Näytä tavallinen näkymä : Taiwan
Löytyykö keltään foorumilaiselta kokemusta itäisen tai keskisen Taiwanin vuoristoteistä? Entä onko joku osallistunut Taiwan KOM Challengeen (http://www.taiwankom.org/en/)?
Itselläni näyttäisi tulevan reissu tuonne lokakuussa, ja jos saan jatkettua Taiwanissa oloa päivällä tai parilla, olisi tuo kisa/kuntoajo mahdollista ajaa. Kuinkahan mahdoton se olisi 85 kg kuntoilijakuskille, kun siinä on jyrkkiä ramppeja ja nousua 3275 metriin saakka? (Tämä (http://www.climbbybike.com/profile_elevation.asp?Col=Tarako-climb&qryMountainID=17502) plus 25 km about tasaista)
En ole pyöräillyt 2300 metriä korkeammalla. Sillä korkeudella hapen vähyydellä ei vielä ollut merkitystä, mutta pienikin patikointi Teiden huipulla noin 3,5 kilometrissä nosti sykkeet VK:lle hetkessä.
Markku Liitiä
27.07.2017, 09.50
Entä onko joku osallistunut Taiwan KOM Challengeen (http://www.taiwankom.org/en/)?
Minä! Järjestäjät liputtivat tosin pihalle kisasta hetikohta tuon tasaisen osuuden jälkeen, kun muutaman muun kanssa olin jäänyt sen verran pahasti pääjoukosta jälkeen. :D
No juu, tosiasiassa olin lehdistöporukassa tutustumassa Taiwanin pyöräilyolosuhteisiin. Isännät iskivät meille kaikille jostain ihmeen syystä KOM Challengen osallistumisnumerot rintaan ja pistivät polkemaan. Saksan Tour-lehden kaveri ajoi kisan läpi, eikä edes ihan kehnolla ajalla. Oli kyllä noin 70-kiloinen. Me muut tulimme keskeytyksen jälkeen huoltoautolla perässä huipulle.
Reitin loppuosan rampit ovat todella jyrkkiä. Lisäksi jossain nousun puolivälin paikkeilla on pitkähkö alamäki, joten osan noususta joutuu polkemaan tavallaan kahteen kertaan. Kun lämpötila lähtöpaikalla meren rannassa oli anivarhain aamulla 25 asteen luokkaa, huipulla oli 5-10 astetta. Normaali oleskelu ei meikäläisellä ottanut juurikaan henkeen 3275 metrissä, tosin en pahemmin kirmaillut.
Noin muuten pyöräily Taiwanissa tasamailla on iisiä. Liikenne on vähäisempää kuin väestöntiheydestä voisi päätellä ja valtaosa motoroiduista ajopeleistä on skoottereita ja vastaavia. Autoilijat ottavat fillaristit hyvin huomioon ja liikennekulttuuri on muutenkin suvaitsevaisen kohteliasta. Myös suurkaupungeissa pärjää fillarilla skootterien seassa hyvin, kun pitää ajolinjansa eikä poukkoile. Safkat ovat erinomaisia, poikkeavat täysin Suomen kiinalaisravintoloiden annista.
Kiitos tiedoista! Tuo tietysti mietityttää, että tuleeko noutaja eli komissaarin merkki piankin... ehkä turha lähteä jos ehtii nousta vain joitan satoja metrejä fillarilla ennen kuin autokyyti kutsuu :)
Onko sulla jälkeä online tai osaatko kuvailla mitä vauhtia itse ajoit, mihin asti ehdit ja paljonko olit jäänyt pääjoukosta, kun liputettiin? Tuo alku näyttää olevan varsin helppoa neljäprosenttista, joka sopii myös isommalle pyöräilijälle.
Markku Liitiä
27.07.2017, 14.38
Onko sulla jälkeä online tai osaatko kuvailla mitä vauhtia itse ajoit, mihin asti ehdit ja paljonko olit jäänyt pääjoukosta, kun liputettiin? Tuo alku näyttää olevan varsin helppoa neljäprosenttista, joka sopii myös isommalle pyöräilijälle.
