YoHannes
11.08.2017, 10.43
Joopa, vaihtelin tuossa eilen itselleni ovaalin eturattaan Ultegra 6750 kampiin.
Siinä samalla katselin takavannetta ja äimistyin, kun siellähän oli kolmen pinnan kohdalla halkeama?
Mitä pirua, liekö perua 1,5 vuoden takaisesta huoltokeikasta, jossa vanteita rihdattiin (olisko vedetty pinnat liian tiukalle?), vai parin vuoden takaisesta pannutuksesta ratikkakiskoon taikka liian kovista paineista?
Jälkikäteen tietysti katsoin, että vanteen kyljessä (BOR 366 29er) sanotaan, että max. pressure 3,5bar -> varmaan tullut työnnettyä 5 bariakin tonne renkaisiin.
Tosin samat paineet ollut etuvanteessa eikä siinä näy minkäänlaista vikaa.
No, nyt pitäis sitten katsoa uutta levyjarrullista takavannetta cycloon, jossa siis Shimanon 10-pakka.
Onko kellään suosituksia hyvistä vaihtoehdoista? Ei tartte olla se halvin, mutta taidan enimmäkseen työmatka-ajoa cyclolla harrastavana skipata kaikki carbon hifi-kiekot.
Fillarihan on Poison-Bikesin Opium mallinen 2014 vuodelta ja QR -akselilla, nykyinen periksi antanut kiekkosetti siis Novatec SL IS navalla ja Bor 366 vanteella.
Allekirjoittanut painaa 86kg, fillari sen 11kg ja läppärilaukku varmaan sen 6kg kamoineen
= tuleehan tuosta jo sen yli 100kg painoa eli kävi mielessä sekin, että olisko toi vaan ajan kanssa antanut periksi?
Toisaalta, kun on selkeesti muutaman pinnan kohdalta pieni halkeama niin luulis, että jos painon alle hajoaa vanne niin menisi oikein kunnolla halki tai mutkalle?
Ja painoahan tässä on tarkoitus ainakin kymmenen kiloa ottaa hiljakseen pois.
Tuollaisia katselin, noihin kaiketi saa sellaset kierteelliset holkit tms. jotka kaventaa thru axlen QR :lle sopivaksi :
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-disc-ta-11s-shimano-wheelset-502783/wg_id-4728
ja sitten edukkaampi vaihtoehto:
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-24-spline-qr-11s-shimano-wheelset-502768/wg_id-4728
Kiinnostaa eniten nämä teollisilla laakereilla varustetut versiot.
Kivijalkamyymälöissä valitettavasti melkeinpä pelkkä takakiekko on likellä ylläolevien kiekkosettien hintaa, tokihan sitä voisi aina käydä tinkaamassa ennenkuin tilaa.
Jatkossa katson paineet tarkemmin, ettei tule liioiteltua, mutta luulis, että tollaset hiukka maantiehenkisille kumeille tarkoitetut vanteet nyt pitäis jotain 5 baria melkeinpä kestää, olen varmaan väärässä.
Jos tulee ideoita mieleen tai kommentteja saa heitellä -> jossain 200-400€:n haarukassa liikun, mutta mielellään suht. hyvät.
Kai tuolta Poison bikesilta voisi kysäistä, että kuuluuko ton vanteen haljeta 3 vuoden käytön jälkeen, mutta en viittis koko kiekkoa Saksaan lähettää ja vastaus on kuitenkin, että itse olet sössinyt.
Tuosta vanhasta kiekosta voisi ottaa itselleen sellaisen talviprojektin, että koettaa purkaa, ostaa uuden vannekehän ja koettaa netin ohjeilla rakentaa itse.
Siitä joko saa varakiekon tai sitten kattokruunun aihion.
Siinä samalla katselin takavannetta ja äimistyin, kun siellähän oli kolmen pinnan kohdalla halkeama?
Mitä pirua, liekö perua 1,5 vuoden takaisesta huoltokeikasta, jossa vanteita rihdattiin (olisko vedetty pinnat liian tiukalle?), vai parin vuoden takaisesta pannutuksesta ratikkakiskoon taikka liian kovista paineista?
Jälkikäteen tietysti katsoin, että vanteen kyljessä (BOR 366 29er) sanotaan, että max. pressure 3,5bar -> varmaan tullut työnnettyä 5 bariakin tonne renkaisiin.
Tosin samat paineet ollut etuvanteessa eikä siinä näy minkäänlaista vikaa.
No, nyt pitäis sitten katsoa uutta levyjarrullista takavannetta cycloon, jossa siis Shimanon 10-pakka.
Onko kellään suosituksia hyvistä vaihtoehdoista? Ei tartte olla se halvin, mutta taidan enimmäkseen työmatka-ajoa cyclolla harrastavana skipata kaikki carbon hifi-kiekot.
Fillarihan on Poison-Bikesin Opium mallinen 2014 vuodelta ja QR -akselilla, nykyinen periksi antanut kiekkosetti siis Novatec SL IS navalla ja Bor 366 vanteella.
Allekirjoittanut painaa 86kg, fillari sen 11kg ja läppärilaukku varmaan sen 6kg kamoineen
= tuleehan tuosta jo sen yli 100kg painoa eli kävi mielessä sekin, että olisko toi vaan ajan kanssa antanut periksi?
Toisaalta, kun on selkeesti muutaman pinnan kohdalta pieni halkeama niin luulis, että jos painon alle hajoaa vanne niin menisi oikein kunnolla halki tai mutkalle?
Ja painoahan tässä on tarkoitus ainakin kymmenen kiloa ottaa hiljakseen pois.
Tuollaisia katselin, noihin kaiketi saa sellaset kierteelliset holkit tms. jotka kaventaa thru axlen QR :lle sopivaksi :
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-disc-ta-11s-shimano-wheelset-502783/wg_id-4728
ja sitten edukkaampi vaihtoehto:
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-24-spline-qr-11s-shimano-wheelset-502768/wg_id-4728
Kiinnostaa eniten nämä teollisilla laakereilla varustetut versiot.
Kivijalkamyymälöissä valitettavasti melkeinpä pelkkä takakiekko on likellä ylläolevien kiekkosettien hintaa, tokihan sitä voisi aina käydä tinkaamassa ennenkuin tilaa.
Jatkossa katson paineet tarkemmin, ettei tule liioiteltua, mutta luulis, että tollaset hiukka maantiehenkisille kumeille tarkoitetut vanteet nyt pitäis jotain 5 baria melkeinpä kestää, olen varmaan väärässä.
Jos tulee ideoita mieleen tai kommentteja saa heitellä -> jossain 200-400€:n haarukassa liikun, mutta mielellään suht. hyvät.
Kai tuolta Poison bikesilta voisi kysäistä, että kuuluuko ton vanteen haljeta 3 vuoden käytön jälkeen, mutta en viittis koko kiekkoa Saksaan lähettää ja vastaus on kuitenkin, että itse olet sössinyt.
Tuosta vanhasta kiekosta voisi ottaa itselleen sellaisen talviprojektin, että koettaa purkaa, ostaa uuden vannekehän ja koettaa netin ohjeilla rakentaa itse.
Siitä joko saa varakiekon tai sitten kattokruunun aihion.