Näytä tavallinen näkymä : Miksi ketju pyörähtää itsestään taaksepäin ja tipahtaa eturattaalta
Salaliittoteoria
12.08.2017, 10.10
Kysmys viisaammille:
Miksi maantiepyörästäni on alkanut ketju tippua eturattaan ja rungon väliin ?
Tämä tapahtuu kun en aja, eikä jalat ole polkimilla.
Polkimet ja ketju pyörähtävät itsestään tai pienestä kosketuksesta polkimiin taaksepäin.
Kun etevaihtajan häkki ei ohjaa taaksepäin kulkevaa ketjua, niin se tippuu rungon ja pienimmän eturattaan väliin.
Kokoonpano:
Kammet ja keskiö - Sram Rival, takavaihtaja - Sram Red, eturattaat - Rotor (ovaali)
Takakiekko ja pakka - Shimano Dura-Acu
Ihmettelyä:
Aiheutuisiko jotenkin takavaihtajan jousen ja ovaalin eturattaan yhteisvaikutuksesta ?
Vaikuttaisiko keskiön kuluminen (ja herkistyminen ?) asiaan, keskiö alkaa olla aika vanha, mutta ei vielä oireile muuten ?
Jami2003
12.08.2017, 11.07
Vapaaratas takeltelee? Jos toi nimenomaan tapahtuu aina kun ei polje.
noniinno
12.08.2017, 11.20
Takavaihtajan rissat pyörii huonosti?
Salaliittoteoria
12.08.2017, 19.06
Kiitokset tähänastisista.
Vapaaratas on minusta ihan ok.
Takavaihtajan rissat voisi selittääkin asian, tsekkaan huomenna.
Coasting
12.08.2017, 19.27
Normaalisti ketju ei tipu vaikka pyörittää taaksepäin.
Onko ketju todella löysällä? Liian pitkä tai takavaihtaja ei pidä tiukkana (en tunne Rivalia).
Mulla Rotor ovaali ja virvelivaihtajat eikä tipu vaikka mitä teen. Tehopolkimet jopa herätetään pyörittämällä reilusti taaksepäin.
Salaliittoteoria
12.08.2017, 20.49
Tarkennusta: Jos pyöritän kampia ja ketjua taakse, niin ei ole ongelmaa.
Ongelma esiintyy yllättäen ja välillä ihan itsestään. Kammet ja ketju pyörähtää ja ketju tipahtaa.
Keskiö/kampilaakeri sökö tai löysällä? Ota kiinni kammesta ja kääntele sisään/ulos. Onko klappia?
maalinni
13.08.2017, 19.16
Mikä voisi vetää ketjua taaksepäin? Voisiko olla takavaihtaja? Vaihtuuko vaihteet ihan normaalisti?
Tuo tapahtui edellisellä maastopyörälläni, kun nosti takapään ilmaan ja pudotti alas pari kertaa. Kammet pyörähtävät taaksepäin ja ketju putoaa edessä keskiön päälle. Sama myös yhdessä maantiepyörässä. En ole vielä saanut syytä selville.
Salaliittoteoria
13.08.2017, 21.09
Raporttia:
Käytin pyörää pukilla, otin ketjut pois, putsasin ja tutkin.
Jotain oivalsin, mutta en kaikkea.
Havaintoja:
Vapaaratas ok, samoin vaihtajan rissat, myös ketjun kireys.
Ketjussa on hiukan normaalia enemmän sivuttaista väljyyttä (tällä voisi minusta olla joku rooli asiassa), ei kuitenkaan vielä venymän puolesta vaihtokunnossa.
Takavaihtaja olisi voinut olla lähemmäksikin rataspakkaa säädetty, ruuvasin lähemmäs.
Keskiölaakeri on äärimmäisen herkässä kunnossa (vetelee ehkä viimeisiään), mutta klappia en kyllä kammissa tuntenut. Miten löystynyt keskiö voisi aiheuttaa ongelman ?