Ei ole jälkeä. Kuten kirjoitin, Saksan Tourin kaveria lukuun ottamatta olimme mukana lähinnä turisteina. Vedimme kyllä tasamaaosuuden ja jonkin matkaa ylämäkeen päät punaisina. Itse asiassa lähdin matkaan sillä mielellä, että katsotaan kuinka pitkälle jaksan ja sitten auton kyytiin. En ennakkoon tiennyt, että järjestäjät ylipäänsä poistavat häntäpään kuskeja reitiltä. Pyöränä oli Giantin jonkin sortin seikkailupyörä maantietangolla ja kolmella eturattaalla.
"Viralliset" osallistujat olivat suurelta osin kisakuskeja. Oli siellä kuntoilijoitakin, mutta melkoinen osa heistä oli myöhemmin auton ikkunasta katsoen enemmän tai vähemmän vaikeuksissa - tai katkennut kokonaan jyrkemmillä osuuksilla.
Mene ajamaan se nousu omin päin. Se on suosittu turistireitti, jonka varrella on runsaasti taukopaikkoja ja kuppiloita. Voit käyttää aikaa koko päivän. Illalla tulee pimeä kuitenkin aika pikaisesti. Kuten olet varmaan huomannut, tie ei lopu huipulle, vaan jatkuu vuoriston toista laitaa alas.
Maisemat ovat aivan helkkarin hienoja ja tien pinta enimmäkseen ihan ok.
Molemmissa ratkaisuissa on puolensa. Kyllä minä ainakin yhden päivän käytän pyöräilyyn, kunhan vaan saisin selville mistä saa vuokrattua sopivan kokoisen maantiefillarin. Laitoin Giantcyclingworldin taiwaninkieliseen palautelomakkeeseen kysymyksen. Saas nähdä tuleeko jossain vaiheessa vastausta.
Pari kiinnostavaa linkkiä (kertomuksia pyöräilystä Taiwanissa & reittejä):
https://cyclingtips.com/2017/06/endless-climbs-unrideable-descents-torrential-rain-one-eventful-lap-taiwan/
http://taiwanincycles.blogspot.fi/2012/08/great-taiwan-bike-routes-and-maps.html
En ole pyöräillyt 2300 metriä korkeammalla. Sillä korkeudella hapen vähyydellä ei vielä ollut merkitystä, mutta pienikin patikointi Teiden huipulla noin 3,5 kilometrissä nosti sykkeet VK:lle hetkessä.
Ajoin pari viikkoa sitten Veletan (https://en.wikipedia.org/wiki/Veleta_(Sierra_Nevada)) huipulle noin 3100 metristä ja se ihmetytti ettei syke noussut missään vaiheessa yli 140. Normaalisti menee helposti 160 paremmalle puolelle syke tuollaisessa nousussa, mutta jotenkin sitä ohutta ilmaa tuli automaattisesti ilmeisesti vedettyä isompia henkosia eikä mitenkään läähätettyä kuin koira.
Markku Liitiä
27.07.2017, 22.14
...kunhan vaan saisin selville mistä saa vuokrattua sopivan kokoisen maantiefillarin.
Ainakin Hualienin kaupungissa, jossa KOM Challengen lähtöpaikka sijaitsee, oli pari vuotta sitten Giantin vuokraamo. Osoitteesta ei mitään hajua.
Ainakin Hualienin kaupungissa, jossa KOM Challengen lähtöpaikka sijaitsee, oli pari vuotta sitten Giantin vuokraamo. Osoitteesta ei mitään hajua.
Guoxing 1st St on osoite ja puhelinnumerokin löytyy Google-karttojen kautta. Täytyy soittaa sinne, jos ei Giantin aspasta tule meiliä takaisin. Veikkaan, ettei ihan ensimmäisenä varastossa ole minun kokoon sopivaa.
