Näytä tavallinen näkymä : Ohjainkannatin
Moi
Ostinpa tuossa fillariini uuden keulan ja siinähän onkin erilainen putkenpää kuin edellisessä. Minkälainen stemmi tähän oikein pitää hommata?
http://i10.aijaa.com/m/00076/14420409.jpg (http://aijaa.com/1pJyLO) Tässä vanhan keulan päätylukitus, putkessa ei mitään kierteitä sivussa.
http://i7.aijaa.com/m/00777/14420408.jpg (http://aijaa.com/t61DcE) Uudessa keulaputkessa kierteet, mutta putken sisällä ei vanhan putken sisällä olevaa "korkin" kiinnitysmahdollisuutta.
Moi
Ostinpa tuossa fillariini uuden keulan ja siinähän onkin erilainen putkenpää kuin edellisessä. Minkälainen stemmi tähän oikein pitää hommata?
http://i10.aijaa.com/m/00076/14420409.jpg (http://aijaa.com/1pJyLO) Tässä vanhan keulan päätylukitus, putkessa ei mitään kierteitä sivussa.
http://i7.aijaa.com/m/00777/14420408.jpg (http://aijaa.com/t61DcE) Uudessa keulaputkessa kierteet, mutta putken sisällä ei vanhan putken sisällä olevaa "korkin" kiinnitysmahdollisuutta.Ei kait nuo kierteet ole, vaan sorvin jälkiä. Putken sisään tarvit kävyn, jos vanhasta keulasta ei saa irti niin uusi kaupasta.
H. Moilanen
21.07.2017, 13.17
Uusi keula vaatii aheadset stemmin eli ohjainkannattimen.
Ahaa, eli tuollaisen, mutta miksi tuossa putkessa sitten on kierteet? jos se kuitenkin tulee kiinni niillä kahdella sivuttain olevalla pultilla. Nyt tarkemmin katsottuna onko nuo tosiaan edes kierteitä. Mikä ihmeen merkitys noilla urilla sitten on?
Entisessä keulassa on kiinteänä tuolla putken sisällä tuo päätykannen ruuvin paikka, mutta uudessa ei mitään sisällä, pysyykö se tuolla aheaset:llä kunnolla?
H. Moilanen
21.07.2017, 14.33
Pysyy, mutta ohjainlaakeria et saa kiristettyä ilman korkkia.
Jsavilaa
21.07.2017, 14.45
Uudessa on kierteellinen putki joka on tarkoitettu kierteeliselle ylälaakerille ja putken sisään tulevalle stemmille. Tuon kuitenki voi asentaa niinkuin sileän, tarviit vaan sen kävyn jollainen on siellä vanhan keulan putkessa. Sen voi saaha sieltä vanhasta läpi naputtelemalla. Tuon uuden putken voi sahata esim. samaan mittaan kuin vanha niin ei tarvi kovin hirveää spacerinippua latoa.
Okei...mietin tuossa, että olisikohan järkevä ostaa kokonaan uusi ohjauslaakeri paketti ja stemmi, tulisi keula kerralla kuntoon. Olisiko ehdotuksia millainen paketti, mahdollisimman halvalla, tuohon kävisi? Putki on 1 1/8
Tässä muuten nykyinen stemmi
http://i5.aijaa.com/m/00862/14420448.jpg (http://aijaa.com/pAdLAM)
Osta tuollainen samankaltainen perus p****a tilalle sopivalla kulmalla, et paljoa köyhdy.
Selvisikin, että tuossa ohjainputkessa ei vissiin nuo kierteet ollutkaan loppuun asti, joten kierteellinen laakeri jäi pois kuvioista kokonaan. Kävin ostamassa kävyn ja parit spacerit ja nyt on paketti kasassa vanhoilla osilla ja eikun testaamaan.
