Näytä tavallinen näkymä : Keskiön? natina
taavetti
23.06.2017, 17.18
Felt F65X ja polkiessa kuuluu nitinää ja natinaa mielestäni keskiöstä. Mistähän johtunee? Vaatii kuormitusta ennen kuin ääni alkaa kuulua.
maalinni
23.06.2017, 17.23
Mikä keskiö siinä on? Jos joku pressfit, niin enpä ihmettele.
taavetti
23.06.2017, 17.29
Sram kampisarja tuossa. En tiedä tarkkaa mallia. Keskiöstä ei tietoa. Narskuu vain isommassa vauhdissa. Muuten en ole saanut ääntä aikaiseksi.
taavetti
23.06.2017, 18.03
http://2012.feltracing.com/USA/2012/Cyclo-X/Cy/F65X.aspx
maalinni
23.06.2017, 18.20
Eikös tossa pressfitt ole? Se on aikamoinen viritys, askel kohti kertakäyttökulttuuria mielestäni. Jotkut on pressfittejä yrittänyt liimailla kiinni vaihtelevalla menestyksellä. Tuskin tuo naksunta mitään vakavaa kuitenkaan on. Jos haittaa, niin irroitus, rasvaus ja kasaus auttaa moneen mystiseen ääneen.
edit: ja kuten Tommi2 sanoi, niin se ääni voi tulla muualtakin.
Dokun mukaan on BB30 eli irtolaakerit painettuna suoraan runkoon.
Natinoita voi olla vaikea paikantaa. Mulla on loppunut "keskiönarina" mm. satulan kiskojen kastuttua.
Polkimien vaihdolla hiljeni mun keskiö
Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla
taavetti
23.06.2017, 21.33
On tosiaan vaikea paikantaa varmaksi natinan lähdettä. Sen pitää varmaan antaa pahentua, jotta selviää. Polkimia koitin jo kiristellä, mutta ne olivat ainakin todella kireällä. Ketjun vaihdoin vähän aikaa sitten, mutta ei natina vielä silloin alkanut.
maalinni
23.06.2017, 21.43
Kannattaa kokeilla toisia polkimia ja/tai rasvata polkimien kierteet. Kiristää eturattaiden pultit. Kiristää ja voidella kammet.
" Sometimes You just need more lube..." - Jamie Hyneman
noniinno
23.06.2017, 22.54
Viime viikolla oma pyöräni natisi niin prkleesti. Syyksi paljastui eturattaan kiinnityksen löysyys. Edellisellä kerralla keskiön natina tulikin hiekkaisesta vapaarattaan rungosta. Tässä vika parani pakan irroittamalla, vaparin rungon putsaamisell, kevyellä rasvauksella ja pakan momenttiin kiinnittämisellä.
Kannattaa lukea nuo vanhat kitinä ja natina topicit... Syy voi olla mikä tahansa mahdollinen ja mahdoton, itsellä jossain pyörässä syyksi lopulta paljastui satulan kiskot ja tolppa.
taavetti
24.06.2017, 22.01
Lueskelinkin vastaavaa topicia. Siellä jollakulla olikin vastaavan kuuloinen ongelma. Vähän sellainen kutina, että vasemmalla jalalla polkaistaessa ääni on pahempi. Sen puolen poljin olikin tänään irti, mutta mitään erikoista en havainnut. Toki voi olla niin, ettei sitä voi havaitakaan. Pyörässä on yhdistelmäpolkimet. Toisella puolella siis klossi. Shimanon valmistetta. Vastaavat voisi hankkia, ja testata jos vaimenee äänet. Suosituksia polkimista?
jii.haanpaa
25.06.2017, 00.45
^Ainakin shimpan PD-780 -yhdistelmäpolkimet on helposti huollettavissa. Jos sellaisista on kyse, niin niistä saa paremmat kuin uudet kun avaa ja laittaa uudet rasvat sisään. Omani olivat ainakin lähteneet tehtaalta lähes rasvatta. Rutina ja naksunta alkoi jo noin parin tonnin kulmilla.
taavetti
08.07.2017, 11.45
Nyt kun on ollut sadekelejäkin paljon, niin olen huomannut, että sadekelillä ei natise....
