Näytä tavallinen näkymä : Kiekkojen paino
Pyörivä massa ottaa osansa, senhän tietää jo lukio-fysiikan tunnilla istunut. Käytännössä tuota opettelee sitten pyörän selässä. Työmatkapyörään vaihdoin vaimon edesmenneestä (hävitetystä :) ) Insera-kauppakassista elinluovuttajakiekot ja tallin pohjalta löytyneet Vittorian E-touring 40-622 / 38C-renkaat kun ajattelin, jotta ovat ainakin mukavat kommuutteri-käytössä. Tuo on toisesta parista pyörästä jolla ajelen vakilenkkejä täällä kaupungissa.
Muutaman sadan lenkki-toiston jälkeen on keskarit ja niihin vaikuttavat asiat aika hyvin tilastoissa. Kovasti tuntui näiden kiekkojen vaihdon jälkeen raskaalta ja näkyi tilastossakin. Ensin ajattelin jotta "korvien välissähän tuo", joten piti alkaa tutkia mikä voisi vaikuttaa (ja ottaa matkalaukku vaaka avuksi ja mitata mitä tapahtui).
Painoero ajokuntoisten kiekkojen välillä (yhteenlaskettu paino)
Vittoria E-touring 40-622 / Axis-"whatever-vanteet" ajokuntoisina: 5,3kg :()
Työmatkapyörän mukana tulleet kiekot (mukana muuten napa-dynamo) Continental CycloCross 35C-renkailla: 4,1kg
Punnitus siis on matkalaukku-vaa'an "tarkka" mutta ehkä tuo painoero on about oikea? Ja vaikutus kyllä ihan pers-dynossa ja tilastossa vaikutus selvästi näkyy. Piti vaihtaa takas... Taitaa noi toiset (vara)vanteet jäädä talvirenkaille.
Peruskoulufysiikalla ajateltuna ei nopeudessa pitäisi olla suurtakaan eroa, jos vierintävastukset on suunnilleen samat. Veikkaan kuitenkin, että koska tavispyöräilijä ei aja wattimittarilla jarrutukset optimoiden, vaan enemmän tai vähemmän tunteella mukavuutta arvostaen, kasvaneen massan takia nousuissa ja kiihdytyksissä tulee takkiin, mutta se ei läheskään parhaalla mahdollisella tavalla kompensoidu isomman massan rullaavuudella.
Paljonko tilastot väittää noiden eroksi?
Blackborow
08.07.2017, 10.31
Pitäisi olla samat renkaatkin ettei erot niiden rullaavuudessa vääristä tilastoa.
Nuo Vittoriat taitaa olla sähköpyöriin tarkoitettu niin voisi veikata että aika järeätä tekoa ja rullaavuus ohkaisiin cyclocrossikumeihin verrattuna on huono.
Tuossa pitäsi tosiaan olla ehdottomasti samat renkaat samoilla paineilla ja sisärenkailla asennettuna. Kiekkosetin painohan vaikuttaa kiihdytyksissä, jarrutuksissa ja pyörän käsittelyssä sekä tietysti myös ylämäessä.
Tasaisessa tai miedosti kumpuilevassa maastossa painavampi setti saattaa olla jopa "rullaavampi" hyrrävoimien ansiosta.
Joo. En kyllä missään nimessä väitä parinkymmenen lenkin statistiikkaa tilastollisesti merkittäväksi (varsinkaan tällaisen kuntopyöräilijän). Enemmän aloinkin noita kiekkoja punnita persdynon (=MUTU)n perusteella. Noin suuri ero pyörivässä massassa varmaan tuntuu "Mohkku"n kuvaamalla tavalla. Varsinkin tuossa kevyemmässä etukiekossa oleva napadynamo on vielä keskiössä - ei "pyörivällä kehällä". Noi E-Touring-renkaat tuli käytettynä ostetun maasturin "kaupunkirenkaina" mukana. Mietinkin mistä nimi tulee... Ei tullut mieleen itsestäänselvyys - eli sähköpyörän gummi.
No ihan varmasti tulee eroa, jos käytössä tuollaiset vittoriat ja contin speedit. 1.3kg lisäpaino pyörivään massaankin on vaan hurja.
