PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vaselini



STN
02.08.2017, 20.08
Onko teillä käytössä minkälainen vaseliini? Onko joku yleis vai onko omat vaseliinit laakeripesille ja muille? Ajattelin kokeilla laakerivaseliinia, mutta oli niin kallista, että ajattelin jos käyttäisi perus venevaseliiniä.

Tollanen minipuristin on kätevä. http://www.parktool.com/product/grease-gun-gg-1

TERU
02.08.2017, 21.10
Täss on yks hyvä, jota saa vaikka mistä

http://velosport.fi/verkkokauppa/weldtite_tf2_vaseliini_150ml_teflon_kay_660287_pur istimeen-p-24159-66/

MacKonte
02.08.2017, 21.12
Kaikille avatuille laakereille olen laittanut valkoista PTFE (teflon) -rasvaa ja hyvin on laakerit pyörineet.

Esim. tämä on ihan oiva vaihtoehto:
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Huolto/Puhdistus-ja-voitelu/PTFE-rasva-2000019173/

maalinni
02.08.2017, 21.19
Jotain motonetin "raskaisiin työkoneisiin" tarkoitettua pinkkiä tököttiä. Ostin, kun sen pitäisi kestää -40 pakkasia

STN
02.08.2017, 21.47
Eli sillä on loppujen lopuksi eroa, käyttääkö perusvaseliinia vai laakerivaseliinia?

maalinni
02.08.2017, 21.53
Tiedä sitten onko eroa. Vesivassu kuulemma tuhoaa keulan stefat, siksi päädyin laakerivassuun. Enää ei tosin ole joustoa.

Fat Boy
02.08.2017, 21.55
Fillarin laakereissa ei mun mielestä ole ihmeemmin muulla väliä, kuin veden ja mahdollisesti pakkasen kesto.

Gibsy
02.08.2017, 22.21
Iskareiden sisuksiin käytän vartavasten iskareille tehtyjä vassuja. Kaikkeen muuhun Lucas oilin x-tra heavy duty laakerivassua, kestää vettä ja pakkasta.

TERU
03.08.2017, 07.04
Eli sillä on loppujen lopuksi eroa, käyttääkö perusvaseliinia vai laakerivaseliinia?

Perusvaseliinia voi käyttää moneen paikkaan, pyörä tuntuu huolletulta kun sotkee tuota vaikka tankoteippeihin.😆
Moneen muuhunkin se sopii, mutta kaikkiin niihin laakereihin mihin rasvaa lisätään, etenkin napoihin, oikea laakerirasva vaatii jo jarrutkin pyörään.
Toinen linkki yhteen hyvään
http://index.weldtite.co.uk/products/detail/cycle-grease-with-teflon-tube-150ml

Moska
03.08.2017, 11.18
^ aikoinaan tappelin hybridin takanavan kanssa, koska vaparin puoleisen laakerin vaseliiniin pääsi aina sateelle ajaessa vettä ja se alkoi ahdistamaan laakeria.
Tuolla linkatulla rasvalla se on toiminut pitkään, eikä ole tarvinnut tehdä mitään.

nure
04.08.2017, 10.20
Vanha kunnon merivaseliini toiminut kaikissa olosuhteissa ja halpaakin vielä.

Jukkis
04.08.2017, 12.53
Onko teillä käytössä minkälainen vaseliini? Onko joku yleis vai onko omat vaseliinit laakeripesille ja muille? Ajattelin kokeilla laakerivaseliinia, mutta oli niin kallista, että ajattelin jos käyttäisi perus venevaseliiniä.

Tollanen minipuristin on kätevä. http://www.parktool.com/product/grease-gun-gg-1


Hätkähdin ensiksi, että tämä on joku spandex-väen haarojenrasvaustopicci,,,

noniinno
04.08.2017, 15.13
Kyllä sitä vassua kannatta lökäpöksyihinkin tunkea, jos ihan tosissaan aletaan ajamaan.