Aiheeseen liittyvä video:
https://www.youtube.com/watch?v=zryhuHkbb-o
MacKonte
02.08.2017, 18.22
Kun täällä mainitsee keskiön suunnalta kuuluvan nitisevän äänen ja pressfit-keskiön, tuomio tulee mikrosekunneissa jo ennen tutkintaa :D
Mulla on Cannondalessa lähes 10.000km ajettu BB30-keskiö ja natinan lähteinä on ollut ohjaustanko (irrotus stemmistä, puhdistus ja kasaus), satulaputki (sama operaatio) ja viimeksi jostain keskiön suunnalta kuuluva nitinä ja napse, joka aluksi kuului vain putkelta poljettaessa ja myöhemmin ihan jatkuvana napseena vasemmalta puolelta. Mielenkiintoista Taavetin kertomukseen liittyen, että sadekelin lenkeillä ei natissut tai napsunut...
"Asiantuntijoiden" arvioina esitettiin kaikkea pressfit-keskiön laakereista alumiinirungon murtumaan. Syy löytyi kuitenkin vasemmasta Shimanon 540-combopolkimesta. Vaihdoin hyllystä vähän ajetut 530 tilalle eikä napsu enää parinsadan kilometrin kokemuksella! Vanhojen polkimien kiristäminen ei auttanut, mutta ne jatkaa elämäänsä työmatkasinkulassa. Poljinta pyöritellessä ei mitään outoa ollut havaittavissa, mutta samaa pientä naksetta se jatkaa ajoittain sinkulassa.
Pressfitissä on tehdaslaakerit, ei ehkä kovin laadukkaat mutta 10.000km jälkeen edelleen äänettömät ja kiertää herkästi. Samantapaiset tehdaslaakerit on pyörineet toisen Cannondalen navoissa useamman kymmenen tuhatta kilomeriä ja toimii edelleen vaan. Näiden "ongelma" on siinä, ettei niitä voi kuin puhdistaa ja vaihtaa, mutta ei säätää, joten niillä ei voi hifistellä. Paitsi avaamalla, pesemällä vanhat vaseliinit pois ja laittamalla tilalle teflonit. Pyörii laakeri vielä kertaluokkaa herkemmin :D
BB30 PressFit-keskiön vaihtotyökalut maksaa pari kymppiä ja laakerisetti saman verran. Ostin kamppeet hyllyyn odottamaan, niin ei varmaan hetkeen tarvitse vaihtaa.
Niin on naksunut minullakin yhdistelmäpoljin.Havaitsin naksunnan loppuvan käännettäessä kantapäätä viistoon.Tulisko polkimen mekaniikasta jouset ynm,.polkimet uudehkot.
maalinni
04.08.2017, 22.56
Kun täällä mainitsee keskiön suunnalta kuuluvan nitisevän äänen ja pressfit-keskiön, tuomio tulee mikrosekunneissa jo ennen tutkintaa :D
Miksi tuolla toisessa ketjussa niitä sitten yritetään liimailla väljentyneeseen runkoon, jos on niin hieno systeemi? Pressfit tekee koko rungosta kertakäyttö kamaa.
Miksi tuolla toisessa ketjussa niitä sitten yritetään liimailla väljentyneeseen runkoon, jos on niin hieno systeemi? Pressfit tekee koko rungosta kertakäyttö kamaa.
Sitä MacKonte varmaan yritti ajaa takaa, että foorumilla suositellaan heittämään runko roskiin jos mainitsee pressfit-keskiön ja naksunan, vaikka naksunta kuuluisi polkimesta. Pressfitin sijaan se tekee foorumin valistuneista arvauksista huonoja.
Marsusram
05.08.2017, 00.29
Oma "pressfit keskiön narina" hiljeni kun laittoi taka-läpiakselin kunnolla kireälle..
kristian
05.08.2017, 00.50
Testaa paikallaan painamalla molemman puolen polkimia vuorotellen. Äänilähde saattaa tarkentua. Kokeile kampien klappi vääntämällä kampia käsin vastakkaisiin suuntiin. Minulla löytyi yhtäkkiä löysällä oleva kampi. Viimeisin löydös oli kuitenkin takakiekon löysät ei-vetopuolen pinnat, jotka natkuivat aina putkelta poljettaessa, kun luulin että ääni tulee keskiöstä. Keskiön ja polkimien putsaaminen on myös ihan hyvä idea. Minulla on PressFit, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Toisin kuin paljon on puhuttu. PressFitiin ei kannata laittaa rasvaa eikä mitään sidosaineita. Kuivana vaan paikalleen, ja jos alkaa huutaa, niin sitten keskiön vaihto. Ei maksa kuin pari kymppiä tai jotain.
maalinni
05.08.2017, 14.25
Offtopic: Ylipäätään nämä ”keskiö natisee” ketjut ovat välillä rasittavia, jos kerta aloittaja ei edes tiedä mistä se natina kuuluu. Voisiko silloin otsikoida ”pyöräni natisee”. Jos aloittaja uskoo, että natina kuuluu keskiöstä ja syyksi paljastuu naapurin kaiman veljen uusi runkopatja, niin yritä siinä nyt auttaa.