Suurin ero todennäköisesti tulee renkaiden erilaisesta vierintävastuksesta. Tuo pyörivän massan lisääntyminen vaikuttaa ainoastaan kiihtyvyyten. Tasaista nopeutta ajettaessa ei oloe merkitystä onko lisä massa pyörivää vai ei.
Ainakaan uudellamaalla ei paljoakaan tasaista ole, jatkuvaa pientä nyppylää. Jos renkaisiin tulee noin paljon lisämassaa, niin on ihme jos eroa ei huomaa. Ero on kuitenkin jotain ihan muuta kuin ne muutamat sadat grammat hipo vanteissa.
Mikkomoe
22.06.2018, 21.30
Aloitin pyöräilyn vuosi sitten, oli 14 vuotta taukoa. Edellinen pyörä oli giantin maantiekilpuri ja nyt KTM Life Lite.. ja keskinopeudet tippui huomattavasti tauon jälkeen, huonompi kunto ei selitä koko asiaa. Tuntuu vaikealta pitää keskinopeus yli 20km/h, kilpurilla se oli tosi helppoa. Suurin syy on varmastikin toi pyörä, retkipyörä.. aion lähteä joskus pidemmälle retkelle teltta mukana mutta tekis mieli ensin parannella rullaavuutta. Näitä sivuja lukiessa tuli selväksi renkaiden merkitys. Mutta kuinka paljon asiaan vaikuttaa jos sais kevyemmät vanteet? Mun pyöräs on myös napadynamo.. keveämpi vanne ilman napadynamoa, tekeekö se matkanteosta helpompaa? Napadynamollisen vanteen vois jättää talvikäyttöön nastarenkailla.
Aloitin pyöräilyn vuosi sitten, oli 14 vuotta taukoa. Edellinen pyörä oli giantin maantiekilpuri ja nyt KTM Life Lite.. ja keskinopeudet tippui huomattavasti tauon jälkeen, huonompi kunto ei selitä koko asiaa. Tuntuu vaikealta pitää keskinopeus yli 20km/h, kilpurilla se oli tosi helppoa.
Aloitin pyöräilyä 10.2013 ensin Titania Terässiivellä (18 kg). Keskari oli n. 20 km/h. Vaihdoin sen Nishiki Cross Masteriin ("gravel renkaat" ja 13 kg) ja keskari nousi n. 2 km/h.
Kun vaihdoin Nishikiin Gatorskinit, nousi nopeus 2 km/h ja alkoi jostain 24:stä kuukausien päästä oli n.26.5 km/h 50 km matka. Kun vaihdoin 7.2014 Canyon Endurace (GP4000SII ja 7.3 kg), nousi nopeus 29 km/h (n. 50 km matka).
Toki jatkuvasti myös matka ja kunto kasvoivat eli Titanialla 20 km ja Canyonilla 50-100 km.
Jos tuossa KTM Life Litessä istutaan pystyasennossa, on taitaa aerodynamiikkakin vaikuttaa. Vanteissa paino vaikuttaa 2* enemmän kuin muu pyörän ja kuskin paino
Mutta saattaa olla, että 14 kg hybridin marketrenkailla vaihtaminen 9-10 kg Cycloon (matala asento) maantierenkailla voi nostaa nopeuden 20 km/h->25 km/h ?
...kevyemmät vanteet?...tekeekö se matkanteosta helpompaa?
Tekee (tiettyyn nopeuteen asti?).
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikkomoe
22.06.2018, 22.47
Ok sittenpähän mä meinaan ensi vuodeksi hankkia kevyemmät vanteet ja paremmat renkaat kotariini :) mutta kunhan ei mee satoja euroja sellasiin.
...mutta kunhan ei mee satoja euroja sellasiin.
Menee.
Menee.
Hyvät saa melko pienelläkin rahanmenetyksellä mutta ei keveitä, sisältyy yleiseen fillarilakiin.
+400€ sijoituksella saa liki puolentoista kilon kiekkopareja, hyvä sijoitus pyörivään massaan kun peruskiekot yleensä liki kahden kilon luokkaa.
Tuo 400 € sijoitus kysyjän 800 € ja 14 Kg painavaan hybridiin on hyvä sijoitus. Näin saattaa tulla jopa kilon säästö ja nopeus (jota kysyjä hakee) saattaa hyvinkin nousta siitä 20 km/h ehkä 22 km/h ?
