Näytä tavallinen näkymä : Mavicin vanteessa halkeama
Eteenpäin
12.08.2017, 09.01
Moi.
Minulla on noin neljä vuotta vanha pyörä, jossa kiekot ovat Mavic Ksyrium Elite S. Havaitsin juuri, että takakiekossa on pituussuunnassa halkeama. Ajokilometrejä on kertynyt sellaiset 3.600 km. Syntyykö jostain kolhusta vai ihan itsekseen? Ilmeisesti kiekko menee vaihtoon? Ei ole mitään mahdollisuuksia korjata? Ajaa voinee, kunnes pamahtaa kokonaan?
Haasteena on löytää sopivan hintainen Campan navalle. Minkälaisia asioita tulee huomioida, kun etsin uutta? Eli olen tässä kohtaa täysin noviisi.
Kiitos jo etukäteen tiedon jakamisesta, vihjeistä ja vinkeistä.
Antti
Voi halkeama olla harmitonkin, vahvassa maali-lakkakerroksessa...
Varomattomasti kuoppaan ajamisesta syntyvä isku, liian suuret paineet renkaassa, valmistusvika... Syytä on vaikea sanoa. Jos halkeama on siellä pinnojen välissä, olisin ehkä kuitenkin pyörän/kiekkojen myyjään tai Ameriin yhteydessä ensin. Jos halkeama on jarrupinnassa, on se jarruteltu loppuun ja silloin halkeaminen on normaalia kulumista.
Vanteen voi vaihtaa eli uutta kiekkoa ei vanteen rikkoutumisen tai loppuun kulumisen takia tarvitse hankkia. Jos ei omat kyvyt riitä, kannattaa varmaan jättää vanteen hommaaminenkin korjaajan tehtäväksi. Jos haluat yrittää itse, niin esim. tuo saattaisi olla oikea: https://www.bike-components.de/de/Mavic/Ksyrium-Elite-S-Ersatzfelge-Modell-2013-2015-p50728/
Voi halkeama olla harmitonkin, vahvassa maali-lakkakerroksessa...
oon kanssa huomannu ettei vanteita kannata pestä. kunnon kurakerros pitää vanteen paremmin ryhdissä.
Eteenpäin
12.08.2017, 11.17
Mahtavia huomioita ja osaamista! Kiitos linkistä. Se on hyvä vaihtoehto. Halkeama on juuri jarrupinnan alapuolella eli jotenkin jarrutuksessa on vanne painunut hiukan sisään ja sitä kautta pamahtanut rikki. Mutta eihän sitä voi oikeasti tietää, missä ja miten.
Siis, ei jarrupalojen kuluttamalla alueella? Ettei kuitenki ole jonkinlainen valmistusvirhe?
Laitatko kuvan näkösälle?
Eteenpäin
12.08.2017, 17.49
Katsoin tarkemmin ja näyttää siltä, että vanteessa on jonkinlainen kolhu/vaurio. Se ilmenee seuraavista kuvista, joista näkee myös kuinka vanne painuu jarrupalaa vasten.
https://1drv.ms/f/s!AhCab6Pmt7tukoFNyfO9IXMQpHPe0g
https://aijaa.com/v0wyOT
Taisin kiristää liikaa -> Lenkillä halkesi kuoppaan ajaessa vanne. Roskiskamaa? Ei tuota nyt ainakaan millään enää elvyttämään pysty, uskaltaako tuolla ajaa lenkkiä sen aikaa kun uusi tulee vai onko mielestänne itsemurhaa?
Huoleton
21.03.2021, 22.54
Nyt toi pinna on löysä ja vanteen kierouden lisäksi muille pinnoille tulee lisää rasitusta.
Ite en tahallaan poispäin kotoa tolla lähtis vaikka saattaa olla hajoamattakin.
Tulin samaan tulokseen ja päivitin kalustoa tänään päivällä, eipähän tarvitse riskeerata. Pikkujuttu josta voi seurata iso vaiva kun pihistelee.
