PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uskallus

STN
25.07.2017, 13.54
Täytyy nostaa hattua, kun joillain on uskallusta ajaa maantiellä polkupyörällä, varsinkin kun tietää kuinka varomattomasti autot ajaa. Itse ajanut vimeaikoina vain pyöräteillisillä teillä. Mutta joskus näkee kun heput painaltaa tuolla mutkaisilla maanteilla ja siihen ei tarvita ku peruskännipentti ajamaan vanhalla Samaralla mutkaista tietä 130km/h, niin alkaa olee pyöräilijöitä mullan alla. :(

Auvo
25.07.2017, 14.12
No, liikenneturvan tilaston mukaan pyöräilijöiden kuolematapauksista 70 % ja loukkaantumisista 90 % tapahtuu taajamissa. Henkilövahingoista yli 70 % tapahtuu risteyksissä. Itse pidän maantien reunassa ajamista joskus epämiellyttävänä, mutta en kovin vaarallisena. Mainitsemallasi mutkaisella maantiellä se ei yleensä ole edes kovin epämiellyttävää, kun liikenne ei ole vilkasta.

Viime viikolla ajelin Salosta Tammisaareen tietä 52 pitkin. Se oli kyllä aika huono kokemus: kapea tai olematon piennar, satasen rajoitus ja hyvin vilkas raskas liikenne. Turvattomuutta en kuitenkaan tuntenut.

Grandi66
25.07.2017, 14.25
Aika harvoin tuntenut turvattomuutta, enemmän harmitusta on aiheuttanut Suomen teiden kunto verrattuna muuhun Eurooppaan. Niin mielellään lähden myös muualle ajamaan.

Lähetetty minun K6000 Pro laitteesta Tapatalkilla

nure
25.07.2017, 19.11
Oikeastaan jos on itse tarkkaavainen niin ei se vaarallista ole, paljon vaarallisempaa on esim. keskustojen pyöräteillä. Aika vähiin jäisi lenkin jos pelkästään kevyen liikenteen väylillä pitäisi ajaa...

Fuuga
25.07.2017, 19.33
Täytyy nostaa hattua, kun joillain on uskallusta ajaa maantiellä polkupyörällä, varsinkin kun tietää kuinka varomattomasti autot ajaa. Itse ajanut vimeaikoina vain pyöräteillisillä teillä. Mutta joskus näkee kun heput painaltaa tuolla mutkaisilla maanteilla ja siihen ei tarvita ku peruskännipentti ajamaan vanhalla Samaralla mutkaista tietä 130km/h, niin alkaa olee pyöräilijöitä mullan alla. :(

Ei se peruspertti pysy 100m pitempään kännissä tiellä 130 km/h vauhdissa. Juuri vähän yli 300 km pikkuteitä ja loput 60 km pimeässä (takavalo *2 kyllä) sumussa maaseudulla vilkkaalla maaseututiellä ajaneena sanoisin, että pelkoon ei ole aihetta kun ottaa sen tilansa rohkeasti. Tasan 1 asuntoauton piti tunkea itsensä - hitaassa vauhdissa sekin - niin pieneen rakoon, että olisin voinut hypätä ovesta sisään ja keittää matkakahvit.

kuovipolku
25.07.2017, 21.56
Ehkä riskiin turtuu, jos niin voi sanoa, tai sen osaa suhteuttaa, mutta pitää olla poikkeuksellisen kapea tie tai olematon piennar, vilkas liikenne ja korkeahko kattonopeus että alkaisi edestuntemaan epämiellyttävyyttä saati sitten miettimään riskejä.

Ottaahan joka ainoa perheenisä joka aamulla nousee autoonsa työmatkallaan aivan yhtä suuren ja täysin samanlaisen riskin siitä että joku rattijuoppo tai pilleripää tai liikaa valvonut rekkakuski tappaa hänet. Ja noustaan tikkaille ja kävellään jäisillä pihoilla ja kaduilla ilman liukuesteitä, pudotaan tai kaadutaan ja kuollaan tai loukkaannutaan vakavasti eikä kukaan ihmettele kenenkään uskallusta...

