Näytä tavallinen näkymä : Kun ei kiekko pysy suorassa...
nikobiker
05.08.2017, 19.43
Bontragerin 24 pinnainen levyjarrullinen takakiekko. Joka lenkin jälkeen tulee useampi milli heittoa vanteeseen, vaikka lähtiessä oli suorassa. Olen nyt monen lenkin jälkeen aina kiristellyt pinnoja ja laittanut vannetta suoraan. Tänään esim. 110 km lenkin jälkeen oli yksi pinna löystynyt, niin ettei tukenut enää yhtään. Kahteen kohtaan kehällä oli tullut isohkoa heittoa. En ymmärrä, miten pinnat voi noin elää.
Kilometrejä vanteella ja navalla n. 13500, pinnat vaihdettiin n. 4000 km sitten. Tämä meininki alkoi siitä, kun tuossa aiemmin tänä vuonna paukahti nippeli kappaleiksi, pinna irtosi ja kiekkoon tuli roimaa pystyheittoa. Rihtautin kiekon ja vaihdatin samalla kaikki nippelit.
Risuja nippelinvaihtajalle, pinnat jääneet epätasaiseen kireyteen, nyt tarttis hyvä ammattilainen asialle, tai pätevöitynyt harrastaja.😊
Itse ainakin kaikki ko. valmistajan peruskiekot kiertänyt juuri rihtauksessa pysymisen ja surkeiden napojen vuoksi. Usein jos vika toistuva niin vika jossain vaiheessa "ravintoketjua".
Toinen syy miksi kiekkoon voi tulla heittoa on hajonnut kehä. Olen ajanut vuosien varrella neljästä takakiekosta kehän halki nippelin juuresta. Kiekko ei tämän jälkeen enää pysy suorassa, koska harjennut kehä estää pinnojen kiristyksen tasakireyteen.
Kehä voi näyttää selvästi rikkinäiseltä tai sitten nippelinreiän vieressä voi olla aivan hiuksenhieno halkeama.
http://www.cyclingabout.com/wp-content/uploads/2015/12/Cracked-Mavic-XM719-Rim-1000x556.jpg
Hyvin on ajetun näköinenkin! Holkit tulevat läpi ja kylki paperin ohut, voiha tuon ajaa huvikseen loppunkin, kun kotikulmilla liikkuu.😊
timppa_234
06.08.2017, 09.37
kiekosta ei saa kelvollista enää kun se on saanu kunnolla hittiä. Alumiinivanne muuttaa muotoaan ja sitä ei pysty pitämään pinnoilla mitenkään suorassa. Uus kiekko.
kiekosta ei saa kelvollista enää kun se on saanu kunnolla hittiä. Alumiinivanne muuttaa muotoaan ja sitä ei pysty pitämään pinnoilla mitenkään suorassa. Uus kiekko.
Jep. Jos huumori riittää askarteluun niin tuollainen kiekko olisi hauska purkaa ja tarkastaa minkälaiseen asentoon kehä päätyy vapaana ilman mitään jännitystä. Sitten voikin arvioida onko kiekon rakentaminen sille kehälle enää järkevää.
Hyvin on ajetun näköinenkin!
No tuo oli vain joku netistä löytynyt kuva, mutta aivan samalta se näytti yhdessä omassa kiekossa. Tuo ei välttämättä johdu jarrupintojen kulumisesta, koska vastaava on tapahtunut myös liki uusilla levyllisillä kiekoilla. Otin niistä eilen kuvia, kun ajattelin kysyä myyjältä miten niiden kanssa toimitaan.
nikobiker
06.08.2017, 11.11
Katsoin läpi kiekon ja nippeleiden kohdalla ei ollut missään säröjä. Ihan hyvältä näyttivät. Tosin venttiilinreiän kohdalla oli halkeama:
https://docs.google.com/uc?id=0B4A-VxfLKx6CVkJmWlMyd2kyc1U
Liekö tuolla mitään tekemistä ongelman kanssa. Ehkä kehä on sitten vain väsynyt ja elinkaarensa päässä. Onhan sillä paljon ajettu, soralla ja poluillakin rytyytetty, kuorman kanssa reissuilla ym.
Ehkä kehä on sitten vain väsynyt ja elinkaarensa päässä. Onhan sillä paljon ajettu, soralla ja poluillakin rytyytetty, kuorman kanssa reissuilla ym.
Meinasin tuossa jo aikaisemmin kommentoida että 13tkm ns. kovaa ajoa on varsinkin takakehälle ihan kunnioitettava määrä. Kuitenkin toisen ajotottumuksia on hyvin vaikea arvioida, enkä sitten lähtenyt jeesustelemaan.
