keskiöhässäkän, kiristin keskiön sekä rattaiden pultit (kolme viidestä oli vähän löysällä) mutta naksuminen jatkuu. Pyörä on Meridan cyclo cross 700 jos sillä mitään väliä?
Aina kannattaa tarkistaa pikalinkut, satulan kiinnitys, ohjauslaakeri ja pyörien laakerit ja polkimet.
Käännä kammet vaakasuoraan ja koita nitkuttaa taakse osoittavaa kampea takahaarukkaa päin. Jos tunne välystä, laakeri on varmasti vaihtokunnosa, ja voi naksua. Naksumiselle on monta monta syytä:
- hiekanjyvä satulaputken ja kiristyspannan välissä
- ohjainlaakeri kireällä
- satulan kiskot tms...
- jo mainittu etuvaihtajan vaijerinpää, kun viahtaja on sopivassa asennossa
- löysä napa kiekossa
- löysälllä oleva pikalinkku
- kulunut navan laakeri
- tavaratelineen pultti löysällä
- runko murtunut/murtumassa
Tuo alamäkeen kevyesti poljettaessa tapahtuva naksuminen kyllä ehkä viittaisi keskiölaakeriin. Vaihdoitko sen jo? Yleensä naksumisen tuntuvat erityisesti suuren kuorman/voiman kanssa. Mun pyörissä on juuri noita laakereita. Kestävät mulla 10 000 - 20 000 km. Helppoja vaihtaa, joka oli myös pyöriä hankittaessa perusteena ostolle. Kokenut pyöräilijä löytää kyllä naksumisen syyn äkkiä. Laita profiiliisi edes pieni vihje asuinpaikasta, niin joku avulias saattaa asua vieressä ja löytää vian helposti.
En vaihtanut keskiölaakeria, mutta se oli minulla käsissä (purettuna) enkä huomannut siinä mitään ihmeellistä. Polkimia on ollut kahdet aika uudet, ensin oli crankbrothersin 5050 ja nyt on Shimano Saint MX80 Flat Pedalsit (n. viikon vanhat). Kokeilin tuota "kammet vaakasuoraan", en tuntenut välystä. Ohjainlaakerin olen purkanut ja kiristänyt pari kertaa, ei vaikutusta. Satulan olen tarkistanut, en ole huomannut naksumista. Mitä noille pikalinkuille pitäis tehdä? Niitä en ole osannut edes epäillä. Olen kyllä vaihdellut kesä ja talvikiekkoja (samanlaiset vanteet [DT SWISS R24] mutta eri renkaat). Tässähän voi olla syynä joku ihan naurettava syy, mutta tittelin mukaisena "nöösinä" en sitä tajua :). Asun Espoossa Mäkkylässä ja jos joku haluaa tulla kokeilemaan niin tervetuloa. Olisi kiva saada toi ärsyttävä naksuminen pois.
Keskiölaakeri oireilee usein niin että naksuminen pahenee. Pyörässäsi taitaa olla kuvista päätellen ulkopuoliset Shimanon Hollowtech-2 laakerit. Laakereiden kunnon saa selville kun purkaa sen keskiön ja pyörittelee niitä päissä olevia laakereita tunkemalla pari sormea sisäpuolelle ja tukemalla sormia laakerin sisäpintaa vasten. Jos laakeri pyörii sujuvasti niin ettei kuulu tai tunne sormissa rahinoita, kitkaa, nykimistä niin sen pitäisi silloin olla kunnossa. Sormilla tuntee parhaiten nykimisen ja ylimääräisen kitkan kun laakeri ei pyöri tasaisesti. Useimmiten se vasemmanpuoleinen laakeri jostain syystä pettää ensin.
Laakeria voi yrittää avata ja huoltaa rasvaamalla, mutta se vaatii jo tuunausta ja kärsivällisyyttä.
Itse käytän nykyään tuollaisia, kestää maantieajoa n. 30000km. Kannattaa tarkistaa onko pyörässä BSA tai ITA kierteet. Todennäköisesti BSA. Merkintä tai mitat on merkitty keskiölaakeriin. Ultegra on D-A puolet halvempi
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=182601;menu=1000,4,23;mid= 0;pgc=0
Muita vikakohteita joita ei vissiin ole vielä mainittu, kenkien klossit, vähän jumissa oleva ketjun linkki, löysällä tai katkeamaisillaan oleva kiekon pinna tai takanavan vapaaratas. Kiekkoja vaihtelemalla yleensä saa selville onko vika niissä.
PS. Vian saa paikallistettua parhaiten kun vaihtelee tai ottaa pois ajaessa osia joissa epäilee sen olevan. Ajaa putkelta, irrottaa toisen kengän polkimesta jne... Ohjainlaakerin vian saa samalla tavalla selville kuin keskiölaakerin eli sormilla tunnustelemalla miten laakeri pyörii.
Sitten satulatolpan ja rungonväli, stemmin ja tangon kiinnitys, polkimien kiinnitys ja laakerit. Pikalinkujen riittävä kireys, ei niille paljon muuta, jostain selitys löytyy ja naksumisen saa poiskin...
Keskiölaakeri oireilee usein niin että naksuminen pahenee. Pyörässäsi taitaa olla kuvista päätellen ulkopuoliset Shimanon Hollowtech-2 laakerit. Laakereiden kunnon saa selville kun purkaa sen keskiön ja pyörittelee niitä päissä olevia laakereita tunkemalla pari sormea sisäpuolelle ja tukemalla sormia laakerin sisäpintaa vasten. Jos laakeri pyörii sujuvasti niin ettei kuulu tai tunne sormissa rahinoita, kitkaa, nykimistä niin sen pitäisi silloin olla kunnossa. Sormilla tuntee parhaiten nykimisen ja ylimääräisen kitkan kun laakeri ei pyöri tasaisesti. .
Itselläni tullut parikin kertaa vastaan ko. laakeri josta ei ole tarkallakaan tutkimisella löytänyt mitään selvää vikaa mutta niin vain on naksunut. Uusi laakeri sitten korjannut ongelman.
^^ Toki tuollakin tavalla voi käydä varsinkin jos laakerin kuluminen ei ole edennyt pitemmälle. Toisaalta myös esim. kampisarjan asennuksessa sattunut virhe voi myös aiheuttaa naksumista. Kampisarja asennetaan liian tiukalle tai jätetään löysäksi tai kammen pulttien kiristystä ei tehdä oikein. Ohessa video miten Hollowtech-2 asennetaan ja miten varmistetaan että kampisarja on asennettu oikein:
http://www.parktool.com/blog/repair-help/crank-removal-and-installation-two-piece-compression-slotted
Tuohon videoon lisäyksenä sen verran että kun kammen päätytulpan on kiristänyt kevyesti paikoilleen niin napautan vielä hyvin kevyesti kumivasaralla rattaiden puolelta että kampisarja on kohdallaan ja sitten vielä kokeilen päätytulppaa että se on kiristetty sopivasti ja kammet pyörii vaivattomasti. Joskus voi käydä niin että kun laittaa vasemmanpuoleista kampea paikalleen niin siinä vaiheessa työntyy kampisarja ulospäin ja päätytulpan kiristys ei vedä sitä takaisin paikalleen jolloin systeemi jää löysälle. Videolla mekaanikko tukee kädellään oikealta puolelta ettei vasemman kammen paikalleen laittaminen työnnä kampisarjaa ulospäin oikealle.
Kampi lopuksi sitten kiinni pulteilla molemmilta puolilta vuorollaan kiristäen ja sitten lopuksi kokeilee kampia pyörittämällä että kammet pyörii vaivattomasti ja sivuttain kampea heiluttamalla ettei kampisarja ole löysällä.
Itse kun vaihdan keskiölaakerin tai ohjainlaakerin niin uudesta laakerista kokeilen miten vaivattomasti laakeri pyörii. Siitä saa vertailukohdan siihen millainen sen pitäisi olla.