CamoN
25.07.2017, 23.32
Auton ratissa nokkakolari on 3-5 metrin päässä jokaisen vastaantulijan kohdalla.

huotah
26.07.2017, 00.23
Auton ratissa nokkakolari on 3-5 metrin päässä jokaisen vastaantulijan kohdalla.

Tämä. Ihmetyttää vähän se kun osa ihmisistä pitää pyöräilyä niin vaarallisena liikkumistapana tai harrastuksena, varsinkin maantiellä, mutta samat tyypit ajavat autolla eivät näe siinä samanlaisia riskejä.

paaton
26.07.2017, 00.51
Tämä. Ihmetyttää vähän se kun osa ihmisistä pitää pyöräilyä niin vaarallisena liikkumistapana tai harrastuksena, varsinkin maantiellä, mutta samat tyypit ajavat autolla eivät näe siinä samanlaisia riskejä.

Olen itse ajanut aiemmin tosi paljon autolla, mutta nyt pidän esimerkiksi talvella autolla pohjoiseen matkaamista aina pienenä riskinä ja menenkin mieluummin junalla, jos vain mahdollista.

Kai sitä vain turtuu autonkin ratissa turvallisuuden tunteeseen, vaikka liukkaalla ja loskassa saa ajaa kaikki ajotaidottomat mummotkin ja takavetoinen taunus voi sinkoutua milloin tahansa nokkaan.

villeton
26.07.2017, 07.21
Itse tykkään ajaa pyörätiellä, jos sellainen vaan on tarjolla. Ajoin viime viikolla saariston rengastien. Kustavi-Taivassalo-väilillä piennar on aivan olematon ja näin ollen epämiellyttävä ja vaarallinen ajaa.
Hyvää oli, että Paraisilta saaristoon menevää pyörätietä oli asfaltoitu/parannettu. Sen verran monttuinen oli, ettei kilpapyörällä ole sinne asiaa. Itse ajan
retkipyörällä, niin voi tuon noin 13 km osuuden ajaa pyörätietä. Maantiellä on kapea piennar ja on aika paljon liikennettä. Syksyllä ilmeisesti vielä parannetaan
tuota pyörätietä lisää......

Mohkku
26.07.2017, 07.34

Tuo on oikeasti ajatus, mitä pitäisi tarjota laajemminkin pureskeltavaksi. Jotkut jopa selittävät pyöräilemättömyyttään vaarallisuudella ja siksi valitsevat pyöräilijöitä uhkaavan auton kulkumuodokseen.

Pientä valistusta kaivattaisiin myös autolla ohittamiseen. Mielestäni hiljaisen liikenteen aikana pääosin osataan ohittaa pyöräilijä riittävän kaukaa. Liikenteen vilkastuessa tuo taito loppuu, kun pitäisi passata ohituspaikka vastaantulijoiden mukaan. Monesti kuitenkin pieni kaasun keventäminen riittäisi siihen, että vastaantulija ehtii kohdata pyöräilijän ja ennen seuraavaa ehtii itse livahtaa pyörästä ohi. Kaikkein vilkkaimmilla teillä kun harvemmin pyörällä ajetaan.

nure
27.07.2017, 10.09
Villeton, kymmeniä kertoja tuota saaristotietä ajellut ja en vielä ole tarvinut käyttää tuota hätäisesti kyhättyä pyörätietä, toisaaltaan jos saavat jotain parannusta aikaiseksi niin mikäs siinä...

H. Moilanen
27.07.2017, 14.50
...pelkoon ei ole aihetta kun ottaa sen tilansa rohkeasti.

Tämä on totta. Liikenteessä tulee huomioiduksi paljon paremmin kun ottaa paikkansa suurin piirtein oikean rengasuran kohdalta, silloin kun piennar ei ole riittävän leveä tai muutoin kelvollinen fillarilla ajamiseen.

Antti Salonen
27.07.2017, 17.40
No, liikenneturvan tilaston mukaan pyöräilijöiden kuolematapauksista 70 % ja loukkaantumisista 90 % tapahtuu taajamissa. Henkilövahingoista yli 70 % tapahtuu risteyksissä. Itse pidän maantien reunassa ajamista joskus epämiellyttävänä, mutta en kovin vaarallisena. Mainitsemallasi mutkaisella maantiellä se ei yleensä ole edes kovin epämiellyttävää, kun liikenne ei ole vilkasta.

