Näytä tavallinen näkymä : Halpa hiilikuiturunkoinen maantiepyörä työmatka-ajoon (White RR Lite Carbon 17)
Olen aivan vihreä, aloittelija sekä turisti pyöräasioissa. Työmatkani on tällaiselle huonokuntoiselle keski-ikäistyvälle miehelle järkyttävän pitkä, 26 km yhteen suuntaan ja "mukavan" mäkinen tuossa Tampereen eteläpuolella.
Jonkin aikaa olen havitellut mielessäni sähköavusteisen (joo, varmaankin ruma sana tällä foorumilla) pyörän hankintaa. Toinen vaihtoehto varmaankin voisi olla maantiepyörä. Itselläni ei ole aikuisiällä oikeastaan muita pyöriä ollutkaan kuin Nishikin TR-29, alkuperäinen(?) bigfoot, joka slikseillä rullasi ihan mukavasti tuollaista alle 20 km työmatkaa aikanaan kun olin nuori ja notkea.
Asiaan: törmäsin XXL:n mainoksessa 700€ hintaan pudotettuun hiilikuiturunkoiseen pyörään:
https://www.xxl.fi/white-rr-lite-carbon-17-maantiepyora/p/1132122_1_style
Onko mitään näkemystä, voiko halvalla oikeasti saada kohtuullista tavaraa, vai tuleeko tuon kanssa heti itku silmään? Sora-vaihteisto tuskin on ihan paras vaihtoehto, mutta onko se kuitenkin riittävän asiallinen ja toimiva, esim. verrattuna maastopyöräpuolen Deoreen?
(Jollain aikavälillä saattaisin harkita Bafangin keskimoottorin ruuvaamista tuohon. Mutta ensin voisi kokeilla au naturel, kuinka setällä sulaa läski Kuljun mäissä.)
Lisäys: Se unohtuikin vielä kysäistä, että minkälaista keskinopeutta maantiepyörällä voisi kuvitella saavuttavansa työmatka-ajossa, jos oletetaan, että kunto ei ole mitenkään järin hyvä? (Tiedän, että tämä on kysymyksenä samassa kategoriassa Kummelin Kultakuumeen klassisessa "kuinka paljon paskasta voi löytyä kultaa" -kysymyksen kanssa. Mutta karkea arvio olisi kiva.)
Pari mielipidettä: ainakin talvella ja sateella maantiepyörä ei oo kiva, cyclo vois olla parempi siihen. Saa esim lokarit sateeseen ja nastat talveen. Ja huonolla kunnolla riippuen kuinka hiestä märkänä haluaa ajaa niin tunti ei ole mahdoton. Kato esim google mapsista, se voi antaa melko Matti meikäläinen ajan. Kesällä kun vaihtaa maantierenkaat niin cyclo kulkee melko lailla yhtä hyvin silti. Sähkömoottorista en tiiä kestääkö tommonen kevyt hiilarirunko moisia, en ainakaan ole nähnyt että kukaan olisi tuommoiseen sellaista laittanut
Ja sähköpyörä voisi olla kyllä hyvä mutta niitä ei varmaan 700 e saa kyllä millään
H. Moilanen
20.06.2017, 16.57
Kyllä sitä aina silloin tällöin voi saada kohtuu hinnalla hyvää. Mikään hipovehjehän tuo ei ole, mutta jos runko on linjassa muiden Whiten runkojen kanssa, se on ainakin kelvollista laatua. Jos ilmoitettu paino 8,5kg pitää paikkansa, rungossa näyttäisi olevan potentiaalia paremmankin laitteen rakenteluun.
Ajamaan tuolla pääsee ja osien kuluessa loppuun niitä voi sitten vaihtaa ja päivittää parempiin. Sora on osasarjana halvinta mahdollista, mutta kyllä sekin säädettynä toimii ja vaihtaa.
