Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Alumiiniset jarrulevyn pultit - uskaltaako??



LJL
16.06.2017, 13.17
Ashiman Aineon6-jarrulevyissä tuli mukana (sinänsä erootilliset) alumiiniset jarrulevyn pultit. Ei ole ennen tullut vastaan, tähän asti aina ollut joko terästä tai titamiinia. Voiko noita turvallisesti käyttää jarrulevyn kiinnittämiseen vai laitanko pultit mielummin juomapullotelineisiin?

http://i1283.photobucket.com/albums/a552/laurijuhanilaine/4628E087-8D6F-40E3-87A6-A5F7C544FCFC_zpscxwqotbl.jpg

Juha Jokila
16.06.2017, 13.33
En laittaisi pelkästään alupultteja. Jotkut on laittanu joka toiseen jotain vahvempaa. Tuossa tuo alu-spideri on ehkä hieman armollisempi kuin kokonaan teräslaikka mutta silti.

Moska
16.06.2017, 13.34
Jarrulevyn pulteiksihan nuo on alkanu, eli miksi ei uskalla. Kunhan ei asentaessa paa niitä pilalle ylikiristämällä tai huonolla avaimella.

LJL
16.06.2017, 13.40
Jotkut on laittanu joka toiseen jotain vahvempaa.

Totta på totta

https://cdn.psychologytoday.com/sites/default/files/blogs/92333/2014/05/151530-154777.jpg

Köfte
16.06.2017, 19.36
Alumiiniahan on hyvinkin monenlaisia seoksia erilaisilla käyttöominaisuuksilla.
En näkisi, että valmistaja olisi tuupannut setin mukaan epäkelpoja pultteja?
Noihinkin on kuitenkin merkattu kiristysmomentti liiallisen venymisen estämiseksi.
Eikö Ashima ole kuitenkin (käsittääkseni) ollut OK kuppila?

LJL
16.06.2017, 20.35
Tein nyt lähinnä huoltovarmuuden takia sellaisen ratkaisun että laitoin teräspultit, koska niissä oli kanta T25 joka löytyy satulapussityökalusta, kun Ashiman alumiinisissa olisi ollut T20. Ei tarvitse myöskään pohtia kestävyyttä/kierteen skyrvähtämistä. Kaipa noi mukana tulleet alumiiniset olisi olleet ok, mutta vainoharhaisuus vaanii nurkan takana.

Köfte
16.06.2017, 20.42
OK, jos nukkuu yönsä paremmin noilta osin, ei tuo vainoharhaa ole.
Pitääpä, BTW seuraavan uuden hankinnan osalta tarkistaa U.S. osio.
Sieltähän ne kaikkien varoitusten äidit löytyvät:rolleyes:

P.S. ollivathan ne olleen päheän punaiset...

CamoN
16.06.2017, 20.58
Ashima on varmasti hyvän tason kuppila, mutta häijyä tekee kun ottaa vaikka Ashiman jarrulevyn toiseen käteen ja toiseen jonkun "normaalin" levyn. Jos miettii siltä kantilta että se normaali on suunniteltu kestämään tarvittavat rasitukset ja osumaan tiettyyn hintahaarukkaan, Ashima on tietysti eri hintaluokassa mutta on se ihan aistinvaraisesti arvioituna aivan erilaiseksi tuotteeksi tehty. Jos on käytettävissä yksi "normaali" levy ja yksi Ashima tai vastaava, ei tule miettineeksi kovin kauaa kumpi menee eteen ja kumpi taakse.

tunkkireisi
16.06.2017, 22.56
Jos kerran ostit Ashimat, all the way is the way?

LJL
16.06.2017, 23.54
Jos kerran ostit Ashimat, all the way is the way?

Niinkin sen voisi ajatella, kuin myös toisin.

Köfte
17.06.2017, 00.30
Red titanium instead? Or other heavy discs with heavy bolts?

