PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cyclocross hakusessa



McMake
05.08.2017, 16.52
Olen potenut kovaa pyöräkuumetta parin viikon ajan. Ajattelin, että pyöräilystä olisi harrastus kesäksi, kun talvet menee hiihtäessä.

Etsin pyörää, jolla voin tehdä tunnin lenkkejä kesällö. Pääasiassa ajelen maantiellä mutta myös soralle pitää päästä. Lisäksi ajelisin pyörällä ympäri vuoden töihin, edestakaista matkaa tulee n. 10 km. Ajattelisin, että cyclocross on näillä kriteereillä paras valinta.

Ajattelin aluksi budjettia 700-900 euron välillä. Testasin XXL:n pyöriä tuohon hintaluokkaan ja ei kyllä miellyttänyt. Sama ajella omalla peruspyörällä.

Tällö hetkellä paras testaamani pyörä on Felt F65X 55 cm koolla. Hintaluokka on 1500 euroa ja sen olen valmis maksamaan vielä. GT:n pyöriä kävin testaamassa mutta en ehtinyt päästä niihin kunnolla käsiksi, kun oli kiire toiseen paikkaan.

Itse olen 180 cm pitkä ja 95-100 kg painoa.

Pyörän tulen ostamaan Oulun seudulta. Vaihtoehtoliikkeitä ovat:
http://www.pyorasuvala.fi/cyclocross-1/
http://www.kempeleenkylakauppa.com/cyclo.html
https://www.specialbike.fi (jos sieltä CX pyöriä löytyy)

Kaipaisin neuvoja ja suosituksia eri pyöristä. Mielellään olisi hyvä, että pyörä löytyisi yllämainituista liikkeistä niin voisi käydä testaamassakin.

TERU
05.08.2017, 17.22
Kaikki tuttuja liikkeitä, hyvä kaikki, mutta noista keskimmäisen nostaisin, jos vaan tuo Feltti on mieleinen. Tulet saamaan hyvää ammattitaitoista palvelua koko pyörän käyttöajan, useita pyöriä heiltä jo ostanut, osia ja neuvoja saanut, vaikka väliin osia hommannut maailmaltakin.

Jani_P
05.08.2017, 17.44
Minulla ois Oulun Metsokankaalla S kokoinen Canyon Inflite AL 9. Jos haluat koeajaa niin onnistuu kyllä.

McMake
05.08.2017, 17.53
Mahtaa olla S liian pieni tämmöiselle pitkäkinttuiselle

Jani_P
05.08.2017, 18.00
Kuinka paljon sisämitta?

pee
05.08.2017, 18.47
Aika yllättävää, että 1500 euron pyörä oli parempi kuin 900 euron pyörä.

Merida CX 600: https://www.xxl.fi/merida-cx-600-1x11-2017-cyclocross-pyora/p/1122811_1_style . Jotain kokoja näyttäisi olevan Oulussakin. Tuo on sentään hydraulisilla levyjarruilla. Harmillisesti juuri jokunen viikko sitten alennusten aikaan tuon olisi tainnut saada 1200 eurolla.

McMake
05.08.2017, 19.54
90 cm aikalailla

MacKonte
05.08.2017, 19.56
Suosittelen edelleen Cannondale CaadX 105 hankintaa Pyörä-Suvalasta. Oma CaadX tuli sieltä tänne etelään puolitoistavuotta sitten ja harmittomia kilometrejä sille on kertynyt melkein 10.000km. Voimansiirron uusin 5.000km kohdalla ja takajarruvaijeri katkesi jossain 7.500km huitteilla.

Poljen tuolla työmatkaa 15km suuntaansa ja lenkeillä 50-120km menee mukavasti kaikenlaisilla teillä. Mekaaniset levyjarrut toimii ainakin vielä -25°C pakkasessa eikä takajarrun vaijerikaan jäädy, kuten joissain pyörissä.

Kannattaa kokeilla, että pyörän geometria tuntuu hyvältä. Ei ihan halpa, mutta vastinetta joka eurolle.

McMake
05.08.2017, 22.16
Tuo CaadX täytyy käydä testaamassa Suvalassa.

GT:n pyörissä kiehtoo tuo ulkomuoto. Ovatkohan hyviä ajettavia? Olen yrittänyt GT Grade Alloy 105 tyyppistä pyörää koeajoon. Mikä tuota pyörää olisi lähellä Suvalan valikoimista?

McMake
05.08.2017, 22.32
Jatkeena vielä, että näytti olevan käytetty Cannondale Caadx Disc 5 105 54 cm runkoisena myynnissä. Onkohan paljon muuttunut nykyinen versio tuosta?

MacKonte
05.08.2017, 23.25
^Käy ihmeessä kokeilemassa, jos on oikean kokoinen. Ei taida olla suuria muutoksia muita kuin takapakka. Muistaakseni 2014 on 2x10 ja 2015 alkaen 2x11. Ei ole käytännön merkitystä. Kaverillani on muistaakseni juuri 2014 ja mulla 2015 eikä muita eroja ole löydetty.

Jos tuo on sopiva, niin siinä kohtuu hinnalla vähän ajettu pyörä.

Oulunjulli
06.08.2017, 00.08
Tuo CaadX täytyy käydä testaamassa Suvalassa.

GT:n pyörissä kiehtoo tuo ulkomuoto. Ovatkohan hyviä ajettavia? Olen yrittänyt GT Grade Alloy 105 tyyppistä pyörää koeajoon. Mikä tuota pyörää olisi lähellä Suvalan valikoimista?
Oli kai siellä joku Grade hyllyssä viimeksi kun kävin. Mulla taas ei kiehdo sen ulkomuoto oikein, mutta kehuttiinhan tuota täällä vuosi sitten niin että jäi ihtelle mieleen seurattavaksi.

Jani_P
06.08.2017, 00.35
90 cm aikalailla

S liian pieni

Mohkku
06.08.2017, 05.33
Mielestäni cyclo tms. soratiekelpoinen maantiepyörä (muita nimityksiä on gravel grinder tai adventure) on ajoasennon ja monipuolisuuden takia hyvä valinta, kunhan hyväksyy sen, että talvella saattaa olla joitain päiviä, jolloin ajaminen on hiukan haastavaa. Kympin työmatkan kyllä kahlaa lähes kelissä kuin kelissä, mutta nautintoa ajaminen ei ihan aina ole ja keskinopeuksia ei silloin kannata ajatella. Yleensä, kun tiet on aurattu suht sileiksi, ei mitään ongelmaa kuitenkaan ole. Pyöräilyä pidän hyvänä lajina, mutta yläkroppa kaipaa muutakin. Uinti on tässä suhteessa hyvä lisä pyöräilyyn ja kesällä avovedet tarjoaa hienon lisän iänikuiseen kaakelien tuijottamiseen ja ruuhkaisilla radoilla muiden väistelyyn.

Uusista pyöristä puhuttaessa 1500 euron hintaluokassa on runsaasti hyviä vaihtoehtoja, kun osien laatu on on jo kohtalaisen hyvä. Heikoin lenkki on monesti kiekot. Vaikeaksi homman tekee se, että kiekkojen laatua on vaikea arvioida ja kyse on melko arvokkaista komponenteista. Tuon hintaiseen pyörään on silti mielekästä myöhemmin omia tarkoituksia paremmin vastaavia osia päivittää. Tonnin alapuolelle meneminen on ongelma niin laadun kuin tarjonnankin suhteen. Päivittämisen varaankaan ei silloin kannata laskea, koska se ei taloudellisuutta paranna.

XXL:n Merida cx600 vaikuttaa paperitietojen perusteella lupaavalta, mutta välityksiä ei valmistaja ilmoita. Veikkaan, että itse kaipaisin 1-2 vaihdetta lisää yläpäähän. Todellisuudessa noille on tarvetta vain alamäissä ja jos niissä joutuu nyt laskettelemaan hiukan liian pienillä vaihteilla, ei se keskinopeuteen oikeasti juuri mitään vaikuta. Fiilikseen ehkä enemmänkin, mutta sen merkitystä ei kannata aliarvioida. Moni on vaihtanut fiiliksen takia uudehkon pyörä toiseen. Toki eturattaan voi vaihtaa isompaan, mutta jonkinlaista kustannusta siitäkin tietysti aiheutuu.

