Näytä tavallinen näkymä : Ketju pomppii
Vaihdoin hiljan cycloon takarattaan ja ketjun . Ketju jäi yhtä palaa liian lyhyeksi kun katkaisin väärästä kohtaa. Muuten pelaa hyvin mutta kahdella pienemmällä rattailla ( isoimmilla vaihteilla)ketju pomppii? Voiko johtua tuosta ketjusta vai mikä on?
Mikä ketju ja miten liitit sen?
Vai pomppaako sittenkin eturattaalla, johtuen niidenkin kulumisesta.
H. Moilanen
26.06.2017, 15.45
Vai olisko vaan jäykkää rasvaa ketju täynnä, eikä asetu siksi kahdelle pienimmälle rattaalle. Jos vaan ajaa menemään ja katselee asiaa vaikka viikon päästä uudelleen?
Ultegran ketju tapilla kiinnitin. Takarattaalla se pomppii ja ainoastaan
kahdella pienemmällä.
H. Moilanen
26.06.2017, 16.55
Onhan liitos yhtä herkkäliikkeinen kuin mikä tahansa muu tappi?
Onhan liitos yhtä herkkäliikkeinen kuin mikä tahansa muu tappi?
Täytyy tarkistaa.
Oireilu tuntuu tutulta. Uusi ketju kiristyy eturattaaseen kiinni aiheuttaen takavaihtajan pomppimista.Ääni muistuttaa ketjun ylihyppimistä.Elikkä kuormituksen suurentuessa ketju pyrkii pyörimään kuluneen etulehden mukana jolloin takavaihtaja pumppaa edestakaisin. Uusi etupään ratas/ rattaat.
Liitoksessa ei eroo muihin niveliin. Noilla eturattailla ajettu vasta reilu 8
tonnia.
8 tonnia on sen verran, että saattaa siinä alkaa etulimppujen piikit olla sen verran terävät, että ottavat mukaan mennessään.
8 tonnia on sen verran, että saattaa siinä alkaa etulimppujen piikit olla sen verran terävät, että ottavat mukaan mennessään.
Jep. Minä en ymmärrä, miten joillakin kestää eturattaat kymmeniätuhansia. Minusta tuo eturatas kuluu 11-vaihteisessa silmissä.
Se tekee sitä isommallakin eturattaalla ja sitä oon käyttänyt äärimmäisen vähän.
Kokeile toista ketjua. Jos ongelma poistuu, niin vika on ketjussa: joku linkki on jäykkä tai vino.
maalinni
27.06.2017, 10.17
Jos jaksaa hinkata kaikki paikat puhtaaksi joka lenkin jälkeen, niin kyllähän ne kestää. Ja riippuu myös miten ajaa, jos on aina ketju kireällä ja paksut reidet, niin varmaan kuluu nopeammin. Itse en jaksa ja reidet ei ole paksut...
Täytyy kokeilla tuota ketjun vaihtoa. Noista kammeista on kulunut merkinnät. Ei lue muuta kuin Shimano. Ei oikein tiedä mitkä eturattaat ostaisi. Pyörän papereissa ei oo mitään merkintää spekseistä. Tietty vois soittaa sinne mistä sen ostinkin.
Täytyy kokeilla tuota ketjun vaihtoa. Noista kammeista on kulunut merkinnät. Ei lue muuta kuin Shimano. Ei oikein tiedä mitkä eturattaat ostaisi. Pyörän papereissa ei oo mitään merkintää spekseistä. Tietty vois soittaa sinne mistä sen ostinkin.
Kyllä minä veikkaan, että ongelma johtuu kuluneista eturattaista.
Liitoksessa ei eroo muihin niveliin. Noilla eturattailla ajettu vasta reilu 8
tonnia.Varsinkin, jos tuo 8T ajettu yhdellä ketjulla on se jo luultavammin venynyt sen verran, että eturattaat on jo ottanut itteensä sen verran, että hylkii uutta oikeissa mitoissa olevaa ketjua.
Omassa 10 Ultegrassa on vaihdettu ketju noin 4T edellisen omistajan toimesta ja kaikki muut on orkkista ja pelaa.
