Näytä tavallinen näkymä : Vaihteiston vaihtaminen
Hei!
Aloittelija tarvisi apua muutamaan juttuun. Minulla on Feltin hybridipyörä, jolla on ajettu lähemmäs 10000km. Olen viemässä pyörää huoltoon ja vaihdettavaksi menee näillä näkymin kummatkin vaihtajat, takapakka, kampi ja takalokari. Tuleeko halvemmaksi kerätä itse tarvittavat osat kokoon verrattuna huoltoliikkeen omiin ja onko jollain sivustoa, mistä saa tilattua järkevällä hinnalla? En myöskään tiedä, mitkä osat ovat yhteen sopivia, joten vinkkejä otetaan vastaan.
Yt. Pauli
kuovipolku
18.06.2017, 00.19
Riippuu paikasta. Jotkut laittavat oman kateprosenttinsa tunnetusti kalliiiden Suomen tukkuhintoijen päälle, toiset laskuttavat osista hinnan joka jää alle sen millä ne edullisimmillaankaan normaalisti voi saada.
Joskus tosin voi väistyvien sarjojen osia tai varastojen tyhjennyksiä löytää huippuhalvalla, mutta silloinkin kannattaa katsoa paljonko säästää jos säästää, sillä jos huoltoliikkeelle jää vain työn osuus, se voi näkyä siitä laskutettavassa summassa. Etenkin jos kyseessä ei ole vanha kanta-asiakas.
Joka tapauksessa sehän on oleellista paljonko remontti tulee kussakin vaihtoehdossa kokonaisuudessaan maksamaan. Vertailu etukäteen ei ole aivan yksinkertaista tai vaikka olisi, se voi osittautua työlääksi. Mitään nyrkkisääntöä ei ole eikä apteekinhyllyvastaustakaan.
PS Veikkaan että kohta joku vastaa muistuttamalla siitä että halvimmaksi tulee ainakin pitemmän päälle hankkia tarvittavat työkalut (joita ei loppujen lopuksi hirmuista määrää tarvita) ja opetella tekemään huoltotyöt itse (mikä ei esimerkiksi YouTube-videoiden ja osavalmistajien sivuilta ladattavien räjäytyskuvien ja asennusohjeiden ansiosta ole edes kovin vaikeaa, ellei ole ihan kädetön).
PPS Mä olen aivan kädetön ja lisäksi laiska enkä tunne minkäänlaista kiinnostusta. Jonkun itse hankitun osan olen vienyt huoltoliikkeeseen mukanani eikä se ole aiheuttanut minkäänlaista nikotusta ettei meillä oikein ole ollut tapana tms.
Pyörän huoltaminen on tolkuttoman kallista, ja osat kotimaassa vähintään tuplat ulkomaan nettikauppojen hintoihin. En tiedä pyöräsi hintaluokkaa, mutta kohtuuhyvän hybridin saa tarjouksesta 500€. Tällöin kannattaa aika tarkkaan miettiä, kannattaako vanhan fillarin huoltoon panostaa esim. 300€, vai ostaa uusi ja myydä vanha pois sellaisenaan.
Ja kaikkia työkaluja ei tarvi ostaa kerralla. Toisaaltaan jos ei ole tarkkaa tietoa siitä edes mitä tulisi tilata niin suositan pyytämään liikkeiltä tarjouksia osista ja työstä, vaikka tuntuu kalliilta niin jaa summa tuolla kymppitonnilla niin ei se niin pahalta enää kuulosta.
H. Moilanen
19.06.2017, 15.56
Tästä ketjusta ei selviä, millä paikkakunnalla hommaa ollaan toteuttamassa. Ainakin täällä maalikylissä on liikkeitä, jotka myyvät OEM-osasarjoja. Eli voivat myydä noita vain asennettuna. Hintalappu noissa on ollut varsin kohtuullinen.
maalinni
19.06.2017, 16.44
Tarvittavat työkalut biltemasta 15€, jos kuusiokoloavaimet ja jakari löytyy valmiiksi. Tarvitset ketjuruoskan, pakka-avaimen ja vähän riippuen keskiöstä ulosvetäjän (nelikanttikeskiö).
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Huolto/Tyokalut/Ketjupiiska-2000023879/
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Huolto/Tyokalut/Kasettipakan-asennustyokalu-2000023874/
ja ehkä
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Huolto/Tyokalut/Poljinvarren-ulosvedin-2000038271/
ja tuskin niitä kampia tarvitsee vaihtaa, eikö pelkät uudet eturattaat riittäisi?