Felt F65X:ssä on useimpia muita pyöriä pitempi runko ja jos se omiin mittasuhteisiin sopii, periaatteessa hyvä vaihtoehto sekin on. Testeissä vakaa ajettavuus on saanut kehuja. Välityksiin puolestaan kaipaisin 1-2 vaihdetta lisää alapäähän, monien minua kovakuntoisempien mielestä nykyinen on hyvä. Ilman kuormaa ja/tai suht tasaisella alueella 36-28 ratastus kuitenkin on minullekin riittävä ainakin tunnin lenkeillä. Satasen matkoilla voi tilanne olla toinen. Pakan suurentamisella ongelma poistuu, mutta sitä ennen kannattaa varmistaa, riittääkö vaihtajan kapasiteetti. Itselläni on ykkösvaihteena 36-36 rattaat ja se on omaan käyttööni (suht mäkinen varsinais-suomalainen maasto, kauppamatkat pyörällä eli ajoittain 20 kg tavaraa kyydissä jne) sopiva.

Yhdessä linkissä oli Felt V100. Sekin on mielestäni periaatteessa hyvä pyörä, mutta valitettavasti valmistajan valikoimasta poistunut malli ja sarjan halvin. Pyörä on aavistuksen enemmän maantiepyörän kaltainen kuin F65X, koska takana tahtoo olla pulaa rengastilasta. Toimii kuitenkin sopivasti rengastettuna myös soralla. Vaatimattomien osien takia kalliimmat V85 ja V55 olisivat olleet kiinnostavampia, mutta niitä ei taida enää olla saatavissa. Kannattaa kuitenkin tutustua, jos noilla reunaehdoilla kiinnostaa, vetää budjetin kireäksi ja jos oikeaa kokoa on jäljellä.

GT:stä en muuta tiedä kuin että kovasti pyörää on näissä keskusteluissa kehuttu. Täytyy kuitenkin muistaa, että yhdelle hyvä pyörä ei välttämättä ole sitä toiselle. Hyvyyteen vaikuttaa omat tarpeet ja tottumukset. Ulkonäkö on tosiaan makuasia, jossa meistä jokainen oikeassa ja muut väärässä.

Yleisesti ottaen pyörästä pitää koon ja geometrian eli käytännössä oman kropan mittasuhteiden lisäksi huomioida ainakin seuraavia juttuja:

Talvikäyttöön liittyen onko haarukoissa riittävästi tilaa nastarenkaille (yleensä 35 mm leveä on riittävä noihin, harvemmin 42 mm mahtuu). Itse pidän pyörässäni myös täyspitkiä lokareita ja sehän vie osan rengastilasta eli molemmat pitäisi mahtua. Kiinnitystä myös helpottaa, jos lokareille on olemassa kaikki kiinnikkeet. Kannattaa siis varmistaa. Nouseva trendi on 650b-rengastus eli halkaisijaltaan aavistuksen pienempi vanne. Se tarjoaa joskus mahdollisuuden laittaa leveämpää rengasta, jolloin renkaan paksuuden kasvaessa halkaisija pysyy lähes samana kuin koossa 622 eli 700 eli 28" (tervetuloa rengaskokomerkintöjen ihmeelliseen maailmaan). Talvirenkaita en 650b-luokkaan ole vielä löytänyt ja koska homma vaatii muutenkin toisen kiekkosarjan hankinnan, ihan ensimmäinen huomioitava mahdollisuus tämä ei ole. Ilmiöön saattaa kuitenkin jo nyt valimoimaa selatessa törmätä ja ainakin Konalla on tulossa Rovesta 650b-malli. Nykyinenkin Rove on tutustumisen arvoinen vaihtoehto, jos on vielä Oulusta saatavilla.

Talvikäytössä ongelmia vähentää, jos takajarru on asennettu takahaarukan päälle kuten Feltissä. Tällöin vesi ei valu vaijeria pitkin kuoren sisään jäätymään. Meridassa ongelmaa ei ole, koska siinä ei ole vaijeria, vaan hydrauliset jarrut. Se on muutenkin hyvä asia käyttömukavuuden kannalta. Jos vastaan tulee Merida Cx500, jossa on mekaaniset jarrut tai Cannondale Caadx, ongelmaa voi vähentää asentamalla n. 2 euron hintaisen haitarikumin jarruvaijerin päälle. Jotkut myös käyttää glykolia vaijerissa. Itse laitoin viime talvena kumin, kun pesun jälkeen takajarru jäätyi, mutta käyttökokemusten kannalta talvi loppui kesken.

Myyjä varmaan kehuu Meridan voimansiirtoa, kun siinä ei ole etuvaihtajaa, mutta on laaja pakka takana. Ok, mutta etuvaihtajasta ei juurikaan ole minulla harmia ollut. Joskus talvella suolatulla tiellä ajaminen on saanut sen toimimaan huonosti, mutta pesu ja voitelu on poistanut ongelmat. Se onkin ainoa asia, mitä on n. 5000 km:n aikana tarvittu (Sram Apex). Laaja pakka on taas makuasia. Yksi pitää maantieajossa välityksistä, joissa vaihteiden väliset erot ovat pienet ja se edellyttää etuvaihtajaa. Toisen mielestä 11-42 pakan porrastus on sopiva ja etuvaihtajan puuttuminen yksinkertaistaa ajamista. Kuten moni muukin asia, käyttäjästä ja käytöstä on kiinni, mikä on ja ei ole hyvä ominaisuus. Meridan välitykset on ajateltu ehkä maantieajoa enemmän monimuotoiseen käyttöön, johon voi sisältyä mm. maastoajoa.

Onko tarvetta kuljettaa tavaraa eli onko tavaratelineelle tarvetta? Jos on, kiinnikkeet helpottaa telineen asennusta. Feltin tapa laittaa jarru haarukan päälle saattaa hankaloittaa telineen kiinnitystä, mutta ei yleensä sitä estä. Omassa Trekissäni runko on muotoiltu siten että kiinnike on jarrun sijainnista huolimatta esillä, muussa tapauksessa telineeseen vaaditaan osa, jolla tielle tuleva jarru kierretään. Varmaan käytännössä ok sekin, mutta raskaasti kuormattavaan telineeseen en silti tuollaista kaipaa.

Monissa krossareissa varpaat osuu eturenkaaseen, kun kääntää jyrkästi ja polkee samaan aikaan. Tiellä ajettaessa tuosta on mielestäni haittaa harvoin, maastossa piire on huono. Tätäkin kannattaa arvioida omaan käyttöön peilaten ja ylipäätään tiedostaa koko juttu, jottei käytössä tule yllätyksiä.

Yksi rakenteellinen juttu, mikä jakaa mielipiteitä ja herättää keskusteluissa joskus tunteita on keskiö. Se voi olla joko kierteellinen tai kierteetön (press fit). Jälkimmäinen on ilmeisesti kisa- yms. käytössä tehokkaampi ratkaisu (rungon jäykkyys), tavikselle asialla ei ole muuta merkitystä kuin että se on osoittautunut luotettavuudeltaan ongelmalliseksi ratkaisuksi. Pyöräkauppiaalta kysyttäessä eroja kierteellisen ja kierteettömän välillä ei ole ja takuu korvaa kaiken maan ja taivaan väliltä, mutta se on myyntipuhetta. Toki on tapauksia, jossa ongelmia ei kierteettömässä ole kuten MacKonten Cannondale ja sehän on hieno juttu. Toisaalta on myös tapauksia, jossa edes keskiön vaihto ei ole poistanut ongelmaa kuin hetkeksi ja sellaista riesaa en itselleni haluaisi. Toki kierteellinenkin keskiö voi särkyä, mutta se korjatuu keskiön vaihdolla.

Pyörän lisäksi täytyy huomioida muut varusteet, kuten (lukko)polkimet, lukko, valaisimet (eteen ja taakse), tukijalka, kypärä, vaatetus, työkalut, varaosat ja huollossa tarpeelliset jutut (vararengas, pumppu, avaimet, öljy, pesumahdollisuus jne). Polkimissa pidän hyvänä vaihtoehtona yhdistelmäpolkimia, jossa on toisella puolella lukko ja toisella puolella voi ajaa millä tahansa kengillä. Helpottaa arkea.

Blackborow
06.08.2017, 08.32
https://www.specialbike.fi (jos sieltä CX pyöriä löytyy)

Kaipaisin neuvoja ja suosituksia eri pyöristä. Mielellään olisi hyvä, että pyörä löytyisi yllämainituista liikkeistä niin voisi käydä testaamassakin.
Spessusta löytyy tai ainakin vielä jokin aika sitten löytyi Norcon Threshold crossareita, joka on mielestäni oikein hyvä vaihtoehto, vaikka taitaa mennä tingittynäkin aavistuksen yli budjetin. Toki siellä on sitten Specializedinkin crossareita jne.