Fillari on mekaaninen vehje ja siihen kuuluu pienet natinat... foorumilla voi sitten natista isommin ja se ei johdu keskiöstä, korkeitaan takanavasta.
H. Moilanen
08.08.2017, 15.12
Oma "pressfit keskiön narina" hiljeni kun laittoi taka-läpiakselin kunnolla kireälle..
Olin jo vaihtamassa keskiötä, kunnes tarkemmissa tutkimuksissa syypääksi paljastui satulatolppa. Puhdistus ja kevyt voitelu auttoi.
Fillari on mekaaninen vehje ja siihen kuuluu pienet natinat...
Ei kuulu. Fillarin saa äänettömäksi. Ylimääräisiä ääniä kohtaan meikäläisen sietokyky on nolla tai negatiivinen, mikäli mahdollista. Sama kyllä koskee autoa, liesituuletinta tai mitä tahansa muuta vempelettä.
Aina se natina tuntuu tulevan keskiöstä. Syy kuiten aina on ollu joku muu. Polkimet löysällä tai vaihto toisiin. Viimeks kiristelin pinnat edestä, putsasin pölyt navan akselin holkkein alta, laakerien päältä ja kiristelin niin loppu natina. Pyörä natisi ihan pirusti ku oli ollu peräkoukkutelineessä reissulla. Pölyä oli ilmeisesti tunkeutunu vähä sinne sun tänne.
edit: Ainiin taisin putsata pölyt emäputkestakin, ohjauslaakereilta ja laittaa uutta vaseliinia laakerien ympärille
BB30 ei tosiaan ole pressfit. Ehkäpä erillisellä väliholkilla oleva pressfit napsuu herkemmin, mutta toisaalta jos bb30 runko väljistyy laakerikoolin osalta, niin se taitaa olla kerrasta entinen? Pressfittiinhän saa näitä päittäin painavia kierteellisiä muhveja.
Eli jos mckonte osti bb30 keskiöön vain sen halvan lyöntituurnan työkaluksi, niin kannattaa varmistaa että lyö laakerin suorassa pois ja takaisin.
maalinni
08.08.2017, 17.12
Ei kuulu. Fillarin saa äänettömäksi. Ylimääräisiä ääniä kohtaan meikäläisen sietokyky on nolla tai negatiivinen, mikäli mahdollista. Sama kyllä koskee autoa, liesituuletinta tai mitä tahansa muuta vempelettä.
Riippuu pitkälti omasta viitseliäisyydestä ja harrastuneisuudesta. Mutta pointtinani oli siis, että kaikki natinat ei ole vaarallisia. Ostin Brooks satulan, ja se ääntää aina pompuissa. Ei vaan jaksa kiinnostaa sen äänettömäksi tuunaaminen, mieluummin ajan sillä pyörällä.
The Brain
13.04.2020, 17.16
Mulla on ongelmia klik-äänen kanssa kun poljen. Epäilen keskiötä, mutten ole huomannut minkäänlaista peliä kammissa. Mutten pyörä toimii normaalisti, mutta ääni tietysti häiritsee. Ääni tulee aina, kun vasen poljin on melkein alimmassa kohdassa. Ääni on sellainen klik-klik, eli kaksi pientä klik-ääntä peräkkäin, kerran per kampikierros. Ääni tulee vain polkiessa, ja riippumatta vaihteesta. Jos poljen vain yhdellä jalalla (siis lukkopolkimilla) niin mitään ääntä ei kuulu. Ääni kuuluu myös taaksepäin polkiessa, mutta silloin hieman eri kohdassa, kuin jos poljen eteenpäin. Tässäkin sama asia, eli jos poljen vain yhdellä jalalla niin ääntä ei kuulu. Ääni on vähän sentyylinen, kuin joku pieni jousi kiristyisi ja sitten klick, siis hieman samanlainen kuin vapaarattaasta kuuluu, mutta tämä tulee vain kerran per poljinkierros. Sen klikkauksen aistii myös hieman polkiessa, mutta hyvin hyvin kevyesti, ja siksi oikeastaan vain taaksepäin polkiessa. Kyseessä on Deore Hollowtech 1 keskiö, missä neliskanti sisällä. Pyörä vuodelta 2005. Hieman erikoinen mutta on pelittänyt hyvin tähän asti.
