Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Hybridi 120kg painavalle aloittelijalle



Radikal
25.07.2017, 09.19
Moro,
Heti kärkeen sanon etten ole ostamassa tonni viiden sadan pyörää, ja aika hyvät perustelut saa laittaa tiskiin että edes lähemmäs tonnia sijottaisin tai edes paljoa yli 500€. Miksi näin? ...otsikossa tärkein; aloittelija. En näe syytä sijoittaa heti alussa kalliiseen pyörään pientä omaisuutta, kun tähänkin asti on voinut (uskokaa tai älkää) nauttia pyöräilystä ihan nollatason vehkeillä.

Tähän asti on tullut ajeltua mummopyörillä ja alle 10-vaihteisilla super super halvoilla käytettynä ostetuilla väärän kokoisillakin n. 20-50€ pyörillä(jos niitä saa edes pyöriksi kutsua kun täällä ollaan). Niillä on tullut kesäisin taitettua sellaisia n. 40-60km lenkkejä muutamia kertoja viikossa ja on niillä talvisinkin maitokauppaan kesärenkailla kaatumatta päässyt. Ja viitisen vuotta sitten tuli päivittäistä ajoa se 20km x5pv/vko. Rönsyilevänä offtopiccina; enemmin tai myöhemminhän joka-ikinen näistä fillareista levisi alle syystä tai toisesta, mutta eipä silti ole mennyt yli 300€ pyöriin vieläkään.


Nyt kuitenkin olisi ajatuksena sijoittaa rutkasti enemmän pyörään, lukkoon lyötyä budjettia ei ole, mutta olen ajatellut että 500€ saisi riittää uuteen ajopeliin. Eilen kävin XXL -myymälässä koeajamassa tätä: https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-17-hybridipyora/p/1132050_1_style -rungon koko oli 21"(olen 188cm pitkä) ...tai ehkä koeajo on vähän liioiteltua, myymälän aulassa polkaisin kierroksen sillä. Myyjältä varmistin vielä, ettei painoni ole ongelma. Hän kovasti vakuutti ettei ole, samaa haluaisin tiedustella vielä täällä: Uskaltaako tollasen viiden huntin hybridin ostaa ja luottaa siihen ettei se jossain kesken ylämäen polkemisen sano sopimustaan irti, kun painoa tosiaan itsellä se ~120kg? (pst. ne mummopyörät yleensä lahosi alle just ylämäkiä polkiessa :D)

Ja loppuun tärkein: Onko tuossa hintaluokassa joku muu fillari, joka antaisi paremmin vastinetta rahalle? Tai voisko joku asiallisesti perustella miksi heti alussa kannattaisi laittaa se +1000€ pyörään?

Keskiäkäinen lohjalainen
25.07.2017, 09.26
Osta oikea maastopyörä. Ne on tehty kestämään aika paljon kovempaa rynkytystä kuin mummikset ja hybridit.

Tämän viikon ohittamaton tarjous lienee tässä: https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-4-9.html

Laatuosat, ml. oikea joustokeula.

EDIT: Onkin XL-koossa loppuunmyyty. Satasta halvempaa saa vielä. https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-3-9.html

... samoin satasta kalliimpaa. https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-5-9.html

Tuo halvinkin on jo aivan kelvollinen vehje, joskin osat alkavat olla jo suositeltavissa olevien alarajalta. Kalliimmalla saa laadukkaampaa eli myös kestävämpää. Oma valintani olisi tuo 5.9.

maalinni
25.07.2017, 10.11
Painavalla kaverillani (130+) vääntyi aina perus pikalinkku-akselit massansa alla. Maastureissa saa noita paksumpia akseleita, ne varmasti kestää.

nure
25.07.2017, 12.28
Ei tuo massa ole mikään ongelma kun peruspyöristä kyse... Toisaaltaan halpojen heikoimmat lenkit tulee vastaan helpommin kuin tuollaisten +/- tonnin pyörien... Kiekot kuraa tai huonosti tehdyt ja sillai...

maalinni
25.07.2017, 13.43
Vähän kestävämpiä kiekkoja tekee pyöräliikkeet suht edukkaasti.

Radikal
25.07.2017, 16.23
Kiekot = vanteet? ...mikähän mahtaa olla suht edukasta? 🤔

Markku Liitiä
25.07.2017, 16.52
Kiekot = vanteiden, pinnojen ja napojen muodostama kokonaisuus. Mutta jos fillari kokonaisuudessaan saa maksaa max. 500 euroa, tuskin siihen kannattaa alkaa suht edukkaitakaan kiekkoja teettämään heti oston jälkeen...

znood
25.07.2017, 17.14
Kun massaa on enemmän niin kiekoissa on todella tärkeää tehdä rihtauksen tarkistus pariinkin kertaan uutena esim 300km välein.

Kuntoilija
25.07.2017, 17.22
Ehdotan, jotta jatka entistä menoa pyörien suhteen, jos kerta niilläkin ajosi tyydyttävästi on menneet. Ei tuo 500 laite mikään pommin varma pyörä ole. Painavalla kaverilla helposti paukkuu pinnoja ja jopa vanteita, ainakin kaverilla joka myös on raskasta sarjaa.

maalinni
26.07.2017, 10.24
Kiekot = vanteiden, pinnojen ja napojen muodostama kokonaisuus. Mutta jos fillari kokonaisuudessaan saa maksaa max. 500 euroa, tuskin siihen kannattaa alkaa suht edukkaitakaan kiekkoja teettämään heti oston jälkeen...

Niin, ajelee ne alkuperäiset ensin solmuun ja sitten hommaa ”retkipyörän” kiekot, mitkä on suunniteltu kuormalle. Ei kai niissä muuta eroa ole, kuin pinnojen lukumäärä? Jossain vain näin sellaisena mainostetut kiekot, oisko ollu bikeshop.fi ?

hcf
26.07.2017, 18.35
Osta oikea maastopyörä.

... samoin satasta kalliimpaa. https://www.canyon.com/fi/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-5-9.html


Siinä halvemmassa on jousikeula. 70-90kg jousella tulee vakiona. Eli mielummin tota ilmakeulaa jonka saa säädettyä painolle sopivaksi

Radikal
01.08.2017, 11.55
Nishiki hybrid 313 M tuli sit hommattuu intersportist ku en halunnu netistä tilata. Noin 70km nyt takana sillä ja olis enemmänkin mut ei viitti ihan piippuun vetää itteensä heti alkuun.

Tästä se harrastus alkaa, saa nähdä kirjoittelenko itse 5vuoden päästä aloittelijoille ettei alle tonnin pyörillä tee mitään :)