Kannattaa käydä testaamassa, fiilistelemässä jne. Tärkeintä on ostaa sellainen pyörä, joka tuntuu hyvältä siitä huolimatta, että siinä kilpailevassa merkissä saattaisikin olla pykälää parempi takavaihtaja ja jos vaan suinkin mahdollista niin venyttää budjettia sen verran, että sen saa.

Sotanorsu666
06.08.2017, 09.04
https://www.xxl.fi/merida-cx-600-1x11-2017-cyclocross-pyora/p/1122811_1_style

1299€ tänään tarjouksessa. Itse ostin hetki sitten tuollaisen myös 1x11 voimansiirron ja nestejarrujen takia ja myin merida 500 pois. Ei ole kaduttanut.

TERU
06.08.2017, 09.26
90 cm aikalailla

Kun kokomitta 180 ja haaramitta 90, on kyseessä melkoisen pitkäjalkainen pyöränostaja, saa olla tarkkana ettei runko olisi liian pitkä. Periaatteessa pitäis olla ns. lyhyt ja korkea runko. Ridley vähän siihen suuntaan esim...

Oulussa ympäristöineen on erittäin paljon cännäreitä, tyytyväisiä ovat, vahva myyjä.

paaton
06.08.2017, 09.31
https://www.xxl.fi/merida-cx-600-1x11-2017-cyclocross-pyora/p/1122811_1_style

1299€ tänään tarjouksessa. Itse ostin hetki sitten tuollaisen myös 1x11 voimansiirron ja nestejarrujen takia ja myin merida 500 pois. Ei ole kaduttanut.

Noihin muihin verrattuna todella järkevä ostos. Minä en maksaisi 1500e mekaanisilla jarruilla olevasta pyörästä.

Jami2003
06.08.2017, 09.43
Noihin muihin verrattuna todella järkevä ostos. Minä en maksaisi 1500e mekaanisilla jarruilla olevasta pyörästä.Samaa mieltä. Mekaaniset levarit ovat huonot ja vaativat huolta paljon enemmän kuin hydrauliset. Kyllä niilläkin toimeen tulee, on minullakin cyclossa, mutta ehdottomasti pitempi miinus kuin esim pykälää huonompi osasarja mitä ei edes käytännössä huomaa. Mekaaniset kyllä huomaa.

Ja vaikka kuinka 1x systeemit ovat muotia (mullakin maastopyörässä) cycloon laittaisin kyllä kahdella eturattaalla jos yhtään on tarkoitus ajaa koko skaalalla poluilta asfaltille kesät talvet.

paaton
06.08.2017, 10.03
Samaa mieltä. Mekaaniset levarit ovat huonot ja vaativat huolta paljon enemmän kuin hydrauliset. Kyllä niilläkin toimeen tulee, on minullakin cyclossa, mutta ehdottomasti pitempi miinus kuin esim pykälää huonompi osasarja mitä ei edes käytännössä huomaa. Mekaaniset kyllä huomaa.

Ja vaikka kuinka 1x systeemit ovat muotia (mullakin maastopyörässä) cycloon laittaisin kyllä kahdella eturattaalla jos yhtään on tarkoitus ajaa koko skaalalla poluilta asfaltille kesät talvet.

No joo. Yleispyörässä 2x on ylivoimainen, mutta asiaa voi ajatella vaikka niin, että nyt 1x ostamalla jää hyvin tilaa sille oikealle maantiefillariella vuoden päästä :)

Minulla on vieläkin cyclo yleiskäytössä, jossa 2x on kyllä pakollinen, mutta jatkuvasti tekee mieli vielä eri pyöriä touringiin ja cyclocrossaria 1x osilla, sen maantiepyörän lisäksi.

Syksy, talvi ja kevät ovat edessä ja tuo cx600 1x11 sram olisi tähän saumaan tosi pätevä laite 1300e hintaan.

mattimat
06.08.2017, 10.04
Samaa mieltä. Mekaaniset levarit ovat huonot ja vaativat huolta paljon enemmän kuin hydrauliset. Kyllä niilläkin toimeen tulee, on minullakin cyclossa, mutta ehdottomasti pitempi miinus kuin esim pykälää huonompi osasarja mitä ei edes käytännössä huomaa. Mekaaniset kyllä huomaa.

Ja vaikka kuinka 1x systeemit ovat muotia (mullakin maastopyörässä) cycloon laittaisin kyllä kahdella eturattaalla jos yhtään on tarkoitus ajaa koko skaalalla poluilta asfaltille kesät talvet.

Ennnen minäkin aina pidin hydraulisia levyjä absoluuttisesti mekaanisia parempina. Testien perusteella hyväksyin tarjouspyörän (Merida cx300) Tektran Spyro mekaanisisilla jarruilla. Olen ajellun keskimäärin 250 km/vko 2016 Joulukuusta saakka, pari kertaa olen vaijeria säätänyt. Eivät toimi aivan yhtä pienellä sormivoimalla kuin hydrauliset, mutta koskaan ei turvallinen pysähtyminen ole ollut jarruista kiinni. Tuo cx300 muuten mukava pyörä, mutta käsille täristää karkealla asfaltilla, ehkä se hiilikuitukeula auttaisi.

MacKonte
06.08.2017, 10.51
^Kysymys Jami2003 ym: mikä mekaanisissa levyjarruissa vaatii paljon enemmän huoltoa?

Omassa Cannondalessa Promaxin mekaaniset levyjarrut ja ajetun puolentoista vuoden ja 10.000km aikana 2-3 kertaa säätänyt vaijeria ja vastapalaa. Jos jarruilla pysähtyy riittävän tehokkaasti, mikä niissä on huonoa? Cannondalessa on myös takajarrun vaijeri viety reittiä, jossa se ei nollakelilläkään päästä vettä jäätymään vaijerin sisään.

Sotanorsu666
06.08.2017, 10.57
No joo. Yleispyörässä 2x on ylivoimainen, mutta asiaa voi ajatella vaikka niin, että nyt 1x ostamalla jää hyvin tilaa sille oikealle maantiefillariella vuoden päästä :)

Minulla on vieläkin cyclo yleiskäytössä, jossa 2x on kyllä pakollinen, mutta jatkuvasti tekee mieli vielä eri pyöriä touringiin ja cyclocrossaria 1x osilla, sen maantiepyörän lisäksi.

Syksy, talvi ja kevät ovat edessä ja tuo cx600 1x11 sram olisi tähän saumaan tosi pätevä laite 1300e hintaan.

Mulla on molemmat crossarit(merida cx600 ja bmc cx01) 1x11 systeemillä ja en ole kyllä jäänyt kaipaamaan etuvaihtajaa vielä kumpaankaan. Meridalla ajelen työmatkoja ja joskus märällä lenkkiä, kun siinä on lokasuojat. Bmc:llä ajetaan sitten gravelia, polkua ja nyt kun hommasin siihen toiset kiekot 32mm gatorskineillä, niin sillä voi jatkaa maantiekautta pidemmälle, mutta löytyy tietenkin maantiepyörä sitten erikseen ultegran sähköillä ja onhan ihan pelkässä maantiepyöräilyyn tarkoitetussa pyörässä oltava 2xsysteemi ja sähkövaihteet. 1x11 on riittänyt omiin crossari ajoihin hyvin, mutta makuasioitahan nämäkin on. Molemmissa pyörissä on 40 eturatas. Meridassa 11-42 pakka ja bmc:ssä 11-32 ja mitään ei ole ikinä jäänyt ajamatta välitys-skaalan takia.

Blackborow
06.08.2017, 11.01
Tuo Merida on hyvä vaihtoehto siinäkin mielessä, että loksujen kanssa menee ainaki 40mm renkaat. CX500:ssä piti lokaria vähän puukottaa, että sai etuvaihtajalle tilaa noin leveiden renkaiden kanssa, mutta tuossa 600 mallissa ei sekään ole ongelma.

Sotanorsu666
06.08.2017, 11.19
Tuo Merida on hyvä vaihtoehto siinäkin mielessä, että loksujen kanssa menee ainaki 40mm renkaat. CX500:ssä piti lokaria vähän puukottaa, että sai etuvaihtajalle tilaa noin leveiden renkaiden kanssa, mutta tuossa 600 mallissa ei sekään ole ongelma.