Jami2003
04.08.2017, 16.13
Kyllä sitä vassua kannatta lökäpöksyihinkin tunkea, jos ihan tosissaan aletaan ajamaan.Tolla "vanhalla kunnon merivaseliinilla" ei tarvitse edes rasvata persvakoa joka reissulle erikseen :D

Marsusram
04.08.2017, 16.52
Halutut ominaisuudet?
Laakereissa on tyypillisesti alhainen nopeus, vedensietoa halutaan, saisi olla myös pakkasilla notkea, ei saisi aiheuttaa galvaanista siltaa metallien välille

Venevaseliini on varmaankin hyvää suojaamaan, mutta napojen ja keskiön laakereissa saisi sisällä olla ohuempaa, jotta rullaa hyvin.

Yleisiä lainauksia rasvoista:
Grease Lubrication (http://www.amroll.com/bearing-lubrication.html)

Generally, grease lubrication is chosen if the lubrication demands of the bearing will allow it. Typical grease systems are much simpler than oil systems and do not cost as much. Often, the only features needed are grease supply holes and an external grease nipple for replenishment.

When choosing a grease for an application, several of its properties need to be considered for the expected operating conditions. Priority of these properties is:



Required oil viscosity at temperature of the bearing.
Grade for the operating temperature.
Soap base which is best for the application.
Availability of EP (Extreme Pressure) additives.

The “Grade” level of the grease is an indicator of how stiff the grease is. Grades “0” and “1” are relatively soft and are typically used at low operating temperatures. Grades “2”, “3”, and “4” are used at increasingly higher temperatures. Grade “3” is also usually used in vertical applications to prevent all the grease from settling at the bottom of the bearing.


The different thickening bases have specific advantages so they may be selected for different applications. Some of their main advantages are:



Calcium:
Inherent EP ability, corrosion resistance, safe for food processing, low temperature use only.


Sodium:
Lower cost, general purpose, medium-high temperature.



Lithium:
Higher temperature, high speeds.



BentoneClay:

Heavy loads at high temperature, water washout resistance.



Synthetic:

Very high temperature. (High cost)





Grease (http://www.astbearings.com/bearing-lubrication.html): Grease consists of a base oil with a thickener added. These thickeners consist primarily of metal soaps (lithium, sodium, aluminum, and calcium), organic (ureas), or inorganic compounds. While these thickeners greatly influence the characteristics of the grease, the lubricating properties of the grease are attributable to its base oil. In addition, grease can contain additives that improve its performance. Additive types include antioxidant, anticorrosion, anti-wear, fillers, fortifiers, and extreme pressure fortifiers. Temperature range, base oil viscosity, and stiffness or penetration level are key characteristics to consider when selecting a grease. Most greases used in rolling element bearings are NLGI grade 2

Grease (http://www.nmbtc.com/bearings/white-papers/bearing-importance-of-lubrication/)

Grease is an oil to which a thickener has been added to prevent oil migration from the lubrication site. It is used in situations where frequent replenishment of the lubricant is undesirable or impossible. All of the oil types mentioned here can be used as grease bases to which are added metallic soaps, synthetic fillers and thickeners.
The operative properties of grease depend almost wholly on the base oil. Other factors being equal, the use of grease rather than oil results in higher starting and running torque and can limit the bearing to lower speeds.
Grease additives include rust inhibitors, extreme pressure additives (EP), oxidation preventatives, etc. Because of the wide variety and complexity of additives, the characteristics of similar greases change considerably from one manufacturer to another.



Greases (http://www.smbbearings.com/technical/bearing-lubrication.html)

Greases are simply oils mixed with a thickener to so that they stay inside the bearing. Greases are generally more suitable for heavy loads and have the obvious advantage of giving constant lubrication over a long period without maintenance.



Surprisingly, too much grease can be bad for a bearing. A high grease fill will mean greater rolling resistance (higher torque) which may not be suitable for many applications but worse still is the risk of heat build-up. The free space inside a bearing is important in allowing the heat to radiate away from contact area between balls and raceway. As a result, too much grease can lead to premature failure unless speeds are low. The standard fill is 25% – 35% of the internal space but this may be varied if required. A smaller percentage may be specified for a high speed, low torque application while a much higher fill may be advisable for a low speed, high load application.