Ja kyllä; kysymys keskinopeudesta menee ihan juuri tuohon Kummeli -osastolle. Työmatka-ajossa muu liikenne, liikennevalot, risteykset ym. vaikuttavat paljon toteutuvaan keskariin. 20km/h on varmaan kohtuullinen arvaus mitä aloittelija voisi saavuttaa. Maantiepyörä ei välttämättä ole työmatka-ajoa silmällä pitäen paras valinta. Jos tarkoitus on lenkkeillä muutenkin ja yhdellä pyörällä pitää pärjätä, silloin valinta on toki perusteltu.
SamiMerilohi
20.06.2017, 17.10
Mulla on tuollainen, ja tykkään pyörästä todella paljon. Maksoin myös sen 700. En ymmärrä miksi XXL/White puhuu työmatkapyörästä, koska kyseessä on ihan puhdasverinen maantiepyörä. Lokareita ei saa kiinni, eikä leveitä renkaita (28 mm ihan maksimi, eikä sekään välttämättä mahdu, renkaasta riippuen).
Mutta niin, itse pyörästä: runko ja haarukka tuntuvat hyviltä, ja Sora-voimansiirto on ollut todella positiivinen yllätys. Vakiorenkaat ja -kiekot eivät ole kummoiset. Ostin itse n. satasella Shimanon perustason kiekot ja Continentalin renkaat, ja pyörä keveni huomattavasti. Paljon muuta en sitten olekaan päivittänyt.
Aika suurella varmuudella voin sanoa, että 8,5 kg paino 52-koolle ei pidä paikkansa. Mun 55 cm pyörä painoi uutena ilman polkimia 9,4 kg ja kiekkojen ja renkaiden vaihdon jälkeen 8,8.
Sanottakoon vielä, että työmatkapyöräilyyn maantiepyörä ei ehkä ole ykkösvaihtoehto, ellei ole tarkoituksena mennä pyörällä vain hyvällä säällä (ja reitti pelkkää asfalttia). Ja sähkömoottorin asentaminen hiilikuituiseen maantiepyörään, jota ei ole moottoria varten suunniteltu, kuulostaa projektina vähintäänkin haastavalta. Sanoisin, että jos haluat sähköpyörän, niin osta sellainen.
Kiitoksia vastauksista!
@Roko Cyclocrossia olen myös harkinnut, mutta tällä matkalla ja huomioiden sen, että matkalla on paljon autoliikennettä, en kuitenkaan uskaltaisi talvella edes harkita. Samoin kesällä sadekeleillä tuskin tulee lähdettyä pyörällä liikenteeseen. Takaisin päin sade on toki myös vähän nihkeä jos pääsee yllättämään, mutta ehkä sen kanssa pärjää.
@H. Moilanen ehkä tuo onkin se juttu, että "ajamaan tuolla pääsee". Hifistelee sitten joskus myöhemmin, jos oikein kärpänen puraisee.
@SamiMerilohi Taisin viestiä sekavasti. XXL ei tainnut mainostaa tuota työmatkapyöränä, vaan se on enemmänkin se oma tarpeeni. Toisaalta en tarvitse pyörää, jolla pääsee töihin säässä kuin säässä, vaan ajattelin polkea töihin säävarauksella, ja todennäköisesti joka tapauksessa vain osan viikkoa. Mahdollisesti harrastaisin sellaistakin huijausta, että joka toinen päivä autolla töihin niin, että pyörä on koukussa mukana paluumatkaa varten, ja sitten joka toinen päivä pyörällä töihin ja autolla taas takaisin.
Hurja ero kyllä kiekoissa, jos Shimanon perustason kiekoilla putoaa jo lähemmäs 600 grammaa. Täytyy laittaa harkintaan tuo. Kiva kuulla, että pyörä on ihan toimiva vekotin, eli taitaa mennä hankintaan.
Pituutta on 186cm. Rouva kuulemma haluaisi myös ajella samalla pyörällä, ja hän on puolestaan pari senttiä lyhyempi, eli noin 183 cm. Olisikohan 55 cm kokolailla oikeata kokoa? Seuraava vaihtoehto on 58cm.