Jep. Mulla oli wtb:n nanot alla hetken aikaa ja mahtui lokareiden kanssa hyvin. Taakse ei kyllä jäänyt paljoa tilaa, mutta ei hangannut putkelta ajaessa haarukkaan. Eteen menisi leveämpikin.

Jami2003
06.08.2017, 11.22
^Kysymys Jami2003 ym: mikä mekaanisissa levyjarruissa vaatii paljon enemmän huoltoa?

Omassa Cannondalessa Promaxin mekaaniset levyjarrut ja ajetun puolentoista vuoden ja 10.000km aikana 2-3 kertaa säätänyt vaijeria ja vastapalaa. Jos jarruilla pysähtyy riittävän tehokkaasti, mikä niissä on huonoa? Cannondalessa on myös takajarrun vaijeri viety reittiä, jossa se ei nollakelilläkään päästä vettä jäätymään vaijerin sisään.Riippuu varmaan mekaanisista jarruista mutta vaatii silloin tällöin säätöä, joskus (harvoin) pyrkii jäätymään talvella eikä ole niin herkkä ja tunnokas kuin hydrauliset (esim XT) jarrut. Toimeen niilläkin tulee, onhan mullakin, mutta ottaisin kyllä esim ennemmin 105 voimansiirron ja hydrauliset jarrut kuin ultegrat ja mekaaniset. Esim nykyisten sarjojen eroja on vaikea ajossa huomata mutta väitän että tunnistan silmät kiinni hydrauliset ja mekaaniset jarrut.

Mutta makuasioitahan nämä ja mielipiteitä. Eikä toi 1x ole mikään no no sekään. Etuvaihtajaa en ole kaivannut maastureissa sen jälkeen kun 1x systeemiin siirryin ja voisihan samoin käydä cyclossa. Ite ajelen kuitenkin polulta 100+ km maantielenkkeihin of seasonilla ko pyörällä ja ajatellut että 2x olisi parempi :)

McMake
06.08.2017, 13.51
Kiitos Mohkku tästä kattavasta tietopläjäyksestä. Osassa asioita on vielä paljon sulateltavaa mutta ne hahmottunee tässä matkan saatossa.

Pitää käydä testaamassa tuo XXL:n Meridakin vielä.

Needleman
06.08.2017, 14.48
Millasiin nopeuksiin tuo 1x11 riittää? Itsellä maasturissa 1x11 ja en enään tule koskaan ostamaan maastokäyttöön 2 eturatasta. Lähinnä syksyn ja kevään maantie käytössä 1x11 arveluttaa. Talven keleille riittänee varmasti

paaton
06.08.2017, 15.00
Millasiin nopeuksiin tuo 1x11 riittää? Itsellä maasturissa 1x11 ja en enään tule koskaan ostamaan maastokäyttöön 2 eturatasta. Lähinnä syksyn ja kevään maantie käytössä 1x11 arveluttaa. Talven keleille riittänee varmasti

No sehän riippuu pelkästään eturattaan koosta. Jos laittaisi 48 piikkisen eteen, niin tuolla ajaisi kyllä hyvin maantieajotkin. Takapakka sitten voimien mukaan. 30t isompi pakka aiheuttaa kuitenkin maantielle liian isot vaihdevälit ja sen vuoksi maantiepyörissä on kaksi eturatasta.

Needleman
06.08.2017, 16.11
No sehän riippuu pelkästään eturattaan koosta. Jos laittaisi 48 piikkisen eteen, niin tuolla ajaisi kyllä hyvin maantieajotkin. Takapakka sitten voimien mukaan. 30t isompi pakka aiheuttaa kuitenkin maantielle liian isot vaihdevälit ja sen vuoksi maantiepyörissä on kaksi eturatasta.

Toki. Onko 42 edessä liian pieni maantielenkeille jos takapakka on 10-42?

paaton
06.08.2017, 16.14
Toki. Onko 42 edessä liian pieni maantielenkeille jos takapakka on 10-42?

Enpä osaa oikein sinun kunnostasi kommentoida. Omasta mielestäni 46 piikkinenkin on ehdottomasti liian pieni maantielle puhtaaseen lenkkiajoon.
Jos ajaa hiljempaa, ja tykkää rullailla alamäet vapaalla, katsellen maisemia, niin kai sitä pärjää vaikka 40 piikkisellä rattaalla.

plr
06.08.2017, 16.38
Kyllä pienilläkin välityksillä pärjää, jos kampi pyörii. Maantiellä pitkistä välityksistä on hyötyä esim. peesissä alamäessä, jolloin on helppoa säätää etäisyyttä edelläajavaan rauhallisella pyörittelyllä. Samoin olen huomannut muutaman sadan kilometrin matkoilla, että tuntuu mukavammalta ajaa alhaisemmalla kadenssilla.

Maantievehkeissä pitää olla riittävän pienet erot vaihteiden välillä, jotta löytyy sopiva kadenssi. Kuten on jo mainittu, niin 1x-vehkeissä tulee turhan suuria hyppyjä. En itse ottaisi cyclocrossariin 1x-systeemiä, koska ajan sillä melko paljon myös maantielenkkiä. Maastokäytössä 1x varmaan toimii oikein hyvin.

Dr TuKo
06.08.2017, 17.55
Toki. Onko 42 edessä liian pieni maantielenkeille jos takapakka on 10-42? Laske tuolla: http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

Needleman
06.08.2017, 18.20
Laske tuolla: http://www.bikecalc.com/speed_at_cadence

tuo oli hyvä. Ja mitä kuntoon tulee niin minulle tulisi riittämään 42-10 välitys jolloin 90 kadenssilla on vahtia tuon taulukon mukaan n. 49km/h.
Omalla kohtaa oli todella haastava totutella sramilla vaihtamiseen shimanon jälkeen. Josko se palautuis nopeammin muistista tällä kertaa.

pyöräsimo
06.08.2017, 18.36
Minulla oli GT Grade Tiagra, joka oli aloittelijalle oikein menevä peli. 2x10-vaihteet, joista ei välitykset loppuneet varsinkaan raskaassa päässä. Kovimmissa latupohjien ylämäissä paukku reisissä ei riittänyt, mutta muualla meno oli mainiota.
1x11-vaihteet yksinkertaisuudessaan silti viehättivät ja jostain syystä Kona Rove pyöränä härnäsi mieltä muutenkin. GT sitten vaihtui siihen.
Aloittelijan havaintoja: 1x11 juuri sen simppeliytensä takia on hyvä minulle. 40(etu) ja 42(taka)-välityksellä Rovella tällainen ripakinttukin nousee aikamoisia mäkiä - Gradella ei onnistunut. Jyrkissä ja/tai pitkissä alamäissä asfaltilla Roven välitykset tosiaankin saattavat loppua kesken. Minä kun vinssailen ihan huvikseni (ja lähinnä itsekseni), niin tuo ei ole haitannut. Ja kyllä, vaihteiden välit tuntuvat Rovessa suuremmilta, mutta en ole kokenut sitä hankalaksi. Rove on painavamman tuntuinen kuin Grade, mutta kun vauhtiin pääsee, sitä ei niin huomaa.

nure
07.08.2017, 18.43
^Kaverin vastaava GT päivitettiin 1x11 Rivaliin ja parempiin kiekkoihin niin pyörästä tuli aivan loistava ajokki...

ibeatyouanytime
07.08.2017, 18.48
Helpostihan nuo rieskat vaihtelee. Wigglestä 15e 50T. Ellei ole jotain Cannondalen jälkeenjääneitä spider-kampia. Silloin täytyy vaihtaa kammet. Kesäksi maantiecyclossani on 50-36/12-28 ja talvisin peruscyclovälitys. Muutama torx sen vaihtaa helposti. 1x:n 42T edessä on aivan liian pieni maantielle. Soraa jauhaa 1x:llä, mutta maantieltä kehotan pysymään pois.

johnny73
07.08.2017, 20.43
Suosittelen merida cx600:sta. Ajettu 3 kk aikana 1000km, vaihteet riittävät kuntoilijalle aivan hyvin maantiellä tai soratielle. suurinta ratasta ei tarvitse koskaan ja vasta yli 45 km/h nopeudesa loppuu välitys toisesta päästä. Itse en edes uskalla ajaa kovempaa. Jarrut ovat pirun hyvät, en ymmärrä miksi joku ostaa makaaniset jarrut vain sen takia että rungossa lukee kona tai cannondale. Merida on lisäksi kevyt ja erittäin tyylikän metallinsinisenä. Jos ajaa maantiellä, niin kannattaa rengastus vaihtaa contin gp4000 28mm leveinä. Rullaa hienosti.

