PDA

Näytä tavallinen näkymä : Etuvaihtajan ongelma



IgNIs
23.07.2017, 23.21
Kunnostelin tässä pyörää, vaihdoin uudet vaijerit ja kuoret, sekä irroitin ja puhdistin vaihtajat ja rattaat, sekä muut paikat. Aiemmin vaihteet toimivat välttävästi.


Nyt pyörässä hieman vaihteiston kanssa ongelmia. Etuvaihteet eivät vaihdu isoimmalle rattaalle, eikä liikerata edes tunnu riittävän. Ruuvasin rajoitin ruuvit auki, etteivät estä liikettä. Vaihteet vaihtuvat nyt helposti, mutta isoimmalle vaihdettaessa vivussa tuntuu vastusta.


Löysin Deore M510 sarjaan liittyvän oppaan, missä oli mainintaa yhteensopivuuksista, mutta tietääkö ketään paremmin miten nämä sopivat yhteen.
https://media.canyon.com/dow…/manuals/Manual_FD_M_510_EN.pdf (https://media.canyon.com/download/manuals/Manual_FD_M_510_EN.pdf)


Eturattaat ja keskiö pitäisi vaihtaa, sillä laakerit rahisevat ja ketjut hyppivät rattailta. Joten voisin ottaa vinkkiä jostain kohtuullisesta kampisetistä, joka sopisi tähän pyörään.


Vaihteenvalitsimena SL/ST-M510, etuvaihtajana Shimanon FD-M510, kampisarjana FC-M440 ja keskiönä 73mm leveä 110mm pitkällä neliskantti akselilla (pitäisi vaihtaa uuteen). Takana RD-M570 vaihtaja ja CS-HG400-9 rattaat.

SSGT-92
24.07.2017, 05.56
Moro,osalista nykykokoonpanosta on selkeä,kerrohan vielä missä pyörässä nämä on asennettuina.Helpompi vastaajien hahmottaa ,ja olikos sulla jonkinlainen budjetti mietittynä ?

H. Moilanen
24.07.2017, 09.50
Nyt pyörässä hieman vaihteiston kanssa ongelmia. Etuvaihteet eivät vaihdu isoimmalle rattaalle, eikä liikerata edes tunnu riittävän. Ruuvasin rajoitin ruuvit auki, etteivät estä liikettä. Vaihteet vaihtuvat nyt helposti, mutta isoimmalle vaihdettaessa vivussa tuntuu vastusta.

Vaijerissa löysää, indeksi pielessä tai vaijeri asennettu vaihtajaan väärin?

IgNIs
24.07.2017, 13.47
Aivan tosiaan. Pyörä rungoltaan TREK 6500, mutta aikanaan ilmeisesti vaihdettu melko paljon osaa.

Kampikeskiön pituus n.73mm, runkoputken halkaisija n.35mm.

Olen mitannut myös rungon keskeltä eturatteiden keskelle ja mittaustulos n.47,5mm mikä tuolle vaihtajalle pitäisi olla ideaali.

Vaihteenvalitsin toimii, mutta kolmannelle vaihdettaessa valitsinta on vaikea saada naksahtamaan (lopussa jäykkyyttä). Kolmannella vaihteella vaijeri on kireällä kuin pianonkieli, kaikki löysät on otettu pois.
Ongelma tuntuu olevan se että vaihtajan liike on pienempi kuin vaihteenvalitsimen liike. Rajaoittaja-ruuvit on ruuvattu auki, etteivät haittaa liikettä.
Shimanon mukaan osat ovat yhteensopivia (katso oheinen linkki aloitusviestissä).

IgNIs
24.07.2017, 14.47
En viitsi kauhen paljon pyörään rahaa laittaa, mutta uudet eturattaat ja keskiö pitäisi vaihtaa.

Rattaat ovat vaihdettavia, joten kysynkin samalla, voinko ostaa Shimanolta mitkä tahansa rattaat, kunhan kiinnitys ja hammasluku vain pysyvät samana?

H. Moilanen
24.07.2017, 15.08
^Periaatteessa kyllä, eikä hammasluvulla ole edes merkitystä. Välitystä voi muuttaa laittamalla eri kokoiset limput.

Joitakin pikkurattaita olen joskus joutunut leikkelemään yhteensopivuuden takia, kun ratasta oli vähän turhan paljon kiinnityspulteista keskiötä kohti. Rautasahalla lähti näppärästi.

IgNIs
24.07.2017, 15.22
Kiitoksia! Ajattelin että olisi helpompi vaihtaa tässä vaiheessa vain rattaa, joita löytyy kohtuu edullisesti, ja keskiö uuteen vastaavaan.

Jos innostun enemmän tällä ajelemaan saatan ostaa kokonaan uudet voimansiirron osat.

Juha Lehtinen
25.07.2017, 11.14
Onko testattu etuvaihtajaa niin että vaijeri on irti vaihtajasta, liikkuuko häkki yhtään enempää?. Jos ei niin kampi on liian ulkona jostain syystä.

IgNIs
26.07.2017, 09.37
On testattu. Irroitin vaihtajan rungosta, putsasin ja rasvasin. Asensin paikoilleen aloitusviestin ohjeita noudattaen.
Tosiaan vaikka kädellä vääntäisi ei yllä tarpeeksi pitkälle. Lisäksi kuten mainitsin vaihteenvalitsimesta painettaessa liikettä riittäisi pidemmälle kuin vaihtaja antaa myöden, eikä vaihde tahdo lukittua päälle.

Mittasin rungonkeskeltä keskirattaaseen ja etäisyys on sen n.47,5mm mikä ohjeessakin mainitaan.

IgNIs
26.07.2017, 09.39
Tilasin uudet eturattaat ja keskiön pyörään. Saa nähdä auttaako mitään kun on uutta palikkaa, voi olla vanhat jo niin kulahtaneet, kun ketjut hyppivät hampailta.