Näytä tavallinen näkymä : 32 reikäinen napa ja 24 reikäinen kehä, saako yhteen?
fillaristi_saksasta
18.06.2017, 23.13
Hei,
Onnistuuko otsikon mukainen yhdistäminen? Ei tulisi tietenkään muuten ajateltuakaan moista, mutta kun on Powertap napa ja sitten hiilikuituinen kehä, jotka olisi kiva laittaa yhteen... matemaattisesti 1/3-osa navan rei'istä jää vaan tyhjäksi ja pinnojen pituudet on ehkä vähän jänniä, mutta pitäisi toimia??
Takakiekossa pinnat ristissä, eivätkä lähde kohtisuoraan navalta kehälle. Sen vuoksi, kuten sanoitkin, pinnojen mitoitus menee todella hankalaksi. Etukiekossa ilman ristiinpuolausta väliin jäävien reikien merkitys pinnan pituuteen olisi ollut luultavasti merkityksetön.
Oululainen Pyöräliike Laihiainen kasasi eräälle tuttavalleni tuollaisella periaatteella takakiekon. Toimiva siitä tuli.
fillaristi_saksasta
19.06.2017, 09.18
Kiitokset kommenteista tähän mennessä. Täytyy odottaa että posti tuo navan ja sitten koittaa kiikuttaa se jollekin ennakkoluulottomalle vanteenkasaajalle!
Antti Salonen
20.06.2017, 19.09
Tuossa yhtälössä PowerTapin napa on ylimääräinen haaste, sillä ilmiselvä vaihtoehto olisi jättää vasemmalta joka toinen pinna pois ja vetää loput suoraan kehään. Pinnojen jännitykset menisivät tuolloin melkolailla tasan oikealla ja vasemmalla, eli sama perusidea kuin esim. Campan kiekoissa. PowerTapin napa välittää kuitenkin väännön kehään navan vasemman laipan kautta, eli nimenomaan vasemman puolen pinnojen täytyy olla ristiinpuolattu.
Tuossa (http://www.wovenprecision.com/24-hole-rim-32-hole-hub/) on yksi vastaava toteutus, eli 16 pinnan puoli on tavallinen 2-ristiin, mutta 8 pinnan puoli on 1-ristiin kaikki pinnat laipan ulkopuolelle vedettynä. PowerTapin navan voisi kaiketi puolata samalla idealla. Jos noin tekee, vasemman puolen 8 pinnan on syytä olla paksuja, sillä takakiekossa nimenomaan vasemman puolen pinnat antavat takakiekolle sen sivuttaisjäykkyyden (oikean puolen pinnat ovat liian lähellä kiekon keskilinjaa). Juuri kiekon jäykkyys tässä voi tulla ongelmaksi, sillä PowerTapin napa on perusrakenteeltaan vähän vetelä, eli kehä hinkkaa aika helposti jarrupaloihin putkelta ajaessa.
Condor Heritage
20.06.2017, 19.16
http://www.racotec.de/Triplet-Lacing
fillaristi_saksasta
20.06.2017, 21.12
Kunhan tuo napa saapuu pitää myös tarkistaa että voisiko siihen porata uudet reiät, se olisi tietysti varmasti toimiva ratkaisu jos vaan napa kestää sen.
Kiitokset Condor, tuo Racotec linkki oli mielenkiintoinen ja se saattaisi olla erittäin hyvä vaihtoehto.
Antti: Mikä tuossa on sun jutussa on "vasen"? Olettaisin että non-drive side on vasen ja drive side on oikea?
Antti Salonen
21.06.2017, 00.04
Antti: Mikä tuossa on sun jutussa on "vasen"? Olettaisin että non-drive side on vasen ja drive side on oikea?
Jep, eli kuskin silmistä katottuna. PowerTapin navan rakenne on jotakuinkin semmonen, että kasetti/vapaaratas ei ole suoraan kiinni navan oikeassa laidassa, vaan veto välitetään metalliputkella (engl. torque tube) navan halki sen vasempaan laitaan. Tuosta välistä mitataan teho. Samasta syystä nimenomaan kiekon vasen laita on kasattava ristiinpuolauksella, oikealla puolella ei ole niin väliä että miten tekee. Koska takakiekko on kasetin takia aina epäsymmetrinen, jos jommalta kummalta puolelta on tiputettava puolet pinnoista pois, on se vasen puoli.
H. Moilanen
21.06.2017, 16.39
Tuossa yhtälössä PowerTapin napa on ylimääräinen haaste, sillä ilmiselvä vaihtoehto olisi jättää vasemmalta joka toinen pinna pois ja vetää loput suoraan kehään. Pinnojen jännitykset menisivät tuolloin melkolailla tasan oikealla ja vasemmalla, eli sama perusidea kuin esim. Campan kiekoissa. PowerTapin napa välittää kuitenkin väännön kehään navan vasemman laipan kautta, eli nimenomaan vasemman puolen pinnojen täytyy olla ristiinpuolattu.
Onko laipat irti toisistaan? Jos ei, vasemmalta voi ihan hyvin jättää ne pinnat pois ja tekee oikean puolen ristiin. Muutoin teoriasi mukaan Mavicin Isopulse pitäisi olla toimimaton keksintö; siniähän vetopuoli on suoravetona ja vasen ristiin pinnattuna.
Onko laipat irti toisistaan? Jos ei, vasemmalta voi ihan hyvin jättää ne pinnat pois ja tekee oikean puolen ristiin. Muutoin teoriasi mukaan Mavicin Isopulse pitäisi olla toimimaton keksintö; siniähän vetopuoli on suoravetona ja vasen ristiin pinnattuna.
