Näytä tavallinen näkymä : Vaselini
 
 
Onko teillä käytössä minkälainen vaseliini? Onko joku yleis vai onko omat vaseliinit laakeripesille ja muille? Ajattelin kokeilla laakerivaseliinia, mutta oli niin kallista, että ajattelin jos käyttäisi perus venevaseliiniä.
Tollanen minipuristin on kätevä. http://www.parktool.com/product/grease-gun-gg-1
Täss on yks hyvä, jota saa vaikka mistä
http://velosport.fi/verkkokauppa/weldtite_tf2_vaseliini_150ml_teflon_kay_660287_pur istimeen-p-24159-66/
MacKonte
02.08.2017, 21.12
Kaikille avatuille laakereille olen laittanut valkoista PTFE (teflon) -rasvaa ja hyvin on laakerit pyörineet. 
Esim. tämä on ihan oiva vaihtoehto: 
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Huolto/Puhdistus-ja-voitelu/PTFE-rasva-2000019173/
maalinni
02.08.2017, 21.19
Jotain motonetin "raskaisiin työkoneisiin" tarkoitettua pinkkiä tököttiä. Ostin, kun sen pitäisi kestää -40 pakkasia
Eli sillä on loppujen lopuksi eroa, käyttääkö perusvaseliinia vai laakerivaseliinia?
maalinni
02.08.2017, 21.53
Tiedä sitten onko eroa. Vesivassu kuulemma tuhoaa keulan stefat, siksi päädyin laakerivassuun. Enää ei tosin ole joustoa.
Fillarin laakereissa ei mun mielestä ole ihmeemmin muulla väliä, kuin veden ja mahdollisesti pakkasen kesto.
Iskareiden sisuksiin käytän vartavasten iskareille tehtyjä vassuja. Kaikkeen muuhun Lucas oilin x-tra heavy duty laakerivassua, kestää vettä ja pakkasta.
Eli sillä on loppujen lopuksi eroa, käyttääkö perusvaseliinia vai laakerivaseliinia?
Perusvaseliinia voi käyttää moneen paikkaan, pyörä tuntuu huolletulta kun sotkee tuota vaikka tankoteippeihin.😆
Moneen muuhunkin se sopii, mutta kaikkiin niihin laakereihin mihin rasvaa lisätään, etenkin napoihin, oikea laakerirasva vaatii jo jarrutkin pyörään.
Toinen linkki yhteen hyvään
http://index.weldtite.co.uk/products/detail/cycle-grease-with-teflon-tube-150ml
^ aikoinaan tappelin hybridin takanavan kanssa, koska vaparin puoleisen laakerin vaseliiniin pääsi aina sateelle ajaessa vettä ja se alkoi ahdistamaan laakeria. 
Tuolla linkatulla rasvalla se on toiminut pitkään, eikä ole tarvinnut tehdä mitään.
Vanha kunnon merivaseliini toiminut kaikissa olosuhteissa ja halpaakin vielä.
Onko teillä käytössä minkälainen vaseliini? Onko joku yleis vai onko omat vaseliinit laakeripesille ja muille? Ajattelin kokeilla laakerivaseliinia, mutta oli niin kallista, että ajattelin jos käyttäisi perus venevaseliiniä.
Tollanen minipuristin on kätevä. http://www.parktool.com/product/grease-gun-gg-1
Hätkähdin ensiksi, että tämä on joku spandex-väen haarojenrasvaustopicci,,,
noniinno
04.08.2017, 15.13
Kyllä sitä vassua kannatta lökäpöksyihinkin tunkea, jos ihan tosissaan aletaan ajamaan.
Jami2003
04.08.2017, 16.13
Kyllä sitä vassua kannatta lökäpöksyihinkin tunkea, jos ihan tosissaan aletaan ajamaan.Tolla "vanhalla kunnon merivaseliinilla" ei tarvitse edes rasvata persvakoa joka reissulle erikseen :D
Marsusram
04.08.2017, 16.52
Halutut ominaisuudet?
Laakereissa on tyypillisesti alhainen nopeus, vedensietoa halutaan, saisi olla myös pakkasilla notkea, ei saisi aiheuttaa galvaanista siltaa metallien välille
Venevaseliini on varmaankin hyvää suojaamaan, mutta napojen ja keskiön laakereissa saisi sisällä olla ohuempaa, jotta rullaa hyvin.
Yleisiä lainauksia rasvoista:
Grease Lubrication (http://www.amroll.com/bearing-lubrication.html)
 Generally, grease lubrication is chosen if the lubrication demands of  the bearing will allow it. Typical grease systems are much simpler than  oil systems and do not cost as much. Often, the only features needed  are grease supply holes and an external grease nipple for replenishment.
 When choosing a grease for an application, several of its properties  need to be considered for the expected operating conditions. Priority of  these properties is:
 