Moska
07.08.2017, 20.55
^ jos alle laittaa contin gp:t, niin välitykset loppuu kesken.

MacKonte
07.08.2017, 21.06
^^Käypä lukasemassa topicia "Levyjarrut" ja mieti sitten, haluatko mekaaniset vai hydrauliset jarrut :D

Tuhannen kilometrin jälkeen en vielä olisi omasta Cannondalesta sanonut hyvää enkä pahaa....sisäänajo vasta silloin menossa. CaadX:stä on nyt puolentoista vuoden, neljän vuodenajan ja 10.000km verran kokemusta. Seuraavatkin pyörät on Cannondaleja. Ihan vaan siksi, kun noissa nykyisessä neljässä ei ole ongelmia ollut. Tosin vähiten ajetulla maasturilla on takana vasta mulla ollessa 5 000km, joten vielähän niitä ehtii :)

Ennenkuin hifistellään enemmän, muistetaan, että tässä koetetaan auttaa kaveria ostamaan ensimmäistä "kunnon pyörää". Toiset jo vaihtaa rattaita ja kampia. On ne laadukkaita pyöriä, jos ne on ostettaessa jo huonot ja vääränlaiset :D

Blackborow
07.08.2017, 21.32
^Käypä lukaisemassa "kokemuksia pressfit-keskiöistä" topic ja mieti sitten haluatko Cannondalen BB30 keskiön vai Meridan kierteellisen.

MacKonte
07.08.2017, 21.56
^Olen lukenut sen useastikin. Keskiö vaikuttaa foorumin mukaan olevan Cannondalen ja muiden pressfitiä käyttävien pyörien heikoin kohta. BB30 keskiön laakerien vaihto ei ole kallis eikä vaikeakaan homma ja jos siitä kuitenkin eroon haluaa, muunnossarjojahan löytyy. Keskustelussa on useammin kuin kerran todettu, että pressfit vaatii toimiakseen laadukkaan rungon. Jos keskiö on alunperin asennettu laadukkaaseen runkoon, laakerien vaihto on järkevää. Huonoon runkoon sitä ei kannata tehdä. Hyvässä rungossa keskiökin kestää.

Ennemmin otan hyvän pyörän pressfitillä kuin huonon pyörän sillä "paremmalla" keskiöllä :)

noniinno
07.08.2017, 23.13
Niinpä, tuo pressfit-fobia huvittaa minua. Itsellä ei ole koskaan ollut ongemia minkään keskiön kanssa. Teenkin itse huoltoni ja käytän kunnon työkaluja. Ei pääse kesämiehet naputtelemaan laakereita meisselillä ja vasaralla.

pyöräsimo
08.08.2017, 00.22
Joo, minä en lainkaan ole sitä mieltä, etteikö Grade ollut hyvä pyörä, päinvastoin. Tuo vaihteistojuttu ei itse asiassa ollut ainoa syy, miksi vaihtui. Roven suurempi tilantuntu ja muu olemus sattuivat 1x11:n lisäksi vaikuttamaan vahvasti.

Sotanorsu666
08.08.2017, 06.59
Ennemmin otan hyvän pyörän pressfitillä kuin huonon pyörän sillä "paremmalla" keskiöllä :)

Mikä tuossa meridassa on huonompaa kuin cannondalessa, kuin ehkä "brändi" joidenkin mielestä ? Mielestäni on todella tyhmää maksaa huonommasta pyörästä enemmän, vain siksi että se on jonkun merkkinen.

Mohkku
08.08.2017, 07.45
en ymmärrä miksi joku ostaa makaaniset jarrut vain sen takia että rungossa lukee kona tai cannondale.

Onko monikin valinnut mekaaniset levyt hydraulisten takia tuon takia vai rakennatko mielessäsi jotain kuvitelmia, jotka ei perustu tähän maailmaan ja sellaisen avulla pönkität Meridan valintaa?

Ei sillä, pidän Meridaa erinomaisena vaihtoehtona moneen tarkoitukseen. Perusteet on silti syytä pitää kirkkaana mielessä.

Blackborow
08.08.2017, 07.50
Niinpä, tuo pressfit-fobia huvittaa minua. Itsellä ei ole koskaan ollut ongemia minkään keskiön kanssa. Teenkin itse huoltoni ja käytän kunnon työkaluja. Ei pääse kesämiehet naputtelemaan laakereita meisselillä ja vasaralla.Ei minulla ainakaan mitää pressfit-fobiaa ole. Lähes koko kalustossa on moinen keksintö. Huvittaa vaan tuo, että nestelevarit on heti saatanasta kun internetissä on lukenut kun jollain sellaiset on hajonneet. Ilman mitään omaa käyttökokemusta.

noniinno
08.08.2017, 08.00
Ei minulla ainakaan mitää pressfit-fobiaa ole lähes koko kalustossa on moinen keksintö. Huvittaa vaan tuo, että nestelevarit on heti saatanasta kun internetissä on lukenut kun jollain sellaiset on hajonneet. Ilman mitään omaa käyttökokemusta.
Niinpä. Itse vajaanäppisenä kiroan vaijerijarrut maantiekahvoilla. Maantiejarru/vaihdekahvan ergonomiaa ei ole suunniteltu jarruttamiseen, ainakaan yläotteelta. Spyret eivät saa minulta kovin vahvaa suositusta, vaikka ovat ilmeisesti lajinsa parhaimmistoa. Kunkahan huonoja ovat sitten ne huonot?

ibeatyouanytime
08.08.2017, 09.20
Ei pressfittiä kannata repiä irti ellei kuppi mulju rungossa. Rasvaa/vaihtaa laakerit ja sen pituinen se.

Blackborow
08.08.2017, 09.31
Niinpä. Itse vajaanäppisenä kiroan vaijerijarrut maantiekahvoilla. Maantiejarru/vaihdekahvan ergonomiaa ei ole suunniteltu jarruttamiseen, ainakaan yläotteelta. Spyret eivät saa minulta kovin vahvaa suositusta, vaikka ovat ilmeisesti lajinsa parhaimmistoa. Kunkahan huonoja ovat sitten ne huonot?
Jaa-a. Mulla on tuossa Meridassa nuo Spyret ja kyllähän niillä pysäyttää, mutta ei nuo hääveiltä tunnu maastureiden jarruihin tai ST-RS685 hydroihin verrattuna mitä tulee tuntumaan ja jarruttamisen vaivattomuuteen.

pätkä
08.08.2017, 09.56
^Olen lukenut sen useastikin. Keskiö vaikuttaa foorumin mukaan olevan Cannondalen ja muiden pressfitiä käyttävien pyörien heikoin kohta. BB30 keskiön laakerien vaihto ei ole kallis eikä vaikeakaan homma ja jos siitä kuitenkin eroon haluaa, muunnossarjojahan löytyy. Keskustelussa on useammin kuin kerran todettu, että pressfit vaatii toimiakseen laadukkaan rungon. Jos keskiö on alunperin asennettu laadukkaaseen runkoon, laakerien vaihto on järkevää. Huonoon runkoon sitä ei kannata tehdä. Hyvässä rungossa keskiökin kestää.

Ennemmin otan hyvän pyörän pressfitillä kuin huonon pyörän sillä "paremmalla" keskiöllä :)

Tästä jotenkin saa käsityksen, että pressfit = BB30, vaan eipä ole.

MacKonte
08.08.2017, 10.02
Mikä tuossa meridassa on huonompaa kuin cannondalessa, kuin ehkä "brändi" joidenkin mielestä ? Mielestäni on todella tyhmää maksaa huonommasta pyörästä enemmän, vain siksi että se on jonkun merkkinen.

En verrannut nimenomaisesti Cannondalea ja Meridaa vaan puhuin yleisellä tasolla. On todellakin tyhmää maksaa huonosta pyörästä enemmän, mutta vielä tyhmempää valita tai jättää valitsematta joku pyörä sen takia, että jollain on pressfit-fobia tai pyörässä toimivat mekaaniset levarit. Cannondalen Promax Render R toimii omaan käteen kaikilla otteilla, joilla nyt yleensä sormen tai pari saa kahvan ympärille.

Alkuperäisessä viestissä, johon viittasin, haukuttiin nimenomaan keskiötä.

ibeatyouanytime
08.08.2017, 11.30
Väärin pysäytetty jos mekaanisilla levareilla saa pyörän pysähtymään!

