PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä terästä, Kona Tonk vs Penthouse vs?



maalinni
16.06.2017, 22.04
Hei

Lievää maantiekärpäsen puremaa, ei vielä kutise kovin vakavasti. Mitä mieltä olette Konan halvoista pyöristä:

https://www.bikeshop.fi/Kona-Penthouse/ekauppa/pKOPH/

https://www.bikeshop.fi/Kona-Tonk/ekauppa/pKOHT/

Tonkin Burt Reynolds runko kiihottaisi Penthousen nonamea enemmän. Osia voi päivitellä sitten myöhemmin. Pääseekö näillä alkuun vai kannattaako suoraan sijoittaa parempaan? Mihin?

Kiitoksia

Köfte
16.06.2017, 23.42
Tonkissa parempi Reiska lähtökohtana. Osioihin en ota kantaa; Sora Clarista viehkompi.
Kumpainenkin varmaan toimivia komboja tiettyyn rajaan saakka.
Tuohon hintaluokkaan XXL:n ylläritarjouksista saattaa löytää hyvää tavaraa,
jos teräs runkomateriaalina ei ole määräävä tekijä.

Meinaan kesällä istuttaa pikkusysterin (maratoonari)
joka sai äitienpäiväksi alumiini/hiilarin maantielle;
old-school teräsvermeen puikkohin vertailun vuoksi:)

Varmastikin parempia hintaluokkaankin löytää, mutta taustasi
palstalla tuntien en suosittele muita "nickiäsi" vastaan.

Blackborow
17.06.2017, 00.30
Mä olen viimeksi tänään töistä polkiessa miettinyt miksi ajoin vuosia tuollaisella perustason teräsrungolla mukavuutta etsiessäni alupyörien jälkeen. Ne on painavia ja löysiä. Hipoteräs voi olla toinen juttu sitten, mutta Reiskan 520 on aika basiccia.

PorukkalenkkienMM-Mestari
17.06.2017, 01.25
En ole löytänyt oikealla spekseillä kunnon teräsrunkoa. Ei korvakkeita levareille, ahdas rengastila, ei läpiakseleita jne. Aina jotain ongelmaa. Joten plääninä on hitsailla se itse. Saapahan sitten kaikki speksit täyttävän rungon.

Bensakeuhko
17.06.2017, 03.29
En ole löytänyt oikealla spekseillä kunnon teräsrunkoa. Ei korvakkeita levareille, ahdas rengastila, ei läpiakseleita jne. Aina jotain ongelmaa. Joten plääninä on hitsailla se itse. Saapahan sitten kaikki speksit täyttävän rungon.

Cotic Escapade?

maalinni
17.06.2017, 09.25
Mukavuutta juurikin hakisin teräsrungolla. Pari kertaa olen ajellut kokoalumiinisella maantiepyörällä ja meinasi hampaat irrota. Oma ajo olisi lähinnä rentoa fiilistelyä ja suunnitelmissa olisi myös ehkä siirtää vaihtajat vinoputkeen old schoolisti.

edit: ulkomailta saisi tietysti vaikka tällaisen Genesiksen https://www.evanscycles.com/en-fi/genesis-equilibrium-10-2017-road-bike-EV289607

Mattia
17.06.2017, 09.42
Ei muuta miulla tähän muuta, kun että rautaruotoa alle.

ps. tai sen vois vielä sanoa, renkailla, niiden paineilla ja ilmatilalla on ~1 000 000 kertaa isompi merkitys tärinänsuodatukseen, kun rungon materiaalilla. Mut onhan rauta tietysti aina rautaa, ruosteisenakin :).

maalinni
17.06.2017, 10.12
Noihin taitaa mahtua normaalia paksummat kumitkin, ainakin vakiona on 30milliset. Sekin on plussaa. Tietty cyclo kojakeilla olisi vielä mukavempi, mutta siinä kyllä menettää tiettyä fiilistä.

V-P.V
17.06.2017, 10.18
..suunnitelmissa olisi myös ehkä siirtää vaihtajat vinoputkeen old schoolisti.


Tuohon en enää lähtisi. Oikeastaan ainut asia jota "vihaan" noissa vanhoissa pyörissä.
Vaihteet on kuitenkin vaihtamista varten ja vähänkään pitemmällä lenkillä (+3h) alas käsillä kurottaminen ja hämmentäminen alkaa jurppimaan ja vie turhaan voimia.
Kahvavaihtajat on kyllä maailman paras keksintö. Jos retroilla haluaa niin sitten vaikka tangonpäävaihtajat. Nekin on kätsymmät.

