Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Apuja keskiölaakerin huoltoon - Kuningaskulkuri vm. ~80



TeekooVee
09.08.2017, 13.38
Mulla on tuollanen 38v vanha aktiivikäytössä oleva Kuningaskulkuri johon ei ole koskaan tehty keskiöhuoltoa.

Olisko joku tehnyt joskus kyseisessä fillarissa käytettyyn keskiöön huollon ja osaisi neuvoa miten mun tulisi edetä?

- Niksit avaamiseen varmasti tärkeimpänä
- Tarvittavat työkalut
- Jos osa ei enää huollolla selviä -mitkä käyvät korvikkeeksi Vanhaan Kunkkuun? Mieluiten kyllä pidän mahd. paljon alkup osia ajossa.
- Luotettava paja joka tekisi kyseisen operaation maksusta HKI/PK?

Käytännössä kokemus ja taidot on sillä tasolla että kaiken muun osaa purkaa täysin osiin, huoltaa ja saattaa vielä ajokuntoonkin. Joten olisi varmaan aika opetella tämäkin...

TERU
09.08.2017, 14.45
Ei kokemusta eikä suoria vastauksia kysymyksiisi, mutta kirjastosta löytyy hyviä huoltokirjoja noihin vanhempiin. Kammet vaatinevat ulosvetäjän ja saattavat olla lujassa, jos ei koskaan noita ole irrotettu. muutoin keskiö avautuu tampilla ja vasaralla, koska taitaa olla ns. kilpakeskiö. Huoltoliikettäkään en kykene suosittelemaan, mutta niitä on paljon siellä päin.

nure
09.08.2017, 20.28
Laitas keskiöstä kuva niin voi jotain muistua mieleen...

Moska
09.08.2017, 20.50
Jos tuo on yksiosaisella taivutetulla kammella, niin se purkaantuu vasemman puolen lukkomutterin ja laakerin kartion irroittamalla. Jonkinlainen haka avain tai tappi ja vasara.
Mallista riippuen kammen voi pujottaa pois tai sitten joutuu naputtamaan laakerinkoolit rungosta ensin.
Pedaalit tietenkin pois ensin

Laroute
09.08.2017, 20.55
Todennäköisesti fauber keskiö ja muistaakseni Helkamassa tuolloin kuulakupit isolla reijällä, joten kuulakuppeja ei tarvitse irroittaa, jotta saa kammen kiepsautettua pois keskiöstä. Jos kuitenkin on pienillä reiillä, niin sitten molemmat kuulakupit irti, että voi vaihtaa rattaan puoleiset kuularenkaat uusiksi. Tarpeentullen myös kuulakupit ja kartiot.

Kampihan tuossa on yhtä rautaa akseleineen, eli S-muotoinen.

STN
09.08.2017, 21.13
Jos englanti sujuu, niin RJ The Bike Guy (https://www.youtube.com/channel/UCaAK2FaxQ2xiBbAUVZsvDYQ) -kanavalla on paljon videoita eri keskiöiden purusta ja kasaamisesta. Ei tee kaikkea taiteen ja sääntöjen puittessa, mutta pääsee ainakin alkuun.

ibeatyouanytime
09.08.2017, 21.52
Kammet irti. Hakkaat puuvasaralla. Laakerikupit on luultavasti jollain liimalla kiinni niin vasaraa taas. Öljysuoja irti, laakerit pois, putsaus ja rasvaus. Helppoa kuin heinänteko.

MacKonte
09.08.2017, 22.43
Tuon ikäisessä Kuningaskulkurissa on mun mielestä Shimano 600 EX -kammet, joten ei taida olla Fauber. Tavallisessa Kulkuri XII on Shimano OX eikä siinäkään Fauberia.

Parit tuollaiset on osuneet kohdalle sellaisina, jossa kammen pultti toimii itsessään ulosvetäjänä, jolloin ei tarvita erillistä kammen ulosvetäjää. Jos pultti ei vedä kampea ulos, tarvitset kammen ulosvetäjän.

arctic biker
10.08.2017, 07.37
Tässäkin tapauksessa kuva ei vain kiva mutta ihan pakollinen.

nure
10.08.2017, 08.57
MacKonten kanssa samaa mieltä, eikös runkokin ollut jotain hitsattua Reynoldsin putkea ja osat juuri Shimanoa, nelikantti mutten laakerin mitoista ole lainkaan varma. Yhä kuvaa odottaen...

Laroute
10.08.2017, 10.48
Tuon ikäisessä Kuningaskulkurissa on mun mielestä Shimano 600 EX -kammet, joten ei taida olla Fauber. Tavallisessa Kulkuri XII on Shimano OX eikä siinäkään Fauberia.

Parit tuollaiset on osuneet kohdalle sellaisina, jossa kammen pultti toimii itsessään ulosvetäjänä, jolloin ei tarvita erillistä kammen ulosvetäjää. Jos pultti ei vedä kampea ulos, tarvitset kammen ulosvetäjän.

No, niinpäs olikin kellokeskiö tuossa. Muisti pätkii taas.