Äh, ei me kuitenkaan olla sen nopeampia, ollaan edelleenkin hitaita,
mutta näytetään so damn' cool?:)

PK1
17.06.2017, 01.05
Tästä tuli mieleen, että millaisia voimia polkupyörän jarrulevyyn tai sen kiinnitykseen oikeasti kohdistuu kovassa jarrutuksessa. Kyllähän se tuntuu että suurlujuuspultit pitää olla kun satakiloinen köriläs pysäytetään äkisti, mutta miten lienee todellisuudessa?

zipo
17.06.2017, 06.36
Kokeilein kerran jotain R2:sta tilattuja grammanviilaus jarruosia.Saldona jostain syystä tämän näköistä jälkeä.
Ei kestänyt pappakruisailua fläsällä.No eihän hippaosat ko.käyttöön ole tarkoitettukaan...
https://ep1.pinkbike.org/p5pb10383129/p5pb10383129.jpg

nure
17.06.2017, 08.07
Kyllä normiajossa kestää mainiosti, kahdessa alumiiniset ja parhaassa titaaniset eikä kummankaan kanssa ongelmia... En ehkä kylläkään rymistelypyörään laittaisi...

LJL
17.06.2017, 12.13
Kokeilein kerran jotain R2:sta tilattuja grammanviilaus jarruosia.Saldona jostain syystä tämän näköistä jälkeä.

No huh huh. Kerro tarkemmin mitä osia, mikä napa ja mitä kävi

elasto
17.06.2017, 23.23
Mielestäni ei mitään järkeä tässä touhussa. Se, että joku kiinalainen jotain valmistaa ei tarkoita sitä, että kyseistä tuotetta kannattaisi välttämättä käyttää. Paljonko tulee painonsäästöä 12 kappaleelta alupultteja verrattuna titaanisiin tai teräspultteihin?

LJL
17.06.2017, 23.54
Paljonko tulee painonsäästöä 12 kappaleelta alupultteja verrattuna titaanisiin tai teräspultteihin?

En ruvennut punnitsemaan :rolleyes: :D

wex4
18.06.2017, 09.35
Tästä tuli mieleen, että millaisia voimia polkupyörän jarrulevyyn tai sen kiinnitykseen oikeasti kohdistuu kovassa jarrutuksessa. Kyllähän se tuntuu että suurlujuuspultit pitää olla kun satakiloinen köriläs pysäytetään äkisti, mutta miten lienee todellisuudessa?

Joskus opiskellessa laskettiin rättärin vetoakseliin kohdistuvia voimia (jarrut auton keskellä, jarruvoimat välittyvät vetoakselin kautta) moottorissa 30hp, jarruttaessa taisi olla kymmenkertainen polle määrä vetoakselin kimpussa.
Joskus olen ajannut radalla mopolla jossa oli läpiporatut jarrupultit... ja muutenkin vaikutti kevyiltä materiaaliltaan, joskus on vaan luotettava valmistajaan, olisiko silloin ollut ducati?

zipo
18.06.2017, 11.52
Napa 170 Salsa/Formula eli 2nd gen Mukluk orkkis.
Ruuvit:R2:sta ostetut alumiiniset.
Levy:Joku Ashima 180mm myös R2.sta.Noi grammaroinat tuli hommattua aivan eri fillaria kuin fläsää varten mutta se hippakevytprokkis meni jäihin.(Hyvä tsägää loppujen lopuksi:))
No päätin kuitenkin jo hankittuja osia tesmailla takajarrussa.Muutaman lenkki ilman ongelmia mutta erään tiukemman jarruksen jälkeen huomasin ett akakiekko alkoi käyttäytyä omituisesti kunnes levystä tuli täysin "kelluva" koska ruuvit poikki ja levy helisi valtoimenaan navan ympärillä.
Fläsän takajarruna tuo ei aiheuttanut vaaratilannetta mutta etujarruna jälki olisi saattanut olla melko rumaa.

nure
18.06.2017, 16.05
^Jotenkin tuo jälki näyttää siltä että saattanut jokin muu seikka syyllinen kuin pultit... Toisaaltaan, eihän nuo Formulan navatkaan aina välttämättä mitään HiFiä ole. Syy saattaa olla myös huolimaton/löystynyt kiinnitys, jokseeenkin outoa että olisi murtanut navan pulttien katketessa, siis pelkästään mielipiteeni...

Iglumies
18.06.2017, 19.45
Todennäköisesti viimeiset kiinniolevat on rikkonu navan, kun loput on ollu jo poikki.

