PDA

Näytä tavallinen näkymä : Schwalben nastat tulevat läpi sisäpuolelta (Mara Winter)

Antti Kuitto
24.07.2017, 17.47
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Nasta on tullut hieman läpi ja puhkoi viime talvena sisäkumeja useampia...rengas pyörinyt nyt parvekkeella talvesta asti ja meinasin heittää roskiin sen, mutta kannattaisiko kysellä josko Schwalbe lähettää uutta tilalle? Kumi ei oo kovin paljoa ajettukaan..

TERU
24.07.2017, 17.59
Tuskin hyvittävät, ajele meneen kesällä tai sitten talvella takana. Nypi loputkin nastat ja pane pistosujanauha, noilla ajaa vielä vaikka kuinka. Nastat tulee läpi parhaimmillaankin muutaman talven jälkeen. Tää on saiturin ohje.:rolleyes:

duris
24.07.2017, 18.51
Joo, ei nuo ole montaa tonnia (arvio 2-3) kestänyt ennen kuin nastat tulee läpi ja hiertää sisäkumit rikki.

arctic biker
24.07.2017, 19.19
Erinomaisen halvalla hinnalla sain foorumikaverilta jonka kanssa meillä vissiin nettikemiat pelaa, harvinaista hommaa. Hyvin sisäänajetut Gravdalit. Nastoitin keskirivit liiman kanssa uusiksi kun huomasin jotta siellä oli nastakannat hieman alkanut sisärenkaan kanssa tuttavuutta tehdä. Litkut ja talvi meni hyvin, huono homma jotta pitää ainakin yksi kallis Gravdali ostaa.

kuovipolku
24.07.2017, 20.05
Renkaissa (valmistuserä?), ajajissa (paino, ajotapa?), olosuhteissa (paljas asfaltti, sepelimatto?) tai jossain muussa (sisäänajotapa, -olosuhteet?) täytyy piillä jokin oleellinen tekijä, koska mä en ole edes löytänyt pienintäkään merkkiä alkavasta läpipainumisesta vaikka olen ajanut lukuisia talvia ja jonkin verran kilometrejäkin.

Jos nastat ovat vielä kunnossa, pistosuojanauha varmaankin toimii eikä sen tuoma lisäpaino eikä renkaan lisääntynyt tönkköys paljon tunnu ennestään vähemmän mukautuvassa ja huonosti rullaavassa renkaassa, etenkään semmoisessa työmatka- ja peruspeekoolenkkikäytössä missä Marathon Winterillä kai eniten ajetaan.

Mutta eivätkö Marathon Winterinkin nastat (karbiditeräs?) kulu tai pyöristy siinä määrin että ne menettävät pitokykyään niissä tilanteissa joissa pitokykyä eniten tarvittaisiin? Eli siinä vaiheessa kun nastankannat alkavat rikkoa renkaan sisäpintaa, pitäisi ehkä oman turvallisuutensa vuoksi ruveta joka tapauksessa harkitsemaan investoimista uusiin nastarenkaisiin?

Tai voihan niillä tylsyneilläkin nastoilla ajaa, toimivathan ne jotenkin ja uskoakseni auttavat sepelinpistojen torjunnassakin.

plr
24.07.2017, 20.26
Schwalbe Marathon Winter on kuuluisa siitä, että nastat tulevat renkaasta läpi ja puhkaisevat sisärenkaan. Edelliset kestivät 1,5 talvea ja melko huonosti kilometrejä. Pito on tonnin jälkeen selvästi heikompi kuin uusilla renkailla. Muuten rullaavat kohtuullisesti, ovat peruskestävät ja kovat ajotuntumaltaan.

lateksi
24.07.2017, 20.44
Ominaisuus ei vika, vaihdoin Kendan Klondikeihin (K946).
Ankkurithan ne on, mutta eivät luikertele niin pahasti ja kestää...

kuovipolku
24.07.2017, 21.47
Sikäli mikäli voimme puhua samasta renkaasta silloin kun toinen on 35-millinen ja toinen 50-millinen. No, enpä minäkään muistanut mainita mistä renkaasta puhun...

lateksi
24.07.2017, 23.24
Mara 2.0 tuumaa
Kenda 2.1 tuumaa
Ei iso ero...
Oliko topikissa koko?

alli
25.07.2017, 00.22
Ei kestä minunkaan käytössäni 35 mm Mara Winterit. Ainakin kolmas setti jo menossa, ja viime talven kevätpuolella alkoi tulla puhkeamisia, toista talvea muistaakseni noilla ajoin silloin. Työmatkaa tulee yhteensä reilu 18 km arkisin + asioinnit päälle, eli ei hirveästi kilometrejä, kuormitusta kyllä on. Sureride-pistosuojanauhaa käytin kantojen tultua läpi ja taisin kuukauden selvitä ilman puhkeamista sen kanssa, mutta sitten taas tuli reikiä, eli minulla tuokaan konsti ei toimi (jotain käyttövirhettä siinä saattaa olla).

