Näytä tavallinen näkymä : Peruscyclo/retkipyörä?
Putkiaivomies
25.07.2017, 13.39
Mitäpä mieltä raati on tästä?
https://m.bikester.fi/kona-sutra-al-pyora-special-edition-sininen-635965.html
Haussa olisi siis peruspyörä työmatkoille, kuntolenkeille ja haaveissa siintävälle pidemmälle pyöräreissulle.
En etsi pyörää jolla pääsisi mahdollisimman kovaa vaan sellasta jolla on mukava ajella alle 20 km/h. Rullaavaa ja suht kevyttä polkea.
Kaikkeen tarkoitukseen ei ole mahdollisuutta ostaa omaa pyörää joten haussa sellainen kompromissi.
Onko tällä tuskaa polkea niitä kuntolenkkejä ilman kuormaa?
Malamuutti
25.07.2017, 15.24
Eiköhän tuo siinä käytössä toimi. Hiukan painavan oloinen ja tangonpäävaihtajat olisivat minulle miinusta, kun olen tottunut yhdistelmäkahvoihin. Rullaavuutta voinee parantaa rengasvalinnalla, jos ei karkeaa kuviota tarvitse.
Minulla on itselläni yleiskäytössä valoilla, lokareilla, tarakalla ja jopa seisontatuella varustettu kippurasarvinen pyörä, ja kyllä sillä lenkitkin ajaa (joskin muotipoliisia on syytä välttää, jos ei halua pampusta).
Ilmeisesti Rove Al:n runko tuo? Missään muualla alumiini-Sutraa ei näy myytävän, eikä löydy edes Konan omilta sivuilta. Roveen verrattuna paremmin retkeilyyn sopivat välitykset, astetta paremmat voimansiirto-osat, lokasuojat valmiina ja joku kehnon näköinen tarakka. Miinuksena sitten tangonpäävaihtajat, jos ne sellaisena haluaa nähdä. Varmaan soveltuu kuvattuun tarkoitukseen, mut onko sitte parasta tolla hinnalla?
kyytimies
26.07.2017, 14.47
Hämää toi tuotetiedon rungon alumiinimaininta kun seuraavaksi lukee notta cromoly, eli teräs, että kumpi se ny on. Muutenhan tuo ei ole hinnankiroissa ja tangonpää vaihtimiin tottuu nopeasti. Itellä on salsa fargo tangonpäävaihtajilla, ja automaatioksi niidenkin käyttö muuttuu. Tommoset pyörät on hyviä yleiskäyttiksii.
Ainakin Kona Rove AL:n runko on tosi kova verrattuna esim. vastaavaan teräsputkiseen. Itse en ostaisi alumiinista retkipyörää.
Putkiaivomies
27.07.2017, 09.25
Kiitos mielipiteistä! :)
Tangonpäävaihtajat ei sinänsä ole minulle ongelma, kun en ole vielä mihinkään muuhunkaan tottunut...
Jännä kyllä, että tätä mallia ei tosiaan löydy mistään muualta.
Täytyy vielä katsastella muitakin vaihtoehtoja.
Putkiaivomies
15.08.2017, 13.47
Päivitänpä tänne, nyt kun valinnan pyörän osalta tein.
Päädyin ostamaan Marin Four Corners - pyörän (http://velosport.fi/verkkokauppa/fin...ers-p-58121-11 (http://velosport.fi/verkkokauppa/fin/marin_four_corners-p-58121-11))
Pyörä on mulla ollut nyt noin viikon, olen suunnilleen 100 kilsaa ennättänyt polkea ja olen kovastikin tykännyt. Olen 187 cm pitkä ja ostin XL-koon pyörän ja oli juuri passeli mulle.
Pyörä rullaa hyvin niin hiekkatiellä kuin asfaltillakin (hyvin siis verrattuna entiseen pyörään. En tiedä miten vertautuu esim muihin "parempiin pyöriin"). Pyörä on myös varusteltavissa talvi- ja retkikäyttöön.
Ajoasento on suhteellisen pysty, joka sopii minulle hyvin kun en hakenutkaan sellaista kumara-ajoasentoa, vaan ennemminkin sellaista rentoa, jossa niitä maisemiakin voi katsella :)Kyllä tuolla myös ihan kunnon hikilenkit on mennyt.
