Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Etuiskarin huoltaminen itse

Hapro
04.08.2017, 10.40
Ajattelin säästää ja huoltaa Rock Shox XC32 TK Solo Air -etuiskarin itse (täyshuolto). Kysyisinkin kokeneemmilta, että mikä voisi mennä vikaan tai mikä helpottaisi työtä?

Aloitin selvittämällä iskarin tiedot, ja Sram auttoikin ystävällisesti sarjanumeron perusteella:

"Your fork is registered as: 2015 FS XC32 TK 29 15 Maxle Solo Air 100mm travel 46offset DFBLK Disc Taper Remote with A3 chassis

Service manual:
https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/YEuTurMJlbteDKWq_P9PFsqSdIKFvnVVE9ddAMZSCwc/mtime:1405454124/sites/default/files/techdocs/gen0000000004710_rev_c_sektor_recon_xc32.pdf

For all compatible spare parts, see our spare parts manual, found on the service portion of our website:

https://sram-cdn-pull-zone-gsdesign.netdna-ssl.com/cdn/farfuture/_oTRran2-gZY7qJ-c7dT9FZle_J7w9Uiyl5wNJCLNb8/mtime:1495551694/sites/default/files/techdocs/2018_rockshox_spc_rev_a.pdf
"

Sitten tilasin Hi5bikesta 15wt-öljyä, full service -kitin oikealla koodilla yllä olevan spare parts -listan mukaisesti, ja lisäksi hommasin tuubin Rock shox Military grease -rasvaa. Lisäksi tuli ostettua pari työkalua, mm. dust seal -asennuspalikka. Jotain tarvittavia työkaluja vielä puuttuu service manualin listasta, mutta ne saan käärittyä kokoon lähiaikoina.

Seuraavaksi pitäisikin aloittaa itse huoltotyö, joten tässä vaiheessa olisi hyvä hetki kysyä kokeneemmilta neuvoa.

H. Moilanen
04.08.2017, 11.42
Ohjetta orjallisesti noudattamalla homma onnistuu.

Tarvittavista työkalusta sellainen huomio, että yläkorkkein mutterit ovat matalat, jolloin kaikki hylsyt eivät välttämättä, viisteen suuruudesta riippuen, tartu kunnolla korkkiin. Korkit eivät ole kireällä; jos hylsy tuntuu lipeävän, lopeta vääntäminen ettet tuhoa korkkia. Itse tein erikoistyökalun katkaisemalla hylsyn viisteen yläpuolelta.

Sivu 8, kohta 2 ja sivu 13, kohta 12: joissakin malleissa lukkorenkaat ovat epäsymmetriset: tarkista purkaessa onko lukkorengas epäsymmetrinen. Jos on, laita lukkorenkas kokoamisvaiheessa samoin päin. Väärin päin asennettu epäsymmetrinen rengas saattaa irrota itsestään, joka tarkoittaa keulan ylä-ja alajalkojen irtoamista toisistaan. Jos tämä pääsee käymään ajossa, seurauksena on todennäköinen sairaalakeikka.

Hapro
04.08.2017, 12.15
Kiitos! Juuri tällaisia neuvoja toivoinkin.