Pito on mulla kyllä ollut ok, viime talvena en mennyt kertaakaan nurin, vaikka on mäkiä ja peilijääkelejäkin silloin tällöin. Lumisössössä ei toimi kaksisesti. Jos tulee taas joku tosi luminen talvi, niin siirtynen julkisiin joksikin aikaa.

Tilaan silti taas syksyn tultua uudet, jos en löydä hyvää vaihtoehtoa samassa koko- ja hintaluokassa. Nastat haluan kumminkin alle.

kuovipolku
25.07.2017, 00.35
Tollo! Maailmaan mahtuu muitakin nastarenkaita kuin sinun Marasi ja sinun Klondysi, joten on tosiaan vallan mahdollista että en kommentoinut ollenkaan niiden kokoeroa ja että kommenttini ei missään määrin ollut kommentti sinun kommenttiisi. Ja on vähintäänkin oudon luennan tulos jos kokee minun jotenkin pyrkineen rajoittamaan topiikkia tai pitäneen joitain kommenteja topiikkin kuulumattomina...

Yksinkertaisille sieluille ja nopeasti lukaiseville ja pikaisesti vastaaville: sikäli mikäli 35-millinen nastarengas jossa luonnollisesti on oltava korkeampi ilmanpaine kuin saman valmistajan samanmerkkisessä 50-millisessä renkaassa, millä saattaa olla ratkaiseva merkitys. (Renkaat voivat myös nimestään huolimatta olla rakenteeltaan erilaisia.) Eli jos alkuperäinen kysyjä ja muut joilta nastat ovat tulleet läpi ovat ajaneet näillä leveämmillä renkailla, niin minun kokemukseni samasta renkaasta eivät välttämättä ole kokemuksia samasta renkaasta (eli niillä voi tässä ketjussa heittää vesilintua).

Mutta jos myös 35-millisten Marathon Winterin nastat ovat muiden käytössä tulleet läpi sisäpuolelta, niin minun kokemukseni ovat ainakin siltä osin samasta renkaasta eli syytä kokemuksien eroon on sitten haettava muista tekijöistä (jos niistä on ylipäätään kiinnostunut).

TERU
25.07.2017, 08.22
Ei kestä minunkaan käytössäni 35 mm Mara Winterit. Ainakin kolmas setti jo menossa, ja viime talven kevätpuolella alkoi tulla puhkeamisia, toist
a talvea muistaakseni noilla ajoin silloin. Työmatkaa tulee yhteensä reilu 18 km arkisin + asioinnit päälle, eli ei hirveästi kilometrejä, kuormitusta kyllä on. Sureride-pistosuojanauhaa käytin kantojen tultua läpi ja taisin kuukauden selvitä ilman puhkeamista sen kanssa, mutta sitten taas tuli reikiä, eli minulla tuokaan konsti ei toimi (jotain käyttövirhettä siinä saattaa olla).
Pito on mulla kyllä ollut ok, viime talvena en mennyt kertaakaan nurin, vaikka on mäkiä ja peilijääkelejäkin silloin tällöin. Lumisössössä ei toimi kaksisesti. Jos tulee taas joku tosi luminen talvi, niin siirtynen julkisiin joksikin aikaa.

Tilaan silti taas syksyn tultua uudet, jos en löydä hyvää vaihtoehtoa samassa koko- ja hintaluokassa. Nastat haluan kumminkin alle.

Asennappa kokeeksi tulevana kautena uusi marawintteri/35 mm vain eteen ja taakse vanha samanlainen, josta nastat nypitty pois, sisälle suojanauha tietty, tomii hyvin myös tuollaisena "kitkarenkaana". Omissani toisessa pyörässä tuollainen takana ja toisessa nastat molemmissa, ero ei ole isokaan. Aja uusi rengas sisää alle suosituspaineissa, pinnasta ei nyt niin väliä, lunta jäätä asfalttia. Edessä riittä muutoinkin alle suosituspaine. Koville nastat joutuu kovassa ajossa, samoin renkaan kudokset nastojen vuoksi.