Minulla naksuminen johtui kerran kammen kiinnityksestä (tämäntyyppinen (https://www.bikester.fi/shimano-steps-fc-e8050-musta-644468.html)). Puhdistin, rasvasin ja kiristin muistaakseni näiden ohjeiden (https://www.youtube.com/watch?v=2bMyl0dcDW4) mukaisesti. Toisessa tapauksessa ohjainkannatin tai tangon kiinnitys naksui, koska olivat liian kireällä.
Tilasin nyt tuon: Shimano Dura Ace BB-R9100 Bottom Bracket - English (BSA). Viikko kai siinä menee ennen kuin saan sen.
Kammet, polkimet, satulan, stemmin ja stongan olen kiristänyt momenttiavaimella, ettei kai niissäkään pitäisi vika olla?
Jos ei tuo uusi keskiö auta, niin kai se on pakko nöyrtyä ja vietävä liikkeeseen.
Ei kait vaan ole mennyt rikki joku noista putkiosista niitä kiristellessä?
Huomioi, että kuituiset putkiosat "kuristuvat" ja ne on hetken päästä kiristettävä uudelleen, jotta olisivat normaalikireydellä ajoon lähtiessä. Sitkeä tapaus kaikkian.
Ei ainakaan mitään halkeamaa näytä olevan missään. Kuituahan tuossa ei ole muuta kuin etuhaarukka, Sen "kävyn" kiristyksen kanssa olen kyllä ollut vähän ihmeissäni (se on joku FSA) mitä en omasta mielestäni ole saanut mitenkään järkevästi kiristettyä, tarpeeksi kun kiristää niin se kiristys liukuu tavallaan yli ja löystyy koko kiristys, mutta olen saanut sen kuitenkin semmoiseksi, ettei mitään klappeja tunnu kun painaa jarrua ja vemputtaa etupäätä. Nyt vielä löysäsin hieman renkaiden pikalinkkuja ja pitäisi lähteä testaamaan.
Olethan muistanut myös voidella ne pikalinkukkjen puikot ja puhdistaa se "muttereiden" vastinpinnat,myös haarukoista,etteivät lipsu ja siten nitise.
Kaikki kierteelliset olet tietysti voidellut kiinni laittaessasi,vaijerinkuorien päätyholkit "voidellut" runkoa vasten tulevilta pinnoilta ja putsannut ne runkostopparit mihi noi tulee.
Oma fillari naksui joskus, ihmettelin aikani ja en löytänyt syytä. Tuli syksy ja talvi ja kun seuraavana keväänä kausi alkoi, naksunta oli hävinnyt. Ja on pysynyt myös poissa. Yskä lähtee yskimällä jne.. Ainakin tässä tapauksessa.
noniinno
27.08.2017, 13.36
Ei ainakaan mitään halkeamaa näytä olevan missään. Kuituahan tuossa ei ole muuta kuin etuhaarukka, Sen "kävyn" kiristyksen kanssa olen kyllä ollut vähän ihmeissäni (se on joku FSA) mitä en omasta mielestäni ole saanut mitenkään järkevästi kiristettyä, tarpeeksi kun kiristää niin se kiristys liukuu tavallaan yli ja löystyy koko kiristys, mutta olen saanut sen kuitenkin semmoiseksi, ettei mitään klappeja tunnu kun painaa jarrua ja vemputtaa etupäätä. Nyt vielä löysäsin hieman renkaiden pikalinkkuja ja pitäisi lähteä testaamaan.
Mulla oli samanlainen FSA, joka korjaantui kun heitin roskiin ja hain Spessukaupasta uuden vastaavanlaisen.
Mulla oli samanlainen FSA, joka korjaantui kun heitin roskiin ja hain Spessukaupasta uuden vastaavanlaisen.
Tulin juuri n.30km lenkiltä, mikään ei ole muuttunut. Aamulla viimmeksi löysäilin kammet, polkimet, satulan, stemmin ja renkaiden pikalinkut. Mitään en irrottanut, löysäsin vain ja laitoin takasin momenttiin. Eli nyt järkeilemällä se voisi olla joko tuo keskiö tai sitten ohjauslaakeri (Käpy)? Keskiö on tilattu joten vielä voisi koittaa jotain toista käpyä. Olisiko heittää mikä käpyhässäkkä tuohon pitäisi tilata?
Kävyllä on melko pieni merkitys, sillä vain vedetään laakeripaketti kevyesti oikeaan lonksumattomaan "kireyteen" ja sitten stemmin sivussa olevilla kahdella ruuvilla stemmi sopivasti kiinni haarukkaputkeen. Sen jälkeen kävyn voi ottaa vaikka pois.:rolleyes:
Kävyllä on melko pieni merkitys, sillä vain vedetään laakeripaketti kevyesti oikeaan lonksumattomaan "kireyteen" ja sitten stemmin sivussa olevilla kahdella ruuvilla stemmi sopivasti kiinni haarukkaputkeen. Sen jälkeen kävyn voi ottaa vaikka pois.:rolleyes:
Juu, noin sen olen käsittänytkin. Katsoin jonkun asennus videon missä kiristettiin kävystä niin paljon, että ohjaus hieman kangistui, sitten löysättiin vähän kunnes ohjaus liikkui vapaasti. Voihan se olla että riittää vaan noin kun minulla nyt on, eli ettei klappia tunnu?
FSA on hyviäkin käpyjä. Ohessa semmoinen joka itellä käytössä ja jonka saa kiristettyä sinne putken sisään kunnolla niin ettei se liu'u. Ite kiristän juuri niin että klappia ei tunnu ja tanko pyörii vaivattomasti.
http://www.wiggle.co.uk/fsa-compressor-1-18-top-cap-th883/
https://www.bike24.de/p14550.html
Erityisesti hiilikuituosille tarkoitettu on kalliimpi:
http://www.wiggle.co.uk/fsa-compressor-pro-1-18-top-cap-th884/
Nuo käy 1-1/8 kokoiseen etuhaarukan putkeen. Natinoista tuli vielä mieleen potentiaalinen vikakohta eli juomapullopidikkeiden kiinnitysruuvit löysällä.
Tilasin tuon TH884:n tähän samaan konkurssiin.
Kiitokset kaikille tähän astisista vastauksista, nyt odotan nuo osat ja häiritsen teitä vasta sen jälkeen kun ne on asennettu.
Millä ihmeen soutuveneellä toi Wiggle lähettää pakettinsa? Vieläkään saanut pakettia, mutta lähetetty muka 28.8. Eikä tietenkään mitään seurantakoodia.
H. Moilanen
11.09.2017, 15.47
^Saako sieltä mitään seurantakoodia, josta voisi nähdä tai päätellä rahdinkuljettajaa?
Yleensä Posti hoitaa loppujakelun. Saattaa mennä parista päivästä kolmeen viikkoon ihan helposti. Riippuu kerrasta.
Korkeamman profiilin kiekoissa pitää venttiilinjatke teipata juurestaan, muuten naputtaa reijän reunaa vasten.
Satulatolppaan kuitupastaa (ainakin jos on kuitutolppa). Hiuslakkakin lopettaa nakseen.
Ei ollut ainakaan keskiö mikä naksuu. Se on nyt vaihdettu tuohon Shimano Dura Ace BB-R9100. Ihan sama naksuminen kuuluu. On muuten ärsyttävä paikallistaa tuo naksuminen koska sen kuulee vain polkiessa, jos ei polje niin vapaarattaan rallattaminen peittää kaikki muut naksumiset. No seuraavaksi tuon ohjauslaakerin ja kävyn kimppuun.
Massabanaani
10.08.2020, 14.12
Vanha ketju, mutta vastaan silti.
