PDA

Näytä tavallinen näkymä : 80-luvun nopsa finlandiaan uudet kiekot?



Smiik
25.06.2017, 19.17
Eli olisi tarkoitus saada taas kulkemaan tälläinen väh.10 vuotta ladonperällä kyyhöttänyt kippurasarvinen retkipyörä. Järkeä siinä ei taida olla, mutta on se retro. Takavanne on halki ja ainakin se tarvisi uusia, ehkä siinä samalla varmaan hyvä uusia kiekko eteenkin.

Tässä ilmeisesti 125mm takahaarukka, mutta eikös siihen 130 kiekot voi laittaa tilalle? Vanhat kiekot mutterikiinnityksellä ja 28" kokoiset.

Pyörässä on 6 vaihdetta, takana siis vaihtaja sekä 6-lehtinen. Mistä moiselle löytää setin, vai saako esim tälläisen sovitettua nykyiselle 6-lehtiselle?

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-wh-r501-wheelset-black-grey-74727/wg_id-511

Jotain 25-28mm kumeja ajattellut.

TERU
25.06.2017, 19.26
Pane seiskapakka ja soviterinkula pakan pohjalle. Navasta voi ottaa akselilta lukintamutterin alta paksun, olisko 5 mm, prikan tarvittaessa pois, tai vaihtaa se ohueen. Saa nuo kiekot sovitettua vanhaankin pyörään. Onko siinä pyörässä kitkavaihtajat?

Smiik
25.06.2017, 20.12
On kitkavaihtaja. (piti googlettaa minkälainen se on)

Eli tuota vanhaa 6pakkaa ei saa tuolle 8-9-10 vanteelle? Vai miksi 7pakka?

Mitä eroa tällä on äsken linkitetylle?

https://www.bike-discount.de/en/buy/...6404/wg_id-511

Kumpi oikea suunnitellulle renkaalle?

Smo
25.06.2017, 20.14
Hommaat jostain kirppikseltä tms originellin

TERU
25.06.2017, 20.23
Hommaat jostain kirppikseltä tms originellin

Kierrätyskeskuksissa on vanhoja hyväkuntoisia osia, mm. Oulussa on hyvä tuollainen purkaamo.

Ei vanhaa kuutospakkaa saa nykyisille kasettivapaarattaille edes moukarilla. Mutta seiskapakka toimii noilla kitkavivuilla.

arctic biker
25.06.2017, 20.29
Onkelma lienee siinä kuinka retroa. Jos takakiekko ois kunnossa niin kierrepakkaseeen napaan voi laittaa kyllä leveämmän. Itse olen syntyjään 7kierrenapaan asemoinut 9kierrepakan. Akselin pituus riitti ja ainoa riesa jotta vannetta piti keskittää, olikohan 4mm leveämmän pakan suuntaan. Osasin!

Nyt kun vanne on uusinnassa ja jos vanhaa napaa haluat käyttää niin siinä se pinnauksessa keskittyy osaavan tekijän myötä omia aikojaan. Se että riittääkö vanhan takavaihtajan liikevara kuin hyvin vaikka 7lehtiselle ja
mielenkiintoista kuinka kitkavivun säätövara riittää onkin toinen homma, luulisin kohtuudella toimivan.

yedi
27.06.2017, 22.16
Onkohan navassa kierre- vai kasettipakka. Noihin aikoihin oli molempia käytössä...

Smiik
30.06.2017, 14.54
Kyselin muutamasta fillariliikkeestä vanhoja kiekkoja eikä löydy kuulemma ja uutta kaupattiin tilalle. Noita fillarin kierrätyskeskuksia ei tunnu olevan tässä tampereen lähimaastossa.. Päädyin siihen, että tilaan saksanmaalta halvat hybridin kiekot (135mm) ja venäytän ne tohon. Sillä adapterilla 7pakka kiinni niin kun jo neuvottiin.

Sellanen ongelma ilmeni, että takavaihtajalle menee perus vaijerin sijasta rautalankatyylisempää tavaraa joka on poikki ja tarvii uusia. Käytetäänkö tällästä aina kitkavaihtajissa? En äkkiseltään löytäny netistä noita uusia..

