Näytä tavallinen näkymä : Shimano Deore
Onko kellään muulla samaa ongelmaa kun mulla Shimano Deore takavaihtajan kanssa, että ei vaihda vaihteita kunnolla kumpaankaan suuntaan vaikka miten koittaa säätää. Ja ketjut ja rattaat on uudet että ei pitäs niistä johtua. Vaijerikin on vaihdettu.
Aika pieni tärsky vääntää häkkiä tai korvaketta ja käyttäytyminen on tuon tapaista. Ketjun meno pakan ja pinnojen väliinkin voi noita vääntää. Toinen tai molemmat pitäisi saada oikaistuksi niin toimisi taas kuin uusi. Takaapäin kun katsoo miten rissat ja ketju asettuvat pakan rattaille voi yrittää arpoa mihin suuntaan tulisi korjata.
Ok
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
Vian jäljittäminen on helpompaa jos osaa määrittää sen alkamishetken. Onko tullut pikku hiljaa? Onko alkanut kerrasta ajaessa? Onko alkanut ajamattoman jakson jälkeen? Onko alkanut juurikin vaijerin tai muun komponentin vaihdosta?
Shimano Deoressa ei ole kuvattua ominaisuutta.
H. Moilanen
03.08.2017, 10.15
Vaijerikin on vaihdettu.
Entäs kuoret?
Vian jäljittäminen on helpompaa jos osaa määrittää sen alkamishetken. Onko tullut pikku hiljaa? Onko alkanut kerrasta ajaessa? Onko alkanut ajamattoman jakson jälkeen? Onko alkanut juurikin vaijerin tai muun komponentin vaihdosta?
Shimano Deoressa ei ole kuvattua ominaisuutta.On alkanut noin kaksi viikkoa sitten mutta rattaiden ja ketjujen vaihdon jälkeen pahentunut. Ei ole ollut ajamattomia jaksoja.
Onko ketjun pituus sopiva?
Eli tuo käytöskö alkoi vaan yht'äkkiä?
Suihkuttele liuotinpesuainetta vaihtajaan. Huuhtele hyvin. Snadi tippa öljyä jokaiseen niveleen, akseliin ja muuhun liikkuvaan osaan. Tangon päässä vaihteiston kahvan purku (tai jos ei purkaminen huvita niin reilusti wd40), puhdistus ja ruikkaisu vaikka aseöljyä. Sitten säätäminen tarpeen mukaan. Eiköhän se noilla pelittämään lähde.
Onko ketjun pituus sopiva?
Aluksi oli vähän liian pitkät mutta on lyhennetty. Sekin auttoi vähän.
Eli tuo käytöskö alkoi vaan yht'äkkiä?
No aika.
Suihkuttele liuotinpesuainetta vaihtajaan. Huuhtele hyvin. Snadi tippa öljyä jokaiseen niveleen, akseliin ja muuhun liikkuvaan osaan. Tangon päässä vaihteiston kahvan purku (tai jos ei purkaminen huvita niin reilusti wd40), puhdistus ja ruikkaisu vaikka aseöljyä. Sitten säätäminen tarpeen mukaan. Eiköhän se noilla pelittämään lähde.
Pitää koittaa.
Jos vaijeri liikkuu vaihtajasta irrotettuna, käsin vaijerin päästä vetämällä ja vipua naksuttamalla, normaalisti, niin ei vika vivussa ole vaan luultavasti vaihtajassa tai sen ripustimessa.
Huono vaijeri tai sen asennus voi myös tehdä outoja oireita vaihteiden toimintaan.
Ripustimen pitää olla samassa linjassa takaakselin kanssa. Eli jos ripustimen reikään ruuvataan pultti, niin sen pitää olla samassa linjassa kuin akseli.
Ilmeisesti perinteisessä takaakselissa on sama kierre kuin ripustimessa.
Onko kellään muulla samaa ongelmaa kun mulla Shimano Deore takavaihtajan kanssa, että ei vaihda vaihteita kunnolla kumpaankaan suuntaan vaikka miten koittaa säätää. Ja ketjut ja rattaat on uudet että ei pitäs niistä johtua. Vaijerikin on vaihdettu.
Vaihtaako kuitenkin koko takapakan pienimmältä isoimmalle?
Vaihtaako kuitenkin koko takapakan pienimmältä isoimmalle?
