PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä kammelle..



jappari
21.07.2017, 13.56
joo neuvoksi, kun on tämmöinen Scotin (10 vuotta vanha) maastopyörä 21 vaihteinen ja vasemman puolen kampi :seko: (alumiinia) EI HEH sitten halua mitenkään pysyä kiinni keskiössä (neliskanttinen), kierteet näyttää ehjiltä eikä lähde silppua, on kokeiltu vaihtaa kampea ja kierrelukitteilla kii ja Taas alkaa "löystyä", onko vastaavia kokemuksia näin änkyrästä osasta

Pitääkö tuo vaihtaa pyörää tai kokeillako jos alumiinia sais hitsattua kii tuohon keskiöön, outo homma on!

H. Moilanen
21.07.2017, 14.13
Pultti löystyy? Oikea momentti on 35-50 Nm, joka on sellaisella tavallisella L-mallisella kuusiokoloavaimella väännettynä lähes poskitutinamomentti. Pultti riittävän kireälle, niin pysyy ilman lukitteitakin.

jappari
21.07.2017, 14.22
Otin pois kammen ja lähti liian helposti käsin pyörittämäll, ei nämä kaikki kierrelukitteetkaan ole Lajinsa mukaisia aineita, mainostetaan, että pillillä pitäis lämmittää 300 irrotettaessa ja näin, mutta ei toimi tämän perusteella, no se pitää kokeilla saada oikeaan momenttiin, oli pultin kierteen hieman pyöristyny sitteki

H. Moilanen
21.07.2017, 14.23
Kierrelukitteet ei toimi, jos kierteessä on yhtään rasvaa.

Jansetti
21.07.2017, 14.33
Ja kampi jää löysään, jos nelikantissa EI ole rasvaa. Ohut vaseliini kammen ja nelikantin väliin, kierteet puhtaiksi ja tippa lukitetta, lopuksi pultti oikeaan momenttiin. Yleensä ovat sen verran kovia pultteja, ettei jonkinlaisella järjellä kääntäen mene poikki vaikkei momenttiavainta olisikaan.
Jos kammen nelikanttireikä on yhtään nylppääntynyt, niin se on melko varmasti vaihtokunnossa, kantava pinta on todennäköisesti kadonnut kummastakin päästä, eikä kiristäminen enää auta. Itse korjasin tuollaisen viilaamalla ja sovittamalla, mutta vaatii jonkin verran harjoitusta/ koneistuskokemusta että onnistuu.

jappari
21.07.2017, 14.50
Ja kampi jää löysään, jos nelikantissa EI ole rasvaa. Ohut vaseliini kammen ja nelikantin väliin, kierteet puhtaiksi ja tippa lukitetta, lopuksi pultti oikeaan momenttiin. Yleensä ovat sen verran kovia pultteja, ettei jonkinlaisella järjellä kääntäen mene poikki vaikkei momenttiavainta olisikaan.
Jos kammen nelikanttireikä on yhtään nylppääntynyt, niin se on melko varmasti vaihtokunnossa, kantava pinta on todennäköisesti kadonnut kummastakin päästä, eikä kiristäminen enää auta. Itse korjasin tuollaisen viilaamalla ja sovittamalla, mutta vaatii jonkin verran harjoitusta/ koneistuskokemusta että onnistuu.

Onhan tuo pikkasen tuo kammen kantit kuluneen oloisia, nykyään kamppeet tämmöisiä, ennen pyörät kesti kun osatkin terästä eikä muovisekoituksia, ymmärtäähän sen tietysti kulutuksen kannalta ,että liikkeillä kauppa pyöris, no pitää ehkä hankkia uutta kampea ja kokeilla sillä laittaa kuntoon!

maalinni
21.07.2017, 16.02
No jopas. Rasvanpoistajaa sinne kierteisiin ennen locktideä.

jappari
21.07.2017, 16.19
eihän näiden kampien kiinnitykseen tarvi olla "Erikoispultteja", laitoin tavallisella teräspultilla kii ja 3 kk kesti kierrelukitteen kans, jotain kiila-pultteja tieten on mutta onko ne sen kummempia siltikään!

