Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Newbie kysyy: Minkälainen olisi oikea kampi/eturattaat.



Golibri
21.06.2017, 16.39
Morjesta!

Olen pyörähuoltojen osalta hyvin alkutekijöissäni, perus pikku nyplaykset onnistuu. Nyt olisi tarkoituksena yksin tai osaavan kaverin kanssa vaihtaa voimansiirto-osia ko. pyörään https://www.specialbike.fi/tuotteet.html?id=108/397
Ongelmaksi on muodostunut eturattaat taikka koko kampi. Vastaavaa kampea SRAM S600, 10-Speed 48/32t, ei löydy enää mistään. Sramilta ei myöskään tunnu löytyvän kampea vastaavilla hammasmäärillä. Osaisiko joku äkkiseltään sanoa, mikä olisi oikea kampi kyseiseen pyörään (ei mikään kovin kallis)? Tällä hetkellä ongelmana on siis se, että isomman eturattaan hampaat ovat aivan puhki kuluneet.

Tosiaan ei ole aiemmin tullut perehdyttyä kampiin ja eturattaisiin sekä niiden vaihtamisiin ja yhteensopimisiin toistensa kanssa. Joten olkaa armollisia, jos kysymykseni on aika haastava ;)

H. Moilanen
21.06.2017, 16.45
Onko hammasmäärän pakko olla sama? Jos etulimppua vaikka pienentäisi 46 hampaiseen, tulisiko pyörästä samalla käytettävämpi?

nure
21.06.2017, 19.25
Kampia ei myydä yleensä erikseen joten vaihda vain rattaat tai sitten koko kampisetti. Ei tarvi olla SRAM:n rattaat, riittää että jako on vain sama kuin kammissa. Mutta jos koko setin vaihtaa niin tuollaisia halvahkoja peruskampia löytyy mutta silloin huomioitava keskiön tyyppi ellei sitäkin sitten vaihda... Siis loputon kierre jos niin haluaa.

maalinni
21.06.2017, 19.33
Itse vaihtaisin tuon powersplinen tavalliseen nelikanttiin. Nopealla googlauksella en löytänyt powersplinelle kampia.

nure
21.06.2017, 22.38
^Tai mihin vaan muuhun, nelikentteihin vaan kampivalikoima supistuu vuosi vuodelta jos joskus haluaisi parempaa...

H. Moilanen
22.06.2017, 08.29
Hollotech tai GXP on varmaan helpoin ja saatavuudeltaan paras vaihtoehto. Raamissa on kaikella todennäköisyydellä BSA-kierteet.

Golibri
22.06.2017, 08.47
Tännehän olikin tullut vastauksia, kiva. Eli ei sillä hammasmäärällä sinänsä niin merkitystä ole. Olin aiemmin ymmärtänyt, että hammasmääriä ei vain pysty vaihdosta muuttamaan ettei homma mene hankalaksi. Hyvä jos näin ei kuitenkaan ole. Ja tosiaan käsitteet meni varmaan itellä vähän sekasi. Meinasinkin just kampisettiä tai rattaiden vaihtoa. Tuo keskiön tyypin huomioiminen vaikuttaa just vähän hankalalta, mutta koitanpa googlailla mitä tuolle powersplinelle olisi tarjolla.

Kiitokset tähän astisista vastauksista

maalinni
22.06.2017, 08.58
Hammasmääriä voi muutella aikalailla vapaasti ilman mitään ongelmia. Korkeintaan joutuu vähän säätämään etuvaihtajaa ja ketjun pituutta.

Golibri
22.06.2017, 09.00
Ehkä vielä vähän tyhmä kysymys, kun en toistaiseksi ole eturattaita pyrkinyt irroittamaan. Eli ulkoisen tarkastellun perusteella ainakin pienemmät rattaat on vaihdettavissa, mutta vaihtuuko suuremmat yhtä yksinkertaisesti?

Golibri
22.06.2017, 09.00
Okei, hyvä juttu. Aina oppii jotain uutta.

maalinni
22.06.2017, 12.45
Ehkä vielä vähän tyhmä kysymys, kun en toistaiseksi ole eturattaita pyrkinyt irroittamaan. Eli ulkoisen tarkastellun perusteella ainakin pienemmät rattaat on vaihdettavissa, mutta vaihtuuko suuremmat yhtä yksinkertaisesti?

Eikös nuo molemmat ole ihan perus kuusiokolopulteilla kiinni. Helpompi se iso on vaihtaa, kun kampia ei tarvitse irroittaa. Pienemmän kohdalla ehkä joutuu, ellei se mahdu muuten pois.

edit: Kuvan perusteella se pienikin kyllä vaihtuu ilman kampien irroittamista.