Näytä tavallinen näkymä : DT Swiss 350 takanapa klappaa
ilkkaluukkonen
19.07.2017, 10.42
Terve!
DT Swissille laitoin jo viestiä, mutta ajattelin täältäkin kysyä, josko joku pika-apua löytyisi.
Eli vähän reilu 5h ajettu uusi takakiekko klappaa hieman, kun kiekko on paikallaan pyörässä ja kädellä vääntää renkaasta. Liikkeen näkee selkeiten siitä, että jarrulevy liikkuu jarrusatulan sisällä, mutta pieni liike on nähtävissä myös sovitteiden kohdalla.
Irroitin vapaarattaan ja koitin sormin vääntää sekä työntää navan akselia, mutten saanut sitä liikkumaan. Jotenkin tekisi siis mieli sanoa, että klappi johtuu vapaarattaan kiinnityksestä runkoon tai liian väljistä sovitteista. Vapaaratashan lähtee irti ihan kevyesti vetämällä, joten se varmaan "asettuu" paikoilleen vain takaakselin kiristävästä voimasta.
Löytyykö kohtalotovereita ja ratkaisuehdotuksia? Meinaa vähän harmittaa, kun ajattelin pääseväni vähillä ongelmilla sijoittamalla kalliimpaan ja laadukkaaseen napaan.
Kandee tarkistaa rungon dropoutit ,takavaihtajan korvake.
Navan päätykorkit oikein asennettu?
H. Moilanen
19.07.2017, 10.51
Vapaarattaasta on turha hakea syyllistä. Jos navan akseli on runkoon nähden paikallaan ja liikkumaton, navan runko pääsee liikkumaan akseliin nähden. Laakerit ovat ainoa kappale akselin ja navan rungon välissä. Laakerit ovat siis rikki. Jos taas akseli heiluu pyörän runkoon nähden, sovitteet ovat väärät tai kiinnitys puutteellinen.
Mikä taka-akseli rungossa?
ilkkaluukkonen
19.07.2017, 12.07
Kiitoksia vastauksista.
Rungon dropoutit näytti ihan OK:lta. Testaan ne tänään vielä toisella kiekolla ja todella iso toivomus pyöräjumalille olisi, että pyörän runko on OK. En kyllä muista, että vanhalla kiekolla olisi tälläistä ongelmaa ollut.
Takana on 12x142 läpipultti. Eli Moilasen viestiä kun tulkitsen, niin todennäköisesti sovitteissa olisi jotain toleranssivikaa. Sovite siis mielestäni liikkuu vähän runkoon nähden, pitää tämäkin vielä tarkistaa tuoreilla silmillä. Akselia en uskaltanut enempää kiristää...
Viime yön googlettelujen perusteella vanhoissa navoissa on klappia voinut tulla kun sovitteet ovat kuluneet.
H. Moilanen
19.07.2017, 12.39
Navan räjäytyskuvasta ei selviä navan akselin mitat. Laakerin mitan perusteella (i.d. 15mm) voi olettaa navan akselin sisämitan olevan 12 milliä, jolloin akselien pintojen pitäisi olla yhdessä. Tämä tarkoittaisi sitä, että väljä sovite sallisi korkeintaan navan heilumisen akselin suuntaisesti, mutta ei vielä poikittaista klappia.
Jos kiekon ottaa pyörästä irti, ottaa navan akselista kiinni ja pistää kiekon pyörimään, tuntuuko akselissa nypytystä?
ilkkaluukkonen
19.07.2017, 14.41
Navan räjäytyskuvasta ei selviä navan akselin mitat. Laakerin mitan perusteella (i.d. 15mm) voi olettaa navan akselin sisämitan olevan 12 milliä, jolloin akselien pintojen pitäisi olla yhdessä. Tämä tarkoittaisi sitä, että väljä sovite sallisi korkeintaan navan heilumisen akselin suuntaisesti, mutta ei vielä poikittaista klappia.
Tuo on muuten ihan totta, pysyyhän läpiakselin päät paikoillaan... Eli tutkimukset jatkuu akseli/laakerisektorilla.
Täytyy tarkistaa kuinka tiukasti tai väljästi akselit istuvat keskenään. Läpiakseli sauhautuu poikki melko varmasti, jos navan akseli olisi väljempi.
Jos kiekon ottaa pyörästä irti, ottaa navan akselista kiinni ja pistää kiekon pyörimään, tuntuuko akselissa nypytystä?
