Näytä tavallinen näkymä : Levyjarru ei pidä
Osaako joku sanoa, miksi en saa levyjarrua toimimaan kunnolla. Olen vaihtanut jarrupalat ja ilmannut jarrut onnistuneesti, mutta jostain syystä jarrut ulisee ja luistaa. Etujarru nappaa kiinni napakasti, mutta takajarrun kanssa on ongelma. Takajarrun kahvakin on huomattavasti löysempi kuin etujarrun kahva.
maalinni
10.08.2017, 20.16
Miten teet satulan keskityksen?
1. Satulan pultit aavistuksen löysälle
2. Rengas pyörimään
3. Kunnon puristus jarrukahvasta
4. Pulttien kiristys vuorotellen samalla kahvaa puristaen
5. Jos laahaa, niin uudestaa. Yleensä onnistuu ekalla.
Ja uudet palathan pitää sisäänajaa muutamalla kunnon jarrutuksella, ennen kuin toimivat kunnolla.
Toinen satulan männistä jumittaa?
Munarello
10.08.2017, 20.56
Vakiovastaukset avauspostin tapaisiin ongelmiin ovat: ilmaa systeemissä + öljyä paloilla/jarrulevyllä. Nämä olivat syyt minunkin pyöräni jarruongelmiin.
Olen onnellinen, että yhdessäkään pyöristäni ei ole levyjarruja. En haluaisi kysyä foorumeilla, että miksi jarrut eivät toimi kuten haluaisin.
Esitän sitävastoin kysymyksen, että mistä löytyisi uusia maastopyörän hiilikuiturunkoja 29er kokoon, missä olisi vannejarrujen paikat! Levyjarrut eivät käy missään tapauksessa!
Tai sitten voipi opetella levyjarrujen salat.. Perin yksinkertainen toimintaperiaate hahmotettavaksi. Oman kokemuksen mukaan vähemmällä huollolla selviää kuin vannejarruilla. Yleensä ne vaan toimii ilman mitään.
Olen tehnyt kaikki perus temput, mitä youtube on täynnä. Jostain syystä takajarru ei vaan pelitä. Voikohan olla jotenkin vioittunut?
Jartsu01
10.08.2017, 22.58
Ihan uteliasuudesta kysyisin miitkä jarrut kyseessä?
Tuohon kahvan löysyyteen on yleensä itsellä ollut syynä ilmakupla ja/tai kuluneet palat merkistä/mallista riippumatta.
Joissain jarruissa on kahvan tyhjän liikkeen säätö (esim. Shimano XT:ssä). Jos se on väärässä asennossa tulee liian pitkä tyhjä liike ennen kuin kahva aloittaa sylinterin painamisen.
Jos noilla ei parane, niin katso näkyykö jossain vuotoa johon paine karkaa.
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
Tai sitten voipi opetella levyjarrujen salat.. Perin yksinkertainen toimintaperiaate hahmotettavaksi. Oman kokemuksen mukaan vähemmällä huollolla selviää kuin vannejarruilla. Yleensä ne vaan toimii ilman mitään.
En ole varma, että vastasitko minulle. Jos et osaa huoltaa vannejarruja, niin miten voit osata huoltaa jarruja, joita tuskin kukaan osaa huoltaa.
En ole varma, että vastasitko minulle. Jos et osaa huoltaa vannejarruja, niin miten voit osata huoltaa jarruja, joita tuskin kukaan osaa huoltaa.
Meinaatko oikeasti, että levyjarruja ei osaa kukaan huoltaa?
Meinaatko oikeasti, että levyjarruja ei osaa kukaan huoltaa?
En väittänyt, että kukaan ei osaa huoltaa levyjarruja, jotkut harvat osaavat. Jokainen osaa huoltaa vannejarruja, jos viitsii perehtyä muutamaan periaatteeseen!
maalinni
11.08.2017, 06.47
Toinen satulan männistä jumittaa?
Tämä kannattaa tsekata. Eli palat irti ja paina varovasti kahvasta. Liikkuvatko molemmat männät yhtä paljon. Jos ei niin, paina toista mäntää pohjaa ja jotain kevyttä öljyä toisen männän juureen ja herkistelyä. Sama toiselle männälle.