Teme X-2
25.06.2018, 13.47
Hydridin keskinopeus nousee helpoiden asentamalla aerotangot ja säätämällä asento matalaksi. Siihen lisäksi ne rullaavat renkaat.
Helposti ajelee satasen lenkkejä yli 30km/h keskarilla.
Aikoinaan vaihtuu smartsamit voyagerin hypereihin ja kolmenkympin lenkillä nopeus nousi 22-28kmh. Ilman airotankoja, vakio vanteilla ja sarvet säädettynä alas. Maksoi vajaan 50€
Mikkomoe
19.11.2018, 21.36
+400€ sijoituksella saa liki puolentoista kilon kiekkopareja, hyvä sijoitus pyörivään massaan kun peruskiekot yleensä liki kahden kilon luokkaa.
Siis kiekkopari voi painaa niinkin vähän kuin puolitoista kiloa? Tänään punnitsin työpaikan vaaalla etuvanteen, painoi 1530 grammaa. Akselin kanssa mutta rengas poissa. Kerkesin jo ajatella että onpa kevyt ja tuskin sais 400 eurolla kevyempiä, vai saakohan? Takavannetta en ole vielä punninnut.
Siis kiekkopari voi painaa niinkin vähän kuin puolitoista kiloa?
Kyllä. Ja reippaasti vielä vähemmänkin, jos on pinkka kunnossa.
Omaan maastopomppukeppiin ostin 240€ 29” Heistit, jotka painavat ~1700g ilman härpäkkeitä.
Onko muuten jollain heittää esimerkkiä 1500g/~400€ kikeistä? Rcz? En tarvi siis kiekkoja, huvikseni kysyn.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mikkomoe
20.11.2018, 06.16
No huh huh.. aika käsittämätöntä että kaksi kiekkoa voi painaa saman verran kuin mun yksi etukiekko tosta KTM Life Lite pyörästäni. Alkoi kuola valumaan. No talven aikana pitäis jotain keveämpää kiekkoa hommata seuraavaa kesää varten . Suunnitelmissa on pyörämatkailua (600-800km) Suomessa. Painan 68kg ja matkavarusteet jotain 20-23kg.. että pitäis vanteiden kestää tätäkin.
Mielestäni kiekkojen ja kamojen painoja korostetaan aivan liikaa, toki niillä oma merkityksensä sekä fiilikseen, että tuntumaan, mutta maantieajossa on kyllä vaikea saada mitään käytännön eroa kevennyksiä tehden. Monesti myös kuulee tuon, että kiekkosetin paino on 2x tärkeämpi kuin esim. rungon paino, itse en tuota oikein usko ainakaan, jos mittarina on melko tasaisen reitin keskinopeus. Kevyet kiekot ovat toki kivat, mutta eivät ne kyllä nopeuteen juuri vaikuta, ellei sitten kisko joka mutkan jälkeen täys kiihdystä tai muuten aja repivällä tyylillä ylämäkeen.
En myöskään missään tapauksessa vaihtaisi napadynamoa pois, jos tavoitteena on useamman päivien kestoinne telttareissut. Itse hommaisin napadynamo juuri näitä pidempiä reissuja varten, jotta saan omatoimisesti ladattua puhelinta yms. Painaahan tuo sen pari sataa grammaa ylimääräistä, mutta mitään tuntuvaa eroa en ole tuon kanssa saanut.
Tässä on yksi hyvä laskuri, johon voi syöttää omia nopeuksissa sekä painoja/kevennyksiään. Hyvin nopeasti tuosta näkee, että heti kun vauhti rupeaa olemaan yli 15km/h on ilmanvastus dominoiva elementti eikä painolla (joka vaikuttaa rullaavuusvastukseen) ole juuri merkitystä.