"It is a Very Bad Idea to install a threadless headset so the handlebar stem is supported by the threads of a threaded fork. The threaded section is not made to resist the stress from the stem and could break off, along with the stem and handlebars."
http://sheldonbrown.com/headsets.html
Jospa nuo ei ollu kierteet vaan juomut erään toisen esineen tapaan paremman tuntuman saavuttamiseksi.😁
"It is a Very Bad Idea to install a threadless headset so the handlebar stem is supported by the threads of a threaded fork. The threaded section is not made to resist the stress from the stem and could break off, along with the stem and handlebars."
http://sheldonbrown.com/headsets.html
En nyt oikein ymmärtänyt. Vaikka laitoin kierteelliseen ohjausputkeen headsetin aheadin sijaan ei kai se nyt sentään stemmiä riko? kiristyshän tapahtuu normissakin tuolla kävyn ruuvilla?
Kierteellistä ohjainlaakeria käytettäessä haarukan kaulaputki jää laakereiden väliin emäputken sisään. Sen sisällä on osa L-muotoisesta ohjainkannattimesta. Sellaista haarukkaa ei ole tarkoitettu törröttämään ulkona niin, että nykytyylin ohjainkannatin kiinnitetään ulkonevaan osaan vääntämään. Mahdollinen rikkoutuminen siis murtaa haarukan emäputken yläpuolelle jäävän osan.
Sheldonbrown tietää aika paljon asioita oikein, minä en lähtisi testailemaan ihmiskokeilla väärin asennetun haarukan kestävyyttä.
Antti Salonen
25.07.2017, 04.11
En nyt oikein ymmärtänyt. Vaikka laitoin kierteelliseen ohjausputkeen headsetin aheadin sijaan ei kai se nyt sentään stemmiä riko? kiristyshän tapahtuu normissakin tuolla kävyn ruuvilla?
Kierteellinen kaulaputki on suunniteltu ihan toisenlaiselle stemmille (https://en.wikipedia.org/wiki/Stem_(bicycle_part)#Quill_stems), joka tukeutuu putken sisäpintaan. Kierteellinen kaulaputki on aina terästä ja sinänsä vahva, mutta jos siihen asentaa modernin kierteettömän stemmin on sen syytä mennä jotakuinkin kokonaan kaulaputken sileälle pinnalle. Tuo voi onnistua jos rungon emäputki on selvästi lyhyempi kuin mille haarukka on tarkoitettu. Muuten kaulaputki voi napsahtaa kierteen kohdalta poikki ja se saattaa hyvinkin sattua.
1 1/8 tuuman kierteelliset haarukat ovat aika harvinaisia -- uskoakseni noita oli lähinnä 1990-luvun maastopyörissä -- mutta olet sellaisen jostain löytänyt? Nykyään noita ei hirveästi näe, ja ehkä siksi tässäkin ketjussa moni vastaaja on melko kujalla.
Ei kait nuo kierteet ole, vaan sorvin jälkiä. Putken sisään tarvit kävyn, jos vanhasta keulasta ei saa irti niin uusi kaupasta.Otetaanpa sanat takaisin, suuremmasta kuvasta näkyy kierteet ja rikan lukkourakin. Kuutamolla olin.
Minähän en näistä asioista paljon tiedä, joten siksi täällä olenkin kyselemässä. Menin liikkeeseen ostamaan kierteellistä laakeria, mutta myyjä sanoi kuvat nähtyään, että ei tuohon saa sellaista, koska kierteet ei mene loppuun asti. Harmi, kun en älynnyt ottaa kuvaa, ilman noita spacereita, niin se olisi näkynyt, eli kun noi korokepalat ottaa pois niin alla on sileää putkea. Eli olenko minä sitten jotenkin onnistunut ostamaan vääränlaisen keulan vai onko siinä jonkin valmistusvirhe?
Kyseessä siis tämä haarukka ( 1 1/8, SL210mm) ), tuolta kaupasta tilattuna:
https://www.bikester.fi/sr-suntour-xct-etujoustohaarukka-etujousto-alle-100mm-1-tuuma-1-1-8-tuumaa-sininen-musta-4752.html
H. Moilanen
25.07.2017, 12.33
Näköjään Suntour toimittaa vielä kierteelliseen laakeriin uutta keppiä. Empä olisi uskonut, mutta näin se näyttää olevan. Sinun olisi pitänyt valita SL255 AHead -malli.