Oma Cube Attention Sl rupesi myös ärsyttävästi naksumaan polkiessa. Irroitin kammet, ja keskiölaakerin, kaikki oli tiukassa, ja laakerit ehjät. (Takarenkaan laakerit putsattu ja rasvattu aikasemmin kesällä)
Kasaan ja naksuminen jatkui, pari päivää sitten kunnon vesisateessa ajamisen jälkeen naksuminen hävisi, kunnes tuli taas takaisin, mielestäni vielä kovempana ja ärsyttävämpänä naksumisena
Foorumin vinkkejä seuraten, irroitin satulan putkesta, rasvasin siitäkin kaikki. Putki ja satula takaisin rasvattuna, testilenkille, naksuu... (kirosanoja useita) .
Penkki pois putkineen ja testilenkki, naksuu. Kammet ja laakerit pois, putsaus, rasvaus, eturattaitten kiristys, kasaan ja testilenkille, naksuu....
Kahvitauko, lukemaa vinkkejä ja taas kahtomaan videoita.
Takaisin pyörän selkään tallissa, jarrut pohjassa polkimien päällä pomppimista, ei naksaustakaan.
Penkin ja tangon vääntelyä ja kääntelyä ei naksaustakaan. Testi lenkille ja naksuu.. Hermoston lopullinen pettäminen oli todella lähellä.
Sitten päätin että otan polkimet irti kammista, nämäkin olin jo aikasemmin putsannut, rasvannut ja kirinyt. Laitoin kuparitahnaa kierteisiin, ja raivokiristys.
Testilenkille, ja naksumista ei enään kuulunut.
Pienellä vaihteella polkiessa hitaasti, jarruttaen, niin kyllä tunti polkimissa sen naksauksen, ennen kierteitten rasvaamista ja kiristämistä.
Täytyy kyllä sanoa että mystisiä on nämä naksumiset,
ja en ois uskonu että hiljenee polkimien kiristyksellä, ja toivottavasti pysyykin hiljaisena
jusutus-
10.08.2020, 14.24
Kuluneet polkimien liukulaakerit aiheuttavat myös herkästi naksumista polkiessa.
Massabanaani
15.08.2020, 10.54
Vanha ketju, mutta vastaan silti.
Oma Cube Attention Sl rupesi myös ärsyttävästi naksumaan polkiessa. Irroitin kammet, ja keskiölaakerin, kaikki oli tiukassa, ja laakerit ehjät. (Takarenkaan laakerit putsattu ja rasvattu aikasemmin kesällä)
Kasaan ja naksuminen jatkui, pari päivää sitten kunnon vesisateessa ajamisen jälkeen naksuminen hävisi, kunnes tuli taas takaisin, mielestäni vielä kovempana ja ärsyttävämpänä naksumisena
Foorumin vinkkejä seuraten, irroitin satulan putkesta, rasvasin siitäkin kaikki. Putki ja satula takaisin rasvattuna, testilenkille, naksuu... (kirosanoja useita) .
Penkki pois putkineen ja testilenkki, naksuu. Kammet ja laakerit pois, putsaus, rasvaus, eturattaitten kiristys, kasaan ja testilenkille, naksuu....
Kahvitauko, lukemaa vinkkejä ja taas kahtomaan videoita.
Takaisin pyörän selkään tallissa, jarrut pohjassa polkimien päällä pomppimista, ei naksaustakaan.
Penkin ja tangon vääntelyä ja kääntelyä ei naksaustakaan. Testi lenkille ja naksuu.. Hermoston lopullinen pettäminen oli todella lähellä.
Sitten päätin että otan polkimet irti kammista, nämäkin olin jo aikasemmin putsannut, rasvannut ja kirinyt. Laitoin kuparitahnaa kierteisiin, ja raivokiristys.
Testilenkille, ja naksumista ei enään kuulunut.
Pienellä vaihteella polkiessa hitaasti, jarruttaen, niin kyllä tunti polkimissa sen naksauksen, ennen kierteitten rasvaamista ja kiristämistä.
Täytyy kyllä sanoa että mystisiä on nämä naksumiset,
ja en ois uskonu että hiljenee polkimien kiristyksellä, ja toivottavasti pysyykin hiljaisena
Jostakin syystä en pysty/osaa muokata tekstiäni.
Nyt on ajoa noin 60km, vähän polkuja ja hiekkateita sekä asfalttipyöräteitä , ja eikä naksaustakaan. Toistaiseksi onnistunut korjaus :)
Minulla myös naksui jokin Canyonissa.
Aukaisin keskiön rasvasin laitoin kiinni, napsuminen loppui n. 60 km ajaksi.
Polkimet vaihdettu, edelleen naksui.
Eilen kyllästyin naksumiseen n. 100 km lenkillä, vaihdoin illalla keskiölaakerin.
Ja tänään lähdin aamulenkille varmana/toiveikkaana , että enään ei napsu... ja edelleen napsui :mad:...
Pysähdyin ja kiristin satulatolpan, takavaihtajan ruuvit mitä löysin, ja eturattaan ruuvit jotka kiristyivätkin n. 1/4 - 1/2 kierrosta.
Ja mitä sitten tapahtuikaan, napsuminen loppui kuin seinään, ainakin toistaiseksi.
Itsestänin tuntuisi, että oli nuo eturattaan ruuvit, joiden kiristäminen auttoi.
Kyseessä Canyon AL8 endurace tjsp.
Myös ohjainlaakeri kannattaa gravell vehkeissä huoltaa suht tiheään. Mä avasin jo toistamiseen 3700km ajetusta ninerista keulan ja nyt alimmainen laakeri oli ulkokehältään paksussa ruosteessa. Tuo aiheuttaa napsumisen. Keula elää ruostekerroksen varassa. Seuraavan kerran canecreekin rosterlilaakerit.
Myös ohjainlaakeri kannattaa gravell vehkeissä huoltaa suht tiheään. Mä avasin jo toistamiseen 3700km ajetusta ninerista keulan ja nyt alimmainen laakeri oli ulkokehältään paksussa ruosteessa. Tuo aiheuttaa napsumisen. Keula elää ruostekerroksen varassa. Seuraavan kerran canecreekin rosterlilaakerit.
Just tilasin Cane Creekin ohjainlaakerin kun 3T ei kestänyt vissiin edes kahta tuhatta. Menee silmänräpäyksessä väljäksi, naksuu ja oksentaa ruostemönjää. Chris Kingiin en kuitenkaan lähtenyt.
Juha Lehtinen
17.08.2020, 12.31
Itselläni on naksumiset pysyneet pitkään poissa, varmaankin heti seuraavalla lenkillä kuuluu kun näin sanoin. Itse olen pistänyt pressfit keskiön kuoren ympäri vaseliinia ja on nitinät ja natinat pysyneet poissa.
Just tilasin Cane Creekin ohjainlaakerin kun 3T ei kestänyt vissiin edes kahta tuhatta. Menee silmänräpäyksessä väljäksi, naksuu ja oksentaa ruostemönjää. Chris Kingiin en kuitenkaan lähtenyt.
Normaali cane creek menee myös hetkessä, jos vesi pääsee sisään. Suolapskssa ajaessa tuonne emäputkeen pääsee varmaan vesihiekka seos. Ninerissa ei ainakaan ole alapuolella edes sitä kumihuulta suojaamassa. Muistaakseni jossain canecreekin sarjassa sellainen oli... En tiedä mahtuisiko se paikalleen.
Ohjauslaakereitakin pitäisi oikeasti märänkelin aikaan huoltaa aika tiheään. Se on kohtuullsen helppo ja nopea toimenpide. Eli jos ohjaus rutisee yhtään, niin laakerit pois. Suojat pois. Huolellinnen pesu + uusi rasvaus.