TERU
30.06.2017, 15.38
Etukiekko menee helposti, mutta takana voi olla vähän säätämistä, että saa tasan haarukoiden väliin, ei paha juttu sekään. Onko noissa vivuissa sittenkin naksut, sopiiko nuo sitten seiskapakalle, aidot kitkavaihtajat toimivat vaijerilla...

Katso miten navan leveyttä noilla prikoilla voisi säätää ennenkuin väännät haarukoita levälleen, jatkossakin olisi belpompaa laittaa kiekko paikoilleen.

Oulussa kierrätyskeskus toimii jotenkin kaupungin pyörittämänä eikä näy mitenkään voimakkaasti julkisuudessa. Kempeleessäkin on pienimittakaavainen purkaamo.

Smiik
30.06.2017, 18.33
Tuossa näkyy takavaihtaja sekä ohjaustangon säädin samassa kuvassa.

https://goo.gl/photos/daWx1cWhpURMULnUA

Köfte
30.06.2017, 18.37
Tuossa näkyy takavaihtaja sekä ohjaustangon säädin samassa kuvassa.

https://goo.gl/photos/daWx1cWhpURMULnUA

Positron. ei taittune 7-vaihteiseksi. Indeksointi on vaihtajassa, ei vivussa.
Jos tarvit ehjää, minulla on joutilas kokonaisuus. YV:llä tavoittaa.

Smiik
02.07.2017, 15.04
Eikös tuota nyt kuitenkin pysty käyttämään 7pakalla 6 vaihteisena? Jää vaan yksi vaihde käyttämättä..

TERU
02.07.2017, 15.50
Tuotapa en tiedä, sen näkee kun kokeilee montako välitystä saa toimimaan. Köften apu voi olla tarpeen, minulle nuo indeksoidut vaihtajat tuntemattomia.

Smiik
05.07.2017, 22.14
https://goo.gl/photos/tJaia9R718sMvsXP8

Tuosta ilmeisesti aukeaa keskiö, lähteeköhän tuo jollain perus haka-avaimella vai onko tollaseen erikoistyökalua? Aukeaakohan "normaaliin" suuntaan? :D

Ajattelin avata ja rasvailla.

TERU
06.07.2017, 07.05
Aukeaa varovaisesti tampilla ja vasaralla naputtelemalla, siis tuo uloin lukkorengas, mutta kammet pitää myös irrotta ja se vaatii ulosvetäjän. Vasemmalla puolen taitaa olla väärän kätinen kierre? Hyvähän tuo keskiö on huoltaa, jos pitkään ollut koskematta.
Varovaisia liikkeitä ettei mitään rikkoonnu, voi olla hankalaa löytää uutta.

Smiik
07.07.2017, 18.04
Pane seiskapakka ja soviterinkula pakan pohjalle. Navasta voi ottaa akselilta lukintamutterin alta paksun, olisko 5 mm, prikan tarvittaessa pois, tai vaihtaa se ohueen. Saa nuo kiekot sovitettua vanhaankin pyörään. Onko siinä pyörässä kitkavaihtajat?

https://goo.gl/photos/DuhZMhMkvcSDNSAf8

Onko 5mm prikka tämä mikä näkyy kuvassa mutterin alla? Senkö uskaltaa napata pois?
Mikä tuon mutterin tehtävä tuossa on poistaako se laakerin välykset kun kiristetään vai mitä? Uskaltaako sen kuinka kireelle laittaa?

Matti Heikkinen
07.07.2017, 18.20
kyllä sen voit poistaa,mutterilla lukitaan laakerikartio paikalleen,kartiosta pidetään kartioavaimella kiinni ja kiristetään mutteri kiinni,kartiolla säädetään laakeri,voi vaatia useampia yrityksiä ennenkuin saat laakerin sopivan kireälle.Akselista joudut katkaisemaan sen 5 mm pois ja keskittää vanteen uudelleen,kokeile ensin puolta kierrosta,löysää vasemman puolen nippeleitä ja kiristä sitten oikeata puolta.Kiekko pitäisi pysyä suorana kun kierrät kaikkia nippeleitä saman verran.Jos ei riitä tarpeen mukaan ½-1/4 kierrosta lisää

TERU
07.07.2017, 18.28
Hmm, lukintamutteri on tärkeä, koska sillä lukitaan laakeri sopivalle kireydelle, alla olevan paksun prikan voi ottaa pois tai vaihtaa ohuempaan, niin asettelu haarukkaan helpottuu.