Tämän perusteella kannattaa siis panostaa ensisijaisesti kuskin asentoon, varusteisiin sekä aerodynamiikkaan. Toissijaisesti rullaaviin renkaisiin (ovat myös monesti melko jopa päivitys). Ja vasta viimeiseksi painoihin.
https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html
Ei mitään käsitystä maantiekiekoista, mutta esim tää näyttäisi olevan 1500g huitteilla ja jää reilusti alle 400e kotia toimitettuna: https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-road-dt-swiss-r-460-laufradsatz-1490g-21169
Kallen kanssa pitkälti samaa ajattelen ja tuosta hecen kaupasta katselisin vakka näitä
https://www.actionsports.de/en/shimano-nabendynamo-dht780/xt-dt-swiss-535-laufradsatz-28-trekking-4152?c=403
Kun pyörä on retkipyörä ja retkeä ajattelee ei kiekkojen painoon kovin paljon huomiota. Jopa napadynamo ajaa keveyden ohitse. Joitakin retkiä on tullut ajetuksi kotimaassa ja länsinaapureissa melkoisen painavalla välineistöllä. Keveys ei ole kärjessä mutta eipä aerodynamiikkakaan ennenkuin jossain kolmenkympin lähellä.
Toiset kiekot puolustavat paikkaansa vaikkapa erilaisen rengassarjan vuoksi, vaikkapa nastoin.
Mikkomoe
20.11.2018, 14.29
Kallelle vastaisin, hakisin kiekkoja vaihtamalla myös fiiliksiä. 15 vuotta sitten mulla oli maantiekilpuri, sit harrastukselle tuli taukoa ja pari vuotta sitten ostin nykyisen KTM pyörän. Jäin kaipaamaan sitä rullavuutta ja tunnelmaa mitä kilpurilla oli. Tää KTM on ainoa pyörä ja en viitsisi ostaa harjoituskilpuria. Nii ratkaisuksi uskoisin että kiekkoja vaihtamalla saisin jotakin sellasta mitä kaipaan.. vai onko kiekkojen vaihto just se ratkaisu?
Mikkomoe
20.11.2018, 15.12
Eli sellasta sekarotuista monikäyttöpyörää hakisin kotaristani. Voi tehdä pitkää matkaa ja joskus arki iltoina tykitellä pikalenkkejä..
Hecen ehdottamat vanteet vaikuttaa mielenkiintoiselta, tosin arveluttaa se että max kantavuus 100kg ...
Terulta tuli tämä dynamollinen vanne. Suunnilleen 250gr keveämmät per vanne kuin mun oma, onkohan jo sillä vaikutusta?
Dynamon jättämistä pyörään voin harkita.. entäs jos vaihtais vanteet ja pinnat minun pyörän navoista? Onko tässä hyvä vaihtoehto?
Oh, etuvanteessa onkin dynamo, nyt kun tuokin asia vähän selvempi, muutoinkin käytön ajatuksesta lisää tietoa, niin suosittelen hankkimaan toiset kiekot, kevyemmät ja renkaiksi kapeammat, 28 tai 32 mm, ilman dynamoa. Helppo ja nopea vaihtaa kun ajo muuttuu. Ajoasentoon huomiota, satula kohdilleen ja sitten laskemaan tankoa palikka kerrallaan kunnes meno parhaalta tuntuu, tuo parantaa muutoinkin pyörän käsiteltävyyttä sekä voimankäytön taloutta. Tankoa tarvittaessa kapeammaksi, tykittää tämän jälkeen🤗.
Mulla tuo SONin napadynamolla, Sapin Race -pinnoilla (28kpl) ja Notubes Grail -kehällä oleva napadynamokiekko painaa 1,1kg.
Vastaavasti SuperStaran UL (Novatec) etunavalla, Sapin Laser -pinnoilla (32kpl) ja Notubes Grail -kehällä oleva "kevytkiekko" painaa 0,77kg.
Vaikka painoeroa on aika "hurja" niin ei tuota kyllä ajossa huomaa. Tässä tapauksessa kaikki ylimääräinen paino on navassa (eli kehän keskellä), joten mielestäni tuota ei voi oikein edes laskea pyöriväksi massaksi - vaikka tokihan se tuolla keskellä pyörii. Aika harvoin asfaltti-/sora-arjossa tulee tuota keulaa reivittyä ylös, joten edes ajotuntumassa ei ole mielestäni merkittävää eroa. Mutta kyllähän se niin on, että jos kiekon painoja katseleen, niin kannattaa kyllä panostaa kehät ominaisuuksiin, koska ne vaikuttavat kuitenkin varmasti eniten siihen fiilikseen. Samalla on toki hyvä sauma päivittää kehää tubeless-yhteensopivaksi, jos sellaisen kokee tarpeelliseksi (omasta mielestäni tämä on ehdoton vaatimus nykypäivänä).