SamiMerilohi
20.06.2017, 17.40
Ei vaan XXL:n sivuilla puhuttiin aiemmin työmatkapyörästä. Nyt ovatkin näköjään korjanneet. Ja juu, tuo kiekkojen painoero on hurja. Toki osa erosta tuli myös renkaista, mutta silti.
Mä olen pari senttiä sua pidempi, ja 55 cm tuntui paremmalta kuin 58. Olen tosin aika lyhytjalkainen.
Paino ei välttämättä putoa pelkästään kiekkojen vaan renkaiden vuoksi, ei ainakaan perus Shimanojen mitkä ei missään nimessä keveimmästä päästä. Useinkin renkaat ovat halvin ja edullisin kevennyskonsti vaikka nuo Luganot ei missään nimessä ole mitkään painavimmasta päästä.
PorukkalenkkienMM-Mestari
20.06.2017, 22.10
Onhan tuo White hintalaatusuhteeltaan voittamaton. Kommuutteriksi ei, koska se on maantiepyörä jolla ajetaan maantietä. Kiekot on kyllä aivan perusperustasoa. Käytetty jos kelpaa niin tämä on parempi. https://www.tori.fi/uusimaa/Corratec_RT_Dolomiti_37668658.htm?ca=20&w=3
Syteen tai saveen, tuossa vieressä se pyörä nyt nojaa olohuoneen sohvaan. Luonnollisesti.
Ulkona on sateista, joten koeajo jäi kauppakeskuksen käytävän varaan, mutta hyvältä tuntui ainakin siellä, sileällä ja tasaisella omaa ja vähän muidenkin henkeä uhmaten.
Kiitoksia vielä kerran kaikille hyvistä ja nopeista vastauksista.
Työmatka on tosiaan maantietä käytännössä, tai muutamassa kohdassa maantien viereistä yhdistettyä pyörätie-jalkakäytävää. Valoja lienee pari kappaletta ja rotvallin eli ulkotampereeksi katukivetyksen reunaa ei juuri senkään vertaa.
Hirvittää jo valmiiksi mennä tuonne autojen sekaan pyörimään, mutta kerranhan me kaikki kuollaan kuitenkin.
Onnea uudelle fillarille. Hyviä kilsoja nyt vaan kaikessa rauhassa
...tuossa vieressä se pyörä nyt nojaa olohuoneen sohvaan. Luonnollisesti.
Ainakin sinulla on kaikki edellytykset kehittyä oikeaksi pyöräilijäksi .
Hauska vekotin. Tuo 26,3 km taittui nyt ajassa 1.10, josta osa on poikkeamista pro-tason pyöräilijöiden erikoisliikkeeseen (Lidl), josta mukaan tarttui pyörähousut ja paita. Housut tuntuvat olevan pakkohankinta pehmusteineen, sen verran ikävän tuntuisesti satula painoi tulomatkalla.
Tiukka aika oli n. 1.04, josta pitäisi kokemuksen karttuessa pudota helposti minuutteja pois. Arvelisin, että alle tunnin menee piankin. Sileällä tai loivaan alamäkeen pääsee vähän alta 40 km/h melko leppoisasti, ja muutenkin pääosin keskinopeus tuntui huitelevan tuolla 30+ km/h, paitsi mäkiosuuksilla ja tietenkin risteyksissä, joihin ei uskalla painaa kovin kovaa.
XXL:ssä tekivät muuten ihan hyvää työtä kait, mutta etuvaihtajaa pitää säätää, että ei möykkää isolla vaihteella ja ohjaustangon kannatin kannattaisi olla vähän tiukemmalla. Hyppäsin loppumatkasta tangosta kiinni pitäen jakajan yli, ja huomasin alastulossa olevani 10cm matalammalla kuin ennen hyppyä. Kiskaisin kannattimen takaisin asentoon, ja normaalissa ajossa se kyllä pysyi paikallaan notkumatta ja nitkumatta.
Lienen sitten pitkäjalkainen / lyhytselkäinen, kun tuntuu tanko olevan turhan matalalla ja edessä. Hankintalistalle mennee lyhyempi ja korkeampi ohjainkannatin, jolloin ajoasento on rennompi.