Edit: Omassa käytössä maastossa käyneistä kiekoista olen tehnyt sen havainnon, että ne on enemmän tai vähemmän kulutustavaraa. Vaikka välineet yrittäisi pitää kunnossa ja käyttökin olisi kohtalaisen huolellista, välillä tulee niitä Oho!-paikkoja ja esimerkiksi kehä ottaa kovemman iskun. Kiekko on järjestelmä ja kehä on sen keskeinen osa. Jokainen kovempi isku vaikuttaa kiekon rakenteelliseen eheyteen ja jokainen korjaava rihtaus on ikäänkuin tekohengitys. Ennemmin tai myöhemmin ikä ja rasitus alkaa vaan näkyä siten, että korjaaminen muuttuu arkipäiväiseksi.
Tässä vielä kuva ongelmallisesta kehästä, joka on alkanut haljeta. Sitä ei enää saa rihdattua suoraksi. Usean nippelin juuressa on niin pieniä halkeamia, että niitä on vaikea havaita pikaisella tarkastelulla.
https://c1.staticflickr.com/5/4397/36401700265_39ed098418_b.jpg
nikobiker
06.08.2017, 22.20
Meinasin tuossa jo aikaisemmin kommentoida että 13tkm ns. kovaa ajoa on varsinkin takakehälle ihan kunnioitettava määrä. Kuitenkin toisen ajotottumuksia on hyvin vaikea arvioida, enkä sitten lähtenyt jeesustelemaan.
Edit: Omassa käytössä maastossa käyneistä kiekoista olen tehnyt sen havainnon, että ne on enemmän tai vähemmän kulutustavaraa. Vaikka välineet yrittäisi pitää kunnossa ja käyttökin olisi kohtalaisen huolellista, välillä tulee niitä Oho!-paikkoja ja esimerkiksi kehä ottaa kovemman iskun. Kiekko on järjestelmä ja kehä on sen keskeinen osa. Jokainen kovempi isku vaikuttaa kiekon rakenteelliseen eheyteen ja jokainen korjaava rihtaus on ikäänkuin tekohengitys. Ennemmin tai myöhemmin ikä ja rasitus alkaa vaan näkyä siten, että korjaaminen muuttuu arkipäiväiseksi.
Jos olisi kiekonrakennustaitoinen, niin jossain 10000 km kohdalla voisi aina vaihtaa etukiekon ja takakiekon kehät päikseen. Saisi lisää käyttöikää. Nythän tuossa olisi kiekkopari, jolla voisi harjoitella.
Maailmassa on varmaan aika paljon ajokelpoisia käytettyjä etukiekkoja.
Ajelen nyt noilla vielä ja kiristelen pinnoja niin kauan, kun ei enää huvita.
Minulla olisi toiset (32-pinnaiset) kiekot samaan pyörään, jotka kaipaisivat pinnojen vaihtoa. En tosin enää tiedä onko siinä järkeä, kun niillä on ajettu lähemmäs 20000 km. Voisi kuvitella, että 32-pinnainen kestäisi ja tukisi vannetta paremmin.
Onko tuo kiekko ollut sinulla kärryn vedossa siellä euroopan turneella? Ne kehät, pinnat ja nippelit ovat aika lujilla tuossa touhussa. Lujempaa kehää taakse ja mielellään sellainen, josta löytyy ne holkit nippelin ja kehän väliltä. Englanniksi eylets.
Käytän itse aina sun ringlen black flag kiekkoja kuorman kanssa cyclossa. Noita sai joskus XXL:stä pilkkahintaan. Kun ne takaa paukkuvat alunippelit vaihtoi messinkisiin, niin sen jälkeen on kiekko kestänyt suorassa. Noissa on kohtu paksut teräksesiset suoravetopinnat ja ne eyletit. Pinnoja vain 28, mutta ovat kyllä kestäneet hienosti.
nikobiker
07.08.2017, 21.06
Onko tuo kiekko ollut sinulla kärryn vedossa siellä euroopan turneella? Ne kehät, pinnat ja nippelit ovat aika lujilla tuossa touhussa. Lujempaa kehää taakse ja mielellään sellainen, josta löytyy ne holkit nippelin ja kehän väliltä. Englanniksi eylets.
Käytän itse aina sun ringlen black flag kiekkoja kuorman kanssa cyclossa. Noita sai joskus XXL:stä pilkkahintaan. Kun ne takaa paukkuvat alunippelit vaihtoi messinkisiin, niin sen jälkeen on kiekko kestänyt suorassa. Noissa on kohtu paksut teräksesiset suoravetopinnat ja ne eyletit. Pinnoja vain 28, mutta ovat kyllä kestäneet hienosti.
Euroopassa mulla oli eri kiekot. 36-pinnaiset pyörämatkailua varten teetetyt. Tosin olen kyllä aiemmin näillä Bontrageilla ajanut kärryn kanssa yhteensä n. 4000 km. Eikä pinnat sitä lopulta tahtoneet kestääkään.