Teräsputki, vaikkakin kierteellisenä, kuulostaa sen verran vahvalta rakenteelta että pitäisin hajoamista kohtuullisen epätodennäköisenä. Runko, stemmi tai tai joku muu paikka antautunee ennemmin, mutta jokainen tehköön itse riskianalyysinsä.
Nyt tässä muuten mättää jokin. Eihän tuolla Bikesterin sivuilla ole edes tätä minun keulaa nyt valittavana, eli 1 1/8 SL210mm....sitä löytyy vain tuumaisella putkella. En muista edes nähneeni silloin tuota 255 Ahead mallia olevan valittavana. Eikö tuo loppulukema ole juuri putken pituus?
H. Moilanen
25.07.2017, 13.12
^Sellaiseen lopputulokseen tulin. Putken mitallahan ei ole väliksi, kunhan on riittävän pitkä. Putki sahataan oikeaan mittaan asennuksen yhteydessä.
Eli millainen laakeri tuohon nyt oikeaoppisesti tulisi laittaa?
Pyöräliikkeen myyjä väitti, että kierteellistä ei saa, koska kierteitä pitäisi ensin jatkaa loppuun asti. Täällä sanotaan, että kyllä saa. Vai onko niin, että tähän laitetaan kierteetön laakeri, mutta kierteellinen stemmi? Tässä lisäkuvia, nyt ilman spacereita. Pari päivää ajellu nyt tuolla omalla virityksillä, eli ostin kävyn putken sisään ja laitoin vanhoilla laakereilla.
http://i9.aijaa.com/m/00115/14423750.jpg (http://aijaa.com/OI3iEy)
http://i1.aijaa.com/m/00943/14423752.jpg (http://aijaa.com/mMdE3o)
Eihän tuon käyttöön ole mitään estettä, ulkomitta on oikea, seinämäpaksuus vankka, en näe mitään erityistä turvallisuusriskiä, kun kaikki osat asettuu kuten pitääkin, putkea vaan sen verran lyhyemmäksi kuin tarttee ja tyytyväistä ajoa.
Jossain päin maailmaa tuolla kierteellä lienee jokin tarkoituskin. Voihan tuon tietenkin itsensä rauhoittamiseksi kunnolla koeponnistaa kasauksen jälkeen.
Minähän en näistä asioista paljon tiedä, joten siksi täällä olenkin kyselemässä. Menin liikkeeseen ostamaan kierteellistä laakeria, mutta myyjä sanoi kuvat nähtyään, että ei tuohon saa sellaista, koska kierteet ei mene loppuun asti. Harmi, kun en älynnyt ottaa kuvaa, ilman noita spacereita, niin se olisi näkynyt, eli kun noi korokepalat ottaa pois niin alla on sileää putkea. Eli olenko minä sitten jotenkin onnistunut ostamaan vääränlaisen keulan vai onko siinä jonkin valmistusvirhe?
Kyseessä siis tämä haarukka ( 1 1/8, SL210mm) ), tuolta kaupasta tilattuna:
https://www.bikester.fi/sr-suntour-xct-etujoustohaarukka-etujousto-alle-100mm-1-tuuma-1-1-8-tuumaa-sininen-musta-4752.html
Sivuhuomautuksena voisin todeta, että kaikki Bikesterin tuotetiedot eivät ole täydellisiä.
Poistin viestini kun tuli pieni ajatuskatkos...
Helppo homma. Menet pyöräpajalle ja pyydät kierteyttämään tuon putken sopivaan pitkälle ja hommaat kierteellisen laakerin ja perinteisen expander pultilla varustetun kannattimen. Se on siinä!
Kierteellinen putki vaatii aina emäputken sisään menevän rakenteen, eli ohjainkannattimen. Kierteellisiä haarukkaputkia on katkennut rekkakuormittain, kun perinteisen emäputken sisälle menevän ohjainkannattimen alapää on nostettu emäputken yli tai edes parin sentin päähän emäputken yläpäästä.