Maastopuolen normi alu eturattaat hylkii tai NW rattaat rutisee, jos ketjun ajaa 0.7% venymän tietämille ja vaihtaa uuden. Tästä johtuen ajan nykyyän 3 ketjua vaihdellen noin 50H/1000km tunnit ne tuppaa tulla ennemmin täyteen. Maasto alu rattaat on vaan herkkiä kulumaan ja NW teräksisiä ei liimmin ole tarjolla. Näin ainakin minulle sattuneissa yksilöissä.
Mites jos vaihde vaihdettu taakse rattaalle 3 ja polkee taaksepäin muutaman kierroksen tipahtaa ketju pykälän tai kaksi alaspäin. Onko vaijeri liian löysällä vai kenties takavaihtajassa sköndää? Ketjut, pakat ja vaihtaja putsattu.
Oli pakko käydä näyttään huoltomiehelle. Kun vaihdoin takapakan olin laittanut yhden välilevyn väärään paikkaan ja ketjut oli väärinpäin . Tekstipuoli oli sisäänpäin. Ne kun korjasin niin pelaa ku junan vessa.
Kiitos osallistuneille. Tästä eteenpäin osaan noi asentaa.
Oli pakko käydä näyttään huoltomiehelle. Kun vaihdoin takapakan olin laittanut yhden välilevyn väärään paikkaan ja ketjut oli väärinpäin . Tekstipuoli oli sisäänpäin. Ne kun korjasin niin pelaa ku junan vessa.
Kiitos osallistuneille. Tästä eteenpäin osaan noi asentaa.
Kantapään kautta :) Hyvä kun selvis... Jäi varmaan muistiin...
Breakbeat
28.06.2017, 22.47
Lainataan aihetta kun sama oire omassa fillarissa. Vaihdoin ketjun ja takapakan uusiin nyt oireena kovemmassa vauhdissa 40+ kmh rullatessa (jalat siis paikallaan) ketju pomppaa etuvaihtajan väliin ja ottaa renkaaseen kiinni aiheuttaen melkoista pärinää. Tilanne korjaantuu kääntämällä kampia eteenpäin, mutta ryhmäajossa ei se turvallisin tapa descenttiin. Pienemmässä vauhdissa en saa millään toistettua tilannetta, mutta tosiaan jyrkemmässä alamäessä tätä esiintyy.
Eturattaat finitio? Ei mielestäni näytä kovin kuluneilta...
Breakbeat
28.06.2017, 23.39
Vaparissa vikaa.
Voitko perusteella, vaikka itsekin pidän vaparia yhtenä ongelman kandidaattina? N. 5 vuotta vanhat kiekot alla ja tietoja kilsoita ei ole. Kiekotkin siis vastikään otettu käyttöön tähän ketju ja takapakka komboon.
Jos vapari alkaa jumittaa, se pyrkii pyörimään renkaan mukana ja löystyttää ketjua yläpuolelta. Vaikkakin, viimeksi mulla jumi teki sitä, että taaksepäin pyörittäessä ei tahtonut pyöriä ja efekti oli sama l. yläpuolinen ketjun osa löystyi ja alhaalta veti häkkiä eteenpäin.
^ tuossa ehti tullakin jo.
Varmaan rasvat jäykistynyt ja voi alkaa toimiin pelkällä voitelullakin, mutta olisi hyvä puhdistaa ja rasvata uusiksi.
Ps. Onhan uusi ketju saman mittainen kuin vanha?
Breakbeat
29.06.2017, 08.17
Ketju on saman mittainen kun vanha, mutta vastaavia nopeuksia en päässyt kokeilemaan vanhalla ketjulla.
Breakbeat
19.07.2017, 23.42
^ tuossa ehti tullakin jo.
Varmaan rasvat jäykistynyt ja voi alkaa toimiin pelkällä voitelullakin, mutta olisi hyvä puhdistaa ja rasvata uusiksi.
Kerrotaan nyt miten tilanne ratkesi (ainakin toistaiseksi) omalla kohdalla. Purin vaparin ja putsasin kunnolla. Mitään varsinaista kulumaa en havainnut, joten voitelua ja taas kasaan = Nyt rullaa ongelmitta. Kiitos avusta!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.