Näytä tavallinen näkymä : Etuvaihtaja jumissa
kenaattori
19.07.2017, 09.59
Kyseessä White Fat Lite 3 jota innokas tyyppääjä testaili, jostain syystä kaveri vaihtoi väkisin etuvaihtajalla isommalle eturattaalle, siinä tilanteessa isompaa eturatasta ei enää ollut käytettävissä, saaden etuvaihtajan täysin jumiin / lukkoon, etvaihtajan vipu ei liiku mihinkään.
Onko kellään sattunut vastaavaa ja onko itse korjattavissa, vaikuttaa siltä että vaihtaja on "lyönyt yli" tms. ?
Onkohan Kuopion seudulla hyvää fillarikorjaajaa? Fatti muutti pääsiäisenä mökille (Suonenjoki) ja siellä e ole yhtään fillarkorjausliikettä.
Kiitos neuvoista ja avuista!
H. Moilanen
19.07.2017, 10.29
Vivun korjaaminen on vähän niin ja näin. Kun avaat sen, sisuksista saattaa karata erinäisiä osia satunnaisiin suuntiin. Jos vivun sisältä on jotakin rikki, varaosiahan sinne ei saa. Ja toisaalta, paljonko viitsii nähdä vaivaa parin kympin osan korjaamiseksi?
Avaaminen ei sinällään maksa mitään, mutta takeita korjaamisestakaan ei ole.
Kokeile löysätä vaijeri vaihtajasta, jos se on vain liian kovalla vedolla
kenaattori
19.07.2017, 14.37
Kiitos kommenteista. Taidan seuraavalla mökkireissulla toimittaa fillarin suosiolla pyörähuoltoon, Kuopion Puijon Pyörä vaikuttaa hyvältä.
^ huoltoon(?) Hae uusi vipu. Tuo asennus / vaihto onnistuu hetkessä. Tietty kotimaisen työn tukeminen on arvo sinänsä!
kenaattori
19.07.2017, 17.17
^ huoltoon(?) Hae uusi vipu. Tuo asennus / vaihto onnistuu hetkessä. Tietty kotimaisen työn tukeminen on arvo sinänsä!
Totta tuo, suunnitelmissa on samalla teettää fillarille vuosihuolto, tulee siinä samalla vipu vaihdettua.
Kokeile löysätä vaijeri vaihtajasta, jos se on vain liian kovalla vedolla
Kokeile tätä annettua ohjetta, ei nuo vivut ihan herkästi mene rikki, on vaan vaijeri ollut jo aiemmin turhan kireällä ja sitten lukkiutunut koko systeemi. Koeta ensin löysätä hienosäätöruuvilla ja sitten käytä vaijeri irti etuvaihtajasta, jos ei muu auta. Pienimmällä rattaalla vaijeri ei saa olla kuin "löysät pois" kireydessä.
kenaattori
19.07.2017, 17.35
Kokeile tätä annettua ohjetta, ei nuo vivut ihan herkästi mene rikki, on vaan vaijeri ollut jo aiemmin turhan kireällä ja sitten lukkiutunut koko systeemi. Koeta ensin löysätä hienosäätöruuvilla ja sitten käytä vaijeri irti etuvaihtajasta, jos ei muu auta. Pienimmällä rattaalla vaijeri ei saa olla kuin "löysät pois" kireydessä.
Okke kiitos vinkstä, pitääpä pyytää paikkakuntalaista testaamaan tuota, olisi pitänyt näköjään kysäistä täältä ohjetta kun olimme vielä mökillä...
Eikös sitä voi itse testata...?
kenaattori
19.07.2017, 18.01
Eikös sitä voi itse testata...?
Voisin itse erittäin mielelläni testata jos olisin kys. paikkakunnalla, nyt olen n. 350km päässä...
Mäpäs jatkan tähän samaan ketjuun, mulla on myös Whiten pyörä jossa Shimano 105/Ultegra osasarja. Eilen ajoin huomaamattani johonkin mystiseen monttuun risteystilanteessa sillä seurauksella, että ohjaustanko vähän liikahti. En enää sillä matkalla tarvinut etuvaihtajaa, mutta takasin päin tullessa vaihde ei enää vaihtunut. Aikaisemmin on toiminut hyvin, en tiedä voiko mitenkään olla yhteydessä tuohon kuoppaan ajamiseen...?