Eli tällaisen jos vaihtaisi laakerin vaihdon yhteydessä orginaalin tilalle.
https://foxcomp.fi/cane-creek-110-alakooli-47-30mm-45x45
Kollinjoki
18.08.2020, 10.49
Eilen kyllästyin naksumiseen n. 100 km lenkillä, vaihdoin illalla keskiölaakerin.
Ja tänään lähdin aamulenkille varmana/toiveikkaana , että enään ei napsu... ja edelleen napsui :mad:...
Pysähdyin ja kiristin satulatolpan, takavaihtajan ruuvit mitä löysin, ja eturattaan ruuvit jotka kiristyivätkin n. 1/4 - 1/2 kierrosta.
Ja mitä sitten tapahtuikaan, napsuminen loppui kuin seinään, ainakin toistaiseksi.
Itsestänin tuntuisi, että oli nuo eturattaan ruuvit, joiden kiristäminen auttoi.
Eturattaan ruuvit vissiin jonkin verran tavallinen napsumisten lähde. Täytyy itsekin kokeilla ensin ennen kuin alan rassata keskiötä.
Juha Lehtinen
18.08.2020, 11.24
Eturattaiden ruuvit kun kiristää niin kannattaa muistaa oikea kiristysjärjestys ikään kuin varmuuden vuoksi, ei niin että aina viereinen ruuvi seuraavaksi. Ainakaan itselläni ei ole rattaat päässeet löystymään kun momenttiavaimella olen kiristänyt.
Kollinjoki
18.08.2020, 14.43
Eturattaiden ruuvit kun kiristää niin kannattaa muistaa oikea kiristysjärjestys ikään kuin varmuuden vuoksi, ei niin että aina viereinen ruuvi seuraavaksi. Ainakaan itselläni ei ole rattaat päässeet löystymään kun momenttiavaimella olen kiristänyt.
Hyvä kun tuli puheeksi, onko oikea tapa kiristää ristikkäin niin kuin auton renkaan pultit?
Juha Lehtinen
18.08.2020, 14.47
Hyvä kun tuli puheeksi, onko oikea tapa kiristää ristikkäin niin kuin auton renkaan pultit?
Juurikin näin.
Kollinjoki
18.08.2020, 19.19
En kiristellyt momenttiin, mutta näppituntumalta kiristellen jokainen ruuvi kiristyi pienen napsullisen verran. Huomenna testiin, miten vaikutti vai tarviiko alkaa keskiöhommiin vielä.
Kollinjoki
20.08.2020, 10.28
Vieläkään en ole päässyt testaamaan, kun otin vielä kammet ja keskiön irti että tuleepahan nekin paikat katsottua. Tuskin on napsumisen syy ollut keskiössä. Laakerit hyvässä rasvassa ja liikkuivat liukkaasti, eikä alakerrasta löytynyt muutenkaan kuin mitättömän vähän tomua. Nyt ovat jämptisti paikoillaan eikä pitäisi löysiä olla kiinnityksissä. Satulatolppa vielä irti ja sen rasvaus + momenttiin kiristys. Jos nämä ei auttaneet, menee sormi suuhun. No, vielä voi kokeilla polkimien vaihtamista, mutta en jaksa uskoa että sielläkään olisi vikaa. Ellei sitten poljinlaakerikin pitäisi kiristää, mutta ei niitä nyt pitäisi joutua kiristelemään polkimen käyttöiän aikana.
Ai nii, mitä rasvaa käytätte keskiön kierteiden ym. välissä? Olennaista kai on, että on jotain rasvaa ettei pääse ajan mittaan juuttumaan, mutta pitäisikö olla jotain laatuvaatimuksia kuitenkin? Mulla nyt oli vain Muc Offin karkinhajuista biorasvaa ja lutrasin sitä kierteisiin jne.
Juha Lehtinen
20.08.2020, 11.06
Muc Offin biorasva on oikein passelia tuohon. Itse olen laittanut Shimanon vaseliinia ja nyt viimeisimpänä ostoksena kun ostin CeramicSpeedin keskiön niin laitoin paketissa olevaa vaseliinia. Park Toolin vaseliiniakin on tullut aikoinaan kaitettua.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kollinjoki
23.08.2020, 18.05
N. 160 km on nyt testiajoa takana huoltotoimien jälkeen. Ei narise eikä natise mikään paikka, eikä ainoatakaan ylimääräistä naksahdusta. Mikä lie ollut naksumisten syy, mutta kammet/eturatas/keskiö irrottelu ja uudelleen asennus & kiristely sen korjasi.
Apu olikin vain hetkellinen.
Nyt sitten eturattaat irti (iso ratas ja pieni ratas), liitoskohtien peseminen ja puhdistaminen.
vaseliinia kaikkiin liitoskohtiin ja jenkoihin.
Tuossa video jos on minun kaltaisia tietämättömiä, kuinka irroittaa molemmat eturattaat ja muuta ohjeistusta.
Ruuvilukitetta en tosin laittanut, kuten videossa, ainoastaan vaseliinia jenkoihin.
https://www.youtube.com/watch?v=UhsqO7A5Mcw
Kommentoin myöhemmin, että oliko tästä apua.
Sateella jos ajaa, niin ainakin omasta fillarista saa käytellä satulatolppaa pois välillä. Hiekkavesi valuu kuitupintojen väliin ja nakse on taattua. Hyvä puhdistus ja taas pääse vähän aikaa eteenpäin. Pitäisi löytää tiivistetty clamppi...
Katsos pentele. Niitä on oikeasti olemassa.
https://www.tiendamtb.com/en/seat-clamps/1730-seat-clamp-with-seal.html
brilleaux
04.09.2020, 11.47
Jos pyörässä sattuu olemaan XD-vapari, kannattaa pakka käyttää irti vaparista ja katsoa onko rasvaa välissä.
Nimim. turhaan keskiölaakerin vaihtanut.
Mikäköhän kirous tässäkin oli, kun viime sunnuntain lenkin jälkeen pyörä oli sääolosuhteiden vuoksi yltäpäätä kurassa ja sitten työmatkoilla alkoi narahtamaan vasemmalta puolelta enemmän tai vähemmän runtatessa. Ääni oli enemmänkin *narsk* kuin *naks*. Pesin sitten pyörän eilen sillä mielellä, että helpompi alkaa osia irroittelemaan. Tähän väliin tein kuitenkin koeajon eikä mitään ääniä kuulunut enää. Eipä tosta kampien Easton EA90 cinch-kampien ja Easton BB30/BSA-laakerin asennuksesta ole kuin 500km.
Mulla satulatolpan narinat loppui aina pesun jälkeen. Luulen, että vesi voitelee siellä välissä. Kuivuttuaan narske alkaa aina uudelleen. Sama koskee varnaan jokaista rakoa, jonne hiekkavesi pääsee.
johnny73
05.09.2020, 14.27
Itsellä on naksuntaa aiheuttanut hissitolpan putki, joka on rungossa kiinni, tolppa ulos ja vaseliinia päälle ja takaisin, niin naksunta loppui. Toinen äänilähde oli hieman irti ollut eturatas, kaksi ruuvi kiristyivät varttikierroksen ja ääni loppui. Nyt lukitteella kiinni. Nämä ovat ainakin täysjoustossa ärsyttäviä kun ei yhtään tiedä mistä lähtee tällä kerralla etsimään.
Nuo kannattaisi blokata pois, aina kuin mahdollista. Esimerkiksi noihin hissitolppien ympärille näyttää olevan myynnissä silikoni suojia, ettei vesi pääse väliin. Keskiön kannaltakin tuo on ok ratkaisu. Omassa ninerissa onneksi keskiö on kokonaan erillisen kuituputken sisällä, eli rungon kautta vesi ei laakereihin ikinä pääse.
https://bikerumor.com/2018/12/31/bikeyoke-wants-to-squeezy-your-dropper-wrap-your-willy-flip-a-longer-triggy-x/
3,5 v käytössä ollut alumiinirunkoinen pyörä, 1x11 Deore vaihteisto, nelikanttikeskiö. Ajettu ehkä n. 2000 km, kylläkin kesät talvet ultrtalyhyttä 1 km suuntaansa työmatkaa ja hyvin vähän muuta. Keskiö (?) alkoi naksua voimistuen, ostin uuden Shimanon keskiön ja naksunta loppui kokonaan. Mutta nyt kun olen ajanut uudella keskiöllä pari vk ja n. 30 km, naksunta alkaa hiljalleen uudelleen. Mikä neuvoksi?