Ainoa ero minkä tuossa saattaa huomata on se, että kun polkasee putkelta vähän terävämmin vauhtia, niin tällöin tuon painoeron ainakin luulee tuntevansa, mutta kyseessä voi olla myös pelkkä placebo-efecti koska en ole koskaan tehnyt sokkona A-/B-vertailua.
Mutta joo, kyllähän se kevyt fillari on toki kiva ja herkullisen tuntuinen ajaa. Aina kun talven jälkeen ajaa lenkin tuolla vajaa 6,7kg painoisella hiilikuituisella maantietykillä, niin kyllähän se tuntuu aivan erilaiselta kuin hieman yli 9kg painoinen alumiini Graveli. Fiilis on aina sellainen jota ei voi oikein rahassa mitata, joten siinä mielessä siihen voi panostaa vapaasti rahaa, vaikkei mitään mitattavissa olevaa etua saisikaan. Itsekin olen monesti miettinyt tuon hiilikuituisen tykin myymistä, mutta aina nopeasti nuo ajatukset unohtuvat, kun pyörällä käy taas ajamassa.
Aikoinaan vaihtuu smartsamit voyagerin hypereihin ja kolmenkympin lenkillä nopeus nousi 22-28kmh. Ilman airotankoja, vakio vanteilla ja sarvet säädettynä alas. Maksoi vajaan 50€
Juo tuota aikaisemmin postaamaani laskuria käyttää vertailuun, niin 22km/h nopeudessa tehontuoton tulisi olla 71.75 wattia, kun puolestaan 28km/h nopeudessa sen tulisi olla 127.81. Jos otetaan referenssiksi tuo 28km/h nopeus ja 128w tehontuotto, niin voidaan homma kääntää siten että olet noilla huonommilla renkailla joutunut tuottamaan tuon ~128w tehoa pitääkseni yllä tuota 22km/h vauhtia. Rengas vaihdoksen jälkeen säästät 57 wattia, koska pääset samalla teholla nyt 28km/h keskinopeudella, mikä kuulostaa kyllä melko isolta erolta :rolleyes:
Tämä nyt vain ihan leikkimielisenä vertailua.
Hecen ehdottamat vanteet vaikuttaa mielenkiintoiselta, tosin arveluttaa se että max kantavuus 100kg ...
Nuo ei sovi muutoinkaan retkipyörään, noisson 130 mm takahaarukkaväli, kun retkipyörässä 135 mm, edessä molemmissa 100, kun ollaan pikalinkkuakseleissa. Joutuu olemaan tarkkana pyörään osia hankkiessaan, "standardeja" on suorastaan rajattomasti.😊
Kiva huomata, että foorumilla on ainakin yksi täysjärkisesti painoon suhtautuva kommentoija :). Komppaan Kalle H:n kommetteja.
Keveys on pyöräilyn yliarvostetuin uskomus suhteessa sen merkitykseen. Useidenkin kilojen keventäminen vaikuttaa vain marginaalisesti nopeuteen, kun puhutaan peruslenkkeilystä normaaleilla suomalaisilla maanteillä, joten muutamalle sadalle grammalle ei kannata paljon ajatuksia uhrata. Vuoristonousut, korttelikisat yms. on sitten eri tarina.
Offtopic. Hyvänä kakkosena mutu-uskomusten listalla liihottaa kuvitelma aerodynamiikan vaikutuksista eri nopeuksilla liikuttaessa. Väite korkeaprofiilisten- tai levykiekkojen vaikuttavan vasta esim. 40 km/h tai nopeammin ajettaessa on täyttä kukkua. Hitaasti liikkuva hyötyy aerodynamiikan paranemisesta samalla matkalla ajallisesti enemmän kuin nopeammin ajava. Ja pienilläkin aerodynaamisilla parannuksilla saadaan moninkertaisia hyötyjä vs. keventäminen.
Eli jos oikeasti kuvittelee kiekkojen vaihtamisen olevan avain nopeuteen, niin aeroa n. miljoona kertaa ennen painoa.
kuovipolku
21.11.2018, 13.21
Eli jos oikeasti kuvittelee kiekkojen vaihtamisen olevan avain nopeuteen, niin aeroa n. miljoona kertaa ennen painoa.