^+ketjunkatkaisijan ja huonolla tuurilla keskiötyökalut... Silti halvempaa kuin huoltoliikkeen tuntiveloitus. Tosiaan, varsinkin jos laakeri kunnossa niin pelkällä rattaiden vaihdolla selviää.
maalinni
20.06.2017, 09.19
^+ketjunkatkaisijan ja huonolla tuurilla keskiötyökalut... Silti halvempaa kuin huoltoliikkeen tuntiveloitus. Tosiaan, varsinkin jos laakeri kunnossa niin pelkällä rattaiden vaihdolla selviää.
Ainiin, totta. Millainen se Paleran Feltti on? Saatko vaikka kuvan? Voidaan laittaa tarkka työkalulista? Eikä se itse tekeminen mitään vaikeaa ole, nykyään on niin hyvät videot youtubessa.
Kiitoksia vastauksista! Päätin ottaa haasteen vastaan ja opetella hiukan lisää tuota huoltohommaa. Perushommat, kuten takapakan vaihto yms. onnistuu, mutta on paljon juttuja, mistä ei kauheasti tiedä esim. vaihteiston säätäminen. Ajattelin nyt vaihtaa takapakan ja kettingin sekä mahdollisesti eturattaat. Tarvisin tietoa eturattaiden, takapakan ja ketjujen yhteensopivuudesta, kun niissä tuntuu olevan kohtuu paljon vaihtoehtoja. Pyörässä on tosiaan 3x8 vaihteisto. Laitan kuvia pyörästä töiden jälkeen. Ja paikkakunta on Helsinki
maalinni
20.06.2017, 14.23
Jos takapakan vaihto onnistuu, niin onnistuu kyllä kaikki muutkin itse. Rohkeasti vaan!
H. Moilanen
20.06.2017, 15.21
Tosiaan, varsinkin jos laakeri kunnossa niin pelkällä rattaiden vaihdolla selviää.
Halvemmissa kammissahan rattaat on niitattu kiinni kampeen, eli koko kampisetti menee tällöin vaihtoon rattaiden loppuessa.
Ja paikkakunta on Helsinki
Kysy osasarjasta tarjous Hi5Bikesistä.
Kuten Maalinni sanoi, laita pyörän tyyppi tai kuva niin saadaan neuvoja tarkemmin kohdistettua...
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/webkit-fake-url://bff7897a-4278-4132-a66f-6b4cbabab3ad/imagejpeg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170620/10350426cb743a7f44e22e2f8cb6a0b7.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170620/bd9b6a9f63d1c30bad5757ae994bdf80.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170620/af183e83b54dc3b3d0c3efe8f897aafb.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170620/944cb92a55a5c6742e11f6a992ed46a8.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170620/f55c426b9d236e8f70d64efff05fe65d.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170620/b2505948b69f6b05924488dd2770a1b1.jpg
maalinni
20.06.2017, 18.45
Niitatut rattaat edessä, eli tarvitset uudet kammet. Esim. täältä https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-acera-7-8-speed-crank-fc-m361-42-32-22-square-175mm-499685/wg_id-419
ja näin ollen myös sen minun linkkaaman ulosvetäjän. Kannattaisi välillä näyttää vähän rättiä noille voimansiirron osille, niin kilometrimäärät saattaisi tuplaantua.
edit: Ja jos et jatkossakaan jaksa pyörää putsailla, niin kannattaa laittaa kokopitkä kuori takavaihtajan vaijerille.
Jos tuon kuorrutuksen alta jotain näkee niin vaikuttaa että ovat juuri tuota paskinta tyyppiä nelikanttikammet joista ei saa rattaita vaihdettua...
Toisaaltaan kannattaisi aloittaa perusteellisella pesulla ja rasvauksella, saattaa jopa sen jälkeen toimia aivan erillailla noillakin osilla.
Aivan pakko kysyä osittain offarina. Miks toi takalokari tarvii vaihtaa.
Lisäksi, vaikka tämä löytyykin tuolta ei postatuista viesteistä, ei saatana miten paskanen voimansiirto!
Hiukan epäilin, että saattaa tulla kommenttia "pienestä" likaisuudesta Pyörä on tosiaan kovan pesun tarpeessa. Takalokarin toinen puoli ei näkynyt, mutta siitä on kiinnikkeet katkennut ja roiskii vesisateessa pahasti selkään. Miten nuo kettingit eroaa toisistaan, kun tuntuu olevan aika isoja hintaeroja niissä?