Mäet tuntuivat huomattavasti kevyemmältä kuin pelkäsin, ja takaisin on sitten lähinnä alamäkeä. Maantien hyödyntäminen ja ihkauusi, eli ainakin 10-15 vuotta vanha ohituslenkki Kuljun kohdalla leikkaa nätisti mäet pois.
Voit kääntää myös kannattimen toisinpäin. Se nostaa tankoa ylemmäs. Ja laittaa spacerit alle jos ne ei ollu jo.
kuovipolku
21.06.2017, 12.25
Jokin ei aivan stemmaa, kun alussa kysyjä esittäytyy "tällaisena huonokuntoisena keski-ikäistyvänä miehenä" täsmentäen vielä että "kunto ei ole järin hyvä" ja kun "keskinopeus tuntuu huitelevan tuolla 30+ km/h". Jos se todellakin muodostuu keskariksi tunninkin lenkillä eestaas- tai ympyrälenkillä ajettuna, kunto on varsin hyvä vaikkei keski-ikäänkään olisi ihan vielä päässyt.
No, kun tarkemmin katsoo ja nopeasti päässä laskee, keskariksi tulee noin 25 km/h, mutta jos matka olisikin ollut myötätuuli- ja alamäkivoittoinen, sille arvattavasti osui myös keskaria laskevia risteyksiä, liikennevaloja ym. Mutta hyvä jos uusi pyörä kulkee ja sillä ajaminen innostaa! (Edit sen jälkeen kun jaksoin lopunkin lukea: eipä ollut edes alamäkivoittoinen matka.)
Etuvaihtajan ääntelyyn saattoi muuten vaikuttaa sen käyttöön kuuluva trimmaukseksi kuuluva juttu. Kun perehdyt hieman etuvaihtajan kahvan toimintaan, huomaat varsin pian että siinä on useampi kuin ne kaksi asentoa isolle ja pienelle eturattaalle. Ne väliasennot ovat trimmausta eli etuvaihtajan hienosäätöä varten sen mukaan onko ketju takana pakan isommassa vai pienemmässä päässä.
PS Nopeasti kävi sinulta myös tuo Lidlissä asiointi: sisään, pyöräilyvaatteiden mukaan sieppaus, kassalla käynti ja ulos kuudessa minuutissa! Bravo!
@hcfreak: Kiitos vinkeistä, täytyypä kokeilla. Ei se liene kovin monesta sentistä kiinni, että asento olisi jo tuntuvasti mukavampi.
@kuovipolku:
Eli nopeus huiteli pääosin tuolla 30+, mutta mäkiosuudet ja risteykset pudotti sitä. Koko matkan keskinopeus siis jotain 24-25 km/h. Liikennevaloja taisi olla n. 3-4 kpl, mutta kaikista pääsi vihreillä valoilla suoraan, kun ovat lähes aina vihreät päätiellä liikkuville.
Tuulta oli jonkin verrankin, mutta lähinnä sivutuulta ja sivuvastaista tuulta. Takaisin päin tosiaan 42 metrin lasku lähdön ja maalin korkeuserossa Google Mapsin mukaan. Nousua yhteensä 68 metriä, laskua yhteensä 110 metriä. Aamun tulomatkalla oletettavasti samat käänteisenä ;-)
Täytyypä kokeilla tuota etuvaihtajan trimmaushommaa. Arvelisin, että se olisi ollut jo ääriasennossa, mutta kokeilemallahan se selviää. Samoin pudotti kerran ketjut vaihtaessani pienelle, että mahdollisesti pientä säätöä tarvitaan.
Ps. se Lidlin reissu tuli trackeriin vain osittain, kun huomasin kaupassa ollessani pysäyttää kellon. Toki reissu oli silti nopea kun tiesi mitä haki, ja vaihtoehtoja oli tasan yhdet...