Entä jos ei oikeasti olla erityisemmin kinnostuneita keskarista tai kiekkojen vaikutuksesta niihin - eikä edes siitä mennäänkö joku matka nopeammin:p - vaan ollaan kiinnostuneita nimenomaan *nopeuden tunteesta* ja siitä miten pyörä tuntuu hetkellisesti tietyissä tilanteissa käyttäytyvän, niin eikö silloin painon painoarvo suhteessa aeroon olekin toinen?
PS Eihän hyvä pyörä kokonaan nopeuden tunnetta menetä painavimmillakaan aerokiekoilla ja paremmasta aerokiekot ovat jo niin kevyitä ettei eroja tässä suhteessa olekaan tai niitä ei ainakaan tunne. Mutta kiusaus asettaa kysymys myös noin oli taas liian suuri...
Joo tietysti, jos rajusti kiihdyttelemällä hakee "tunnetta", niin sillon keveys on påp :). Toki esim. korkeaprofiilisten kuitukiekkojen ääni putkelta runtatessa tuntuu älyttömän nopealta.
korkeaprofiilisten kuitukiekkojen ääni putkelta runtatessa tuntuu älyttömän nopealta.
Grrrrr...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Juo tuota aikaisemmin postaamaani laskuria käyttää vertailuun, niin 22km/h nopeudessa tehontuoton tulisi olla 71.75 wattia, kun puolestaan 28km/h nopeudessa sen tulisi olla 127.81. Jos otetaan referenssiksi tuo 28km/h nopeus ja 128w tehontuotto, niin voidaan homma kääntää siten että olet noilla huonommilla renkailla joutunut tuottamaan tuon ~128w tehoa pitääkseni yllä tuota 22km/h vauhtia. Rengas vaihdoksen jälkeen säästät 57 wattia, koska pääset samalla teholla nyt 28km/h keskinopeudella, mikä kuulostaa kyllä melko isolta erolta :rolleyes:
Tämä nyt vain ihan leikkimielisenä vertailua.
Lisäksi pitää ottaa huomioon, että smartsameilla lenkkiin meni ajallisesti pitemmästi ja silloisella, nykyistä vieläkin huonommalla kunnolla ehti simahtaa paljon pahemmin kuin hypereillä ajaessa :p
Mikkomoe
21.11.2018, 21.47
Kiitos vastauksista, sai minut todella ajattelemaan asioita.. Kalle H:lla on varmaan kokemusta kiekkojen vaihtamisesta kun puhuu ettei se niin isoilta tunnu erot ajossa. En mä välttämättä hae kovempaa vauhtia vaan enemmänkin nopeuden tuntua niinkuin joku vastaaja kuvaili..
Mulla ei ole muuta kokemusta kuin se kun keväällä vaihdan nastarenkaista sileisiin kesärenkaisiin niin ensi lenkeillä on sellainen ”jihaa” fiilis kun tykittelee lenkeillä. Se ero tuntui todella isolta johon tottui aika pian. Mutta jos vaihtaa kiekot kevyempiin käyttäen samoja kesärenkaita nii luullakseni se ero ei ole niin iso kuin nastoista sileisiin siirtyminen.. ehkä täs voikin käydä niin että, jos on 400e tuhlannut kiekkoihin ja 100km ajojen jälkeen harmittelee et ois voinu säästää ne rahat johonki muuhun. Oispa kiva päästä vertailemaan kiekkoja ajossa ennen ostopäätöstä mutta ei semmoinen valitettavasti ole mahdollista.
hiilikuitumies
21.11.2018, 23.04
Mulla ei ole muuta kokemusta kuin se kun keväällä vaihdan nastarenkaista sileisiin kesärenkaisiin niin ensi lenkeillä on sellainen ”jihaa” fiilis kun tykittelee lenkeillä.
Kalle puhui täyttä asiaa. Ja tuo ero tulee lähinnä rullaamisesta. Ero on todennäköisesti yhteensä kymmeniä watteja, joten sen jo huomaa.
Se ero tuntui todella isolta johon tottui aika pian.
Tämä onkin olennaisin juttu. Erilaiseen tottumisen jälkeen tuntuu aika tavalliselta.