Runko on hyvä ja kannattaisi päivittää samalla ysiksi. Pakka ketju ja kahvat saksan kaupasta ei kauheita maksa. Kammen rattaat ei ole vielä lopussa, mutta pakan pari pientä ratasta on ollut paljon käytössä. Pakaksi vähän tiheämpiportainen niin rattaat kuluusivat tasaisemmin, ajokin olisi mukavampaa kun vois käyttää vaihteita. Ohjaustangoksi mukavasti taivutettu vähän kapeampi tanko, putsausta, vaijereiden uusimista, lokareiksi SKS Bluemels 45 mm leveänä, hyvä tuolla on jatkaa, jos koko ja ajettavuuskin on kunnossa.
Nämä olis ehdotuksia, joita saa käyttää, tai toimia toisin.🤔
maalinni
21.06.2017, 07.57
Hiukan epäilin, että saattaa tulla kommenttia "pienestä" likaisuudesta �� Pyörä on tosiaan kovan pesun tarpeessa. Takalokarin toinen puoli ei näkynyt, mutta siitä on kiinnikkeet katkennut ja roiskii vesisateessa pahasti selkään. Miten nuo kettingit eroaa toisistaan, kun tuntuu olevan aika isoja hintaeroja niissä?
Jos päivität ysiksi, niin osta ysi ketju. Ei niissä käyttöpyörässä oleellisia eroja ole, eli voit ostaa halvimman ketjun minkä löydät. Kalliimmat ovat pääsääntöisesti keveämpiä, mutta ei välttämättä kestävämpiä. Itse kierrätän kaksia ketjua, toiset pyörii talvella ja toiset kesällä. Ketju kuluu voimansiirrossa nopeiten, eli näin pitkitän rattaiden kestoa.
edit: En kuitenkaan ehkä Biltemasta ketjuja hankkisi, tässä ysiketju https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-powerchain-ii-pc-951-chain-9-speed-28239/wg_id-7297 samasta puljusta saa myös kasiketjuja ja Suomesta esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/381710/Shimano-ketju-HG53-9-v
Tuosta saksalaiskaupasta voi kerätä kaikki tarvittavat isommat jutut koriin, tarkkana vaan, että tilaa sopivaa tavaraa. Pienempää tavaraa, esim. vaijereta lähikaupasta. Aikaa tarvii kun alkaa ensikertaa isompiin hommiin.
Eikä nyt ihan hullua ole vaikka koko homman teettää huoltoliikkeelläkin osineen päivineen. Sesonki on ohi ja tarjoavat mielellään, oletan.
maalinni
21.06.2017, 12.24
Siellä saattaa työkalut maksaa vähän enemmän kuin biltemassa, mutta niillä tekee sitten enemmän kuin pari remppaa. Bilteman ketjupiiska kesti minulla ehkä kymmenen pakan vaihtoa.
H. Moilanen
21.06.2017, 15.28
Kammen rattaat ei ole vielä lopussa...
Kaksi pienintä näyttää hyväkuntoisilta, mutta isoimmalle ketju ei enää istu kunnolla. Päivä paistaa ketjun ja rattaan välistä. Eli vaihtoon.
Kiitoksia tiedoista. Pitää kääriä hihat ja alkaa hommiin. Ehkä se on nyt hyvä aika opetella säätämään pyörää ku tykkään pyörämatkailua harrastaa niin osais sitten tienpäällä jotain tehdä jos joku hajoaa. Heinäkuun alussa olis tarkoitus lähteä keski-Eurooppaan ja Alpeille pyöräileen niin olis hyvä olla voimansiirto kunnossa :)
maalinni
22.06.2017, 08.07
Minulla tuo voimansiirto pysyy puhtaana, kun parin viikon välein ketjuja öljytessä pyyhin rätillä ketjut ennen ja jälkeen öljyämisen. Tiputan öljyä ketjun "sisään" tipan joka niveleen. Jos käyttää jotain ruiskutettavaa ketjuöljyä ja käyttää sitä liikaa, niin jälki on tuon näköistä. Liikaan öljyyn tarttunut hiekkapöly toimii sitten tehokkaana hiomistahnana. Eli ei se puhtaana pito mitään ylivoimaisia ponnistuksia vaadi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.