Kuronen
25.07.2017, 09.35
Lähinnä työmatkoilla Mara Winterit (35mm) olleet ja sama vaiva: nastat kaatuvat ja kanta puhkoo sisurin. Mutta kun ovat muutoin kelvolliset työmatka-ajoon, niin olen uudetkin ostanut.

Blackborow
25.07.2017, 10.57
Millaisilla paineilla porukkaa ajaa kun tulee nastat läpi. Mulla oli joskus tollaiset eikä 3 talven jälkeen ollut tullut läpi. Gravdalit on tökerön kalliit, joten ei noille oikein vaihtoehtojakaan ole, vaikka renkaana kyllä todella epämiellyttävät.

H. Moilanen
25.07.2017, 11.11
Suomi Tyresin nastarenkaita saa ainakin Motonetistä, eli jotakin vaihtoehtoa sentään löytyy kohtuullisellakin hintalapulla.

Blackborow
25.07.2017, 11.22
Niin ne on vielä noitakin kaameammat jyrät.

H. Moilanen
25.07.2017, 11.31
Kunto kasvaa...

Veivaaja
25.07.2017, 12.05
Tätä on kyllä käsitelty aiemminkin

Omat kokemukset 35 mm Mara Winteristä ovat hyviä. Tosin eka pari meni takuuseen, kun nastat irtoilivat alle sadan kilsan (n. 10 nastaa per rengas). Tämä tosin oli josku anno domini. Sen jälkeen Maroilla on mennyt aika monta tuhatta ja talvea. Eikä siis rengasrikkoja, paitsi orapihlajan piikki. Viime talven lopulla asensin Gravdalin eteen, kun Marat alkaa olla kovin kuluneen näköiset. Gravissa on enempi kuviopitoa, ja se on varmaan ensi talvenakin eturenkaana. Kestosta ei vielä paljoa kokemuksia.

On mielenkiintoista, miten erilaisia kokemuksia samasta renkaasta tuntuu olevan. Valmistajan prosessit lienevät nykyisin kunnossa (alkuun epäiltiin ehkä olleen jonkun huonolaatuisen erän), joten laatuerot eivät niitä selitä. Itse ajan korkeimmilla suosituspaineilla (kun rullaa paremmin ja minulla on maasturi huonoimmille keleille) ja vaikka elopainoa reilu kahdeksankymmentä (plus kamat) ei siis ongelmia ole ollut. Olin toki myös hyvin huolellinen sisäänajossa, ja taisin ostaakin renkaat keväällä, joten ne ehtivät olla varastossa muutaman kuukauden ennen käyttöä (voi vaikuttaa nastojen pysyvyyteen).

Vähäisemmät kokemukset leveämmästä Winteristä ovat olleet myös hyviä. Joten itse voin suositella.

kuovipolku
25.07.2017, 12.45
Osallistun sen verran vielä tähän 35-millisten kommentointiin että sama protokolla kuin Veivaajalla: sisäänajo ohiajaneita huvittaen keskellä kesää (kun asfaltilla ei ole sepeliä joka tunkisi vielä pohjaan painumattomien nastojen alle tms). Pumppaan lisää ilmaa silloin kun maantiellä ja kelvillä ei ole minkäänlaista jäätä. Alle suosituspaineiden menen silloin kun nastoja tarvitaan ja nastoilla on jotain mihin pureutua.

Voivat olla vaikuttavia tekijöitä, voi olla että ero johtuu vain harvinaisen onnistuneesta valmistuserästä tai kaikki voi olla kohdallani vain sattumaa (sillä muutama tuhat kilometriä on tilastollisesti ämpärillinen hiekkaa Tuusulassa.

alli
25.07.2017, 13.49
Asennappa kokeeksi tulevana kautena uusi marawintteri/35 mm vain eteen ja taakse vanha samanlainen, josta nastat nypitty pois, sisälle suojanauha tietty, tomii hyvin myös tuollaisena "kitkarenkaana". Omissani toisessa pyörässä tuollainen takana ja toisessa nastat molemmissa, ero ei ole isokaan. Aja uusi rengas sisää alle suosituspaineissa, pinnasta ei nyt niin väliä, lunta jäätä asfalttia. Edessä riittä muutoinkin alle suosituspaine. Koville nastat joutuu kovassa ajossa, samoin renkaan kudokset nastojen vuoksi.

