PDA

Näytä tavallinen näkymä : Millainen ohjainlaakeri maastopyörään?



Killas
31.07.2017, 22.52
Hetken aikaa on jo napinaa kuulunut etupäästä montuissa ja ohjaustangosta painoa hellittämällä joten siitä syystä purin pyörästä keulan ja totesin ohjainlaakerin olevan vaihdon tarpeessa. Ongelma on että ohjainlaakereita näyttää olevan montaa eri mallia joten mikä mahtaa olla sopiva omaan pyörään?

Laakerikupit jotka naputtelin irti rungosta on ulkomitoiltaan 34mm ja sisältä n. 30.4mm. Pyörässä on tällä hetkellä ns. perinteiset laakerit eli kupit laakerikehillä, kannattaisko vaihtaa laakerit suojattuihin vai pysytellä nykyisessä ratkaisussa? Kestääkö jokin laakerityyppi enemmän vai onko kaikki samanlaisia kestävyydeltään?

nure
01.08.2017, 06.01
Vanha laakeri mukaan puotiin jos hommassa epäselvyyttä. Itsellä kaikki kestäneet yli pyörän iän. Halvalla peruslaakerilla tulee toimeen mutta jos rahoissasi niin osta King...

Laroute
01.08.2017, 11.19
Jos vain laakerikehät ovat hajonneet niin ei muuta kuin uudet irtokuulat sinne ja jätät sen yhden kuulan vajaaksi. Jos laakereissa oli pykälät, jotka tuntuvat kun käännät ohjaustankoa, niin korjasit sen jo tahtomattasi, kun irrotit laakerikupit. Perusniksi pykäliin on se, että otetaan laakerikupit irti ja laitetaan ne takaisin hieman kääntäen jompaan kumpaan suuntaan. Näin kartioiden ja laakerikuppien laakeripainaumat eivät ole enää samalla kohtaa ja pykällys saattaa kadota täysin.

Lisäksi tuo irtolaakereiden laitto kehien sijaan, sekoittaa laakeripainautumat totaalisen sekaisin em. laakerikuppi irroituksen kanssa, joten silloin sinulla on lähes uutta vastaavat laakerit, elleivät ne olleet todella loppuun ajetut.

H. Moilanen
01.08.2017, 13.01
^Pätee napoihin. Ohjainlaakereissa kuulat on häkissä.

Osta tilalle mikä tahansa urakuulalaakeroitu versio. Cane Creekin 10 -sarja on esimerkiksi hyvää, kohtuuhintaista ja niihin saa tarvittaessa varaosia. Uutta laakeria ostaessa merkityksellisiä mittoja ovat rungon emäputken halkaisija ja keulan ohjainputken halkaisija. Lisäksi pitää tietää ohjainlaakerin tyyppi (ulkoinen, integroitu, puoli-integroitu)

Tai sitten se vanha laakeri taskuun ja kauppaan ostoksile.

Laroute
01.08.2017, 14.45
^Pätee myös ohjainlaakereissa. Jo pelkästään kuulakuppien irrottaminen ja kääntäminen, jos häkeissä olevat laakerit vielä laittaa, siten että n. 3 mm kääntää jompaan kumpaan suuntaan, niin pykiminen lähes poistuu kokonaan. Jos laakerikuppien kääntämisen lisäksi laittaa irtokuulat mikä on helppoa ja halpaa, niin siinä on melko moitteetonta ohjauslaakeria pitkäksi aikaa. Toisin sanoen korjauskustannukset joitakin kymmeniä senttejä.

Killas
01.08.2017, 16.15
Ei taida tulla kingiä tuohon pyörään... Jos yhden pienen osan hinta on kolmanneksen pyörän arvosta, voi jokainen kohdallaan miettiä onko sopiva vaihtoehto.

Irtokuulien kanssa ei viitsi alkaa puuhastelemaan. Olisi tottakai halpa vaihtoehto mutta ajatus n. 40 erittäin pienistä irtokuulista josta puolet alapuolella ja toiset yläpuolella, nostaa jostain syystä karvat pystyyn.

Jos tilanne päätyy siihen että joutuu ostamaan tuollaisen Moilasen mainitseman kuulalaakeroidun version, niin millaisilla mitoilla osan pitää olla? Rungon emäputken halkaisija on 34mm ja keula 1 1/8 tuumainen (28,6mm). Onko näin että ohjainlaakerin pitää olla mitoiltaan 34/30 alaosaan ja 34/28,6 yläosaan? Oliko jossain sivusto jossa olisi selvitetty nuo ohjainlaakerin eri tyypit?

Laroute
01.08.2017, 18.49
^Tuota puuhasteluksi mainitsemaasi asiaa kutsutaan joissain piireissä myös ammattitaidoksi. Kuulien asennus vie yhteensä 2 minuuttia ja sitten laakerit kiinni. Irtokuulilla syntyy enemmän painepintaa, niin kartioille, kuulakupeille ja kuulille ja samalla korjaantuu pienet pykälät ohjauksesta. Toki voi tietysti ostaa uudetkin vehkeet, mutta perinteinen ohjauslaakeri on helpoin pyörän laakereista elvyttää lähes uuden kaltaiseksi ja ainoa laakeri, jonka hävikit eivät vaikuta vierintävastukseen tai voimansiirtoon.

lateksi
01.08.2017, 19.41
Kun on käytetty vähän liian innokkaasti painepesuria aikanaan niin ei elvytys auta.
Paikat kun ovat ruostuneet piloille, sitten tarvitaan uutta tilalle.

H. Moilanen
02.08.2017, 10.06
Oliko jossain sivusto jossa olisi selvitetty nuo ohjainlaakerin eri tyypit?
Tässä:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/4c/49/6b/4c496bbc77c25feea237091eed9afc5e.gif

Laakerisi ei ole integroitu kun siellä oli irroitettavat kupit. mittojen puolesta ulkoinen olisi todennäköisin vaihtoehto.

Killas
02.08.2017, 22.27
Tässä:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/4c/49/6b/4c496bbc77c25feea237091eed9afc5e.gif

Laakerisi ei ole integroitu kun siellä oli irroitettavat kupit. mittojen puolesta ulkoinen olisi todennäköisin vaihtoehto.

Kiitos vastauksesta ja selventävästä kuvasta.

Nemonen
07.08.2017, 13.59
Itsellänikin ajankohtainen remppa tämä, joten kysymys..eikö tällainen täysin suojattu urakuulalaakeri ole parempi

https://www.tuontitukku.fi/image_view.php?name=8/laajakuva_URAKUULALAAKERI-6205-2RS-6416562655338-1.jpg
kuin heppoisempi malli?

https://kauppa.mimoto.fi/tuotekuvat/1200x1200/60753.jpg

H. Moilanen
07.08.2017, 15.43
^On parempi.