Garminin kandenssianturin magneetti riitti (ilman ketjua) painamaan sen kammen alas mihin magneetti oli kiinnitetty (poistin tuon magneetin).
Takakiekko oli myös enemmän epätasapainossa ennen kuin vaihdoin uudentuubin viime viikolla. Silti en usko, että tuo kiekon tai kampien epätasapaino pystyisi saamaan myös ketjun liikkeelle.
Sen ymmärsin, että taaksepäin kampia "itsestään" pyöräyttävä voima aiheutuu siitä, kun ketju lähtee hakeutumaan alapuolella pienemmälle eturattaalle. Tällöin kireä ketju vetää yläpuolelta voimakkaammin kuin alapuolelta (kun ylhäällä se on isommalla rattaalla, jossa on isompi vipuvarsi ja momentti).
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, mikä tuon käynnistää, miksi ketju lähtee liikkeelle ja lähtee hakeutumaan hiukan liikahtaessaan pienemmälle rattaalle.
Mietin ovaalin eturattaan geometriaa, tuleeko jossain vaiheessa tilanne, jossa ketju kulkis yläpuolella kauempana keskiöstä kuin alapuoella (tulisi erilaiset momentit). Tai onko ketjun reitin pituus ja kireys varmasti kampien kierroksen aikana vakio. En löytänyt selitystä ilmiölle.
Ajoin pitkähkön lenkin, testailin asiaa ja nousin aina välillä pyörältä, kesti pistää pyörä seisomaan puuta vasten ja käydä kusella puskassa tai katsella muuten vain maisemia. Eikä ketju pyörähtänyt ja pudonnut sillä aikaa itsekseen.
Salaliittoteoria
13.08.2017, 21.11
Tuo tapahtui edellisellä maastopyörälläni, kun nosti takapään ilmaan ja pudotti alas pari kertaa. Kammet pyörähtävät taaksepäin ja ketju putoaa edessä keskiön päälle. Sama myös yhdessä maantiepyörässä. En ole vielä saanut syytä selville.
Just tuosta on kysymys.
Oletteko huomanneet, että olisitte jalkautuneet vasemmalla jalalla maahan, kun olette lopettaneet pyöräilyn? Silloin ketju saattaa heilahtaa pysähtymisvaiheessa eturattaan piikin päälle eturattaan alapuolelta ja pyöräyttää kampia taaksepäin, koska vipuvoima kehällä muuttuu suuremmaksi. Eritoten, jos takana on keskiratas tai pienempi, koska takavaihtajan jousikuorma ei pidä ketjua siihen tapahtumaan riittävän kireällä.
Usein pysähtyessä vasemmalle jalalle jalkautuessa pyörää tuodaan huomaamatta hieman taaksepäin, kuten myös oikealle jalalle jalkautuessa, poljinta taaksepäin samalla muutaman sentin kääntäen, mutta heilahdus vaikuttaa vasemmalle jalkautuessa "kohtalokkaasti".
Jos kuitenkin oikealla jalalla jalkaudutte, niin sitten on vaikea sanoa mistä johtuu.
Salaliittoteoria
14.08.2017, 06.15
Jalkaudun aina vasemmalle jalalle, mutta ongelmaa vain tänä kesänä ja vain maantiepyörässä ?
Oletteko huomanneet, että olisitte jalkautuneet vasemmalla jalalla maahan, kun olette lopettaneet pyöräilyn? Silloin ketju saattaa heilahtaa pysähtymisvaiheessa eturattaan piikin päälle eturattaan alapuolelta ja pyöräyttää kampia taaksepäin, koska vipuvoima kehällä muuttuu suuremmaksi. Eritoten, jos takana on keskiratas tai pienempi, koska takavaihtajan jousikuorma ei pidä ketjua siihen tapahtumaan riittävän kireällä.
Mielenkiintoista, tämä voisi ehkä selittää miksi mulla ketju tipahteli Ultegran Di2:ssa heti uudesta lähtien.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.