Mutta, sitten pikalinkun alle on taas laitettava jotain, että saa kiristettyä haarukkaan kiinni, tai akselia lyhennettävä. Ropleemeja riittää, kohtuutiukkuus riittää pitämään kiekon haarukassa.

Laakeri "kiristetään" vain sen verran ettei laakeri lonksu eikä kuulat tunnu yhtään akselin päistä sormin pyöritellen. Joskus nuo onkin uudessa liian kireällä ja syytäkin ottaa säätö uusiksi. Ja lukintamutteri riittävän kireälle jotta säätö pysyy.

PS Nyt tässä kilpaa selitetään, onneksi suunta sama, toivottavasti homma onnistuu...

Matti Heikkinen
08.07.2017, 18.43
Laakerikartiota varten tarvitset 15 mm kartioavaimen,jos et ennestään omista löytyy pyöräkaupoista ja Motonetistä,osta sellainen missä toinen pää on 15 ja toinen 13,se käy etunapaan,avaimella pidät kartiota kiinni kun kiristät mutteria,akselin katkaisu ei ole ongelma,menee rautasahalla,voit joutua katkaisemaan myös lukitusakselia jos se tulee paljon ulos mutterista

Smiik
20.07.2017, 20.59
Sain vanteet paikalleen, etuvanteen akselia jouduin härskisti viilalla hiomaan pienemmäksi, että sai sopimaan haarukkaan. Ehkä 1mm oli liikaa halkaisijaa.. Takavanteelle vaihdoin pienemmän prikan jolloin 135 mm akselista tuli n.130mm ja viimeiset millit venytin takahaarukkaa niin sopi paikalleen.

Tältä se nyt näyttää, oli mukava käydä testilenkillä :)

https://photos.app.goo.gl/sYWkDaFxTNWYzz9w2

TERU
21.07.2017, 07.55
Pääosin hauskan näköinen väline, tangon suhteen voisi jatkaa modausta. Toimiiko vaihteet siedettävästi? Eihän tullut turvallisuusriskiä etuakselin ohennuksesta?
Noiden osien sovittamin yleisesti ottaen on haastavaa kun on vuosia välissä, muutoksia niin kovin monissa osissa sinänsä yksinkertaisessa välineessä. Hyvin tässä taisi käydä, vaikka säätöä olikin. Mukavaa ajomatkaa!

Smiik
21.07.2017, 10.56
En usko, että tuli turvallisuusriskiä. Tuosta lähti oikeastaan vain kierteen harjan verran tavaraa pois, navan laakerin irroitus voi tosin olla mielenkiintoista jos tulee joskus eteen.. Se on sen ajan murhe :)

4 vaihdetta sain toimimaan hyvin, ehkä yksi voisi vielä löytyä täytyy yrittää vielä sitä säätää. Tuo pakka on vieläkin hieman kauempana haarukasta kun alkuperäisellä vanteella niin tuskin löytyy enempää vaihteita.

Smiik
21.07.2017, 11.57
Jarrut on ihan ******, tuossa on nuo jotkut vanhanmallin nysäjarrupalat. Ostin siihen biltemasta uudet palat ja aika kovalta tuo kumiseos niissä tuntuu jo uutena :D Onko tuo nyt sitten sivuvipujarru mikä tuossa on? Voisko noi pelkät palat vaikuttaa noinkin paljon jarrutehoon.

TERU
21.07.2017, 13.18
Ei ole turvallisuusongelmaa ja tod.näk. ei laakerinavausongelmaakaan. Jarrupalojen laatu vaikuttaa paljon, jos olivat alkuperäiset ovat jo kiven kovat, koska myös aika vaikuttaa noihin. Alumiinivanteisiin pitäisi löytyä uusilla paloilla jarrutehoa sen mitä noilla jarruilla saa. Vaijereihin öljyä liukasteeksi.