Viime viikolla ajelin Salosta Tammisaareen tietä 52 pitkin. Se oli kyllä aika huono kokemus: kapea tai olematon piennar, satasen rajoitus ja hyvin vilkas raskas liikenne. Turvattomuutta en kuitenkaan tuntenut.
Tässä on aikalailla tarkkaan omat fiilikset myös. Maantiepyörällä ajaessa tulee joskus läheltä-piti-tilanteita, mutta ainakin helsinkiläisen näkökulmasta näistä suuri enemmistö tulee pyöräteillä ja kevyenliikenteenväylillä. Ajoradalle sen sijaan yleensä mieli lepää ja saa ajaa rauhassa. Ohi meneviä autoja on kai mahdollista pelätä, mutta eivät ne tilastollisestikaan ole suuri riskitekijä pyöräilyssä.

Aika paljon ajan ajoradalla vaikka vieressä olisi pyörätie tai KLV, yleensä taajamissa kun ajoradalla on 30 tai 40 km/h rajoitus. Pääsääntöisesti noissa paikoissa on turvallisempaa ja kaikkien osapuolten kannalta luontevampaa ajaa ajoradan puolella. Lain kirjain ei ehkä täyty mutta lain henki täyttyy. Lain soveltaminen jää toki pyöräilijälle itselleen, mutta tällä hetkellä Suomessa mennään näin. Lisäksi on sitten tosiaan isoja teitä (kuten vaikka tuo mainittu 52-tie), joilla pyörälle ei ole hyvää paikkaa, ja pääsääntöisesti vain kierrän ne kaukaa.

MacKonte
27.07.2017, 18.51
Maaseudulla ei ole taajama-alueita lukuunottamatta useinkaan pyöräteitä ja ajan pääasiassa maanteiden laitoja. Viimeisen vuoden aikana kerran on auto ohittanut hieman liian läheltä, mutta siinäkään ei varsinaista vaaratilannetta ollut. Autot väistävät reilusti ja jättävät tilaa. Jos ei ole tilaa, jäävät taakse odottamaan että uskaltavat ohittaa. Onhan se tietysti hieman kuumottavaa, kun mäessä jyrisee takana tukkirekka...mutta se odottaa, ja menee ohi kun tie on selvä. Jos kohdalle osuu levike, risteys tai bussipysäkki, saatan kurvata sille rekan ohitusta helpottaakseni. Leppoisampaa on ajella tienlaitoja tai satunnaisia maaseudun kelvejä kuin taajamissa väistellä rullalautajonneja ja koiranremmejä.

Päijät-Hämeen alueella taitaa vain VT12 Uusikylä - Kausala olla niin vilkas ja kapea, että mieluummin kierrän sen muuta kautta. Toisaalla vanha Helsinki - Lahti 140 on niin hiljainen ja leveät pientareet, että sitä ajaa mielikseen.

Ehkä autoilijoiden huomaavaisuuteen vaikuttaa käyttämäni punainen, ei vilkkuva, takavalo ja kirkkaat ajoasut, jotka erottuvat jo kaukaa.

villeton
31.07.2017, 15.38
Villeton, kymmeniä kertoja tuota saaristotietä ajellut ja en vielä ole tarvinut käyttää tuota hätäisesti kyhättyä pyörätietä, toisaaltaan jos saavat jotain parannusta aikaiseksi niin mikäs siinä...
8 kertaa olen ajanut saariston rengastien. Olen kokeillut myös ajaa autojen joukossa tuon välin Parainen-lauttaranta. Ei tuntunut miellyttävältä. Raskasta liikennettäkin jonkin verran. Olematon piennar.
Nyt on tosiaan pyörätietä paranneltu." Hätäisesti kyhätty"., ehkä oikea nimitys pyörätien sijaan olisi poluntapainen.....
Vähän hitaammin tietty matka edistyy pyörätiellä verrattuna ajoon autotiellä. Eipä ole yleensä kovin kiire mihinkään, ihan retkimeiningillä olen liikkeellä....