En siis ole (vielä) ajanut kovinkaan pitkiä kertalenkkejä, vaan enimmillään reilu 20 km.
Toistaiseksi voisi siis sanoa, että löysin sen mulle sopivan pyörän ja sehän se taitaa olla se tärkein asia! :)
Hyvin ostettu luulen. Tärkein, eli runko on varmaan ihan mainio ja muita osia voi sitten päivitellä, kun tarvetta tulee.
Putkiaivomies
15.08.2017, 14.27
Hyvin ostettu luulen. Tärkein, eli runko on varmaan ihan mainio ja muita osia voi sitten päivitellä, kun tarvetta tulee.
Juuri tällä ajatuksella tähän päädyinkin, eli runko passeli ja muita osia vaihdan sitten tarpeen mukaan kun kilometrit karttuu ja ylipäätään tietämys osien osalta :)
Etukäteen tiesin, että Sora on niitä huonompia vaihtoehtoja (yleisen mielipiteen mukaan), mutta toisaalta minulle se oli roima parannus, joten olen tyytyväinen niihinkin ollut. Päivitetään sitten kun alkaa tietämään mikä niissä huonoa on :D
Nykyään Sorakin on kai käyttötuntumaltaan ja toimintavarmuudeltaan ihan toimiva osasarja, toki vain 9-vaihteinen. Ihan vaan nettitietojen perusteella olisin ennemmin päivittämässä jarruja ja renkaita. Ja tuosta satulasta en ite tykkää ollenkaan, mutta se on sitten täysin perskohtainen juttu.
No niin :) Taas näkee, että kaupasta voi löytyä pyöriä, joita sohvalla makaavat foorumilaiset eivät osaa edes suositella.
Tuo marin vaikuttaa todella mielenkiintoiselta pyörältä. Nielee kaiketi 2" renkaat ja on akseliväliltään hivenen pidempi. Voisi olla oivallinen pyörä touring käyttöön.
Putkiaivomies
15.08.2017, 15.48
Itsekin ko. pyörään törmäsin ihan sattumalta (tai tarkemmin ottaen hirmuisen nettiselailun/-pähkäilyn kautta, kun päivät pitkät pyöriä mietti ja etsi :D).
Kai tässä on haettu käsittääkseni sellasta cyclocross/touring/gravelgrinder välimaastoa mitoitukseltaan ja niinkuin mainitsin, niin sopii mulle geometriansa puolesta erittäin hyvin.
Puskis: Satula on perstuntumalla aikasta hyvä meikäläisen ahterille. Katotaan miten käy kun lenkit pitenee :) en osaa sen kummemmin vielä analysoida renkaita, vaihteita enkä jarrujakaan kun kokemusta pyöristä ei niin vielä ole. Pitää näitä alkaa hieman tarkkailemaan ja kenties jossain vaiheessa esim renkaita päivittää ja sitä kauttahan sitä vertailupohjaa sitten kertyy. Kiitos vinkistä, jotta nuo saattaisivat olla niitä joita sitten ekana päivittää :)
Itse kummastelin suht halpaa hintaa. Kuvittelin, että teräsrunkoisista saa aina maksaa sen päälle tonnin olipa osat sitten mitä tahansa.
Morjesta pöytään!
Itsellä olisi hakusessa ensi kesäksi jonkin sortin pidemmän matkan pyörä ja olen tuota Marin Four Cornersia pohtinut vaihtoehdoksi.
Onko kenelläkään tietoa, että mahtaako tuota saada runkosettinä jostain päin maailmaa? Itse en ainakaan löytänyt kun yritin etsiä. Tuota on muutenkin hieman huonosti saatavilla missään. Saattaa toki olla, että tämän vuoden malli tulee saataville vasta myöhemmin keväällä..
Toinen vaihtoehto, jota pohdin on Specialized Sequoia. Mitä mieltä arvon raati on kyseisestä pyörästä? Ilmeisesti tilaa haarukoissa on vähempi mitä Marinissa? Ajatus oli, että tällä tulevalla pyörällä pystyisi ajamaan satunnaiset talvi"cycloilut", joten vajaa 40 mm nasta tarvisi mahtua alle lokarien kanssa.
Ite hommasin Genesis Croix de Ferin runkosetin tuohon käyttöön. 40mm rengas mahtuu lokareiden kanssa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.