Ei oikein passaa keskiön ääneksi, voisko etuvaihtajan vaijerinpää sattua kampeen, voisko toinen poljin olla löysällä? Sata muutakin syytä hyvinkin, ei kait takin taskussa mitään kilahtavaa?:)
Kuulostaako tältä? (rikkoutunut keskiölaakeri)
https://www.youtube.com/watch?v=rwUmriM69Ng
The Brain
13.04.2020, 19.43
Kuulostaako tältä? (rikkoutunut keskiölaakeri)
https://www.youtube.com/watch?v=rwUmriM69Ng
Joo aika lähellä tuota. Paitsi, että ääni kuuluu vain jos mulla on molemmat jalat polkimissa. Eli noin kevyellä liikkeellä kuin tuossa videossa en saisi aikaan mitään ääntä. Tässä on video mun äänestä (eka 3 s parhaat, sitten tulee mikkiin tuulen ääniä, ei siis pyörästä):
https://www.youtube.com/watch?v=5vGb6SbCt1w
Entäpä
1. Toinen poljin löysällä?
2. Naksahdus tulee kohdassa, jossa oikea kampi on etuvaihtajan kohdalla. Vaihtajakaapelin pää ottaa kampeen?
Nuo on molemmat koettu itse. :)
The Brain
13.04.2020, 20.18
Vaihtajakaapelin pää ei osu mihinkään ja on hyvin lähellä runkoa, niin ei johdu siitä. Yritin toista keinoa, eli siirsin ketjut sivuun (keskiön päälle, en viitsinyt katkaista kun on suht uudet) ja yritin polkea ilman voimansiirtoa takapyörään. Silloinkin ääni kuului mutta, ihme kyllä vain taaksepäin polkiessani, ja vähän ajan päästä sekin loppui. Kokeilen vielä poljinten kireyttä. Ääni on muuten ollut sellainen, että kun lähden liikkeelle, niin se alkaa kuulua vasta muutaman kampikierroksen jälkeen.
Tässä vaiheessa epäilen keskiölaakeria, mutta muita vaihtoehtoja ei ole kaikkia saatu suljettua pois. Satula, satulatolppa, kampi esimerkiksi voisivat naksua.
K.Kuronen
13.04.2020, 21.24
... Kyseessä on Deore Hollowtech 1 keskiö, missä neliskanti sisällä. Pyörä vuodelta 2005. Hieman erikoinen mutta on pelittänyt hyvin tähän asti.
Jos keskiölaakeri on pyörän ikäinen, niin saattaisi hyvinkin olla tiensä päässä.
The Brain
13.04.2020, 21.34
Oikea poljin oli tosiaan hieman löysä, eli sain kiristettyä jonkin verran. Ilahduin jo, että tässä olikin syy, kun ääntä ei kuulunut enää. Muutaman sadan metrin ajon jälkeen alkoi kuitenkin taas entiseen tapaan. Yritin taas kiristää sitä samaa oikeata poljinta ja, ihme kyllä se taas hieman liikkui. Toisen testilenkin aikana en saanut enää ääntä aikaiseksi. Toivottavasti tämä oli sitten syy, mutta ilmoitan tässä jos taas rupee ääntelee. Kiitos avusta tähän asti joka tapauksessa!
Juha Lehtinen
13.04.2020, 22.09
Voisi olla hyvä kiristää poljin momenttiavaimella jos et ole sitä jo sillä tehnyt. Itselläni ei onneksi ole polkimet ikinä löystyneet kun ne ainakin teoriassa pitäisi kiristyä polkiessa koska kierre on niin polkimissa suunniteltu.
The Brain
14.04.2020, 11.17
Ei ole valitettavasti tullut momenttiavainta hankittua. Onnistuuko poljinten kiristys edes tavallisella hylsy-momenttiavaimella, vai tarvitaanko vielä toisenlainen momenttiavain siihen? Joka tapauksessa ihmettelen miten poljin on voinut löystyä, mutta ilmeisesti sekin voi tapahtua. Poljinten kiristyssuunta ei muuten ole niin intuitiivinen kuin voisi kuvitella, siellä on aika paljon fysiikkaa ja insinööritaitoa takana, opin nyt kun vähän yritin googlata asiaa.
Yleensä ongelma poljinten kannsa on päinvastainen, että poljin on niin kireä ettei millään meinaa saada irti, ellei satu omistamaan vähintään puolimetristä erikoisavainta. Onneksi harvoin on tarvetta koskea niihin, mutta ehkä se oli syynä minkä takia en edes ajatellut, että ongelma olisi siinä. Eturattaat, satulatolppa ja kaikenlaista tuli testattua ja kiristettyä. No nyt kiristin polkimen niin paljon kuin käsivoimalla onnistuin, niin toivottavasti natina pysyy sillä poissa. Olisi kiva jos keskiölaakerissa ei olisi vikaa niin siihen ei tarvitsisi koskea.