TeekooVee
11.08.2017, 13.03
Tuossa olisi kohdekuvat:

https://farm5.staticflickr.com/4421/36451830306_4a3a2c0267_z_d.jpghttps://farm5.staticflickr.com/4334/36101214140_8fd27389e9_z_d.jpghttps://farm5.staticflickr.com/4381/36498053505_899972e5a0_z_d.jpg

TeekooVee
25.06.2019, 13.59
Tuossa tosiaan tuo kuusiokolopultti toimisi ylosvetäjänä.

Ongelma on että kampi ei irtoa.

Elikkäs puu/massavasaraa sitten tarjoillaan?

TERU
25.06.2019, 14.17
Jo vain sopiva kopsautus auttaa, kiristä vähitellen varovaisesti ulosvetäjää ja sitten taas kopsautus kammen varteen. Tietenkin sitä vaurioittamatta, kyllä se siitä irtoaa.

TERU
25.06.2019, 17.41
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja palstalta apua haettuaan homma on varttia vaille valmis!
Mikäpä kiire vanhan pyörän elämässä?

TeekooVee
27.06.2019, 10.08
Eipä kiirettä ole - mutta klabbia alkaa olemaan keskiössä. Ehdin tässä välillä (2017->) käyttämään sen korjaamolla, jossa eivät saaneet polkimia rikkomatta irti, joten jäivät kiinni vielä.

Jos tuon keskiön saisi vaihdettua tai huollettua niin sitten olisi mielekästä huoltaa runko siistiksi seuraavaksi.

Marsusram
27.06.2019, 13.00
Eipä kiirettä ole - mutta klabbia alkaa olemaan keskiössä. Ehdin tässä välillä (2017->) käyttämään sen korjaamolla, jossa eivät saaneet polkimia rikkomatta irti, joten jäivät kiinni vielä.

Jos tuon keskiön saisi vaihdettua tai huollettua niin sitten olisi mielekästä huoltaa runko siistiksi seuraavaksi.
Ulosvetokansi saattaa hajota jos kampi on jämähtänyt akseliin. Kerran sain rikki (RF) vastaavan, kannen lyhyt kierre korkkasi.
Luultavasti on myös mahdollista käyttää tavallista ulosvetäjää, purkamalla kansi ja pultti ensin pois tieltä, jos lähtevät. Kannen kierre on usein sama kuin ulosvetäjässä.

TERU
27.06.2019, 13.24
Käviskö näennäishuolto keskiölle; rattaan vastakkaiselta puolelta lukkorengasta löysemmälle laakerin kiristys ja lukinta uudelleen. Satulatolpan kautta sumutettavaa vaseliinia keskiöön ja toive sen perille menosta. Kampia ei kannata rikkoa väkivalloin avaamalla.
Tuohon tapaan tein yhden kanssa, navat, ohjauslaakeri ja muu huolto onnistui ihan kunnolla. Ajoin kolme kesää, jotain muutaman tuhannen luokkaa ja pyörä tulee vieläkin vastaan uuden kuskin ajamana.

Scarabeida
31.07.2019, 11.35
Jos tuon keskiön saisi vaihdettua tai huollettua niin sitten olisi mielekästä huoltaa runko siistiksi seuraavaksi.

Itse kokeilisin liottaa crc:llä vaikka viikon verran, päivittäin käy hieman suhhauttamassa tuonne kammen juureen. Olen kasaamassa Kunkun runkoon osia ja nuo kammet ois kyllä unelma. Nopsasta irrottelen osia ja sain kahdessa päivässä irti kammet liuottamalla.

TeekooVee
12.08.2019, 09.14
Nonni - nyt on melkein osissa tuo. Rattaanpuolen kampi on vielä kiinni akselissa (mutta setti on irrallinen) - runko on kuorittu.

Kammet vahingoittuivat harmillisesti kun tuli lyötyä parikertaa massavasaralla ohi.

Toimenpiteet joilla non-drive-kampi lähti:

WD40 kylvetystä pari päivää
Massa vasaralla ulospäin väkivalloin irroitus

WD40 kylvyssä oli samalla myös keskiön kierteet - hyvin oli imeytynyt koska putkimiehen pihdeillä lukkorengas irtoisi kohtuu pienellä vaivalla.

TeekooVee
21.08.2019, 08.14
Nyt näyttää paremmalta:
https://live.staticflickr.com/65535/48589901987_7ec6a8bacd_z_d.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/48589761916_3b5991221b_z_d.jpg

Murgo
23.08.2019, 05.24
Noihin jumittuneisiin osiin tekee yleensä pieni varovainen lämmitys esim. pienellä kaasupolttimella ihmeitä. Ei tarvitse korventaa punahehkuiseksi, sellainen 100-150 astettakin auttaa usein etenkin irrotusöljyn kera paljon.

Itsellä hiukan samansuuntainen projekti aluillaan, 90-luvun alun täysjäykästä Peugeot-maasturista tarkoitus tehdä huonon kelin työmatkapeli, maantietanko, kulahtaneen kolmirattaisten nelikanttikampien ja keskiön vaihto nykyaikaiseksi kaksirattaiseksi yms.