Blackborow
17.06.2017, 10.39
Mukavuutta juurikin hakisin teräsrungolla. Pari kertaa olen ajellut kokoalumiinisella maantiepyörällä ja meinasi hampaat irrota.
Alurunkojakin on erilaisia, mutta totta, että onhan nuo alupyöriin verrattuna mukavia. Itse ajan nykyään kuitupyörällä ja onhan tuo, vaikka joku puristi tästä loukkaantuukin, niin ihan eri tavalla mukava, mutta samalla oikealla tavalla jäykkä kuin nuo teräsjopot.

Jos Genesis kiinnostaa niin Raispo myy Suomessakin ja jotkut sen jälleenmyyjät esim. Velobia ja Bikecompany.

nure
17.06.2017, 10.50
Jos ei välttämättä tarvi olla maantiepyörä niin Kona Rove ainakin omaan makuun, laadukkaat osat ja mukava runko... Hinta tietysti nousee...

Kommuutteri
17.06.2017, 10.57
Mulla ollut Tonkin edeltäjä Honky Tonk ja onhan sillä tosi nautinnollista ajella. Arkipyörät on alua ja hiilaria mutta kun oikein fiilistelyttää otetaan rautaa alle.


Sent from my iPhone using Tapatalk

silppu
17.06.2017, 11.30
Mulla oli vuoden ajan 2016 Honky Tonk ja tykkäsin siitä kyllä kovasti ainakin ulkonäön ja laadun suhteen. Ei ollut teknisiä ongelmia koskaan mutta lokaritilaa oli vähän nihkeesti. Hermot meni monesti niiden kanssa kikkaillessa.

Muistan että painoa oli 61 kokoisella 11,8 kg.

maalinni
17.06.2017, 12.04
Jos ei välttämättä tarvi olla maantiepyörä niin Kona Rove ainakin omaan makuun, laadukkaat osat ja mukava runko... Hinta tietysti nousee...

Rove on myös vakavassa harkinnassa, minulla oli ensimmäinen Rove, jonka typeränä myin pois. Kyllähän siinä saa aika paljon enemmän pyörää ja voisi ajaa ympäri vuodenkin. Uudessa Rovessa on plussaa vaihdettava vaihtajan korvake, vaikka tuskin noita usein tulisi pannutettuakaan.

Argh vaikeaksi menee ja on sitä tietysti se Pelagokin, jäisi enemmän ropoja Suomeen. No eiköhän tässä johonkin lopputulokseen päädytä.

Puskis
17.06.2017, 12.11
Surly Pacer ja All-City Mr Pink ois myös. Jos ylimääräisiä osia ei ole valmiina, niin nuo Konat tulee kyl aika paljon halvemmiksi kuin runkosettiin kasaaminen. Paitsi jos tarvii vaihtaa heti paljon osia. Miks noissa on jotkut hybridi-renkaat? Ois ny vaikka ees Duranot.

nure
17.06.2017, 12.24
^Itse tykännyt Kojakeista...

Pekka Sirkiä
17.06.2017, 17.54
Ajelin tänään teräsrungolla 60 km, ja edellisviikonloppuna 2x90 km. Runko on vuodelta 1983 ja kuski 75 kg. Laittelin ko. Pogliaghiiin (Columbuksen SPX-putkella) juuri uudet kiekot (200 eurolla) ja sain samasta fillaripajasta myös uuden 6-lehtisen takapakan, ja 12 eurolla Jopon (kivasti värikkään) 3/32-ketjun, joten voimansiirto on kuin uusi. Vaihdevivut on rungossa, mutta kun en kisaa heitä, en ole vaihtamista mitenkään vaikeaksi havainnut. -- Seuralenkitkin sujuvat tällä teräsvelolla oikein hyvin, vaikka ympärillä ajelee mitä hienompia (ja paaaaljon uudempia) hiilareita jne.

Tämä "miniraportti" teräspyöräajamisesta kesällä 2017 ihan vaan vertailun vuoksi... steel is real... jne. :)

PorukkalenkkienMM-Mestari
19.06.2017, 02.13
On vähän nostalgiaa terästä kohtaan, koska se oli ensipyörä. Tulipahan putsailtua tänään ensimmäistä pyörääni -> 3-vaihteista teräsrunkoista Tunturia, jolla ajelin 10 vuotiaani. Painoi aivan helvetisti vaikka oli pieni runko. Sillä kunto kasvoi. Ei ihme että painan kunnon kalustolla nykyään 30+km/h keskarilla puolihuolimattomasti. Nykynuorisolla pitää olla kuitua heti alla tai rimppakintut eivät jaksa. Ei ihme että WT:llä ei paljon suomalaisia näy,

kuovipolku
19.06.2017, 07.44
http://www.classicrendezvous.com/images/Italian/Pogliaghi/Pogliaghicatalogmid1980s/pogliaghi_brochure_1.jpg

maalinni
19.06.2017, 21.04
^ Ei varmasti ole tuolla pensselillä nimmariaan rustannut. Kiitos kommenteista, valinnan teen Tonkin ja Roven välillä.