En väittänyt, että kukaan ei osaa huoltaa levyjarruja, jotkut harvat osaavat. Jokainen osaa huoltaa vannejarruja, jos viitsii perehtyä muutamaan periaatteeseen!
Ei levyjarrun huolto juuri kummoisempi asia ole ja tarttee tehdä harvoin. Eipä siihen muuta kuulu kuin palojen ja nesteen vaihto (jälkimmäinen usein laiminlyödään) ja rakenteesta johtuva herkistely, jota omiin pyöriini en ole koskaan tehnyt. Vannejarrujen kanssa sai säätää huomattavasti enemmän.
Eli aivan yhtä opeteltavissa oleva asia kuin mikä vain pyörään liittyvä.
Madone 4.9
11.08.2017, 08.24
Osaako joku sanoa, miksi en saa levyjarrua toimimaan kunnolla. Olen vaihtanut jarrupalat ja ilmannut jarrut onnistuneesti, mutta jostain syystä jarrut ulisee ja luistaa. Etujarru nappaa kiinni napakasti, mutta takajarrun kanssa on ongelma. Takajarrun kahvakin on huomattavasti löysempi kuin etujarrun kahva.
Kuten hyviä neuvoja tullut: mäntä jumissa, taikka sitten mäntä vuotaa, eli nesteet pääsee karkuun---> rupeaa ulisemaan. Näin itselläni.
H. Moilanen
11.08.2017, 09.58
Puutteellinen teho, kahvan löysyyn ja jarrun ulina viittaavat nestevuotoon tai ilmaan systeemissä. Potentiaalisia vuotopaikkoja ovat letkuliitokset tai männän kumit. Ei ole vaikea korjata.
maalinni
11.08.2017, 11.58
Puutteellinen teho, kahvan löysyyn ja jarrun ulina viittaavat nestevuotoon tai ilmaan systeemissä. Potentiaalisia vuotopaikkoja ovat letkuliitokset tai männän kumit. Ei ole vaikea korjata.
Itse taistelin keväällä vuotavan jarrun kanssa. Lopulta meni vaihtoon koko jarru, onneksi uuden sain parilla kympillä Saksan maalta. Vuoti sieltä kahvan juuresta, joten ei auttanut uusi letkuliitoskaan.
Olen onnellinen, että yhdessäkään pyöristäni ei ole levyjarruja. En haluaisi kysyä foorumeilla, että miksi jarrut eivät toimi kuten haluaisin.
Esitän sitävastoin kysymyksen, että mistä löytyisi uusia maastopyörän hiilikuiturunkoja 29er kokoon, missä olisi vannejarrujen paikat! Levyjarrut eivät käy missään tapauksessa!
Päinvastaisiakin kokemuksia on. Itellä kolme pyörää, joissa kaikissa levyjarrut. Toimii (ja pitää) todella hyvin. Ainoa huomioitava homma on toi satuloiden keskittäminen, mutta sekin on helppoa kuin heinänteko.
Ihan uteliasuudesta kysyisin miitkä jarrut kyseessä?
Tuohon kahvan löysyyteen on yleensä itsellä ollut syynä ilmakupla ja/tai kuluneet palat merkistä/mallista riippumatta.
Joissain jarruissa on kahvan tyhjän liikkeen säätö (esim. Shimano XT:ssä). Jos se on väärässä asennossa tulee liian pitkä tyhjä liike ennen kuin kahva aloittaa sylinterin painamisen.
Jos noilla ei parane, niin katso näkyykö jossain vuotoa johon paine karkaa.
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
Jos jarruissa on ilmakupla / ilmaa, niin oikeasti se ilmenee siten, että kahvan pystyy vetämään tankoon asti. Tosin pyörässä myös loppuun kuluneet palat aiheuttavat saman vaikutuksen. Mutta jos kuluminen on poissuljettu, niin ilma kertoo itsestään kuvatulla tavalla. Nimimerkillä "30v moottoripyörien levyjarruja ilmannut". Noissa nestemäärät, mäntien koot ovat huomattavasti isommat ja noissakin pienen pieni kupla aiheuttaa sen, että kahvan saa kiskoa tankoon.
maalinni
11.08.2017, 21.16
Pari kertaa olen meinannut vetää auton alle jäätyneillä V-jarruilla, joten ei niihin ole palaamista levyjarrujen jälkeen.