24,6 km/h on oikein mainio keskinopeus. Kuovipolku taitaa taas käyttää salaista sarkasmiasettaan, mutta kannattaa tulkita kannustavaksi :)
24,6 km/h on oikein mainio keskinopeus. Kuovipolku taitaa taas käyttää salaista sarkasmiasettaan, mutta kannattaa tulkita kannustavaksi :)
Moderaattorit eivät vaan saa siivottua näitä trolleja millään foorumilta pois. Osa näistä ketjuistahan on trollien itse aloittamia, joihin sitten vastaillaan hölmöjä toisella nickillä.
Reppanoilla ei ole muuta tekemistä.
Sorry, paaton, en minä aloittanut toisella nickillä :D
Sorry, paaton, en minä aloittanut toisella nickillä :D
Fiber olisi vahingossa kuitenkin laittanut sen leppoisan normi-vauhdin 36 km/h ja paljastanut itsensä [emoji12]
Moderaattorit eivät vaan saa siivottua näitä trolleja millään foorumilta pois. Osa näistä ketjuistahan on trollien itse aloittamia, joihin sitten vastaillaan hölmöjä toisella nickillä.
Reppanoilla ei ole muuta tekemistä.
En kyllä tässä ketjussa huomaa trolleja, vaan tosi asiallisia ja hyviä vastauksia olen saanut. Ja huomasin kyllä kuovipolun hyväntahtoisen sarkasmin, mutta kuuluu asiaan. Vakuutan, että tämä on ainoa aktiivinen nimimerkkini täällä. Moderaattorit näkevät sähköpostiosoitteesta nimeni. Vuosia sitten minulla saattoi olla parin viestin verran "wally"-nimimerkki tai vastaava täällä, mutta varmaankin yliopiston jo käytöstä poistettua sähköpostiosoitetta käyttävä. Jos sopii, pysytään asiassa, eikä metakeskustelussa, eli keskustelussa keskustelusta tai keskustelijoista.
Oikeastaan joka viestistä olen oppinut jotain uutta, kuten vaikkapa tuo trimmiasia (vanhassa maastopyörä-Deoressa oli tasan tarkkaan ne 3 asentoa etuvaihtajalla + peukalolla painaessa yliasento) sekä tuo mahdollisuus kääntää ohjainkannatin toisin päin sekä lisätä korokepaloja.
Pala kerrallaan. Kun vaan saan itse pidettyä itseäni niskasta kiinni että tulisi työmatkaa poljettua useammin kuin kerran kesässä. Matka tuntui yllättävänkin mukavalta lukuunottamatta perstuntumaa penkkiin ilman pehmikkeitä ja niskan asentoa, joka tällaiselle huonoryhtiselle quasimodolle ei ole todellakaan järin luonteva.
PorukkalenkkienMM-Mestari
21.06.2017, 15.26
30 km/h keskari ensikertalaiselle on perkeleen kova. Uusi Sora 3000 ei paljon häpeä Ultegralle. Maanantaina ajoin cyclocrossarilla päälle 170km maantietä ja vastatuuleen sain 25.1km ensimmäiseen tuntiin ja 50km 2 tuntiin. Eli 25km/h keskarilla mentiin. Jos olisi nätti ja siro teräsrunko juoksisin XXL:n hakemaan tämän kokoelmiini 699€ hintaan. Nämä olisivat hyvät upgradet tuohon? https://xxl.fi/shimano-r50-130-mm-renkaat/p/1097133_1_style
Blackborow
21.06.2017, 15.27
Sora on osasarjana halvinta mahdollista, mutta kyllä sekin säädettynä toimii ja vaihtaa..
Ei ole.
@PorukkalenkkienMM-Mestari
Tarkennan siis että keskinopeus ei sentään ollut 30+, muuta kuin suht tasaisilla pätkillä, joissa ei ollut risteyksiä. Koko matkan keskari siis fiberin laskemana n. 24,6 km/h.
Pistän korvan taakse nuo Shimanon vanteet. Varmaan alkuun mennään ainakin näillä mitkä on mukana. Maallikon silmiin näyttää yllättävän asiallisilta nämä mukana tulevatkin.