maalinni
21.07.2017, 17.52
En tiedä erikoispulteista, mutta eihän ne ihan vakio kamaakaan ole. Maksaa ehkä muutaman euron, joten mikset käytä niitä? Vähän haiskahtaa siltä, että keskiön kierteet paskana?
Pyöräytä lvi-putkiteippiä pari kiekkaa.

jappari
21.07.2017, 18.08
Nii siihen kammen akseliin, no aloitin nii kun pyörä on saatava maanantaiksi AJOKUNTOON, viilasin suoraksi jo näitä kammen kantteja, ei nyt vielä kovin pahasti olleet pyöristyneetkään, pikkasen laakerirasvaa akseliin ja uudestaan kiinni, kunnon Paukutusta että kampi menee akseliin pitkälle kii ja sitten kiristys pultin ja lukitteen kera

Pitää kokeilla ostaa ja laittaa plastig paddigin kans kampea kiinni myös keskiöön taustalta, ajaa samaa asiaa kuin kokeilis hitsata täppejä, tällä se alkaapi pysyyn sitteki!

maalinni
21.07.2017, 18.10
Lvi-teippiä pulttiin. En tiedä auttaako.

jappari
22.07.2017, 13.36
joo ei kun "uusi" shimanon kampi (4 euroa) tuosta 30 km etäisyydeltä pyörähuolto liikkeestä ja nyt pitää päivällä alkaa laittaan, laitan kierteeseen pikkasen jo heti locktitea ja kunnoll kiinni ja eiköhän se tästä ala pelittää sitteki!

jappari
25.07.2017, 16.42
Joo kampi pelaa, mutta keskiössä on kun kampeista ottaa kiinni ja heilauttaa nii välystä, huomaa ja tuntee pikkasen tuon välyksen, ilmeisesti pitäis kokeilla joko kiristää tai jopa ehkä aleta keskiökasettia vaihtaan, eihän nuo kasetit näyttänyt tuossa 35km sisällä olevassa isommassa tavaratalossa olevan kuin 25-30e kappale, joten vois kokeilla jopa vaihtaaki

maalinni
25.07.2017, 20.23
Onko klappi kammen ja keskiön välissä vai keskiössä. 10v on ihan hyvä vaihtoväli keskiölle.

jappari
25.07.2017, 21.29
molemmat kammet ovat nyt kunnolla kiinni, joten vaikuttaa olevan keskiössä tuo "heilahdus", toisen puolen kampi (oikeanpuolen) on ollut :) ostohetkestä oisko huhtikuu 2007 kun tuossa yhdes tehtaalla aloitin ja ollut sitten muitaki työpaikkojaki nii kiinni, enkä ole siihen koskenutkaan

katon ens viikolla ja pitää ainakin kokeilla kiristää auttaako asiaa tuohon myöskin!

maalinni
26.07.2017, 10.26
Minulla taisi maksaa pari vuotta sitten 20€ kasettikeskiö vaihdettuna eli aika kallis tuo sinun kauppasi. Yhden vaihdossa teloin rystyset verille, niin toisen vaihdatin liikkeessä...

jappari
17.08.2017, 23.47
Kammet ovat hyvin pysyneet, mutta onpas onpas vasemman puolen kampi juuttunut kiinni, tuon vaihtokammen jonka itse laitoin sai nätisti ulosvetäjän kans auki, mutta vasen puoli (tehtaan jäljiltä) on jumittanut että EI edes ulosvetäjän kans auennut, pyörä ollut vuodesta 2007 ja siinä saattaa olla syy kun ei ole tullut nuita paljoa aukaistua

laitoin öljyä jos vähän likoais, voi olla että keskiökasetin voi joka tapauksessa vielä joutua vaihtaa, väljyys/rahina tuntuu kasvavan kilometrien mukahan!