Joskus nastallinenkin rengas sutii ylämäessä, joten haluan nastoja taaksekin. En myöskään pidä pistosuojanauhoista tai luota niihin, vaan ne ovat sellainen vihoviimeinen hätäratkaisu mulle, kun pitää loppukevät jotenkin pärjätä.

Ehkäpä sisäänajossa meni jokin pieleen, mutta tosiaan ainakin kolme paria on jo ollut Maroja ja sitä ennen ajoin Hakkapeliitoilla, sama vika tuli niihinkin kolmantena keväänä. Maksimipaineilla ajan, löysillä renkailla on raskasta. Olen huono kikkaileeman, kokeilemaan ja säätämään paineita kelien tai kuorman mukaan, esim. pitäisikö kaupan edessä pumpata lisää ilmaa vai miten? Talvella muutenkin alustan kunto vaihtelee rajusti eri pätkillä, niin ei vaan riitä mielenkiinto sitten vielä kokeilla erilaisia paineita ja tehdä niistä johtopäätöksiä.

Vielä on talvirenkaat tilaamatta, enkä ihan aio asiaa miettiä nyt, aloittajalle vaan halusin sanoa, että sama probleemaa on muillakin, joskaan ei kaikilla, jos ei aikaisemmat monet keskustelut ole osunut silmiin.

Blackborow
25.07.2017, 14.10
Kunto kasvaa...
Ei kasva kun ei huvita ajaa noilla renkailla.

maalinni
25.07.2017, 16.14
Minulla on melkein kaikki nastat tallella (4 paria käytössä) ja ei ole tullut läpi. Vanhimmilla ajettu 3 talvea, matalat paineet. 1,6” kaikki.

TERU
25.07.2017, 17.48
Luulen myös, että yli kovilla paineilla nastat saa menemään kudoksen läpi, rengashan kulkee jokseenkin pelkästään nastojen varassa. Omissa 35 renkaissa enimmillään 4 kiloa, tosin kuskikin vain n. 65 kg netto. Nastojen irtoilua ei myöskään ole ollut havaittavissa. Noilla menee edelleen vaikka yhdestä nypitty nastat pois ja reikien peittona suojanauha. Marawinttereillä ja w106/ 37 renkailla mennään, kun matala vaatimustaso.

kuovipolku
25.07.2017, 20.17
Joskus nastallinenkin rengas sutii ylämäessä, joten haluan nastoja taaksekin.

Tämä voi olla myös paino- tai painonjakautumisongelma. Jos takana ei ole tarpeeksi painoa, on ihan sama juttu kuin nappularenkaalla hiekassa tai muussa. Putkelle noustessa tämä tietysti entisestään korostuu.

Talvella muutenkin alustan kunto vaihtelee rajusti eri pätkillä, niin ei vaan riitä mielenkiinto sitten vielä kokeilla erilaisia paineita ja tehdä niistä johtopäätöksiä.

Eihän niitä kokeiluja tarvitse itse tehdä kun jo Schwalbe kehottaa nostamaan painetta rullaavuuden parantamiseksi silloin kun ei ole jäistä ja laskemaan painetta pidon parantamiseksi silloin kun on. Ja mehän täällä neuvomme samaa vakuutamme että eron huomaa.

Maksimipaineiden käyttämisen ainoa vaihtoehto ei ole löysillä renkalla ajaminen. En kehtaa kysyä ajajan painoa, mutta itse kevyen välisarjan kuskina pidän TERUn lailla 4 baria semmoisena rajana jonka jälkeen ajo-ominaisuudet rullaavuutta myöten vain heikkenevät. Silloin kun on ollut tilaisuus ajaa oikeissa talviolosuhteissa paineita on ollut 2,5 baria.

Kun itsekin asun etelärannikolla, vieläpä Kehä I:n sisäpuolella, kommentoisin vielä sitäkin että oma kokemus on näinä nykyisenlaisina talvina ollut että alustan kunto on vaihdellut rajusti siten että välillä ei ole nastoja tarvittu ja välillä on eli on ollut selkeitä useampien päivien tai viikkojenkin jaksoja suuntaan tai toiseen. Ei arkiajossa tai peruslenkkikäytössä taida olla järkevää eikä tarpeellista säätää paineita sen useammin.