Tukkasotka
08.08.2017, 15.54
Itse vaihdoin Gradeen 1x11 Rivalin tilalle Shimanon 105:n 2x11, takana 11-28 ja edessä 34-50 mekaanisin levyjarruin ja aion vaihtaa Rivalit takaisin. En tarvitse isompaa etulimppua oikein mihinkään, lisäksi jos laittaa rivaliin 11-36 (pärjäsin ihan hyvin myös 11-28:lla) takapakan, riittää se lähes kaikkiin ylämäkien valloituksiin. Topografiastahan tuo kait on riippuvaista, suht tasaisella pärjää ihan hyvin 1x11.

Laerppi
08.08.2017, 16.07
Eipä kyllä oman cyclon BB7 mekaanisia levyjarruja voi suositella, vinkuu sateella niin paljon ettei kehtaa ajaa. Pitää varmaan koittaa toisia jarrupaloja, muut poppakonstit on jo käytetty.

Greycap
08.08.2017, 17.13
Minulla taas nuo Spyret on ruvenneet toimimaan. Alkuongelmat johtui todennäköisesti monen asian yhteisvaikutuksesta, kahvat oli huonoissa säädöissä joten jarrutukseen ei saanut voimaa, takalevy oli lähinnä naurettava 140 mm ja palat lasittui heti alkukilometreillä kun jarrua ei pystynyt runttaamaan kunnolla minkä jälkeen se alimittainen levy ei toiminut enää sitäkään vähää. Nyt on 160 mm levy, paloista hiottu lasittumat pois eikä mitään vikaa. Eihän ne toki hydraulisten veroiset ole mutta kyllä noillakin halutessaan renkaan lukkoon vetää.

Välitykset on tosiaan niin käyttäjäkohtainen juttu ettei niihin voi mitään varmasti oikeaa sanoa. Omassa oli tehtaalta perinteiset 46/36 edessä ja 11-32 takana, vähän liian isot hyppäykset omaan makuun joten taakse 11-28 ja parani mutta pakasta jää isolla eturattaalla kolme suurinta vaihdetta lähes käyttämättä ja jyrkempiin mäkiin täytyy käyttää pienempää eturatasta jolla ei taas sitten kuitenkaan tarvitse niitä pienempiä vaihteita. Yksi sopivan kokoinen eturatas korjannee homman, luulisin että se on 40T koska silläkin pääsee tuollaisella maltillisehkolla 80 kadenssilla päälle 35 km/h mikä kyllä yksin ajellessa riittää maiseman vaihtamiseen ihan tarpeeksi hyvin.

Kyrdis
08.08.2017, 18.42
Viisaimmille kysymys, saako muuta kuin custom runkoa enää näillä spekseillä.

-laadukas teräsrunko /titaani (kuituhaarukalla)
-ei levyjarruja
-rengastila 37mm tai hiukan enemmän
-perus qr akselitkin käy
-runkosetin mahdollisuus

Näillä vastaan tullut customeja ja ritcheyn swiss Cross joka poltellut ehkä koviten. Ja aina mukavempi jos ei ihan 4130 cromolla tarvitsi mennä kuitenkaan hinnan menemättä ihan älyttömyyksiin.

stenu
08.08.2017, 19.33
^ Aika katoava luonnonvara tuollaiset hyvät perusrungot on. Valmista runkosettiä kuituhaarukalla ja noilla spekseillä ei taida olla olemassa. Soman Doublecross -runkoja löytyy aika usein aika edullisesti. Se on ihan hyvä runko ja perus-Cromoja parempaa putkea. Suoralla kaulaputkella olevan kuitukeulankin vielä löytää, mutta niidenkin vaihtoehdot alkaa olla vähissä.

Tässä (http://www.ebay.com/itm/NEW-Soma-Double-Cross-Frame-Graphite-52cm-Steel-Cyclocross-Cantilever-/371889395900?hash=item569655d8bc:g:kycAAOSwol5Yw17 Y) yksi edullinen Doublecross, jos koko natsaa. Meinasin tuon laittatuttaa pakettiin itselleni, vaikka ei olekaan akuuttia tarvetta juuri tällä hetkellä.. Jos koko ei natsaa, kannattaa kysyä HUG Bikeshopista tarjousta ja saatavuutta.

Toinen on Colossi Rambler CX Velobiasta, mutta vaikka se on Columbuksen Zonaa, ei se ole merkittävästi 4130-runkoja kevyempi enkä tiedä kokojen saatavuudesta. Muuten oiva runko, jos lyhyt ja korkea geo natsaa. Teräskeula tulee tosin mukaan.

Customin teettäminen vaatii aikaa ja jonkin verran enemmän maksuhaluja, mutta maksaa kyllä ominaisuuksien kautta sekä vaivan että hinnan takaisin. Jos tietää tarkkaan millaiset speksit haluaa, niin Cyclo Bicycles esimerkiksi on hyvä ja järkevänhintainen vaihtoehto. Nmimerkillä "kokemusta on"

Mohkku
09.08.2017, 05.54
Minulla taas nuo Spyret on ruvenneet toimimaan.

Monimuotoinen juttu tosiaan on tämä jarruasia. Itselläni on Hayesin CX Expertit. Jonkun toisen pyörän testissä nuo on haukuttu ryhmän huonoimmaksi, mutta itse en ole koskaan ajatellut niiden olevan edes levyjarruiksi erityisen huonot. Tietysti vivut on yksi, mikä vaikuttaa ja eri pyörissä voi olla erilaiset vivut. Voihan palatkin olla valittu eri pyöriin eri tavoin, käden koko on yksi tekijä ja puristusvoima toinen. Itse tosin sain huonon tuloksen työterveydessä puristusvoimasta, joten sillä ei huonoksi haukutut jarrut hyväksi muutu.


Välitykset on tosiaan niin käyttäjäkohtainen juttu ettei niihin voi mitään varmasti oikeaa sanoa. Omassa oli tehtaalta perinteiset 46/36 edessä ja 11-32 takana, vähän liian isot hyppäykset omaan makuun joten taakse 11-28 ja parani mutta pakasta jää isolla eturattaalla kolme suurinta vaihdetta lähes käyttämättä ja jyrkempiin mäkiin täytyy käyttää pienempää eturatasta jolla ei taas sitten kuitenkaan tarvitse niitä pienempiä vaihteita. Yksi sopivan kokoinen eturatas korjannee homman, luulisin että se on 40T koska silläkin pääsee tuollaisella maltillisehkolla 80 kadenssilla päälle 35 km/h mikä kyllä yksin ajellessa riittää maiseman vaihtamiseen ihan tarpeeksi hyvin.

Tuo on yksi näkemys ja varmaan hyvä, koska sen myötä välitykset korjaantunee tarvettasi vastavaksi. Itse vaihdoin 11-32 pakan tilalle 12-36. Tietenkään porrastus ei sillä tihentynyt jos ei harventunutkaan, joten sinulle tämä tuskin on hyvä vaihtoehto. Itse en porrastusta kuitenkaan pidä noissa pakoissa liian harvana, vaikka loivapiirteisessä maantieajossa harvempi varmaan olisi parempi. Täällä Varsinais-Suomen pienipiirteisillä teillä tuo on mielestäni hyvä ja ennen kaikkea skaala on nyt linjassa eturattaiden kanssa käyttämilläni ajonopeuksilla. Alamäissä tulee herkästi käytettyä suurinta vaihdetta, mutta oikeasti 46-11 välitykselle olisi ns. tarvetta vain muutamassa seudun mäessä eli käytännössä tuon välityksen puuttuminen ei vaikuta yhtään mitään.

Porrastusta arvioitaessa ei riitä pelkkä piikkien laskeminen. Jos 11-28 on ok, pitää tietää myös vaihteiden määrä. Onhan tuollainen saatavilla ainakin 9, 10 ja 11 lehtisiin pakkoihin. Itselläni on kymppi.

Blackborow
09.08.2017, 08.49
Eihän ne toki hydraulisten veroiset ole mutta kyllä noillakin halutessaan renkaan lukkoon vetää.

Itse en pidä tätä minkäänlaisena mittarina jarrujen hyvyydelle, muttapa joo onhan nuo mekaaniset pilattu monessa pyörässä jo tehtaalla laittamalla paskalaatuiset ja paineen alla kokoonpuristuvat vaijerin kuoret niiden kaveriksi.