TERU
18.08.2017, 07.10
Sopiva "kopsauttaminen" auttaa irtoamista, ulosvetäjällä vetoa vähän ja kopsautus kampeen, taas vetoa lisää ja kopsautus jne...

jappari
20.08.2017, 12.55
Sopiva "kopsauttaminen" auttaa irtoamista, ulosvetäjällä vetoa vähän ja kopsautus kampeen, taas vetoa lisää ja kopsautus jne...

joo kiitos vain vinkeistä, jätin toistaseksi ainakin nyt paikalleen, pitää kattoa miten keskiö kestää ja jos sen kans tulee vaihtotarvetta, nii sitten kokeilla hankkia uutta kampetta ja alkaa operoimaan myöskin!

jappari
02.09.2017, 23.02
Otin keskiökasetin IRTI, olipahan tiukassa toiselta puolen lukkorengas, piti oikein laittaa hylsy kiinni kammen akseliin ettei luista ja vääntää tosissaan, SEMMOSTA "naps naps" pikkasen tuntuu kun kasetin kampien akselien päistä otta kiinni, vedättää ja hivenen väljyyttä on, ajaessa on myös pikkasen napsunu

ONKO tuo nyt vaihtokunnossa, tuossa yhdessä Isommassa marketissa näyttäs olevan n 13e samankokoinen kasetti, merkkiä en muista, ei ole shimanon vaan näyttäs olevan slovakkiassa tehty, mutt eikö nämä nyt ole polkupyörälle kaikki YHTÄ PÄTEVIÄ ja toimivia pitkän ajanjakson!

TERU
03.09.2017, 07.13
Kun on lähtenyt auki, eipä vanhaa juuri takaisin, lujassa nuo yleensä ovatkin, pieni loksuminen ei sinänsä haittais. Akselin pituus ja kierteen tyyppi, muhvi/kierre lienee BSA, slovakialainen saattaa olla hyväkin, tiedä noista, uutta tilalle ja kammet kunnolla kiinni. Kiinnityksen tarkistus muutaman lenkin jälkeen. Menestystä projektiin!

jappari
03.09.2017, 12.24
Kun on lähtenyt auki, eipä vanhaa juuri takaisin, lujassa nuo yleensä ovatkin, pieni loksuminen ei sinänsä haittais. Akselin pituus ja kierteen tyyppi, muhvi/kierre lienee BSA, slovakialainen saattaa olla hyväkin, tiedä noista, uutta tilalle ja kammet kunnolla kiinni. Kiinnityksen tarkistus muutaman lenkin jälkeen. Menestystä projektiin!

juu kyllä se BSA tais olla myös merkitty kasettiin, pitää käydä huomenna marketissa ja ostaa sitten uutta vain, tietysti nykyisen/vanhankin voi vielä
säilyttää varalta jos uudessa on jotakin yhteensopivuus ongelmaakin

SSGT-92
03.09.2017, 12.28
Sitten ku jappari laitat sen kasetin paikalleen,ni vasua kaikkiin kierteisiin ja niihin 4kantin viistepintoihin kans. Helpottaa asennusta ja varsinkin myöhemmin irroitusta .

jappari
03.09.2017, 12.38
Joo nyt uuden keskiön myötä omakin fillari on nyt käyty läpi melko hyvin, aiemmin
on huoltoliikkeessä pinnattu esim takavanne, etuvanteen jouduinkin vaihtaan kolarin myötä vuosi sitten ja nyt vielä keskiö, nii ois kunnossa!

jappari
05.09.2017, 15.00
joo moro, En vaihdakkaan keskiötä, on pelannut irtioton ja putsauksen jälkeen kuin uusi, joten vaihto olisi vain turhaa, mutta kettingin vaihdan kun vaikuttaa, että hyppii isommilla vaihteilla (on katkaistu, jatkettu ym tuota vanhaa ketjua), vaikka sanotaan että takapakkakin pitäis vaihtaa samalla, nii yritän nyt vain mennä pelkällä ketjun vaihdolla (5,90 euroa) siltiki!