Enivei, kahva toimii ja vaihtaja näköjään liikkuu, mutta ketju ei mene isommalle vaihteelle, eli vaihtaja ei ilmeisesti liiku tarpeeksi sivulle? Voisiko tämä korjaantua nyt sitten tuon vaijerin kiristyksellä? Eihän nyt tuollaisesta haverista kuitenkaan pyörän vaihteiden luulisi menevän rikki? En kyllä muista että olinko vaihtamassa juuri tuota etuvaihdetta siinä tilanteessa, kun sattui olemaan ruuhkatilanne niin keskityin enemmän autojen seuraamiseen kuin mihinkään muuhun...
Polkypyörä on sen verran yksikertainen kapistus, että tällaiseen "ajoin kuoppaan jokin ei toimi" viestiin ei pitäisi olla tarvetta. Vaihde ei toimi, katso miksi se ei toimi. Eli ihan itse tarkkailet mitä tapahtuu kun yrität vaihtaa ja päättelet siitä missä vika piilee. Etuvaihteen säätämiseen on oikeasti vain kolme asiaa
1) Vaijerin pituus, jolla säädetään missä kohtaa napin painamista ketju on missäkin paikassa
2) Stopparit (ne kaksi säätöruuvia vaihtajassa), joilla rajoitetaan ettei ketju mene reunassa liian pitkälle.
3) Ja itse vaihtajan pitää olla suunnilleen paikallaan
Näistä kolmesta se vaijerin pituus/kireys on se kaikkein tyypillisin juttu ja muu on hienosäätöä. Toki jos koko vaihtaja on vaihtanut paikkaansa (esim. pyörähtänyt kiinnikkeessä tai irronnut ja valunut alaspäin) niin sillä voi olla osuutta ja tuollaisessa kuoppaan ajamistapauksessa se voi olla mahdollinenkin syy.
Näin foorumilla on todella vaikea antaa mitään lopullista totuutta. Kerää ensin kaikki mahdollinen tieto mitä saat ja sen jälkeen pohdit itse/kysyt googlelta missä vika on. Tämä ei tarkoita, että jokaisen pitäisi osata itse rihdata kiekkonsa vaan sitä, että jokainen omilla kyvyillään yrittää ensin kovasti ja sitten kun kaikki omat konstit on tehty on todennäköisesti se foorumille lähetettävä kysymyskin täsmällisempi. Ajoin kuoppaan vaihde ei toimi on erittäin huono kysymys, johon on hankala kenenkään auttaa.
Tässä on kyllä sikäli ansiokasta analyysiä, eli vaihtaja liikkuu, mutta ei mene tarpeeksi sivulle. Siinähän se analyysi tuli tehtyä, jokin estää vaihtajaa liikkumasta tarpeeksi ja siksi vaihde ei vaihdu. Se on joku noista kolmesta esittämästäni skenaariosta, joista vaijerin pituus/kireys on se todennäköisin. Yritä vaihtaa isolle rattaalle ja katso mitä siellä vaihtajassa tapahtuu. Tuleeko stoppariruuvi vastaan vai onko kyse yksinkertaisesti siinä, että vaijerin liike ei riitä, jolloin apu löytyy vaijerin hienosäätöruuvista vaihdevivun vierestä.
"En ymmärrä näistä mitään vien huoltoon" on ihan OK toimintatapa, mutta siinä on riski, että joku myyntitykki viilaa linssiin. Halvemmalla ja todennäköisesti pienemmällä vaivalla pääsee, kun itse yrittää ymmärtää mitä tapahtuu ja jos sen jälkeen näyttää että omat eväät eivät riitä, niin sitten käyttää sitä huoltofirmaa. Ja asioden syiden ja seurausten ymmärtäminen polkupyörän tapauksessa ei todellakaan vaadi insinöörin koulutusta vaan ihan sellaista aitoa kiinnostusta ja avointa mieltä. Polkupyörän perustekniikka kun on varsin yksinkertaista.
Toisaalta on minullakin kokemus yläasteelaisen analyysistä, jonka mukaan pyörä ei oiken rullaa. Navan ympärille oli kiertynyt 2m sitä tarakalle tavaroiden kiinnittämiseen tarvittavaa hämähäkkikuminauhaa :-)
Eli ehkä ensimmäinen askel on katsoa mitä osia polkupyörään yleensä kuuluu ja missä niiden suunnilleen pitäisi sijaita.....mutta senhän voi tehdä aika helposti netissä tai jollain pyörätelineellä, jossa on kasa pyöriä parkissa. Osaamattomuuden ja ymmärtämättömyyden taakse ei kannata mennä, jos todellinen syy on ettei viitsi yrittää. Oma yritys ongelman ratkaisuun/analyysiin auttaisi meitä foorumiviisastelijoita antamaan parempaa vinkkiä ongelmanratkaisuun.