^ Oletko varma että kyse keskiöstä? Nelikantti niin varma toiminnaltaan ja hiljainen kun oikein ja tarpeeksi kireälle asennettu.
^ Oletko varma että kyse keskiöstä? Nelikantti niin varma toiminnaltaan ja hiljainen kun oikein ja tarpeeksi kireälle asennettu.
Pitääpä alkaa tutkia muita vaihtoehtoja. Erikoista kuitenkin kun tuo voimakas naksunta hetkeksi hävisi keskiön vaihdon jälkeen.
Pitääpä alkaa tutkia muita vaihtoehtoja. Erikoista kuitenkin kun tuo voimakas naksunta hetkeksi hävisi keskiön vaihdon jälkeen.
Joskus omat nelikanttikammet naksuivat ja syyksi paljastui murtuma kammessa akselin vieressä, kannattaa nekin katsoa läpi.
Nuo naksunnat saa kyllä joskus hulluuden partaalle kun vaikea määrittää. Itse kuitenkin koittaisin kiristää keskiötä ensin ja sitten etsiä vikoja muualta...
Uteliaisuutta, mikä runko ja mitä materiaalia?
Minäki vaihdoin viimekesänä koko voimansiirron naksumisen takia. Keskiötä myöten. Lopulta se oli polkimien vaihto joka sen lopetti.
Eipä siinä. Vaihtoa ne kaipas muutenki
Joskus aikoinaan kierros jeesusteippiä satulan kiskoihin poisti silloisen narinan, syitä kyllä silloinkin etsittiin useista kohteista.
Viime kesänä vaihdoin uuden Wheels MFG T47 -keskiön ulkopuolisilla Enduron laakereilla. Kampisetti Shimano GRX. Pakka, eturattaat, ketju ja rissat uusittu loppukeväästä. Pari viikkoa sitten alkoi naksunta kummaltakin puolelta kovempaa runtatessa. Kiristelin pultteja, rasvailin tolppaa, vaihdoin takakiekon ja ketjunkin. Keskiö tuntui sormin pyöritellessä ihan liukkaalta kummallakin puolella. Konelaakereita ei kai kuuluisi rasvailla uudestaan, mutta keskiön mukana tuli ohjeet siihen, joten kokeilin sitäkin. Tuntui, että auttoi vähän, joten käytin koko keskiön irti, putsailin keskiönseudun hiekasta ym. mujusta ja tuuttasin konelaakereihin oikein huolella vaseliinia. Viimeiset pari sataa kilometriä menneet ilman naksuntaa. Nyt on pelko, että koska alkaa uudestaan...
Tämän sai naksumaan niin, että paikoillaan ollessa laittoi toisen kammen eteen ja jarrut pohjassa painoi edessä olevaa kampea kovaa jalalla. Naksahdus kuului kerran, mutta sitten ei enää. Sitten kun käänsi toiselta puolen kammen eteen ja polkaisi, niin sama homma: vain yksi naksahdus/narahdus ja taas piti kokeilla toiselta puolen, että naksahti. Mahtoikohan tässä edes olla itse keskiön laakerit syynä, vaiko vain keskiö löysällä tms?
Jaksuhali kaikille, joilla pyörä naksuu. Se on vaikea ja raskas jakso elämässä.
Sinne yhteen kierrettävän keskiön väliin pääsee veden mukana hiekkaa. Auki ja putsaus niin naksuminen loppuu.
Sivustakatsoja
07.06.2024, 08.50
Olen sillä kannalla, että myös DT:n aeropinnat naksuvat hienoisesti toisinaan. Joskus jopa annoin Squirtiä jokaiseen pinnojen risteykseen.
Mun vanha Kinesis tykkää naksua satulatolpasta ja viimeksi vaihdoinkin vähän jykevämmän pannan ja vaikuttaisi että pääosin hiljeni.
Jos odotettavissa on lentävää kuraa, niin teippaan pätkän pakastepussista satulatolpan kiristimen ympärille siten, että rakoa vedelle ja kuralle ei jää:
https://live.staticflickr.com/65535/53774987523_96bcb72aee_o.jpg
Tuostako se muju menee keskiöön? Olen ajatellut, että tolpan yläpäästä. Satulaputkea tulee sen verran harvoin irrotettua, että tuohonhan voisi vaikka vähän silikoniakin tuutata. Ehkä tolpankin voisi jotenkin tulpata.
^^Aika epätodennäköinen paikka. Yleensä/usein olen tolpan useista pyöristä irrottanut vuosien aikana jämähtämisen varalta ja ei kyllä ole oireita kurasta tai vedestä näkynyt mutta eihän se mahdotonta ole...
Sivustakatsoja
10.06.2024, 16.59
^ ja ^^ monsuunisuoja ei ole ratkaisu niille, joilla kuravesi ei ole reittiä löytänyt satulaputken sisään, vaan niille jotka kuraa ovat löytäneet satulatolppaa ulos vetäessä. Ja juuri tässä keskustelussa kuvan laittanut henkilö viittaa nakseeseen, jota satulatolppa saattaa aiheuttaa.
^^Aika epätodennäköinen paikka. Yleensä/usein olen tolpan useista pyöristä irrottanut vuosien aikana jämähtämisen varalta ja ei kyllä ole oireita kurasta tai vedestä näkynyt mutta eihän se mahdotonta ole...
Mistäs ajattelet tuon johtuvan :)
Mulla on satulaputki sisäosa ollut kaikissa fillareissa hiekan peitossa. Viikonloppuna putsailin pitkän tikun ja rätin kanssa uudesta maasturista hiekkamoskan tolpan sisältä pois.
^Olis mielenkiintoista tietää miten oot siinä onnistunut? Vaikka joskus Paimion ja pohjoisen hiekkapoluillakin ajellut niin en ole onnistunut joten anna taas tyypillinen hyvä neuvo että se tehdään...
Toisaaltaan yhden Cannondalen putken saanut kyllä täyteen mutta se olikin alhaalta auki. :-))
^Olis mielenkiintoista tietää miten oot siinä onnistunut? Vaikka joskus Paimion ja pohjoisen hiekkapoluillakin ajellut niin en ole onnistunut joten anna taas tyypillinen hyvä neuvo että se tehdään...
Toisaaltaan yhden Cannondalen putken saanut kyllä täyteen mutta se olikin alhaalta auki. :-))
Jos pyörällä ajaa sateessa ja kurassa, menee se hiekkakuramoska ihan joka paikkaan. Se on suht yksinkertaista.
Varsinkin maantiellä se hiekka on tosi hienojakoista. Tuota löytyy korvien sisältäkin. Ja saletisti joka ikisestä pienestäkin kolosta pyörässä.
Ja tuon tietävät kaikki jotka märällä kelillä ajavat. Ei siis ole mitenkään uusi juttu fillaroinnissa.
^Kun kymmeniä vuosia ympärivuoden säässä kuin säässä ajanut niin eipä moista pahemmin esiintynyt, loskaa ja kuraa kylläkin...
Sivustakatsoja
11.06.2024, 08.13
^Kun kymmeniä vuosia ympärivuoden säässä kuin säässä ajanut niin eipä moista pahemmin esiintynyt, loskaa ja kuraa kylläkin...