Tietysti jos omat ajot kulkevat poikkeuksellisen huonosti hoidettujen kelvi- tai katuosuuksien kautta tai ajaa ulkoiluteitä joita koristavat "Ei talvikunnossapitoa"-kyltit voi kokemus olla täysin toinen.

arctic biker
25.07.2017, 21.37
On mullakin Marawintereitä ainakin kolme ollut, noista ei vielä nastat sisuria rikkoneet, johtunee siitä kun litkuttanut olen... Siitä viehko rengas että eitutubelesvanteella pelaa aivan hyvin. Gravdalit on ajettavuudeltaan ylivoimaiset ja litkuilla pelas viimetalven erinomaisesti ja kilsojakin kertyi. Nuo omat käytetyt uuisintanastoitin kera kolmen liiman, kaikki Cascot toimi hyvin.
Tuossa haaveilen jotta yksi siunaamaan kallis Gravdali taakse ja kahdella vanhalla ens talven pärjään. Kaksi hyvin sisänajettua Marawinteriä saa uusia nastoja ja rahtiruuna saa tyytyä noihin.

via
25.07.2017, 21.54
en ole törmännyt tuohon vaikka useamman talven olen maroilla ajanut, tosin vain edessä - takana on ollut Mara plussa ympäri vuoden. viime vuodet nasta on ollut jo mainittu 35mm

alli
25.07.2017, 23.03
Tämä voi olla myös paino- tai painonjakautumisongelma. Jos takana ei ole tarpeeksi painoa, on ihan sama juttu kuin nappularenkaalla hiekassa tai muussa. Putkelle noustessa tämä tietysti entisestään korostuu.

Omasta mielestäni siis painoa takarenkaan päällä on liikaakin. Eturenkaasta ne nastat eivät tule läpi samalla nopeudella. Jyrkässä mäessä ja peiijäällä rengas voi sutaista puoli kierrosta välillä, mutta sitten taas ottaa kiinni, aina oon kuitenkin ylös päässyt jäästä huolimatta. Lumisössössä oon jalkautunut välillä. En kuitenkaan halua em. syystä ajaa ilman nastoja takana, kuten ehdotettiin. Ajan varmaan myös hitaammin kuin monet talvikuskit, kai sekin voi vaikuttaa.

Eihän niitä kokeiluja tarvitse itse tehdä kun jo Schwalbe kehottaa nostamaan painetta rullaavuuden parantamiseksi silloin kun ei ole jäistä ja laskemaan painetta pidon parantamiseksi silloin kun on. Ja mehän täällä neuvomme samaa vakuutamme että eron huomaa.

Maksimipaineiden käyttämisen ainoa vaihtoehto ei ole löysillä renkalla ajaminen. En kehtaa kysyä ajajan painoa, mutta itse kevyen välisarjan kuskina pidän TERUn lailla 4 baria semmoisena rajana jonka jälkeen ajo-ominaisuudet rullaavuutta myöten vain heikkenevät. Silloin kun on ollut tilaisuus ajaa oikeissa talviolosuhteissa paineita on ollut 2,5 baria.

Kun itsekin asun etelärannikolla, vieläpä Kehä I:n sisäpuolella, kommentoisin vielä sitäkin että oma kokemus on näinä nykyisenlaisina talvina ollut että alustan kunto on vaihdellut rajusti siten että välillä ei ole nastoja tarvittu ja välillä on eli on ollut selkeitä useampien päivien tai viikkojenkin jaksoja suuntaan tai toiseen. Ei arkiajossa tai peruslenkkikäytössä taida olla järkevää eikä tarpeellista säätää paineita sen useammin.

Tietysti jos omat ajot kulkevat poikkeuksellisen huonosti hoidettujen kelvi- tai katuosuuksien kautta tai ajaa ulkoiluteitä joita koristavat "Ei talvikunnossapitoa"-kyltit voi kokemus olla täysin toinen.

Mähän en asu mitenkään kaukana Kuovipolusta :). Alustan kunto vaihtelee lähinnä siten, että työmatkalla on monta eri kunnossapitäjää, ja jossain kohtaa on aamulla käynyt aura, jossain ei, jossain kohdissa aurataan pohjaan asti ja jossain lumet jää makaamaan pitkiksi ajoiksi. Tietyöt ja sillat ovat aina oma lukunsa. Ajoradan vieressä kulkevilla osuuksilla voi olla aurattu ne kolmen kaistan sohjot kapealle kevyen liikenteen väylälle. Kelien salliessa ajan myös Viikin kunnostamattomia ulkoilureittejä pitkin.