No kysymys olikin että voiko se johtua kuoppaan ajamisesta vai ei, kysymys on hyvä, vastausvaihtoehtoja on mun mielestä kaksi.
Mutta onnistuin analysoimaan vastaukset, kiitos niistä, ja varmasti osaan poimia tuolta kaiken oleellisen ja tarpeellisen tiedon ja ryhtyä tuumasta puuhaan! :)
Huolto liikkeessä olisi vielä ihan jopa ilmainen, mutta tiedän että sinne on ikuisuuden jonot ja ensimmäiset ajat menennee ensikuulle. Ei auta muuta ku yrittää ensin ja antaa ammattilaisten hoitaa homma sitten myöhemmin :)
Niinkin hassun hauska tilanne saattaa olla tuon etuvaihtajan toimimattomuuden syynä, kuin vierasesine vaihtajan "sisällä".
Tarkista siis ettei ole kiviä yms. vaihtajan mekanismissä liikettä estämässä.
Ach so, tällainen ei tullut mieleenkään! Pitääpä tsekata :)
Ei auta muuta ku yrittää ensin ja antaa ammattilaisten hoitaa homma sitten myöhemmin :)
Tämä on erinomainen asenne - tuo johtaa usein hyvään tulokseen. Joskus tulee itse möhlittyä ja siitä seuraa oppirahoja, mutta joka kerralla takuulla oppii jotakin. Sitten jos eväät eivät riitä, niin sitten voi antaa täsmätehtävän sille ammattilaiselle. Eli kannattaa opetella ne perushommat, niin silloin pääsee jo pitkälle. Rahan säästö ei välttämättä ole valtava, mutta vaivan ja ajan säästö on merkittävä, kun ei tarvitse jonotella ja odotella vapaita huoltoaikoja.
Sitten erikseen ne spesiaalityökaluja vaativat spesiaalihommat, joihin toki niihin voi biltema/motonet osastolta ostaa halvalla niitä spesiaalityökaluja
Yrittämällä ja erehtymällä on täälläkin opeteltu fillarin huoltoa. Hyvänä apuna juutuubi videot ja kaupasta alennusmyynnistä ostettu Alfamerin polkupyöräkirja.
Toki jotkut hommat niinkuin esimerkiksi vanteen rihtaukset ym. teetetään liikkeessä kun ei ole työkaluja eikä osaamista (eikä vanhaa romuvannetta miilä harjoitella :))
Jos työkalut pysyy kädessä niin kannattaa kyllä tutustua pyörään. Ihan senkin takia että jos matkalla tapahtuu jotain niin pystyy antamaan ensiavun pyörälle että pääsee kotiin takaisin.
Omassa (maantie)pyörässä kulkee aina (nykyään) mukana tarpeelliset työkalut pikku korjauksia ja säätöjä varten.
Marsusram
14.08.2017, 12.41
Noissa vaijerivedoissa kannattaa, samalla kuin tutkii vaijerin vapaata liikkumista, tarkistaa että vaijerinkuoret ja niiden päätytulpat ovat istukoissaan.
Joskus on vaijerinkuori tullut ulos ja jäänyt kantamaan. Maantiepyörissä lähinä kun tanko pääsee kiepsahtamaan pitemmälle kuin mitä vaijerinkuorta riittää. Maastossa taas saattaa tarttua oksaankin.
Vielä tuli sekin päivä, kun foorumilta löytyi tekniikkapulmaan ratkaiseva vihje, vaikkei näihin pahemmin neuvoja ole vuosiin kaipailtu.
Pojan pyörästä oli etuvaihtaja jumissa. Irrotin vaijerin, löysäilin rajoitinruuveja, ei liikkunut käytännössä mihinkään. Miten noin yksinkertainen kapistus edes voi hajota... ei ikinä ole etuvaihtaja hajonnut. Melkein kaikki muu kyllä. Mitään näkyvää syytä ei löytynyt moiselle,
peruslaadukas 2 rattaan SLX.
Oli myöhä, totesin kakaralle että nyt ei tule kuntoon, polje pikkurattaalla kouluun.
Vielä illalla Googleen "etuvaihtaja jumissa" ja tämä topikki auki. Ja sieltä se vinkki sitten tuli.
Niinkin hassun hauska tilanne saattaa olla tuon etuvaihtajan toimimattomuuden syynä, kuin vierasesine vaihtajan "sisällä".
Tarkista siis ettei ole kiviä yms. vaihtajan mekanismissä liikettä estämässä.
Tänään vaihtaja irti ja niin vain perhana siellä oli juuri oikean kokoinen ja mallinen kivi välissä, estäen kaiken liikkeen:)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.