Kokemuksestasi huolimatta joku toinen on voinut kohdata kuran ja veden pääsyn satulaputkeen: https://www.bikeradar.com/features/budget-bike-tech-seal-your-frame-from-mud-and-water
Jopa lempikauppasi tarjoaa ainakin yhtä tuotetta ongelman selättämiseksi: https://r2-bike.com/SYNTACE-Seat-Post-Seal-Little-Joe
-----------------------------------------------------
Watch and learn -tohon lausahdukseen musta tiivistyy keskustelupalstojen syvin olemus: kokemuksia kerrotaan ja fiksu tutustuu muiden kokemuksiin ja ottaa opikseen, jos aihetta on.
Mun harrastuksissani mä olen imenyt kaiken itselleni uuden jostain muualta: aikaisemmin kirjoista, mutta nykyään netistä. Tubelessit ja kuumavahat, retkeilyssä grammanviilaus ja moni muu olisi jäänyt kokeilematta, jos olisin vain muhinut omissa mehuissani.
Keskustelun, kiivaankin, tarkoitus on johdattaa kukin tarkastelemaan syvemmin omia käsityksiään.
^ Jostain jokaisella omat näkemykset ovat syntyneet, alussa asiasta tietoisten neuvoista, alan lehdistä ja jopa ohjeista ja myöhemmin sitten netistä ja niistä syntynyt omat näkemykseni.
Täällä saa kyllä (ajoittain) hyviä ja asiallisinkin neuvoja mutta myös keskusteluun puuttumista vain ajankuluksi, melkein 90% varmuudella jo osaan sanoa keneltä tulee kommentteja ja millaisia... Kylläkään en itsekään aina syytön mutta johtunee pitkälti siitä etten aina myötäile jonkin julkaisemia insinöörimäisiä analyyseja tai testejä.
Tavallaan viihdettähän tämä on, jotkut vaan viihtyy/viihdyttää enemmän, dot dot dot...
Aikalailla uusi keksintö tämä naksuminen ja paukkuminen.
Itse törmäsin siihen ekakerran kun Arskan virveli(himano) piti ääntä aina kun sillä meni tyttöystävän kanssa huonosti.
Sitten kun tuli uudet kesiölaakerit, nämä ulkoiset. Pauke ja narina oli sietämätöntä.
Myös nämä hienot ohjainlaakerit(hyvinsuojatut) on ruosteessa alle puolenvuoden.
Sähköpyöräni kun olen purkanut niin olen jo ennakoinut erinäkösillä "kumihuulilla" asiaa.
Sikäli asua on onnellinen ettei runko säry vaikka polkimet, keskiöt, navat ja laakerit paukkuu.
Vika on aina "tuolla" jossakin.
Kyllä useammasta omasta pyörästä on löytynyt sitä hienojakoista hiekkaa satulatolpan ja rungon liitospinnoista. Sitä kautta se päätyy myös sinne keskiön luokse. Olen pyrkinyt estämään tätä laittamalla ohuesti vaseliinia liitokseen, mutta jostain sieltä rungon satulatolpan ”kiristyshahlon” kohdilta sitä sinne todennäköisesti pääsee tai sitten myös yläkautta sieltä satulan alta. Kohta lähden poikieni kanssa ajamaan maastoon tolla Kona Processilla ja voin taas kuunnella sitä PF keskiön narinaa ja naksumista... Viikon luontoääni... :D
Huono kuva mutta tuossa meikäläisen DYI -ratkaisu mikä pitää kurat satulaputken ulkopuolella. Runkoon pätkä sisäkumia joka peittää satulaputken huulloksen + O-rengas satulatolpan juureen. Toimii.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240611/2acfad2708066a97491931435e2b9d89.jpg
Muokkaus: Huullos taitaa olla väärä sana, mutta siis se rako runkoputkessa jota ilman satulatolppa ei kiristy.
^Nerokas ja edullinen ratkaisu! Lähdin tänään poikieni kanssa maastolenkille Konalla ja yllätyksekseni aluksi sen keskiö ei pitänyt YHTÄÄN ylimääräisiä ääniä. Muutokset edelliseen kertaan oli sellaisten C-mallisten kiinnikkeiden poisto vaihdevaijerista ja takajarruletkusta ja tilalle vaan nippusiteet että on tiukemmin kiinni eikä pääse kilisemään ja kolisemaan sieltä. Lisäksi pieni lisäkiristys satulalle, satulatolpalle ja ei vetopuolen kammelle. Kaikki oli kyllä ihan kiinni, mutta lisäkiristin hiukan.
Mutta kuinkas sitten maastolenkillä kävikään. Yhdessä alamäessä lensin tangon yli kun siinä oli sellainen terävä kuoppa ja 26” kun ajaa niin sattuu ja tapahtuu... :D Olisi ollut kyllä nyt sille dropperille tarvetta että olisi saanut painopistettä kunnolla taakse. Tossa 160 mm Rock Shox Lyrik jousikeulassakin on se jäykin jousi (musta) mutta ei sekään pelastanut ja keula lähes pohjasi kun siirtyi liikaa painoa eteen ja sitten mentiin... Vähän on oikea ranne saanut kipeää ja tietynlaiset vääntävät liikkeet sattuu. No lepoa vaan. Noiden pannujen jälkeen taas se keskiö (tai mikä lienee?) naksuu ja narisee. Kun pääsin kotiin kiristin taas niitä pultteja/tarkistin että ne on ”momentissa”. Seuraava lenkki kertoo auttoiko mitään.
Tuli vaan mieleen tästä että onkohan joissain uudemmissa pyörissä missä vaijerit ja jarruletkut jne. on vedetty rungon sisäpuolelta syy sille naksumiselle joissakin tapauksissa jonkun vaijerin/jarruletkun tärinä/kolina pyörän runkoon tms.?
Marsusram
12.06.2024, 09.16
Huono kuva mutta tuossa meikäläisen DYI -ratkaisu mikä pitää kurat satulaputken ulkopuolella. Runkoon pätkä sisäkumia joka peittää satulaputken huulloksen + O-rengas satulatolpan juureen. Toimii.
Muokkaus: Huullos taitaa olla väärä sana, mutta siis se rako runkoputkessa jota ilman satulatolppa ei kiristy.
O-rengas on minullakin tapana laittaa tolppaan.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOw7DdI7c6Dj0Bpbpz7Hq756J60hzNzvAbiE0arHiJ1wU jPijB00lapRQUfexuAECwr27oLSZY3ayelAsdMJAm_xMVSiOt2 AwgjVS2e7NMo0vF4TW0=w2400
Hiuslenkkiäkin olen kokeillut.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNqyULWAkyxjWzD_Vw94kk0_dW0KR6bSQKL-46rLlgv2XdQ9etpQ5qj5RyYUWGrU7cjtezdQtnIKj4TY2851zG qpDTi_jpmd3br_ssFfoGcefmGOaU=w2400
Otin kammet irti, putsasin ne kunnolla, voitelin vaseliinilla akselin ja vaihdoin siihen PF keskiöön vaan sen toisen puolen laakerin. Tällä kertaa putsasin rungon vaseliinit pois jarruputsausaineella. Samoin sen keskiön muoviosan. Kun en muuta keksinyt niin laitoin tällä kertaa rungon ja keskiön muovirungon väliin medium kierrelukitetta. Sitten vaseliinia keskiölaakereihin. Tänään testasin pyörää ja ainakaan sen lyhyen testilenkin aikana ei kuulunut mitään narinaa tai naksumista keskiöstä. Ei tarvitsisi kyllä kuulua jatkossakaan jos ihan toivoa saa... :rolleyes:
usko juntunen
19.06.2024, 20.04
Jos pyörällä ajaa sateessa ja kurassa, menee se hiekkakuramoska ihan joka paikkaan. Se on suht yksinkertaista.