Jääpitoa en pidä itselleni suurena ongelmana, koska yhtään kaatumista ei tullut viime talvena, onhan nämä tuuriasioitakin tietenkin ja vauhdillakin on merkitystä. Paineita laskisin lähinnä tuon läpimenon ehkäisemiseksi, mutta joskus kun paine on laskenut pariin baariin, niin on tuntunut tahmealta meno. Olikohan viime syksynä kesärenkailla, kun sain neljä reikää kerralla aikaan täräytettyäni kaupasta tultuani aivan täyteen kuormatun laukun kanssa huonosti reunakiveen vähän vieraassa paikassa, joten siksikin epäröin noita ihan alhaisia paineita. Neljää baaria voin kyllä kokeilla, ehkä... :rolleyes:.

TERU
26.07.2017, 07.23
Hyvä juttu, tässä taitaa tulla demokraattinen lopputulos, kun kaksi taivuttelee yhtä.🙂

Talvirenkaissa tuollainen ei yli 4 eikä alle 3 on toiminut eikä jäisten tai kehnosti putsattujen teiden tai muidenkaan syiden vuoksi tarvi säädellä erikseen. Täällä pohjoisempana rannikolla ei olosuhteet hirmuisesti poikkea teistä kun pysytään hoidetuilla teillä. Ihan viimeisinä talvina teiden huolto on ollut hyvin hankalaa, kun lunta tullut vähän päivittäin eikä se ole kalustoa laukaissut hommiin. Täällä on myös talven mittaan paljon päiviä ihan paljaalla asfaltilla, mutta pätkiä liukasta joten nastoilla on rutisteltava.

alli
26.07.2017, 11.52
Hyvä juttu, tässä taitaa tulla demokraattinen lopputulos, kun kaksi taivuttelee yhtä.🙂

Talvirenkaissa tuollainen ei yli 4 eikä alle 3 on toiminut eikä jäisten tai kehnosti putsattujen teiden tai muidenkaan syiden vuoksi tarvi säädellä erikseen. Täällä pohjoisempana rannikolla ei olosuhteet hirmuisesti poikkea teistä kun pysytään hoidetuilla teillä. Ihan viimeisinä talvina teiden huolto on ollut hyvin hankalaa, kun lunta tullut vähän päivittäin eikä se ole kalustoa laukaissut hommiin. Täällä on myös talven mittaan paljon päiviä ihan paljaalla asfaltilla, mutta pätkiä liukasta joten nastoilla on rutisteltava.

Voihan se enemmistökin joskus olla oikeassa :). Ja onhan teillä siellä pohjoisessa varmasti haastavampia kelejä pitempään, että voi nämä rutinat tuntua turhilta... mutta voisiko olla myös aavistuksen tasaisempaa? En toki niitä olosuhteita niin tunne, mutta käväisin fillarireissulla Kempeleen - Oulunkin seudulla ja tuntui, että koko päivän saatoin ajaa niin, että maksiminopeus ei noussut yhtä korkealle kuin tästä kotoa lähikauppakeskukseen lasketellessa.

TERU
26.07.2017, 13.05
Tasaista on, tasaisempaa on vain suola-aavikolla, on mukava päästä muutamaksi päiväksi vuodessa mäkisempään Suomeen. Paljon onkin näkynyt Kempeleen läpi ajavia retkeilijöitä, mukavia fiiliksiä tulee katsojallekin.

Antti Kuitto
26.07.2017, 13.54
Jees, kiitti vastauksista. Eli heitän sen 35mm kumin roskiin, ellei joku halua tulla noutamaan Espoon Soukasta. Voip olla että sillä ajelee ihan hyvin repäisemällä nastan irti tai laittelemalla teippiä sisäpuolelle tms..

cyclomiha
28.07.2017, 07.13
Oikea päätös, minä heitin omani myös kun kyllästyin vaiihtamaan sisuria räntäsateessa. Yhden renkaan sain takuuseen. Tilalle nokia suomi tyres tjsp eikä yhtään flättiä niillä.

Sent from my iPhone using Tapatalk