Laerppi
09.08.2017, 10.22
Itse en pidä tätä minkäänlaisena mittarina jarrujen hyvyydelle, muttapa joo onhan nuo mekaaniset pilattu monessa pyörässä jo tehtaalla laittamalla paskalaatuiset ja paineen alla kokoonpuristuvat vaijerin kuoret niiden kaveriksi.

Mitkä olisi hyvät(parhaat) kuoret?

Blackborow
09.08.2017, 11.27
Mitkä olisi hyvät(parhaat) kuoret?Tuohon en osaa vastata, mutta aihe kiinnostaisi itseänikin.

CamoN
09.08.2017, 11.44
"Metallihelmistä" koottavat Nokonin, Alligatorin, PowerCordzin ja Jagwiren (Elite) ovat aika hyviä kokoon puristumattomia. Asennus vaatii vähän enemmän kuin tavan kuori, mutta toisaalta voi vetää huomattavan paljon jyrkempiä mutkia kuin perinteiseen. Kevyemmän materiaalin ja tietysti lyhyempien vetojen takia säästää vähän painossakin.

Kyrdis
12.08.2017, 15.15
^ Aika katoava luonnonvara tuollaiset hyvät perusrungot on. Valmista runkosettiä kuituhaarukalla ja noilla spekseillä ei taida olla olemassa. Soman Doublecross -runkoja löytyy aika usein aika edullisesti. Se on ihan hyvä runko ja perus-Cromoja parempaa putkea. Suoralla kaulaputkella olevan kuitukeulankin vielä löytää, mutta niidenkin vaihtoehdot alkaa olla vähissä.

Tässä (http://www.ebay.com/itm/NEW-Soma-Double-Cross-Frame-Graphite-52cm-Steel-Cyclocross-Cantilever-/371889395900?hash=item569655d8bc:g:kycAAOSwol5Yw17 Y) yksi edullinen Doublecross, jos koko natsaa. Meinasin tuon laittatuttaa pakettiin itselleni, vaikka ei olekaan akuuttia tarvetta juuri tällä hetkellä.. Jos koko ei natsaa, kannattaa kysyä HUG Bikeshopista tarjousta ja saatavuutta.

Toinen on Colossi Rambler CX Velobiasta, mutta vaikka se on Columbuksen Zonaa, ei se ole merkittävästi 4130-runkoja kevyempi enkä tiedä kokojen saatavuudesta. Muuten oiva runko, jos lyhyt ja korkea geo natsaa. Teräskeula tulee tosin mukaan.

Customin teettäminen vaatii aikaa ja jonkin verran enemmän maksuhaluja, mutta maksaa kyllä ominaisuuksien kautta sekä vaivan että hinnan takaisin. Jos tietää tarkkaan millaiset speksit haluaa, niin Cyclo Bicycles esimerkiksi on hyvä ja järkevänhintainen vaihtoehto. Nmimerkillä "kokemusta on"Kiitos tästä.

Stenun toivoinkin tarttuvan kysymykseen. Kyllä se vaan näyttää siltä että cx raamit ilman levyjä katoaa kokonaan, kunnes tulee taas jotain uutta.
Alpkitin Sonder Camino ti alkoi kiinnostamaan, mutta tuossa adventure/GG genressä tällä hetkellä tarjontaa jokapuolella joten melkein se mikä sattuu budjettiin ja silmää miellyttämään niin hankittava. Toisaalta vielä en mitää päätöstä suuntaan tai toiseen ole tehnyt. Speksaillaan vielä ja toki yksivaihde mahdollisuus rungossa toisi vielä lisää potentiaalia.

stenu
12.08.2017, 22.09
^Eipä mitään. Brother Kepler (http://www.pedalroom.com/p/brother-cycles-kepler-29049_1.jpg) unohtui. Jokunen löytyy Suomestakin. Mutta 4130 myös.

Kai se tosiaan tällä hetkellä on aika lailla niin, että jos ei ole mitään erityisiä syitä preferoida vannejarruja, niin helpommalla pääsee levarit valitsemalla. Jos tykkäisin kuitupyöristä, niin valitsisin levarit kenties itsekin. Teräspyörästä levareilla tulee omaan makuuni liian painava ja lisäksi ajo-ominaisuuksien suhteen pitää tehdä liikaa kompromisseja. Levarijäykkyiset etuhaarukat on aina, materiaalista riippumatta, vannejarruhaarukoita jäykempiä. Vielä kun yhtälöön lisää ylikokoemäputken ja läpiakselit, ei enää voi kovin kovaan ääneen puhua mukavuuudesta, mikä näkyy esim. siinä, että kehityksen suunta on koko ajan vaan paksumpiin ja paksumpiin renkaisiin. "Ylijäykkyystrendin" myötä myös erilaiset jousitusratkaisut tulee yleistymään sellaisissa cx-tyylisissä pyörissä, joissa ei tarvitse välittää uci-säännöistä. Ehkä jossain vaiheessa joku huomaa, että kehityksen suunta on aika pöljä.

Mulla on nyt kohta vuoden ollut ajossa se uusi rosterinen Cyclo Grava ja en kyllä vaihtaisi. En edes mihinkään Exploroon tai Stigmataan, vaikka päittäin tarjottaisiin. Vannejarruilla, teräskeulalla, ilman mitään erityisen hifejä osia ja perustason Veloce-/CX10-voimansiirrolla tuo painaa 8,8 kiloa ajokunnossa. Joskus vähemmän tutut kyselee, että mitä vitsiä on nykymaailmassa tuollaisessa vanhanaikaisen näköisessä teräspyörässä, kun samaan rahaan saisi hiilikuitua. Mä vastaan aina, että jospa kokeileisit itse. Lupaan, että sen jälkeen ei tarvi kysellä. Se on vaan niin eri juttu, kun runko on tehtyä jokaista millimetriä, astetta ja putken paksuutta myöten sellaiseksi, kuin sen itse haluaa olevan. Niin ja mun edellinen oli ihan vastaavan kaltainen, tosin tehdasgeometrialla ja ruostuvasta putkesta, mutta siis samanlaisella konseptilla olen ajellut jo aika monta vuotta.

Hyvät mini-v-jarrut on gg-touhuihin todella hyvät ja kyllä niillä krossiakin ajelee, vaikka krossissa ei haittaisi, jos olisi vähän enemmän mutatilaa. Mutta sitä ei saa muuten kuin canteilla ja ne on taas muuten niin paljon huonommat. Levareita en jarrutehon suhteen ole kaivannut kuin kerran, joskus vuonna X cyclocrossin varjo-SM:ssä oli sellainen keli, että oli lätäköitä, joiden läpi joutui ajamaan, vaikka oli pakkasta ja vanteen pinta jäätyi. Siitä huolimatta senkin kisan pystyi ajamaan ihan hyvin loppuun. Viime sunnuntaina kävin ajamassa kaverin kanssa vesisateessa 80 kilsan hiekkatielenkin: kaverin Hydro Dura Ace -jarrut rahnutti enemmän tai vähemmän koko ajan, kun levyn ja jarrupalan väli on sen verran pieni, että sinne ei juuri tartte mennä rapaa, kun sen jo kuulee. Mini-V:t piti ääntä hetken aikaa, kun aloitti jarrutuksen, muuten ne ei hiiskunutkaan ja molempien pyörät pysähtyi ongelmitta.

Tämä siis IMO. Ylivoimainen enemmistä varmaan vannoo nykyään levyjarrujen ja hiilikuidun nimiin ja sen heille suon ihan täysin :)

ivuorine
13.08.2017, 08.29
Terve!

Olen etsimässä itselleni käyräsarvista ratsua. Alunperin haussa oli hybridi kuten aiemminkin mutta yllättäen cc tuntuikin innostavalta. Olen kokeillut Focus Mares AL:ia, Trek Crossrip 3:sta ja Cube Cross Race Pro:ta. Cube tai sen säädöt tuntuivat liian agressiiviselta. Trek oli miellyttävin. Focus oli ehkä siltä väliltä. Hydr. jarrut ovat ehdoton, vaihteisto vähintään Tiagra. Minulla on pituutta 183-184cm. Jalanmitta on 87cm. Ajan pääasiassa työmatkapyöräilä jossa on kohtalaisen reilusti kaupunkiajoa. Saatanhan toki innostua ajamaan pidempääkin matkaa. Talvella ajan myös.

Meinasin jo hankkia Trekin mutta nyt olen kiinnostunut Canyon Endurace AL:ista. Näyttäisi kustantavan paljon vähemmän kuin Trek vaikka sisältää esim saman vaihteiston. Mikähän mahtaa olla sopiva koko kun olen kokotaulukossa kahden koon rajalla. Trekin kohdalla 58 olisi voinut olla hyvä hitusen lyhyemmällä stemmillä, 56 taas hitusen pidemmällä.