Varsinkin maantiellä se hiekka on tosi hienojakoista. Tuota löytyy korvien sisältäkin. Ja saletisti joka ikisestä pienestäkin kolosta pyörässä.
Ja tuon tietävät kaikki jotka märällä kelillä ajavat. Ei siis ole mitenkään uusi juttu fillaroinnissa.
Joo en vänkää vastaan. Jopa pyöräilykenkien boa-kiristys mekanismi meni jumiin muinaisessa Jyskälän maracupissa. Tuohon aikaan (v 2010) kun oli maastureissa vielä 3 eturatasta niin eipä se etuvaihtajan jousi jaksanut pudottaa ketjua pienimmälle eturissalle enää eka krs jälkeen.
https://photos.app.goo.gl/JDzAFCNX75HDDZYq6
(https://photos.app.goo.gl/JDzAFCNX75HDDZYq6)
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczM4InAoBAqBZUC06MQtS0ti4Fzyzn8XNyWwenm0uFITGD UPrmYK_9kd0CwrJSB4OZlB00fEKh_KnrcT07Q3EmusjD806_e2 SUL-qrw3NKyx-rjsJCWVqkIMovXi61TEUwne4Vdo3X5NbCohbVc1Udm_mA=w640-h480-s-no?authuser=0https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczOdwElVxKVWet1mlSrHviIlFK_msnXQlJVazetXhK-JsS5KExdmgVV3br0GJMWivmbX5Bl24tvVd1eHcBf_iy_9A-qwHuOhzDDaILsq5U0Ww1KPd8btcwHMOA8iIOVgPtVF-8AOsGip6bzRLh85qZheoA=w640-h480-s-no?authuser=0
Tuon mutapainin jälkeen yksi ja toinenkin paikka narisi ja natisi. Epäilen, että myös kisapaikan sos tilojen siivojankin suusta kuultiin jotain narinaa :o
Keksitkö syyn, miksi juomareppu ois ollut kiva :)
usko juntunen
19.06.2024, 20.58
Keksitkö syyn, miksi juomareppu ois ollut kiva :)
Oli kyllä juomareppu. Näkyy noissa albumin kuvissa. Tosin letkun suukappaleenkin joutui pyyhkimään joka kerta ennen suuhun laittoa.
Otsikon mukaiseen aiheeseen. Tuttua puuhaa on täälläkin naksumisen lähteen metsästys. Parista Trekin hiilari rungosta on irronnut alumiinen insertti, jonka sisällä laakerointi.
Kyse siis takahaarukan ja päärungon liitoskohta. Ekana epäilin naksumisen kuuluvan keskiöstä kunnes selvisi että kyse pahemmasta. No onneksi molemmat meni takuuseen ja tilalle tuli uudet rungot.
https://photos.app.goo.gl/mbLmn8vtQYpUwrw97
(https://photos.app.goo.gl/mbLmn8vtQYpUwrw97)Tässä se toinen mainitsemani naksuva runko:
https://photos.app.goo.gl/dvOzqIbp3AmvzBDP2
Ja kolmas (kaverin runko.) Tahko lähestyi ja kaveri piti saada viivalle eikä uutta runkoa ois keretty toimittaa niin piti pikkusen sepittää. Myös tämä meni takuuseen, mut se on eri tarina se.
https://goo.gl/photos/GvaP26DpPpzGHwMVA
Tässä otsikon mukainen keskiön kevyt keväthuolto: ;) Tämä ei mennyt takuuseen niin pelastimme muuten ehjän (kaverin) rungon.
https://photos.app.goo.gl/PNejyRpBZALYmZM28
Tuli muuten tänään ruuvailtua T47 vastaavaa kierrekeskiötä, eli missä ne pari milliä paksut tartuntapinnat avaimelle.
Eturenkaan pikalinkku toimii loistavasti puristustyökaluna, joka siis pitää avaimen tiukasti päittäin paikallaan. Pikalinkun kahvasta on lisäksi tosi helppo säätää päittäispuristusta kiertämisen mukaan.
Siis meinaan purkkavirityksenä tälläista vastaavaa, mikä parktoolin uudessa avaimessa.
Ilman päittäispuristusta näillä ei oikeasti kannata edes kokeilla keskiön asentamista.
https://www.parktool.com/assets/img/product/_productDetail/BBT-47-12_in-use_003.jpg
jiiteeteepee
30.06.2024, 09.01
Tuli muuten tänään ruuvailtua T47 vastaavaa kierrekeskiötä, eli missä ne pari milliä paksut tartuntapinnat avaimelle.
Eturenkaan pikalinkku toimii loistavasti puristustyökaluna, joka siis pitää avaimen tiukasti päittäin paikallaan. Pikalinkun kahvasta on lisäksi tosi helppo säätää päittäispuristusta kiertämisen mukaan.
Siis meinaan purkkavirityksenä tälläista vastaavaa, mikä parktoolin uudessa avaimessa.
Ilman päittäispuristusta näillä ei oikeasti kannata edes kokeilla keskiön asentamista.
https://www.parktool.com/assets/img/product/_productDetail/BBT-47-12_in-use_003.jpg
Mtb:n 15mm linkkua? Kokeilin niin Oliskohan tuossa työkalussa ollut tiheämpi kierre?
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Eikun ihan normaalilla vanhalla pikalinkulla. Eri merkkinen avain oli.
Pikalinkun mutteri toiseen päähän ja toiselle puolelle iso rikka
Se kaamea nakse loppui, kun ruuvasi yhteen kierrettävän tokenin bb386 keskiön auki. Putsasi huolellisesti ja kasasi reilulla rasvalla.
Noi vaan elää sen verran, että kuravesi ja hiekka sen mukana pääsee keskiön ja rungon väliin.
Oho, 5tkm on mondrakerilla ajettu ja taas keskiö sökönä. Noita menee enemmän kuin ketjuja. Nyt on jo klappiakin, ei pelkkää rutinaa.
Sram on kyllä kuningas näissä.
Mikä keskiöstandardi siinä on?
Oho, 5tkm on mondrakerilla ajettu ja taas keskiö sökönä. Noita menee enemmän kuin ketjuja. Nyt on jo klappiakin, ei pelkkää rutinaa.
Sram on kyllä kuningas näissä.
Taas? Eli aiemmin on jo mennyt?
Mikä keskiöstandardi siinä on?
No se bsa dub, josta oli jo aiemmin puhetta. Ei se näytä kamalasti kestävän kurassa ajoa ja kampien kiviin kolistelua.
Mainitsen tähän väliin, että mulla on neljässä fillarissa GXP.
Sram/Truvativ -laakereita menee kuin leipää, mutta Stronglightin GXP-lakrut ovat kestäneet jo ältsin kauan, reilun kympin ainakin (pitääpä tarkistaa). Saisiko jollain WheelsMFG tai Chris Kingin keskiölaakereillakin vieläkin enempi elinikää?
Mutta eikös kierre bsa keskiöön laakerit tule ulkopuolelle eikä näin rajoita laakerien kokoa? Oma bsa30 keskiö ollut ainakin luotettava.
Totta. Ajatusvirhe. Ehkä noi Sramin laakerit on vaan paskoja.
Marsusram
10.12.2024, 10.37
Mainitsen tähän väliin, että mulla on neljässä fillarissa GXP.
Sram/Truvativ -laakereita menee kuin leipää, mutta Stronglightin GXP-lakrut ovat kestäneet jo ältsin kauan, reilun kympin ainakin (pitääpä tarkistaa). Saisiko jollain WheelsMFG tai Chris Kingin keskiölaakereillakin vieläkin enempi elinikää?
Hope ja Chris King käyttää sovitteita, eli BSA/GXP laakeri on muuten sama kuin HTII laakeri.
Hopen laakeri ei kestänyt läskissä leveänä.
SRAM/Truvativ GXP ja RaceFace Xtype BSA-laakereilta en jaksa enää paljoa odottaa.