@Blackborow
Jep, Claris taitaa olla halvin Shimanon osasarja maantiepyöriin, ja Sora on sitten Clariksen ja Tiagran välistä. Vaihtaa sitten joskus vaikka 105/Ultegra -linjaa jos Sorasta aika jättää.
On kyllä jotenkin hienoa kun vaijeritkin on integroitu hiilikuiturungon sisään. Kehitys kehittyy.
Seuraavaksi sitten sopivien (irto?)lokarien metsästykseen. Viereisestä R-Tech:stä ei ihan valtaisaa valikoimaa löytynyt kapeisiin pyöriin nettisivun perusteella. Bilteman voisi koluta paluumatkalla. Sivistin itseäni, että 23mm:n renkailla joitain ekstrakapeita kiintolokareitakin saattaa olla mahdollista kiinnittää, mutta muuten mennään puolikkailla "lokarinpätkillä" jotka pysyy miten kuten, ja ovat paikoillaan vain rumalla kelillä.
H. Moilanen
21.06.2017, 16.16
Ei ole.
Kiitos saatanan informatiivisestä kontribuutiostasi tähän aiheeseen!
Jos tuohon pyörään haluaa lokareita laittaan, niin SKS:n Racebladet hankintalistalle. Eivät ole missään nimessä oikeiden, pitkien lokareiden veroiset, mutta kun kiinnityspisteitä ja tilaa ei ole, vaihtoehtoja vähenee kummasti.
http://www.sks-germany.com/en/products/raceblade-pro-xl/
Blackborow
21.06.2017, 16.21
Kiitos saatanan informatiivisestä kontribuutiostasi tähän aiheeseen!
Pitäähän saatanan disinformaatio korjata.
En hankkisi vajaa kahden kilon kiekkoja "kevennykseen"... Itsellä tuossa "hybridissä" GT Graden levyjarruversiolliset ensiasennuskiekot ja ne painaa suurin piirtein tuon mitä nuo virvelitehtaan tuotteet painaa.
Breakbeat
21.06.2017, 18.24
En hankkisi vajaa kahden kilon kiekkoja "kevennykseen"... Itsellä tuossa "hybridissä" GT Graden levyjarruversiolliset ensiasennuskiekot ja ne painaa suurin piirtein tuon mitä nuo virvelitehtaan tuotteet painaa.
Jep, samaa mieltä. Työmatka ajossa kiekot saa osakseen melkoista rynkytystä ja ryöpytystä, joten aja vaan nykyisillä ensiasennuskiekoilla niin kauan kun ne kestää. Lenkkikekot sitten erikseen. Tämä siis henkilökohtainen mielipide, eikä varmasti päde kaikille.
kuovipolku
21.06.2017, 20.15
Jep, Claris taitaa olla halvin Shimanon osasarja maantiepyöriin, ja Sora on sitten Clariksen ja Tiagran välistä. Vaihtaa sitten joskus vaikka 105/Ultegra -linjaa jos Sorasta aika jättää.
Mun käsitys on että kehitys on kehittynyt suurimmin harppauksin nimenomaan alemmissa sarjoissa. Nykyinen Sora on aivan varmasti parempi kuin se runsaan kymmenen vuoden takainen Tiagra jolla minäkin ajoin varsin tyytyväisenä koska nekin toimivat eli tekivät sen mitä pitivät, vaikka vaativatkin reilumpia liikkeitä, etenkin edessä, ja vaihtoivat joskus "yli" eivätkä ehkä pysyneet säädöissä yhtä pitkään kuin paremmat osasarjat.
Lokareiksi maantiepyörään taitaa olla kaksi tai kolme hyväksi tunnettua vaihtoehtoa: SKS Race Blade Prot (uudemmissa malleissa on parempi kiinnityssysteemi kuin vanhoissa), Crud Road Racerit ja - hetkinen - ei niitä muita varmasti toimivia ja kohtuullisen helposti ja nopeasti asennettavia ja poisotettavia olekaan. (Jotkut kiinteät voi tietysti omin virityksin ja tuunaamalla onnistua laittamaan, mutta sitä puolta en tunne ollenkaan.)