Otan avoimesti ehdotuksia ja kokeneempien neuvoja vastaan.

TERU
13.08.2017, 09.08
Canyonin sivuilta löytyy kokonaispituuteen perustuva suositus, joka on mielestäni hyvin osuva, kun kuskin mittasuhteet ovat kohtalaisen normaalit, kuten tässä mielestäni on. Valmistaja lupaa vielä rajatapauksissa auttaa. M koko näyttäis sopivan. (Liian) Isoa ei pidä ostaa.
Tuosta voi mietiskellä. Sattaa myös kallistua koon puolesta seuraavaan, L kokoon, jos on vankempikätinen, vankempi ylävartalo...kun kokonaista pyörää katsoo. Niin tuossa runkosarjassa onkin 110 stemmi, kun kasatussa 100 mm. jotain selittänee suosituksesta tuokin, melkoisen tarkka suositus noissa.
www.canyon.com/fi/road/endurace/f-endurace-al-disc-me.html (http://www.canyon.com/fi/road/endurace/f-endurace-al-disc-me.html)

ivuorine
13.08.2017, 14.18
Kiitos paljon vastauksesta. Yläruumiini on kyllä tanakampi kuin heiveröinen alaruumis. Voi myös olla että ajaisin mielummin hieman venyttyneemmässä kuin kyyryssä asennossa.

Olisiko jotain muita pyörämalleja/-merkkejä joita kannattaisi testata? Luulen että hakemani malli olisi enemmänkin adventure kuin puhdas cc?

Tämän linkin takana on listattu ilmeisesti vähän pystymmän ajoasennon omaavia pyöriä:
http://www.cyclingweekly.com/news/product-news/endurance-bikes-buyers-guide-216736

Onko stack/reach-suhde sellainen jolla voi hyvin arvioida ajoasentoa? Eli mitä suurempi (>1,5), sen pystympi asento.

Kiitos.

TERU
13.08.2017, 15.41
Et aja kyyryssä asennossa, kun et ota liian pitkää runkoa, ajat yläotteella lähes mummonpyöräasennossa, kun tanko on tuossa juuri polvien etupuolella, kädet ovat ylävartaloa pidemmät.:)
Siitä on sitten vähän vain pidempi asento kahvoille.
M kokoisessa Canyonissa on 167 mm korkea emäputki, tuon kanssa voi tulla ongelmia myöhemmin, ainakin jos vielä korkeampaa hakee. Noissa on sitten vielä tehtaan jäljiltä haarukan kaulaputkea ihan katkaistavaksi asti.:)

Aika hyvä tämä on, mutta ei ainoa.

McMake
14.08.2017, 19.51
Kiitos kaikille vastauksista. Ostin Cannondalen Caadx 105 v. 2014 käytettynä ja hyvin huollettuna Suvalassa.

MacKonte
14.08.2017, 20.51
^Onnittelut hyvästä valinnasta! Omalla, uutena 11/2015 Suvalasta ostetulla CaadX:lla tuli viikonloppuna mittariin 10.000km. "Murheina" normaalit huollot, kerran olen vaihtanut ketjut, takapakan ja eturattaat. Ja takajarruvaijerin.

Huolettomia ja leppoisia kilometrejä!

TERU
15.08.2017, 08.24
Mukava päätös tarinalle, yhtä hyvä kuin uusi, käytetyillähän sitä ajetaan.😆

Onnea ja menestystä pyörän kanssa!

PeZu
15.08.2017, 16.54
Kiitos kaikille vastauksista. Ostin Cannondalen Caadx 105 v. 2014 käytettynä ja hyvin huollettuna Suvalassa.

Saako kysyä paljonko köyhdyit? :) Itselläkin kiikarissa tuo CaadX 105, mutta nyt taas torit ihan tyhjillään tai sit saa maksaa melkein saman mitä maksaa uutena...

McMake
15.08.2017, 17.59
820 euroa maksoin. Sain lisäksi sliksiparin ja nastarenkaan eteen. Pitää itse hankkia lukko ja polkimet.

zander
16.08.2017, 10.18
Hyvät mini-v-jarrut on gg-touhuihin todella hyvät ja kyllä niillä krossiakin ajelee, vaikka krossissa ei haittaisi, jos olisi vähän enemmän mutatilaa. Mutta sitä ei saa muuten kuin canteilla ja ne on taas muuten niin paljon huonommat.
Mitä mini-v jarruja suosittelisit? Toimii maantiekahvan kanssa? Vanhan liiton krossarin cantit ei jarrutehollaan päätähuimaa ja muta on harvoin omissa ajoissa ongelma.

stenu
16.08.2017, 11.23
Mulla on kahdessa pyörässä Paulin MiniMotot (http://www.cxmagazine.com/paul-components-minimoto-2015-editors-award-rim-brake). En väitä, että olisivat välttämättä hintansa arvoiset, vaikka ehkä parhaat krossarityyliset vannejarrut ovatkin. Tykkään niistä muistakin, ei rationaalisista syistä ja siksi ne. Sitä ennen olin TRP 8.4 (http://www.bikeradar.com/gear/category/components/brake-calipers/product/review-trp-cx8-4-brakes-11-45359/):set. Laadukkaat ja hyvät nekin. TRP:n jarruista 8.4 on lyhytlänkisempi versio ja tarkoitettu periaatteessa Sramin ja Campan kahvoille, joissa jarruvaijerin vetosuhde on lyhyempi (Pro tip on käyttää 8.4-jarrua ja Shimpan kahvoja, syy löytyy tuosta seuraaavasta kappaleesta). TRP 9.0 on Shimanon kahvoille tarkoitettu ja sitä ei voi käyttää Sramin tai Campan kahvojen kanssa, koska länkien liikkumavara jää liian lyhyeksi. TRP 8.4:ssa on siis 84 mm länget ja 9.0:ssa 90 mm länget. MiniMotoissa muistaakseni länget on 83 mm.

Noin muuten V-jarru on niin simppeli toiminnaltaan, että tuskin niissä mitään aivan järistyttäviä eroja on. Mitä lyhyemmät länget, niin sitä enemmän on mutatilaa, eli ovat helpommat säätää, mutta tehoa vähän vähemmän. Tehoa on joka tapauksessa kaikissa mini-v-jarruissa enemmän, kuin yhdessäkään cantileverissä eli siksi mun mielestä mahdollisimman lyhyet länget on aina hyvä juttu. Jos on tarvetta lokareille, niin kaikkiin pyöriin ei välttämättä mahdu lyhytlänkiset mini-v:t, paksut renkaat ja lokarit yhtä aikaa. Ilman lokareita yleensä vähän yli 40-milliset renkaat mahtuu vielä pyörimään mini-v-jarrujenkanssa. Sitä paksumpien renkaiden kanssa voi rengas osua vaijeriin. Riippuu myös jarrutappien sijoittelusta runkoon, koska siinäkin on vähän vaihtelua runkojen välillä. Tektrolla on myös joku halpa mini-V, jossa on lyhyet länget, mutta en muista sen mallinimeä. Varmaan ihan toimivat nekin ainakin palat Swissstoppeihin tai KoolStoppeihin päivittämällä.

Mitä cantilevereihin tulee, niin Shimanon kahvat + cantilever-jarrut on tehottomin mahdollinen yhdistelmä, koska Shimanon kahvojen jarrujen vetosuhde on pitkä, niin cantien jo muutenkin iso mutavara vaan kasvaa ja muutenkin heikko teho vaan heikkenee..

Padex
16.08.2017, 12.02
Tektrot on 926AL -mallimerkiltään.

http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/tektro-926al-mini-v-brake/rp-prod34580

Needleman
17.08.2017, 21.16
Onko kellään kokemuksia ridleyn x-trailista? Sellaínen noussut ykkösvaihtoehdoksi syys, talvi ja kevät pyöräksi. Varmaan hyvä pyörä mutta onko jokin samassa hintaluokassa ylitse muiden? Caadista täällä paljon kirjotellaan mutta myykö sitä joku pääkaupunkiseudulla jotta voisi katsomassa?

Ridley
http://www.cyclecenter.fi/tuote/x-trail-alloy-ultegra-mix-hdb/

MacKonte
17.08.2017, 21.36
^http://velosport.fi/verkkokauppa/fin/cannondale_caad_x_105-p-59500-11

Velosportista löytynee.