Kierteellisen emäputken ei ole tarkoitus ottaa vääntökuormia vastaan, vaan putkeen syvemmälle työnnetyn ohjainkannattimen. Käytännössä ohjainkannatinta pitää olla min. 5 senttiä emäputken sisällä, jotta se on pomminvarma.
Jos meinaat ajaa tuolla ratkaisullasi, missä käpysi on kierteellisellä osalla, niin kysymys ei ole, että katkeaako se siitä, vaan milloin se katkeaa! Kävyn laitto alemmaksi, pidennetyn kiristyspultin avulla ei auta mitään, koska pultti ohkaisuutensa takia ei vahvista kierreosaa yhtään, vaan väännöt kohdistuvat yhä kierteytettyyn putkeen.
Tilasinko minä siis väärän keulan vai miten on mahdollista, että keula tulee puolivalmiina, kun ei ole edes kierteitä loppuun saakka? eihän tämä nyt näin voi mennä. Taisi olla viimeinen kerta, kun tuolta bikesteristä tilaan yhtään mitään, jos tuotetiedot ei pidä paikkaansa.
Paljonko tuollainen tulee maksamaan ja kuka niitä tekisi suht edullisesti pks:lla?
H. Moilanen
26.07.2017, 14.55
Tilasit väärän. Puutteelliset tuotetiedot eivät varsinaisesti edesauta asiaa.
No onhan tuossa ruotoputkessakin oltava vikaa jos siihen ei saa kumpaakaan laakerimallia suorilta asennettua? tuotehan on silloin viallinen! Ei liene kuluttajan tehtävä alkaa sorvailla tuotetta jonka pitäisi olla valmis asennettavaksi suoraan??
No onhan tuossa ruotoputkessakin oltava vikaa jos siihen ei saa kumpaakaan laakerimallia suorilta asennettua? tuotehan on silloin viallinen! Ei liene kuluttajan tehtävä alkaa sorvailla tuotetta jonka pitäisi olla valmis asennettavaksi suoraan??
Ei siinä vikaa ole, se nyt vaan ei sovi sinun pyörääsi. Kyllä noita vääriä hankintoja on tullut joskus itsellekin.
Jos kuitenkin joku saa niitä jenkoja jatkettua ja asennat oikeanlaisen laakerin (https://www.rosebikes.fi/tuote/tange-cartridge-threaded-headset/aid:32003) niin vanhaa stemmiä voi käyttää tuollaisen muutospalikan avulla. https://www.rosebikes.fi/tuote/keine-marke-universal-aluminium-stem-shaft/aid:28228
vihtis83
26.07.2017, 17.27
Ja se kierreosa voi olla sopivan mittainen pyörään jossa on pidempi emäputki.
Antti Salonen
26.07.2017, 17.38
No onhan tuossa ruotoputkessakin oltava vikaa jos siihen ei saa kumpaakaan laakerimallia suorilta asennettua? tuotehan on silloin viallinen! Ei liene kuluttajan tehtävä alkaa sorvailla tuotetta jonka pitäisi olla valmis asennettavaksi suoraan??
Ei siinä ole vikaa. Ainakin perinteisesti kierteellisiä haarukoita valmistettiin eripituisilla kaulaputkilla, ja kaulaputken sopiva mitta valittiin rungon emäputken pituuden perusteella. Ostamasi haarukka on tarkoitettu isompaan runkoon.
Jos haarukan myyntitekstissä ei puhuttu mitään kierteellisestä kaulaputkesta, palauta se kauppaan ja pyydä tilalle haarukka, jossa on nykymallinen kierteetön kaulaputki. En itse näe mitään järkeä virittää tuota toimimaan jos se on juuri kaupasta ostettu.
Ei siinä ole vikaa. Ainakin perinteisesti kierteellisiä haarukoita valmistettiin eripituisilla kaulaputkilla, ja kaulaputken sopiva mitta valittiin rungon emäputken pituuden perusteella. Ostamasi haarukka on tarkoitettu isompaan runkoon.