Mutta jos vaihtaa kiekot kevyempiin käyttäen samoja kesärenkaita nii luullakseni se ero ei ole niin iso kuin nastoista sileisiin siirtyminen.. ehkä täs voikin käydä niin että, jos on 400e tuhlannut kiekkoihin ja 100km ajojen jälkeen harmittelee et ois voinu säästää ne rahat johonki muuhun. Oispa kiva päästä vertailemaan kiekkoja ajossa ennen ostopäätöstä mutta ei semmoinen valitettavasti ole mahdollista.
Se ero ei varmasti ole niin suuri. Luultavasti siitä tulee pettymys, jos odottaa pyörän olennaisesti muuttuvan. Pyörä on jokin hybridi? Ei se tuolla mullistu mihinkään. Paras hyöty tuossa on tubeless. Sekin vähän keventää, mutta etenkin parantaa rullausta ja vähentää puhkeamisten riskiä. Ja tämänhän voi saavuttaa halvemmallakin.
Puretaanpa kiekko osiin. Vanteiden painoerot ovat pieniä, jos sitä on 100 g, niin se on jo paljon (esim. 400 g vs. 500 g). Tämä ei tee ihmeitä. Pinnoista tulee kymmeniä grammoja, kun usein noissa käytetään turhan paksuja, koska ne on helpompi koneellisesti koota. Napojen painoerot eivät ole kovin olennaisia siksikään, koska massa on niin kaukana ulkokehältä. Siihen voi suhtautua melkein kuin painoeroon pyörän rungossa ja kevennykset näissä maksavat usein aika paljon. Rengasvalinta voi tehdä muutaman sata grammaakin eroa.
Osta hyvät tubeless ready -vanteet. Älä murehdi suuremmin tuosta painosta. En nyt katsonut, millaiset sinulla nyt on, mutta se varmaan vähän putoaa. Osta hyvin rullaavat renkaat, jos ei vielä ole. Aja tyytyväisenä. Tuo on se, mitä voi järkevällä hinnalla saavuttaa ja tuo on se suurin hyöty. Sen jälkeen menee aika pieneksi, mutta isolla rahalla.
Mikkomoe
22.11.2018, 09.34
Okei homma on nyt selvä, kokonaisten kiekkojen hankkimisen sijaan kokeilen tubeless renkaita, ihan uusi juttu mulle. Hiilikuitumies puhui vanteiden vaihtamisesta. Se on siis parempi ratkaisu kuin tehdä nykyisistä vanteista tubeless sopivat? Tuli kuukkelille tutkittua aihetta jonkinverran..
^Marginaalista. Tubelesoinnilla et saa eroa nopeuden tunteeseen vs. sama kumi sisurilla. Ero häviää taustakohinaan. Muutaman watin säästöä et pysty aistimaan. Mukavuus, "puhkeamattomuus" jne. on taas toinen tarina.
Enemmän taisi olla eroa Continental Ultra Sport II 23 kumien vaihdosta Continentalin GB 4000 S Ii 25 kumeihin, kun vakio Fulcrum Racing Sport kiekkojen vaihto Dura-acen 24mm kiekkoihin. Kumien vaihdolla sai pitoa, vauhtia ja mukavuutta. Kiekoilla sai herkkyyttä.
Ffwd f4r kokokuituisilla sai ehkä vauhtiakin, mutta ainakin fiilistä sai lisää. Näiden ja D-a kiekkojen painoero on aika pieni, mutta varmaan aeromystiikassa eroa on enemmän. Taitaisi vaan liki saman hyödyn saada kenkäsuojilla tai säärikarvojen ajolla ;-)
hiilikuitumies
22.11.2018, 11.03
Okei homma on nyt selvä, kokonaisten kiekkojen hankkimisen sijaan kokeilen tubeless renkaita, ihan uusi juttu mulle.
Hiilikuitumies puhui vanteiden vaihtamisesta. Se on siis parempi ratkaisu kuin tehdä nykyisistä vanteista tubeless sopivat? Tuli kuukkelille tutkittua aihetta jonkinverran..