Ei vaihda pienimmälle rattaalle ja jos säätää sen vaihtamaan sinne suuntaan niin sitten ei vaihda isolle rattaalle.
Omaan korvaan kuulostaa että vaijeri on liian löysällä.
Omaan korvaan kuulostaa että vaijeri on liian löysällä.
Muutama melko keskeinen tieto vielä uupuu vikakuvauksesta (enkä jaksa ruveta niitä kuulustelemaan), mutta tuo on ihan varteenotettava veikkaus.
Pitäisi varmaan tallentaa tämä litania johonkin omaan arkistoon kun se tulee joka vuosi toistettua:
1. Vaihda pienimmälle rattaalle (isoin välitys) ja irroita vaijeri takavaihtajasta.
2. Säädä ylärajoitinruuvilla vaihtajan häkki kohdakkain pakan pienimmän rattaan kanssa.
3. Ota vaijerin päästä sormin kiinni ja kokeile vaihtajavivun naksut läpi. Vaijerin päässä pitäisi tuntua samanlainen veto jokaisella naksulla. Jos ei, vivussa on vikaa. Kokeile naksut kumpaankin suuntaan - vivun pitää sekä vetää että palauttaa. Varmistu lopuksi että pienintä ratasta vastaava vaihde on päällä vivussa (vaijeri naksuteltu ulos)
4. Nollaa rumpusäätimet. Rumpusäätimiä voi olla komponenteista ja asennuksesta riippuen takavaihtajassa, vaijerivedossa ja/tai vaihdevivussa. Kierrä rumpusäätimet kiinni (kuten asennuskossupullon sulkisit) siten, että vaijerin kulkema matka kuoressa ja pidikkeiden välissä on lyhimmillään. Lopuksi kierrä yhtä rumpusäädintä äärilaidasta kierros takaisin, varmuuden vuoksi.
5. Kiinnitä vaijeri takavaihtajaan vetäen vaijeri samalla esijännitykseen sormin. Varmistu vaijerin oikeasta asennosta vaihtajassa tarkastamalla asia käyttöohjeesta. Esimerkiksi vaijerin vetämisellä kiinnityspultin väärältä puolelta voi olla merkitystä.
6. Kytke vivusta yksi naksu. Pyöritä kampia ja kiristä vaijeria rumpusäätimestä, kunnes ketju siirtyy. Tämän jälkeen kytke yksi naksu kerrallaan, pyöritä kampia ja seuraa kun ketju siirtyy.
7. Päästessäsi isoimmalle rattaalle (lyhimmälle välitykselle) säädä alarajoitinruuvi kohdalleen. Alarajoitinruuvin täytyy mahdollistaa vaivaton ketjun siirtäminen isoimmalle rattaalle, muttei enempää.
8. Hienosäädä takavaihtajan häkin etäisyys pakasta B-ruuvilla. Yleisohjeena takavaihtajan ylemmän rissan hampaan ja pakan isoimman rattaan hampaan väliin tulisi jäädä ainakin ketjun korkeus. Jos ketjun siirto takeltelee kahden isoimman rattaan välillä, lisää etäisyyttä.
9. Totea, ettei tämä ollutkaan rakettitiedettä.
10. Nauti hyvin säädetystä voimansiirrosta.
Vikatilanteet:
- Vaihteet osuvat rattaille pakan toisessa päässä mutta toisessa eivät. Vaihtajan korvake tai vaihtaja itsessään on todennäköisesti vääntynyt. Vaihtajavivussa voi olla vikaa. Jos vaihtaminen takeltelee vain alaspäin (isommille välityksille) vaijeri ei liiku kuoressaan vapaasti.
- Säätö elää jatkuvasti edes takaisin. Vaihtajan häkki voi olla jätetty B-ruuvilla liian kauas pakasta ja vaihtajan rissat on kuluneet. Vaihtajan korvake voi olla vääntynyt. Vaihtajan rissat tai niiden laakerointi voi olla kulunut. Vaihtaja ei ole kiristetty kireälle korvakkeessaan - tyypillinen suositus 6Nm.
- Vaijeria täytyy kiristää säännöllisesti. Vaijerivedossa voi tapahtua sisäänajoa kun kuoret, päätyholkit ym. asettuvat paikoilleen. Vaijeri voi olla nirhautumassa poikki.