Jos haarukan myyntitekstissä ei puhuttu mitään kierteellisestä kaulaputkesta, palauta se kauppaan ja pyydä tilalle haarukka, jossa on nykymallinen kierteetön kaulaputki. En itse näe mitään järkeä virittää tuota toimimaan jos se on juuri kaupasta ostettu.
Nykyinen ruotoputki on sentin pitempi mitä entinen kierteetön, vaikuttaako se noin paljon? Ei ollut mitään mainintaa mistään kierteistä, eikä niitä missään kuvissakaan ollut havaittavissa, joten yllätys oli, kun paketin avasin. Täytynee alkaa tutkia onko palautusmääräaika jo umpeutunut vai jääkö ongelmakeula minulle.
Alkuperäinen keula oli 50mm joustolla, tämä minkä tilasin oli 80mm...aiheuttaako 100mm ajettavuuteen miten? olin huomaavinani, että tuo 80mm jo jotenkin koroitti.
Olisiko tässä keulassa kaikki nyt kohdallaan? mikä ero on TK mallilla ja tällä?
https://www.wandamotor.fi/joustohaarukka-xc28-26100mm9mm-p-26944.html
H. Moilanen
27.07.2017, 10.25
50 mm jousto viittaisi johonkin 28" hybridiin. 26" maastopyörän keula saattaa sopia heikosti kiekon kanssa yksiin. Varmaa on kuitenkin se, ettei 50 mm lisäys akselista kruunuun paranna pyörän ominaisuuksia.
50 mm jousto viittaisi johonkin 28" hybridiin. 26" maastopyörän keula saattaa sopia heikosti kiekon kanssa yksiin. Varmaa on kuitenkin se, ettei 50 mm lisäys akselista kruunuun paranna pyörän ominaisuuksia.
Niin, siis tuossa minun 26" maastopyörässä tuo alkuperäinen vanha keula lienee 50mm joustolla, näin ainakin arvelisin, koska tuo jonka nyt asensin, joka sittemmin vääräksi osoittautui tuntui korkeammalle, mutta ei huonossa mielessä. Se on siis 80mm joustolla. Noita Rock Shox:in keuloja ei taida saada alemmissa hintaluokissa alle 100mm jouston? en ole vielä ainakaan löytänyt.
Onhan 50mm lisäys suuri, mutta onko se sitten liikaa. Kyllä tuolla 50 -->80 muutoksella vielä ainakin ajoi ihan hyvin.
Mistä te muut tilaatte noita keuloja? bikesteristä en tilaa enää yhtään mitään, koska niin puutteelliset on nuo heidän tuotetietonsa. Suomessa tuntuu hyvin vähän olevan keuloja myynnissä missään nettikaupassa ja sekin valikoima on hyvin suppea.
H. Moilanen
27.07.2017, 11.07
Keulan pituuden lisääminen muuttaa ohjauskulmaa loivammaksi, mutta samalla myös keventää eturengasta ja siirtää painojakaumaa enemmän takarenkaalle. Ensimmäinen oire on keulimisherkkyyden kasvu ylämäessä. Joissakin pyörissä jo 20 mm lisäys pilaa kiipeämisominaisuudet, 50 mm riittää loppuihinkin.
Hyviä ja luotettavia nettikauppoja sattumanvaraisessa järjestyksessä:
Wiggle.co.uk
Bike24.com
Bike-componens.de
Bike-discount.de
Chainreactioncycles.com
Merlincycles.co.uk
RCZbikeshop.com
Kaupat -osiossa on löytyy kokemuksia näistä kaupoista.
Satasen joustokeulahan ei ole hyvä sitten millään mittarilla. Ennemmin jäykkää keulaa tilalle jos budjetti on rajallinen. 200 euroa voisi pitää jonkinlaisena rajapyykkinä kelvollisen joustokeulan hintatasosta. Sen alle ei yleensä saa mitää kelvollista.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.