Juha Lehtinen
14.04.2020, 12.09
Jos on epäily keskiöstä niin tietenkin voisi kampea pyöritellä ilman ketjua jos tuntuu pyöriteltäessä liikaa vastusta tai kuuluuko mitään epäilyttävää ääntä. Ketjun kanssa voi olla hankalampi tehdä noita havaintoja. Onko fillarissa alkuperäinen keskiö eli yhtä vanha kuin itse fillari, jos on niin 15-vuotta on pitkä aika keskiölle. Vähimmäisvaatimus on että keskiölle olisi tehty tuona aikana edes jotain huoltoa eli ainakin tarkastettu että laakereissa on vielä rasvaa.
.. ihmettelen miten poljin on voinut löystyä, mutta ilmeisesti sekin voi tapahtua.
Tuhatkunta kilometriä jonakin kesänä tuli ajettua maantiepyörällä ennen kuin tajusin, että se naksui löysän polkimen vuoksi. Ehdin purkaa, putsata, rasvata ja koota lähes kaiken muun pyörästä ennen kuin ymmärsin kokeilla polkimen kiristystä. Poljin ei ollut mitenkään erityisen löysällä, vaan sitä piti kiristää kohtalaisella momentilla ennen kuin naksunta loppui.
Polkimen kierteisiin kannattaa laittaa vaseliinia riittävästi, niin se helpottaa irroitusta. Pari (halpaa) polkimenirroitustyökalua ja yhden polkimen olen tuhonnut irroitusoperaatioissa. Viimeisin case irtosi lopulta pyöräkorjaamossa isommilla ja paremmilla työkaluilla ja osaamisella.
^^ Jos keskiö ei lonksu kammista sivusuuntaan tunnustellen on se kunnossa.
Polkimien kireys pitäisi myös olla kunnossa, kun noin voimakkaasti kiristää ja ovat olleet aiemmin hyvin kiinni avatessa, olisko jäänyt loppukiristy tekemättä, kun naksuntaa aiheutti. Mielestäni omissa pyöränruuvveissa ei momenttiavain ole tarpeen, minusta jopa turhan kireälle menee suositusmomenteilla. Huomaa kun tehtaan jäljiltä jotain avaa, tehtaalle ja huoltoliikkeelle tietenkin välttämätöntä.
Kelvolla poljinavaimella voimakas tasainen kiristys polkimelle kiinnittettäessä ja samalla avaimella avaus kampi sopivaan kulmaan ja kämmenellä lyönti avaimeen.
Tämän tyyppinen avain omalla tukiasemalla
https://m.motonet.fi/fi/tuote/383857/Super-B-Classic-Poljinavain
The Brain
14.04.2020, 13.49
^^ Jos keskiö ei lonksu kammista sivusuuntaan tunnustellen on se kunnossa.
Joo keskiö on kyllä kunnossa ja kammet pyörii varmaan kymmeniä kierroksia jos antaa vähän vauhtia ketjut irrotettuna. En ole ajanut sillä pyörällä kovin paljon, niin vaikka ikää onkin 15 vuotta niin kilometrejä on varmaan luokkaa 15000. Maantiepyörässäni, missä kilometrejä on paljon vähemmän, keskiössä on hieman peliä ja kammet pyörii paljon huonommin kuin hybridissä. Siinä on Hollowtech 2 ulkoiset laakerit. Uudet osat ja työkalut hankittu mutten ole vielä vaihtanut.
Itse asiassa tuo löystynyt poljin on vain ollut irrotettuna kerran, ehkä kolme vuotta sitten, kun pyörä oli kaatunut ja poljin oli saanut vähän osumaa, niin piti hieman oikaista sitä. Varmaan sen yhteydessä jäänyt hieman löysäksi, mutta ihmeellistä että vasta nyt rupesi oireilemaan.
Coasting
14.04.2020, 16.57
Ykkösvaihtoehto aina kun joku natisee, kitisee tai kolisee on katsoa ketjun kunto. Mitä epämääräisimmät äänet voi lähteä siitä.
Mutta itselläni oli omasta mokasta johtuen myös keskiön nitinää. Olin vaihtanut kammet enkä katsonut niiden välystä vaan laitoin vain paikalleen. Ja oli säätö liian "leveä" eikä kampi kiristynyt kunnolla. Tuo oli Rotor jossa säätö kierteellisellä rinkulalla. Järkyttävä mekkala. Ehdin jo epäillä kaikkea muuta kuten noita erikoislaakereita.
Vitus tryhi
16.04.2020, 16.46
Mulla natisi koska kammet oli liian tiukalla
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.