PS Mulla tosiaan saattaa olla jotenkin nurinkurinen ja turhan monikäänteinen tapa ilmaista asioita, mutta mä olen *aina* kannustava - ja erityisesti silloin kun siihen on aihetta, niin kuin nyt oli.
PPS Mä olen sen verran vanhaa ikäluokkaa että muistan kun jotkut olivat Englannissa käydessään oppineet että rokkikonserteissa piti pääesiintyjää odotellessa viihdyttää itseään ja kanssayleisöä huutamalla sopivissa hiljaisemmissa paikoissa "Wally!"
Toisaalta en tarvitse pyörää, jolla pääsee töihin säässä kuin säässä, vaan ajattelin polkea töihin säävarauksella, ja todennäköisesti joka tapauksessa vain osan viikkoa. Mahdollisesti harrastaisin sellaistakin huijausta, että joka toinen päivä autolla töihin niin, että pyörä on koukussa mukana paluumatkaa varten, ja sitten joka toinen päivä pyörällä töihin ja autolla taas takaisin.
Vastaanpa vielä, vaikka fillarin jo hankit, koska samanlaisia kyselyitä tulee niin usein:
Pidemmälle työmatkasiivulle kesäkeleillä maantiefillari on mielestäni oikein sopiva. Todennäköisesti suuri foorumin kirjoittelijoista on aloittanut maantienlaidassa paljon huonommalla fillarilla kuin XXL:n, joten ilman muuta tuollainen on ihan soiva peli. Kun rupeat kisaamaan tai pyöräilystä tulee rakas harrastus, niin sitten tulee syitä päivittää kalustoa. Jos on paljon vauhdin muutoksia tai ylämäki vaatii punnerrusta, kiekot voi toki vaihtaa. Tasaisella vauhdilla silläkään ei ole mitään merkitystä.
Ass Saver tai satulatolppaan kiinnitettävä lokari tekee menosta mukavampaa, kun on koleaa ja sateista (lämmin sade tuskin haittaa).
Aluksi pystympi ajoasento ja käännät/lasket stemmiä kun alkaa kroppa tottua. Satulaankin tottuu, mutta ei joka persus joka satulaan. Toisin sanoen sitä ehkä saattaa olla syytä vaihtaa. Ensin kuitenkin ajoasento kuntoon.
Takaisin poljin suorempaa reittiä, kevyemmällä kuormalla ja 84 metriä positiivisemmalla korkeuserolla kuin tullessa: 25,6 km, aika 0.56. Keskinopeus 27,4 km/h.
Paljoa pidempää ei olisi kyllä enää jaksanut, vaan tuossa oli ns. all-in. Kiekkoa tulee pelattua kerta viikkoon, joten lyhytaikaisiin spurtteihin riittää jonkin verran jerkkua. Muuten se elämä meneekin sitten istuessa pääsääntöisesti sekä töissä että kotona. Kerran kävin kuntosalillakin rouvan kanssa. Taisi olla viime tai edellisvuonna.
Nopeuksiin liittyen vielä: Kerran piti pysähtyä liikennevaloihin, ja puolimatkassa maahan muistin ne lukkopolkimet... Neljä melkein pysähdystä risteyksiin näkyy trackerissa. Muuten sai painaa kyllä sielunsa kyllyydestä.
Niska huutaa pientä mobilat-käsittelyä, ja hanuria ei juuri kestänyt laskea satulaan ensimmäiseen kymmeneen kilsaan aamun kidutuksen jäljiltä, vaikka nyt oli pehmustetut Crivit Pro -housut. Voi siis summata, että mukavaa oli!
Sekä aamulla että iltapäivällä sai polkea kuivalla tiellä, mitä nyt paluumatkalla tuli pientä tihkua yhdessä kohtaa. Nyt kun on hetken ehtinyt olla kotona, ulkona tuntuu olevan kesän kovin sadekuuro... Onnea siis matkassa ja erinomaisesti paikkansa pitävä Forecan sadetutka.