Jos hydrauliset tuntuu hankalilta niin sitten mekaaniset, ne yhtä helppo huoltaa ja säätää kuin v-jarrutkin...
Lämpi Mämpi
13.08.2017, 00.22
Itellä oli robleemia Shimano M355 takajarrun kanssa, kova ulina ja rengasta pystyi pyörittämään käsin vaikka kahva oli pohjassa.
1. Motonetin jarrukliinerillä levyn ja palojen puhdistus, toimi auttavasti hetkisen.
2. Palojen pesu fairyllä, toimi auttavasti tovin.
3. Jarrusatulan mäntä ei vaikuttanut vuotavan joten hioin paloja Mirka P150:llä kunnes tulivat tuoreen värisiksi, levyä hiposin kevyesti 400:lla. Yli kymmenen voimakasta jarrutusta ja alkoi ottamaan paremmin kiinni, lenkin jälkeen ottaa kiinni melkein yhtä tiukasti kuin etujarru.
Ilmauskitti on vielä matkalla, voi sen kanssa sitten sählätä ja sotkea palat uudestaan.
Ketjuja rasvatessa ruiskutettavalla ketjuöljyllä on helppo kanssa rasvata levyt, ihan noin vain.
Minä olen taistellut saman kuvion kanssa, eli ilmaus on kunnossa (kahva on napakka), mutta pito oli huono ja äänekäs. Nyt on vaihdettu kaikki osat ja nyt pitää, joten väitteeni on seuraava
1) Pehmeät kahvat = ilmausongelma
2) pito&äänivaivat = vaihda palat ja levyt ja varmista, ettei järjestelmä vuoda öljyä.....mutta toisaalta sen vuodon pitäisi näkyä pikkuhiljaa pehmeänä kahvana, koska sieltä menee sinne ilmaa. Jos haluat säästää niin vaihda vain joko levy tai pala, mutta on riskinä, että päädyt kumminkin vaihtamaan molemmat.
Se mikä minua vaivaa on tuo jarrukliinerin tehottomuus. Eli mikä levy&pala yhdistelmässä voi mennä siten pieleen, että kliineri ei auta? Minäkin saavutin hyvän tuloksen vaihtamalla levyt ja palat, mutta ei se uusi levy ja pala nyt ihan oikeasti paljon erinäköinen ole kuin vanha. Voiko siis lika imeytyä levyyn ja jäädä liukenematta kliineriin?? Palaan se toki voi imeytyä, mutta pitäisihän se öljypohjainen lika saada kaasupolttimella poltettua paloista irti. Eli minua vaivaa nyt eniten se miksi toinen levy pitää ja toinen ei, eikä niiden levyjen välillä ole mitään silminnähtävää merkittävää eroa?
Nyt harjoitukset jatkuvat levyn perusteellisella puhdistuksella ja hionnalla, jonka jälkeen testaillaan tuliko siitä kelvollinen vai ei. Haaste tässä on se, että en minäkään pysty ymmärtämään miksi kahdesta levystä toinen pitää ja toinen ei. Homma on siis henkimaailman juttu ja se aiheuttaa turhaa mystiikkaa ja pelkoa näitä kohtaan. Lohdullista on, että halvatkin osat tuntuvat pelaavan hyvin, eli osien vaihtelu ei kohtuuttomia pääomia syö. Mutta jokatapauksessa joku silminnähtävä tolkku ja peruste eri levyjen toimimiselle ja toimimattomuudelle pitäisi löytää ja se tässä nyt minua eniten vaivaa.
Mitä öljyä muuten mäntien tyveen/tiivisteeseen uskaltaa laittaa jos haluaa varmistella että liukuvat kuin alan leffassa? Ja varmaan tippoja vaan ettei sitten se öljy leviä(?)
noniinno
08.09.2017, 16.16
^Jarrumäntärasvaa tai jarrunestettä/öljyä.
Mitä tietysti ei satu olemaan kuin niiden 3 fillarin letkuissa missä levyt. Paitsi pitäisi olla pieni pullo n.20v vanhaa maguran bloodia, sehän on on jotain mineraaliöljyä tms.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.