Näytä tavallinen näkymä : Jarruteho?
nenokkias
05.07.2017, 13.43
Aloittelija kysyisi jarrujen tehosta. Pyörässäni on tektro gemini nestejarrut. Etujarru nappaa hyvin ja äänetön. Takajarru taas ulisee ja hiekkatiellä ajettaessa ei meinaa saada lukkiutumaan rengasta kunnolla, ellei vedä muutamalla sormella. Ilmailuja olen suorittanut, puhdistamista ja yleistä ihmettelemistä.
Pyörä kävi jopa takuuhuollossa vapaarattaan takia myös jarruja ilmattiin ja vaihtoivat palatkin koska pyysin tutkimaan.
Sanoivat et on normaalia ettei takajarru nappaa niin kovasti.. 🤔 Onko tosiaan näin vai mistä kiikastaa. Huvittavinta on se että en muista kuinka ne pelasi uutena viime syksynä. Sen verran tullu ajeltua maantietä ja motocrossia että on unohtunut.
Tuntuuko takajarrukahva "pehmeältä" verrattanu etujarruun?
Jos tuntuu, niin silloin järjestelmässä on ilmaa joka aiheuttaa sen, että jarrunesten ei hoida tehtävään ja ilma huonontaa puristusta/tuntumaa.
Kannattaa myös puhdistaa jarrulevyt kunnolla vaikkapa asetonilla ja antaa niille pieni hierailu 80-120 hiemapaperilla, tämä antaa jarrulevyille uuden "pinnan".
Myös palat kannattaa aina aika ajoin puhdistaa asetonilla ja hieraista hiekkapaperilla.
Oikein toimiessaan levyjarruilla saa kyllä renkaan lukkoon kevyesti yhdellä sormella painamalla.
nenokkias
05.07.2017, 14.11
Täytyy vielä koittaa tuo hiekkapapru homma. Eileen ilmasin kuplat pois ja jarruvipu tuntuu lähes samalta kun etujarru. Käytin bräkleeniä puhdistukseen. Hieman rupeaa ärsyttämään extreme alamäet laskea kun Takanen ei anna tehoa ja etunen meinaa jo viskaa sitten yli.
Oiskohan levy lopussa. Takajarru on kovemmalla käytöllä ku etunen.
Mutta fillari taitaa olla sen verran uus että epäilen
Ilmauksen kanssa kannattaa huomioida se, että tekee ilmauksen aina ilman jarrupaloja. Jo muutama pisara jarrunestettä saattaa pilata palat, eikä niitä saa enää oikein puhdistamalla pelastettua.
Takajarruletku on toki aina pidempi kuin etuinen, joten pientä eroa niiden tuntumassa saattaakin olla.
Hyvä tapa pilata jarruteho / -palat on myös suihkutella varomattomasti ketjuille öljyä. Öljyä ei tartte montaa pisaraa päätyä jarrulevylle. Kuinka hyvin sitten paloilta tuon saa Bräkleenillä, hiekkapaperilla tmv. veks, onkin keskustelua herättävä kysymys ja vaatii käytännössä kyllä ainakin palojen irrottamisen. Palojen tyypistä riippuen nuo ehkä saa elvytettyä. Jos jarrussa on ilmaa, niin sen kyllä huomaa nopeasti. Käytännössä ilma systeemissä kyllä tarkoittaa sitä, että kahvan saa vedettyä tankoon. Jos kahva tuntuu jämäkältä / selvästi "stoppaa", ei kannata tuhlata aikaa ilmailuun.
nenokkias
05.07.2017, 15.21
Ilmaus tehty ilman paloja ja kahvan liike ei enää osu tankoon. Pyörällä ajettu vajaa 1000km ettei varmaankaan vielä levyä tartti vaihtaa. Koitetaa ny putsailla, hiomapaperia ja uusia paloja jos se vaikka alkaisi sit pelaamaan. Kiitos nopeista vastauksista!
Mulla sama jarru rupes kärsimään 300kilsan kohalla ilmavaivoista. Mutta kyllä sen takasen kuuluu mennä yhellä sormella lukkoon.
El-Carpaso
06.07.2017, 12.56
sintratut palat saa muuten elvytettyä iskemällä ne uuniin 250 asteeseen puoleksi tunniksi tai grillaamalla kuumailmapuhaltimen edessä kunnes savuaminen lakkaa. Tarkoituksena on polttaa palaan päässyt öljy pois, koska palan rakenteesta johtuen sitä ei aineilla saa sieltä putsattua.
noniinno
06.07.2017, 13.53
^ ns. Myrskysytkä tai minikaasupoltin on tuohon hommaan verraton työkalu.
sintratut palat saa muuten elvytettyä iskemällä ne uuniin 250 asteeseen puoleksi tunniksi tai grillaamalla kuumailmapuhaltimen edessä kunnes savuaminen lakkaa. Tarkoituksena on polttaa palaan päässyt öljy pois, koska palan rakenteesta johtuen sitä ei aineilla saa sieltä putsattua.
En suosittele ainakaan keittiö-uuniin (jos et elä yksin). Nimimerkilä: "Laakeripesää keittiön uunissa lämmittänyt" (Rautalangasta: Vaimo ei välttämättä tykkää...)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.