Testaan kun pääsen takaisin kiekon ääreen.
ilkkaluukkonen
20.07.2017, 09.31
Purin jälleen vapaarattaan ja sovitteet pois kiekosta. Kun otin navan akselista kiinni ja pyöritin, niin kiekko pyöri täysin pehmeästi. Koitin jälleen heiluttaa navan akselia, mutta en saanut siihen mitään liikettä. Laakerit siis vaikutti omasta mielestäni ehjiltä.
Hieman suurempihan sen navan akselin on pakko olla, että taka-akselin saa kiinni.Sen sijaan navan akseli vaikuttaisi syylliseltä. Laitoin taka-akselin navan akselin sisälle ja sitä taka-akseliahan pystyy vähän liikuttamaan pystysuunnassa. Koitin vanhalla kiekolla samaa temppua, siinäkin oli samanlaista klappia mutta vähemmän.
Laitoin vanhan kiekon haarukkaan kiinni ja siinä klappaaminen on hyvin vähäistä. Uudella kiekolla sen pienen liikkeen kyllä tuntee ja näkee. Naksuva ääni saattaisi tulla siitä, kun jarrulevy osuu heiluttaessa jarrupaloihin.
Tiedä sitten, että onko DT:llä vain suuremmat toleranssit vai mikä tässä on takana. Mielenkiinnolla odottelen vastausta... Koko akselin vaihto on kyllä työläs ja vaatinee erikoistyökaluja, jossei sitten suoraan lähetä kiekkoa takuukorjaukseen.
Kun asennat päätykorkit niin ne oikein napsahtaa paikalleen, sen kyllä selkeästi tuntee. Irti ottaessa on pakko olla pihdit tms. joilla ne irroittaa. Miten helposti ne lähtee irti?
Vapaarattaan puoli lähtee kyllä helposti ilman työkaluja kun on takapakka paikallaan ja vetää siitä että koko paketti irtoaa.
Jos korkit ei ole pohjassa niin kiekko voi pyöriä miten sattuu.
ilkkaluukkonen
20.07.2017, 10.21
Kun asennat päätykorkit niin ne oikein napsahtaa paikalleen, sen kyllä selkeästi tuntee. Irti ottaessa on pakko olla pihdit tms. joilla ne irroittaa. Miten helposti ne lähtee irti?
Vapaarattaan puoli lähtee kyllä helposti ilman työkaluja kun on takapakka paikallaan ja vetää siitä että koko paketti irtoaa.
Jos korkit ei ole pohjassa niin kiekko voi pyöriä miten sattuu.
Sain päätykorkit ihan sormin vetämällä irti eli tarkistetaanpa tämäkin asia. Toinen puoli pitää napsauksen, kun sen painaa paikoilleen, mutta toinen ei. Oletko painanut ne sormin vai napauttanut kuminuijalla paikalleen?
EDIT: itselleni vastaten, sen voi näköjään painaa voimalla, mutta ilman työkaluja kiinni: https://www.youtube.com/watch?v=-Wde2goI3Cs&feature=youtu.be&t=848
Olisi varmaan heti pitänyt katsoa noita huoltovideoita. Toisella foorumilla oli joku vanha ketju, jossa sovitteet oli myös lähtenyt sormin pois, joten ajattelin sen olevan OK. Toisaalta heillähän jotain ongelmia oli myös...
H. Moilanen
20.07.2017, 10.35
Koko akselin vaihto on kyllä työläs ja vaatinee erikoistyökaluja, jossei sitten suoraan lähetä kiekkoa takuukorjaukseen.
Sovitteet irti, vapaaratas irti ja akseli lähtee lyömällä akselin päähän vapaarattaan puolelta. Kokoaminen onnistuu kun käyttää hylsyjä laakerien paikalleen naputteluun.
Lisäys: kyseisen navan tekninen manuaali:
https://www.dtswiss.com/Resources/Support/HUBS/DT-Swiss-Hubs-350-Technical-Manual
Tuliko kuntoon päätykorkkien laitolla vai?
ilkkaluukkonen
25.07.2017, 16.23
Tuliko kuntoon päätykorkkien laitolla vai?
Ehdin nyt vasta testilenkille, enkä viitainyt aikaisemmin arvailla tänne mitään. Korkit lähtee vieläkin helposti irti, tosin ne myös napsahtaa kun pistää huolella takaisin. Pakan puoli napsahtaa selvemmin. Koitin kevyesti kumivasarallakin "asentaa", muttei se muuttanut tilannetta. Onkohan uusimmat navat sitten jotenkin erilaisia. Kiristin samalla taka-akselin vierestä laakerien pultit, vaikken niitä käsin saanutkaan liikkumaan. Joka tapauksessa näillä konsteilla käteen ei tunnu klappia ja silmämääräisesti liike on toleranssissa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.