Moska
06.09.2017, 00.26
joo moro, En vaihdakkaan keskiötä, on pelannut irtioton ja putsauksen jälkeen kuin uusi, joten vaihto olisi vain turhaa, mutta kettingin vaihdan kun vaikuttaa, että hyppii isommilla vaihteilla (on katkaistu, jatkettu ym tuota vanhaa ketjua), vaikka sanotaan että takapakkakin pitäis vaihtaa samalla, nii yritän nyt vain mennä pelkällä ketjun vaihdolla (5,90 euroa) siltiki!Voi olla myöhäistä, mutta ketju kannattaa vaihtaa ajoissa, niin säästyy hammasrattaan uusimista.
Ketjutulkki on ystävä

jappari
07.09.2017, 12.56
Voi olla myöhäistä, mutta ketju kannattaa vaihtaa ajoissa, niin säästyy hammasrattaan uusimista.
Ketjutulkki on ystävä

kyllä uudella ketjulla, spectran ketju, alkoi pyöriin erilailla kevyesti, hyvin ja pomppiminen ainaki toistaseksi jäi vek, tosin oli työlästä säätää takavaihteita kohilleen, jätin uuden ketjun pari pykälää pitemmäksi ja sai hakea nii että menee rattaalta toiselle hyvin, pitää kattoa ens viikolla miten tämä pelaa näillä pitemmillä matkoilla, olen käynyt tuossa naapuri pitäjässä (sivu) 39km päässä 2-3 kertaa viikoittain ajamassa!

jappari
09.09.2017, 13.50
jouduin vielä lyhentään pari pykälän verran ketjua ennenkuin sai toimiin, pitää seurata miten toimii kun ajaa jatkuvammin, voi olla että joutuu takapakan (n 30euroa) vielä myöskin vaihtaan!

SSGT-92
09.09.2017, 14.06
Tota noi,ku ei vaihteiden säätämiselle useinkaan ole ollut tarvetta ketjun vaihdon yhteydessä,toiminnan tarkastus kylläkin.
Mitäs ruuveja sä oot käännelly siinä ketjun vaihdon yhteydessä ?

jappari
09.09.2017, 14.43
Tota noi,ku ei vaihteiden säätämiselle useinkaan ole ollut tarvetta ketjun vaihdon yhteydessä,toiminnan tarkastus kylläkin.
Mitäs ruuveja sä oot käännelly siinä ketjun vaihdon yhteydessä ?

Sen takavaihtajan takana ylintä ja alinta säätöruuvia pyöritin, siis niitä jotka sivusuunnassa vaikuttaa, itellä on takavaihtajasta mennyt se vaijerin kireyden säädin tai olen ottanut sen pois ja sitä ei pysty hienosäätään, siinä kävi semmoinenkin kun vähän väkisin kokeilin napsuttaa yhdessä vaiheessa, nii vaijeri poikki ja piti uutta laittaa tilalle, ainakin nyt vaikuttaa lyhyellä ajolla toimii siltiki

jappari
09.09.2017, 19.20
Välttämättä EI aina tarvi ostaa uutta takapakkaa kun ketjun vaihtaa, kuten omakin tapaus osoittaa, tietysti mulla on nyt vasta 3 viime vuoden aikana tullut enemmän kilometrejä, pyörä oli :p n 8 vuotta (11 vuotta vanha pyörä) hyvin hyvin pienellä ajolla ja näin pysyi takapakka näihin päiviin kunnossa!

jappari
10.09.2017, 18.32
Joo ei :mad: kyllä se on uuden takapakan vaihto, "pomppii" pitemmällä reisula uuden ketjun kans, löin vanhan ketjun takaisin ja sillä pystyy nyt kuitenkin kohtuullisesti vielä ajaan, ne on n 20 euroa Shimanon 7-rattaiset pakat tieten halvimmillaan, pitää yrittää tässä jossain välissä vaihtaaki

jappari
17.09.2017, 18.56
Joo tuli ostettua tuosta sekatavara kaupasta vääränmallinen shimanon takapakka, halkaisija pitää olla 35mm (uudessa n 22-23mm) ja soitin jo sinne takaisin, nyt vain kuittia vastaan ja muutaman euron välirahalla vaihtaan sopivaan!

jappari
20.09.2017, 21.38
Joo no :cool: vähän yksinpuhelua, MUTTA nyt sain vaihdettua uuden takapakan (shimano cs-hg 50) ja ketjun, hienosti pelaa ja Tämä fillari menee nyt nii kauan kunnes muutan täältä muualle päin veke ja sitten UUTTA pyörää hankkiin!