Muutama melko keskeinen tieto vielä uupuu vikakuvauksesta (enkä jaksa ruveta niitä kuulustelemaan), mutta tuo on ihan varteenotettava veikkaus.
Pitäisi varmaan tallentaa tämä litania johonkin omaan arkistoon kun se tulee joka vuosi toistettua:
1. Vaihda pienimmälle rattaalle (isoin välitys) ja irroita vaijeri takavaihtajasta.
2. Säädä ylärajoitinruuvilla vaihtajan häkki kohdakkain pakan pienimmän rattaan kanssa.
3. Ota vaijerin päästä sormin kiinni ja kokeile vaihtajavivun naksut läpi. Vaijerin päässä pitäisi tuntua samanlainen veto jokaisella naksulla. Jos ei, vivussa on vikaa. Kokeile naksut kumpaankin suuntaan - vivun pitää sekä vetää että palauttaa. Varmistu lopuksi että pienintä ratasta vastaava vaihde on päällä vivussa (vaijeri naksuteltu ulos)
4. Nollaa rumpusäätimet. Rumpusäätimiä voi olla komponenteista ja asennuksesta riippuen takavaihtajassa, vaijerivedossa ja/tai vaihdevivussa. Kierrä rumpusäätimet kiinni (kuten asennuskossupullon sulkisit) siten, että vaijerin kulkema matka kuoressa ja pidikkeiden välissä on lyhimmillään. Lopuksi kierrä yhtä rumpusäädintä äärilaidasta kierros takaisin, varmuuden vuoksi.
5. Kiinnitä vaijeri takavaihtajaan vetäen vaijeri samalla esijännitykseen sormin. Varmistu vaijerin oikeasta asennosta vaihtajassa tarkastamalla asia käyttöohjeesta. Esimerkiksi vaijerin vetämisellä kiinnityspultin väärältä puolelta voi olla merkitystä.
6. Kytke vivusta yksi naksu. Pyöritä kampia ja kiristä vaijeria rumpusäätimestä, kunnes ketju siirtyy. Tämän jälkeen kytke yksi naksu kerrallaan, pyöritä kampia ja seuraa kun ketju siirtyy.
7. Päästessäsi isoimmalle rattaalle (lyhimmälle välitykselle) säädä alarajoitinruuvi kohdalleen. Alarajoitinruuvin täytyy mahdollistaa vaivaton ketjun siirtäminen isoimmalle rattaalle, muttei enempää.
8. Hienosäädä takavaihtajan häkin etäisyys pakasta B-ruuvilla. Yleisohjeena takavaihtajan ylemmän rissan hampaan ja pakan isoimman rattaan hampaan väliin tulisi jäädä ainakin ketjun korkeus. Jos ketjun siirto takeltelee kahden isoimman rattaan välillä, lisää etäisyyttä.
9. Totea, ettei tämä ollutkaan rakettitiedettä.
10. Nauti hyvin säädetystä voimansiirrosta.
Vikatilanteet:
- Vaihteet osuvat rattaille pakan toisessa päässä mutta toisessa eivät. Vaihtajan korvake tai vaihtaja itsessään on todennäköisesti vääntynyt. Vaihtajavivussa voi olla vikaa. Jos vaihtaminen takeltelee vain alaspäin (isommille välityksille) vaijeri ei liiku kuoressaan vapaasti.
- Säätö elää jatkuvasti edes takaisin. Vaihtajan häkki voi olla jätetty B-ruuvilla liian kauas pakasta ja vaihtajan rissat on kuluneet. Vaihtajan korvake voi olla vääntynyt. Vaihtajan rissat tai niiden laakerointi voi olla kulunut. Vaihtaja ei ole kiristetty kireälle korvakkeessaan - tyypillinen suositus 6Nm.
- Vaijeria täytyy kiristää säännöllisesti. Vaijerivedossa voi tapahtua sisäänajoa kun kuoret, päätyholkit ym. asettuvat paikoilleen. Vaijeri voi olla nirhautumassa poikki.
Kiitos! Pitää koittaa.
Hei! Veikkaisin että vois olla vaijeri kiinnitetty väärälle puolelle ruuvia takavaihtajassa. Tsekkaappa.
Jos on väärältä puolelta niin ei häkki liikkuu väärin ja vois aiheuttaa just tommosta.
Edit: Äh olikin jo edellisessä tämä, mutta kato tää vaikka nyt ihan eka. :-)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.