PDA

Näytä tavallinen näkymä : Renkaan paine ?

Juhanja
13.07.2017, 22.37
Aiheesta on varmasti keskustelu aiemminkin. Ostin maastopyörään uudet renkulat. Continental race king taakse ja x-king eteen protection versioina. Tiivistyi ilman litkuja tubelesina. Aion kuitenkin lisätä litkut korjaamaan mahdolliset snakebite tms. Valmistajan ilmoittamat paineet aiheuttaa ihmetystä. 50-65 PSI. eli 3.5-4.5 Bar ?. Ymmärtääkseni monet ajelee ko. renkaillla litkutettuna 2.0 Bar ja alle paineilla. Itsellä paino n. 105kg. Millaisilla paineilla te ajaisitte. Tavoitteena mahdottoman taloudellinen ajaminen. Märälle ja liukkaalle kelille löytyy Maxxis Ardent renkaat.

Kalle H
14.07.2017, 00.09
Sopiva paine riippuu aika paljon kelistä, ajomaastosta, ajotyylistä sekä vanteen- ja vanteenleveydestä.... Viimeistään siinä vaiheessa kannattaa laittaa vähän lisää painetta, kun rupeaa kolisemaan vanteille läpi.
Jos rengas istuu vanteella tukevasti ja vanne on riittävän leveä suhteessa renkaaseen, niin ihan normi maastorenkaillakin voi testailla (etenkin märällä) 1,5-2,0bar paineita. Hieman isompi ukko pitää sitten kovemmat paineet.

Vertailun vuoksi mainittakoon, että itse ajelin tänään cyclocrossilla poluilla 43mm renkailla, jotka on asennettu i19mm vanteille. Noiden kanssa takana oli 2,3bar painetta ja edessä 2,1bar. Mulla itsellä painoa n. 80kg.
Maasturissa mulla on 2,8" renkaat i35 vanteilla, joiden kanssa käytän takana 1,3-1,5 paineita ja edessä n. 0,2bar vähemmän.

H. Moilanen
14.07.2017, 10.43
Suosituspaineen alaraja on tarkoituksella noin halvatun korkea, jotta läpilyönenistä ei aiheudu valmistajalle seuraamuksia. Jos, eli kun, käyttää suosituspainetta alempaa painetta, valmistaja voi rengas- ja vannevaurioiden yhteydessä vedota käyttöohjeen vastaiseen käyttöön ja vaurion kustannukset siirtyvät kuskille.

Juhanja
14.07.2017, 19.58
Tuota valmistajan vastuuta en ajatellutkaan. Edelliset renkaat Schwalpe Racing Ralph Evo LS Pacestar 2.2" ( melkein 200g kevyemmät ) kyljissä luki 1.8-3.5 bar. Vaihdoin noihin Contin Protection versioihin kun schwalpet ei tiivistyneet litkuttamalla. Lukee myös valmistajan sivuilla lopussa pienellä tekstillä, ettei valmistaja lupaa litkutuksen onnistuvan kaikissa tapauksissa.
No. Säädän siis nykyisten renkaiden paineeksi 2.0 bar. ja muutan painetta kokemuksen mukaan suuntaan tai toiseen.

Kiitos.

nure
14.07.2017, 20.24
Yleensä paineet kannattaa hakea kuskin mieltymysten, maaston ja ajotyylin mukaan...

Roiala
14.07.2017, 23.20
Mulla meinaa olla melko lutussa 29/2.3 maasturin kumi vielä 4bar paineella takana. Ei toki vanteelle lyö rauhallisessa ajossa mutta kovalla pinnalla "nuljuaa". Piti laitta 5bar niin on passeli ���� no, minä olen läski pyöräilijä , +150kg.��

nure
15.07.2017, 11.28
^Harva rengas sallii edes moisen paineen...

maalinni
16.07.2017, 14.58
Näinköhän nuo mittarit ylipäätään näyttää lähellekkään samoja lukemia. Itse ajan aina sopivilla paineilla, omaan mittariin tietysti luottaen.

Tuo 5bar kuulostaa kyllä hurjalta maastokumille, omat VauhtiKunkut on kivikovat 3barilla.

SammyB
16.07.2017, 20.11
Mulla meinaa olla melko lutussa 29/2.3 maasturin kumi vielä 4bar paineella takana.

Näinköhän mittarisi pitää paikkaansa. Olen 85kg ja ajelen aika reippaasti välillä kivijuurireittejä ja takana on voinut huoletta pitää alle 2barin paineita. Sellainen erillinen painemittari on halpa ja tosi kätevä, vink vink.

Roiala
17.07.2017, 08.28
On noita "irrallisia" painemittareita, kolmekin kappaletta käytössä kyllä, oletettavasti tarkin niistä toki läskiin (pyörä) eli max paine vain olikohan 30psi.
Saattaa toki olla jotta mittarit näyttävät väärinkin, toki samalla tavalla kutakuinkin väärin kuin kompressorin (nokassa olevan ilmantäyttölaitteen) ja pumppujen mittarit :)

85 ukkeli toki saa ottaa melkein itsensä painoisen kaverin reppuselkään tai ainakin 70kg rinkan jotta ollaan vastaavan painoisia :(

Luulen että kyse osin siitä jotta paljonko kukin katsoo olevan normaalia että kumi ajossa lutussa? toki siis edelleen niin että asfaltilla "nuljuaa" noilla 4bar paineilla urissa ja viisto pinnoilla mutta ei lähellekkään jotta löisi läpi kivikossa. olikohan vanne 19mm eli aika pallero on kumi. Ja on tubeless viritettynä niihin. Hyvä on pito ja ajettavuus mastossa 4bar eli minun tapauksessa helpoilla poluilla ja hiekkateillä...

oppes
19.07.2017, 17.26
Suosituspaineen alaraja on tarkoituksella noin halvatun korkea, jotta läpilyönenistä ei aiheudu valmistajalle seuraamuksia. Jos, eli kun, käyttää suosituspainetta alempaa painetta, valmistaja voi rengas- ja vannevaurioiden yhteydessä vedota käyttöohjeen vastaiseen käyttöön ja vaurion kustannukset siirtyvät kuskille.

Varmaan näin on, mutta millähän se "valmistaja" todistaa läpilyönnistä aiheutuneen vaurion johtuvan liian alhaisesta paineesta?

maalinni
19.07.2017, 18.25
Varmaan näin on, mutta millähän se "valmistaja" todistaa läpilyönnistä aiheutuneen vaurion johtuvan liian alhaisesta paineesta?

Siitä, että läpilyönti on tapahtunut...

oppes
21.07.2017, 13.54
Siitä, että läpilyönti on tapahtunut...

:D 1 - 0... Okei. Jos sitkeästi kuitenkin väitän että läpilyönti tapahtui, niin milläs todistavat ettei voi tapahtua noilla suosituspaineilla?

H. Moilanen
21.07.2017, 13.56
Sitten olet ylittänyt renkaan maksimi kuormituksen.

oppes
25.07.2017, 18.28
Sitten olet ylittänyt renkaan maksimi kuormituksen.

Eli rengasvalmistaja on aina oikeassa :D No ei tuo minun maailmaani kaada, kunhan iltani iloksi vänkäsin.

H. Moilanen
26.07.2017, 10.45
Eli rengasvalmistaja on aina oikeassa :D
Tavallaan kyllä, kaikki perustuu fysiikkan lakeihin.