Minulla on takavanne haljennut/murtunut nippeleiden juuresta useita kertoja, joista kolme Mavicin kiekoilla (1x Ksyrium Equipe, 2x Cosmic Carbone SL). Netin perusteella vannekehän murtuminen näyttää olevan Mavicin tyyppivika. Vannetta ei saa rihdattua murtumisen jälkeen enää suoraksi ja sillä ajaminen tietenkin rikkoo kehää pikkuhiljaa lisää, kunnes kehä hajoaa lopullisesti. Yritin aikoinaan ostaa Mavicilta kehän varaosana, mutta eivät suostuneet myymään. Muutama viikko sitten bongasin USAsta Mavicin kehiä myyvän liikkeen ja tilasin sieltä Cosmic Carbone SR:n takakehän. Nähdäkseni ainoa ero SL:n ja SR:n kehissä on hieman erilainen pinnan reikä hiilikuitulaipassa. Rakensin siis viime viikonloppuna uuden Cosmic Carbone SL:n takakiekon vanhasta navasta ja pinnoista ja uudesta Cosmic Carbone SR:n kehästä. Tällä lähdetään kevään tullen maantielle. :) Varmaan tuokin hajoaa muutamassa vuodessa, mutta koska kehä tuli kuljetuksineen ja ALVeineen maksamaan noin 190 €, niin mielestäni kannatti muutaman tunnin iltapuhde. Laitoin pinnoihin hieman suositusta (150-170 kg) pienemmät jännitykset ja katsotaan millainen vaikutus sillä on kestävyyteen.
Tuollainen siitä tuli:
https://1.bp.blogspot.com/-gHa0ViohpmU/YFkOVxtPTWI/AAAAAAAACFk/t9Xtt6fju_gorcU89V9qU5KqDoclbrb5ACLcBGAsYHQ/s2048/IMG_20210319_201019.jpg
Laitoin pinnoihin hieman suositusta (150-170 kg) pienemmät jännitykset ja katsotaan millainen vaikutus sillä on kestävyyteen.
Lukema vaikutti niin isolta että kaivelin Mavic:n dokumenttejä (https://tech.mavic.com/tech-mavic/technical_manual/data/docs/products/2_264.pdf) ja löysin eri lukemat:
COSMIC CARBONE SR
RIMS / SALES REFERENCES:
Front: 120 170 10
Rear: 120 170 13
TENSION:
Front: 80 to 100 kg
Rear drive side: 130 to 150 kg
Saattaa Mavic:in käyttämät pinnakireydet tyyppivikaan.
Huomasin kyllä SR:n rakentamiseen tuon 130-150 kg:n ohjeen, SL:lle suosituskireys on 150-170 kg. En tietenkään voi olla 100% varma etteikö SL:n ja SR:n kehissä voi olla eroa, mutta ne näyttävät aivan samanlaisilta (kehän pinnaläpivientejä lukuunottamatta) vierekkäin tarkasteltuna. Katsoin etukäteen myös Mavicin tekniset manuaalit kummastakin kehästä. Joka tapauksessa laitoin varmuuden vuoksi vetopuolen pinnat SR:n alhaisemman suosituksen mukaisiksi.
Arvelen, että kiekon rakennusohje liittyy siihen, että SR:ssä on hiilikuitupinnat ja SL:ssä teräksiset. Jännittävää nähdä kuinka kiekko kestää.
70kg tutulla repes kans Cosmic carbone SL takakiekko pinnan juuresta ylitettyään hidastetöyssyn. Pohti hetken uuden vanteen tilausta. Sit totes et ottaa mieluummin vaikka aliexpressin setin, koska siinä ei luultavimmin ole markkinoiden paskinta vapaaratasta, vanne saattaa olla jopa aerodynaaminen ja kestää normaalia päivittäistä ajoa.
Tuossahan tulikin kuvattua Cosmic Carbone SL:n isoimmat viat. Lisäisin vielä sen, että sateella ajaessa vanteen sisään pääsee vettä, joka ei tule itsekseen pois. En ostaisi uutta settiä eikä näitä 10 vuotta vanhoja kiekkoja tietenkään enää uutena mistään saakaan. Minulla nämä kaksi Cosmic SL -takakiekkoa kestivät kumpainenkin muutaman vuoden kehän hajoamiseen. Ensimmäisellä kerralla kiekko meni takuuseen/virhevastuuseen ja tuo toisena hajonnut takakiekko oli ollut käyttämättömänä jo pidempään. Nyt kun bongasin varakehän mahdollisuuden, niin ajattelin että kai tämä nyt pari vuotta kestää ja kiekon rakentaminen on aina virkistävää harrastetoimintaa, josta kuuluukin hieman maksaa. :D
Vapaarattaassa ei ole muistaakseni ollut Mavic scream of deathin lisäksi mitään erityistä mainittavaa. Tuo on helppo öljytä kuntoon. Olen myös saattanut vaihtaa takanavan laakerit, mutta ne nyt ovat kulutusosia kaikissa urakuulalaakerikiekoissa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.