SRAM:n paskuudesta tiedä mutta about 5tonnia ajettu DUB ihan priima, en kylläkään aja kurassa puhumattakaan kolhi kampia.
Mutta eikös kierre bsa keskiöön laakerit tule ulkopuolelle eikä näin rajoita laakerien kokoa? Oma bsa30 keskiö ollut ainakin luotettava.
Periaatteessa joo, mutta jostain syystä sitä avaimen kokoa ei kasvateta. Tosi pienet laakerit siellä dub bsa:ssa on.
Periaatteessa joo, mutta jostain syystä sitä avaimen kokoa ei kasvateta. Tosi pienet laakerit siellä dub bsa:ssa on.
Onneksi kuitenkin avainta muutettiin sen verran ettei perinteinen avain mahdu.
Onneksi kuitenkin avainta muutettiin sen verran ettei perinteinen avain mahdu.
30x40 sramin laakeri. Jos olisi tehty sille normaalille 6806, eli 30x42, niin kuulan koko kasvaisi jo millillä. Noin taitaa olla monella muulla merkillä ja pelkkien laakereidenkin vaihto on helppoa.
No, joku jobbaa fillaritorilla dubin laakereita sopivaan hintaan. Eiköhän kahdella taas vuoden pääse eteenpäin.
Sivustakatsoja
10.12.2024, 16.48
^joo, esimerkiksi mun Eastonin kupeissa on 6806:t.
Saakos dub akselin shimmattua 30mm keskiölle? Äkkiseltään katsottuna ainakin hopen keskiöihin löytyy 29mm -> 30mm muuntokittejä.
Saakos dub akselin shimmattua 30mm keskiölle? Äkkiseltään katsottuna ainakin hopen keskiöihin löytyy 29mm -> 30mm muuntokittejä.
Joo siis noinhan se on tehty sramillakin. Itse laakeri on 30mm ja sisään tulee 29mm shimmi.
Noissa konelaakereissa saisi vaan kaikissa olla vastaava shimmi/tiiviste, joka peittäisi laakerin etupinnan ja sisäpuolen täydellisesti. Tuon takiahan esim shimanon bsa kestää. Tosi monessa keskiössä sen konelaakerin päälle tulee vain suora tiiviste (https://www.bike-components.de/en/Rotor/Silicone-Seal-for-Bottom-Brackets-with-30-mm-Axle-p37288/). Ei sellainen kestä kuravedessä ajoa kauaa.
Tällaiset (https://www.ebay.co.uk/itm/135108334538?chn=ps&_ul=GB&norover=1&mkevt=1&mkrid=710-169684-076987-9&mkcid=2&itemid=135108334538&targetid=325425753764&device=c&mktype=pla&googleloc=9197226&poi=&campaignid=20646531284&mkgroupid=154544387436&rlsatarget=pla-325425753764&abcId=&merchantid=115090110&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA6t-6BhA3EiwAltRFGLktdPwwhOCqMgRAx2_6Dk21ReCAvVEqgbKH4 etSE0Pnh9xhUK2DwBoCM8oQAvD_BwE)vastaavat tein maanteipyörään alumiinista, mutta ei se vettä pidä ilman oikeanlaista vastepintaa rungon puolelta.
Sivustakatsoja
11.12.2024, 08.55
Jos kupeissa olevat laakerit ovat vaihdettavissa, niin minkä tyyppisillä tiivisteillä olevan laitais?
Mulla on ollut Praxis worksin kupeissa kurapyörässä Enduron LLU/LLB-laakereita. En muista miten kestivät, kait ihan hyvin. Shimanon kammille niissä on 2437-laakerit, eikä isompaa taida saada mahtumaan. Tietenkin toi ulos päin tuleva LLU-tiiviste on vähän nihkeämpi pyörimään.
Miksiköhän keskiöissä, ohjauslaakereissa ja linkustoissa ei käytetä niitä SKF:n solid oil tyyppisiä laakereita? Eikö niiden pitäisi olla jo rakenteensakin puolesta vähemmän alttiita veden yms. vaikutuksille, ja noissa käyttökohteissa isompi vastuskaan ei merkittävästi haittaisi.
Miksiköhän keskiöissä, ohjauslaakereissa ja linkustoissa ei käytetä niitä SKF:n solid oil tyyppisiä laakereita? Eikö niiden pitäisi olla jo rakenteensakin puolesta vähemmän alttiita veden yms. vaikutuksille, ja noissa käyttökohteissa isompi vastuskaan ei merkittävästi haittaisi.
En tiedä onko nämä jo parantuneet. Ainakaan aiempien kommenttien perusteella eivät olleet kovinkaan kaksisia.
Idea siis ihan hyvä, mutta kun tuota tarkemmin miettii, niin on siellä edelleen normaalit kuulat ja laakerikoolit. Ja nyt tiivisteen takana ei ole edes paksulti vaseliinia suojaamassa vedeltä.
Esimerkiksi tässä:
https://www.mtbr.com/threads/skf-mtrx-bearings.1099122/
Endurohan on tehnyt tuosta oman version. Tai ainakin omalla nimellään.
https://bikerumor.com/enduro-bearings-max-solid-lube-black-oxide-treated-pivot-bearings/
Jännä kuulla käytännön kokemuksia.
^Mä olin jotenkin jäänyt käsitykseen, että se solid oil ympäröi ne kuulat joka puolelta? Ei kait siellä vaseliinia ole lainkaan.
^Mä olin jotenkin jäänyt käsitykseen, että se solid oil ympäröi ne kuulat joka puolelta? Ei kait siellä vaseliinia ole lainkaan.
Joo. Ilmeisesti se solid kama kuitenkin kuluu ja vesi pääsee väliin. Ei kai tuo jumiin meno muuten selity. Nyt kun vassua ei ole, niin vettä ei paljoa väliin tarvita.
Mä ajattelin seuraavaksi laittaa näistä (https://c-bear.com/products/bottom-bracket/threaded-bottom-bracket/bsa-ita-sram-gxp/) tuon CX/GG-version testiin sekä Lutteroon että SSCX:ään. Lutterolla ajelen kaikki suolakelien työmatkat ja SSCX:llä ainakin osan CX-kisoista, joten pääsee hyviin testiolosuhteisiin.
E: Olisko kiinnostuneita jakamaan postikulut?
Ja tuossa olis DUBillekin https://c-bear.com/products/bottom-bracket/threaded-bottom-bracket/bsa-ita-sram-dub/ Kuitenkin tuon oman kilometrit tulee täyteen jossain vaiheessa niin tuo suht edullinen moneen muuhun keraamiseen verrattuna.
Campan Super Record CULT (https://www.bike-discount.de/en/campagnolo-super-record-ultra-torque-bearing-steel/ceramic-bearing) laakerit oli kyllä hyvät. Ei ollut oikein mitään suojausta (laakerit auki keskiön puolelta), pestiin vedellä ja sai (mutta ei ollut pakko) laittaa vähän ompelukoneöljyä. Tosin perus power torque laakereillakin ajoi ympärivuotista ajoa 20tkm ihan heittämällä.
Kuminauha
11.12.2024, 14.50
Kierteelliset laakerikupit on kyllä niin helpot ja halvat vaihtaa, että en itse lähtis metsästää hipompaa ratkasua.
Niin olisi, jos ne kestäisivät kuin shimanon bsa. 2x vuoteen jos puujalasta dubin ostaa, niin ei se enää niin kamalan halpa ole.
Mutta joo, en itsekkään koe noita c-beareja, eastoneita sun muita niin paljon paremmiksi, että alkaisin ostamaan taas uutta keskiöavainta. Vaihdellaan noita dubeja siihen asti kun saan vaihdettua shimanon kammet.
Sieltä f-torin jobbarilta tuli dubin keskiöt 20e/kpl. Kohtuullista.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.