Salonen viittasi PowerTapin tehomittarin mittaustapaan, ei niinkään siihen eikö kiekon rakentamisessa voisi käyttää lukuisia erilaisia pinnakuvioita. Tehomittauksen takia PowerTapin edellyttää, että vetävä voima kohdistuu vasempaan laippaan.
H. Moilanen
22.06.2017, 08.28
Jos laipat ovat kiinni toisissaan, eli yhtä kappaletta, ei ole merkitystä kumpi puoli tehdään ristiin ja kumpi suorana.
fillaristi_saksasta
22.06.2017, 09.03
Moilanen: Näin minäkin vähän pienessä päässäni ajattelin. Powertap toiminee niin että kasetti on irti muusta navasta, paitsi siis kiinni tuolla NDS päässä. Eli veto menee kasetilta vasempaan laitaan ja sitten sieltä koko ulkokehälle.
Toinen asia. Tunnistaako tuo powertap vasemman ja oikean jalan tehot? Periaatteessahan tämä voisi olla mahdollista jos käytössä on cadence mittaus joka siis kertoo jalkojen asennon.
Jos laipat ovat kiinni toisissaan, eli yhtä kappaletta, ei ole merkitystä kumpi puoli tehdään ristiin ja kumpi suorana.
On sille sen verran merkitystä, että navan keskiosan tulee kestää momentin siirto, mikäli voima tulee napaan vastakkaiselta puolelta ristipuolauksen suhteen. Kaikki navat ei tuota kestä, joskin Powertapin kanssa tuskin on tuota ongelmaa.
Moilanen: Näin minäkin vähän pienessä päässäni ajattelin. Powertap toiminee niin että kasetti on irti muusta navasta, paitsi siis kiinni tuolla NDS päässä. Eli veto menee kasetilta vasempaan laitaan ja sitten sieltä koko ulkokehälle.
32 reikäisen navan voi tosiaan puolata 24 reikäiselle kehälle jättämällä vasemmalta puolelta joka toisen pinnan pois, aivan kuten ylempänä on selvitetty. Suurin ongelma voi tulla siitä, että kehää ei ole porattu tripletti puolausta(2:1) varten, vaan se on tehty puolattavaksi perinteisellä 1:1 suhteella. Kehien reiät ovat yleensä porattu hieman vinoon siten, että vasemman puoleisille pinnoille tarkoitetut reiät ovat vasemmälle kallellaan ja oikeanpuoleisille pinnoille oikealle kallellaan. Toinen ongelma on, että Powertapin navan geometria ei sovellu kovinkaan hyvin 2:1 puolaukseen ja kuten aiemmin mainittu, kiekon sivuttaisjäykkyys jää helposti liian alhaiseksi, mikä voi ilmetä kehän osumisena jarruihin etenkin putkelta ajettaessa.
Toinen asia. Tunnistaako tuo powertap vasemman ja oikean jalan tehot? Periaatteessahan tämä voisi olla mahdollista jos käytössä on cadence mittaus joka siis kertoo jalkojen asennon.
Ei tunnista. Powertap mittaa kyllä kadenssin muttei tiedä, kumpi jalka voimaa milloinkin tuottaa. Eikä tuo oikein edes teoriassa onnistu ulkoisenkaan kadenssianturin avulla kun pyörittäessä molemmat jalat tuottavat voimaa koko ajan, ei vain jalkaa alas painettaessa.
Antti Salonen
25.06.2017, 04.40
Onko laipat irti toisistaan? Jos ei, vasemmalta voi ihan hyvin jättää ne pinnat pois ja tekee oikean puolen ristiin. Muutoin teoriasi mukaan...
Ovathan ne kiinni toisissaan, mutta en tiedä kuinka jäykästi. Jos napa yrittää mitata watit vapaarattaan ja vasemman laipan välistä, ja valmistaja käskee puolaamaan nimenomaan vasemman puolen vähintään 2-ristiin, niin olettaisin sillä olevan jotain tekemistä mittaustarkkuuden kanssa. Oikean puolen pinnat on monessa PowerTap-kiekossa vedetty radiaalina.
Tuo ylläoleva huomio kehästä on hyvä ja aiheellinen. Monissa kuitukehissä pinnojen reiät ovat suorassa ja keskilinjassa eikä ongelmaa ole, mutta kannattaa ehdottomasti tarkistaa onko näin. Lisäksi joissain hiilikuitukehissä on kuulemma oikean puolen pinnojen reiät vahvempia kuin vasemman puolen (hiukan enemmän kuitua reiän ympärillä), kun oikean puolen pinnat vedetään paljon kovempaan jännitykseen. Jos noin on, on se merkitty kehään.
Varmastikkin noiden molempien syiden vuoksi vasemman puolen kuuluisi olla ristiinpuolattu.
Jos oikea laita ottaa voiman vastaan, niin vääntö tosiaan välittyy takaisin vasemmalta navan ulkokehän kautta. Vaikka napa tuon kestäisikin, niin mittauksen on pakko olla epätarkempi, koska vasen laippa ja navan ulkokehä joustaa.
fillaristi_saksasta
25.06.2017, 12.49
Paaton: Hyvä pointti, vaikka sinänsä todennäköisesti toimii miten vaan puolattuna, mutta toisaan tuo navan jousto voi aiheuttaa päänsärkyä tehonmittaukseen...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.