Elastolle: Good for you! Jos Elasto on pärjännyt 3100 metrissä, hän varmaan pärjäisi myös Taiwanin 3275 metrissä (tosin kun nousumetrejä on tuolloin takana yli 6000, voi olla vähän vaikeampaa) :) Se ei harmi kyllä anna vinkkiä siitä onko fiberillä samassa korkeudessa mitään jakoa. Ihmiset reagoivat nopeaan nousuun korkealle vuoristoon täysin yksilöllisesti.
Elastolle: Good for you! Jos Elasto on pärjännyt 3100 metrissä, hän varmaan pärjäisi myös Taiwanin 3275 metrissä (tosin kun nousumetrejä on tuolloin takana yli 6000, voi olla vähän vaikeampaa) :) Se ei harmi kyllä anna vinkkiä siitä onko fiberillä samassa korkeudessa mitään jakoa. Ihmiset reagoivat nopeaan nousuun korkealle vuoristoon täysin yksilöllisesti.
Kyllä minä tiedän, että se on noilla nousumetreillä vaikeampaa, mutta en puhunut nyt siitä. Tosiaan yksilöllistä on tuo reagointi korkeuteen ja vähän huonosti toin taustatietoja esiin. Halusin tuoda vaan perspektiiviä tähän asiaan, koska minullakin nousi sykkeet todella helposti ja tuli ihan huono olo Teiden huipulla patikoidessa. Elimistö saattaa kuitenkin sinullakin reagoida pyöräilyyn erilailla, koska olet harjoitellut sitä.
Mietin vaan, että onko tämä yleistäkin pyöräilijöillä: https://youtu.be/mqXlW6z3Fu0?t=14m25s
Juu, no probleemos. Tuli nyt sitten ilmoittauduttua. Katsotaan myöhemmin osallistunko kisalähtöön vai odotanko ja lähden vasta raatoauton jälkeen, että vältän kypsän marjan poimijat ennen kuin pääsen korkealle.
TetedeCourse
30.08.2017, 08.42
Fiber iskeytyy sitten Nibalin peesiin niin tulee hyvää vetoapua!
http://www.velonews.com/2017/08/news/nibali-race-10000-foot-taiwan-hill-climb-october_446971
Joo, kyllä siinä kivan alkuvauhdin saa :D Vuokrafillari varattu ja valmistautuminenkin aloitettu (https://fillari.blogspot.fi/2017/08/weight-lost-is-fitness-gained.html).
TetedeCourse
20.10.2017, 10.48
https://pbs.twimg.com/media/DMjE_bWXUAIRHnL.jpg:large
Ei näy Fiberia top-10:ssä jotenka Nibalin kannassa roikkuminen lienee epäonnistunut :seko:
Ahhah, tuplasti meni aikaa kärkeen verrattuna.
Tältä reissu näyttää Relive-videona:
https://video.relive.cc/8470376421_strava_1508965963233.mp4
Värkkään GoPro-otoksista eri videon kun ehdin.
2400 metriin saakka pärjäsi siedettävästi vuokrapyörän 39-32:lla. Loppupätkällä oli monia osuuksia 16-27%, ja jengi oli varautunut paremmin. Useilla esim. maastopyöräpakkoja takana. Itselläni meni talutteluksi monilta osin.
EDIT: Olen kyllä tyytyväinen, että ylipäätään pääsin maaliin aikarajan puitteissa. Kyllä siellä oli minua kokeneempiakin, jotka sitten joutuivat luuta-auton kyytiin. Yksikin englantilaiskundi, joka asuu Taiwanissa, oli nyt yrittämässä toista kertaa, ja on ihan harjoitellut vuoristossa. Alun eli noin 75km/2400m ajoin sen verran hyvin, ettei jää jossiteltavaa sen osalta. Loppu oli sitten osittain kiinni välityksistä ja siitä, että takarengasta piti pysähtyä pumppaamaan usempaan kertaan. Sanoisin, että kolme varttia olisi ollut otettavissa ajasta pois, mutta tärkeintä oli saada Finisher's Medal :D
Taiwanista pyöräilykohteena sen verran, että paikalliset ottavat liikenteessä pyöräilijän huomioon hyvin niin kaupungeissa kuin maaseudullakin. Taipeissa on näppärä kaupunkipyöräjärjestelmä U-bike. Fillarit ovat kuitenkin pieniä, niin että isompi joutuu ajamaan polvet solmussa.