Tuolla Teru puhui aiemmin epätasaisesta kiereydestä. Kun ei tässä nyt ole mitään menetettävää, niin saako sitä kireyttää fiilispohjalta tasattua? Pitäisikö avata kaikki pinnat ja lähteä alusta laittamaan?
"Tänään esim. 110 km lenkin jälkeen oli yksi pinna löystynyt, niin ettei tukenut enää yhtään. Kahteen kohtaan kehällä oli tullut isohkoa heittoa."/nikobiker
Noinkin harvassa pinnoja ja jokin vielä ihan tyhjän panttina! Jokin ei ole ihan kunnossa rihtauksen jäljiltä. Otapa rauhassa itse nuo tasaisen kireälle puoleltaan, pakan puoleiset pitää olla kireämmällä. Kireys tulee olla tasainen, mutta ei pinnoja saa ylikiristää. Voi olla juuri niinkuin arvelit, että ensin pitää kaikki löysätä, vois olla järkevää uusia myös kaikki pinnat. Noin harvapinnainen kiekko on melkoisen herkkä kuten onkin osoittautunut.
Myrtillus
07.08.2017, 22.34
Veikkaisin myös epätasaista kireysjakaumaa pinnojen välillä. Kehän saa suoraksi monella eri pinnankireyskombinaatiolla. Kun kehä on ensin suorassa, niin sen jälkeen alkaakin se aikaa vievä nysvääminen, kun haeskelee muista saman puolen pinnoista selkeästi kireämpää / löysempää pinnaa ja yrittää saada sen lähemmäs toisten kireyttä passaamalla viereisiä molemmilta puolilta.
Itsellä on kanssa yksi ns. puuhavanne (RS-10), joka on saanut hittiä ja jonka kanssa on tullut vietettyä paljon aikaa ja harjoitusta. Parhaimmillaan kehä oli sellainen, että töihin lähtiessä kehä oli täysin suora ja kun tuli kotiin, niin yksi nippeli oli ruuvannut itsensä kokonaan irti 40 km matkalla :-) Kyse ei ollut kuitenkaan pinnaan jääneestä jengasta vaan ihan vanteen elämisestä. Tasaisella kireysprofiililla homma meni pidempään ja kun lopullisesti kyllästyin kyseisen romun rihtaamiseen, niin löin ruuvilukitteet kehiin.
Kunnon kehät kun kasaa ajan kanssa ajatuksella ja riittävällä asennusoluella, niin niitä ei sitten tarvitse / pääse rihtaamaan pitkään aikaan vaikka kasaakin ihan vain öljyn kanssa. Toiset kasaa kiekon tunnissa, itsellä siihen menee koko päivä :-)
H. Moilanen
08.08.2017, 12.10
Pinnat pitää olla riittävän kireällä, että pysyvät kiinni.
Juuri niin kuin H. Moilanen kertoo: Pinnan pitää olla niin kireällä, että kun sen jännitys ala-asennossa on on pienimmillään, siinä kuitenkin on (veto)jännitystä. Jos jännitys häviää kokonaan, pinna pääsee liikkumaan jokaisella kiekon pyörähdyksellä ja se tulee ennemmin tai myöhemmin irtoamaan nippelistä tai katkeamaan.
Tästä videosta saa hieman käsitystä miten pinnojen jännitys muuttuu kiekkoa kuormittaessa. Pinnat nurjahtavat jossakin vaiheessa, kun jännitys muuttuu puristukseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=w4kz0k4AdI4
Ainakin uudessa kiekossa ne pinnat pitää olla samalla kireydellä. Ruuvarilla tai muulla "pimpparaudalla" kilauttaessa saman puolen pinnat soi samalla taajuudella. Helppo tarkistaa. Itellä ei ole +5tkm:n ajon jälkeen tilanne muuttunut kun osaava kiekon kasaaja nuo kasasi ja leipoi.
Juuri niin kuin H. Moilanen kertoo: Pinnan pitää olla niin kireällä, että kun sen jännitys ala-asennossa on on pienimmillään, siinä kuitenkin on (veto)jännitystä. Jos jännitys häviää kokonaan, pinna pääsee liikkumaan jokaisella kiekon pyörähdyksellä ja se tulee ennemmin tai myöhemmin irtoamaan nippelistä tai katkeamaan.
Tästä videosta saa hieman käsitystä miten pinnojen jännitys muuttuu kiekkoa kuormittaessa. Pinnat nurjahtavat jossakin vaiheessa, kun jännitys muuttuu puristukseksi.
https://www.youtube.com/watch?v=w4kz0k4AdI4
.
Aiheesta on tehty ihan tutkimuksiakin ja tietokonemallinnuksia eri tyyppisillä pinnoituksilla (radiaali, 3-yli, 2-yli jne...).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.