Tarkoitin ihan kiekkojen vaihtamista, mutta erilaisella painotuksella (ei haeta keveyttä hinnalla millä hyvänsä tai ensisijaisesti). On olemassa vanteiden muunnoskittejä ja on olemassa ns. ghetto tubeless, mutta ei ole haitaksi olla varsinaisesti tubelessiin tarkoitetut vanteet ja siinä samallahan se hoituisi, jos vaihtaa kiekot. Se on minusta suurin parannus, jonka näissä voi tehdä. Siitä tulee myös sitä painosäästöä noin sata grammaa per rengas (esim. 180 g sisäkumi - 80 g litkua). Se mahdollistaa alhaisemmat paineet, rullaavuus paranee etenkin alhaisilla paineilla. Ja sillä Suomen retkelläkin on kivempi, jos renkaiden puhkeamisriski on pienempi. Tuosta muutoksesta varmasti on alussa vähän lystiäkin, kyllä sen erilaisen tuntuman huomaa. Ja varmaan sitä keveyttäkin samalla tulee, jos vanhat ovat tosi painavat, mutta minusta keveys on aika toissijaista tuossa muuhun verrattuna. Yksi mitä ei ole mainittu, niin maksaisin keveyttä enemmän vanteen leveydestä. Hybridissäkin voisi minusta olla jokin 21-23 millin vanne normaalin 19 millin sijaan.
Eli lyhykäisyydessään pointtini on, että ostaa mitä ostaa, mutta kunhan ne ovat tubeless ready.
Ja ehkä se, että ei navoista tulevilla painoeroilla ole tuossa keventelyssä niin olennaista merkitystä, joten vanteiden ja pinnojen paino on olennaisempi kuin ilmoitettu kiekkojen kokonaispaino. Tätä kautta voi ehkä säästää rahaa. Vaikka en pidä tuota keveyttä kovin olennaisena muutenkaan, niin eihän se haittaakaan, mutta kannattaa ymmärtää, että se ei pyörää aivan erilaiseksi mullista, ettei sitten harmita, jos satsaa vaikka puolet pyörän arvosta kiekkoihin. Tubeless on kuitenkin joka tapauksessa käytännössä hyödyllinen, joten siinä ei mene harhaan.
Paljon hyvää settiä jo kerrottu. Lopulta homma on kai kyse siitä - kuten aina fillarijutuissa - paljonko pätäkkää haluaa laittaa peliin. :)
Hybridin nopeuttamisessa menisin itse a) aerodynaamisemman ajoasennon tuunaamiseen b) renkaiden rullaavuuteen c) kiekkojen vaihtoon, aina sen mukaan, paljonko saa maksaa. Luulisin, että tuommoisen Mikkomoe:n hybridin saa nopeammaksi suht ok budjetilla samalla tavalla kuin tuunasin oman cycloni: hankin HUNTin (maantie) kiekot ja tubelessit maantierenkaat (n. 400€ + 100€ renkaat). Paino putosi vakiokiekkoihin ja raskaisiin commuter-renkaisiin verrattuna 1700g. Vaikka kuka sanoisi, ettei painolla ole väliä, niin tämän painonpudotuksen huomasi selvästi, kahdella tavalla: a) keskinopeus nousi n. 2 km/h b) se "fiilis". Nyt kun nousee tangolle runttaamaan niin ei ole enää sitä vanhaa "ei helkkari, tottuvatkohan reiteni tähän koskaan"-fiilistä, vaan "ihanaa, pyörä heiluu kepeänä pallien välissä!". Eikä ole pelkkä fiilis, vaan mäet nousee huomattavasti nopeammin.
Pitää tietenkin ottaa huomioon, mihin tarkoitukseen pyörä on, mutta periaate on mielestäni edellämainittu; jos vakiokiekkoihin saa 1-1,5kg painoeron, se kannattaa. < 500g painoeron takia ei kannata missään tapauksessa. Omalla kohdalla halusin mennä maantiepyörän suuntaan. Joten kiekkoja valitessa kannattaa miettiä kestävyyttä jne. myös, varsinkin kun mainittiin, että monen sadan kilsan pyöräreissuja tulisi myös tehtyä. Mutta perusideana hiilikuitumiehen ja Kalle H:n jutut ovat erittäin hyviä. Mieti rengasta (rullaavuutta ja keveyttä) ja tubelessia. Asento aerommaksi. Jos voit panostaa sen 400, niin uudet kiekot - vanhat jäävät erinomaisesti talvikäyttöön.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.