LJL
18.06.2017, 20.43
Napa 170 Salsa/Formula eli 2nd gen Mukluk orkkis.
Ruuvit:R2:sta ostetut alumiiniset.
Levy:Joku Ashima 180mm myös R2.sta.Noi grammaroinat tuli hommattua aivan eri fillaria kuin fläsää varten mutta se hippakevytprokkis meni jäihin.(Hyvä tsägää loppujen lopuksi:))
No päätin kuitenkin jo hankittuja osia tesmailla takajarrussa.Muutaman lenkki ilman ongelmia mutta erään tiukemman jarruksen jälkeen huomasin ett akakiekko alkoi käyttäytyä omituisesti kunnes levystä tuli täysin "kelluva" koska ruuvit poikki ja levy helisi valtoimenaan navan ympärillä.
Fläsän takajarruna tuo ei aiheuttanut vaaratilannetta mutta etujarruna jälki olisi saattanut olla melko rumaa.

Melko karua.. Kuulostaa siltä että oikea ratkaisu laittaa teräspultit. En ole noista Aineon 6 -levyistä sinällään huolissani vaikka kevyet ovatkin, en ainakaan löytänyt googlaamalla mitään rikkoontumiskokemuksia. Täytyy sitten varmaan avata kokonaan uusi topic kun pettävät ja kuski on död

Juha Jokila
18.06.2017, 23.04
Melko karua.. Kuulostaa siltä että oikea ratkaisu laittaa teräspultit. En ole noista Aineon 6 -levyistä sinällään huolissani vaikka kevyet ovatkin, en ainakaan löytänyt googlaamalla mitään rikkoontumiskokemuksia. Täytyy sitten varmaan avata kokonaan uusi topic kun pettävät ja kuski on död
Muista seurata levyn ohenemista. Mulla kului Maguran vintagelevyt parissa vuodessa todella ohueksi, mutta onneksi huomasin ajoissa ja laitoin vaihtoon ennen pettämistä. Pitäiskin käydä tönärillä mittaamassa paljonko sitä metallia oikeasti jäi. Noissa sun levyissä on vielä vähemmän metallia ja kuluu luultavasti nopeammin. Toinen ongelma on ylikuumentuminen, kun on niin vähän ainetta mihin lämpö johtuu.

LJL
18.06.2017, 23.18
Muista seurata levyn ohenemista. Mulla kului Maguran vintagelevyt parissa vuodessa todella ohueksi, mutta onneksi huomasin ajoissa ja laitoin vaihtoon ennen pettämistä. Pitäiskin käydä tönärillä mittaamassa paljonko sitä metallia oikeasti jäi. Noissa sun levyissä on vielä vähemmän metallia ja kuluu luultavasti nopeammin. Toinen ongelma on ylikuumentuminen, kun on niin vähän ainetta mihin lämpö johtuu.

Joo, hyvä pointti, seurailen. Voin laittaa vaikka tähän ketjuun kokemuksia levyistä kun niitä tulee, sen mitä ihan nopeasti kokeilin niin kylmiltään tehoissa ei ollut parin sisäänajojarrutuksen jälkeen havaittavaa eroa 160mm Avidin HSX:iin Maguran MT8:lla

Tank Driver
18.06.2017, 23.48
Mä olen joskus tuhertanut vuosia kiinni olleiden alumiinisten jarrulevynpulttien kanssa. Surullista paskaa oli aherrus se.

LJL
18.06.2017, 23.56
Mä olen joskus tuhertanut vuosia kiinni olleiden alumiinisten jarrulevynpulttien kanssa. Surullista paskaa oli aherrus se.

Jep, samoin, se äherrys päättyi lopulta katkenneen kierteen akkuporakoneella poraamiseen pakkasessa rovaniemeläisen pientaloalueen ajoluiskalla. Se ainiaan väijyy mielessä kun jarrulevynpultteja ajattelee

Juha Jokila
19.06.2017, 00.14
Maguran MT8:lla
Kappas, mulla samat MT8 jarrut ja Maguran originaalit levyt täristää aika ikävästi kovemmassa jarrutuksessa. Edessä vielä pahemmin. Uusia levyjä siis tarttisin minäkin ja tossa äsken kauppa selatessa osui silmiin, että DT:n center lock adapterit eivät olisi yhteensopivat Storm SL levyjen kanssa. Voisiko se aiheuttaa kuvatun laista täristävää ja repivää jarrutuntumaa? Maguralla on omat erinlaiset adapterit noin levyihin.

Ashimaa olen harkinnut ja sitten nää ylihintaiset TrickStuffit (https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=227887;menu=1000,2,15,117; pgc%5B18342%5D=18343) olis kans. Mites ton Ashiman levyn kitkapinnan korkeus suhteessa jarrupalaan?