Tasaista on vain länsirannikolla, muuten enemmän tai vähemmän vuorista. Tällä osapuilleen Etelä-Suomen läänin kokoisella saarella on yli kolmesataa huippua, jotka puhkaisevat kolmen kilometrin tason. Tasaiset alueet ovat tiivistä kaupunkiasutusta, vuoristo tietysti miltei asumatonta.
Etäältä on vaikea saada asioita hoidettua ilman mandariinintaitoa, mutta paikan päällä on kyllä paljon fillarikauppoja ja -vuokraamoja. Giantilla on maan kattava palveluverkosto myös pyörävuokraukseen.
Nyt sain tehtyä Taiwan KOM Challengesta videot: perusvideo (https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fyoutu.be%2F9hPJ5BmrUVA&h=ATOdKtUNRuGP12WPwPPrjd378jxflvfmIhtln2rcEL2EGBJF PrdlvOjgXsSTYmlsI8NoFhwMUrwNPkNaUqvbS7P7XcvdzaypW6 DmlXq_3k1oCbYuWkm7te0zT-WDv1BN6L1IiUPC8ojvHZYM-GAx0WfSjKyeIMgLKnHl-rSZsmbCwmcjGT5vyBz6DjCCGtE7yN0CqZizJ8V8HZms5wUUfZ1 Pt1d-89fsUq1-Yb0MGpt4p2dxoDFAxrSnyZLTfFB7DyAHNjghd6YYZLJ48qvBBc dEsIGarK5j5jo6KHZO) ja traineritreeniversio (https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fyoutu.be%2FXJ_MZIR7vKA&h=ATM0fGAFkZ28KGW72Q1lFcl65tjcfYcLzW_rVN1BUNY3grnk kYmWgQ9-zK9w-_MvGxhI26jcZjAHhFhyzsEN8kDVWobHlJrd-C6DtIA_46eHKPo5nwR7rIulshgAaxd_Go9FJ_z_bVTVu9uc4Cz R1YB2rI1blVLgZIKG28TsYxZwdoZ9aJqIHDDjfoc3tb19hv767 jmHkgLlphtp4opgg2UbWiUe2MzA_hDUD9-inaVbZwJPduLm4KfgIlj39VLTnyAFIt_zO3Q_s39zmGjq3q2Yg GshTxJQMnlHP7j2).
Markku Liitiä
30.10.2017, 10.18
Tasaista on vain länsirannikolla, muuten enemmän tai vähemmän vuorista.
Tätä vähän tarkentaisin.
Kun pysyy itärannikolla meren rannan tuntumassa olevalla kaistaleella, ei tarvitse ihmeemmin mäkiä kinnata. Vuoret toki kohoavat siellä aika lähellä sisämaassa. Muutaman vuoden takaisella reissulla muun muassa ajoimme Hualienista (Fiberin kisan lähtöpaikkakaupunki) etelään rannikkoa pitkin. Ainoa sanottavampi mäki oli lähestyttäessä saaren eteläkärkeä. Siinä noustiin merenpinnan tasolta noin 400 metriin. Rannikkokaistale on toki aika tiheään asuttua, mutta ei siellä mitään kummempia ruuhkia ollut. Runsaasti riisipeltoja ja muita viljelyksiä. Paikalliset tosiaan ottavat fillaristit oikein hyvin huomioon.
Paikalliset safkat olivat mainioita. Hiukka erilaista kuin suomalaisessa kiinalaisessa ravintolassa.
Onnittelut Fiberille onnistuneesta suorituksesta!
Totta, kyllähän rantaa pitkin pääsee. Lisäksi osan matkaa voi tehdä junalla (ei kaikki vuorot), eikä pyörän kuljetus edes maksa mitään. Vaatii kyllä sen, että fillari on kassissa tms.
Ruokamaut ovat yllättävänkin kotoisia tuolla kulmilla.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.