@hcfreak:
Ohjainkannattimen saa tosiaan käännettyä, mutta korotuspaloja taitaa olla tuossa jo ennestään 3 kpl. Penkkiä pystyisi nähtävästi hiukan säätämään eteenpäin tarvittaessa, tosin ajoasento menisi entistäkin hyökkäävämmäksi. Nyt tuli ajettua lähes koko paluumatka "yläasennossa" niin, että etu- ja keskisormi on jarrukahvojen päällä.
@H. Moilanen
Kiitos! Osaatko vielä sanoa, olisiko tuohon kapearenkaiseen SKS:n tavallinen Racerblade parempi kuin leveämpi XL-malli? Ja olisiko puolestaan tuosta pitkästä mallista (olikohan Long) iloa?
@nure & @Breakbeat
Taidan tehdä juuri noin, että pidän ainakin toistaiseksi nuo vakiokiekot. Hallitus suhtautuu muutenkin melko kriittisesti kaikkiin hankintoihin, ja onhan noilla jollain kiekkoseteillä hintaa enemmän kuin koko tuolla pyörällä =). Ehkä ennemmin ostaisin tuolla hinnalla rouvalle ihka oman pyörän ja mikäs siinä sitten lenkkeillessä.
Kommuutteri
21.06.2017, 20.46
Takaisin poljin suorempaa reittiä, kevyemmällä kuormalla ja 84 metriä positiivisemmalla korkeuserolla kuin tullessa: 25,6 km, aika 0.56. Keskinopeus 27,4 km/h.
.
Sulla on tosi hyvä matka helppoon ja nopeaan kunnon kohotukseen! Kannattaa miettiä, josko ensi vauhtihuuman liennyttyä ajaisit pääosan näistä työmatkoista hiljempaa, sillä kuuluisalla pitääpystyäpuhumaan pk-rasituksella. Se kehittää niitä kestävyysominaisuuksia, joita pyöräillessä pitemmän päälle tarvitsee ja joita muuten on kovin vaikea kehittää. Vain osa lenkeistä kovaa.
Itse hommailin aikoinaan kaikenlaisia lokareita maantiepyörään. Ihan turhaan, sillä ne on romuja, ei niitä oikeesti tarttee. Ass saver tai satulatolppaan kiinnitettävä kurakaari riittää kun on märän tien uhkaa, minusta. Pyykki hoitaa loput.
Itse hommailin aikoinaan kaikenlaisia lokareita maantiepyörään. Ihan turhaan, sillä ne on romuja, ei niitä oikeesti tarttee. Ass saver tai satulatolppaan kiinnitettävä kurakaari riittää kun on märän tien uhkaa, minusta. Pyykki hoitaa loput.
Kengänsuojat ja osittain vettäpitävä tuulitakki riittävät aika pitkälle. Märkä hanuri on suorastaan nautinto verratuna märkiin ja kylmiin jalkoihin.
kuovipolku
21.06.2017, 23.19
^ Ei se hanurin märkyys, mutta se öljyn, pien ja hiekan sotku ja sen vaikutus housujen hienon lycran ja satulan nahkan tai hiilikuidun pinnassa!
H. Moilanen
22.06.2017, 08.25
Kiitos! Osaatko vielä sanoa, olisiko tuohon kapearenkaiseen SKS:n tavallinen Racerblade parempi kuin leveämpi XL-malli? Ja olisiko puolestaan tuosta pitkästä mallista (olikohan Long) iloa?
Muistikuvani mukaan minulla käytössä ollut malli oli XL. Siinäkään ei tilaa ollut turhan paljoa edes kapean maantienakin kanssa.
Pitkä malli tarvitsee kiinnityspisteitä pyörään. Näyttäisi olevan enemmänkin cycloihin suunnattu malli.
Clariskaan ei ole halvin mahdollinen. Kumma kun Soraa haukutaan halvimmaksi mahdolliseksi. Oikea vastaus lienee Shimanon sarjoista Tourney. Katsokaa vaikka Bilteman maantiepyörää. Siinä on Tourney ja vieläpä Tourney kahvavaihtajat..
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.