 Required oil viscosity at temperature of the bearing. 
 Grade for the operating temperature. 
 Soap base which is best for the application. 
 Availability of EP (Extreme Pressure) additives. 
 The “Grade” level of the grease is an indicator of how stiff the  grease is. Grades “0” and “1” are relatively soft and are typically used  at low operating temperatures. Grades “2”, “3”, and “4” are used at  increasingly higher temperatures. Grade “3” is also usually used in  vertical applications to prevent all the grease from settling at the  bottom of the bearing. 
The different thickening bases have specific advantages so they may  be selected for different applications. Some of their main advantages  are:
   
 Calcium:
 Inherent EP ability, corrosion resistance, safe for food processing, low temperature use only.
 Sodium:
 Lower cost, general purpose, medium-high temperature.
 Lithium:
 Higher temperature, high speeds.
 BentoneClay:
 Heavy loads at high temperature, water washout resistance.
 Synthetic:
 Very high temperature. (High cost)
 
Grease (http://www.astbearings.com/bearing-lubrication.html): Grease consists of a base oil with a thickener  added. These thickeners consist primarily of metal soaps (lithium,  sodium, aluminum, and calcium), organic (ureas), or inorganic compounds.  While these thickeners greatly influence the characteristics of the  grease, the lubricating properties of the grease are attributable to its  base oil. In addition, grease can contain additives that improve its  performance. Additive types include antioxidant, anticorrosion,  anti-wear, fillers, fortifiers, and extreme pressure fortifiers.  Temperature range, base oil viscosity, and stiffness or penetration  level are key characteristics to consider when selecting a grease. Most  greases used in rolling element bearings are NLGI grade 2
Grease (http://www.nmbtc.com/bearings/white-papers/bearing-importance-of-lubrication/)
 Grease is an oil to which a thickener has been added to prevent oil  migration from the lubrication site. It is used in situations where  frequent replenishment of the lubricant is undesirable or impossible.  All of the oil types mentioned here can be used as grease bases to which  are added metallic soaps, synthetic fillers and thickeners.
The operative properties of grease depend almost wholly on the base oil.  Other factors being equal, the use of grease rather than oil results in  higher starting and running torque and can limit the bearing to lower  speeds.
Grease additives include rust inhibitors, extreme pressure additives  (EP), oxidation preventatives, etc. Because of the wide variety and  complexity of additives, the characteristics of similar greases change  considerably from one manufacturer to another.
Greases (http://www.smbbearings.com/technical/bearing-lubrication.html)
 Greases are simply oils mixed with a thickener to so that they stay inside the bearing.     Greases are generally more suitable for heavy loads and have the obvious advantage     of giving constant lubrication over a long period without maintenance.
 
 Surprisingly, too much grease can be bad for a bearing. A high grease fill will mean     greater rolling resistance (higher torque) which may not be suitable for many applications     but worse still is the risk of heat build-up. The free space inside a bearing is     important in allowing the heat to radiate away from contact area between balls and     raceway. As a result, too much grease can lead to premature failure unless speeds     are low. The standard fill is 25% – 35% of the internal space but this may be varied     if required. A smaller percentage may be specified for a high speed, low torque application     while a much higher fill may be advisable for a low speed, high load application.
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.